Vraag

• serial38
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-02-2022
Ik heb recentelijk mijn GPU geupgrade naar een 6900XT. Wat ik nu merk dat op peak performance mijn computer af en toe uitvalt, daarbij gaat het rode CPU lampje branden op mijn moederbord.

Ingrediënten:
- MSI B450 Tomahawk max
- Ryzen 3700x, stock.
- 32 Gb GDDR4 3600Mhz
- RX6900XT, stock.
- 1 HDD en 2 SSD.
-750 watt PSU

Een snelle google zoektocht heeft mij opgeleverd dat waarschijnlijk mijn voeding niet krachtig genoeg is en als alles max draait dat er dan net te weinig stroom naar mn CPU gaat en daardoor mn pc uitvalt.
AMD adviseert minimaal 850 watt PSU bij een 6900XT.

Nu wil ik dus moet voeding upgraden? Wat is dan wijsheid. Naar 850 watt gaan? Of dan beter meteen naar 1000W?

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:54
Welke voeding heb je? Die kaart trekt 300 Watt, de Ryzen 7 3700x heeft een TDP van 65 Watt, dan volstaat een kwalitatief goede voeding van 750 Watt - AMD adviseert inderdaad 850 Watt, maar fabrikanten bouwen een marge in .....

• Matiat
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03-03 09:46
Op pcpartpicker kan je alle pc onderdelen, invoeren, rechtsboven kun je dan zien wat het verbruik zou moeten zijn, je wil natuurlijk nooit precies op dat nummer zitten ik zou nog minimaal 10% erboven zitten.

https://pcpartpicker.com/

[Voor 5% gewijzigd door Matiat op 10-03-2021 10:41]

• serial38
Ik heb deze voeding:

Cooler Master MWE Gold 750 Full Modular PSU / PC voeding

Volgens mij prima kwaliteit.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:04
Het is meer snelle piekspanningen die het probleem veroorzaken. Nieuwere voedingen kunnen daar beter mee om gaan.
Zorg er in ieder geval voor dat je stroomaansluitingen op verschillende rails zitten

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:54
serial38 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 12:53:
Ik heb deze voeding:

Qua ripple geen prijswinnaar - zie de test bij de buren, deze scoort 50 mVtt, de betere halen een stuk lagere scores.

• serial38
martyw schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 13:20:
[...]

Qua ripple geen prijswinnaar - zie de test bij de buren, deze scoort 50 mVtt, de betere halen een stuk lagere scores.
Hmm, inderdaad geen prijswinnaar. Ik moet ook toegeven dat ik vrij random een voeding heb uitgekozen bij mn build. Had gedacht dat CM wel een goed merk was, helaas valt dit iets tegen dus. Ik ga even kijken of ik met heraansluiten een betere werking kan krijgen, anders koop ik een kwalitatief betere voeding.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

pricewatch: Fractal Design ION+ 860W Platinum
pricewatch: MSI MPG A850GF
pricewatch: Enermax Revolution D.F. 850 watt

Investeer in goede voeding die ook de spikes kan opvangen. (wat ruim boven de 325w uitkomt-gpu-)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• serial38
Mijn GPU vraagt 2x 8 pin. Vanuit de PSU kan ik 1x 8 pin laten gaan naar de GPU welke splitst in 2x 8 pin. Moet ik die kabel gebruiken? Of ik het beter om vanuit de PSU 2 kabels te laten lopen naar de GPU, elk op 1x 8 pin aangesloten? Of maakt dat geen verschil?

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-03 15:25
serial38 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 18:31:
Mijn GPU vraagt 2x 8 pin. Vanuit de PSU kan ik 1x 8 pin laten gaan naar de GPU welke splitst in 2x 8 pin. Moet ik die kabel gebruiken? Of ik het beter om vanuit de PSU 2 kabels te laten lopen naar de GPU, elk op 1x 8 pin aangesloten? Of maakt dat geen verschil?
2 aparte PEG kabels gebruiken :)

Quest 2 kopen? Gebruik mijn referral link voor €30 store credit: https://www.oculus.com/referrals/link/BroodRoosterNL/

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:52
serial38 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 12:53:
Ik heb deze voeding:

Prima mid-range kwaliteit voor een mid-range build met een mid-range kaart. Voor een RX6900XT is een high-end voeding nodig. 850W is niet nodig voor een kaart die 2x 6+2 connectors nodig heeft icm een 3700x.

De pricewatch: be quiet! Straight Power 11 750W zou mijn eerste keuze zijn voor deze kaart. De pricewatch: MSI MPG A750GF is ook een prima keuze.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:17
serial38 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 16:59:
Had gedacht dat CM wel een goed merk was
Prima merk, iedereen kent het wat niet wil zeggen dat alle producten die ze aanbieden goed zijn. Dat moet je echt per product afzonderlijk bekijken.

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:52
CM heeft momenteel de pricewatch: Cooler Master V850 Gold - V2. Die zou bijvoorbeeld wel voldoen. Zie Tom's Hardware: Cooler Master V850 Gold V2 Power Supply Review. Wat @Uszka zegt klopt. Per product bekijken dus. Soms is een product van het huismerk in de supermarkt ook van betere kwaliteit dan van het A-merk op ooghoogte...

[Voor 4% gewijzigd door Djarune op 10-03-2021 21:29]

• serial38
Ik heb alle kabels opnieuw aangesloten maar helaas blijft het probleem bestaan. Dus zal toch een hogere kwaliteit psu moeten komen.

Is het dan voldoende om te zoeken naar een met een lage ripple? Dan ga ik even op vergelijkend warenonderzoek.

• Uszka
Als je op lage ripple gaat zoeken kom je bij Seasonic uit en dat is nou juist niet de beste keuze met de meest recente videokaarten. Beetje meer of minder ripple maakt niet uit als het maar niet de spuigaten uit loopt. Gebruikte platform, kwaliteit van de componenten, kwaliteit van de fan, flexibiliteit van de kabels, kabelconfiguratie etc zijn belangrijker zaken. Hackus en Djarune hebben al een aantal goede opties gegeven.

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:26

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

De volgende voeding kan ik ook aanraden, een van de betere voedingen als het aankomt op ripple:
pricewatch: Corsair RM750x (2018) (EU-model) Zwart

Helaas zie ik dat de voeding test website johnyguru nu down is en werkt de link niet, bij deze de waybackmachine:
https://web.archive.org/w...x-2018-750w-power-supply/

Ik draai dit met een Asus Phantom Gaming 6900XT en een R9 3950x.
ICM:
- Asus Crosshair Vi Hero x370
- 32 GB GDDR4 3600Mhz c15
- 1 nvme SSD, 1 losse SSD (hangt los :P).

Qua stroomgebruik zit ik boven wat jij hebt. Ik kwam van een Bequiet 650 Dark Power Pro, maar daarmee had ik enorm last van storing via mijn speakers terwijl ik die via HDMI had aangesloten. De 650 Watt bequiet heb ik volgens mij nooit met mijn 6900 XT gedraaid, wel met een reference 6900 XT dacht ik.

[Voor 29% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 11-03-2021 13:52. Reden: specs]

• serial38
Ik heb een nieuwe gekocht, komt morgen binnen. Ik ben niet technisch genoeg om te beoordelen of een PSU goed of slecht is, dus ik heb er een gekocht die hierboven voorgesteld werd.

Bedankt voor de hulp allen!

Vanaf morgen weer lekker 1440p ultra 144hz gamen!:D

• serial38
Helaas heeft het upgraden van de PSU niet geholpen. De computer blijft crashen bij high load (in games dus). Krijg dan weer een rood CPU lampje op m'n moederbord. Ik heb een voeding gekocht op aanraden van iemand van het forum, ik heb nu deze; Fractal Design ION+ 860W Platinum.

Deze voeding is alsnog natuurlijk beter dan de oude, maar helaas heeft het niet mijn probleem verholpen. Iemand enig idee waar ik de oplossing moet zoeken?

Nieuw moederbord?

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:40
Wat gebeurd er met je temperaturen als het mis gaat?

Kan ook je processor zijn ipv je moederbord.

Wat voor videokaart had je eerst? (om een idee te krijgen van extra temperatuur en vorig verbruik)

Wat zit er aan ventilatoren en welke kast heb je?

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

• Uszka
Welk Corsair geheugen heb je exact en zoek daar ook even het versienummer bij. Staat op de modules.

Van welke biosversie is het moederbord voorzien?

• serial38
Het probleem lijkt zich nu alleen nog voor te doen in PUBG. In andere spellen waar die het eerst ook deed, BF5, CS:GO lijkt het nu verholpen te zijn en kan ik op oneindige FPS spelen.

Ik had eerst een GTX 1060 6Gb.
Kast is een CM H500 met standaard fans. Die kast heeft wel mesh aan de bovenkant dus kan me niet voorstellen dat de temp in de kast te hoog word.

Geen idee wat er met de temps gebeurd tijdens de crash. Enig idee hoe ik een log file daarvan kan krijgen?

Als ik de GPU ga stressen met furmark blijft alles wel mooi stabiel draaien. Dan zie ik ook geen hoge temps ontstaan.

• Uszka
Heb je voordat je de Radeon drivers installeerde de GeForce drivers grondig verwijderd met DDU?

[Voor 32% gewijzigd door Uszka op 13-03-2021 09:55]

• serial38
Uszka schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 09:51:
Heb je voordat je de Radeon drivers installeerde de GeForce drivers grondig verwijderd met DDU?
Nope. Zal ik nu doen.

• serial38
Dit lijkt het probleem gefixt te hebben! Net een potje gespeeld en draait op 180-200 FPS zonder problemen. Thanx!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Voor iedere lezer

Dit is ten alle tijde belangrijk natuurlijk, en eigenlijk het 1e wat je gaat doen bij gebruik van andere videokaart.
(Nvidia v AMD en andersom)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee