Toon posts:

Netwerkopstelling FTTH rechtstreeks op UDM Pro

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• sonicsjuuh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-07-2022
Beste netwerk enthousiasten,

Ik heb een redelijk specifieke vraag omtrent mijn thuis netwerkopstelling die ik probeer te realiseren. Excuses voor de uitgebreide uitleg, maar ik probeer mijn situatie zo gedetaileerd mogelijk uit te leggen zodat er geen vergissingen kunnen ontstaan.

Wat voorafgaande informatie:

Ik woon in België en heb onlangs FTTH (Fiber to the Home) besteld, FiberXL (500mpbs down, 100 mpbs up) om precies te zijn. Deze komt bij mij aan in mijn bergruimte waar een Proximus glasvezel aansluitpunt (of ONTP) aanwezig is, op 2 meter afstand staat mijn nieuwe later vermelde router.

De verbinding staat al actief volgens edpnet, wat zonder enige tussenkomst van hen zelf kon gebeuren blijkbaar.

Ik bestelde met grote manieren en zonder veel inzicht (ik heb kennis van netwerken, maar van fiber weet ik niet veel af) mijn UniFi Dream Machine Pro (UDM Pro om deze topic wat overzichtelijk te houden) en ging ervan uit dat ik 'gewoon' een fiber kabeltje nodig had en een SFC (Small Form-factor Pluggable) aan beiden kanten, waarna ik klaar was met alles.

Ik was uiteraard mis. Dat zal me leren om de volgende keer wat meer research te doen...

Mijn grote vraag is:

Wat zijn volgens jullie de precieze netwerk connectoren en kabels die ik nodig heb om mijn ONTP rechtstreeks met mijn UDM Pro te verbinden.

Ik ga er momenteel van uit dat ik een fiberkabel rechtstreeks op mijn ONTP zal moeten steken, SC om precies te zijn. Deze moet omgezet worden naar een LC want die moet in een SPF+ slot gaan waarin ik een SPF LC simplex connector zal moeten insteken. Dit om de specifieke reden dat ik merk dat er geen SPF connectoren aanwezig zijn die SC ondersteunen, enkel RJ45 en LC duplex of simplex. Daarnaast lees ik ook iets over UPC en APC omtrent de fiberkabels, maar dat versta ik niet volledig (ik las wel al dat een ONTP aansluiting APC nodig zou hebben).

Klopt mijn gedachtegang ongeveer? Of mis ik iets?

Ik ben op zoek achter de meest specifieke SFC connector en fiber bekabeling die ik zou nodig hebben want er is ongelooflijk veel informatie aanwezig waardoor ik de bomen niet meer door het bos zie. Misschien via https://www.fs.com/ (veel keuze, prima prijs lijkt me).

Alvast bedankt voor jullie insteek!

Groeten Jan

Beste antwoord (via sonicsjuuh op 10-03-2021 14:34)

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13:02

jurroen

Security en privacy geek

sonicsjuuh schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 09:34:
Lopen we niet te veel voor als we praten over deze zaken? Of hebben mijn connectors ook hiermee al te maken?
Ik weet niet hoe het bij EDPnet/Proximus werkt; in Nederland is KPN steeds meer (G)PON fiber aan het uitrollen. Gezien de technische werking kan je hier niet de fiber rechtstreeks in een UDM(P) pluggen, maar moet het via een NT.

Misschien wijs om uit te zoeken hoe dit in Belgie/bij Proximus in elkaar steekt.

Alle reacties

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

Gebruikt de provider AON of GPON? Krijg je een DHCP lease of moet je een static IP instellen, eventueel gecombineerd met een VLAN?

• sonicsjuuh
jurroen schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 09:24:
Gebruikt de provider AON of GPON? Krijg je een DHCP lease of moet je een static IP instellen, eventueel gecombineerd met een VLAN?
- Proximus (waar edpnet bij ons over gaat) werkt met PON lees ik hier en daar op het internet.
- Ik heb een dynamische ipv4 die ik krijg, maar kan daarbovenop wel een statische ipv6 aanvragen, gratis. Nu ik hou het nog even bij ipv4 denk ik. Mijn duckdns voor reverse proxy levert prima werk.
- EDPnet verteld me wel dat ik een router moet hebben die PPPOE en VLAN10 ondersteunt, wat de UDM Pro beiden ondersteunt.

Lopen we niet te veel voor als we praten over deze zaken? Of hebben mijn connectors ook hiermee al te maken?

Bedankt voor je respons alvast!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

sonicsjuuh schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 09:34:
Ik weet niet hoe het bij EDPnet/Proximus werkt; in Nederland is KPN steeds meer (G)PON fiber aan het uitrollen. Gezien de technische werking kan je hier niet de fiber rechtstreeks in een UDM(P) pluggen, maar moet het via een NT.

Misschien wijs om uit te zoeken hoe dit in Belgie/bij Proximus in elkaar steekt.

• sonicsjuuh
jurroen schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 09:50:
[...]

Jurroen mijn excuses. Proximus/edpnet fiber werkt blijkbaar via AON lees ik net. Mijn info daarnet was niet goed. Ik heb ook al mijn login etc gekregen die ik kan invoeren op mijn router. Dus volgens mij is geen Fiber NT nodig? Heb ondertussen ook contact opgenomen met Proximis en EDPnet zelf, maar de 'verkopers' aan de lijn wisten het antwoord niet op mijn vraag en hebben die doorgegeven aan hun backline. Ik ben benieuwd ...

• sonicsjuuh
Om wat extra info te leveren:

Ik merk op bij het opzoeken dat zoals Jurroen poste in een vorige reply, dat de NT al aan aanwezig moet zijn en omgevormd wordt naar een RJ45 zodat deze bruikbaar is in een standaard router. Het is natuurlijk spijtig dat dit zou moeten gebeuren, vandaar ik een WAN SFP wilde gebruiken op mijn router om dit signaal via deze manier, zonder een Fiber NT box, om te zetten. Dit was mijn originele insteek. Nergens staat er dat dit niet mogelijk zou zijn dus ik ging ervan uit dat het wel ging werken.

Maar edpnet bied alleen informatie aan wanneer je al een Fiber NT box zou hebben. https://www.edpnet.nl/nl/...t/wat-zijn-ftu-en-nt.html

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

Ik ben oprecht blij om te lezen dat je het mis had en het AON is :) Ik zit zelf met (G)PON en baal als een stekker. Ik zou het liefste ook de SFP(+) connector het liefste in mijn eigen apparatuur duwen, maar ben verplicht om de door de netwerkbeheerder (KPN NetwerkNL) NT te gebruiken. Een eigen device aansluiten is kansloos, omdat KPN 'm dient te whitelisten. Maar ach, c'est la vie.

Wat je inhoudelijke vraag betreft: de UDMP heeft SFP+, niet SFP. Afhankelijk van de module kan het backwards compatible zijn, maar dat is geen gegeven feit. Het is misschien zinvol om deze video van LTT te kjken, die legt de verschillende varianten goed uit.

Wat gaat de afstand zijn tussen het FTU en de UDMP? En wat zijn je beweegredenen om glas boven koper te verkiezen? Fiber heeft geen stroom nodig en het geleid niet. Daar staat tegenover dat het trekken van een kabel redelijk secuur werk is, kan breken en minder flexibel is dan koper.

Deze vragen stel ik overigens om je een gedegen advies te geven. Mogelijk ben je met botweg een antwoord op je vraag niet volledig geholpen.

• sonicsjuuh
Haha ja dat versta ik dan zeker heel goed. Ik zie KPN nog niet direct toestellen gaan whitelisten.

Ik weet inderdaad niet of de SFP op de SFP+ 100% backward compatible is. Nu, dan schaf ik een SFP+ connector aan om zeker te zijn. Dat is geen probleem. Als ik me niet vergis gaat SFP tot 1G en SFP+ hoger. Ik check de video ook eens uit en zoek daar wat extra info over.

De afstand tussen FTU en UDMP is misschien maximaal 3 meter. Ze staan naast elkaar in dezelfde ruimte. Ik weet dat de fiberkabels een stuk gevoeliger zijn, maar goed, daar ga ik wel veilig mee om ;).

Mijn beweegreden zijn heel sober. Ik wilde gewoon de eerste zijn in de vriendenkring van IT'ers om te pronken met mijn FTTH verbinding en UDMP router. Daarnaast wilde ik 100mpbs upload halen en dat ging alleen via edpnet FiberXL bij ons. Kabels koop ik gewoon op maat als dat nodig is.

Ik zou simpelweg een edpnet installateur kunnen laten komen om een Fiber NT te plaatsen en van daar uit via RJ45 mijn WAN router kunnen aanspreken. Maar ik heb volgens mij de mogelijkheid om dit rechtstreeks te doen (los van de kostprijs van mijn connectors en kabels, want ik besef wel dat optie 1 goedkoper zal uitkomen).

Bedankt voor je advies en gerichte vragen! Laat gerust weten als je meer insteek nodig hebt.

• sonicsjuuh
Hmm.... Mijn ticket bij EDPnet is net upgedate geweest met wat technische diagnose informatie terwijl ze mijn lijn aan het testen waren... Ze gaan er niet veel uitkrijgen want er is niets op aangesloten, maar goed...

Daartussen zag ik het volgende staan:

FTTH GPON SHARED VLAN

... Ik moet er dus van uit gaan dat edpnet met een GPON werkt. :(
Dus als ik het zo goed versta van jouw @jurroen ben ik verplicht om OF een Fiber NT te laatsten plaatsen door de installateur, of mijn toestel te laten whitelisten door edpnet?... Pff :D Ik hoop een ander antwoord te krijgen van hen. Ik wacht nog even af.

• sonicsjuuh
Extra update:

Ik merk op dat op het unifi forum dezelfde vragen opkomen. En daar lijkt het wel mogelijk te zijn GPON via een SFP te laten binnenkomen.

https://community.ui.com/...fd-4444-8910-914384453e48

https://community.ui.com/...d9-4a4a-ac5d-e87c807d23bd

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

Voor Nederland geld het volgende:
Gpon is een passive techniek waarbij met de hele straat 1 glasvezel kabel deelt. Vergelijkbaar zoals coax iedereen in de straat heeft unieke ONT die alleen jouw spectrum uit de kabel filtert en en de rest van het licht doorlaat naar de buurman. Omdat iedere ONT een unieke filter bevat en deze filter maar 1 keer kan/mag bestaan op de OLT kan je deze ook niet vervangen voor andere ONT of omruilen met de buurman. Je verhuisd dan letterlijk de Fysieke aansluiting en al het verkeer en services plan zoals snelheid en ip verplaatsen dan fysiek mee vanaf jouw huis naar de buurman.
(bron)

Daarom zal KPN geen andere NTs of GPON devices whitelisten.Sterker nog, dat zou ik persoonlijk extreem dom en onverantwoord vinden van KPN; het geeft immers de mogelijkheid de buren af te tappen en het netwerk te ontwrichten.

Voor (minimaal) een deel van de US providers steekt de vork anders in z'n steel. Ik weet niet hoe het in Belgie zit. Gezien de netwerkbeheerder voor jou Proximus is (en EDPnet de leverancier) lijkt het mij logisch om dit na te vragen bij Proximus. Bel dan niet met de gewone klantenservice voor consumenten, maar de netwerkafdeling :)

Ik krijg de juiste info na online zoeken ook niet heel gemakkelijk gevonden. Dit ben ik wel tegen gekomen aansluiting van appartementsgebouwen. Ze hebben het daar inderdaad over een SC kabel.

• sonicsjuuh
Ik denk dak ik net toevallig de oplossing gevonden heb:

https://www.fs.com/de-en/products/64169.html

Het is een SFP (check), GPON (check), SC (check), SMF (check) module ....

Ik denk dat daarmee alles van mijn lijst gechecked is met wat ik juist nodig heb niet?... Kost me wel 130 €... :|.
En dan ga ik er van uit dat edpnet mij de verbinding laat maken rechtstreeks met hun Fiber ONTP, zonder hun Fiber NT....

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

Ik denk dat het niet aan EDPnet is om dat toe te staan, maar aan Proximus - kan ik mis hebben. Het nadeel is, dat als het niet werkt en je zou het proberen (altijd leuk natuurlijk), je 130 euro kwijt bent.

Je kunt ook een SC => LC kabel kopen en die in een SFP+ module jassen. Geen idee of de UDMP ook alle SFP+ modules slikt.

• markisoke
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
sonicsjuuh schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 13:04:
Ik denk dak ik net toevallig de oplossing gevonden heb:

https://www.fs.com/de-en/products/64169.html

Het is een SFP (check), GPON (check), SC (check), SMF (check) module ....

Ik denk dat daarmee alles van mijn lijst gechecked is met wat ik juist nodig heb niet?... Kost me wel 130 €... :|.
En dan ga ik er van uit dat edpnet mij de verbinding laat maken rechtstreeks met hun Fiber ONTP, zonder hun Fiber NT....
Deze gaan niet werken, deze zijn voor de kant van de ISP in een OLT, niet aan de klantkant.

Edit: nog even een toevoeging op bovenstaande, ik denk dat je kunt vergeten de glasvezel rechtsstreeks in de UDM Pro te steken. GPON werkt namelijk vaak alleen maar met de ONT's van de fabrikant van de OLT, omdat je apparaat een tijdslot krijgt toegewezen waarin deze met elkaar communiceren. Dit ga je niet voor elkaar krijgen met een SFP.

[Voor 21% gewijzigd door markisoke op 10-03-2021 13:16]

• sonicsjuuh
edpnet klantendienst liet snel van zich horen:
Beste klant,

Ik heb u vraag met mijn collega's besproken. Een Fiber ONT aansluitingspunt moet u in ieder geval geïnstalleerd hebben omdat het de verantwoordelijkheid van de Internet provider is dit bij u te installeren. Anders kunnen we geen garantie geven dat alles correct en juist werkt en hebben we op die manier ook niet de mogelijkheid om de lijnmetingen ui te voeren als er geen ONT punt is geïnstalleerd. We moeten toch een Fiber NT aansluitingdoosje installeren zodat u lijn volledig geactiveerd is. De volgende stap wat we moeten ondernemen is een Proximus technieker met u inplannen. Kunt u a.u.b uw aanwezigheid voor de komende drie dagen aangeven, contact telefoonnummer en welke taal de technieker moet beheren (NL, FR , EN)

Betreft u vraag over de aansluiting van uw UDM PRO aan de ONTP.Het blijkt mogelijk te zijn, maar we kunnen hier geen garantie geven dat het werkt en er geen verantwoordelijkheid voor nemen. Eerst moet u toch aansluiten op ONT Fiber om de lijn volledig te activeren en als u daarna wenst uw router direct aan te sluiten op uw ONTP dan kunt u dit doen, maar op uw eigen risico.

Ik hoor graag van u terug!
Blijkbaar is een Fiber NT sowieso nodig voor de activatie van mijn lijn (of de correcte doorschakeling) ...

Heb daarmee niet volledig een antwoord op mijn vraag, maar nu weet ik dat er een controlepunt voor hen nodig is om de lijn te beheren.

Alvast bedankt voor al jullie sneller responsen.

Groeten,

Jan

• Gieltje
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-03 09:55

Gieltje

Niks te zien...

Bij tweak hadden ze het zo aangesloten op de UDM PRO, nog voordat het NT kastje uberhaubt geleverd was.

Hell / 0

• markisoke
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Gieltje schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:36:
Bij tweak hadden ze het zo aangesloten op de UDM PRO, nog voordat het NT kastje uberhaubt geleverd was.
De verbindingen van Tweak zijn dan ook daadwerkelijk op een switch aangesloten en niet op een OLT (GPON).

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

sonicsjuuh schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:33:
Heb daarmee niet volledig een antwoord op mijn vraag, maar nu weet ik dat er een controlepunt voor hen nodig is om de lijn te beheren.
Aii, dat is jammer :( Dan een kwestie van gewoon de koper kabel direct in de RJ45 poort van de UDMP pluggen. Voor nu voldoende - tegen de tijd dat internetabo's > 1Gbit gemeengoed worden kijken we wel weer verder.

Hou er overigens ook even rekening mee dat de RJ-45 LAN poorten op de UDMP een Gbit backplane hebben, je kunt dus niet met 8 clients gezamelijk meer dan 1Gbit throughput behalen (ook niet in het LAN dus). Mocht je dat wel willen kun je het beter lussen via een dedicated switch (mocht je ook UniFi AP's willen ophangen, kijk dan ook naar een PoE switch).
Gieltje schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:36:
Dit is irrelevant. Tweak doet bij mijn weten (nog) geen GPON. Dat is een beetje het vervelende ervan; omdat KPN steeds vaker GPON uitrolt zijn dit soort manieren van aansluiten niet meer mogelijk. Tweak, Rebel en co hebben in een vrij beperkt gebied een eigen netwerk. Leuk als je in zo'n gebied zit, maar daar heeft de rest van Nederland helaas vrij weinig aan.

[Voor 41% gewijzigd door jurroen op 10-03-2021 14:48]

• mathias.b
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22-10-2021
Excuus voor de bump maar ik wou toch even meegeven dat ik de vraag had voorgelegd aan Edpnet waar het "zwarte Nokia toestel" voor diende. (ik had geprobeerd om rechtstreeks de SCP kabel te verbinden via een SFP+ module en dan de PPPoE verbinding te leggen, maar zonder resultaat).
Hun antwoord:
De ONT(Optical Network Terminal) dus het zwarte toestel van Nokia dient om de optische signaal in elektrische om te zetten. Het is een essentiële medium tussen de GPON netwerk en de klant.

De autorisatie is ook ingedeeld via een aparte poort op de ONT. U verbinding loopt via de allereerste poort, u zal dus geen mogelijkheid hebben om een verbinding vast te leggen via het netwerk van Edpnet als u een andere poort gebruikt.
Helaas hebben we dat ONT dus nodig.
De FritzBox router kan er gelukkig wel tussenuit blijven.

• ShinobiX9X
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 27-12-2022
Hoi,

Binnenkort kan ik op fibre van edpnet, en ik heb een UDM pro,
Hoe zal ik best te werk gaan?

Volgens de site van edpnet moet er een utp kabel van een LAN poort op hun fibreNT naar LAN1 van fritzbox.
Waarom niet WAN?

Enig idee?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee