Mijn vraag
Ik heb mei vorig jaar 2e hands hardware gekocht (zie overzicht hieronder). Ik kreeg helaas freezes met muis (en toetsenbord) aangesloten. Ik heb toen de boel aan de kant gelegd omdat ik er niet uit kwam. (Ik heb toen niet heel gestructureerd het proberen op te lossen) Nu heb ik gister het maar weer eens geprobeerd maar het probleem blijft zich aanhouden.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Aangeschafte 2e handse hardware:
Hardware die ik zelf al had:
Voor de volledigheid. Als ik dit combineer met mijn pricewatch: Gigabyte GA-Z77MX-D3H en pricewatch: Intel Core i5 2500 Boxed dan werkt het prima. (dit is mijn oude pc voordat ik een amd systeem kocht)
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Wat er eigenlijk gebeurt is dat zodra een os wordt geladen/is ingeladen de boel vastloopt. Als ik Ubuntu vers op een usb stick flash/installeer (ubuntu-20.04.2.0-desktop-amd64.iso met Balena Etcher) dan wil hij meestal het os wel laden maar uiteindelijk krijg ik een freeze en vanaf dat moment gebeurt eigenlijk het volgende:
Als ik Ubuntu op een stick installeer en dan run vanaf die stick dan gaat ie naar het scherm waar je de taal in kan stellen maar dan freezed de computer (meestal). Een aantal keren is het gebeurt dat Ubuntu wel opstartte maar dan bevroor hij vrij snel daarna wel. Als ik dan herstart en Ubuntu weer wil laten opstarten krijg ik (nadat de hij de bios voorbij is) op een gegeven moment van 'de Ubuntu stick' de melding: VMX disabled by bios. Daar blijft ie een poos op steken waarna een herstart volgt en hetzelfde riedeltje zich weer voordoet.
Dus ik heb in de bios VTX (als ik me niet vergis is dat hetzelfde) enabled. Als ik dat doe dan blijft hij na de bios eerst een poosje steken op het moederbord logo en daaronder de tekst Ubuntu en gaat ie automatisch herstarten. Dan herhaalt zich bovenstaand scenario dus de OS wordt nooit meer opgestart.
Wat ik verder heb gedaan is het volgende:
B. Tijdens het schrijven van dit bericht heb ik opnieuw een usb stick met Ubuntu geflasht en opnieuw geprobeerd op te starten (zonder muis aangesloten). Ik kwam in het ubuntu taalselectie menu en toen ik verder Ubuntu wou opstarten kreeg ik dit (en hier staat ie nu al de hele tijd op):
Dat lijkt (op basis van mijn beperkte kennis) me toch op een moederbordprobleem aangaande USB. Zie laatste regel (van de afbeelding). Heeft iemand enig idee? Kan ik nog iets proberen of is het mobo kapot?
C. Bij een poging (na B.) met een andere ubuntu stick krijg ik deze melding:
Ik heb mei vorig jaar 2e hands hardware gekocht (zie overzicht hieronder). Ik kreeg helaas freezes met muis (en toetsenbord) aangesloten. Ik heb toen de boel aan de kant gelegd omdat ik er niet uit kwam. (Ik heb toen niet heel gestructureerd het proberen op te lossen) Nu heb ik gister het maar weer eens geprobeerd maar het probleem blijft zich aanhouden.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Aangeschafte 2e handse hardware:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Core i5-3470 Boxed | € 0,- | € 0,- |
1 | Moederborden | Gigabyte GA-H77N-WIFI | € 0,- | € 0,- |
1 | Videokaarten | PNY GeForce GTX 1650 XLR8 Gaming Overclocked Edition | € 0,- | € 0,- |
1 | Geheugen intern | Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9 | € 45,57 | € 45,57 |
1 | Voedingen | Corsair SF450 | € 85,75 | € 85,75 |
Hardware die ik zelf al had:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Monitoren | Iiyama G-Master GE2488HS-B1 Zwart | € 0,- | € 0,- |
1 | Geheugen intern | Kingston HyperX Fury blu HX316C10F/8 | € 53,68 | € 53,68 |
1 | Geheugen intern | Kingston HyperX Fury white HX316C10FW/8 | € 53,68 | € 53,68 |
1 | Voedingen | Corsair SF450 | € 85,75 | € 85,75 |
1 | Voedingen | Fractal Design Tesla R2 Wit 650W | € 0,- | € 0,- |
Totaal | € 238,68 |
Voor de volledigheid. Als ik dit combineer met mijn pricewatch: Gigabyte GA-Z77MX-D3H en pricewatch: Intel Core i5 2500 Boxed dan werkt het prima. (dit is mijn oude pc voordat ik een amd systeem kocht)
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Wat er eigenlijk gebeurt is dat zodra een os wordt geladen/is ingeladen de boel vastloopt. Als ik Ubuntu vers op een usb stick flash/installeer (ubuntu-20.04.2.0-desktop-amd64.iso met Balena Etcher) dan wil hij meestal het os wel laden maar uiteindelijk krijg ik een freeze en vanaf dat moment gebeurt eigenlijk het volgende:
Als ik Ubuntu op een stick installeer en dan run vanaf die stick dan gaat ie naar het scherm waar je de taal in kan stellen maar dan freezed de computer (meestal). Een aantal keren is het gebeurt dat Ubuntu wel opstartte maar dan bevroor hij vrij snel daarna wel. Als ik dan herstart en Ubuntu weer wil laten opstarten krijg ik (nadat de hij de bios voorbij is) op een gegeven moment van 'de Ubuntu stick' de melding: VMX disabled by bios. Daar blijft ie een poos op steken waarna een herstart volgt en hetzelfde riedeltje zich weer voordoet.
Dus ik heb in de bios VTX (als ik me niet vergis is dat hetzelfde) enabled. Als ik dat doe dan blijft hij na de bios eerst een poosje steken op het moederbord logo en daaronder de tekst Ubuntu en gaat ie automatisch herstarten. Dan herhaalt zich bovenstaand scenario dus de OS wordt nooit meer opgestart.
Wat ik verder heb gedaan is het volgende:
- Meerdere keren een nieuwe ubuntu stick geflasht
- Twee verschillende stick gebruikt
- Twee verschillende voedingen gebruikt.
- Verschillende RAM (2 verschillende merken) strips geprobeerd (zowel een enkele of 2). De ene set komt van mijn oude 2500k pc en die werken gewoon prima. De andere had ik bij het moederbord aangeschaft dus daar kan ik niet 100% van uitgaan dat ze goed zijn maar aangezien het probleem het ook voordoet met mijn oude ram denk ik dat het ram ook niet het probleem is. Ter verduidelijking: Ik heb ze alle 4 los van elkaar uitgeprobeerd. Dus elke een keer een individuele single ram stick.
- Zonder muis opgestart.
- Verschillende USB poorten uitgeprobeerd.
- In mijn vorige pogingen heb ik het ook met windows geprobeert en toen kreeg ik ook freezes.
B. Tijdens het schrijven van dit bericht heb ik opnieuw een usb stick met Ubuntu geflasht en opnieuw geprobeerd op te starten (zonder muis aangesloten). Ik kwam in het ubuntu taalselectie menu en toen ik verder Ubuntu wou opstarten kreeg ik dit (en hier staat ie nu al de hele tijd op):
Dat lijkt (op basis van mijn beperkte kennis) me toch op een moederbordprobleem aangaande USB. Zie laatste regel (van de afbeelding). Heeft iemand enig idee? Kan ik nog iets proberen of is het mobo kapot?
C. Bij een poging (na B.) met een andere ubuntu stick krijg ik deze melding:
[Voor 5% gewijzigd door Dwarlorf op 10-03-2021 08:03]
The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.