Toon posts:

processor upgrade op huidige moederboard Asus H110M-A/M2

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Eddiewallie
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13-05 08:24
Mijn vraag
ik wil graag mijn processor upgraden en vraag me af of het slim is om dat op mijn huidige moederboard te doen? ik ben niet erg veeleisend maar wil wat nieuwere games wat soepeler laten draaien dan nu het geval is.
bv Baldurs Gate 3 en TW: Warhammer 3 (later dit jaar)

Relevante software en hardware die ik gebruik
Moederboard: Asus H110M-A/M2
Processor: Intel Core i3 7300 kaby lake

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
ik weet dat de socket op mijn huidige mboard alleen kaby lake en skylake ondersteunen.

Beste antwoord (via Eddiewallie op 11-03-2021 19:01)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:58

nelizmastr

Goed wies kapot

Eerlijk gezegd denk ik niet dat het economisch verantwoord is om daar een upgrade voor de kopen, tenzij je voor onder de 150 euro een i7-7700 kunt vinden. Een K chip rooster je je bord mee daar dit een low end instap ding is.

Denk dat je beter af bent met een 10400F en een B460 bordje. RAM en videokaart kun je dan meenemen.

I reject your reality and substitute my own

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:58

nelizmastr

Goed wies kapot

Eerlijk gezegd denk ik niet dat het economisch verantwoord is om daar een upgrade voor de kopen, tenzij je voor onder de 150 euro een i7-7700 kunt vinden. Een K chip rooster je je bord mee daar dit een low end instap ding is.

Denk dat je beter af bent met een 10400F en een B460 bordje. RAM en videokaart kun je dan meenemen.

I reject your reality and substitute my own

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-05 15:36
Of een I7-7700K en deze niet overklokken: V&A aangeboden: Intel Core i7-7700k met gen10 koeler.

• Eddiewallie
De chip die ruftman voorstel is wel een aardig optie maar hoe kan ik weten of het mboard dat aankan? gezien jouw opmerking nelizmastr...

• Fusi0nking
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21:46
Ik zou het niet doen, de 7700k op een low end bord is geen goed plan. Dat is vragen om instabiliteit, vrm kwaliteit is niet geschikt voor een 7700/7700k.

Ik zou het voorstel van @nelizmastr overwegen en kijken naar een 10400f + b460 en de rest meenemen. Dan ben je zoon €250 kwijt(nieuw)

[Voor 6% gewijzigd door Fusi0nking op 10-03-2021 16:33]

• Eddiewallie
@Fusi0nking waarom dan die combinatie? dat is een prima pricerange maar hoeft niet per se intel te zijn wat mij betreft maar weet dat weinig games nog goed gebruiken maken van meerdere cores...

• Fusi0nking
Games van de afgelopen jaar en in de toekomst kunnen goed gebruik maken van ~6 cores. Tot nu toe worden alle pc games gemaakt met consoles in het achterhoofd, en die maken nu ook gebruik van 6-8 cores. 6 cores is de ‘nieuwe’ standaard wat 4 cores een hele tijd was.

Ook zijn de ryzen 5000 processors erg duur en de 2000/3000 serie zijn het niet waard vs de i5 10400f(de i5 presteert beter in gaming) wat ook meespeelt is dat de alternatieve 4 cores die veel minder presteren net zo duur zijn als de 10400f(de 10300 en ryzen 3400g bijvoorbeeld) dan zal je al 2e hands moeten zoeken.

[Voor 3% gewijzigd door Fusi0nking op 10-03-2021 20:17]

• Eddiewallie
Dank voor de toelichting en tip! ik ga me maar eens verdiepen in wat er is!

nog een tip voor de selectie van het mboard?

• Fusi0nking
Voor een i5 10400f zullen zo goed als alle b460 en z490 borden voldoen, het is net wat je zoekt op een moederbord(wifi,usb poorten, ram sloten etc). Persoonlijk goeie ervaringen met:
pricewatch: Gigabyte B460M D3H
pricewatch: Asus Prime B460M-A
pricewatch: Gigabyte Z490 UD (is een ATX bord, even checken als die in je huidige kast past)
pricewatch: ASRock B460M Pro4
Persoonlijk zou ik de z490 ud doen. Dan heb je ook nog redelijk wat upgrade mogelijkheden zoals sneller ram, meer pcie sloten en eventueel upgraden naar 11th gen intel wat ook snellere m.2 ssd’s mogelijk maakt. Maar je moet hier natuurlijk wel het budget voor hebben(en hij moet passen in je kast)

[Voor 17% gewijzigd door Fusi0nking op 11-03-2021 11:49]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee