Toon posts:

2 zon leveranciers die elkaar tegenspreken mbt omvormer Watt

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-03 11:11
ik ben bezig met het kiezen van zonnepanelen. daktechnisch lig ik zuid-oost zonder schaduw en kunnen we 12 panelen kwijt en zijn we woonachtig in het noorden.

vanuit die gedachte past een serieschakeling prima.

beide partijen bieden voor ongeveer hetzelfde geld een vergelijkbare setup wat betreft paneelvermogens en kosten en garanties. waar een verschil zit is de omvormer.

De ene partij (1) geeft zelfs aan dat een te zwakke omvormer zelfs gevaarlijk kan zijn.

situatie:
beide bieden 12x360WP met 15 jaar garantie en 25 jaar levergarantie (80%).
wat omvormer betreft lever de partij (2) een 3600w van Growatt en de ander een 4200Watt van Goodwe.

rekentechnisch heb ik op dak een wattpiek vermogen van 4320WP. als we daar een efficientieslag overheen doen van +-80% zitten we op 3456Watt. net onder de 3600 Growatt.

in de datasheet van de growatt zie ik echter:
maximum pv input power 4100W bij het 3600 model en bij de 4800 bij het 4200 model.

https://www.zelfstroom.nl...500-5000MTL-S-2015-08.pdf

kan het zo zijn dat dit onveilig is als de zon ideale omstandigheden bereikt.

Daarnaast gaf parij (2) aan dat de 3600 een lager opstartvermogen heeft en sneller aan gaat in de ochtend en je dus beter af bent

partij (1) bied deze 4200DN-S aan:
https://cdn.webshopapp.co...e-xs-dns-sdtg2-series.pdf

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:31

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Tweaker antwoord: het kan zonder problemen

Verzekering antwoord: je kunt problemen krijgen met garantie en verzekering (omdat je buiten opgegeven spec van de omvormer gaat)

Kies maar voor welke je wilt gaan.

Ik heb zelf voor de eerste gekozen...

Edit: de gelinkte datasheet is van een hele andere (oudere) omvormer. Dus de kleine omvormer mag wel gewoon

[Voor 28% gewijzigd door prein2 op 09-03-2021 21:31]

PVoutput

• dezejongeman
En welke is dat de gene met meer vermogen omvormer of lager vermogen omvormer ?

Beide zijn erkende instalateurs en hebben beide de nodige certificeringen. Mijn verzekering dekt zolang het een erkend installateur is. Kortom welke is de beste fit.

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:12
Goodwe mag 30% overdimensioneren. Dus ironisch genoeg zou een 3.6 goodwe prima kunnen. Daar mag 4680 op.

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:01
prein2 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 21:01:
Tweaker antwoord: het kan zonder problemen

Verzekering antwoord: je kunt problemen krijgen met garantie en verzekering (omdat je buiten opgegeven spec van de omvormer gaat)

Kies maar voor welke je wilt gaan.

Ik heb zelf voor de eerste gekozen...
Hoe bedoel je dat het buiten de specs zou zijn? De specs geven toch juist aan dat de 3600 tot 4100W kan? Dan valt het toch binnen de specs?

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

• dezejongeman
De aangeboden panelen zijn 12x360wp is 4320 wp. Boven de 4100W dus mocht maximale efficientie behaald worden.

• prein2

prein2

Inderdaad.. Als in de specsheet staat max 4100Wp dan is het aansluiten van 4320Wp te veel.

Het kan prima, maar is buiten spec. Hoe belangrijk je dat vind mag je zelf weten.
In dit geval zou ik gewoon de 4200 pakken.

Zelf heb ik bijna 50% teveel op mijn omvormer. Maar als hij kapot gaat koop ik dan wel een grotere... (Heb een beetje uitgebreid)

PVoutput

Acties:
  • +1Henk 'm!

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
De growatt min 3600tl-xe mag 5040 watt hebben.

De 3600mtl-s 4800 watt.

Kan dus prima.

Datasheet van zelfstroom is van 2015

[Voor 17% gewijzigd door redbullwaning op 09-03-2021 21:27]

PVoutput Panasonic5kw (WH-MDC05H3E5) + PV output 5.130kW Array Tilt 3.0° /// SWW Atlantic Explorer v4 270L \\\4.020 kWP West

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:25
dezejongeman schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 21:15:
De aangeboden panelen zijn 12x360wp is 4320 wp. Boven de 4100W dus mocht maximale efficientie behaald worden.
hmm, nee.. het opgegeven vermogen van een paneel is niet het maximale vermogen wat ie kan leveren...
het is het geleverde peak-vermogen bij een gestandaardiseerde hoeveelheid zonlicht-instraling, bij een gestandaardiseerde temperatuur. Bijvoorbeeld opgegeven als "STC" (Standard Test Conditions).
In dat geval is dat bijvoorbeeld bij 1000W/m2 licht-instraling bij 25 graden paneeltemperatuur.

Het is prima mogelijk dat er méér licht dan dat op je paneel valt (bijvoorbeeld bij bepaalde licht-terugkaatsing van wolken of zo), en in principe is het ook mogelijk dat je panelen dan meer vermogen kunnen leveren dat de waarde die gespecificeerd is. (dus meer dan de 4320W).
Moet op zich geen probleem zijn verder.. maar de paneelwaarde aanhouden als absolute maximum waarde die het kan leveren is dus onjuist.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• prein2

prein2

Oh wacht. In de specsheet die je linkt staat 'Max recommended' dus dat is niet 'max'. Daar kun je dus niets mee...

Je moet de absolute max weten voor mijn verhaal. Die staat niet in de door jou gelinkte specsheet. Dan zou dat wel hetgene zijn dat @redbullwaning Aangeeft en kan het dus prima.

Edit: Je link is van een hele andere generatie omvormer.... Je tweede link geeft weer een andere max.

Als je niet kunt uitbreiden nadat het virus heeft toegeslagen dan kun je idd voor de kleinere kiezen.

[Voor 11% gewijzigd door prein2 op 09-03-2021 21:30]

PVoutput

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Zelfstroom? Da's toch die organisatie welke op Google Earth/Maps kijkt of er er nog ergens plaats is om een paar paneeltjes op woonhuizen neer te leggen en daarvoor een geringe vergoeding op jaarbasis aan de huis/dak eigenaar wil geven?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:11
Will_M schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 21:37:
Zelfstroom? Da's toch die organisatie welke op Google Earth/Maps kijkt of er er nog ergens plaats is om een paar paneeltjes op woonhuizen neer te leggen en daarvoor een geringe vergoeding op jaarbasis aan de huis/dak eigenaar wil geven?
ik hoorde van mensen dat als je via zelfstroom het eea neemt, je onder de streep de panelen 2x betaald en dus eigenlijk niks bespaard

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Growatt heeft net nieuwe modellen op de Nederlandse markt. TL-XE die moet je ook kunnen krijgen voor hetzelfde geld.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee