• metallicattim
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:31
Beste mensen,

Ik realiseer me dat er meerdere topics en websites zijn over dit onderwerp, maar elk jaar veranderen de regels en ik heb specifiek een vraag over dit jaar. Daarnaast is de informatie voorziening verwarrend.
Ook gezien de Belastingdienst (BD) zelf mij hier weinig over kon vertellen (ik moest 3x doorgeschakeld worden voor ik een enigszins bevredigend antwoord kreeg).

Anyway, dit is het verhaal:
2017 zonnepanelen gekocht, btw mogen aftrekken als eenmalige ondernemer. Direct "afgemeld" zoals je kan aanvinken op het formulier.
Fast forward december 2020, ik start voor het eerst mijn eigen bedrijf. Ik ontvang maar geen BTW-id, wat blijkt, die had ik dus al vanwege die zonnepanelen aanschaf in 2017. Daar kom ik uiteindelijk halverwege december 2020 achter na lang bellen met de BD.
Wat is nu de crux, ik ben al sinds 2017 "ondernemer" en ben in de kleine ondernemersregeling geplaatst want daarvoor vervallen de administratieve verplichtingen, ik heb dus op die ene enkele keer na, nooit kwartaal- of jaaraangifte hoeven doen.
Nu start ik dus mijn bedrijf en zonder dat ik het weet of melding krijg, word ik automatisch in de KOR geplaatst. 0,0 mogelijkheid om met terugwerkende kracht uit het KOR te gaan en afmelden moet minimaal 4 weken voor start nieuwe kwartaal, dus dat werd in mijn geval op z'n vroegst kwartaal 2 2021.
Leuk en aardig, maar alle investeringen/inkopen die ik dus in de eerste weken gedaan heb, kreeg ik dus geen BTW van terug... Gezien dat om een aanzienlijk bedrag ging (€13.500), best kwalitatief uitermate teleurstellend...
Gezien de verwachting was dat ik absoluut boven de €20.000 omzet per jaar kom, was ik even bang dat ik direct uit het KOR moest en dus én geen BTW van de inkopen terug kreeg, maar vervolgens wel BTW moest gaan afdragen van de verkopen, maar na wederom lang bellen met de BD, was dat niet het geval en mag je in de KOR blijven totdat je daadwerkelijk die €20.000 omzet behaald hebt. Dus momenteel draag ik geen BTW af.

Nu hik ik langzaam tegen die grens aan (zit nu op ±€16.000), verwachting is dat ik volgende maand uit het KOR moet want €20.000 omzet, maar nu begint de informatievoorziening vaag te worden.

Wat ik zeker weet is dat zodra ik de €20.000 aantik, moet ik weer direct 21% btw op mijn facturen gaan zetten, en ben ik weer verplicht aangiftes te gaan doen, duidelijk!
Maar dan komt de vraag, wat bedoelen ze met €20.000 omzet? Want de KVK (bron) zegt:
"Deze (KOR) kun je gebruiken als je omzet exclusief btw in een kalenderjaar niet hoger is dan 20.000 euro."
Hoezo "€20.000 exclusief BTW"? Ik reken toch geen BTW, dus waarom wordt er over inclusief of exclusief BTW gesproken? Moet ik fictief de BTW eraf trekken? Dus 20.000 ex btw is dus eigenlijk €24.200 omzet "incl. BTW" ? 8)7 :X

Daarnaast zit ik met het volgende:
Voorbeeld: Ik koop nu een product dat incl. btw €100 p.s. kost en daar vraag ik €120 verkoopprijs voor. Dat maakt €20 winst. Die producten liggen op voorraad en "straks" ga ik uit de KOR want ik ga over die grens heen, en dus moet ik weer 21% gaan afdragen. Over dat product van €120 draag ik vervolgens €20,82 BTW af, kortom, hetzij marginaal, maar ik verkoop het dan met verlies!
Ik zit dus nu heel erg te twijfelen, moet ik de komende maand wel nog inkopen(voorraad) doen?!? Of kan ik beter wachten tot ik uit de KOR ben zodra ik tenminste de BTW ervan terug kan vorderen?

Even terug naar die aanzienlijke investering wat ik gedaan heb, dat ging om €13.552 incl. BTW aan onderdelen die ik nu het verkopen ben. Het zijn relatief dure producten dus de verkoop daarvan verloopt niet super snel. Kortom, ik heb een groot deel daarvan nog op voorraad liggen. Over paar weken ben ik uit het KOR en yaaay ik mag weer BTW gaan afdragen... De producten hebben samen een verkoopwaarde van ±€20.000. Ik moet daar uiteindelijk nog €3.500 van afdragen, kortom, mijn investering van €13.500 levert straks een winst op van €3000, waarvan ook nog eens 52% winstbelasting eraf moet. Wederom kwalitatief uitermate teleurstellend, want op een investering van €13.500 verdien ik straks €1.500 ;(
Nogmaals, toen ik deze investering deed, ging ik er vanuit dat ik gewoon mijn voorbelasting kon terugvorderen, dus werd dit een heel ander verhaal.

Wie o wie heeft er ervaring met deze regeling en kan me adviseren wat ik nu het beste kan doen?
Ik zit nu tegen de €16.000 omzet in 2021, dus alles wat ik nu koop, moet ik al rekening mee houden dat ik straks wel 21% weer van moet gaan afdragen, over het totale verkoopbedrag... Wel de nadelen, niet de voordelen...

Ik ben blij met elke tip of elk advies :)

Thx!!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:19
Ik vermoed dat je de BTW van je voorraad gewoon kan terugvragen zodra je buiten de KOR valt, maar ik ben geen accountant, maar dat zou wel zo logisch zijn.

Overigens, al vast om je te waarschuwen. Zodra je buiten de KOR valt zul je ook BTW moeten betalen over de elektriciteit die je aan jezelf levert en zal je dat moeten administreren!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:49
Als je geen btw rekent dan is dat bedrag exclusief lijkt me. Dat ze dat erbij zetten is juist om ervoor te zorgen dat mensen niet denken dat ze zelf de btw moeten toevoegen bij de omzet, anders krijgen ze daar de hele dag telefoontjes over. Verder kun je volgens mij inderdaad niet stoppen met KOR met terugwerkende kracht, dus dit gaat je inderdaad geen enorme winsten opleveren. Ik zou in ieder geval geen enorme voorraad aanleggen als ik jou was, niet meer dan strikt noodzakelijk is. Daarnaast kun je de prijzen natuurlijk ook tijdelijk verhogen.
Heb je veel zakelijke klanten? Bij gebruik van de nieuwe KOR kun je geen btw op inkopen en zakelijk kosten verrekenen. Je 'inkoopprijs' wordt dus hoger. Om dezelfde marge te houden moet je je verkoopprijs-zonder-btw verhogen. Voor zakelijke klanten wordt jouw product dan minder interessant.

[Voor 107% gewijzigd door NotSoSteady op 09-03-2021 21:24]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
metallicattim schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 20:43:
Nu start ik dus mijn bedrijf en zonder dat ik het weet of melding krijg, word ik automatisch in de KOR geplaatst. 0,0 mogelijkheid om met terugwerkende kracht uit het KOR te gaan en afmelden moet minimaal 4 weken voor start nieuwe kwartaal, dus dat werd in mijn geval op z'n vroegst kwartaal 2 2021.
(..)
Nu hik ik langzaam tegen die grens aan (zit nu op ±€16.000), verwachting is dat ik volgende maand uit het KOR moet
Dan moet je je volgende maand (als je over de grens gaat) direct afmelden en hoef je dus niet op Q2 2021 te wachten.
Wat ik zeker weet is dat zodra ik de €20.000 aantik, moet ik weer direct 21% btw op mijn facturen gaan zetten, en ben ik weer verplicht aangiftes te gaan doen, duidelijk!
Maar dan komt de vraag, wat bedoelen ze met €20.000 omzet? Want de KVK (bron) zegt:
"Deze (KOR) kun je gebruiken als je omzet exclusief btw in een kalenderjaar niet hoger is dan 20.000 euro."
Hoezo "€20.000 exclusief BTW"? Ik reken toch geen BTW, dus waarom wordt er over inclusief of exclusief BTW gesproken? Moet ik fictief de BTW eraf trekken? Dus 20.000 ex btw is dus eigenlijk €24.200 omzet "incl. BTW" ? 8)7 :X
Ik weet niet waarom er van 'ex btw' wordt gesproken. Het is gewoon 20.000 aan facturen (waarop je geen btw rekent).
Daarnaast zit ik met het volgende:
Voorbeeld: Ik koop nu een product dat incl. btw €100 p.s. kost en daar vraag ik €120 verkoopprijs voor. Dat maakt €20 winst. Die producten liggen op voorraad en "straks" ga ik uit de KOR want ik ga over die grens heen, en dus moet ik weer 21% gaan afdragen. Over dat product van €120 draag ik vervolgens €20,82 BTW af, kortom, hetzij marginaal, maar ik verkoop het dan met verlies!
Je kunt de btw die bij de inkoop was berekend op het tijdstip van verkoop alsnog in aftrek brengen. Dat heet herziening en is geregeld in art. 15 lid 4 Wet OB68.

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:27

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Dat product wat je voor 100 euro inclusief BTW inkoopt gaat je dan toch ~83 euro kosten met aftrek van BTW?

Verder denk ik dat je er goed aan doet om een boekhouder te zoeken die je hier in kan ondersteunen.

• metallicattim
Hielko schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 20:58:
Ik vermoed dat je de BTW van je voorraad gewoon kan terugvragen zodra je buiten de KOR valt, maar ik ben geen accountant, maar dat zou wel zo logisch zijn.

Overigens, al vast om je te waarschuwen. Zodra je buiten de KOR valt zul je ook BTW moeten betalen over de elektriciteit die je aan jezelf levert en zal je dat moeten administreren!
Dat lijkt me sterk, over welke factuur zou ik dan BTW moeten betalen volgens jou?
Deze regeling is destijds in het leven geroepen als stimuleringsregeling i.p.v. subsidies, dit staat dus los van dit alles, behalve dan dat het de reden is dat ik nu automatisch in het KOR gezet ben...

@Beekforel ALS ik de BTW met terugwerkende kracht zou mogen terugvorderen, dan wel ja. Ik moet het artikel van @GlowMouse eens goed gaan bekijken c.q. voorleggen aan een boekhouder. Thx!
Ik ging er ook vanuit dat gewoon €20.000 aan facturen zouden zijn, maar vond het ex-BTW verwarrend ;)

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-03 12:34

t_captain

Moderator General Chat
Zoek even contact met de Belastingdienst. Het moet mogelijk zijn om uit de KOR te stappen als je (prognose) omzet stijgt.

• Hielko
metallicattim schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 10:39:
[...]

Dat lijkt me sterk, over welke factuur zou ik dan BTW moeten betalen volgens jou?
Deze regeling is destijds in het leven geroepen als stimuleringsregeling i.p.v. subsidies, dit staat dus los van dit alles, behalve dan dat het de reden is dat ik nu automatisch in het KOR gezet ben...
Nee, dat staat er absoluut niet los van. Het is niet voor niks dat je al in de KOR zit, dat komt omdat je al een ondernemer bent en je onderneming is energieproductie! Daarom kan je btw terugvragen van je zonnepanelen, maar de andere kant van de medaille is dus ook dat je BTW moet rekenen over de stroom die je levert zodra je niet meer in de KOR zit.

Zie bijv. ook hier op de site van de belastingdienst, onder het kopje ("Ik had al zonnepanelen in 2019 en wil een eenmanszaak beginnen of start als zzp'er"): https://www.belastingdien...evraagd-voor-zonnepanelen
Ik wil me afmelden voor de KOR
U gaat dan periodiek btw-aangifte doen en kunt zo btw terugvragen voor facturen ná de datum waarop we u voor de KOR hebben afgemeld. In de aangifte geeft u de btw aan over de stroom die u levert met zonnepanelen. Die btw moet u zelf berekenen - u kunt niet kiezen voor forfaitaire bedragen. In de aangifte geeft u ook de btw van de ondernemersactiviteiten van uw nieuwe eenmanszaak aan. Btw op de ontvangen facturen in de periode dat u nog gebruikmaakte van de KOR, kunt u wellicht nog herzien.

• metallicattim
Hielko schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 10:59:
[...]

Nee, dat staat er absoluut niet los van. Het is niet voor niks dat je al in de KOR zit, dat komt omdat je al een ondernemer bent en je onderneming is energieproductie! Daarom kan je btw terugvragen van je zonnepanelen, maar de andere kant van de medaille is dus ook dat je BTW moet rekenen over de stroom die je levert zodra je niet meer in de KOR zit.

Zie bijv. ook hier op de site van de belastingdienst, onder het kopje ("Ik had al zonnepanelen in 2019 en wil een eenmanszaak beginnen of start als zzp'er"): https://www.belastingdien...evraagd-voor-zonnepanelen

[...]
Maar wat ik niet snap is, ik heb die zonnepanelen niet op de zaak gekocht, maar privé. Daarnaast lever ik ook geen stroom aan/voor de zaak, maar privé.
Ik heb een internetwinkel, dus ik kan thuis ook niks aftrekken van de BTW, want het is volgens de regels geen zakelijk pand.
Maar dan zou ik wél BTW moeten gaan afdragen over de stroom die ik ermee opwek... privé...?
Welk voordeel heb ik dan uiteindelijk gehad hiervan als ik maandelijks die verkregen BTW weer terug moet gaan betalen?
Iemand die destijds subsidie kreeg, hoeft dat niet, beetje oneerlijk niet?

@t_captain dat was de vraag niet ;) Ik weet dat je eruit kan c.q. moet :)

• mrveenie
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23:06
bel je boekhouder... als je een bedrijf opzet zeker de begin periode zorg dat je gedegen advies hebt van een boekhouder om de processen goed op te zetten. Dat scheelt je later heel veel ellende.

• Hielko
metallicattim schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:18:
[...]

Maar wat ik niet snap is, ik heb die zonnepanelen niet op de zaak gekocht, maar privé. Daarnaast lever ik ook geen stroom aan/voor de zaak, maar privé.
Ik heb een internetwinkel, dus ik kan thuis ook niks aftrekken van de BTW, want het is volgens de regels geen zakelijk pand.
Maar dan zou ik wél BTW moeten gaan afdragen over de stroom die ik ermee opwek... privé...?
Welk voordeel heb ik dan uiteindelijk gehad hiervan als ik maandelijks die verkregen BTW weer terug moet gaan betalen?
Iemand die destijds subsidie kreeg, hoeft dat niet, beetje oneerlijk niet?

@t_captain dat was de vraag niet ;) Ik weet dat je eruit kan c.q. moet :)
Nee, je hebt ze eigenlijk destijds op de zaak gekocht. Juist omdat je destijds als ondernemer bent aangemerkt voor de omzetbelasting kon je de BTW terugvragen, dat is de hele truc. Maar nu je niet meer onder de KOR valt zul je BTW moeten gaan rekenen over de energie die je levert (aan jezelf). Het klopt dat je die niet kan aftrekken van je kosten (want verkoop aan prive persoon), en daarom wordt deze constructie meestal ook niet aangeraden aan mensen die ondernemer zijn (de meest gebruikte omweg is om de partner, als die geen ondernemer is, de zonnepanelen te laten kopen en zich te laten registreren voor de KOR).

Maar wellicht is het verstandig als je een boekhouder inhuurt, zeker voor het eerste jaar. Je hebt al een redelijk complexe situatie gecreëerd, en gezien je topic ben je zelf niet zo sterk in de materie en het is niet verstandig om hier fouten mee te maken.

• metallicattim
Boekhouder ben ik in december geweest, maar gezien ik toch in het KOR zou blijven, heb ik nog geen vast boekhouder genomen. Dat gaat straks wel gebeuren natuurlijk. Ik had niet verwacht na 3 maanden al zoveel omzet te draaien, maarjah iedereen zit tegenwoordig in de webshops he ;)

Ik ga nu ook maar weer contact met hem opnemen en dit voorleggen.

@Hielko Ik probeer te bedenken hoe dat dan werkt, ik moet dan een BTW factuur vanuit mijn eenmanszaak sturen aan mezelf? Ik moet die factuur dan vanuit privé betalen aan de eenmanszaak? Vervolgens dat geld dan maar weer in een privéboeking naar mezelf terug sturen. 8)7

Ik ga de boekhouder maar bellen :o

• Hielko
Volgens mij hoef je die geldstromen niet daadwerkelijk plaats te laten vinden, immers kan en mag je privé bankrekening gewoon dezelfde rekening zijn die je zakelijk gebruikt.

Overigens is het niet alleen dat je jezelf moet factureren. Je zal een deel privegebruik hebben van de energie die je opwerkt, maar mogelijkerwijs lever je ook terug aan je energiemaatschappij waar je een vergoeding voor krijgt. Om het extra ingewikkeld te maken...

Overigens heeft de belastingdienst ook een voorbeeld online staan hoe je dit moet doen: https://www.belastingdien...panelen-ik-ben-ondernemer

• metallicattim
Ik heb nog reactie gekregen van 2 man uit mijn BMW club die zich bezig houden met deze materie en die zeggen beiden:

Vraag 1: in principe wel, maar kan via forfait (in laatste aangifte van het jaar) afhankelijk van het vermogen van de panelen. Dan hoef je geen btw te berekenen aan de energieleverancier (die dus ook van jou inkoopt).

Vraag 2: Ja, het is doorslaggevend waar je de ingekochte goederen en diensten voor gebruikt. Vanaf het moment dat je de KOR niet meer toepast is dat voor btw-belaste leveringen en heb je dus recht op aftrek. De btw op in een eerder kwartaal ingekochte goederen vraag je terug op het moment dat je de spullen verkoopt. Op dat moment ‘herzie’ je de aftrek (die je eerder niet hebt geclaimd op basis van het verwachte gebruik) namelijk op basis van het werkelijke gebruik. Dat volgt inderdaad uit artikel 15 lid 4 wet OB.

Daar ben ik al heel erg mee geholpen. Iedereen bedankt voor het meedenken :)

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 00:26
GlowMouse schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 21:59:
[...]

Dan moet je je volgende maand (als je over de grens gaat) direct afmelden en hoef je dus niet op Q2 2021 te wachten.

[...]

Ik weet niet waarom er van 'ex btw' wordt gesproken. Het is gewoon 20.000 aan facturen (waarop je geen btw rekent).

[...]

Je kunt de btw die bij de inkoop was berekend op het tijdstip van verkoop alsnog in aftrek brengen. Dat heet herziening en is geregeld in art. 15 lid 4 Wet OB68.
Geldt dit eigenlijk ook andersom? Vlak voordat je in de Kor stapt koop je een grote hoeveelheid voorraad en trekt die btw af. Krijg je dan een herziening als je je voorraad verkoopt?

• Hielko
metallicattim schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 18:13:
Ik heb nog reactie gekregen van 2 man uit mijn BMW club die zich bezig houden met deze materie en die zeggen beiden:

Vraag 1: in principe wel, maar kan via forfait (in laatste aangifte van het jaar) afhankelijk van het vermogen van de panelen. Dan hoef je geen btw te berekenen aan de energieleverancier (die dus ook van jou inkoopt).
Nee, dat kan niet. Direct van de eerder gelinkte pagina van de belastingdienst.
U kunt niet kiezen voor forfaitaire bedragen, deze zijn alleen bedoeld voor particulieren met zonnepanelen. Dit betekent dat u zelf de verschuldigde btw moet berekenen.

• metallicattim
Klopt, je hebt gelijk :)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee