Toon posts:

excel:inhoud van geselecteerde cel plaatsen in body van mail

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• KD7
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 16-03-2021
Hallo iedereen,

Bij deze wilde ik even een vraag stellen over excel, ik zit namelijk met het volgende:

Ik zou graag de inhoud van een geselecteerde cel (of rij) willen invoegen in de body van een email.
Het gaat om een soort "bijzonderheden" rapportage. Indien de gebruiker de inhoud wilt mailen naar een persoon dan zal hij de betreffende cel of rij moeten selecteren en dan op de "mail knop" klikken waardoor een mail geopend word in outlook met in de body de inhoud van deze cel en/of rij. op internet vind ik veel over een vaste range of een hele sheet maar heb nog niets gevonden waarin beschreven staat hoe de inhoud van een willekeurig geselecteerde cel gemaild wordt.. ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben anders hoor ik dit graag zodat ik dit beter kan toelichten.. alvast hartstikke bedankt voor de moeite om mij in de juiste richting te bewegen :)

Relevante software en hardware die ik gebruik
Excel 2016

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Private Sub CommandButton3_Click()

Dim OutlookApp As Object: Set OutlookApp = CreateObject("Outlook.Application")
Dim var As Variant: var = Selection.Value
Set MyMail = OutlookApp.CreateItem(0)
With MyMail
.To = "mailadres1" & ";" & "mailadres2"
.Subject = "Bijzonderheden"
.HTMLbody = "Beste blabla" & "<br><br>" & "Graag wilde ik je op de hoogte stellen van de
onderstaande bijzonderheden:" & "<br><br>" & " hier zou de inhoud van de geselecteerde
cel en of rij moeten komen " & "<br><br>" & "Met vriendelijke groet,"
End With
MyMail.Display
End Sub

nogmaals dank!! _/-\o_

Beste antwoord (via KD7 op 16-03-2021 20:45)

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

KD7 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 04:46:
Sorry ben beetje noob in deze hoor :p
Dat is wel een understatement. :P Lees je even in in het gebruik van variabelen in VBA. Anyway

code:
1
2
3
4
5
6
'bijvoorbeeld

dim txt as string, cTxt as string
   txt= "foo"
   ctxt="zo voeg je samen: " & txt & "bar"
   msgbox ctxt

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Alle reacties

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:15

heuveltje

KoelkastFilosoof

en wat werkte er wel of niet in dat wat je geprobeerd hebt ?

je hebt dus al iets wat een range kan verzenden.
dan is het alleen een kwestie van die range aanpasen
https://docs.microsoft.co...el.application.activecell

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• KD7
Hey heuveltje,

Dank je voor je snelle reactie, de code die ik heb werkt wel alleen kon ik nergens de code vinden
welke de inhoud van de geselecteerde cel in de body van de mail zou plaatsen. Ik zag alleen code waarin een vaste range geplaatst werd.

in mijn code had ik het volgende:

en wilde ik dus in de body een referentie naar "var" plaatsen maar dat werkte dus niet..

ik ga even een kijkje nemen naar de link die je me gegeven hebt, dank je!

• KD7

als ik mijn code:

verander in:

Dim var As Variant: var = ActiveCell.Value

zou "var" een referentie zijn naar de geselecteerde cel, hoe kan ik deze plaatsen in mijn body van de mail?

of begrijp ik het nu verkeerd?

• KD7
|:(

[Voor 99% gewijzigd door KD7 op 10-03-2021 05:00. Reden: dubbele post sorry]

• KD7
Is er iemand die toevallig mij hier in kan sturen?

Dank _/-\o_

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:50

g0tanks

Moderator CSA
KD7 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 04:30:
in mijn code had ik het volgende:

en wilde ik dus in de body een referentie naar "var" plaatsen maar dat werkte dus niet..
Kan je eens laten zien hoe je dat (refereren naar var in de body) hebt gedaan?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

KD7 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 04:46:
Dat is wel een understatement. :P Lees je even in in het gebruik van variabelen in VBA. Anyway

code:
1
2
3
4
5
6
'bijvoorbeeld

dim txt as string, cTxt as string
   txt= "foo"
   ctxt="zo voeg je samen: " & txt & "bar"
   msgbox ctxt

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• KD7
Uhmz, dank jullie beide voor jullie reacties.. en inderdaad dat is wel een understatement maar dat weerhoudt me niet om te willen leren... Het refereren naar is hetgeen wat mij juist niet lukt

mijn code was als volgt:

Private Sub CommandButton3_Click()

Dim OutlookApp As Object: Set OutlookApp = CreateObject("Outlook.Application")
Set MyMail = OutlookApp.CreateItem(0)
With MyMail
.To = "mailadres1" & ";" & "mailadres2"
.Subject = "Bijzonderheden"
.HTMLbody = "Beste blabla" & "<br><br>" & "Graag wilde ik je op de hoogte stellen van de
onderstaande bijzonderheden:" & "<br><br>" &

" var "

& "<br><br>" & "Met vriendelijke groet,"
End With
MyMail.Display
End Sub

maar dat werkt natuurlijk niet... :(

• KD7
@Lustucru na een beetje spelen zag ik inderdaad wat je bedoelde, de referentie werkt nu wel naar behoren. Vreemd want deze optie had ik al een keer geprobeerd wat toen niet werkte.

In ieder geval hartelijk dank voor je hulp aan deze noob, en alle andere die geantwoord hebben ook heel erg bedankt!

_/-\o_
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee