Huidige setup:
Dit systeem heb ik destijds zo samengesteld dat ik tzt de CPU een makkelijke upgrade kon geven (AM4 socket). Dat moment is nu aangekomen
Tegelijkertijd wil ik ook wat extra ram (8 > 16 GB), een stillere processorkoeler (nu zit de standaard koeler erop) en wat extra opslagruimte.
Daarnaast is mijn scherm ook aan vervanging toe (een 10 jaar oude Samsung SyncMaster SA300), en gezien mijn KVM switch ook kuren heeft wil ik die ook vervangen (switch dagelijks tussen laptop en desktop).
Wat is je budget?
Geen vast budget, ik kan even doorsparen, maar zat aan 400-500 voor de PC upgrade zelf te denken, en een soortgelijk bedrag voor een monitor en hub. Ik houd van een hoog contrast (vind OLED geweldig), dus een VA paneel in mijn monitor lijkt me wel fijn. Bovendien zou ik het liefst een 1440p ultrawide scherm hebben met een verversingsnelheid die boven de 60 Hz ligt (liefst 144 Hz). Ook wil ik het scherm met een beugel aan mijn bureau bevestigen.
Op de hub zal worden aangesloten:
Vragen:
Tips zijn van harte welkom
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 3 1300X Wraith Stealth koeler Boxed | € 0,- | € 0,- |
1 | Voedingen | Corsair RM550x Zwart | € 0,- | € 0,- |
1 | Solid state drives | Crucial MX500 m.2 1TB | € 111,90 | € 111,90 |
1 | Behuizingen | Fractal Design Define Mini C Black Tempered Glass Micro ATX | € 84,90 | € 84,90 |
1 | Geheugen intern | Kingston HyperX Predator HX432C16PB3K2/8 | € 0,- | € 0,- |
1 | Moederborden | MSI B350M MORTAR | € 0,- | € 0,- |
1 | Videokaarten | MSI Radeon RX 570 ARMOR 8G OC | € 0,- | € 0,- |
1 | Interne harde schijven | WD Blue WD10EZEX, 1TB | € 34,94 | € 34,94 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 231,74 |
Dit systeem heb ik destijds zo samengesteld dat ik tzt de CPU een makkelijke upgrade kon geven (AM4 socket). Dat moment is nu aangekomen

Daarnaast is mijn scherm ook aan vervanging toe (een 10 jaar oude Samsung SyncMaster SA300), en gezien mijn KVM switch ook kuren heeft wil ik die ook vervangen (switch dagelijks tussen laptop en desktop).
Wat is je budget?
Geen vast budget, ik kan even doorsparen, maar zat aan 400-500 voor de PC upgrade zelf te denken, en een soortgelijk bedrag voor een monitor en hub. Ik houd van een hoog contrast (vind OLED geweldig), dus een VA paneel in mijn monitor lijkt me wel fijn. Bovendien zou ik het liefst een 1440p ultrawide scherm hebben met een verversingsnelheid die boven de 60 Hz ligt (liefst 144 Hz). Ook wil ik het scherm met een beugel aan mijn bureau bevestigen.
Op de hub zal worden aangesloten:
- USB hub
- Scherm
- Toetsenbord
- Muis
- Speakers
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed | € 199,- | € 199,- |
1 | Interne harde schijven | WD Blue 3,5" (256MB cache, 5400rpm), 4TB | € 84,65 | € 84,65 |
1 | Processorkoeling | Scythe Ninja 5 | € 49,95 | € 49,95 |
1 | Geheugen intern | HyperX Fury black HX434C16FB3K2/16 | € 107,17 | € 107,17 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 440,77 |
Vragen:
- Zal deze CPU zo op mijn moederbord werken? Ik update het BIOS van mijn moederbord iedere 3-6 maanden wel eens.
- Ik heb deze koeler vooral uitgekozen vanwege het vermelde lage geluidsniveau. Lijkt me dat ik hier weinig mis mee kan gaan gezien ik van een standaard koeler afkom?
- Ik heb nog een tube koelpasta liggen van een jaar of 7 geleden. Is dat spul zo lang houdbaar?
- Wat is nou eigenlijk het verschil tussen een KVM switch en een USB hub waar je ook een monitor op kan aansluiten?
- KVM switches kan ik eigenlijk alleen maar vinden die een maximale resolutie van 4K ondersteunen op 60 Hz. Ik wil graag een scherm van > 60 Hz dus hoe los ik dat het beste op?
Tips zijn van harte welkom

When life throws you a curve, lean into it and have faith! ~ Looking for a job in a fun IT company? Ask me about it!