Toon posts:

Renovatie '30 huis

Pagina: 1
Acties:

• Marrow30
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 12-03-2021
Goeiemorgen iedereen

Mijn echtgenoot en ik overwegen onze huidige woning te verkopen en een huis uit de jaren 30 aan te kopen. Natuurlijk heeft dat de nodige updates nodig.... elektriciteit, isolatie en verwarming, alsook de badkamer/aparte toilet en willen we de optie bekijken om de huidige kleine keuken (7 m²) te verplaatsen naar de eetkamer (20m²). Der liggen beneden authentieke tegelvloeren en op de tussenverdieping en eerste verdieping houten vloeren. Deze willen we behouden!

Nu ben ik aan het kijken hoeveel budget we zouden moeten rekenen voor deze renovatie en welke opties er zijn.... wat me dus op dit forum bracht na opzoekwerk over luchtverwarming 😁 en de optie om met airco ook te verwarmen.

Ik lees hier enorm veel technische uitleg en ben natuurlijk niet mee 😂😂

Is er hier iemand die in lekentaal mij kan uitleggen hoe dit werkt en hoe t budget eruit ziet om dit te verwezenlijken???

We willen zo en zo terug zonnepanelen installeren en ook de optie warmtepomp bekijken. Wil liever nu iets meer investeren om nadien te kunnen besparen op de stookkosten aangezien het hier toch over een flink huis gaat (241m² bewoonbare oppervlakte in totaal verdeeld over gelijkvloers en 2 verdiepingen).
Isoleren zal zo en zo de eerste stap zijn.... wat ook niet makkelijk zal worden wat de buitenmuren betreft want de voorgevel is typisch '30 jaren met verschillende uitsparingen en uitstekende elementen dus die zal van binnenuit geïsoleerd moeten worden. Zij- en achtergevel kan buiten gebeuren.
Meeste ramen zijn dubbel glas en pvc, maar vermoedelijk niet hr++, en een aantal nog in hout en enkel glas. En dan nog dakisolatie.... zijn platte daken.

Zelf hoop ik met 75000€ toch een heel eind met deze renovatie te geraken (zonder zonnepanelen). Elektriciteit reken ik op n 10000€, verwarming 15000€ en isolatie 25000-30000€. Dan nog een 17500€ voor keuken, badkamer en toilet beneden maar dit wordt gedaan door mijn man, behalve verleggen leidingen keuken. Mijn echtgenoot is nu wel een handig ventje dus kan gelukkig heel veel zelf.

Zo hopelijk kan iemand ons op weg helpen.

Alvast bedankt

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Enorm lastige vraag om antwoord op te geven vanuit een vrij summiere beschrijving zonder plattegronden of iets van die richting. Het enige advies wat ik je kan geven m.b.t. een jaren '30 woning (heb nu een aantal '30-renovaties meegemaakt) is dat je eigenlijk altijd onvoorziene zaken tegenkomt. Om maar iets te noemen: de vloer op de BG laten liggen klinkt als een leuk plan, maar vaak is er onder de vloer ook wel e.e.a. aan renovatie nodig na 100 jaar...

☀️ 18 Panelen | 🔋 5,8 kWp | ⚡ SolarEdge SE6K

• Marrow30
Ja klopt had ook al gelezen dat de bouwwijze toen nu voor de nodige problemen kan zorgen. En dat t behouden van de vloeren mss moeilijk kan zijn.

Mss ook belangrijk is dat het een hoekpand betreft met volgende indeling.

KAMERS & OPPERVLAKTE

Kelder 17 m²

Vestiare 12.98 m²
Hal 14.66 m²
Wc 1.8 m²
Woonkamer 33.45 m²
Eetplaats 20m²
Keuken 6.99 m²
Wasplaats 8.77 m²

Nachthal 9.33 m²
Slaapkamer 19 m²
Slaapkamer 16.23 m²
Slaapkamer 20.11 m²
Badkamer 5.06 m²

Ruimte (2e verdieping)23.8 m²
Onderverdeeld in
Slaapkamer 11.72 m²
Slaapkamer 11.94 m²

Garage naast de woning
Tuin met tuinhuis

Het is vooral wat de verwarming betreft dat ik hoop meer informatie te vinden hier. Welke andere opties zijn hier interessant behalve gascondensatieketel en radiators? Heb ook al eens gekeken naar cv op pellets.

• DJDemian
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-06 13:11
Marrow30 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 10:31:
Ja klopt had ook al gelezen dat de bouwwijze toen nu voor de nodige problemen kan zorgen. En dat t behouden van de vloeren mss moeilijk kan zijn.

Mss ook belangrijk is dat het een hoekpand betreft met volgende indeling.

KAMERS & OPPERVLAKTE

Kelder 17 m²

Vestiare 12.98 m²
Hal 14.66 m²
Wc 1.8 m²
Woonkamer 33.45 m²
Eetplaats 20m²
Keuken 6.99 m²
Wasplaats 8.77 m²

Nachthal 9.33 m²
Slaapkamer 19 m²
Slaapkamer 16.23 m²
Slaapkamer 20.11 m²
Badkamer 5.06 m²

Ruimte (2e verdieping)23.8 m²
Onderverdeeld in
Slaapkamer 11.72 m²
Slaapkamer 11.94 m²

Garage naast de woning
Tuin met tuinhuis

Het is vooral wat de verwarming betreft dat ik hoop meer informatie te vinden hier. Welke andere opties zijn hier interessant behalve gascondensatieketel en radiators? Heb ook al eens gekeken naar cv op pellets.
Als het door gaat staat jullie een leuk project te wachten. Ikzelf zit na 2,5 jaar in de eindfase van de renovatie van mijn jaren 30 woning.

En zoals @Harrie_ al aangeeft is het verstandig om bij de basis te beginnen en alles op voorhand goed door te lichten en te beoordelen. Ik heb de houtenvloeren in de woonkamer en keuken vervangen voor een VBI renovatievloer incl. vloerverwarming, dit verhoogd echt het comfort! (en waarde :+ )

Daarnaast heb ik er voor gekozen om de bovenverdieping te koelen/verwarmen met een airco kanaalsysteem (dus lucht/lucht). De buizen voor dit systeem liggen op zolder achter de schuine kant en de koude en warme lucht word uitgeblazen uit ventilatieopeningen in het plafond.

Maar voor dat jullie dit alles in gang zetten is alles zo goed mogelijk isoleren de hoogste prioriteit: ramen, dak, enkel steens muren, etc. etc....

• Knappel
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22:04
Ik heb ook net een jaren dertig woning betrokken en ben lekker aan de klus. Idd pot onvoorzien groot maken (ik ontmoet bv net een leger schimmels in de kruipruimte). Verder isolerenx3 maar dan ook ventileren! De ventilatie is hier in offertetraject, de oprit staat vol met pir voor de zolder, etc. Ik doe alles terwijl we hier wonen (met kleine kinderen), dus kamer voor kamer en nooit teveel tegelijk. Dit is het derde huis waar ik dat mee doe, en dat beval ons wel, maar is niet voor iedereen. Doe veel zelf maar huur ook zeker regelmatig experts in. Soms ook gratis via dit forum :) (waarvoor 🙏!)

Ik denk zelf qua budget eerder aan het dubbele van 75k, maar dit huis heeft zijn laatste update in de jaren 90 gehad dus er moet veel.

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:25
Marrow30 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 08:58:
Goeiemorgen iedereen

Zo hopelijk kan iemand ons op weg helpen.

Alvast bedankt
Je hebt een woonoppervlak wat normaal gesproken 2 huizen zijn.
Veel tweakers zullen je informeren op basis van 1 huisoppervlak.
Houd daar rekening mee in geld en tijd.

[Voor 49% gewijzigd door barry86 op 11-03-2021 14:53]

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-06 14:34
Op basis van de beschrijving in het topic kan ik je niet echt goed adviseren hoe of wat. Er zitten zoveel haken en ogen aan dat je zoiets echt op locatie moet bekijken.

Wel kan ik mijn ervaringen delen met het opknappen van oude huizen, in mijn geval uit 1928. Het huis was compleet kaal, geen vloer, geen cv, geen badkamer, half toilet en wat gekke muren. Ik had destijds niet bijzonder veel geld om in de verbouwing te stoppen dus ik heb de badkamer, toilet en CV installatie uitbesteed, dat was ongeveer 35k. De rest heb ik zelf gedaan, maar ik moet er wel bij zeggen dat ik en mn vader samen vier rechterhanden hebben, ik zit in de electrotechniek en mn vader in de werktuigbouw. Dus samen hebben we vloeren gelegd, electra aangelegd, muurtjes afgebroken, leidingwerk, stucen, verrotte balken vervangen etc. Daar zijn we een jaar mee bezig geweest, echt elke avond/weekend aan de slag. In de jaren erna heb ik warmtepompen, keuken, verlichting, ventilatie, voorgevel, schilderen etc aangepakt omdat er eerst even wat geld verdiend moest worden.

Je kan overwegen om niet alles in één keer te verbouwen. Je kan de zaken in huis bijvoorbeeld prioriteren, en op basis daarvan het geld dat je nu hebt besteden aan de dingen die de hoogste prio hebben. Wellicht dat je over 2-3 jaar weer een flink deel hebt kunnen sparen, en dan kun je de volgende zaken aanpakken.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• Marrow30
Denk de hoogste prioriteit is idd isoleren en ventilatie , elektriciteit en cv.

Keuken kan nog wel ff mee en badkamer iets minder lang maar kan budgettair vriendelijk opgelost worden.

• Draak1978
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15:07
Ik heb zelf een volledige renovatie van een jaren 30 hoekhuis gedaan.
- Gehele zolder opnieuw ingedeeld in 2 kamers en 1 badkamer (Deze zelf aangelegd).
- Alle ramen vervangen voor HR++
- Loodgieters werk ivm nieuwe extra stampijp, CV, vloerverwarming, keuken etc etc
- Geheel geisoleerd
- Alle electra opnieuw aangelegd
- 3x nieuwe dakkapel
- 1x nieuwe keuken

Ik had een budget van 120.000...

Vergis je niet met een nieuwe keuken dat je ook een nieuw gat voor de afvoer moet boren, de electra en loodgieters werk.

Vooral loodgieters werk is duur merkte ik. In mijn huis heb ik daar 30.000 voor neergelegd. Maar 1 voordeel, de muren hoeven niet meer open.

Vooral dat raad ik aan: Zorg dat alles maar 1x open moet. Niks is zo frusterend dat je met een nieuwe keuken weer alles opnieuw moet opentrekken en moet aanleggen. Isolatie is goed te doen, ik heb nu ook een label A woning.

Ik verwarm met de radiatoren op de 1e en 2e verdieping en BG is opbouw vloerverwarming. Ik heb een hybride CV ketel.

Oh ja wat open is geweest moet ook weer netjes dicht ;)

[Voor 19% gewijzigd door Draak1978 op 11-03-2021 15:21]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee