Toon posts:

Advies PV-installatie op 3 dakvlakken - Oost/West/Zuid

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Droogtrommel90
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:37
Onze woning wordt uitgebreid door middel van een dakopbouw met plat dak. We gaan ook zonnepanelen (en airco's/warmtepompen) installeren.

Huidige dakvlakken liggen nu zuiver op Oost/West en er ontstaat een stuk plat dak van +- 4,9m x 9,5m, waarbij we de panelen op het zuiden kunnen richten. Op het plat dak worden naast zonnepanelen 2 lichtkoepels geplaatst (100x100 en 60x60) en één Daikin buitenunit 5MXM90N.

Sunny design aangevuld met opbouw (incl lichtkoepels en buitenunit)

Extra info:
Huidig jaarverbruik: +- 5000 kWh.
Jaarverbruik na verbouwing: +-8000 kWh?
Schaduw: (bijna) niet, wellicht in de avond een stukje op panelen plat dak door schaduw punt dak eigen woning.

Plan is om op alle dakvlakken 10 DM330G1-60HBB panelen te leggen, dus 30 totaal.

Offerte:
Panelen: 30x DM330G1-60HBB
Omvormer: Goodwe GW10KT-DT G2 Wifi
Inclusief montage € 7.900 ex btw.

- Kunnen we niet af met een kleine omvormer door de verdeling gedurende de dag? We zullen immers een geleidelijkere verdeling hebben gedurende de dag?
- Wanneer er geen 10 op het plat dak passen naast de lichtkoepels en buitenunit worden het er waarschijnlijk 6 en worden de overige 4 toegevoegd aan Oost of West. Heeft dit nog gevolgen voor het (opstarten/efficiëntie?) van de omvormer?
- Prijs lijkt me redelijk/goed?
- Zijn er nog andere aandachtspunten bij een PV installatie op 3 dakvlakken op Oost/West/Zuid

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:12
Ik vraag me af of die Goodwe 2 strings parallel op 1 input mag hebben.
Verder zou je afhankelijk van de helling voldoende hebben aan zo'n 70% van het aantal Wp.

Wat zijn de hellingen van het dak? (hoeveel graden tov de grond)

6 panelen richting zuid moet je niet doen met een 3 fase string omvormer. Dan houdt je te weinig spanning over.
Dan kun je zuid beter helemaal weglaten en de 30 panelen over oost en west verdelen.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Droogtrommel90
Helling van het dak is 50 graden.

Vanwege verdeling opbrengst en optimale liggen (weet niet precies wat het verschil is tov Oost/West?) heeft de voorkeur wel om een deel op het Zuiden te leggen, maar 6 moeten we dus niet doen begrijp ik

[Voor 76% gewijzigd door Droogtrommel90 op 09-03-2021 17:00]

• busscherski
Die omvormer heeft 2 mppt's en ingangen en jij hebt 3 richtingen.
Omdat je dak vrij steil is kunnen de oost en west string parallel op 1 input van een Goodwe. Dat heet polystring aansluiting. De stroom blijft laag genoeg voor de Goodwe. De kortsluitstroom mag 15.6 A worden en worst case stroomt er in jouw geval met polystring 12.2 A.
Door polystring daalt de efficientie met +/- 0.5% van. (0.5% van de jaaropbrengst).

Ik heb de simulatie nog eens herhaald met de 6 kW versie en die levert op jaarbasis 10 kWh minder op. Dat zou mijn keuze denk ik zijn.

De panelen op zuid in het geheel laten vervallen en kiezen voor 15+15 levert 7288 kWh per jaar op bij de 6 kW omvormer en 7275 bij de 5 kW versie.

Ik zou niet minder dan 8 panelen richting zuid doen met een 3 fase omvormer. Met minder werkt het niet lekker. Of als je toch aan zuid hecht zou je daar een paar hoog voltage panelen (Panasonic of Sunpower Maxeon goede kwaliteit maar wel duur) kunnen kiezen maar dat bieden niet veel installateurs aan. Dan gaat 6 panelen richting zuid wel prima op een 3 fase omvormer.
https://www.winkelman-zon...rt-frame-340wp-pspan.html

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-04 19:56

Gerco-M

mijn tornado res.

Voor een leuke dag spreiding van de opbrengst is het wel fijn natuurlijk om panelen op Oost, west en zuid te hebben. Je kan dus op zuid het aantal panelen verhogen zodat het toch goed gaat werken, en eventueel dus wat je al voorsteld en 10 panelen op alle vlakken te leggen. Met wat puzzelen lukt die 10 op het platdak vast ook nog wel, het dakvlak lijkt groot genoeg maar het ligt er natuurlijk een beetje aan hoe efficient de lichtkoepels geplaatst worden. Als je vantevoren goed puzzeld scheeld dat vast!

Hoog voltage panelen is een optie, maar als je plek hebt voor meer goedkopere panelen is dat vast een meer economische oplossing. Want die leveren meer Kwh opbrengst per euro.

Als je in totaal meer dan 30 panelen kan leggen, ook gelijk doen! Op lange termijn heb je daar enorm profijt van, zeker na saldering. Geld terug krijgen van het energie bedrijf is nog altijd leuker dan toch moeten blijven betalen ;)

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• Droogtrommel90
Bedankt voor de reacties.

Uitgaande van 10 Oost, 10 West en 10 Zuid met een polystring aansluiting van Oost/West hebben we dus voldoende aan een 6 kW omvormer (kleine aftopping is prima) i.p.v. een 10 kW omvormer zoals geadviseerd door de installateur? Middenweg kan nog zijn een 8 kW?

Ik ga nog even puzzelen met de indeling van het plat dak. Met hoeveel ruimte tussen de rijen zonnepanelen moet ik idealiter rekenen met een liggen op het zuiden en een hoek van 10 graden?

• busscherski
Ja ik zou kiezen voor 6 kW. Maar groter kan geen kwaad, is alleen iets duurder.

https://www.zonnepanelen....nelen-berekenen-plat-dak/

• Droogtrommel90
Qua panelen op Oost/West zijn we er wel uit.

Full black DM330G1-60HBB-35-mm:
12 op West landscape ligging
10 op Oost portrait ligging

Op zuid (plat dak) hoeven geen full black panelen, dit mogen best 'minder mooie' panelen zijn met een hogere opbrengst en/of lagere kostprijs aangezien deze totaal niet zichtbaar zijn.

Idealiter zouden we hier dan 10x de Longi Solar LR4 450WP plaatsen, qua ruimte past dit net mooi op het plat dak, helling 10 graden en ruimte tussen rijen 70cm. Ik kan deze opstelling echter alleen apart berekenen, los van bovenstaande berekening aangezien ik geen uitbouw met plat dak kan toevoegen aan een woning met een zadeldak in Sunnydesign.

Ligging 10x Lingi Solar LR4 450WP op zuid

Mijn vraag is of deze verschillende sets/strings op 1 omvormer aangesloten kunnen worden? (advies welke en kW?), ik kan dit is Sunnydesign dus niet (laten) berekenen aangezien ik het niet in 1 project krijg.

• busscherski
3 richtingen kan wel hoor, zie maar in mijn post hierboven.

Eigenlijk alle verkrijgbare stringomvormers in deze vermogensklasse hebben 2 mppt's. Met een gelijk aantal panelen oost en west zou ik er 1 driefase omvormer in kunnen ontwerpen. Dan sluit je een gelijk aantal panelen aan per input.

12 west + 10 oost + 10 zuid kan ook prima, moet met 2 enkelfase stringomvormers.
Het meest elegant is dan 2 enkelfase omvormers van 3.68 kW.
SMA heeft als voordeel dat het geen vage datasheets heeft die onduidelijk zijn of je er relatief erg veel Wp op mag aansluiten (zoals ik nu heb gedaan met 12+10 panelen op een 3.6 kW enkelfase omvormer).

Energierendementfactor 99.8% betekent dat omdat de omvormer aan de kleine kant is er op jaarbasis 0.2% van de potentiele opbrengst niet opgewekt wordt. Dat is +/- 10 kWh per jaar bij de eerste omvormer, stelt niet veel voor dus.
Het alternatief is grotere enkelfase omvormers maar dat is helaas niet selectief achter een 3x25A huisaansluiting. In dit geval kun je daar gemakkelijk aan voldoen dus dat zou ik doen.

• Droogtrommel90
Bedankt voor je bericht.

In jouw opstelling heb je de Longi panelen niet onder 10 graden op zuid liggen volgens mij? Maakt dat iets of niets uit? :) Qua daadwerkelijke opbrengst wel natuurlijk
Op basis van deze opstelling zouden we dus sowieso aan meerdere omvormers vast zitten begrijp ik. Vinden jullie dit de moeite waard ten opzichte van 10 dezelfde DMEC330 panelen op zuid waarbij 1 omvormer voldoende is?

Moeten er micro omvormers gebruikt worden bij zonnepanelen met een hoge WP per paneel zoals bij de LR4 450 WP?

[Voor 3% gewijzigd door Droogtrommel90 op 16-03-2021 23:18]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
Oja de verkeerde helling. Maakt voor het advies niet uit, wel voor de opbrengst inderdaad.

Met 1 grote 3 fase string omvormer bedoel ik bijvoorbeeld 10 dmegc west + 10 dmegc oost parallel op 1 input. Op de andere aansluiting mogen dan best Longis komen.

3 fase SolarEdge kan wel met je huidige legplan met 1 omvormer maar dat raad ik niet aan.

• Droogtrommel90
Bedankt voor je bericht.

Door west uit te breiden van 10 naar 12 panelen (tov Oost 10) kunnen Oost en West dus niet op 1 ingang begrijp ik, daar was ik me niet van bewust. Wellicht verstandiger om West toch maar weer terug te schroeven naar 10 en dan de 2de ingang te gebruiken voor de maximale opbrengst op Zuid met de Longi 450WP panelen.

- Kunnen de Longi 450WP panelen zo worden gebruikt zonder Mirco-omvormers?
- 10 panelen op West (hoek 50 graden) en 10 panelen op Oost (hoek 50 graden) kunnen dus met (nagenoeg) geen opbrengstverlies op 1 ingang? De totaal verschillende oriëntaties maakt hierbij dus niet uit klopt dit?

• busscherski
- 10 panelen op West (hoek 50 graden) en 10 panelen op Oost (hoek 50 graden) kunnen dus met (nagenoeg) geen opbrengstverlies op 1 ingang? De totaal verschillende oriëntaties maakt hierbij dus niet uit klopt dit?
Door die panelen parallel op 1 input te zetten in plaats van ieder een eigen input wekken die panelen op jaarbasis 0.5% minder op. Vind ik wel acceptabel. Maar de oplossing met enkelfase omvormers is dus wel net iets efficienter.

Ik zie de volgende 2 keuzes. (al zou 12+12 natuurlijk ook een optie kunnen zijn)
Enkelfase 12+10+10

Driefase 10+10+10

Enkelfase 12+10+10 wekt op jaarbasis 9323 kWh op. Bij Winkelman ben je 1900 euro kwijt voor 2 SMA's 3.6 kW.

Driefase 10+10+10 levert per jaar 8836 kWh. En de omvormer kost bij Winkelman 1677 euro.

Al met al is de meerprijs voor de 2 enkelfase omvormers erg beperkt, je zou dus ook prima bij je 12+10+10 legplan kunnen blijven. Het enige nadeel is denk ik dat je dan 2 apparaten aan de muur moet schroeven.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee