Toon posts:

Fotobeheer i.c.m. mappenstructuur op server

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• sjorsbeans
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 16-03 16:53
Beste Tweakers;

Voor mijn werk ben ik inspecteur; dit houdt in dat wij buiten op locatie 10-20 kunstwerken (jargon voor bruggen, tunnels etc) inspecteren en hier een rapportage over maken.

Zelf vind ik dat er enorm veel tijd verloren gaat in het huidige process. Ik zou dit graag willen optimaliseren en heb daarbij hulp nodig omdat ik hier te weinig kennis van heb en google mij niet 1,2,3, de juiste oplossing geeft.

Huidige process;

- klant levert excel aan met per kunstwerk de benodigde gegevens, zoals naam en gps data;
- deze data word ingeladen in maps of andere software waarna visueel de locatie beschikbaar is voor ons inspecteurs;
- we gaan naar buiten en volgen een zo kort mogelijke route om tijdverlies te voorkomen;
- met een digitale camera (beschikking over gps maar staat uit i.v.m. batterij en snelheid) worden er 25-100 fotos per kunstwerk gemaakt.
- sommige inspecteurs fotograferen eerst het objectnummer en voeren daarna hun inspectie uit, andere inspecteurs schrijven de 1e foto op en laatste foto van desbetreffend object;

Op kantoor komt dan de irritatiezone; klant levert bv een bepaalde mappenstructuur aan;

--> project --> inspectie --> fotos --> fotos per kunstwerk --> kunstwerkcode + naam --> inspectie+[datum]. Hier komen de fotos dan.

Deze omgevingen staan vaak in beveiligde omgevingen zoals citrix of dient middels een vpn te worden verzonden. Momenteel word er dan op basis van timestamps gekeken naar welke fotos bij welk object horen en deze dus individueel in de bijbehorende map gezet. Kortom een vrij arbeidsintensief process.

Mijn vraag; is er software beschikbaar waarmee ik dit process zou kunnen optimaliseren? of mensen die ook tegen dit probleem zijn aangelopen?

Alvast ontzettend bedankt,

Sjors

Alle reacties

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

sjorsbeans schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 09:53:
...
Op kantoor komt dan de irritatiezone; klant levert bv een bepaalde mappenstructuur aan;

--> project --> inspectie --> fotos --> fotos per kunstwerk --> kunstwerkcode + naam --> inspectie+[datum]. Hier komen de fotos dan.

Deze omgevingen staan vaak in beveiligde omgevingen zoals citrix of dient middels een vpn te worden verzonden. Momenteel word er dan op basis van timestamps gekeken naar welke fotos bij welk object horen en deze dus individueel in de bijbehorende map gezet. Kortom een vrij arbeidsintensief process.
...
Kwenie, maar je geeft hier volgens mij niet het goede voorbeeld. Althans ik neem aan dat in de folder "inspectie +[datum]" alleen de foto's zitten van die datum (of horende bij de inspectie van die datum). Die kun je dus alle 100 in één keer kopiëren en hoef je niet op datum te controleren

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21-03 11:02

g0tanks

Moderator CSA
Brahiewahiewa schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:46:
[...]

Kwenie, maar je geeft hier volgens mij niet het goede voorbeeld. Althans ik neem aan dat in de folder "inspectie +[datum]" alleen de foto's zitten van die datum (of horende bij de inspectie van die datum). Die kun je dus alle 100 in één keer kopiëren en hoef je niet op datum te controleren
Dat dacht ik dus ook. De foto's worden in het voorbeeld aangeleverd op kunstwerknaam en datum. Wat valt er dan nog te uit te zoeken?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Je geeft aan dat de GPS uit staat i.v.m. "tijd" (hoe lang kan een GPS lock duren? Zal per camera verschillen), maar het lijkt me nou juist bij uitstek een zeer zinnige databron voor deze opdrachten. Heb je al eens uitgezocht hoe je dit makkelijker kunt inzetten?

• sjorsbeans
Brahiewahiewa schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:46:
[...]

De mappenstructuur die wij aangeleverd krijgen is leeg; en deze moet gevuld worden met de correcte foto's. Momenteel zoeken wij dus handmatig uit welke fotos bij welk object horen en schuiven deze dan ( als het moet in beveiligde omgeving) in deze mappen.

De fotos importeer je vanaf je sd kaart op je pc. Dat zijn er soms 500-1000. Dan moet je dus al die fotos met timestamps doorzoeken en in de juiste map zetten. Dat is het vervelende.

Sorry voor mijn niet duidelijke uitleg

• sjorsbeans
TMDC schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:59:
Je geeft aan dat de GPS uit staat i.v.m. "tijd" (hoe lang kan een GPS lock duren? Zal per camera verschillen), maar het lijkt me nou juist bij uitstek een zeer zinnige databron voor deze opdrachten. Heb je al eens uitgezocht hoe je dit makkelijker kunt inzetten?
Ja een hele poos geleden was daar software van sony van volgens mij, dan kon je alles inladen en makkelijk een selectie maken. Maar om de een of andere reden is de ontwikkeling hiervan stopgezet en niet meer beschikbaar.

het kunnen koppelen van gps data is een mooie tool; zeker omdat de locaties gegeven worden.

helaas zorgt beton en staal vaak voor een verstoort signaal; en als er 2 objecten pal naast elkaar liggen word het nog handwerk.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Je zou eventueel een structuur kunnen aanleggen en die automatisch laten syncen naar de andere kant, hier zijn diverse tools voor zoals rsync. Dan zoek je het lokaal dus uit en synchroniseer je dat naar de server.

Een alternatief is bijvoorbeeld Nextcloud, waarmee je een eigen cloud drive (vergelijkbaar met Google Drive, Dropbox, OneDrive etc) opzet.

• sjorsbeans
CH4OS schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:19:
Je zou eventueel een structuur kunnen aanleggen en die automatisch laten syncen naar de andere kant, hier zijn diverse tools voor zoals rsync. Dan zoek je het lokaal dus uit en synchroniseer je dat naar de server.

Een alternatief is bijvoorbeeld Nextcloud, waarmee je een eigen cloud drive (vergelijkbaar met Google Drive, Dropbox, OneDrive etc) opzet.
Als ik het lokaal heb uitgezocht dan kan ik het naar de server pushen, dan heb ik het sorteerwerk al gedaan. En juist dat sorteren wil ik voorkomen.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

sjorsbeans schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:21:
Als ik het lokaal heb uitgezocht dan kan ik het naar de server pushen, dan heb ik het sorteerwerk al gedaan. En juist dat sorteren wil ik voorkomen.
Als jullie de mappenstructuur aangeleverd krijgen, dan zet je toch bij het opslaan de foto's direct in de juiste map, waarna je het vervolgens alleen hoeft te pushen of te synchroniseren? :? Je hoeft dan in feite dus niets te sorteren, gewoon de foto's direct in de juiste map zetten en dan dus te syncen met bijvoorbeeld rsync.

Ik denk dat jullie het jullie zelf het moeilijker gemaakt hebben dan dat het is. Je moet dan immers wel per locatie direct de foto's in de juiste map plaatsen, maar dat lijkt mij redelijk een no-brainer en is verder ook niet te automatiseren op basis van de manier waarop jullie nu werken. Of je moet met geotagging gaan werken, maar dat kost stroom en tijd. Als dat het issue is, vraag ik me af of het een werkgever is waar je wel voor moet willen werken, maar dat is een andere discussie. ;)

[Voor 43% gewijzigd door CH4OS op 10-03-2021 14:32]

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

sjorsbeans schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:11:
[...]
De fotos importeer je vanaf je sd kaart op je pc. Dat zijn er soms 500-1000. Dan moet je dus al die fotos met timestamps doorzoeken en in de juiste map zetten. Dat is het vervelende.
...
Misschien moet je dan niet bezuinigen op die SD kaartjes. Geef de fotograaf en handjevol van die dingen mee en instrueer 'm om per project een nieuwe te gebruiken. Bijkomend voordeel is dat SD kaartjes op de meest ongelukkige momenten stuk gaan; met een paar reserve exemplaren voorkom je data verlies

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• sjorsbeans
Brahiewahiewa schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 15:53:
[...]

Misschien moet je dan niet bezuinigen op die SD kaartjes. Geef de fotograaf en handjevol van die dingen mee en instrueer 'm om per project een nieuwe te gebruiken. Bijkomend voordeel is dat SD kaartjes op de meest ongelukkige momenten stuk gaan; met een paar reserve exemplaren voorkom je data verlies
Dit creert helaas nog meer handelingen en zal dus meer tijd kosten.

Ik had ergens gehoopt dat er software was dat ik bv een mappenstuctuur kon inladen in een fotocamera en dan alvorens ik begin de juiste map kan selecteren op de camera en dan fotos schieten.

Of dat ik met software de gps locaties kan koppelen aan excel:)

Bedankt voor de imput

• Cobalt
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-03 20:18
Als je geen gps locatie kan gebruiken en als de foto's in serie zijn genomen. Zou het misschien een idee zijn om QR code met daarin id van het project te printen. Aan het begin van de serie een foto maken van de QR code. Dan zou je met een stukje software kunnen schrijven dat door de foto's heen loopt. QR code leest en alles na het id tot volgende id in een folder stopt dat bij het id hoort.

Moet de medewerker niet vergeten de QR code op de foto te zetten anders moet je dat als nog achteraf handmatig toevoegen met de juiste timestamp.

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

sjorsbeans schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 16:02:
[...]

Dit creert helaas nog meer handelingen en zal dus meer tijd kosten.

Ik had ergens gehoopt dat er software was dat ik bv een mappenstuctuur kon inladen in een fotocamera en dan alvorens ik begin de juiste map kan selecteren op de camera en dan fotos schieten.

Of dat ik met software de gps locaties kan koppelen aan excel:)

Bedankt voor de imput
Een kaartje vervangen net voordat je gaat fotograveren (of direct erna, same difference) lijkt me effectief stukken minder tijd te kosten dan alles op dezelfde kaart schieten en daarna met het handje enkele duizenden foto's te moeten doorspitten...

Het aanmaken en beheren van een mappenstructuur op de camera lijkt mij ingewikkelder...

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik zou gaan nadenken over een smartphone/tablet met goede camera en een app/elektronisch formulier waarmee je per opdracht de gegevens kunt aanleveren via die app of dat formulier. Zo doen we het ook bij een aannemersbedrijf waar we inspecties uitvoeren en werkzaamheden opleveren.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

akimosan schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 12:08:
Ik zou gaan nadenken over een smartphone met goede camera en een app/elektronisch formulier waarmee je per opdracht de gegevens kunt aanleveren via die app/formulier. Zo doen we het ook bij een aannemersbedrijf waar we inspecties uitvoeren en werkzaamheden opleveren.
Dat ja. En die smartphone kan in de auto steeds aan de lader dus dat hoeft geen punt te zijn.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee