Nou, mijn vorige topic was Endodontologie onder narcose en ik ben langs geweest.
Eerste afspraak: foto's en intake. Kosten vooraf: € 75-125. Uiteindelijke kosten € 145,90. Hierbij hebben ze 2 gewone foto's, en 1 overzichtsfoto gemaakt.
Tweede afspraak, met endodontoloog: gesprek, kosten € 22,91. Endodontologie was zeer kansarm, trekken en een implantaat had veel meer kans. Hiervoor zou ik 3 afspraken moeten hebben, waarvan 2 onder narcose: 1x trekken, 1x schroef implanteren (beide onder narcose) en 1x de kroon op de schroef zetten (zonder narcose). Er is meteen een afspraak gemaakt voor een gesprek met de implantoloog en 'n afspraak voor de eerste behandeling onder narcose. Geschatte kosten: € 800-2.500.
Derde afspraak, met implantoloog: gesprek. Omdat ik aan de andere kant ook 'n getrokken kies heb, besproken om de aangedane kies te trekken, en direct in het gat dat er toch al zit een schroef te implanteren. Hiervoor heb ik 'n begroting mee gekregen.
Echter, ik vind de begroting een beetje vreemd én veel hoger dan overal genoemd (€ 2.785,86) én ook bij hen in eerste instantie benoemd werd. Tevens was er echt weinig tijd om deze door te nemen, noch is me nu duidelijk hoeveel afspraken enzo ik moet hebben..
Nu heb ik daarover nogal wat onderzoek gedaan, en ik kom best wel wat ongerijmdheden tegen. Echter, ik ben bang voor minder goede zorg als ik hierover vragen ga stellen ga zeuren. Mijn vragen zijn ook wel echt pietepeuterig, maar het gaat verdikkeme wel om € 3.000 én mijn gezondheid. En ja, ik weet: je zou je gewoon vrij moeten voelen om alle vragen te stellen, maar ik krijg echt al snel het gevoel dat ik onnodig moeilijk ben.
Wat zijn jullie ervaringen? Wat zouden jullie doen?
Kun je ergens je begroting laten beoordelen?
Mijn voorlopige mail:
Als laatste: ik heb geen verzekering. Omdat ik al jaren wist dat dit er aan zat te komen, en verzekeringen over het algemeen geen bestaande aandoeningen vergoeden en tandartsverzekeringen sowieso maar deels dekken, heb ik die niet genomen.
Eerste afspraak: foto's en intake. Kosten vooraf: € 75-125. Uiteindelijke kosten € 145,90. Hierbij hebben ze 2 gewone foto's, en 1 overzichtsfoto gemaakt.
Tweede afspraak, met endodontoloog: gesprek, kosten € 22,91. Endodontologie was zeer kansarm, trekken en een implantaat had veel meer kans. Hiervoor zou ik 3 afspraken moeten hebben, waarvan 2 onder narcose: 1x trekken, 1x schroef implanteren (beide onder narcose) en 1x de kroon op de schroef zetten (zonder narcose). Er is meteen een afspraak gemaakt voor een gesprek met de implantoloog en 'n afspraak voor de eerste behandeling onder narcose. Geschatte kosten: € 800-2.500.
Derde afspraak, met implantoloog: gesprek. Omdat ik aan de andere kant ook 'n getrokken kies heb, besproken om de aangedane kies te trekken, en direct in het gat dat er toch al zit een schroef te implanteren. Hiervoor heb ik 'n begroting mee gekregen.
Echter, ik vind de begroting een beetje vreemd én veel hoger dan overal genoemd (€ 2.785,86) én ook bij hen in eerste instantie benoemd werd. Tevens was er echt weinig tijd om deze door te nemen, noch is me nu duidelijk hoeveel afspraken enzo ik moet hebben..
Nu heb ik daarover nogal wat onderzoek gedaan, en ik kom best wel wat ongerijmdheden tegen. Echter, ik ben bang voor minder goede zorg als ik hierover vragen ga stellen ga zeuren. Mijn vragen zijn ook wel echt pietepeuterig, maar het gaat verdikkeme wel om € 3.000 én mijn gezondheid. En ja, ik weet: je zou je gewoon vrij moeten voelen om alle vragen te stellen, maar ik krijg echt al snel het gevoel dat ik onnodig moeilijk ben.
Wat zijn jullie ervaringen? Wat zouden jullie doen?
Kun je ergens je begroting laten beoordelen?
Mijn voorlopige mail:
Informatie over de codes heb ik hier vandaan: https://www.allesoverhetg...-2021/code-j-implantaten/Geachte heer, mevrouw,
Ik ben afgelopen maandag bij de implantoloog geweest en ik heb van hem een begroting gekregen met de kosten. Hoewel de kosten me duidelijk zijn, heb ik nog wel een aantal vragen:
* Ik heb voor de eerdere onderzoeken bij jullie al € 145,90 en € 22,91 betaald. Worden deze kosten in mindering gebracht op het uiteindelijke totaalbedrag?
* Bij een eerder gesprek is genoemd dat de kosten van een implantaat tussen de € 800 en € 2.500 liggen. Mijn begroting ligt op € 2.785,86. Waar komt dit verschil vandaan?
Meer inhoudelijk:
- Waarom H35 ipv H11? Op basis waarvan wordt beoordeeld dat het gaat om "moeizaam trekken" ipv regulier trekken?
- Waarom worden er 5 keer materiaal-/techniekkosten in rekening gebracht? € 175, € 200, € 20, € 80, € 80 en € 400
- Waarom J08 en J15 (met materiaalkosten) bij element 26 als element 26 enkel getrokken wordt en hier geen implantaat geplaatst wordt?
- Waarom is er sprake van een verlengd onderzoek implantologie (J01 en J02)?
- J33 zijn de kosten van het implantaat, waarom worden er dan alsnog zoveel materiaalkosten in rekening gebracht?
- Klopt het dat J44 niet samen met J23 in rekening mag worden gebracht?
- Klopt het dat J08 niet samen met J15 in rekening mag worden gebracht?
- Klopt het dat J98 enkel in rekening gebracht mag worden samen met J09 of J12? Nu deze beiden niet op mij van toepassing zijn, waarom wordt deze dan in rekening gebracht?
* Bestaat er de mogelijkheid dat de uiteindelijke kosten hoger uitvallen dan de begroting? Hoe groot is die kans?
* In de "informed consent"-brief staat "er bestaat een gering risico dat een implantaat niet goed inheelt en moet worden verwijderd". Hoe groot is dit risico?
* Er staat ook "er kunnen gevoelsstoornissen van lip, tong of kin optreden". Wat voor stoornissen moet ik dan aan denken? Zijn deze stoornissen blijvend? Hoe groot is de kans hierop?
Tevens is mij niet geheel duidelijk hoeveel afspraken / behandelingen er nodig gaan zijn en wat er wanneer gebeurd.
Ik heb 17 april een afspraak voorbehandeling onder narcose. Als ik het goed begrepen heb wordt mijn kies linksboven (met de ontsteking) dan getrokken en wordt er rechtsboven een schroef in het bot gezet. Klopt dit?
Welke afspraken moet ik daarna nog hebben?
Wanneer moet ik welk deel van de behandeling betalen?
Excuus als ik wellicht veel vragen stel, maar het is een spannende (en voor mij extreem dure) aangelegenheid en ik wil graag weten waar ik aan begin.
Alvast hartelijk dank voor uw reactie!
Met vriendelijke groet,
Als laatste: ik heb geen verzekering. Omdat ik al jaren wist dat dit er aan zat te komen, en verzekeringen over het algemeen geen bestaande aandoeningen vergoeden en tandartsverzekeringen sowieso maar deels dekken, heb ik die niet genomen.
[Voor 50% gewijzigd door Ardana op 09-03-2021 22:22]
No good deed goes unpunished.