bouwfraude schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 12:11:
Systeem- of Spiegelreflex camera's hebben vooral een grotere sensor en grotere lenzen.
Het voordeel van Fullframe is vaak weinig ruis bij hoge ISO een echte zoeker ipv een piepklein schermpje zodat je beter het juiste moment kan vangen.
Nadeel is het formaat. Ik heb een Nikon D700 met alle voordelen van dien maar het past niet in een jaszak.
Sinds kort een Panasonic GX80 (wat ouder model, in de aanbieding) omdat die wel kan filmen en met de inschuifbare kitlens 12-32 (24-64mm FF) past deze in een jaszak. Die lens is scherp wide open range lijkt ook prima voor landschappen. Ik heb er een Olympus f1.8 45mm (90mm FF) bij gekocht (ook in de aanbieding bij amazon.de) omdat de 90mm Tamron mijn favoriet lengte is op FF maar die Olympus is een indrukwekkend dingetje. Binnenopnames op f1.8 zijn scherp met een fraaie bokeh. En veel compacter dan een FF lens.
Kleine nuance hierbij; (goede) EVF's vind je ook op camera's zonder FF sensor. Bij spiegelreflex heb je echter een OVF. Sommige mensen zweren hierbij en vinden EVF's tekort schieten.
Ook zijn fullframe camera's niet noodzakelijk groter. De nieuwe systeemcameralijn van Canon is bijvoorbeeld zeer compact. De lenzen zijn echter wel groter dan tegenhangers voor crop-sensorcamera's.
@
Jesse_Eek Bedenk de sensormaat fullframe redelijk arbitrair is. Deze maat stamt nog uit het tijdperk van film. Cropsensors zijn kleiner, middenformaat is groter. Fullframe wordt vaak wel als referentie genomen voor bijvoorbeeld lenzen, maar het is an sich niet beter of slechter dan een ander formaat.
Ik zou dus niet blindstaren op welke sensorgrootte je moet hebben, maar welke eigenschappen je camera moet hebben om goed aan te sluiten bij je wensen. Sommige van die eigenschappen volgen weldegelijk uit de sensormaat, maar groter is niet persé beter. In sommige opzichten is groter ook nadelig.
[Voor 18% gewijzigd door DirtyBird op 12-03-2021 12:47]
Panasonic Lumix G9 ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8