Toon posts:

CPU/RAM upgrade + randapparatuur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:55

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Huidige setup:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 3 1300X Wraith Stealth koeler Boxed€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCorsair RM550x Zwart€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial MX500 m.2 1TB€ 111,90€ 111,90
1BehuizingenFractal Design Define Mini C Black Tempered Glass Micro ATX€ 84,90€ 84,90
1Geheugen internKingston HyperX Predator HX432C16PB3K2/8€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenMSI B350M MORTAR€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenMSI Radeon RX 570 ARMOR 8G OC€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenWD Blue WD10EZEX, 1TB€ 34,94€ 34,94
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 231,74

Dit systeem heb ik destijds zo samengesteld dat ik tzt de CPU een makkelijke upgrade kon geven (AM4 socket). Dat moment is nu aangekomen :) Tegelijkertijd wil ik ook wat extra ram (8 > 16 GB), een stillere processorkoeler (nu zit de standaard koeler erop) en wat extra opslagruimte.

Daarnaast is mijn scherm ook aan vervanging toe (een 10 jaar oude Samsung SyncMaster SA300), en gezien mijn KVM switch ook kuren heeft wil ik die ook vervangen (switch dagelijks tussen laptop en desktop).

Wat is je budget?
Geen vast budget, ik kan even doorsparen, maar zat aan 400-500 voor de PC upgrade zelf te denken, en een soortgelijk bedrag voor een monitor en hub. Ik houd van een hoog contrast (vind OLED geweldig), dus een VA paneel in mijn monitor lijkt me wel fijn. Bovendien zou ik het liefst een 1440p ultrawide scherm hebben met een verversingsnelheid die boven de 60 Hz ligt (liefst 144 Hz). Ook wil ik het scherm met een beugel aan mijn bureau bevestigen.

Op de hub zal worden aangesloten:
  • USB hub
  • Scherm
  • Toetsenbord
  • Muis
  • Speakers
Voor de PC upgrade zat ik hier aan te denken:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 199,-€ 199,-
1Interne harde schijvenWD Blue 3,5" (256MB cache, 5400rpm), 4TB€ 84,65€ 84,65
1ProcessorkoelingScythe Ninja 5€ 49,95€ 49,95
1Geheugen internHyperX Fury black HX434C16FB3K2/16€ 107,17€ 107,17
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 440,77

Vragen:
  • Zal deze CPU zo op mijn moederbord werken? Ik update het BIOS van mijn moederbord iedere 3-6 maanden wel eens.
  • Ik heb deze koeler vooral uitgekozen vanwege het vermelde lage geluidsniveau. Lijkt me dat ik hier weinig mis mee kan gaan gezien ik van een standaard koeler afkom?
  • Ik heb nog een tube koelpasta liggen van een jaar of 7 geleden. Is dat spul zo lang houdbaar?
Dan het scherm/beugel/hub verhaal. Hier ben ik wat minder zeker van mijn zaak. Vragen die ik heb:
  • Wat is nou eigenlijk het verschil tussen een KVM switch en een USB hub waar je ook een monitor op kan aansluiten?
  • KVM switches kan ik eigenlijk alleen maar vinden die een maximale resolutie van 4K ondersteunen op 60 Hz. Ik wil graag een scherm van > 60 Hz dus hoe los ik dat het beste op?
Denk dat ik het beste met het scherm kan beginnen, gezien het gewicht bijvoorbeeld uitmaakt voor de arm. Ik heb gezocht naar een 21:9 met 1440p resolutie, en hoge verversingssnelheid. Zo kom ik op deze drie uit, waarvan de MSI me het meeste aanspreekt vanwege design en kleurdiepte: https://tweakers.net/pric.../1648702;1659958;1509542/

Tips zijn van harte welkom :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith! ~ Looking for a job in a fun IT company? Ask me about it!

Alle reacties

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:55

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Gisteren een hele post opgesteld, maar nu twijfel ik over deze monitor keuze. Ik koop het vooral voor gamen, en juist een ultrawide omdat ik er ook mee werk overdag en zo extra werkruimte heb. Nu werk ik op een Full HD scherm, en kom soms ruimte te kort. Wat ik nu dus bedenk is dat wanneer ik een 1440p monitor met 16:9 verhouding koop, ik ook al anderhalf keer zoveel pixels en dus werktuime heb. Klopt die gedachtegang?

Hoe is de ervaring met gamen op een ultrawide? Ondersteuning qua resolutie in games etc.

When life throws you a curve, lean into it and have faith! ~ Looking for a job in a fun IT company? Ask me about it!

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee