Vraag

• Jesse_Eek
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05-02 21:52
Momenteel heb ik een Canon Powershot G11. Nu wil ik upgraden naar een iets beter model met betere kwaliteit foto's. Daarvoor zit ik te denken om over te stappen op een systeemcamera (bijv. de Sony A6000 of Canon M50). Zou ik daarmee al een groot verschil merken tov mijn oude camera? Of zou ik beter nog een stapje hoger kunnen gaan en kiezen voor een full frame?

Het liefst fotografeer ik natuurlandschappen...

Alle reacties

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:08

DirtyBird

Praktiserend denker

Hoeveel geld wil je uitgeven? Welke zaken zijn nog meer belangrijk voor je; toekomstbestendigheid (van het ecosysteem), gewicht, formaat, focal length, bereikbaar DOF, etc....

Panasonic Lumix G9 ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Andere vraag maak je je foto's in RAW format en doe je aan iets van nabewerking? Want je hebt een hele goede pro compact camera dus zou eerder kijken naar je manier van fotograveren. Haal hem van de automaat, gebruik diafragma voorkeuze en verdiep je in het gebruik van het diafragma.
Zolang je geen posters laat afdrukken is je camera prima, en zelfs dan nog.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-05 11:09
Let op bij die canon M. Het systeem heeft alleen consumer-level lenzen beschikbaar. Bijvoorbeeld lichtsterke zoomlenzen met gelijkblijvend diafragma over de hele zoomrange. Uiteraard kun je met een adapter de grote dure zware lenzen van het full frame systeem erop zetten... maar voor de M worden ze bewust niet gemaakt.
Daarbij hoorde ik wat twijfels over of Canon het systeem op de lange termijn wil blijven vasthouden.

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Systeem- of Spiegelreflex camera's hebben vooral een grotere sensor en grotere lenzen.
Het voordeel van Fullframe is vaak weinig ruis bij hoge ISO een echte zoeker ipv een piepklein schermpje zodat je beter het juiste moment kan vangen.
Nadeel is het formaat. Ik heb een Nikon D700 met alle voordelen van dien maar het past niet in een jaszak.
Sinds kort een Panasonic GX80 (wat ouder model, in de aanbieding) omdat die wel kan filmen en met de inschuifbare kitlens 12-32 (24-64mm FF) past deze in een jaszak. Die lens is scherp wide open range lijkt ook prima voor landschappen. Ik heb er een Olympus f1.8 45mm (90mm FF) bij gekocht (ook in de aanbieding bij amazon.de) omdat de 90mm Tamron mijn favoriet lengte is op FF maar die Olympus is een indrukwekkend dingetje. Binnenopnames op f1.8 zijn scherp met een fraaie bokeh. En veel compacter dan een FF lens.

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:08

DirtyBird

Praktiserend denker

bouwfraude schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 12:11:
Systeem- of Spiegelreflex camera's hebben vooral een grotere sensor en grotere lenzen.
Het voordeel van Fullframe is vaak weinig ruis bij hoge ISO een echte zoeker ipv een piepklein schermpje zodat je beter het juiste moment kan vangen.
Nadeel is het formaat. Ik heb een Nikon D700 met alle voordelen van dien maar het past niet in een jaszak.
Sinds kort een Panasonic GX80 (wat ouder model, in de aanbieding) omdat die wel kan filmen en met de inschuifbare kitlens 12-32 (24-64mm FF) past deze in een jaszak. Die lens is scherp wide open range lijkt ook prima voor landschappen. Ik heb er een Olympus f1.8 45mm (90mm FF) bij gekocht (ook in de aanbieding bij amazon.de) omdat de 90mm Tamron mijn favoriet lengte is op FF maar die Olympus is een indrukwekkend dingetje. Binnenopnames op f1.8 zijn scherp met een fraaie bokeh. En veel compacter dan een FF lens.
Kleine nuance hierbij; (goede) EVF's vind je ook op camera's zonder FF sensor. Bij spiegelreflex heb je echter een OVF. Sommige mensen zweren hierbij en vinden EVF's tekort schieten.
Ook zijn fullframe camera's niet noodzakelijk groter. De nieuwe systeemcameralijn van Canon is bijvoorbeeld zeer compact. De lenzen zijn echter wel groter dan tegenhangers voor crop-sensorcamera's.

@Jesse_Eek Bedenk de sensormaat fullframe redelijk arbitrair is. Deze maat stamt nog uit het tijdperk van film. Cropsensors zijn kleiner, middenformaat is groter. Fullframe wordt vaak wel als referentie genomen voor bijvoorbeeld lenzen, maar het is an sich niet beter of slechter dan een ander formaat.

Ik zou dus niet blindstaren op welke sensorgrootte je moet hebben, maar welke eigenschappen je camera moet hebben om goed aan te sluiten bij je wensen. Sommige van die eigenschappen volgen weldegelijk uit de sensormaat, maar groter is niet persé beter. In sommige opzichten is groter ook nadelig.

[Voor 18% gewijzigd door DirtyBird op 12-03-2021 12:47]

Panasonic Lumix G9 ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

• bouwfraude
  • Niet online
Het verschil in formaat.

• Jesse_Eek
bouwfraude schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 12:11:
Bedankt voor de tip! Volgens mij voldoet de GX80 wel aan waar ik naar op zoek ben. Is een 4/3 lens een grote vooruitgang tov de 1/1.7 die op mijn Canon zit?

Op mp heb ik wel een mooie aanbieding gevonden met een diverse set aan lenzen erbij:

https://link.marktplaats.nl/m1678349997

• Gonadan
  • Laatst online: 10:04

Gonadan

Admin Foto & Video, Harde Waren, Consumentenelektronica
Jesse_Eek schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 01:23:
Is een 4/3 lens een grote vooruitgang tov de 1/1.7 die op mijn Canon zit?
Hoe bedoel je die vraag precies? 1/1.7" gaat over de grootte van de sensor van de G11.
Vergelijkend met MFT is dat een grote vooruitgang:

(kijk naar 'Four Thirds' en '1/1.8')

Qua lenzen is het afhankelijk van wat je erop zet of je erg vooruit gaat, maar ik ben er van overtuigd dat het MFT-systeem genoeg lenzen heeft die de kwaliteit van de G11 ontstijgen. Daar moet je dan echter wel voor betalen. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• bouwfraude
  • Niet online
Jesse_Eek schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 01:23:
[...]
Bedankt voor de tip! Volgens mij voldoet de GX80 wel aan waar ik naar op zoek ben. Is een 4/3 lens een grote vooruitgang tov de 1/1.7 die op mijn Canon zit?

Op mp heb ik wel een mooie aanbieding gevonden met een diverse set aan lenzen erbij:

https://link.marktplaats.nl/m1678349997
De sensor heeft wat minder ruis op hoger ISO's, De lens van de G11 werd goed gewaardeerd.
De marktplaatsaanbieding lijkt me niet zo heel scherp. De GX80 met 12-32 lens is nieuw 399 duitse euro's bij amazon. Met een losse body prijs van 349 is het niet echt een duur lensje.

• Jesse_Eek
Na nog heel wat rondgekeken te hebben en modellen met elkaar te hebben vergeleken vallen de gx80, m50 en a6000 toch voor mij af. Waar ik wel op ben uitgekomen zijn de Sony a6400 en Fujifilm X-T30. Deze twee gemiddeld/hoogwaardige systeemcamera's voldoen het meest aan mijn eisen.

De goedkoopste set van Sony (16-50mm OSS) ben ik voor 875 euro tegengekomen in de prijsontwikkeling.

Van Fujifilm ben ik een set van XC 15-45mm tegengekomen (€779) en XF 18-55mm (€1080). Er zit dus nogal een verschil in de verschillende (basis?)lenzen wat bepalend is voor de prijs.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Erwin186
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-05 08:45
Voor de Fuji zou ik sowieso voor de set met de 18-55 gaan. Dat is een aanzienlijk betere en fijnere lens dan de 15-45. De 18-55 is een stuk beter gebouwd, lichtsterker en scherper. Het is officieel een kitlens, maar hij ontstijgt het niveau van de gemiddelde kitlens behoorlijk.

De XC 15-45 en ook de Sony 16-50 zijn allebei echt instaplenzen. Kleine, plastic kitlenzen. Op zich prima om mee te starten en zo'n XC 15-45 (de Sony durf ik zo niet te zeggen) is nog best redelijk goed voor het geld, maar het is wel echt een ander niveau dan een XF 18-55.

Als je dus voor de Fuji wilt gaan, dan zou ik gelijk de 18-55 erbij nemen, dan heb je echt een veel betere lens waar je ook langer mee vooruit kunt. Bij de Sony zijn de opties qua andere kitlenzen wat beperkt volgens mij.

• Jesse_Eek
Erwin186 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 09:19:
Voor de Fuji zou ik sowieso voor de set met de 18-55 gaan. Dat is een aanzienlijk betere en fijnere lens dan de 15-45. De 18-55 is een stuk beter gebouwd, lichtsterker en scherper. Het is officieel een kitlens, maar hij ontstijgt het niveau van de gemiddelde kitlens behoorlijk.

De XC 15-45 en ook de Sony 16-50 zijn allebei echt instaplenzen. Kleine, plastic kitlenzen. Op zich prima om mee te starten en zo'n XC 15-45 (de Sony durf ik zo niet te zeggen) is nog best redelijk goed voor het geld, maar het is wel echt een ander niveau dan een XF 18-55.

Als je dus voor de Fuji wilt gaan, dan zou ik gelijk de 18-55 erbij nemen, dan heb je echt een veel betere lens waar je ook langer mee vooruit kunt. Bij de Sony zijn de opties qua andere kitlenzen wat beperkt volgens mij.
Dankjewel voor het antwoord! Dat is dan de lens die ik erbij zal kopen. Wat zou eventueel nog de meerwaarde zijn van een extra 23mm F/1.4 AF Fujifilm X lens (mbt landschapsfotografie of street).

• Erwin186
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-05 08:45
@Jesse_Eek
Die meerwaarde moet je denk ik vooral zelf bepalen. Ik kan wel een aantal voordelen van zo'n lens noemen (zoals lichtsterkte, scherpte, kleinere DOF, mooiere bokeh etc.), maar het is vooral afhankelijk van wat je fotografeert of je daar daadwerkelijk iets aan hebt. Daarbij is een 23mm F1.4 best een prijzige lens.

Als ik het goed begrijp wordt dit je eerste systeemcamera. Ik zou persoonlijk eerst starten met alleen een 18-55 en daarmee de camera goed leren kennen. Je komt er dan snel genoeg achter wat voor foto's je vooral maakt en welke extra lenzen je eventueel nog nodig hebt.

De 23mm is er bovendien ook nog als F2, die is een stuk goedkoper en kleiner en ik denk dat F2 prima is voor straatfotografie en sowieso voor landschappen (daar zal je vaak een kleiner diafragma voor gebruiken).
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee