Op zoek een nieuwe versterker/streamer + speakers
Na veel topics en post te hebben meegelezen, toch een nieuw topic aangemaakt voor mijn specifieke situatie. Met als doel mijn shortlist te toetsen en wellicht goede nog onopgemerkte suggesties op te halen.Net verhuisd en mijn oude muziekinstallatie achter gelaten in de oude woning. Dat was een 3.1 set met Onkyo NR509 receiver, Monitor Audio Apex 2x A10 fronts, 1x A40 center en een BK XLS200 MKII subwoofer. Kopers wilde geen gedoe met nieuwe kabels etc en wilden de set voor een goede prijs overnemen. Geeft mij dus nieuwe kansen om weer iets moois te shoppen.
Voor mijn nieuwe huis op zoek naar een nieuwe set. De wensen zijn inmiddels wel wat veranderd t.o.v. 13 jaar geleden bij de vorige aanschaf. Ik ben op zoek naar een versterker/streamer en een set goede (boekplank) speakers.
Budget
Budget is circa € 2.000. Kan iets worden opgerekt, indien duidelijke meerwaarde.Gebruik: muziek en TV
Ik ben op zoek naar geluid voor de combi muziek en TV. Prioriteit voor muziek, maar TV ook graag aankoppelen. Muziek wordt vrijwel alleen nog via stream geluisterd door het hele gezin (Spotify).Daarnaast fijn om goed geluid te hebben tijdens een film of avondje bench watchen.
De woonkamer is een ruimte in een soort F vorm. Waarbij de bovenste korte poot de keuken is, en de andere korte poot de TV hoek. In de TV hoek komen de speakers te staan. In de andere ruimtes wil ik (evt later) uitbreiden met multiroom speakers.
De bediening moet vooral simpel en snel zijn.
Wensen/eisen:
De nieuwe set moet voldoen aan de volgende eisen:- HDMI aansluiting (voor TV)
- Ethernet poort
- Subwoofer aansluiting
- Stereo speaker aansluitingen
- Multiroom connection voor uitbreiding speakers in andere ruimtes
- Hoog gebruiksgemak
- Hoge WAF factor: mooi design, wit en niet te groot (liefst onzichtbaar

Huidige apparatuur:
- TV Samsung QLED 55Q90T (2020) via Samsung One Connect
- Subwoofer BK XLS200 MKII heb ik meegenomen, dus wil ik weer inzetten.
Zelf gevonden tot nu toe
Na veel posts hier te hebben gelezen, desk research gedaan, en natuurlijk ook een paar luister bezoeken in Hifi winkels (toen dat nog mocht van meneer Rutte), ben ik tot de volgende short list gekomen:- Bluesound Powernode 2i als versterker/streamer (alle functies en aansluitingen die ik nodig heb, in een compact apparat)
- KEF LS50 Meta speakers (klinken super, en design vind ik erg strak)
- Eventueel (later) uitbreiden met Bluesound Pulse Flex 2i (of Pulse of Pulse Mini) speakers voor multiroom
• Actieve wireless speakers: zoals KEF LS50 wireless (duur!), KEF LSX, Denon Home
Voordeel: geen Powernode nodig
Nadeel: geen multiroom, netstroom kabel i.p.v. geluidskabel (dus helemaal niet wireless)
• Receiver (Denon?) i.p.v. Powernode
Voordeel: multiroom via Denon Home speakers
Nadeel: groot apparaat, veel functies die ik waarschijnlijk niet gebruik
• Dali Oberon on-wall speakers (i.p.v. KEF LS50 Meta)
Voordeel: stuk voordeliger
Nadeel: minder krachtige speakers (?)
• Out of the box (of eigenlijk into one box): Sennheiser Ambeo soundbar
Voordeel: Deze heb ik nog niet beluisterd, maar ziet er indrukwekkend uit en krijgt goede beoordelingen. Op papier dus veelbelovend.
Nadeel: groot, geen multiroom
Extra lastig is dat even een winkel binnen stappen er nu niet in zit. Ik ben bovendien geneigd veel opties open te houden, en van alles thuis laten bezorgen om te testen vind ik ook niet ideaal.
Vragen waar jullie wellicht bij kunnen helpen en/of in willen meedenken:
- Hebben jullie ervaringen met deze voorgenomen keuze?
- Heeft de Powernode voldoende vermogen (2x 60W) om de KEF speakers aan te sturen?
- En de combinatie van de multiroom Pulse speakers van Bluesound?
- Voorkeur voor de genoemde alternatieven boven de voorgekomen keuze?
- En zijn er wellicht nog andere suggesties die ik nog niet ken?