3 pc's op @home netwerk + printer delen

Pagina: 1
Acties:

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-08 16:17

Trebbors

Failure is no option!

Topicstarter
Ik heb de volgende situatie:

1e pc met ip: 213.
2e pc met ip: 213.
3e pc met ip: 217.

Zoals je kunt zien heb ik 3 ip adressen van @home zodat ik, hoe kan het ook anders, met 3 pc's tegelijk kan i-netten zonder illegaal bezig te zijn. Nu wil ik mijn printer delen op het netwerk en deze aansluiten op de 3e pc. Alleen deze heeft een ip adres beginnend met 217. en dat houd dus in dat de andere pc's hem niet zien. Als ik de printer op pc1 of pc2 aansluit (213.) dan zien ze de printer wel met uitzondering van de 3e pc.

Samengevat: Ik wil de printer op de 3e pc aansluiten (ip 217.) en pc2 (ip 213.) moet hem kunnen zien op het netwerk om te kunnen printen. Is hier een oplossing voor?

Verwijderd

first of all zou ik even oppassen of je het zaakje wel goed beveiligd zodat niet de hele wereld bij jouw kan gaan zitten printen en verder welke ossen gebruik je lijtk me wel handig om te weten

• Pizzaman
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Pizzaman

16:00 Cup-a-soup.

Dan moet je in alle pc's een tweede netwerkkaart doen zodat ze intern met elkaar kunnen communiceren.

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

Topicstarter
Op woensdag 15 augustus 2001 14:28 schreef ultimate het volgende:
first of all zou ik even oppassen of je het zaakje wel goed beveiligd zodat niet de hele wereld bij jouw kan gaan zitten printen en verder welke ossen gebruik je lijtk me wel handig om te weten
Beveiliging is geen probleem...

OS: Win98Se op alle drie de pc's. Binnenkort komt er mischien verandering in maar nu zie ik het nut niet in van een upgrade naar een nieuwer OS.

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:31

Tjark

DON'T PANIC

Op woensdag 15 augustus 2001 14:45 schreef Innercitynl het volgende:

[..]

Beveiliging is geen probleem...
Maar dan moet je wel instellen dat niet iedereen er op mag printen, want als je je printer gewoon deelt dan kunnen mensen van buitenaf er ook op printen.

Verder vind ik het wel heel nobel dat je legaal 3 ip adressen hebt genomen. :)

Je maakt het je _veel_ makkelijker en veiliger als je de inet aansluiting op 1 pc zet en in die pc 2 netwerkkaarten doet zodat je een lokaal lan hebt (en inet sharen met W2K (of zat internet connection sharing ook al in W98SE?) of een gateway proggie als wingate). Je kunt dan de printer aan die pc hangen en alleen toegankelijk maken voor lokaal netwerk.

het "enige" nadeel is dat die pc dan wel altijd aan moet staan, iets wat voor inet niet hoeft als je die 3 ip's hebt.

*insert signature here

Verwijderd

Hier precies dezelfde situatie, maar alles werkt wonderbaarlijk. Ook met die verschllende ip's.

Wel vaag maar geinig

edit:

ik heb geen xtra netwerkkaarten geinstalleerd, alles hangt aan een switch

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

Topicstarter
Een tweede nic in de pc daar begin ik niet meer aan, ik heb niet voor niets 3 ip adressen genomen. Maar goed, is het normaal dat de eerste range van een ip adres bepalend is voor de verbinding? Dus dat het normaal is dat pc's met 213. de pc met 217. niet op een netwerk zien?

Als dat zo is dan is er dus geen oplossing buiten de extra nic's...?

Verwijderd

Volgens mij klopt het inderdaad dat ze elkaar nomaliter niet zien (bij mij dus wel :+ )

ik dacht eens gehoord te hebben dat ze elkaar pas zien als de 3 reeks van drie cijfers gelijk is, dus XXX.XXX.123.009 ziet ook XXX.XXX.123.976 bijvoorbeeld.

Waarom ga ik dit nou weer bevestigen? |:(

• Tjark

Tjark

DON'T PANIC

heeft te maken met je netmask:
"normaal" iets van:
255.255.255.0 zie alles binnen
nr.nr.nr.XXX

maar of het verstandig is om je netmask als:
0.0.0.0 in te stellen....
Een tweede nic in de pc daar begin ik niet meer aan, ik heb niet voor niets 3 ip adressen genomen.
hoezo? je hebt toch ook een geluidskaart naast je nic? Wat is er dan anders aan 2nics?
Je kunt ook 2 of meer videokaarten d'r in zetten, niks ongewoons/raars.

*insert signature here

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 09:43

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Moet je even voor zoeken, maar het heeft meestal te maken met de gateways van @HOMO die de andere ips niet doorgeven, kun je soms omzeilen door een andere gateway op te geven... Maar, dit verschilt per aansluitpunt van @HOMO...

Dus...

Verder misschien een idee om één pc met een linux achtige te installeren, en daarin 2 nic's.
1 PC op @home met at home ip & netmask
2 & 3 op PC1 ip maar ander netmask
2e nic PC1 op niet @home ip en zelfde netmask als 2 & 3.

(Kan volgens mij, moet je dus wel gateway functionaliteit in je linux bakje stoppen :) )

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

Topicstarter
Op woensdag 15 augustus 2001 15:27 schreef TjarkVerhoeven het volgende:
heeft te maken met je netmask:
"normaal" iets van:
255.255.255.0 zie alles binnen
nr.nr.nr.XXX

maar of het verstandig is om je netmask als:
0.0.0.0 in te stellen....
[..]

hoezo? je hebt toch ook een geluidskaart naast je nic? Wat is er dan anders aan 2nics?
Je kunt ook 2 of meer videokaarten d'r in zetten, niks ongewoons/raars.
Dus als ik in de 3e pc een nic erbij zet en die handmatig een 213. ip geef en die nic ook op de hub aansluit waar de andere pc's aanhangen dan zou het moeten werken...

Dus dan krijgt pc3 twee ip adressen, 1 voor de @home aansluiting en 1 voor de printer...

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-08 10:09
2 NIC's kan lastig zijn:

Ik heb een Abit KA7/100 met 6 PCI sloten. Nou ben ik geen expert, maar sommige PCI-sloten delen een IRQ. Dat is op zich geen probleem. Een geluidskaart zou best een IRQ met een SCSI-controller kunnen delen, maar 2 NIC's kunnen dat niet.

Ik heb dus aardig met kaarten zitten schuiven voordat het allemaal werkte.

Even on-topic:

Heb je het kabelmodem middels een hub-je aansgeloten ofzo?
Kun je dan voor de bestands- en printerdeling niet NetBEUI gebruiken als protocol, i.p.v. TCP/IP?

Houdoe

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

Topicstarter
Op woensdag 15 augustus 2001 16:01 schreef Witte het volgende:
Heb je het kabelmodem middels een hub-je aansgeloten ofzo?
Kun je dan voor de bestands- en printerdeling niet NetBEUI gebruiken als protocol, i.p.v. TCP/IP?
De kabelmodem hangt idd via een hub op de pc's.

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

Topicstarter
Op woensdag 15 augustus 2001 16:01 schreef Witte het volgende:

dan zit ik nog met de verschillende ip's dus de pc's die elkaar niet zien...

• Witte
Uh, en als je een werkgroep maakt, bijvoorbeeld 'thuis'?

Dat zou toch moeten werken.

Houdoe

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Windows 2000 en alle pc's twee ip s geven een i'net en een uit een private range misschien ?

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

Topicstarter
Ik vind het geweldig dat er zoveel oplossingen worden gegeven maar volgens mij wordt het probleem niet helemaal begrepen. Voor de duidelijkeid:

Kabelmodem --> Hub
Hub -->
pc1 ip:213. werkgroep: @home naam: CP.....-a
pc2 ip:213. werkgroep: @home naam: CP.....-b
pc3 ip:217. werkgroep: @home naam: CP.....-c

De printer hangt aan pc3 met ip beginnend met 217. Alle pc's draaien op win98se. Ook pc3, een ander OS is geen optie ivm traag systeem(pc3) eventueel kan er in pc3 wel een 2e nic bij maar in de andere pc's niet. Kan nu dus niet printen over het netwerk aangezien het ip van pc3 met 217 begint en de andere pc's beginnen met ip 213. de ip's zijn van @home.

• Tjark

Tjark

DON'T PANIC

Op woensdag 15 augustus 2001 16:00 schreef Innercitynl het volgende:

[..]

Dus als ik in de 3e pc een nic erbij zet en die handmatig een 213. ip geef en die nic ook op de hub aansluit waar de andere pc's aanhangen dan zou het moeten werken...

Dus dan krijgt pc3 twee ip adressen, 1 voor de @home aansluiting en 1 voor de printer...
Maar als jij die 3e pc 'een' 2.13 ip geeft en die nic op het de hub aansluit, dan zit jij waarschijnlijk iemand in de weg die dat 213. ip al uitgedeelt heeft gekregen van @home.

Luister nou eens: het _makkelijkste_ is om OF een 'breedbandrouter' te kopen OF een gateway/server te maken die het inet regelt. Dan ben je van _AL_ het gezeik af....
En daarnaast ben je ook nog eens veel veiliger bezig van buitenaf.

*insert signature here

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

Topicstarter
Op woensdag 15 augustus 2001 16:31 schreef TjarkVerhoeven het volgende:

[..]

Maar als jij die 3e pc 'een' 2.13 ip geeft en die nic op het de hub aansluit, dan zit jij waarschijnlijk iemand in de weg die dat 213. ip al uitgedeelt heeft gekregen van @home.
Nope, dat 217. adres koppel ik dan aan client voor ms networks en het 213. adres koppel ik aan file and printer sharing voor ms networks.

Volgens mij loopt het dan als een trein en hoef ik geen gateway/router te installeren of extra hardware te kopen. Vroeger heeft het altijd gewerkt alleen toen stond de printer aan pc2 met ip 213. en werd er vanaf pc1 geprint (ook 213.)alleen nu is er dus een pc bij met 217.

• Witte
* Installeer nou eens op alledrie de PC's:
- Client: Client voor Microsoft netwerken
- Service: Bestands en printerdeling voor Microsoft netwerken
- Protocol: NetBEUI (kan gewoon naast TCP/IP)
* bind je het protocol aan de bestands- en printerdeling
* deel de printer

Klaar is kees. Zo moeilijk is het toch niet.

Houdoe

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

Topicstarter
Op woensdag 15 augustus 2001 16:46 schreef Witte het volgende:
* Installeer nou eens op alledrie de PC's:
- Client: Client voor Microsoft netwerken
- Service: Bestands en printerdeling voor Microsoft netwerken
- Protocol: NetBEUI (kan gewoon naast TCP/IP)
* bind je het protocol aan de bestands- en printerdeling
* deel de printer

Klaar is kees. Zo moeilijk is het toch niet.
Goed het werkt nu wel. wel vreemd dat het met tcp/ip nit werkt. Nog iets, vroeger moest ik in de firewall instellen dat de pc met de printer niet geblocked hoefde te worden en nu krijg ik geen melding van de firewall (zonelabs pro)deze laat alle verkeer zomaar door...

Laatste vraag: Het maakt voor een netwerk dus niets uit met welke cijfers het ip adres begint... ik heb nu 213 en 217 in het netwerk dit kan dus gewoon? of is dit iets speciaals van Netbeui?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Euh.. maakt voor een netwerk heel veel uit met elke IP adressen je werkt.

Jij gebruikt nu een adressenreeks die Publiek is (over het internet te bereiken) die je gegevens is door @home.

Zou je een LAN aanleggen met een zgn. private range in 192.168.x.x of 172.16/32.x.x of 10.0.xx.x dan kun je je eigen interne netwerk scheiden van het Internet.
Die netwerk ranges zijn namelijk niet routeerbaar over het Internet.

Nu heb je dus een stukje netwerk wat ook over internet (je mede @homers) te bereiken is.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

Topicstarter
Moeten voor een thuisnetwerk van 3pc's de 3ip's met dezelfde 3 cijfers beginnen? of mag hier verschil in zitten?

• Tjark

Tjark

DON'T PANIC

Ik snap gewoon niet waarom jij 10,- per maand voor extra ip-adressen betaald en al dit soort moeilijkheid op je hals haalt terwijl je voor nog geen 40,- een extra netwerkkaartje hebt die al je problemen oplost en nog veiliger is ook (laat staan na 4 maanden al goedkoper)

ontopic:
Moeten voor een thuisnetwerk van 3pc's de 3ip's met dezelfde 3 cijfers beginnen? of mag hier verschil in zitten?
Als jij je netmask instelt op 0.0.0.0 dan niet.
Maar dan hoort de rest van de wereld ook bij je 'thuisnetwerk'

*insert signature here

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

Topicstarter
Op woensdag 15 augustus 2001 18:46 schreef TjarkVerhoeven het volgende:
Ik snap gewoon niet waarom jij 10,- per maand voor extra ip-adressen betaald en al dit soort moeilijkheid op je hals haalt
Je hebt mischien wel gelijk maar het geinige is dat ik al 3/4 jaar die ip's heb maar er nog nooit voor betaald heb 8-) :7

Verwijderd

en het leukste is dat ik 12 ips heb voor gratis, @home is echt dom

ze hadden geen beveiling ingebouwd in het begin met meerdere ips aanvragen

en de ips zijn in heel nederland te gebruiken op het @home netwerk
Pagina: 1