Toon posts:

Geen internet dus geen werkende wifi

Pagina: 1
Acties:

• MatMich
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Misschien een domme vraag maar:
Waarom werkt mijn (wifi) printer audio-streamer, Philips Hue etc. niet meer als de internetverbinding buiten mijn huis (kabel) geen inernet toegang meer heeft ivm defecte kabel?
Apparaten moeten in huis (lokaal) toch gewoon te bedienen zijn?
Wifi is toch alleen maar een draadloze aansluiting om o.a. ook internet toegang te krijgen maar zouden binnenshuis toch gewoon moeten blijven werken?

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20:14
Ja, mits de devices wel de juiste DNS hebben van je router. Als de devices DNS van je ISP krijgen, moet het ook wel werken, maar de kans is kleiner.

PSN: plexforce (ps4)

• MatMich
  • Nu online
WeHoDo schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 00:21:
Ja, mits de devices wel de juiste DNS hebben van je router. Als de devices DNS van je ISP krijgen, moet het ook wel werken, maar de kans is kleiner.
Maar als ik niet het internet op wil maar bv alleen iets printen in mijn eigen huisnetwerk heb ik toch geen dns nodig?
Die (dn)server zorgt toch alleen maar dat ik op een site kan komen dmv een vertaalslag van naam naar ip, dat heeft toch niets te maken met bv mijn printer lokaal te benaderen?
Ik begrijp overigens dat je vroeger nog wel eens een alternatief dns kon invoeren maar dat dat tegenwoordig met het Arris modem van Ziggo (waar het hierover gaat) niet meer kan.
Sorry als ik domme dingen zeg, maar ik ben absoluut geen netwerk expert.

[Voor 49% gewijzigd door MatMich op 10-03-2021 00:49]

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:18
sommige routers functioneren idd niet helemaal goed meer als de internetverbinding weg is. (raar maar waar)
welk merk/type router heb je?

[Voor 6% gewijzigd door mvrhrln op 10-03-2021 00:49]

• MatMich
  • Nu online
mvrhrln schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 00:48:
sommige routers functioneren idd niet helemaal goed meer als de internetverbinding weg is. (raar maar waar)
welk merk/type router heb je?
Zie boven, je was me voor. :*)

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Vaak werkt dat soort 'smart' apparatuur met een clouddienst zodat je niet aan portforwarding etc. hoeft te denken om het werkend te krijgen. Met uiteraard als gevolg dat je daar afhankelijk van bent...
Het hangt iig af van exact welke apparatuur je gebruikt, oftewel tijd om achter de tv te duiken en modelnummers op te zoeken ;)

Fixing things to the breaking point...

• MatMich
  • Nu online
RGAT schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 01:33:
Vaak werkt dat soort 'smart' apparatuur met een clouddienst zodat je niet aan portforwarding etc. hoeft te denken om het werkend te krijgen. Met uiteraard als gevolg dat je daar afhankelijk van bent...
Het hangt iig af van exact welke apparatuur je gebruikt, oftewel tijd om achter de tv te duiken en modelnummers op te zoeken ;)
Maar dat geldt toch niet voor mijn printer?

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Dat kan ik niet vanaf hier zien, mijn glazen bol werkt niet (internet ligt er uit) O-)
Heb hier zelf een Canon printer met Wifi functie en kan je vertellen dat die met internetverbinding net zo brak 'werkt' als zonder internetverbinding :+ Maar ken ze ook waar er inderdaad een cloudstukje aan vast zit, hangt dus van de printer af...

Fixing things to the breaking point...

• MatMich
  • Nu online
RGAT schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 01:56:
Dat kan ik niet vanaf hier zien, mijn glazen bol werkt niet (internet ligt er uit) O-)
Heb hier zelf een Canon printer met Wifi functie en kan je vertellen dat die met internetverbinding net zo brak 'werkt' als zonder internetverbinding :+ Maar ken ze ook waar er inderdaad een cloudstukje aan vast zit, hangt dus van de printer af...
Haha ok ik snap het wel denk ik nu.
Een glazen bol met wifi da's pas handig ;-)
Thx

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:39
Iedereen focused zich op de printer maar andere devices doen het ook niet.
Dus ofwel TS heeft iets heel raar geconfigureerd ofwel zijn router functioneert niet goed of is defect.

DNS heeft er natuurlijk niets mee te maken, dat is alleen nodig als je het internet op wilt.

Welke router heeft hij eigenlijk, de mijne blijft prima werken als het internet zelf eruit ligt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• MatMich
  • Nu online
Ben(V) schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 09:21:
Iedereen focused zich op de printer maar andere devices doen het ook niet.
Dus ofwel TS heeft iets heel raar geconfigureerd ofwel zijn router functioneert niet goed of is defect.

DNS heeft er natuurlijk niets mee te maken, dat is alleen nodig als je het internet op wilt.

Welke router heeft hij eigenlijk, de mijne blijft prima werken als het internet zelf eruit ligt.
Ziggo Connect Arris

[Voor 26% gewijzigd door MatMich op 10-03-2021 11:04]

• Ben(V)
Ik had een Ziggo Connectbox Arris die onlangs vervangen is door een Ziggo Connectbox Compal vanwege andere problemen.

Maar geen van beiden had dit probleem hier, ik heb regelmatig de coax eruit gehad en testen gedaan, omdat ik naar een probleem aan het zoeken was maar lokaal bleef alles gewoon werken.
En ik heb o.a. twee HP printer hier die weliswaar niet via wifi werken maar bedaard op het netwerk zijn aangesloten en ook diverse iot devices.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• MatMich
  • Nu online
Ben(V) schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:45:
Ik had een Ziggo Connectbox Arris die onlangs vervangen is door een Ziggo Connectbox Compal vanwege andere problemen.

Maar geen van beiden had dit probleem hier, ik heb regelmatig de coax eruit gehad en testen gedaan, omdat ik naar een probleem aan het zoeken was maar lokaal bleef alles gewoon werken.
En ik heb o.a. twee HP printer hier die weliswaar niet via wifi werken maar bedaard op het netwerk zijn aangesloten en ook diverse iot devices.
Wat raar, dan ik zal ook eens de coax eruit trekken om te testen.
Ik zit te wachten op een nieuwe grondkabel (Ziggo groene kabel buiten) omdat die niet goed getest is op twee plekken buiten mijn huis waardoor mijn internetverbinding continue wegvalt.(TV dus niet 8)7 )
De monteur vertelde mij dat daardoor het modem opnieuw opzoek gaat en steeds weer reset waardoor de verbinding met mijn wifi dus ook weg zou vallen.
Maar als ik de coax er dus uit haal zoals in jouw voorbeeld valt de verbinding toch ook weg en is het niet logisch dan dat hij niet zou resetten.
In dat geval is wat de monteur dus vertelde niet waar.
Is dit de reden dat mensen een router in bridge zetten en dat hij alleen maar tv en internet doorgeeft maar dat de router die erachter staat mijn wifi thuis regelt?

Edit update:
Ok zojuist geprobeerd met coax eruit.
Melding verbonden met wifi geen internet, uitroeptekentje naast wifi symbooltje.
Maar geen apparaat werkt meer, geen Philips hue, geen bluesound node 2i streamer geen canon printer te vinden meer etc.
Dus ik blijk toch echt contact met internet te moeten hebben.
Is dit iets van het Ziggo modem, dat hij de wifi functionaliteit sloopt als er geen internetverbinding is oid?

[Voor 13% gewijzigd door MatMich op 10-03-2021 14:42]

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

MatMich schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 12:51:
[...]

Melding verbonden met wifi geen internet, uitroeptekentje naast wifi symbooltje.
Maar geen apparaat werkt meer, geen Philips hue, geen bluesound node 2i streamer geen canon printer te vinden meer etc.
Is dit iets van het Ziggo modem, dat hij de wifi functionaliteit sloopt als er geen internetverbinding is oid?
Zowel je hue als je streamer zijn verbonden met een cloud dienst en hebben dus inderdaad een werkende internet verbinding nodig. Je canon printer niet noodzakelijk maar die kan ook geconfigureerd worden om via een cloud dienst te connecten.
Anyway, je wifi functionaliteit wordt niet gesloopt want je krijgt de melding "verbonden met wifi". Je hebt alleen geen internet zoals het gele uitroeptekentje aangeeft

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:58
Hue werkt prima zonder internetverbinding. Alleen het remote aan/uitzetten van lampen werkt natuurlijk niet.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

PROnline schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 16:50:
Hue werkt prima zonder internetverbinding. Alleen het remote aan/uitzetten van lampen werkt natuurlijk niet.
Jouw Hue werkt misschien prima zonder internetverbinding, maar je kunt 'm ook zo configureren dat-ie niet werkt zonder internet

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MatMich schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 12:51:
[...]

De monteur vertelde mij dat daardoor het modem opnieuw opzoek gaat en steeds weer reset waardoor de verbinding met mijn wifi dus ook weg zou vallen.
Maar als ik de coax er dus uit haal zoals in jouw voorbeeld valt de verbinding toch ook weg en is het niet logisch dan dat hij niet zou resetten.
In dat geval is wat de monteur dus vertelde niet waar.
Is dit de reden dat mensen een router in bridge zetten en dat hij alleen maar tv en internet doorgeeft maar dat de router die erachter staat mijn wifi thuis regelt?

Edit update:
Het heeft weinig tot niets met de WiFi te maken. Als je router om welke reden dan ook aan het rebooten is, zal het tijdens de reboot niets routeren, zal het geen IP-adressen uitdelen en het is nog de vraag of een ingebouwde Ethernet switch nog werkt.

DOCSIS-modems proberen steeds verbinding te krijgen met de CMTS ('centrale' waar ze mee praten), lukt dat niet dan gaan ze rebooten en nog een keer proberen. Dit is waarom je geen kabelmodem/router/AP dat je toevallig over hebt als AP kunt inzetten met routerfunctie uit: hij blijft DOCSIS zoeken en na timeout rebooten als hij dat niet vindt.

Is dit belangrijkste reden om eigen router te gebruiken? Nee. Situatie als je hier schetst is uitermate zeldzaam, dus veruit meeste mensen met kabelinternet hebben er geen last van. Mensen kiezen eerder voor eigen router om meer zaken zelf in beheer te houden, of om functionaliteiten te integreren die Ziggo (nog) niet doet, denk aan VPN endpoint, VLANs en dat soort dingen. Voor >>95% van mensen (maar geheid lagere percentage Tweakers) geldt dat ze het niet beter zelf kunnen dan de defaults van de provider, en voor >99% van klanten provider geldt dat ze niet een drama met de kabels ervaren zoals jij, dus je hebt gewoon pech uitzondering op uitzondering te zijn. En ja, specifiek in jouw gevan zou een losse router in ieder geval intern in huis de leed totdat kabel vervangen is kunnen verzachten.

Soittakaa Paranoid!

• Ben(V)
Het spijt me bijzonder maar zo werkt het echt niet.
Als ik de coax uit m'n Ziggo Connectbox haal gaat de router echt niet rebooten, die blijft gewoon netjes functioneren en de dhcp server ook.
Heb het voor de zekerheid nogmaals geprobeerd voor ik m'n eerste reply stuurde.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21-02 00:27
Of het wel of niet werkt hangt van heel veel variabelen af, en dat kunnen we niet met een paar regels tekst op een forum op afstand zien.

In theorie heb je een laag 2 netwerk met daarop laag 3 en daar op weer andere laagjes die daadwerkelijk functionaliteit bieden zoals DNS, TCP enz. Stel dat je een simpel apparaat hebt, bijvoorbeeld een domme ethernet switch, en daar een access point aan hangt, dan zitten ze over het algemeen samen op hetzelfde laag-2 netwerkje en blijft dat gewoon werken, ongeacht wat er verder aangesloten is.

Het probleem is dat je in dit geval een alles-in-1 apparaat van ziggo hebt waarbij je geen garantie hebt dat dat ook zo werkt, of dat het als het al zo werkt ook zo blijft werken na een remote software update.

Een ander probleem is dat je niet weet wat er wel of niet werkt, alleen dat je weet dat een functionaliteit niet beschikbaar is (het printen bijv.). Dat kan heel veel redenen hebben; misschien is de connectiviteit prima, maar wil de printer graag met internet praten voor dat er andere dingen kunnen. Misschien lijkt de connectiviteit prima maar is die toch niet prima en dan zou je denken dat alles 'moet werken' maar werkt het toch niet.

Wil je echt weten of het wel/niet werkt, dan moet je dieper graven. Zo kan je bijv. een ARP request sturen, of je kan kijken of service discovery nog werkt. Je kan ook kijken of je computer en printer in hetzelfde subnet zitten als die allebei via DHCP een IP-adres krijgen bijv.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:06

Umbrah

The Incredible MapMan

Wat bij mij wel werkt thuis (ziggo modem als router/DNS):
- NAS Backups
- TV besturing via domotica
- Rolgordijnen
- Philips Hue (maar niet via voice control, wel via wifi/ethernet apps)

• MatMich
  • Nu online
thx allemaal
Als ik jullie reacties lees wordt mij pijnlijk duidelijk wat een “amateur” ik eigenlijk ben en helaas niet goed genoeg begrijp wat er nu eigenlijk gebeurt hoe goed ik jullie antwoorden ook probeer te lezen.
Kort gezegd ik zit hier op het forum duidelijk “out of my league”
Het lijkt er nu dus op dat ik maar het beste kan afwachten totdat BAM de opdracht voor Ziggo uitvoert om mijn grondkabel te vernieuwen, want als die werkt werkt alles.
Helaas zagen ze dat er een stukje grond in mijn straat vervuild was en het nu wel tot 16! weken kan duren eer alle instanties alles rond krijgen om te mogen gaan graven. (Kafka?)
Het verschil tussen iemand die graaft met of zonder pak.

• MatMich
  • Nu online
dion_b schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 17:10:
[...]

Het heeft weinig tot niets met de WiFi te maken. Als je router om welke reden dan ook aan het rebooten is, zal het tijdens de reboot niets routeren, zal het geen IP-adressen uitdelen en het is nog de vraag of een ingebouwde Ethernet switch nog werkt.

DOCSIS-modems proberen steeds verbinding te krijgen met de CMTS ('centrale' waar ze mee praten), lukt dat niet dan gaan ze rebooten en nog een keer proberen. Dit is waarom je geen kabelmodem/router/AP dat je toevallig over hebt als AP kunt inzetten met routerfunctie uit: hij blijft DOCSIS zoeken en na timeout rebooten als hij dat niet vindt.

Is dit belangrijkste reden om eigen router te gebruiken? Nee. Situatie als je hier schetst is uitermate zeldzaam, dus veruit meeste mensen met kabelinternet hebben er geen last van. Mensen kiezen eerder voor eigen router om meer zaken zelf in beheer te houden, of om functionaliteiten te integreren die Ziggo (nog) niet doet, denk aan VPN endpoint, VLANs en dat soort dingen. Voor >>95% van mensen (maar geheid lagere percentage Tweakers) geldt dat ze het niet beter zelf kunnen dan de defaults van de provider, en voor >99% van klanten provider geldt dat ze niet een drama met de kabels ervaren zoals jij, dus je hebt gewoon pech uitzondering op uitzondering te zijn. En ja, specifiek in jouw gevan zou een losse router in ieder geval intern in huis de leed totdat kabel vervangen is kunnen verzachten.
Wat ik hier dus vooral uit begrijp is dat ik er niet mee moet gaan lopen klo%€*)iën
Thx voor deze uitleg. _/-\o_

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MatMich schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 20:55:
thx allemaal
Als ik jullie reacties lees wordt mij pijnlijk duidelijk wat een “amateur” ik eigenlijk ben en helaas niet goed genoeg begrijp wat er nu eigenlijk gebeurt hoe goed ik jullie antwoorden ook probeer te lezen.
Kort gezegd ik zit hier op het forum duidelijk “out of my league”
Het lijkt er nu dus op dat ik maar het beste kan afwachten totdat BAM de opdracht voor Ziggo uitvoert om mijn grondkabel te vernieuwen, want als die werkt werkt alles.
Helaas zagen ze dat er een stukje grond in mijn straat vervuild was en het nu wel tot 16! weken kan duren eer alle instanties alles rond krijgen om te mogen gaan graven. (Kafka?)
Het verschil tussen iemand die graaft met of zonder pak.
Niet echt, het zijn verschillende bezwaartermijnen voor vergunning voor de werkzaamheden. Het verschil tussen ambtenaar 1 en 2 ;)

Als het zo lang dreigt te worden zou ik bij Ziggo aandringen op een noodvoorziening (lees: tijdelijke min of meer losliggende kabel) om te overbruggen, want 16 weken met deze instabiliteit zitten is niet redelijk.

Soittakaa Paranoid!

• MatMich
  • Nu online
dion_b schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 21:39:
[...]

Niet echt, het zijn verschillende bezwaartermijnen voor vergunning voor de werkzaamheden. Het verschil tussen ambtenaar 1 en 2 ;)

Als het zo lang dreigt te worden zou ik bij Ziggo aandringen op een noodvoorziening (lees: tijdelijke min of meer losliggende kabel) om te overbruggen, want 16 weken met deze instabiliteit zitten is niet redelijk.
Heeft Bam inderdaad al aangeboden.
Zijn erg meedenkend hoor.
Probleem is alleen dat ik bij mijn voordeur een raam open moet laten om dan de kabel door te halen.
Niet zo heel erg fijn in centrum vd stad.
Maar inderdaad, als dit zo buggy blijft dan denk ik dat maar tijdelijk eieren voor mijn geld ga kiezen.

• MatMich
  • Nu online
Overigens blijft het dus een feit dat er bij mij helemaal niets wifi gerelateerds meer werkt als mijn internetverbinding wegvalt ondanks bv dit soort opmerkingen.

Quote:” Does Philips Hue need an Internet Connection to Work?

The short summary is, a hue lighting system is able to work even if you have got no internet connection. However, for a hue bridge to work, you must connect it with a wireless router via Ethernet cable. It’s not necessary that the wireless router has an internet connection or not. The bridge only uses that router to send wireless signals to other hue bulbs.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee