Vraag

• pietervanhuizen
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-06 08:25
Mijn vraag
Sporadisch (1 keer per week) stoort het geluid op 1 van mijn kanelen (front-rechts). Het klinkt dan een beetje alsof er sprake is van een kabelbreuk (geluid valt deels weg en kraakt). Na verloop van tijd verdwijnt het issue. Er lijkt geen relatie te zijn met hoe hoog het volume staat, wel lijkt het vooral te gebeuren bij langdurig gebruik, maar omdat het zo relatief weinig gebeurd en de versterker vaak aanstaat, ook bij normaal tv kijken, is dat lastig te bepalen. De boel is redelijk warm maar niet overdreven. De versterker staat in een open meubel met wat ruimte boven en aan de zijkanten.

Relevante software en hardware die ik gebruik
A/V Versterker: Marantz NR1504
Speakers: Dali Oberon 5's + Vokal (+ Harmon Kardon satelliet surrounds)
Bron: Niet van invloed, verschillende HDMI bronnen geprobeerd

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Het issue treedt op sinds ik ben overgestapt op de Oberons (eerder had ik alleen maar satelliet boxjes).
Speakers omgewisseld, speakerkabel vervangen, het treedt nog steeds sporadisch op, op het zelfde kanaal.
Treedt het op, en ik sluit even een koptelefoon aan (relais klikt hoorbaar) en trek hem na enkele seconden weer los, dan is het issue weg.
Stroompunt van versterker van stekkerblok verplaatst naar rechtstreeks in muur.

Wat kan ik proberen?
Natuurlijk heb ik wat ideeen om uit te proberen:
- Versterker uit meubel plaatsen en monitor warmte
- Front speakers vervangen door kleinere modellen
- Versterker is 6 jaar oud, misschien eens open maken schoonmaken en checken? Ik vind het persoonlijk nog niet oud genoeg voor vervanging :/

Iemand nog tips&tricks?

Alle reacties

• TBTL
  • Niet online
pietervanhuizen schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:27:
Treedt het op, en ik sluit even een koptelefoon aan (relais klikt hoorbaar) en trek hem na enkele seconden weer los, dan is het issue weg.
Dat suggereert dat het schakelen van het relais het probleem tijdelijk oplost, wat het relais als verdachte aanmerkt. Klikt het relais zowel bij het inpluggen als uitpluggen van de koptelefoon? m.a.w., werkt de aansturing van het relais nog?

Als een ingebrand relais de boosdoener is, is dat goed te repareren. Kan je solderen? Als je het moet uitbesteden kan er wel een uurtje werk in zitten, soms moeten er aardig wat dingen losgeschroefd worden voordat je erbij kunt.

[Voor 40% gewijzigd door TBTL op 10-03-2021 13:38]

• pietervanhuizen
  • Laatst online: 10-06 08:25
Relais klikt bij zowel inpluggen als uitpluggen. Dat lijkt me verwacht gedrag. Ik ga nog een keer wachten tot het optreedt voordat ik de boel ga openmaken :-)

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee