Vraag

• Moondragon
  • Registratie: maart 2021
  • Laatst online: 22-06 20:52
Mijn vraag
...Ik heb een hele stapel van deze harddrives liggen, deze komen uit een HP Proliant ML530 die ik tevens te groot en te lomp vindt om nog te houden. Zat te denken om mijn oude PC (2015) om te bouwen als een server, eventueel linux om mijn oude MUSH game te hosten, Of er een thuis netwerk server van te maken. Wat zou ik nodig moeten hebben om deze drives aan te sluiten? Of als losse drives te gebruiken om hier foto's op op te slaan. (ps: deze drives zitten niet meer in de server sledes)

Relevante software en hardware die ik gebruik
...Window 10

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...nog helemaal niks.

Alle reacties

• Kaalus
  • Registratie: januari 2010
  • Niet online
Ik denk dat je beter af bent met 1 normale schijf van een paar terabyte of een SSD. Deze schijven zuipen stroom, de bijhorende controller idem en ze zijn maar 36GB. Ingehaald door de tijd.

• nelizmastr
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 17:30

nelizmastr

Goed wies kapot

HP gebruikte deze schijven standaard in backplanes mer SCA80 aansluiting. Daar kan je zonder backplane helemaal niks mee zonder voor elke schijf een SCA80 naar 68-pin converter te kopen, dan heb je nog een SCSI controller, kabels en terminators nodig.

Oftewel, niet aan beginnen. Doe het hele spul lekker naar de kringloop of breng het naar de oud ijzer boer.

I reject your reality and substitute my own

• Moondragon
Prima, dan gaat het gewoon weg.. Bedankt.. Ik heb nog een 1TB Sata drive liggen, ga ik deze gebruiken.. Ik heb Red Hat Linux 7 liggen die ik vroeger veel gebruikt hebt voor MUSH/MUD games en toen ook een eigen MUSH game gemaakt.

• leonbong
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 14:28
Old-school SCSI.
Dat waren tijden op de HCC een Plextor SCSI-cd brander 8/2/20 kopen voor 1000 gulden was toen net nieuw.

Adaptec (Microsemi) maakt nog steeds drivers voor hun controllers bijvoorbeeld de 29320 voor windows 10 dus het kan wel.
Maar SCA-drives zijn lastig omdat je dan een backplane of converters naar LVD-68 pins moet hebben.
Ik heb vroeger dit soort 10k en 15k scsi drives gehad. Heb je ze wel eens aan gehoord het zijn net vliegtuigmotoren. Als ze zoeken helemaal dat ratelt het echt heel erg.

Een willekeurige SSD rent hier rondjes omheen mbt snelheid.

• MisterJD
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 19:08

MisterJD

Xbox id MisterJD NL

Ik zou eerder gaan voor gewone HDD's en of SSD's gaan ipv skoezie.

AMD 3900X | Noctua NH-D15SE AM4 | Asus Crosshair VIII hero | Palit GTX 1080 GameRock 8GB | G.Skill Flare X CL4 3200 | Samsung 860 EVO 1TB | Toshiba DT01ACA300, 3TB | Dell S3220DGF | Silverstone Strider Titanium ST70F-TI 700W | Fractal Design Define S

• Moondragon
Dan gaat het allemaal gewoon weg, zet het eerst op MP en als er na een week niemand komt dan haal ik die server helemaal uit elkaar voor een ijzerboer en de drives mag hij dan ook hebben. Bouw ik mijn servertje wel met mijn oude IDE en Sata drives. Ben een grote schoonmaak aan het houden namelijk.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee