Toon posts:

Lenovo laptop lijkt extreem warm te worden tijdens laden?

Pagina: 1
Acties:

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:24

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Topicstarter
ik ben sinds kort in bezit van een Lenovo Yoga I7 laptop.
Mooi dingetje, maar tijdens het opladen én het werken hoor ik dat de ventilator behoorlijk onregelmatig draait.

Ik heb even CPUID HW Monitor gedraaid, en daar zie ik dat de temperatuur echt als een malle wisselt tussen 60 en 90 graden. Zelfs net nog een uitschieter gehad van 99 graden 8)7....

Ik heb ook de batterijbesparing op middelmatig gezet, maar dat lijkt niet te helpen.
Ook staan er minimaal applicaties open.

Moet ik mij echt zorgen maken met enkele uitschieters. :?

Als hij uit staat, en hij laadt bij dan is er niks aan hand (voor zover ik weet ;) )

[Voor 5% gewijzigd door AW_Bos op 10-03-2021 11:47]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

• Veng7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 04-02 14:19
Is wel warm ja.
Wat is als eerste zou doen is met bv. "Speccy" even kijken welke processor er precies in zit en dan googelen op die processor en kijken wat zijn max. temp is.
Daarnaast is de kans aanwezig dat de fan verstopt zit, dan wel dat de warmtegeleide pasta uitgedroogd is (hangt ook van de leeftijd af).

[Voor 15% gewijzigd door Veng7 op 11-03-2021 12:59]

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?

• Anoniem: 472287
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Er zijn tegenwoordig een hoop Intel laptops die zo afgesteld staan dat ze constant rond 90c draaien om "fanless" te zijn.

Mijn Dell Latitude 5300 deed hetzeflde, nu een 5310,die doet dat ook.

Ik geloof dat er in de bios een setting zit daarvoor.

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Veng7 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 12:58:
Is wel warm ja.
Wat is als eerste zou doen is met bv. "Speccy" even kijken welke processor er precies in zit en dan googelen op die processor en kijken wat zijn max. temp is.
Daarnaast is de kans aanwezig dat de fan verstopt zit, dan wel dat de warmtegeleide pasta uitgedroogd is (hangt ook van de leeftijd af).
Ik zal eens kijken. Ding is nog erg nieuw.
Twee maanden oud...

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Blokker_1999

Full steam ahead

Als die uitschieters richting 100° kortstondig zijn dan zou het in principe ook niet veel kwaad mogen kunnen. Kan zijn dat de koeling gewoon niet op tijd reageerd. Verder hebben CPUs al heel wat jaren de nodige bescherming aan boord om oververhitting te voorkomen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Veng7
Na twee maanden kun je de pasta en fan wel vergeten. Dat speelt dan niet.
Kijk in de taakplanner eens of er iets loopt wat je cpu onnodig/ongewenst belast.

[Voor 36% gewijzigd door Veng7 op 11-03-2021 16:33]

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?

• emphy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:34
In windows wordt het programma "Throttlestop" vaak gebruikt om de energiegebruik/prestatie verhouding van de cpu naar wens in te stellen. Een aanrader als je het niet eens bent met lenovo's keuzes op dat gebied.

[Voor 13% gewijzigd door emphy op 13-03-2021 02:19]

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Veng7 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 16:32:
Na twee maanden kun je de pasta en fan wel vergeten. Dat speelt dan niet.
Kijk in de taakplanner eens of er iets loopt wat je cpu onnodig/ongewenst belast.
Het speelt alleen als hij aan de stroom hangt en aanstaat. Ik zal taakbeheer eens in de gaten houden, maar ik verwacht dat er geen vreemde processen draaien.

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
emphy schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 02:18:
In windows wordt het programma "Throttlestop" vaak gebruikt om de energiegebruik/prestatie verhouding van de cpu naar wens in te stellen. Een aanrader als je het niet eens bent met lenovo's keuzes op dat gebied.
Ik heb de batterijbesparing in Windows al flink begrensd, maar dat was geen oplossing. Ik zal eens kijken wat Throttlestop precies is. Hier lijkt het overigens niet geïnstalleerd te zijn.

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Laat ik vooropstellen dat ik geen expert ben...

Ik ben wel nieuwsgierig naar het CPU verbruik en achtergrondprocessen tijdens het laden. Het zou natuurlijk kunnen zijn dat er een achtergrondproces loopt dat veel CPU vraagt. Als de laptop aan de lader hangt kan de CPU - afhankelijk van de instellingen - in powermode gaan en warm worden.

Dat laatste kun je met Throttlestop (gebruik zelf Intel Xtreme Tuning) beinvloeden maar eerste natuurlijk niet.

Hoe de CPU reageert, hangt ook weer af van je Windows powerinstellingen. Batterijbesparingsmodus werkt alleen als je laptop niet aan het stroomhangt - tenzij je hem manueel forceert natuurlijk.

Hoe up to date is BIOS, Windows en je Lenovo drivers voor jouw model eigenlijk? Ook dat kan invloed hebben.

• Veng7
Geef ook nog even aan wat je hiermee bedoelt:
"hoor ik dat de ventilator behoorlijk onregelmatig draait"

Bedoel je daarmee dat het toerental constant fluctueert of bedoel je dat hij bij tijd en wijlen hard, dan weer zacht draait?

In het eerste geval zou ik teruggaan naar de leverancier. In het tweede geval mss ook wel.
In elk geval moet die ook antwoord op je vraag kunnen geven.

In elk geval is het logisch dat de fan harder gaat draaien als de processorbelasting toeneemt.
Zoals eerder aangegeven kun je in je taskmanager kijken of je verband ziet tussen processorgebruik en fan snelheid.

[Voor 21% gewijzigd door Veng7 op 13-03-2021 13:33]

• Baardhaas
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 31-05 08:26
AW_Bos schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 12:18:
een als hij aan de stroom hangt en aanstaat. Ik zal taakbeheer eens in de gaten houden, maar ik verwacht dat er geen vreemde processen draaien.
Logisch, de meeste laptops laten hun CPU alleen volop werken als hij aan de netvoeding hangt. Voor mobiel gebruik wordt de CPU flink begrenst om de accuduur te verhogen.

Wat jou wellicht zou helpen is het handmatig instellen van de ventilator, zodat hij minder abrupt wisselt. Dan heb je altijd een beetje achtergrond geluid van de fan, maar valt het minder op doordat ie niet steeds aan en uit gaat.

In sommige gevallen kan dit in het BIOS, maar bij laptops heb je die luxe meestal niet. Dan heb je third party software nodig zoals bijv. Speedfan.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee