• Spoider
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 02-06 08:31
Hallo,

Onlangs ben ik in gesprek gegaan met een softwarebedrijf die mij graag aan wil nemen na mijn studie (ik ben een afstudeerder op een HBO ICT/Software Engineering opleiding). Het is de bedoeling dat ik begin met het volgen van een zogenaamd 'pre-master' cursus (2 maanden) en vervolgens een 'master' cursus (9 weken). Na deze cursussen ben ik een volwaardige junior softwareontwikkelaar. De pre-master cursus dient overigens als mijn proefperiode.

In de arbeidsovereenkomst staat echter dat de kosten van de mastercursus 12.000 euro bedragen, en dat hiervoor een amortisatieregeling van toepassing is. De amortisatieregeling vervalt automatisch 24 maanden na afronding van de masterclass. De kosten van de pre-master neemt het bedrijf op zich.

Nu ben ik benieuwd of dit normaal is in de ICT-wereld. Wat als ze besluiten om mij niet te houden na de proefperiode? Ben ik dan 12.000 euro voor saus kwijt? Is het niet gek dat het bedrijf mij een 'verplichte' cursus oplegt, en ik vervolgens 2 jaar lang vastzit aan dit bedrijf? Wat zouden jullie doen?

Groetjes

[Voor 3% gewijzigd door Spoider op 09-03-2021 16:13]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-06 19:21
Zegt de regeling hier niets over?

Het is normaal om een studiekostenbeding op te nemen in een arbeidsovereenkomst. Doorgaans hoef je de studie alleen terug te betalen als je er zelf voor kiest om te stoppen met werken, maar check dit goed!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Normaal is in ieder geval dat je lineair afbouwt in amortisatieregeling (en dat alles in een overeenkomst wordt vastgelegd).
Maar daarnaast bespreek je een aantal belangrijke dingen niet, wat heeft die cursus voor meerwaarde voor jou? Wat ga je leren?
Wat ga je verdienen na dat ze je in dienst nemen? Hoe is het groeipad?
Is er naast deze ingangscursus nog een opleidingsbudget? Of betaal je vervolgen ook uit eigen zak?
Waarom wil je bij dit bedrijf werken? Ben je bij andere bedrijven geweest?

[Voor 5% gewijzigd door MrAngry op 09-03-2021 16:14]

Secrecy corrupts, absolute secrecy corrupts absolutely.

• hmmmmmmmmmpffff
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:47
Bij een bedrijf waar je nog niet werkt en waarvan je dus geen idee hebt hoe de sfeer is enz. zou ik niet zo snel zo'n regeling accepteren.

Op zich worden dergelijke regelingen wel vaker getroffen en je kunt natuurlijk altijd weigeren, genoeg andere bedrijven de op jou zitten te wachten.

Je geeft verder geen informatie over de betreffende stof etc., dat maakt een beter advies geven wel lastig.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Beetje rare gang van zaken wel. Toen ik als HBO schoolverlater in dienst kwam had ik twee maanden proeftijd. In die periode had ik een "way of working" cursus waarbij je uitleg krijgt over het bedrijf en een klein project doet. Als je dit succesvol afrondt heb je je proeftijd gehad, weten ze ongeveer wat ze aan je hebben en ben je binnen.

Jouw inwerkperiode duurt langer maar het lijkt er hier wel op dat ze je het als duurbetaalde verplichte cursus aanbieden om je vooral nog twee jaar binnen te houden.

🖥️ | 🚗

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
De amortisatieregeling, 24 maanden voor een opleiding van 12.000 euro is vrij marktconform.

12.000 euro voor een 9 weekse cursus is flink aan de prijs imho.

• Spoider
Knul schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 16:13:
Zegt de regeling hier niets over?

Het is normaal om een studiekostenbeding op te nemen in een arbeidsovereenkomst. Doorgaans hoef je de studie alleen terug te betalen als je er zelf voor kiest om te stoppen met werken, maar check dit goed!
Nope dit is alles wat er in de overeenkomst staat. Overigens staat er dat amortisatieregelingen voor alle eventuele opleidingen gelden.
MrAngry schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 16:14:
Normaal is in ieder geval dat je lineair afbouwt in amortisatieregeling (en dat alles in een overeenkomst wordt vastgelegd).
Maar daarnaast bespreek je een aantal belangrijke dingen niet, wat heeft die cursus voor meerwaarde voor jou? Wat ga je leren?
Wat ga je verdienen na dat ze je in dienst nemen? Hoe is het groeipad?
Is er naast deze ingangscursus nog een opleidingsbudget? Of betaal je vervolgen ook uit eigen zak?
Waarom wil je bij dit bedrijf werken? Ben je bij andere bedrijven geweest?
De cursus bestaat uit een bijspijkersessie in de programmeertaal Java en andere software ontwikkeling technieken (zoals CI/CD, containerisatie, dependency injection, databases...). Hiernaast word ik gecertificeerd op bijvoorbeeld Scrum (verder staan er geen details over de kostenopbouw). Dit doen ze doordat het bedrijf vindt dat verse afstudeerders niet genoeg technische kennis/ervaring hebben. Ik weet eerlijk gezegd niet of ik het daar per sé mee eens ben.
Mijn startsalaris is 2600 euro met een pensioenregeling waarbij het bedrijf 80% bijdraagt. Volgens het bedrijf avanceer ik van junior ontwikkelaar naar medior ontwikkelaar na 3 jaar werkervaring.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:40

FreakNL

Well do ya punk?

Afbouwen in 24 maanden is niet zo gek..

Het bedrag is wel fiks. Dus in die zin zit je wel even aan dat bedrijf vast..

Let er wel even op dat er duidelijk in de regeling staat dat het alleen van toepassing is als JIJ uit EIGEN beweging het bedrijf verlaat.. Dat hoort erin te staan maar soms "vergeten" ze het... Wat @Knul dus ook zegt.

[Voor 4% gewijzigd door FreakNL op 09-03-2021 16:26]

• DKjordy
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:31
Een amortisatie regeling moet een glijdende schaal bevatten, dus bijvoorbeeld; per kwartaal vervalt 1/8e deel van de studieschuld. Daarnaast kan de werkgever je inderdaad tijdens je proeftijd je contract ontbinden of het niet verlengen van je jaarcontract, wat resulteert in het moeten terugbetalen van je schuld.

€12.000 klinkt vrij veel voor 2x een cursus van in totaal 4 maanden, dus je moet goed overwegen of je dit wel wilt.

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Ik zit niet super goed in software developer startlonen, maar 2600 klinkt in ieder geval niet alsof je 2 jaar in een wurgconstructie wordt opgesloten. Voor een bedrag van 12000 euro is het trouwens helemaal niet gek om de amortisatieregeling zelf ook op te vragen. Schroom niet! Dan laat je alleen maar zien dat je secuur te werk gaat.

edit: en die regeling moet je dus checken op bovenstaande scenarios.
1) Moet lineaire afbouw bevatten.
2) Alleen geldig als jij zelf besluit om weg te gaan.

[Voor 19% gewijzigd door MrAngry op 09-03-2021 16:40]

Secrecy corrupts, absolute secrecy corrupts absolutely.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je zit dan direct aan die werkgever vast, is de sfeer slecht dan heb je pech en mag je kiezen tussen doorwerken of 12.000 euro betalen. Wil je dat als eerste baan?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Voor dat geld zou ik toch écht eerst eens de inhoud van de cursus willen weten. Is het je écht de €12 000 en 2 jaar vast waard?

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:18
Tsurany schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 16:32:
Je zit dan direct aan die werkgever vast, is de sfeer slecht dan heb je pech en mag je kiezen tussen doorwerken of 12.000 euro betalen. Wil je dat als eerste baan?
Dit dus.. hoewel de regeling niet ongewoon is, moet je jezelf vooral afvragen of je het wilt.
Als je er al langer werkt kan je goed inschatten of je dit wilt, maar aan de start wel lastig..

Ik weet nog goed toen ik mijn leaseauto mocht uitzoeken, voor 4 jaar. Ik was er heilig van overtuigd hem vol te maken. 3 jaar later was ik weg omdat ik het zat was en de boete geaccepteerd heb.. Wees je daar bewust van, want als het niet leuk is dan zit je wel in een dilemma..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Klippy
  • Laatst online: 00:08

Klippy

Still Game

Spoider schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 16:22:
[...]

Dit doen ze doordat het bedrijf vindt dat verse afstudeerders niet genoeg technische kennis/ervaring hebben. Ik weet eerlijk gezegd niet of ik het daar per sé mee eens ben.
Daar ben ik het als werkgever in elk geval wel 100% mee eens. Maar dat komt ook omdat de meeste opleidingen veel te breed zijn.
Studenten leren dingen over Machine Learning maar weten niet wat een pointer is om maar een praktijk voorbeeld te noemen.
Ik kan me goed voorstellen dat je die mensen niet zomaar in je code base los wil laten. Zonder te weten wat je opleiding precies was, weet ik eigenlijk ook wel 98% zeker dat je geen productie Java code kan schrijven als net afgestudeerde en als dat wel zo is behoor je tot een 2% uitzonderingscategorie.

Maar dat staat een beetje los van de oplossing. Ik kan me voorstellen dat een werkgever geen tijd heeft om elke afstudeerder intern met een soort pair-programming en aan het handje houden op te leiden dus dan snap ik dat ze er een cursus tegenaan gooien.
En dat kost geld, de IT markt is een vraag markt, dus de kans dat iemand na 1 jaar weg gaat omdat hij/zij ergens anders een (betere) aanbieding krijgt is groot, dus ik snap 100% dat je als werkgever ook wat zekerheid wil hebben.
In dat opzicht is het vrij normaal, maar dat wil niet zeggen dat er geen bedrijven zijn die het anders doen.

Als je je er zelf niet comfortabel bij voelt kan je bij een kleiner persoonlijker bedrijf proberen en daar wat werkervaring op doen.
Is een beetje aan jou dus, maar het is niet heel raar en zelfs als het een uitzondering was wordt het je van te voren duidelijk gemaakt dus niks zorgwekkends naar mijn idee.

Tenslotte: Veel mensen vinden het veel geld, maar daar kan je weinig over zeggen zonder de inhoud te weten, misschien wil je werkgever een zeer specifieke persoonlijke cursus aanbieden en rekenen ze minder dan ze er zelf voor betalen. Maar het kan ook een Teams meeting zijn met 30 mensen tegelijk, dan is het veel ja. Kunnen we zonder meer info niet veel over zeggen en is ook niet echt relevant voor je vraag. Het is in zover ik zie niet heel extreem qua bedrag. Maar ik zou voordat ik er aan begin wel meer details willen weten over de inhoud van de cursus en in welke vorm het gegeven wordt.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Anoniem: 590973

Spoider schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 16:09:
Het is de bedoeling dat ik begin met het volgen van een zogenaamd 'pre-master' cursus (2 maanden) en vervolgens een 'master' cursus (9 weken). Na deze cursussen ben ik een volwaardige junior softwareontwikkelaar.
Je bent na het afstuderen al een volwaardig junior softwareontwikkelaar ;)

Is de cursus extern of wordt het intern gegeven? Zit er verder nog een groeipad bij die beschreven wordt zowel in verantwoordelijkheden als financieel?

En @Klippy je doet wel heel veel aannames moet ik zeggen...

[Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 590973 op 09-03-2021 16:52]

• n3othebest
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:28
Niet alleen als de sfeer slecht is maar wat ligt er vast wat betreft salaris? Wat doe je als ze geen salarisverhoging bieden die jaren dat je nog vast zit?

Ik zou me niet snel zo laten binden bij een eerste baan.

• doomtech
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 22:31
Dit. Helaas kan ik uit ervaring meedelen dat dit best wel effect op je carriere kan hebben.
Echter is de soep niet zo heet als meteen 12.000 euro lappen. Je kunt altijd deze 12k meeonderhandelen bij een eventuele eerstvolgende werknemer. Daarnaast zijn studiekosten (i.i.g. in 2021, check de fiscale ontwikkeling hiervan zelf) aftrekbaar voor de inkomstenbelasting.
n3othebest schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 16:59:
[...]

Niet alleen als de sfeer slecht is maar wat ligt er vast wat betreft salaris? Wat doe je als ze geen salarisverhoging bieden die jaren dat je nog vast zit?

Ik zou me niet snel zo laten binden bij een eerste baan.
Ook een goede, ik zou sowieso onderhandelen dat je bij het behalen van die studie een x% salarisverhoging krijgt.

[Voor 26% gewijzigd door doomtech op 09-03-2021 17:01]

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
PolarBear schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 16:21:
De amortisatieregeling, 24 maanden voor een opleiding van 12.000 euro is vrij marktconform.

12.000 euro voor een 9 weekse cursus is flink aan de prijs imho.
Een zakelijke training/cursus van ~€250,,- per dag is niet bijzonder duur te noemen. Is het bedrag van €12.000,- hoog? Op eerste blik ja maar voor een voltijdse training gedurende 9 weken zou ik dat eerder als goedkoop bestempelen dan duur.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Klippy
  • Laatst online: 00:08

Klippy

Still Game

Anoniem: 590973 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 16:43:
[...]

En @Klippy je doet wel heel veel aannames moet ik zeggen...
Ik wil beide kanten belichten, daarom generaliseer ik over het algemeen graag, dat klopt. Ik heb geen feiten gegeven over deze specifieke situatie, ik ken de situatie niet genoeg.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

Tja, ik ben een studietraject aangegaan waarbij ik elke vrijdag een studiedag op kantoor heb, vrij van alle andere werkzaamheden.

Daarnaast voor zowat alle certificeringen een 5 daagse cursus krijg. Dat kost 15.000 euro, welke in 2 jaar afgeschreven wordt (1/24e deel per maand).

Echter liggen er contractueel ook loonsverhogingen vast en zijn de eerste twee pogingen van een examen voor kosten van het bedrijf.

Mij bevalt het zeer goed, als je van een veel te generieke hbo-ict af komt zorgt het wel voor een enorm goede basis voor de toekomst.

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 00:57
De regeling klinkt niet heel gek (op wat anderen al aangegeven hebben), maar of je er mee akkoord moet gaan is een tweede. Je bindt jezelf namelijk voor 2 jaar aan een partij waarvan je niet weet hoe de toekomst er gaat zijn, het kan in jouw hoofd misschien een belemmering zijn om te vertrekken en bij onderhandelingen is het toch een minpuntje (al scheelt het dat de IT momenteel vooral een werknemersmarkt is, maar geen garantie dat dat zo blijft).

Zelf heb ik ook enigszins in jouw positie gestaan, ik was mijn eerste baan kwijt geraakt maar had net een huis gekocht en nauwelijks spaargeld dus moest wat vinden, switch gemaakt naar andere richting, maar kwam daarbij wel met een studieovereenkomst te zitten voor 20k over 3 jaar. Ik heb er nooit spijt van gehad want ik heb bij dat bedrijf heel veel ervaring opgedaan die van baan wisselen en andere technologieën oppakken veel makkelijker maakt, maar ik was na 3 jaar wel vertrokken omdat er toch ook wat mindere kanten aan die werkgever zaten. Was die regeling er niet, was ik waarschijnlijk al eerder gaan solliciteren ergens anders. Ik ging niet met tegenzin naar mijn werk, zat bij een hele leuke klant en daarom kon ik die 3 jaar wel uitzingen.

Nu zou ik niet zo snel meer akkoord gaan met zo een regeling, om diverse redenen. Het bindt je toch, maar wat je er voor terug krijgt is lastig op waarde te schatten omdat het vaak geen officiële cursussen of certificaten zijn, maar interne trainingsprogramma's of soft skills die je niet echt op je CV kan zetten.

Mijn tips komen denk ik wel overeen met wat de meeste al gezegd hebben, zorg dat je scherp krijgt hoe het bedrag over de tijd af wordt gebouwd en zorg dat je scherp krijgt wat er precies onderdeel is van die "pre-master" en "master", en of alle onderdelen wel relevant zijn voor jou. Want ik heb tijdens mijn studietraject ook wel cursussen gehad die voor mij niets toevoegden omdat ik het al wist, en een dag cursus over kunnen slaan scheelt al flink op de studiekosten.
Spoider schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 16:22:
Hiernaast word ik gecertificeerd op bijvoorbeeld Scrum (verder staan er geen details over de kostenopbouw).
Die certificering heb ik ook moeten doen in mijn studietraject, was bij een dochterbedrijf (dus werd intern tarief gerekend), maar de teller ging al snel naar 500-1000 euro per persoon voor 1 dag cursus inclusief het examen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:45
DKjordy schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 16:28:
Een amortisatie regeling moet een glijdende schaal bevatten, dus bijvoorbeeld; per kwartaal vervalt 1/8e deel van de studieschuld. Daarnaast kan de werkgever je inderdaad tijdens je proeftijd je contract ontbinden of het niet verlengen van je jaarcontract, wat resulteert in het moeten terugbetalen van je schuld.
De regeling hoeft helemaal geen glijdende schaal te bevatten. Het is voor TS zelfs beter om een studiekostenregeling zonder glijdende schaal af te spreken. Dan is de afspraak namelijk niet rechtsgeldig en hoeft hij niets terug te betalen als hij eerder weg gaat :9~

• Spoider
Heel erg bedankt voor jullie reacties. Ik heb meer research gedaan, ook bijvoorbeeld een post gemaakt op Reddit.

Ik heb besloten om het aanbod niet te accepteren, behalve als het bedrijf bereid is om de volle kosten van 12.000 euro op zich te nemen. Dus dat er geen sprake is van terugbetaling.

EDIT:
Mailtje terug gekregen van het bedrijf. Er bestaat geen specificatie van de kostenopbouw, en de amortisatieregeling bouwt niet af maar komt na 24 maanden te vervallen. Ik heb het aanbod natuurlijk geweigerd.

[Voor 20% gewijzigd door Spoider op 10-03-2021 12:46]

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Dan heb je dus gewoon een 12K vertrekboete voor de eerste twee jaar, dat is niet eens rechtsgeldig.

🖥️ | 🚗

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 08:39
Ik zie dat je al hebt geweigerd maar je moet goed je marktwaarde beseffen. Je bent al software ontwikkelaar met een opleiding, dan heb je al een streepje voor op de rest.

Dit soort regelingen, zijn vooral interessant voor mensen die nog geen relevante vooropleiding hebben. Kijk eens bij de grote consultancy clubs en de kans is groot dat je zo binnenkomt en alles voor je wordt betaald zonder terugbetaalregeling.

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-06 17:45
De comments die je op Reddit krijgt zijn 99% bullshit trouwens. FF ter info.

https://niels.nu

• Hydra
wm1234 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 13:35:
Dit soort regelingen, zijn vooral interessant voor mensen die nog geen relevante vooropleiding hebben. Kijk eens bij de grote consultancy clubs en de kans is groot dat je zo binnenkomt en alles voor je wordt betaald zonder terugbetaalregeling.
InfoSupport bijvoorbeeld heeft ook dit soort regelingen. Ik weet niet hoe bijvoorbeeld Cap dat doet, maar het zou me niks verbazen als ze dit ook doen.

Of je dit wil is gewoon een keuze, maar het is verre van 'abnormaal' en er is ook gewoon jurisprudentie over. Bijvoorbeeld dat het een glijdende schaal moet zijn, en dat je niet hoeft te betalen als je ontslagen wordt, of tijdens die cursussen weggaat.

Als je je dan laat beinvloeden door een willekeurig iemand die op Reddit gaat roepen; tja.

• wm1234
Cap/Sogeti, weet ik het 100% zeker van. Geen terugbetaalregeling. All you can train, sterke communities en mogelijkheden. Zelfde soort voorwaarden + een auto. Momenteel enorm veel vraag naar dit soort profielen. Geen slechte start van je carrière, paar jaar later kan je weer kijken waar je staat.

ATOS zit meer op infra. Conclusion doet het ook goed. Accenture heeft het in NL behoorlijk lastig op dit moment (reorganisaties). Cegeka groeit ook hard maar iets kleinere klanten.

Partijen uit India zou ik ontwijken.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 18:30

t_captain

Moderator General Chat
Spoider schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 16:09:
Hallo,

Onlangs ben ik in gesprek gegaan met een softwarebedrijf die mij graag aan wil nemen na mijn studie (ik ben een afstudeerder op een HBO ICT/Software Engineering opleiding). Het is de bedoeling dat ik begin met het volgen van een zogenaamd 'pre-master' cursus (2 maanden) en vervolgens een 'master' cursus (9 weken). Na deze cursussen ben ik een volwaardige junior softwareontwikkelaar. De pre-master cursus dient overigens als mijn proefperiode.

In de arbeidsovereenkomst staat echter dat de kosten van de mastercursus 12.000 euro bedragen, en dat hiervoor een amortisatieregeling van toepassing is. De amortisatieregeling vervalt automatisch 24 maanden na afronding van de masterclass. De kosten van de pre-master neemt het bedrijf op zich.
Eerst over de cursussen. De namen vallen me op. ""Pre-master", i.c.m. "master" suggereert de opstap van HBO B.Sc. naar WO M.Sc.. Dat zal niet de werkelijkheid wezen in 4 maanden tijd. Opgeblazen namen zijn voor mij een trigger om extra kritisch te kijken naar wat er wordt aangeboden en op welk niveau.

Bij een opleiding van bij elkaar 4 maanden is een amortisatie niet vreemd. Er zijn ook bedrijven die een cursus van 2 dagen amortiseren, dat vind ik niet kunnen. Maar dit is een serieuze hoeveelheid cursusdagen.

De termijn van 24 maanden vind ik niet onredelijk, zeker in combinatie dat slechts de tweede cursus wordt geamortiseerd. Doordat de "pre-master" zonder amortisatie komt, heb je ook geen proeftijd-risico.

Aandachtspunt: het is wettelijk verplicht dat de amortisatie geleidelijk afbouwt. Dus 12.000 in stapjes naar 0 (typisch in maandelijkse termijnen).

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 01-06 13:18
MadMarky schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 13:26:
Dan heb je dus gewoon een 12K vertrekboete voor de eerste twee jaar, dat is niet eens rechtsgeldig.
Prima toch. Geen vertrekboete. :D :D

Totdat een rechter rare dingen gaat doen als roepen dat je het toch echt zelf getekend hebt.

• Hydra
wm1234 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 13:49:
Dat sowieso.

• Hydra
t_captain schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 13:52:
Aandachtspunt: het is wettelijk verplicht dat de amortisatie geleidelijk afbouwt. Dus 12.000 in stapjes naar 0 (typisch in maandelijkse termijnen).
Ik zou dat ook gewoon melden bij de desbetreffende partij, alleen al omdat ik benieuwd ben naar de reactie.

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
t_captain schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 13:52:
[...]

Eerst over de cursussen. De namen vallen me op. ""Pre-master", i.c.m. "master" suggereert de opstap van HBO B.Sc. naar WO M.Sc.. Dat zal niet de werkelijkheid wezen in 4 maanden tijd. Opgeblazen namen zijn voor mij een trigger om extra kritisch te kijken naar wat er wordt aangeboden en op welk niveau.

Bij een opleiding van bij elkaar 4 maanden is een amortisatie niet vreemd. Er zijn ook bedrijven die een cursus van 2 dagen amortiseren, dat vind ik niet kunnen. Maar dit is een serieuze hoeveelheid cursusdagen.

De termijn van 24 maanden vind ik niet onredelijk, zeker in combinatie dat slechts de tweede cursus wordt geamortiseerd. Doordat de "pre-master" zonder amortisatie komt, heb je ook geen proeftijd-risico.

Hier kan ik mij wel in vinden, maar ik zou wel een goede specificatie van de geleverde cursus willen, en hoe het bedrag is opgebouwd. Als het een "simpele" in-house cursus is vind ik het wel extreem. Als het door in-house trainers doen is het IMHO namelijk niet rechtvaardig als ze daar commerciele tarieven voor rekenen, maar moeten ze dat gewoon tegen kostprijs verrekenen.

Tevens zou ik erg goed naar de voorwaarden kijken, je wil ieder geval dat als het contract op initiatief van de werkgever niet verlengd wordt ( Of er wordt geen nieuw contract aangeboden ), wil je zeker dat de regeling vervalt IMHO.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:58
Zoals ik het zelf ken en volgens mij ook redelijk gangbaar is, is als volgt.

Persoonlijke studies/cursussen resulteren in een studieschuld welke veelal in 3 á 4 jaar in maandelijkse stappen worden afgebouwd. Dus een HBO/WO studie of willekeurige kortdurende opleiding van enkele maanden waarmee je jezelf ontwikkeld.
Word je ontslagen of word je contract niet verlengd, dan vervalt de studieschuld. Vertrek op je op eigen initiatief dan moet je de restschuld voldoen of, wat ook gangbaar is, deze laten overnemen door je volgende werkgever.

Inhouse cursussen/trainingen/opleidingstraject, die je veelal samen met collega's volgt en wellicht ook nog bedrijfsspecifiek zijn, zijn voor rekening van de werkgever.

Het is overigens geen gek idee om jaarlijks bij P&O/HR een overzicht van je studieschuld op te vragen, je wilt immers weten hoe je er voor staat. Let wel op dat dit vaak de geruchten molen op gang brengt, ook richting de directie, want het kan een teken zijn dat je aan het verkennen bent om op te stappen.

Opzich is het een logische en eerlijk regeling in mijn ogen, maar wel met dien verstande dat ik mij niet per definitie een dure cursus door de werkgever in mijn maag liet splitsen omdat de werkgever dit noodzakelijk vind én dit dan 1-op-1 als studieschuld op te nemen.

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-06 11:55
wm1234 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 13:49:
Cap/Sogeti, weet ik het 100% zeker van. Geen terugbetaalregeling. All you can train, sterke communities en mogelijkheden. Zelfde soort voorwaarden + een auto. Momenteel enorm veel vraag naar dit soort profielen. Geen slechte start van je carrière, paar jaar later kan je weer kijken waar je staat.

ATOS zit meer op infra. Conclusion doet het ook goed. Accenture heeft het in NL behoorlijk lastig op dit moment (reorganisaties). Cegeka groeit ook hard maar iets kleinere klanten.

Als je dat 100% zeker denkt te weten zou ik aan je betrouwbaarheid gaan twijfelen. Sogeti heeft in ieder geval wel een amortisatie regeling van 2 jaar voor het young professional traject.

• wm1234
Flamesz schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 16:15:
[...]

Als je dat 100% zeker denkt te weten zou ik aan je betrouwbaarheid gaan twijfelen. Sogeti heeft in ieder geval wel een amortisatie regeling van 2 jaar voor het young professional traject.
Scherp. Je hebt gelijk, blijkbaar kan er binnen 1 groep er verschil in zitten:

6.1 Amortisatie opleidingen
Sogeti heeft het recht de kosten van alle opleidingen te amortiseren die niet direct passen
bij het carrièrepad en vakontwikkeling van de medewerker. De afbouw van de amortisatie
treedt in werking na afronding van de opleiding en bedraagt 200 EUR per maand.

• Pieter van Ras
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 30-04-2022
Het bedrag van 12k is niet zo gek, als ik het goed begrijp doe je er 2 maanden + 9 weken is in totaal dus 4 maanden over en ben je tijdens die 4 maanden gewoon in dienst bij het bedrijf.
In die 4 maanden lever je nog geen geld op voor het bedrijf maar betalen ze je wel een salaris: daar is het bedrijf zelf al gauw die 12k aan kwijt (4x3k, aan 3k zit je zo als je brutosalaris + auto/reiskostenvergoeding + werkgeverslasten + pensioen etc optelt).

Wat de cursus zelf kost voor het bedrijf is lastig in te schatten, dat ligt eraan hoeveel zelfstudie is (hier heb je een boek/online cursus en succes) en hoeveel klassikaal / begeleiding van een docent/collega.

De afbouw moet natuurlijk wel geregeld zijn, als je na 20 maanden vertrekt moet het geen 12k meer zijn. En uiteraard moet het alleen gelden als je zelf opstapt.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee