Toon posts:

Erfdienstbaarheid dakgoot

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ZvDijk
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 10-03-2021
Wij wonen in een tweekapper. Aan de achterzijde willen we uitbouwen maar vanwege de huidige isolatie eisen wordt het dak hoger dan onze huidige dakgoot. De dakgoot is gedeeld met de buren. Ieder van ons heeft een eigen regenpijp. Desondanks is in de akte een erfdienstbaarheid op de goot beschreven. De afmeting van het dakdeel aan de achterzijde van de buren is 52m2 waarvoor 1 regenpijp zou volstaan. Na onze verbouwing breiden wij het aantal regenpijpen aan onze zijde uit. De buren willen niet dat wij de dakgoot aanpassen (haar dakgoot afdoppen waterdicht verbinden met onze muur) omdat dit de erfdienstbaarheid ten nadele komt, maar dit zou betekenen dat onze verbouwing ernstig in het gedrang komt.

Hebben de buren op deze manier nog een redelijk belang om gebruik te maken van de erfdienstbaarheid van de dakgoot?

Alle reacties

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Laat ik voorop stellen dat ik geen deskundige ben en het op basis van enkel de tekst wat lastig in te schatten is maar kunnen de buren hun eigen dakgoot bereiken na de uitbouw? In dat geval lijkt het mij niets uitmaken want ze kunnen hun dakgoot gewoon schilderen/schoonmaken/vervangen/whatever ze ermee willen doen?

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
“wegens de huidige isolatie eisen wordt het dak hoger dan onze huidige dakgoot“ is helemaal geen eis maar je eigen frivole wens om een bestaande constructie situatie eenzijdig te wijzigen waarop een beding rust.

Een erfdienstbaarheid kan je laten aanpassen of vervallen als het nut (dwingende reden) niet meer aanwezig is, maar niet omdat je zonodig wilt verbouwen of isoleren.

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• Rick--
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14-04-2021
Verbouw of uit oiw moet voldoen aan het bouwbesluit welke geld voor jouw woning ten tijde dat die gebouwd is. En met de huidige isolatie zou het dus dunner kunnen.

Je kan er ook voor kiezen om dus wel dikkere isolatie toe te passen maar ter plaatse van de goot dunner zodat deze het zelfde blijft.

Maar gooi er eens een tekening in, dan kunnen we mee kijken en denken, is nu een beetje onduidelijk geschetste situatie.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sebastiaan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-03 22:38
Vraag is dan denk ik ook hoe het afschot loopt. Als de buren straks door jullie wijzigingen ook een nieuwe dakgoot nodig hebben dan zullen ze wel een punt hebben.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:05

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Kijk, als de buren zich zorgen maken over de afvoercapaciteit van de dakgoot, kan je aanbieden om op jouw kosten een extra pijp (met desnoods nieuwe dakgoot) aan te laten leggen.

Ook zou ik even uitzoeken of het gaat om gootrecht (waarbij buren mogen lozen op jouw grond) of dat het specifiek om de dakgoot gaat. Als het gaat om gootrecht kan je prima die erfdienstbaarheid in stand laten door een extra pijp op te nemen aan jouw erfgrens.

Maarrrr... ik zou even doorvragen; ik denk zomaar dat er meer achter zit.

[Voor 34% gewijzigd door teacher op 10-03-2021 00:01]

Wise enough to play the fool

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 18:33
ZvDijk schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 19:36:
Wij wonen in een tweekapper. Aan de achterzijde willen we uitbouwen maar vanwege de huidige isolatie eisen wordt het dak hoger dan onze huidige dakgoot. De dakgoot is gedeeld met de buren. Ieder van ons heeft een eigen regenpijp. Desondanks is in de akte een erfdienstbaarheid op de goot beschreven. De afmeting van het dakdeel aan de achterzijde van de buren is 52m2 waarvoor 1 regenpijp zou volstaan. Na onze verbouwing breiden wij het aantal regenpijpen aan onze zijde uit. De buren willen niet dat wij de dakgoot aanpassen (haar dakgoot afdoppen waterdicht verbinden met onze muur) omdat dit de erfdienstbaarheid ten nadele komt, maar dit zou betekenen dat onze verbouwing ernstig in het gedrang komt.

Hebben de buren op deze manier nog een redelijk belang om gebruik te maken van de erfdienstbaarheid van de dakgoot?
heb hetzelfde meegemaakt maar ik stond aan de andere kant net als je buren zeg maar :)

ik heb mijn huurhuis 12 jaar geleden gekocht tweekapper naarst mij zitten huurders er zit ook erfdienstbaarheid van de goot beschreven in de akte , de woningstichting ging de goten vervangen voor kunststof goten in de hele wijk de huizen die de woningstichting heeft dan

de situatie was bij mij ook goot doormidden afdoppen buren kunststof ik nog een goot met houten bak

we konden nog mee doen met de goot maar we kwamen er niet uit financieel gezien en de arrogantie van de stichting beviel me niet

einde van het verhaal is de meeste hebben kunststof goten wij nog met houten bak de buren en ik dan ze konden geen reet doen zonder mijn toestemming

en daarbij was het geen porem twee verschillende goten

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18:58
Regenwater laat zich niet dwingen in welke richting het moet stromen. Daarom kan het betekenen dat als de goot niet helemaal over de volle lengte op afschot naar de regenpijp van de buren loopt, het water niet meer goed wegstroomt. Dat zou kunnen betekenen dat er een forse aanpassing aan de goot moet komen om die op afschot te krijgen, waar de buren waarschijnlijk niet op zitten te wachten. Bovendien betekent het 'doorzagen' van de goot dat je daar altijd meer risico hebt op lekkage. Lijkt me ook niet fijn.

Maar wat teacher ook al aangeeft, is dit het werkelijke probleem of zitten er bij de buren 'onder water' meer bezwaren aan de verbouwing en is dit slechts de aanleiding om er tegen te zijn?

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 18:33
Rubbergrover1 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 08:32:

Maar wat teacher ook al aangeeft, is dit het werkelijke probleem of zitten er bij de buren 'onder water' meer bezwaren aan de verbouwing en is dit slechts de aanleiding om er tegen te zijn?
denk eerder dat de buren gewoon de goot willen houden zoals die is

maar buiten dat ik heb niet gelezen of zede buren tegemoet wil komen als er wel problemen met de goot ontstaat als de verbouwing door gaat

je moet hun vertrouwen winnen stel ze gerust denk dat je dat sowieso moet doen komt in mijn ogen beter over

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-03 13:33
Dit lijkt me nou een mooie zaak voor de rijdende rechter :D

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 24-03 10:58
Rick-- schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 19:57:
Verbouw of uit oiw moet voldoen aan het bouwbesluit welke geld voor jouw woning ten tijde dat die gebouwd is. En met de huidige isolatie zou het dus dunner kunnen.
Bij mijn weten geldt dat alleen voor renovatie. Als jij een nieuw stuk eraan zet, geldt dat volgens mij als nieuwbouw en moet het voldoen aan het actuele bouwbesluit.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13:36
@ZvDijk

Het gaat om een plat dak?

Je kan dan ook overwegen een verzonken goot te maken.

Foto's van tijdens het plaatsen van de dakbedekking nog zonder daktrim en dergelijke.

Overigens vraag ik mij af of de erfdienstbaarheid dit bedoeld.
En niet gewoon de bedoeling is dat je in elkaars tuin mag staan.

[Voor 9% gewijzigd door FRANQ op 10-03-2021 16:29]

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:50
ZvDijk schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 19:36:
maar vanwege de huidige isolatie eisen wordt het dak hoger dan onze huidige dakgoot.
Dan verlaag je het dak evenredig met de verdikking van de isolatie en kom je op nul uit?

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-03 16:57
De Rikster schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 16:31:
[...]

Dan verlaag je het dak evenredig met de verdikking van de isolatie en kom je op nul uit?
Dan heb je weer kans dat volgens het bouwbesluit het plafond binnen weer te laag is :P

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:50
SniperGuy schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 17:05:
[...]

Dan heb je weer kans dat volgens het bouwbesluit het plafond binnen weer te laag is :P
Van rechtens verkregen niveau zal wel van toepassing zijn bij een uitbreiding, krijtstreep er overheen en je komt altijd wel weg 😉

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Wat is de exacte tekst van de bepaling? En wat voor buren zijn het: kan er iets achter zitten?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee