Toon posts:

Implantaat (kies)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-03 23:42

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Nou, mijn vorige topic was Endodontologie onder narcose en ik ben langs geweest.

Eerste afspraak: foto's en intake. Kosten vooraf: € 75-125. Uiteindelijke kosten € 145,90. Hierbij hebben ze 2 gewone foto's, en 1 overzichtsfoto gemaakt.
Tweede afspraak, met endodontoloog: gesprek, kosten € 22,91. Endodontologie was zeer kansarm, trekken en een implantaat had veel meer kans. Hiervoor zou ik 3 afspraken moeten hebben, waarvan 2 onder narcose: 1x trekken, 1x schroef implanteren (beide onder narcose) en 1x de kroon op de schroef zetten (zonder narcose). Er is meteen een afspraak gemaakt voor een gesprek met de implantoloog en 'n afspraak voor de eerste behandeling onder narcose. Geschatte kosten: € 800-2.500.
Derde afspraak, met implantoloog: gesprek. Omdat ik aan de andere kant ook 'n getrokken kies heb, besproken om de aangedane kies te trekken, en direct in het gat dat er toch al zit een schroef te implanteren. Hiervoor heb ik 'n begroting mee gekregen.

Echter, ik vind de begroting een beetje vreemd én veel hoger dan overal genoemd (€ 2.785,86) én ook bij hen in eerste instantie benoemd werd. Tevens was er echt weinig tijd om deze door te nemen, noch is me nu duidelijk hoeveel afspraken enzo ik moet hebben..

Nu heb ik daarover nogal wat onderzoek gedaan, en ik kom best wel wat ongerijmdheden tegen. Echter, ik ben bang voor minder goede zorg als ik hierover vragen ga stellen ga zeuren. Mijn vragen zijn ook wel echt pietepeuterig, maar het gaat verdikkeme wel om € 3.000 én mijn gezondheid. En ja, ik weet: je zou je gewoon vrij moeten voelen om alle vragen te stellen, maar ik krijg echt al snel het gevoel dat ik onnodig moeilijk ben.

Wat zijn jullie ervaringen? Wat zouden jullie doen?
Kun je ergens je begroting laten beoordelen?

Mijn voorlopige mail:
Geachte heer, mevrouw,

Ik ben afgelopen maandag bij de implantoloog geweest en ik heb van hem een begroting gekregen met de kosten. Hoewel de kosten me duidelijk zijn, heb ik nog wel een aantal vragen:

* Ik heb voor de eerdere onderzoeken bij jullie al € 145,90 en € 22,91 betaald. Worden deze kosten in mindering gebracht op het uiteindelijke totaalbedrag?

* Bij een eerder gesprek is genoemd dat de kosten van een implantaat tussen de € 800 en € 2.500 liggen. Mijn begroting ligt op € 2.785,86. Waar komt dit verschil vandaan?

Meer inhoudelijk:
- Waarom H35 ipv H11? Op basis waarvan wordt beoordeeld dat het gaat om "moeizaam trekken" ipv regulier trekken?
- Waarom worden er 5 keer materiaal-/techniekkosten in rekening gebracht? € 175, € 200, € 20, € 80, € 80 en € 400
- Waarom J08 en J15 (met materiaalkosten) bij element 26 als element 26 enkel getrokken wordt en hier geen implantaat geplaatst wordt?
- Waarom is er sprake van een verlengd onderzoek implantologie (J01 en J02)?
- J33 zijn de kosten van het implantaat, waarom worden er dan alsnog zoveel materiaalkosten in rekening gebracht?
- Klopt het dat J44 niet samen met J23 in rekening mag worden gebracht?
- Klopt het dat J08 niet samen met J15 in rekening mag worden gebracht?
- Klopt het dat J98 enkel in rekening gebracht mag worden samen met J09 of J12? Nu deze beiden niet op mij van toepassing zijn, waarom wordt deze dan in rekening gebracht?

* Bestaat er de mogelijkheid dat de uiteindelijke kosten hoger uitvallen dan de begroting? Hoe groot is die kans?
* In de "informed consent"-brief staat "er bestaat een gering risico dat een implantaat niet goed inheelt en moet worden verwijderd". Hoe groot is dit risico?
* Er staat ook "er kunnen gevoelsstoornissen van lip, tong of kin optreden". Wat voor stoornissen moet ik dan aan denken? Zijn deze stoornissen blijvend? Hoe groot is de kans hierop?

Tevens is mij niet geheel duidelijk hoeveel afspraken / behandelingen er nodig gaan zijn en wat er wanneer gebeurd.
Ik heb 17 april een afspraak voorbehandeling onder narcose. Als ik het goed begrepen heb wordt mijn kies linksboven (met de ontsteking) dan getrokken en wordt er rechtsboven een schroef in het bot gezet. Klopt dit?
Welke afspraken moet ik daarna nog hebben?
Wanneer moet ik welk deel van de behandeling betalen?

Excuus als ik wellicht veel vragen stel, maar het is een spannende (en voor mij extreem dure) aangelegenheid en ik wil graag weten waar ik aan begin.

Alvast hartelijk dank voor uw reactie!

Met vriendelijke groet,
Informatie over de codes heb ik hier vandaan: https://www.allesoverhetg...-2021/code-j-implantaten/

Als laatste: ik heb geen verzekering. Omdat ik al jaren wist dat dit er aan zat te komen, en verzekeringen over het algemeen geen bestaande aandoeningen vergoeden en tandartsverzekeringen sowieso maar deels dekken, heb ik die niet genomen.

[Voor 50% gewijzigd door Ardana op 09-03-2021 22:22]

No good deed goes unpunished.

Acties:
  • +8Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:58

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Kan er niet veel over zeggen maar 'Geschatte kosten: € 800-2.500'
Een verschil van 300%+ vind ik niet echt een schatting, meer een gokje.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• mrveenie
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:36
ja welkom in de wereld van de tandarts maffia...

ze hebben alleen een prestatie plicht geen garantie. Als er dus ook maar iets meer nodig is dan op de eerste begroting gaat de teller lopen. En een gemiddelde ferrari houdt die teller niet bij!

Door de huidige zorgstelstel werkt de tandarts met codes wat inhoud dat als die ook maar iets doet wat onder een code valt er gelijk een vinkje gezet kan worden. Daar de basis tarieven aardig worden uitgeknepen door de zorg verzekeraars zijn veel tandartsen die bij lichtste of geringste gelijk al de vinkjes aan tikken.

Ik zeg altijd ga uit van het ergste (2500) dan kan het alleen maar meevallen..

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Ow, vergeten te vermelden, de begroting is nú al € 2.785,86. Dus al heel wat hoger dan die € 800, en zelfs hoger dan die € 2.500.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Voor de volledigheid: heb je een tandartspakket bij je zorgverzekering?

Die kan anders ook advies geven welke codes gebruikt worden en wat er wel en niet vergoed wordt.

[Voor 45% gewijzigd door tweakduke op 09-03-2021 20:20]

Tweakers Discord

Acties:
  • +9Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

Pierre

Van nature lui!

Die mijn implantaat geplaatst heeft had de tekening van zijn nieuwe zeilboot aan de muur hangen in zijn praktijk. Dus ik wist direct waar mijn geld naar toe ging.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
tweakduke schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 20:19:
Voor de volledigheid: heb je een tandartspakket bij je zorgverzekering?

Die kan anders ook advies geven welke codes gebruikt worden en wat er wel en niet vergoed wordt.
Nee, ik geen tandartsverzekering. Ik heb de codes al nagekeken, maar er lijken andere dingen niet te kloppen.

Ik zal mijn voorlopige mail hier even neerzetten:
Ik ben afgelopen maandag bij de implantoloog geweest en ik heb van hem een begroting gekregen met de kosten. Hoewel de kosten me duidelijk zijn, heb ik nog wel een aantal vragen:

* Ik heb voor de eerdere onderzoeken bij jullie al € 145,90 en € 22,91 betaald. Worden deze kosten in mindering gebracht op het uiteindelijke totaalbedrag?

* Bij een eerder gesprek is genoemd dat de kosten van een implantaat tussen de € 800 en € 2.500 liggen. Mijn begroting ligt op € 2.785,86. Waar komt dit verschil vandaan?

Meer inhoudelijk:
- Waarom H35 ipv H11? Op basis waarvan wordt beoordeeld dat het gaat om "moeizaam trekken" ipv regulier trekken?
- Waarom worden er 5 keer materiaal-/techniekkosten in rekening gebracht? € 175, € 200, € 20, € 80, € 80 en € 400
- Waarom J08 en J15 (met materiaalkosten) bij element 26 als element 26 enkel getrokken wordt en hier geen implantaat geplaatst wordt?
- Waarom is er sprake van een verlengd onderzoek implantologie (J01 en J02)?
- J33 zijn de kosten van het implantaat, waarom worden er dan alsnog zoveel materiaalkosten in rekening gebracht?
- Klopt het dat J44 niet samen met J23 in rekening mag worden gebracht?
- Klopt het dat J08 niet samen met J15 in rekening mag worden gebracht?
- Klopt het dat J98 enkel in rekening gebracht mag worden samen met J09 of J12? Nu deze beiden niet op mij van toepassing zijn, waarom wordt deze dan in rekening gebracht?

* Bestaat er de mogelijkheid dat de uiteindelijke kosten hoger uitvallen dan de begroting? Hoe groot is die kans?
* In de "informed consent"-brief staat "er bestaat een gering risico dat een implantaat niet goed inheelt en moet worden verwijderd". Hoe groot is dit risico?
* Er staat ook "er kunnen gevoelsstoornissen van lip, tong of kin optreden". Wat voor stoornissen moet ik dan aan denken? Zijn deze stoornissen blijvend? Hoe groot is de kans hierop?

Tevens is mij niet geheel duidelijk hoeveel afspraken / behandelingen er nodig gaan zijn en wat er wanneer gebeurd.
Ik heb 17 april een afspraak voorbehandeling onder narcose. Als ik het goed begrepen heb wordt mijn kies linksboven (met de ontsteking) dan getrokken en wordt er rechtsboven een schroef in het bot gezet. Klopt dit?
Welke afspraken moet ik daarna nog hebben?
Wanneer moet ik welk deel van de behandeling betalen?

Excuus als ik wellicht veel vragen stel, maar het is een spannende (en voor mij extreem dure) aangelegenheid en ik wil graag weten waar ik aan begin.

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:54
Ik volg dit even. Paar maanden terug is een melkkies getrokken en hier dient nu ook een implantaat geplaatst te worden. De begroting afgegeven door de tandarts is ongeveer 2200 euro. Ik ben eigenlijk even benieuwd of dit redelijk is.

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:23
Als je nog zoveel vragen hebt kan je ze beter bellen dan kan je ook gelijk je wedervragen stellen anders wordt het een ping-pong spelletje en heb je nog steeds niet de antwoorden die je zoekt.

Als je eerst een begroting krijgt van tussen de 800 en 2500 en nu van 2700 en je hebt er geen goed gevoel bij gezien het aantal vragen dat je nog hebt zou ik een ander zoeken.
800 voor een implantaat kan b.v. al niet, tenzij je het misschien verkeerd begrepen hebt.

Uit mijn hoofd was ik voor 2 implantaten rond de 3000 kwijt 3 jaar terug. Het plaatsen stelt echt helemaal niets voor verder :)

@wouter.N Bel een (andere) implantoloog en je weet het.

[Voor 4% gewijzigd door vassago op 09-03-2021 20:30]

• Automark
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 00:04
Pierre schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 20:22:
Die mijn implantaat geplaatst heeft had de tekening van zijn nieuwe zeilboot aan de muur hangen in zijn praktijk. Dus ik wist direct waar mijn geld naar toe ging.
Lol, mijn oude tandarts in NL had het altijd over de paarden hobby van zn dochter, weer een nieuwe trailer, stallen etc etc

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ardana schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 20:23:
[...]

Nee, ik geen tandartsverzekering. Ik heb de codes al nagekeken, maar er lijken andere dingen niet te kloppen.

Ik zal mijn voorlopige mail hier even neerzetten:

[...]
Normaal moeten ze verantwoorden aan de zorgverzekeraar waarom ze bepaalde kosten declareren, schroom dus niet om te vragen waarom ze bepaalde kosten rekenen.

Ik vermoed dat ze er vast een goed antwoord op hebben, maar als je weet waarom je ergens voor betaald geeft toch meer rust en begrip. :)

Bellen is sneller, maar met een mail heb je het op schrift.

Tweakers Discord

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Wat voor implantaten krijgen jullie voor dat geld?

Ik ben nu bijna klaar met een implantaat op de plek van een gebarsten kies en komt uit op ongeveer 1200,-

Vond dat al prijzig, maar blijkbaar is dat een koopje...

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20:08
Er "loopt" toch een tandarts rond op GoT? Ik ga effe zoeken...

Aha, misschien dat @Binz iets nuttigs kan/wil roepen. :)

[Voor 33% gewijzigd door iamerwin op 09-03-2021 21:17]

Hello. Is it me you're looking for?

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Fly-guy schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 21:06:
Wat voor implantaten krijgen jullie voor dat geld?

Ik ben nu bijna klaar met een implantaat op de plek van een gebarsten kies en komt uit op ongeveer 1200,-

Vond dat al prijzig, maar blijkbaar is dat een koopje...
Hoe is jouw traject verlopen? Welke afspraken? Wat is er gebeurd? Hoeveel wachttijd had je? Etc. Ben wel benieuwd naar je ervaringen.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Je hebt het over een getrokken kies aan de andere kant. Is 2700 voor twee implantaten?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Als mondhygiënist ben ik niet zo thuis in het implantaatgebeuren, maar kan je wel vertellen dat een implantaat met alles erop en eraan, zover mij bekend, in Nederland nooit voor +/- €800,- geplaatst kan worden. Dat deel van de geschatte kosten is dus al ongeloofwaardig.

Meerdere röntgenfoto's zijn gebruikelijk. Men wil iig de beginsituatie en de situatie na plaatsing vastleggen.

Als je het gevoel hebt dat men niet de tijd wil nemen om jouw vragen te beantwoorden (tenzij je al 3x geweest bent met dezelfde vragen), ben je niet op de juiste plek en zou ik het al op voorhand daar niet laten uitvoeren.

Als je twijfelt over de juistheid van de begroting, kun je wellicht de röntgenfoto's opvragen en ergens anders voor een second opinion gaan (zitten wel wat extra kosten aan).

Mijn vragen als mondhygiënist (waar door implantologen wel eens aan voorbij gegaan wordt) zijn;
- is er geen goedkoper alternatief? Brug bijvoorbeeld, moet de kies überhaupt wel vervangen worden? Wat zijn de risico's als je het zo laat, heb je last van de missende kies?
- is de situatie dusdanig dat implantaten te verantwoorden zijn. Je rookt niet? Je hebt geen ontstoken tandvlees of ontstoken kaakbot? (mocht je de röntgenfoto's al in bezit hebben en het fijn vinden, wil ik ze best even beoordelen).
- wie doet de nazorg? Er dienen sowieso regelmatig röntgenfoto's gemaakt te worden. Bij wie kan je terecht als er problemen dreigen te ontstaan?

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Roenie schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 21:29:
Je hebt het over een getrokken kies aan de andere kant. Is 2700 voor twee implantaten?
Nee, aan de ene (linker) kant zit een kies met een ontsteking ónder de kies. Deze heeft al 1 of 2 wortelkanaalbehandelingen ondergaan, nog eentje is niet echt kansrijk. Deze gaat dus nu getrokken worden zodat de ontsteking weg gaat.
Aan de andere kant is er ook al een kies getrokken, een aantal jaar terug. Daar zit nog genoeg bot om een implantaat te doen, dus is er voor gekozen om daar de implantaat te zetten.
LA-384 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 21:30:
Als mondhygiënist ben ik niet zo thuis in het implantaatgebeuren, maar kan je wel vertellen dat een implantaat met alles erop en eraan, zover mij bekend, in Nederland nooit voor +/- €800,- geplaatst kan worden. Dat deel van de geschatte kosten is dus al ongeloofwaardig.

Meerdere röntgenfoto's zijn gebruikelijk. Men wil iig de beginsituatie en de situatie na plaatsing vastleggen.

Als je het gevoel hebt dat men niet de tijd wil nemen om jouw vragen te beantwoorden (tenzij je al 3x geweest bent met dezelfde vragen), ben je niet op de juiste plek en zou ik het al op voorhand daar niet laten uitvoeren.
Er zijn helaas niet zoveel tandartsen die implantaten onder narcose doen, en ze zijn zelfs de enige die endodontologie onder narcose doen. Vandaar dat ik bij hen terecht ben gekomen.
Als je twijfelt over de juistheid van de begroting, kun je wellicht de röntgenfoto's opvragen en ergens anders voor een second opinion gaan (zitten wel wat extra kosten aan).
Ik ga ze idd ook de foto's opvragen.
Mijn vragen als mondhygiënist (waar door implantologen wel eens aan voorbij gegaan wordt) zijn;
- is er geen goedkoper alternatief? Brug bijvoorbeeld, moet de kies überhaupt wel vervangen worden? Wat zijn de risico's als je het zo laat, heb je last van de missende kies?
Brug schijnt niet mogelijk te zijn omdat de andere kiezen niet stevig genoeg zijn (ik knars niet, maar ik bijt letterlijk zo hard op m'n kiezen, dat er regelmatig splinters vanaf springen en ik heb al 'n keer 'n kies finaal in 2'en gebeten - dat is nu de kies die al getrokken is en waar dus een gat zit, daar komt nu het nieuwe implantaat). Aan 2 kanten een gat wil ik zelf niet, dan hou ik te weinig kauw-vlak over.
- is de situatie dusdanig dat implantaten te verantwoorden zijn. Je rookt niet? Je hebt geen ontstoken tandvlees of ontstoken kaakbot? (mocht je de röntgenfoto's al in bezit hebben en het fijn vinden, wil ik ze best even beoordelen).
Aan de ene kant (de kies die getrokken wordt, zit een ontsteking ónder de kies. Hier zijn al 1 of 2 wortelkanaalbehandelingen geweest. Aan de andere kant zit geen ontsteking. Ik ben gestopt met roken (en ben van plan om dat te blijven)
- wie doet de nazorg? Er dienen sowieso regelmatig röntgenfoto's gemaakt te worden. Bij wie kan je terecht als er problemen dreigen te ontstaan?
Ik loop bij de afd. bijzondere tandheelkunde van het UMC, wegens extreme tandartsangst. Die behandeling gaat nog wel een aantal jaar duren. Ik ga er van uit dat zij de nazorg en controle voor hun rekening nemen. De vraag bij wie ik terecht kan als er problemen dreigen te ontstaan kan ik nog wel stellen.

[Voor 70% gewijzigd door Ardana op 09-03-2021 21:44]

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:18
Ik moet eerlijk zeggen dat de prijzen de laatste jaren wel flink gestegen lijken te zijn. Mijn "eenvoudige" kroon van afgelopen december kostte mij totaal al 750 euro.
Als daar nog meer kosten bij zouden komen zoals het trekken van een kies (en bij een erg slechte kies heb je kans dat deze breekt en is de tandarts/kaakchirurg langer bezig om alles te verwijderen), plaatsen van een implantaat, + 2x narcose bij komt, kijk ik er niet gek van op als dat bedrag boven de 2000 euro komt. Die 3000 euro is wel veel geld, maar als je slecht (of niet meer) kunt eten gaat je gezondheid nog verder achteruit.

Hier is een lijst met tandartstarieven, en je kan dat vergelijken met de begroting die jij hebt gehad:
https://www.independer.nl/tandarts/info/tandartstarieven

Volgens deze website kost een implantaat + kroon zo rond de 2600 euro. De informatie op deze website is uit 2018, dus als we zo'n 12% prijsstijging er bij optellen komen we helaas ook op de 3000 euro uit. :(

Maar je kunt eens bij een andere tandarts een second opinion vragen, en mogelijk komt hij tot een andere oplossing die minder duur is.

Speel ook Airplane Manager en Repeat

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Onbekend schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 21:55:
Ik moet eerlijk zeggen dat de prijzen de laatste jaren wel flink gestegen lijken te zijn. Mijn "eenvoudige" kroon van afgelopen december kostte mij totaal al 750 euro.
Als daar nog meer kosten bij zouden komen zoals het trekken van een kies (en bij een erg slechte kies heb je kans dat deze breekt en is de tandarts/kaakchirurg langer bezig om alles te verwijderen), plaatsen van een implantaat, + 2x narcose bij komt, kijk ik er niet gek van op als dat bedrag boven de 2000 euro komt. Die 3000 euro is wel veel geld, maar als je slecht (of niet meer) kunt eten gaat je gezondheid nog verder achteruit.
De offerte is zonder de kosten van narcose. De narcoses worden (als het goed is) door de basisverzekering betaald omdat ik wegens complexe PTSD geen fysieke behandelingen kan ondergaan. Ik ben nog in afwachting van de machtiging hiervoor. Zonder deze vergoeding wordt de behandeling nóg eens € 1.500 duurder.
Hier is een lijst met tandartstarieven, en je kan dat vergelijken met de begroting die jij hebt gehad:
https://www.independer.nl/tandarts/info/tandartstarieven

Volgens deze website kost een implantaat + kroon zo rond de 2600 euro. De informatie op deze website is uit 2018, dus als we zo'n 12% prijsstijging er bij optellen komen we helaas ook op de 3000 euro uit. :(

Maar je kunt eens bij een andere tandarts een second opinion vragen, en mogelijk komt hij tot een andere oplossing die minder duur is.
Het gaat me dus ook niet om de individuele behandelcodes en bedragen die daarbij in rekening gebracht worden, dat klopt allemaal wel. Wel gaat het om combinaties van behandelcodes die (volgens de site die ik gevonden heb) niet mogen, en 5x "materiaalkosten", die verder niet gespecificeerd worden, etc.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Ardana schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 20:07:
Nu heb ik daarover nogal wat onderzoek gedaan, en ik kom best wel wat ongerijmdheden tegen. Echter, ik ben bang voor minder goede zorg als ik hierover vragen ga stellen ga zeuren. Mijn vragen zijn ook wel echt pietepeuterig, maar het gaat verdikkeme wel om € 3.000 én mijn gezondheid. En ja, ik weet: je zou je gewoon vrij moeten voelen om alle vragen te stellen, maar ik krijg echt al snel het gevoel dat ik onnodig moeilijk ben.

Wat zijn jullie ervaringen? Wat zouden jullie doen?
En zoiets kan je naar
- een zorg verzekeraar
- andere tandarts (2nd opinion)
En ja als je bang bent voor represailles wtf doe je dan nog uberhaupt bij die persoon als je al geen vertrouwen hebt ?

Overgens in elk beroep zijn heel veel mensen die over de rug van van een ander veel geld willen verdien want ze hebben er "veel" moeite voor gedaan ipv passie voor het vak .. what else is nieuw in deze maatschappij..

punt 2 je bent "standaard" product dus jij ligt nog niet plat na 20 spuitjes narcose middel en de ander na 1 .. tja dat zuigt maar dat is wel de zorg .. andere mensen zijn allergisch en daarom meer kwijt oid ..

Hierom was het vorige zorgstelsel vele malen handiger omdat je veel minder rode draad had en gezien werd als producten .. jij hebt er net zo goed voor gestemd als ik helaas

Zorgverleners dienen codes in .. en die codes staan voor bedrag x . tja sommige dingen kan je op 3 manieren "boeken" .. en elk staat een ander bedrag .. dus als de zorg verlener slimme boekhouding doet verdient hij er meer op .. en bij vragen vallen ze minder snel door de mand ..wat is hier nieuw aan ?
Enige voordeel is dat jij je eigenbijdrage oid kwijt bent .. en soms iets meer maar over het algemeen valt dat best mee .. iets met verzekering dekt toch vaak de lading zo niet had je betere verzekering moeten afsluiten

Moderatie betwisten mag im het feedbacktopic. Een ieder kan vragen stellen, zo lang het topic goed opgezet is en onderbouwd

[Voor 9% gewijzigd door Outerspace op 09-03-2021 23:04]

Tja vanalles

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online

Aight!

'A toy robot...'

Wat ik raar vindt is dat je onder narcose moet, ik heb na mijn kaakoperatie (ja die was wel onder narcose) vijf implantaten gekregen, met plaatselijke verdoving. Was er zelfs eens mis gegaan dus ik ben echt heel vaak terug moeten gaan naar het ziekenhuis.

Maar ik had een hele leuke chirurg en zeer vriendelijke assistentes die mij na een tijdje ook begonnen te herkennen. Uiteindelijk nu de mooiste glimlach van Brabant :p.

Mijn tandarts wilde ook de implantaten in het ziekenhuis laten zetten omdat ze het daar beter doen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Aight! schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 22:35:
Wat ik raar vindt is dat je onder narcose moet, ik heb na mijn kaakoperatie (ja die was wel onder narcose) vijf implantaten gekregen, met plaatselijke verdoving. Was er zelfs eens mis gegaan dus ik ben echt heel vaak terug moeten gaan naar het ziekenhuis.

Maar ik had een hele leuke chirurg en zeer vriendelijke assistentes die mij na een tijdje ook begonnen te herkennen. Uiteindelijk nu de mooiste glimlach van Brabant :p.

Mijn tandarts wilde ook de implantaten in het ziekenhuis laten zetten omdat ze het daar beter doen.
Even het andere topic ook lezen: narcose moet omdat ik me niet bij bewustzijn kan laten behandelen, ik schiet dan volledig in paniek die ik niet kan beheersen. Ik ben hiervoor al onder behandeling, maar dat kan nog wel even duren. Een roesje gaat ook niet werken, de laatste keer dat ik dat gehad heb, hadden ze 4 verplegers nodig om me tegen te houden: ik vocht me bijna de tent uit. En ik ben 'n klein vrouwke, van 1.62 en 54 kg. Ik wéét dat er niks aan de hand is en dat ik niet in paniek hoef te raken, ik wéét dat het stom is, en ik kan er gewoon geen ruk aan doen. Vandaar de narcose.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Ik heb even gekeken voor het implantaat wat ik eind 2010 heb laten plaatsen, maar kan niet direct de codes+kosten voor implantaat+kroon extraheren uit alle behandelingen.

edit: toch even alles wat het elementnummer van de kies heeft over de maanden uit de facturen gelicht, per behandelling:

1.
X10 14,35

2.
H35 61,49
H21 5,53
H90 51,24

3.
J01 66,61
X22 61,49

4.
C13 ,47
X10 14,35

5.
H90 51,24
J97 188,50
J20 199,84
J20 mat.tech 360
J23 76,86

6.
X22 61,46
C13 19,47

7.
J44 25,62
R32 51,24
R25 225,46
mat+tech 800

====+
2348,22

zal her en der nog een behandelplan of combi foto missen, maar de extractie zit er wel weer bij en mogelijk zelfs de eerste poging om nog iets van de kies te redden

Dat jaar heb ik de tweede boot van de tandarts gefinancierd :+

Jouw behandeling is in een aantal opzichten complexer want er lijkt botopbouw nodig te zijn, etc.

[Voor 76% gewijzigd door Rukapul op 09-03-2021 23:48]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:01

Klippy

Still Game

Ten eerste, ik ben geen tandarts, ik reageer omdat ik nu ook met een tweede nood kroon rondloop op een hoektand omdat die was afgebroken. Dus heb recentelijk ook even in die kosten gedoken.

Je hebt het over twee losse dingen natuurlijk in je verhaal, trekken van element 26 en een implantaat en kroon op element 16. Dus twee kiezen.

Ik weet niet of je foto compleet is, maar als ik alle kosten voor element 26 optel, dus vanaf code J01 omlaag kom ik op 1975 Euro ongeveer.
Dus als je kostenindicatie puur voor dat implantaat was klopt het redelijk. Als het een totaal was dan is het veel, maar met twee losse behandelingen heb je vaak wat dubbele kosten inderdaad.
Maar staar je niet blind op het totaal bedrag zou ik zeggen, bekijk het per kies.

Verder: Materiaal en techniek kosten moeten afzonderlijk worden doorbelast (dat zou het duidelijker moeten maken). Beetje te vergelijken met wanneer je de auto laat onderhouden de arbeidskosten en de onderdelen.
Vooral R34 is een flinke kostenpost. Volgens je eigen link:
Alleen in rekening te brengen na plaatsing van definitieve kroon. Tot deze prestatie behoort het zo nodig beslijpen, het afdrukken en maken van een standaard beetregistratie, het bepalen van de kleur en plaatsen van de kroon en het eventueel vullen van het schroefgat. Deze prestatie dient ook in rekening te worden gebracht indien de kroon als brugpijler wordt gebruikt. Voor het plaatsen van een noodvoorziening geldt R80/R85. Voor het plaatsen van een tijdelijk kroon op een immediaat geplaatst implantaat geldt prestatie J87.
Dus de kroon zelf zal onder die 400 Euro materiaalkosten vallen. Geen idee of dat ook vaste tarieven zijn, maar ook van je eigen link:
Behandelcodes waar de materiaal- en techniekkosten afzonderlijk berekend worden herken je aan het * achter de code. Materiaal- en/of techniekkosten worden 1 op 1 doorberekend. Je hebt op aanvraag het recht de inkoopfactuur van de gemaakte kosten in te zien.
Dit mag dus niet meer dan de inkoopkosten zijn en die mag je (achteraf?) gewoon opvragen.
Dat is dus wel je antwoord op vraag twee, de materiaalkosten moeten vermeld worden per ingreep, dus daarom 5x. (zeer flauwe vergelijking: Luchtfilter vervangen: 15 Euro, kosten luchtfilter 22,50, totaal 27,50. Grote beurt: 120 Euro, kosten oliefilter 20 Euro, kosten olie 50 Euro, totaal 190 Euro)

Waar me zelf vooral de aandacht op viel zijn J98 en J97 de "overheadkosten". Dat zijn blijkbaar materiaalkosten, kosten voor de assistent ed.:
Voorbeelden van deze overheadkosten zijn steriele handschoenen, doeken, operatiejassen, speciaal verpakt instrumentarium, implantaat boren, een omloop assistent, voorraad implantaten en biomaterialen, speciale apparatuur en overige noodzakelijkheden die in een implantologie praktijk nodig zijn.
Je kan discussiëren over de hoogte van het bedrag, maar dat helpt niet, het is in elk geval benoemd waar de kosten heen gaan. (weer de auto vergelijking: kleinmateriaal zouden ze het daar noemen)

Zoals ik het als leek kan beoordelen hebben ze dus een duidelijke specificatie gemaakt en staan er ook geen kosten op die ze niet kunnen of mogen berekenen.
Ik neem aan dat je vraag over J44 en J24 komt door: "De kosten van healing abutments zijn niet in rekening te brengen bij de J44."
Dat lees ik zelf meer als: "de wondheler is een losse kostenpost en valt dus niet onder J44, maar hoort los als J24 in rekening gebracht te worden".
Bovenstaande zou je tandarts/behandelaar je gewoon moeten uitleggen en aangeven wat ze wanneer doen en waarom in elk geval dus vragen staat vrij van jou kant, maar je bewoording "Klopt het dat J44 niet samen met J23 in rekening mag worden gebracht?" is misschien wat negatief.
Op https://www.mondzorgkosten.nl/tandartscodes zie je een duidelijker overzicht van wat inbegrepen is bij de codes:
- J44: https://www.mondzorgkoste...e-van-implantaatkroon-j44
- J23: https://www.mondzorgkoste...ealing-abutment-wondheler
Daar staat ook niet dat ze niet samen mogen zover ik zie. Bij J44 staat zelfs inclusief: "Het verwijderen en terugplaatsen van healing abutments of andere (tussen) abutments."
Dus als je een J23 hebt is J44 inclusief verwijderen en weer terugplaatsen hiervan.

Tot zover mijn interpretatie... verder geen garanties ;)

Persoonlijk advies/mening: Vraag een duidelijke uitleg tijdens een consult of bel even voordat je de mail stuurt om wat toelichting te geven over je situatie. Scheelt wanneer de persoon die je mail gaat beantwoorden ook je situatie kent lijkt me.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Klippy schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 23:11:
[...]

Persoonlijk advies/mening: Vraag een duidelijke uitleg tijdens een consult of bel even voordat je de mail stuurt om wat toelichting te geven over je situatie. Scheelt wanneer de persoon die je mail gaat beantwoorden ook je situatie kent lijkt me.
+1

In het algemeen zou ik bij een "help offerte tandarts is te duur klopt dit?" vrij snel aanraden om in het buitenland te kijken. Collega van me gaat naar TR voor zijn tanden, m'n ex gaat steevast terug naar RO, beide een fractie van kosten hier, zodanig dat je de reiskosten er dubbel en dwars uit hebt - en dan koop je daar ook nog de beste tandartsen voor dat geld. Maar 1) Covid en reisadviezen icm iets dat ws niet kan wachten tot we weer kunnen reizen en 2) @Ardana en haar relatie met tandartsbehandelingen kennend gaat dat het niet worden. En als je zo goed als geen andere opties hebt, ben je overgeleverd aan wat degene die wel geschikt is vraagt. Dus enige wat je kunt doen is vragen om het zo creatief mogelijk aan te pakken op financiele vlak...

Soittakaa Paranoid!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ardana schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 20:07:
NOFI, maar waarom zou je dit willen? Alle tandartsen hanteren als het goed is een (landelijk!) vastgestelde prijslijst. Je kunt dus altijd controleren of de prijzen voor hetgeen zij doen kloppen? :) Veel verschil zul je dus op dit vlak niet echt merken. Het enige waarop het zou kunnen uitkomen zijn de materialen die nodig gaan zijn, maar dat kan geen enkele tandarts je van te voren vertellen. Denk bijvoorbeeld aan verdovingen e.d. De begroting die je ontvangen hebt is daarom altijd indicatief, rechten kun je er in elk geval niet aan ontlenen (dit staat als het goed is ook vermeld op de begroting).
dion_b schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 01:04:
Dus enige wat je kunt doen is vragen om het zo creatief mogelijk aan te pakken op financiële vlak...
Waar komt dit vandaan? Onderbuik gevoel of zo? Dit is namelijk totaal niet waar. Zoals gezegd, tandartsen in Nederland hanteren landelijk vastgelegde prijzen, er valt dus ook niet creatief mee om te springen. De verschillen komen dus vanuit de zorgverzekering.

[Voor 61% gewijzigd door CH4OS op 10-03-2021 01:44]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

CH4OS schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 01:23:
[...]
Waar komt dit vandaan? Onderbuik gevoel of zo? Dit is namelijk totaal niet waar. Zoals gezegd, tandartsen in Nederland hanteren landelijk vastgelegde prijzen, er valt dus ook niet creatief mee om te springen. De verschillen komen dus vanuit de zorgverzekering.
Waar dit vandaan komt? M'n eigen tandarts. Hij is continu bezig te kijken hoe hij dingen kan plannen om zo betaalbaar mogelijk te zijn voor z'n clienten. Groot deel daarvan is inderdaad verzekeringstechnisch (behandeling over twee kalenderjaren uitspreiden zodat maximale vergoedingen verkregen kunnen worden, dat soort ding), maar schijnt dat afrondingen op hoe lang hij bezig is ook uitmaken los van verzekering, waardoor het soms financieel handiger is om een behandeling in twee korte stukken te doen en in andere gevallen juist een langere zit. Hij maakt er helemaal een sport van, wat gezien de buurt waar ik woon en hij dus werkt - veel lage inkomens en weinig verzekeringen - erg nuttig is.

Ben zelf alleen erg saai voor hem: meest uitgebreide verzekering gecombineerd met een redelijk goed gebit, plus ruim genoeg bij kas om niet enorm wakker te liggen mocht iets toch over vergoedingslimiet heen gaan. Daarom kan ik niet concreter zijn aangezien ik me er niet in heb hoeven verdiepen.

[Voor 3% gewijzigd door dion_b op 10-03-2021 01:39]

Soittakaa Paranoid!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

@dion_b Ah, bedoelde je het zo. Ik dacht even 'creatief boekhouden' met de prijzen behorend bij de codes etc, maar dat is dus niet mogelijk. ;)
Wat jij bedoelt zou @Ardana inderdaad dan wel kunnen proberen.

[Voor 42% gewijzigd door CH4OS op 10-03-2021 01:49]

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:57

Honesty

kattenneus!

wouter.N schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 20:24:
Ik volg dit even. Paar maanden terug is een melkkies getrokken en hier dient nu ook een implantaat geplaatst te worden. De begroting afgegeven door de tandarts is ongeveer 2200 euro. Ik ben eigenlijk even benieuwd of dit redelijk is.
Hoe oud ben je? Ik ben nu 45 met melkkies op zichtbare plaats die het nog doet dus volg ook.
Zal er toch ooit aan moeten geloven.

[Voor 6% gewijzigd door Honesty op 10-03-2021 06:35]

festina lente

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
[...]
NOFI, maar waarom zou je dit willen?
Omdat er dus dingen op staan die niet (lijken te) kloppen. Ja, de maximale prijzen per code is vastgesteld, maar bij element 26 hoeft geen bot aangemaakt te worden, want daar komt geen implantaat, dus waarom staat deze wel op de begroting? En zo zijn er nog meer dingen.

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:05
Aight! schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 22:35:

ik heb ze ook laten zetten met een plaatselijke verdoving maar ik ben net zo panisch als @Ardana dus dat was voor mij ook geen pretje kan me eigen wel voorstellen dat je dan onder narcose wil :)

ik was alleen de eigenbijdrage kwijt dat was omdat het medische noodzaak was praat wel over 9 jaar geleden

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Ardana schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 21:16:
[...]

Hoe is jouw traject verlopen? Welke afspraken? Wat is er gebeurd? Hoeveel wachttijd had je? Etc. Ben wel benieuwd naar je ervaringen.
Aangezien het al een tijdje loopt, heb ik de exacte data niet meer voor de geest, maar ergens in juni had ik ineens een flink stuk kies op mijn tong liggen. Nadat de tandarts moeite had met het trekken van de rest (was niet meer te redden), bij de kaakchirurg het restant laten verwijderen.

Dat moest natuurlijk even helen en in september voor beoordeling weer naar de kaakchirurg.
Bleek dat er een kleine ontsteking zat, die ter plekke schoongemaakt is.
Dat moest ook weer helen, wat helaas niet snel ging. Pas in december durfde de chirurg het aan en is het implantaat geplaatst.
Ergens tussen september (na het schoonmaken) en december nog een afspraak gehad voor controle, maar toen dacht de chirurg dat het wel aan het helen was, maar nog niet voldoende.

Ergens in januari de eerst controle en begin februari de laatste controle geweest, waarna ik bij de tandarts de kroon kon laten opmeten. Ook dat duurde even ivm vakantie van de tandarts en incompatibel rooster van mijn kant, maar over een week komt de kroon erop.

Ik had dus geen wachttijden, anders dan door de ontsteking en vakantie van de tandarts. Nu woon ik in het oosten des lands, misschien draagt dat bij. Ook voor het verwijderen van mijn verstandskiezen was er vrijwel geen wachttijd.

Juni - kies kapot, meteen getrokken
September - geplande plaatsing implantaat, ging niet door ivm ontsteking
December - uiteindelijke plaatsing implantaat
Februari - laatste controle
Maart - opmeting en plaatsing kroon

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12-03 21:23
pfoe wat een belachelijk hoog bedrag zeg, kon zweren dat een implantaat behandeling ongeveer 1500 euro kost.

Ik volg dit topic ook even gezien er bij mij ook 2 of 3 implantaten in moeten 'op den duur'.

• Anoniem: 472287
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Ardana schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 21:16:
[...]

Als ik even een ervaring mag delen: Mijn vriendin moest ook een aantal implantaten n.a.v. gebroken tanden, maar de procedure is hetzelfde.

Wij wonen in Finland waar de tandartskosten redelijk gelijk liggen aan Nederland, wellicht iets duurder. Prijsopgave Finland was 12.500euro (en wat wisselgeld).

Zo! Das flink. We zijn toen gaan "dental tourismen" en zijn aan de overkant van het water, Estland, uitgekomen. Uiteindelijk al het werk verricht bij een veel fijnere tandarts voor 2500 euro.

Het kan dus ECHT de moeite waard zijn om eens bij de buren, of nog een buurtje verder (Polen) te kijken voor dit soort ingrepen. Dat scheelt je echt serieus geld.

Ik snap dat het in Coronatijden wat lastiger kan zijn, maar wel het overwegen waard. Er is online een hoop informatie over te vinden.

Engels goed onder de knie hebben is wel een must natuurlijk (of Duits)

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:25

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Anoniem: 472287 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 09:45:
[...]
Engels goed onder de knie hebben is wel een must natuurlijk (of Duits)
offtopic:
En in geval van Duits is het soms wel handig eerst even duidelijk te maken, dat je geen Duitser bent.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Rukapul
  • Nu online
Ik heb mijn eigen narcose wel eens geregeld, maar de tandarts stopt dan om te wachten tot ik er weer helemaal ben. Stonden ze op me te wachten bij het plaatsen van het implantaat 8)7

Overigens snap ik Ardana volkomen. Vertrouwen en een duurzame behandelrelatie met de tandarts/implantoloog is ook wat waard.
[...]
NOFI, maar waarom zou je dit willen? Alle tandartsen hanteren als het goed is een (landelijk!) vastgestelde prijslijst. Je kunt dus altijd controleren of de prijzen voor hetgeen zij doen kloppen? :) Veel verschil zul je dus op dit vlak niet echt merken. Het enige waarop het zou kunnen uitkomen zijn de materialen die nodig gaan zijn, maar dat kan geen enkele tandarts je van te voren vertellen. Denk bijvoorbeeld aan verdovingen e.d. De begroting die je ontvangen hebt is daarom altijd indicatief, rechten kun je er in elk geval niet aan ontlenen (dit staat als het goed is ook vermeld op de begroting).
[...]
Aantal zaken:
  • de ene tandarts schrijft net iets meer met de vork dan de ander
    (bij elke kleine gelegenheid opplussen naar de duurdere code, etc.)
  • de ene tandarts is wat minimalistischer ingesteld dan de ander
    (standaard geen verdoving aanbieden, minder foto's, etc.)
  • de ene tandarts doet economischer voorstellen voor materialen dan een ander die standaard beter/duurder voorstelt
  • sommige tandartsen facturen niet alles
    (mijn oude toen hij tegen zijn pensioen aan zat, helaas negeerde hij ook bepaalde zaken)
Zie bijvoorbeeld het verschil in kosten voor de kroon op mijn overzicht en dat van Ardana. Die van mij is veel duurder, maar ik wist bij welke tandtechnicus die vandaan komt, op locatie bezocht en handmatig door hemzelf in NL vervaardigt.

Er zijn dus flink wat zaken waardoor de kosten van zo'n totaal traject flink kan verschillen.

[Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 10-03-2021 09:55]

• Dionysiou
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:18
Ik heb op dit moment ook een kies die half afgebroken is. Was al een kwetsbare kies die een wortelkanaalbehandeling had ondergaan. Heb nu een soort van tijdelijke vulling. Ik moet dus ook een implantaat.

Mijn tandarts zet ook zelf implantaten. Hij gaf mij in December een schatting van ca. € 1.700. Zelf denk ik dat dit te optimistisch is en te laag is ingeschat omdat ik elders hogere bedragen hoor. Heb inmiddels een offerte aangevraagd.

[Voor 6% gewijzigd door Dionysiou op 10-03-2021 10:19]

• QuattroNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:10

QuattroNL

It is I.

Ik zit ook in dit traject en het is idd een duur geintje.
De minst fijne behandeling ging bij mij met een roesje en plaatselijke verdoving. Viel me achteraf mee.

Ik ben er ook niet tegen verzekerd maar gelukkig kan je veel kosten terug krijgen van de belasting. Bij deze behandeling is het niet zo moeilijk om boven het drempelbedrag uit te komen (tenzij alles verspreid wordt over enkele jaren, dan lukt het niet) ;)
Drempelbedrag is 1.65% van je jaarinkomen. De kosten vallen onder zorgkosten die niet door je verzekering gedekt worden.

Succes met alles!

Hier zou een signature kunnen staan. En die staat er dus ook.

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:01

Klippy

Still Game

Ardana schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 08:02:
[...]

Omdat er dus dingen op staan die niet (lijken te) kloppen. Ja, de maximale prijzen per code is vastgesteld, maar bij element 26 hoeft geen bot aangemaakt te worden, want daar komt geen implantaat, dus waarom staat deze wel op de begroting? En zo zijn er nog meer dingen.
Ik denk zelf om het mogelijk te maken er ooit wel nog een implantaat op te zetten.
Het opvullen van de wond na het trekken (extractiewond) van een tand of kies met een biomateriaal dat niet van de patiënt zelf afkomstig is (allogeen). Na de extractie slinkt de kaakwal vaak meer dan 30% wat ongewenst kan zijn voor het plaatsen van implantaten, bruggen of kunstgebitten. Door een biomateriaal aan te brengen kan een deel van deze slinking worden voorkomen. Deze behandeling wordt ook wel ridge preservation of socket seal genoemd.
[..]
Dit tarief kan gebruikt worden als er direct (immediaat) een implantaat geplaatst wordt in de extractiewond, maar ook als dat (nog) niet direct plaatsvindt.
Maar nogmaals overleg dat even, ik vind je uitspraken dat het niet zou kloppen redelijk verre conclusies.
Er is ook nog nergens gezegd dat ze dit echt gaan doen, als jij 100% zeker weet dat je daar nooit een implantaat op wil hebben laten ze het misschien. Van de andere kant: Weet je dat? Als je volgend jaar een andere kies afbreekt is het misschien veel duurder om 26 gereed te maken dan wanneer ze het nu meteen zouden doen.
Wat heeft je voorkeur, een tandarts die alles perfect in orde maakt voor de toekomst of een die de helft van de behandeling over slaat om zo goedkoop mogelijk te zijn?

Maar verder zijn dit dus prima vragen om te stellen, ik zou het dan alleen anders verwoorden in plaats van meteen stellen dat het niet klopt. Een goede tandarts legt je dat graag uit in 2 minuten.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Klippy schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 10:43:
[...]
Ik denk zelf om het mogelijk te maken er ooit wel nog een implantaat op te zetten.
Dat vind ik 'n hele goede mogelijkheid, maar had dat wel graag geweten.
Maar nogmaals overleg dat even, ik vind je uitspraken dat het niet zou kloppen redelijk verre conclusies.
Ik schrijf ook "lijken niet te kloppen". Ik ben geen tandarts, ik weet het niet. Maar voor zulke bedragen (buiten het kopen van 'n woning heb ik nog nooit zoveel geld in 1x uit gegeven) wil ik wel zeker weten wat er gaat gebeuren. Te meer daar ik tíjdens de behandeling onder narcose ben, en dus geen beslissingen kan nemen.
Maar verder zijn dit dus prima vragen om te stellen, ik zou het dan alleen anders verwoorden in plaats van meteen stellen dat het niet klopt. Een goede tandarts legt je dat graag uit in 2 minuten.
Ow, ik weet dat ik soms te direct ben en daarmee mensen tegen de schenen schop, dat is echt nooit m'n bedoeling en ik probeer het aan te pakken. Basis is wel dat ik altijd zoiets heb "maar het is maar 'n vraag! Waarom zou je je daardoor aangevallen voelen?". Als schuldhulpverlener kreeg ik soms ook vragen van "waarom dit? Waarom zo?" en ik weet dat m'n collegae daardoor ook vaak zoiets hadden van "je moet me maar gewoon vertrouwen". Terwijl ik zelf zoiets heb van "nee, als ik het je niet uit kan leggen, en kan aantonen, doe ík iets fout, jíj hebt het recht op informatie". Maar daarom dus ook dat ik hier navraag en feedback vraag, het heeft me al meerdere zinnige dingen opgeleverd.

• Rukapul
  • Nu online
Ardana schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 10:55:
[...]

Dat vind ik 'n hele goede mogelijkheid, maar had dat wel graag geweten.
Ik zou hier nog even goed met de tandarts/implantoloog over overleggen. Ook om opties voor de toekomst open te houden (of bewust te sluiten).

Als een tand/kies eenmaal getrokken is dan neemt over tijd vaak de hoeveelheid bot in de kaak af (omdat het niet belast wordt). Hetzelfde kan gebeuren als er bijvoorbeeld een onbehandelde ontsteking zit.

Als je dus wacht met het plaatsen van het implantaat dan kan het zijn dat er later te weinig bot is om een implantaat te plaatsen. In zo'n geval kan dan gekozen worden om bot aan te laten groeien, zodat er weer voldoende basis is voor een implantaat.

Wat me in dit geval niet duidelijk is waarom er bot geplaatst wordt terwijl er vooralsnog geen plannen voor een implantaat zijn op dat element.

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Rukapul schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:09:
[...]

Ik zou hier nog even goed met de tandarts/implantoloog over overleggen. Ook om opties voor de toekomst open te houden (of bewust te sluiten).

Als een tand/kies eenmaal getrokken is dan neemt over tijd vaak de hoeveelheid bot in de kaak af (omdat het niet belast wordt). Hetzelfde kan gebeuren als er bijvoorbeeld een onbehandelde ontsteking zit.

Als je dus wacht met het plaatsen van het implantaat dan kan het zijn dat er later te weinig bot is om een implantaat te plaatsen. In zo'n geval kan dan gekozen worden om bot aan te laten groeien, zodat er weer voldoende basis is voor een implantaat.

Wat me in dit geval niet duidelijk is waarom er bot geplaatst wordt terwijl er vooralsnog geen plannen voor een implantaat zijn op dat element.
Mijn vermoeden is dat hij een foutje heeft gemaakt, dat deze in de offerte zou moeten staan bij element 16, en niet bij element 26. Dat zou logisch zijn, en zo'n foutje is ook niet erg. Als 'ie werkelijk van plan is om bot te plaatsen bij element 26, zou ik idd graag willen weten waarom, want ik niet van plan daar ooit ook 'n implantaat te laten plaatsen. Mij te duur en niet nodig.

• BJBoes
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23-02 07:44
ha ja ik heb em inmiddels alweer 10+ jaar wat een gedoe om zo een ding in je bakkes te laten plaatsen! Tis echt aan te raden beter de tanden te verzorgen dan bijna een jaar bezig te zijn met zo een ding, laat staan de kosten er van!

Als je geluk hebt is er voldoende bot aanwezig heb je t zoals mij dan mag je eerst ook nog weken lang wachten voor er voldoende bot is om mee te werken.

mijn tandarts was direct eerlijk en zegt gewoon dat ie met extracties en plaatsen van implantaten zo weinig mogelijk te maken wil hebben. hij heeft mij dus netjes voor de extractie en plaatsing van t implantaat naar t ziekenhuis gestuurd. zijn tekst hierbij:

"is ook nog voordelig ook annestasie en behandeling vallen onder operatie, en dus worden gedeeltelijk vergoed. Daarnaast hoef ik dan niet mijn hele praktijk 'operatie ready' te maken ( blijkbaar moeten er nog extra sterilisaties en materiaal plaats vinden bij dergelijke behandelingen ). Alleen maar voordelen dus"

materiaal ed is nog altijd tandarts codes dus t implantaat was als nog dik 2k maar toch, ik word er blij van als mensen eerlijk zijn over kosten en kiezen voor de veilige weg!

als je heel diep over iets nadenkt dan kom je altijd uit op iets wat niet klopt. Doe maar is klopt altijd

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:47
Ik heb de brief niet meer liggen, maar een tijd gelden is een tand afgebroken en deze was blijkbaar niet meer te herstellen. Dus dit kwam de tandarts even vertellen, en welke opties ik had. ( later kreeg ik overigens een rekning binnen, 15min consult 40 euro....serieus? )

enfin, een tijdje daarna kreeg ik een brief binnen met de kostenspecificatie. Ik kwam ergens tussen de 2200/2400 o.i.d. uit voor de volledige behandeling. Dat ik een aanvullende tand verzekering heb maakt ook geen hol uit blijkbaar.

Dus nee jouw specificatie is niet heel raar denk ik, wellicht iets duurder dan bij mij maar dat kan met andere dingen te maken hebben natuurlijk. Mijn vader heeft laatst overigens erg veel tanden ( implantaten, kronen en wat anders ) laten fixen, maar lekker niet in Nederland. Veel te duur zei hij, dus is hij naar een kliniek in Utrecht gegaan waarvan deze arts in Istanbul werkt. Dat scheelde meer dan 50% in de kosten!

Lang verhaal kort, het zijn maffiapraktijken waar je niet onderuit komt. Ik had voor mezelf opgezocht dat 1 implantaat + wat er bij komt laten doen bij dezelfde praktijk in Istanbul, alleen kom ik dan op dezelfde kosten uit. ( maar dat is dan met 2x op en neer vliegen + 2x een x aantal dagen hotel + eten/drinken )

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Anoniem: 472287 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 09:45:

Het kan dus ECHT de moeite waard zijn om eens bij de buren, of nog een buurtje verder (Polen) te kijken voor dit soort ingrepen. Dat scheelt je echt serieus geld.
En als er wat mis is na een tijdje? Dan ga je neem ik aan ook weer naar diezelfde tandarts in het buitenland? Of mag dan je eigen tandarts de sores oplossen?

De implantaat wereld is er een zonder standaarden waarbij elke fabrikant z'n eigen gereedschap vereist en niets onderling compatibel is.

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:54
Honesty schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 06:24:
[...]

Hoe oud ben je? Ik ben nu 45 met melkkies op zichtbare plaats die het nog doet dus volg ook.
Zal er toch ooit aan moeten geloven.
32, ik heb er voor gekomen o.a omdat de melkkies verdrukt begon te raken en omdat de kiezen boven de melkkies aan het verzakken waren omdat de melkkies lager lag.

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Rukapul schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 23:10:
Ik heb even gekeken voor het implantaat wat ik eind 2010 heb laten plaatsen, maar kan niet direct de codes+kosten voor implantaat+kroon extraheren uit alle behandelingen.

edit: toch even alles wat het elementnummer van de kies heeft over de maanden uit de facturen gelicht, per behandelling:

1.
X10 14,35

2.
H35 61,49
H21 5,53
H90 51,24

3.
J01 66,61
X22 61,49

4.
C13 ,47
X10 14,35

5.
H90 51,24
J97 188,50
J20 199,84
J20 mat.tech 360
J23 76,86

6.
X22 61,46
C13 19,47

7.
J44 25,62
R32 51,24
R25 225,46
mat+tech 800

====+
2348,22

zal her en der nog een behandelplan of combi foto missen, maar de extractie zit er wel weer bij en mogelijk zelfs de eerste poging om nog iets van de kies te redden

Dat jaar heb ik de tweede boot van de tandarts gefinancierd :+

Jouw behandeling is in een aantal opzichten complexer want er lijkt botopbouw nodig te zijn, etc.
Klopt die R25? Die kom ik nl. niet tegen in de lijst van behandelcodes. Tevens: het lijkt erop dat je een 'gegoten opbouw' gekregen hebt en geen kroon? Ik moet zeggen dat ik de prijzen niet extreem gestegen vind in 11 jaar eigenlijk. Per behandeling +/- 10-20%, wat ik voor 11 jaar tijd niet idioot vind.

• Rukapul
  • Nu online
Ardana schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 18:40:
[...]

Klopt die R25? Die kom ik nl. niet tegen in de lijst van behandelcodes.
Ik heb er in ieder geval voor betaald :+ Met als beschrijving "Kroon - geheel porsellein overbakken"

Online zoekend kom ik een lijst uit 2009 tegen met als beschrijving voor R25: "gegoten metalen kroon met opgebakken porselein, partiele omslijping of schouderbevelpreparatie, gegoten metalen kroon met kunstharsvenster"
Tevens: het lijkt erop dat je een 'gegoten opbouw' gekregen hebt en geen kroon?
Dat sluit elkaar niet uit. Een kroon kan verschillende soorten opbouw hebben.

Ik beweer overigens niet dat het juiste gefactureerd is. Ik zag net op een forum dat een van de codes in mijn overzicht niet in combinatie met bepaalde anderen voor zou horen komen (paar euro).

Overigens heb ik nog een serie R25 maar dat was voor elementen van een brug.
Ik moet zeggen dat ik de prijzen niet extreem gestegen vind in 11 jaar eigenlijk. Per behandeling +/- 10-20%, wat ik voor 11 jaar tijd niet idioot vind.
Er is een experiment met vrij prijzen geweest volgens mij waarna als de wiedeweerga dat weer is stopgezet en prijzen sterk zijn gereguleerd o.a. om oververdiensten te voorkomen.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Rukapul schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:09:
[...]...Als een tand/kies eenmaal getrokken is dan neemt over tijd vaak de hoeveelheid bot in de kaak af (omdat het niet belast wordt)...
Voor de experts in deze draad, zou dat ook het geval kunnen zijn voor de 'tegenoverliggende' kies als je een getrokken kies niet vervangt? Met andere woorden, kan een kies uitvallen doordat een kies niet wordt vervangen met een implantaat? Iets om rekening mee te houden als je er voor kiest om geen implantaat te laten plaatsen.
hollandnick schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 12:00:
...Lang verhaal kort, het zijn maffiapraktijken waar je niet onderuit komt. Ik had voor mezelf opgezocht dat 1 implantaat + wat er bij komt laten doen bij dezelfde praktijk in Istanbul, alleen kom ik dan op dezelfde kosten uit. ( maar dat is dan met 2x op en neer vliegen + 2x een x aantal dagen hotel + eten/drinken )
Dus voor dezelfde prijs stap je liever vier maal in een vliegtuig en verblijf je in een dictatuur om je te laten behandelen? Dan lijkt mij een behandeling in de buurt veel fijner. Maar goed, ieder zijn ding :)

[Voor 35% gewijzigd door Roenie op 10-03-2021 22:57]

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

@Ardana je vragen vallen niet in de categorie "zeuren". Het is namelijk niet niks wat er moet gebeuren, dus terecht dat je je dingen afvraagt. En beter tien onzinnige dingen vragen waardoor jij je geruster voelt over de procedure dan 1 ding niet vragen en je banger/onzekerder/... voelt dan nodig is :)

Er is bij mij begin vorig jaar een tand getrokken. Moet ook een implantaat voor komen. Maar Covid (heeft mijn familie hard geraakt waardoor ik wat voorzichtiger ben) en het feit dat ik geen held ben als het op tandartsen aankomt heeft me tot nu toe weerhouden om er mee aan de slag te gaan.
Ik volg dit topic dus ook even.

Pvoutput Better days are coming... They are called SATURDAY and SUNDAY :)

• JCS
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:22
,,, ( later kreeg ik overigens een rekning binnen, 15min consult 40 euro....serieus? )

...

Lang verhaal kort, het zijn maffiapraktijken waar je niet onderuit komt. Ik had voor mezelf opgezocht dat 1 implantaat + wat er bij komt laten doen bij dezelfde praktijk in Istanbul, alleen kom ik dan op dezelfde kosten uit. ( maar dat is dan met 2x op en neer vliegen + 2x een x aantal dagen hotel + eten/drinken )
Blijft toch apart, als een ZZP'er in de IT, die wellicht een paar duizend euro kwijt is aan een kantoortje, €100,- per uur vraagt vinden we dat allemaal de normaalste zaak ter wereld. Maar zodra er bij een zorgverlener voor 2-3 man personeel, plus een compleet aangeklede behandelkamer met voor tienduizenden zo niet honderdduizenden euro's aan apparatuur, €160,- per uur afgerekend dient te worden hebben we het ineens over maffiapraktijken 8)7.

Dan stappen we vrolijk in een vliegtuig en outsourcen we onze persoonlijke zorg ergens in een lage lonen land, dat is in de IT namelijk ook altijd garantie op succes!

Hoe dan ook, zonder foto's en een beter inzicht in de situatie in de mond valt er weinig over de offerte te zeggen, iedere situatie is uniek en, fouten daar gelaten, zullen er voor iedere code ongetwijfeld afwegingen gemaakt zijn waar enkel de tandarts inzicht in kan geven. Één van de factoren hierin kan ook risico dekking zijn, de gemiddelde aannemer komt er misschien mee weg om de offerte rustig met 50% te overschrijden, maar als dit in de zorg gebeurt is de wereld ineens te klein.

Dus @Ardana, gewoon een belletje doen of je mailtje sturen met de vragen waar je mee zit. Op het forum gaat de onderste steen niet boven komen.
Dat ik een aanvullende tand verzekering heb maakt ook geen hol uit blijkbaar.
Dit is helaas een van de grote problemen met het huidige zorgstelsel, waarin vrijwel alle risico's worden neergelegd bij de patient omdat er niets meer collectief geregeld is en alles blijkbaar per maand opgezegd moet kunnen worden (dat is niet hoe een verzekering werkt natuurlijk |:()

Er zijn ongetwijfeld aanvullende verzekeringen die het plaatsen van implantaten wel dekken maar dan ben je waarschijnlijk meer kwijt aan je verzekering als aan de behandeling.

• Binz
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-03 19:30
Dionysiou schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 10:18:
Ik heb op dit moment ook een kies die half afgebroken is. Was al een kwetsbare kies die een wortelkanaalbehandeling had ondergaan. Heb nu een soort van tijdelijke vulling. Ik moet dus ook een implantaat.

Mijn tandarts zet ook zelf implantaten. Hij gaf mij in December een schatting van ca. € 1.700. Zelf denk ik dat dit te optimistisch is en te laag is ingeschat omdat ik elders hogere bedragen hoor. Heb inmiddels een offerte aangevraagd.
Die €1700,- is misschien aan de lage kant, maar als je de kaakverbreding van Ardana van de begroting aftrekt, dan kom je in totaal aardig in de buurt van haar implantaat en kroon. Ik heb het vermoeden dat de kaakverbreding bij de 16 hoort ipv de 26. (Mogelijk verkeerd elementnummer op de begroting)

In dat geval kunnen ze wel gecombineerd worden. Zelf zou ik die codes nooit combineren op 1 element.

De overheadkosten is een standaard code voor materiaal, maar ook voor het klaarmaken van de ruimte voor de chirurgie. Dit neemt aardig wat tijd in beslag.

Ik zie dat de kaak in het 2e kwadrant (26) na extractie ook klaar gemaakt gaat worden voor het plaatsen van een implantaat. Zo krijg je de minste resorptie van de kaak en kan je over een paar maanden zonder al te veel toeters en bellen een implantaat plaatsen in een kaak met voldoende volume.

Op de begroting zie ik verder geen gekke codes.

Wat betreft behandeling in het buitenland zou ik in het algemeen terughoudend zijn. Voor Ardana is het geen optie gezien de narcose, nazorg en een zekerheid dat de behandeling optimaal is.

Je zit altijd met een probleem van de verantwoordelijkheid van de behandeling. Als er problemen ontstaan na een behandeling in het buitenland, dan moet je toch naar je eigen tandarts terug voor een oplossing. En ik heb voldoende problemen gezien van dit soort behandelingen in het buitenland...

@Ardana als je inhoudelijk vragen hebt mag je mij altijd een berichtje sturen.

• Dionysiou
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:18
Binz schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 13:01:
[...]

Die €1700,- is misschien aan de lage kant, maar als je de kaakverbreding van Ardana van de begroting aftrekt, dan kom je in totaal aardig in de buurt van haar implantaat en kroon. Ik heb het vermoeden dat de kaakverbreding bij de 16 hoort ipv de 26. (Mogelijk verkeerd elementnummer op de begroting)

In dat geval kunnen ze wel gecombineerd worden. Zelf zou ik die codes nooit combineren op 1 element.

De overheadkosten is een standaard code voor materiaal, maar ook voor het klaarmaken van de ruimte voor de chirurgie. Dit neemt aardig wat tijd in beslag.

Ik zie dat de kaak in het 2e kwadrant (26) na extractie ook klaar gemaakt gaat worden voor het plaatsen van een implantaat. Zo krijg je de minste resorptie van de kaak en kan je over een paar maanden zonder al te veel toeters en bellen een implantaat plaatsen in een kaak met voldoende volume.

Op de begroting zie ik verder geen gekke codes.

Wat betreft behandeling in het buitenland zou ik in het algemeen terughoudend zijn. Voor Ardana is het geen optie gezien de narcose, nazorg en een zekerheid dat de behandeling optimaal is.

Je zit altijd met een probleem van de verantwoordelijkheid van de behandeling. Als er problemen ontstaan na een behandeling in het buitenland, dan moet je toch naar je eigen tandarts terug voor een oplossing. En ik heb voldoende problemen gezien van dit soort behandelingen in het buitenland...

@Ardana als je inhoudelijk vragen hebt mag je mij altijd een berichtje sturen.
Ah ja, dat zou kunnen inderdaad. Bij mij is het kies 36 die er uit moet. Tandarts gaf toen in december al aan dat er genoeg ruimte is om een implantaat te plaatsen.

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19:12

MLLL

Palm Treo 650

Automark schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 20:31:
[...]

Lol, mijn oude tandarts in NL had het altijd over de paarden hobby van zn dochter, weer een nieuwe trailer, stallen etc etc
Mijn tandarts gaat 2 maanden per jaar naar exotische landen, hij heeft het verdiend.
Kom al 33 jaar bij hem en heb in die tijd nooit narigheid met mijn gebit meegemaakt en dat is ook iets waard. _/-\o_

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Frituurman
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:57
Ik heb 2 jaar geleden een implantaat gekregen na een ongeval. In zo'n geval heb je vaak een ongevallenverzekering waar je de schade uit kunt halen. Uit mijn hoofd was het toen zo'n 2300 euro, waar ook een groot deel van de kosten zaten in het herplaatsen van botdeeltjes elders uit de kaak op de plek waar het implantaat moest komen, omdat mijn kaak te smal was. Dat is toen 'vastgelijmd' met, wat de kaakchirurg 'botcement' noemde. Oh.. en natuurlijk kreeg ik ook een tijdelijk 'bitje' waar ik een tijdelijke voortand in kreeg. Dat zat bij die 2300 in. Het is geen broddelwerk geweest en ik heb ook geen angst om mijn tanden in een appel te zetten o.i.d.

Dus, @Ardana je zou ook nog een ongeval kunnen krijgen, als je de kosten eruit wil hebben.

Off topic: Tandverzekering hebben wij (nou ja, mijn vrouw) alleen omdat de kinderen een beugel moeten; die ca. 3K per kind krijgen we daardoor vergoed; zelf heb ik geen tandverzekering. Ik heb vrijwel nooit gaatjes (eentje in 38 jaar) en de premie is naar verhouding te hoog (zelfs bij de laagste trede) om hem te nemen voor alleen controles. Die van mij betalen we dus gewoon zelf.

"Het probleem van quotes op internet is dat ze vaak niet kloppen of in elk geval niet herleidbaar zijn" - Vincent van Gogh

• Technomania
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:51

Technomania

salvis titulis et honoribus

Frituurman schreef op maandag 22 maart 2021 @ 15:38:
Ik heb 2 jaar geleden een implantaat gekregen na een ongeval. In zo'n geval heb je vaak een ongevallenverzekering waar je de schade uit kunt halen. Uit mijn hoofd was het toen zo'n 2300 euro, waar ook een groot deel van de kosten zaten in het herplaatsen van botdeeltjes elders uit de kaak op de plek waar het implantaat moest komen, omdat mijn kaak te smal was. Dat is toen 'vastgelijmd' met, wat de kaakchirurg 'botcement' noemde. Oh.. en natuurlijk kreeg ik ook een tijdelijk 'bitje' waar ik een tijdelijke voortand in kreeg. Dat zat bij die 2300 in. Het is geen broddelwerk geweest en ik heb ook geen angst om mijn tanden in een appel te zetten o.i.d.

Dus, @Ardana je zou ook nog een ongeval kunnen krijgen, als je de kosten eruit wil hebben.

Off topic: Tandverzekering hebben wij (nou ja, mijn vrouw) alleen omdat de kinderen een beugel moeten; die ca. 3K per kind krijgen we daardoor vergoed; zelf heb ik geen tandverzekering. Ik heb vrijwel nooit gaatjes (eentje in 38 jaar) en de premie is naar verhouding te hoog (zelfs bij de laagste trede) om hem te nemen voor alleen controles. Die van mij betalen we dus gewoon zelf.
Bedankt. Je bracht mij op een idee (y)
Schijnbaar kan je ook veel vergoed krijgen als er "aantoonbare medische noodzaak" is.
Dat ga ik in mei met mijn neuroloog bespreken.

niet diegene die weinig heeft, maar degeen die meer wil hebben is arm.

• Frituurman
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:57
Technomania schreef op maandag 22 maart 2021 @ 16:16:
[...]

Bedankt. Je bracht mij op een idee (y)
Schijnbaar kan je ook veel vergoed krijgen als er "aantoonbare medische noodzaak" is.
Dat ga ik in mei met mijn neuroloog bespreken.
Ik heb daadwerkelijk een ongeluk gehad he. 27 hechtingen in het gezicht, neus op twee plaatsen gebroken. Bovenop mijn hoofd hing een lap huid los waaronder je de schedel kon zien zitten. En een afgebroken tand. :) Het is niet echt bedoeld als tip om de verzekering te lichten :)

"Het probleem van quotes op internet is dat ze vaak niet kloppen of in elk geval niet herleidbaar zijn" - Vincent van Gogh

• Technomania
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:51

Technomania

salvis titulis et honoribus

Frituurman schreef op maandag 22 maart 2021 @ 16:31:
[...]

Ik heb daadwerkelijk een ongeluk gehad he. 27 hechtingen in het gezicht, neus op twee plaatsen gebroken. Bovenop mijn hoofd hing een lap huid los waaronder je de schedel kon zien zitten. En een afgebroken tand. :) Het is niet echt bedoeld als tip om de verzekering te lichten :)
Was ook niet de bedoeling om de boel op te lichten.

Ik heb heel mijn gebit naar de klote geknaagd met epileptische aanvallen

niet diegene die weinig heeft, maar degeen die meer wil hebben is arm.

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Ik heb de mail verstuurd, nog geen antwoord gekregen, en ook de vergoeding van de narcose is nog niet rond.

Wel heb ik nu de behandelovereenkomst gekregen, waarin weer net zulke rare dingen staan. Bijv. "u gaat akkoord met het behandelplan", terwijl ik geen behandelplan gekregen heb.

Tevens staat er dat je de nota 3 weken vóór de behandeling moet voldoen, én dat ik verantwoordelijk ben voor de kosten van de narcose. Dat vind ik echt heel raar. Het gaat hier wel om € 3.000-5.000, die ga ik echt niet vooraf betalen.

Heeft iemand anders dat al eens mee gemaakt?

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:42

Lordy79

Fundamentalist

Ik heb in België ooit een implantaat genomen en moest direct uit de stoel even pinnen voor het deel dat was gebeurd.
Volgens mij ook 3 afspraken.

Ik weet niet waar jij woont @Ardana maar wellicht zou je eens kunnen rondshoppen bij verschillende tandartsen en desnoods in DLD of België.
Verder is tandarts toerisme naar oost Europa ook vrij 'hot' al is dat nu met corona lastig. Ik weet niet of dat al in het topic is geopperd...

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• Rukapul
  • Nu online
Ardana schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 10:37:
Ik heb de mail verstuurd, nog geen antwoord gekregen, en ook de vergoeding van de narcose is nog niet rond.

Wel heb ik nu de behandelovereenkomst gekregen, waarin weer net zulke rare dingen staan. Bijv. "u gaat akkoord met het behandelplan", terwijl ik geen behandelplan gekregen heb.

Tevens staat er dat je de nota 3 weken vóór de behandeling moet voldoen, én dat ik verantwoordelijk ben voor de kosten van de narcose. Dat vind ik echt heel raar. Het gaat hier wel om € 3.000-5.000, die ga ik echt niet vooraf betalen.

Heeft iemand anders dat al eens mee gemaakt?
Je lijkt met het probleem te zitten dat je geen duurzame behandelrelatie met de implantoloog hebt. Dan krijg je dit soort communicatie-, betaal-, overeenkomst- en vertrouwensgedoe.

Hoewel je achterdocht begrijpelijk is, wordt de soep bij dit soort medische dienstverleners niet zo heet gegeten. Uiteraard willen ze hun geld wel, maar bij de meesten staat goede zorg voorop en is in overleg veel mogelijk.
Geldwolven zijn hiervan uitgezonderd, vaak te herkennen aan BV structuur, tandartsen die meer ondernemer/manager zijn dan tandarts en een toko vol hebben met telkens weer andere ingevlogen buitenlandse tandartsen uit landen met lagere lonen.

Ik had op eigen verzoek de factuur van tevoren gevraagd om er zeker van te zijn dat alle behandel-, factuur- en betaaldata in hetzelfde fiscale jaar vielen. de betaaldienstverlener die er tussenzit heeft soms maanden nodig om een factuur te sturen

Ik kan maar twee adviezen geven:
• bel met de praktijk
• bij gebrek aan vertrouwen: switch geheel naar een tandarts/implantoloog waarbij je eerst normale tandzorg afneemt en nadat jullie aan elkaar gewend zijn het implantaat pas plaatst

Dat laatste is niet makkelijk door de narcose-eis, maar het lijkt erop dat het invullen van de narcose-eis je naar een enkele implantoloog drijft waar je je alsnog niet lekker bij voelt.
Wat je kunt doen is een extra ronde rondbellen in het circuit voor een naam die de geschikt is voor deze complexe casus.

[Voor 7% gewijzigd door Rukapul op 01-04-2021 10:26]

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Rukapul schreef op donderdag 1 april 2021 @ 10:14:
[...]

Je lijkt met het probleem te zitten dat je geen duurzame behandelrelatie met de implantoloog hebt. Dan krijg je dit soort communicatie-, betaal-, overeenkomst- en vertrouwensgedoe.

Hoewel je achterdocht begrijpelijk is, wordt de soep bij dit soort medische dienstverleners niet zo heet gegeten. Uiteraard willen ze hun geld wel, maar bij de meesten staat goede zorg voorop en is in overleg veel mogelijk.
Geldwolven zijn hiervan uitgezonderd, vaak te herkennen aan BV structuur, tandartsen die meer ondernemer/manager zijn dan tandarts en een toko vol hebben met telkens weer andere ingevlogen buitenlandse tandartsen uit landen met lagere lonen.
Mja, het is een praktijk met alleen maar Nederlands sprekende mensen, hoewel ik (vanwege de namen en het voorkomen) vermoed dat ze niet allemaal Nederlandse roots hebben, maar dat vind ik niet erg. Zie ook https://www.mondzorgcentrum-utrecht.nl/ Wel een erg grote praktijk, en soms lijken ze wat gehaast, maar ook een menselijke praktijk: de receptionist en administratief medewerkster kent de zaken en mensen/klanten goed. Ze hebben ook niet extreem veel slechte reviews: https://www.independer.nl...dzorgcentrum-utrecht.aspx en https://www.zorgkaartnede...echt-3059162/specialisten
Op m'n mail is gereageerd dat 'ie doorgestuurd is naar de implantoloog (want de meeste vragen gingen daar ook over), en voor de rest houden ze me netjes op de hoogte, wat ook prettig is.
Ik had op eigen verzoek de factuur van tevoren gevraagd om er zeker van te zijn dat alle behandel-, factuur- en betaaldata in hetzelfde fiscale jaar vielen. de betaaldienstverlener die er tussenzit heeft soms maanden nodig om een factuur te sturen
Ze maken gebruik van Infomedics (cederen direct de vordering aan hen), en de behandeling van 08-03-2021 is op 20-03-2021 gefactureerd. Ik ben bewust in januari gegaan, zodat alle behandelingen idd in 1 jaar vallen, ze weten ook dat dit voor mij van belang is.
Ik kan maar twee adviezen geven:
• bel met de praktijk
• bij gebrek aan vertrouwen: switch geheel naar een tandarts/implantoloog waarbij je eerst normale tandzorg afneemt en nadat jullie aan elkaar gewend zijn het implantaat pas plaatst

Dat laatste is niet makkelijk door de narcose-eis, maar het lijkt erop dat het invullen van de narcose-eis je naar een enkele implantoloog drijft waar je je alsnog niet lekker bij voelt.
Wat je kunt doen is een extra ronde rondbellen in het circuit voor een naam die de geschikt is voor deze complexe casus.
Ik heb al gebeld, en een andere tandarts: ik loop voor 'normale' tandartszorg bij het UMC, afd. bijzondere tandheelkunde. Zij kunnen deze behandeling niet doen (daarvoor is de behandeling zelf 'te normaal'.), maar gelukkig wel de halfjaarlijkse controles doen en nazorg geven. Naar een andere vaste tandarts gaan is momenteel gewoon niet mogelijk. En de narcose hangt nu op de zorgverzekeraar die moeilijk doet. Zowel deze implantoloog als m'n vaste tandarts, als m'n therapeuten zijn het er over eens dat de narcose medisch noodzakelijk is, nu de verzekeraar nog. @Lordy79, vanwege deze dingen is een tandarts in België, of nog verder, gewoon geen optie.

Omdat de verzekeraar zo traag is, is de eerste afspraak iig verplaatst naar mei, de afspraak voor 17 april is al komen te vervallen.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:25

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Ardana schreef op donderdag 1 april 2021 @ 12:22:
[...]
de narcose hangt nu op de zorgverzekeraar die moeilijk doet. Zowel deze implantoloog als m'n vaste tandarts, als m'n therapeuten zijn het er over eens dat de narcose medisch noodzakelijk is, nu de verzekeraar nog. @Lordy79, vanwege deze dingen is een tandarts in België, of nog verder, gewoon geen optie.

Omdat de verzekeraar zo traag is, is de eerste afspraak iig verplaatst naar mei, de afspraak voor 17 april is al komen te vervallen.
Dan is het nu tijd voor een leuk bericht naar de zorgverzekeraar, dat je hun nu alvast aansprakelijk stelt voor alle extra kosten voortvloeiend uit hun traagheid waaronder maar niet beperkt tot de eigen bijdrage hiervoor in 2022, die niet nodig geweest zou zijn zonder hun vertragingstactieken.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Nou, maanden verder (aanvraag en bezwaar), en ik heb (telefonisch) te horen gekregen dat de vergoeding van de narcose eindelijk akkoord is. (Letterlijk: "ow, toen de beoordelend arts de situatie las, was het meer dan duidelijk dat narcose noodzakelijk is" - argh! Hadden ze de aanvraag niet eerder kunnen lezen?).

Maar... de tandarts die ik had, heeft geen contract met hen, waardoor ik niet bij deze tandarts kan blijven.

Ik moet dus op zoek naar een andere tandarts die onder narcose (geen sedatie) implantaten wil zetten. De site van mijn zorgverzekeraar laat enkel tandartsen zien die aan angstbehandeling onder narcose doen, maar daarbij kom ik steeds uit bij tandartsen die óf onder lichte sedatie werken, óf geen implantaten doen.

Ik heb hen een mail gestuurd, maar mijn ervaringen met zorgbemiddeling is niet heel goed.

Weet iemand toevallig een tandarts die én onder narcose werkt, én implantaten doet? Liefst Randstad. Of ze een contract hebben met mijn zorgverzekeraar zoek ik dan zelf wel uit, maar mocht je het (willen) weten, ik zit bij CZ.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

https://www.vinktandtechniek.nl/ vestiging Den Haag biedt behandeling onder volledige narcose.
CZdirect zag ik ook voorbij komen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Hackus schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 15:57:
https://www.vinktandtechniek.nl/ vestiging Den Haag biedt behandeling onder volledige narcose.
CZdirect zag ik ook voorbij komen
Ik heb gebeld, de vestiging in Den Haag heeft geen contract met CZ.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ardana schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 15:44:
Maar... de tandarts die ik had, heeft geen contract met hen, waardoor ik niet bij deze tandarts kan blijven.
Mijn tandarts heeft geen enkel contract met welke zorgverzekeraar dan ook. Reden is voor hen dat zorgverzekeraars altijd dicteren welke materialen zij gebruiken, waar de tandarts zelf de keuze wilt hebben. Ik declareer daarom mijn nota's van de tandarts bij mijn zorgverzekeraar, die alles netjes vergoed tot nu toe.

Ik begrijp dus niet helemaal waarom je niet bij de huidige tandarts zou kunnen blijven. Er is niemand die jou verplicht om naar een tandarts te gaan die wel een contract heeft met jouw zorgverzekeraar. Om de prijzen hoef je het niet te doen, die zijn, zoals ik reeds eerder in dit topic heb uitgelegd, namelijk landelijk vastgelegd; je betaald dus altijd evenveel voor de materialen e.d. ongeacht welke tandarts je kiest.
Ik moet dus op zoek naar een andere tandarts die onder narcose (geen sedatie) implantaten wil zetten. De site van mijn zorgverzekeraar laat enkel tandartsen zien die aan angstbehandeling onder narcose doen, maar daarbij kom ik steeds uit bij tandartsen die óf onder lichte sedatie werken, óf geen implantaten doen.
Als jouw huidige tandarts dit wel doet en het enige obstakel is dat zij geen contract hebben met jouw zorgverzekeraar, zou ik lekker naar die tandarts gaan en zelf de declaratie indienen bij de zorgverzekeraar. Dat geeft je ook gelijk de gelegenheid om de kosten te controleren, bijvoorbeeld met de offerte.
Weet iemand toevallig een tandarts die én onder narcose werkt, én implantaten doet? Liefst Randstad. Of ze een contract hebben met mijn zorgverzekeraar zoek ik dan zelf wel uit, maar mocht je het (willen) weten, ik zit bij CZ.
Je bent dus niet verplicht om bij een tandarts te gaan die een contract heeft met jouw zorgverzekeraar. Het zorgt er alleen voor dat zij direct een declaratie namens jou kunnen indienen bij de zorgverzekeraar en that's it. Als je daardoor naar een andere tandarts gaat, terwijl jouw tandarts wel onder narcose een implantaat zet, is eigenlijk een probleem willen oplossen die er eigenlijk niet is. Of zit je dagelijks bij de tandarts? ;)

[Voor 7% gewijzigd door CH4OS op 03-06-2021 16:42]

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:22

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

CH4OS schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 16:26:
[...]
Je bent dus niet verplicht om bij een tandarts te gaan die een contract heeft met jouw zorgverzekeraar. Het zorgt er alleen voor dat zij direct een declaratie namens jou kunnen indienen bij de zorgverzekeraar en that's it.
Vaak wordt er bij niet gecontracteerde zorgverleners maar tot bv. 80% van een factuur vergoed door een zorgverzekeraar. Dat kan bij dit soort ingrepen wel aardig oplopen...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Question Mark schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 16:32:
Vaak wordt er bij niet gecontracteerde zorgverleners maar tot bv. 80% van een factuur vergoed door een zorgverzekeraar. Dat kan bij dit soort ingrepen wel aardig oplopen...
Mijn zorgverzekeraar vergoed sowieso maximaal 80% (en neem ik daardoor aan dat alle zorgverzekeraars dit doen).

Enige verschil is dat jij achteraf een rekening krijgt van X euro (de resterende 20%) doordat de tandarts een contract heeft met jouw zorgverzekeraar. Ik betaal dus de volledige rekening, maar 80% van de rekening krijg ik terug van de zorgverzekeraar, door de declaratie. Het zou anders zeg maar oneerlijke behandeling zijn, wat naar mijn weten niet echt mag in Nederland. ;) Als je dus tijdig je declaratie indient, heb je dus ook tijdig het geld van de verzekeraar op de bank staan.

[Voor 42% gewijzigd door CH4OS op 03-06-2021 16:41]

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:22

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Dat zal per verzekeraar en verzekering verschillen... Ik zit toevallig bij Zilveren Kruis met pakket X, en bij die voorwaarden staat het volgende:
Met een naturapolis gaat u naar zorgverleners waar wij afspraken mee gemaakt hebben. We maken afspraken met elkaar over welke zorg verleend wordt en tegen welke prijs. Gecontracteerde zorgverleners noemen wij dat. U hoeft de kosten die u bij een gecontracteerde zorgverlener maakt, niet zelf te betalen. Wij regelen de betaling rechtstreeks met uw zorgverlener.

Heeft u een naturapolis en gaat u naar een zorgverlener waar wij geen contract mee gesloten hebben? Dan vergoeden wij maximaal 75% van het gemiddelde tarief waarvoor wij de zorg hebben ingekocht.
Ik hiervoor bij een andere zorgverzekeraar en deze hanteerde uit mijn hoofd eenzelfde regeling. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Question Mark schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 16:42:
Dat zal per verzekeraar en verzekering verschillen... Ik zit toevallig bij Zilveren Kruis met pakket X, en bij die voorwaarden staat het volgende:

Ik hiervoor bij een andere zorgverzekeraar en deze hanteerde uit mijn hoofd eenzelfde regeling. :)
Ah, ik heb even bij mijn verzekeraar (PMA, Menzis) gekeken, het komt omdat ik aanvullend verzekerd ben voor de tandarts. :)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee