Ik overweeg (nog steeds) om 10 zonnepanelen te nemen, en om eventueel mijn 19 jaar oude HR-cv Nefit Ecomline ketel te vervangen voor een Intergas Xtreme 36. Ik woon in een kleine (125 m2) 2 onder 1 kap woning in een dorp nabij Utrecht, en woon hier nog ongeveer 4,5 jaar Een bekende makelaar zegt dat van beide opties mijn huis meer waard wordt. Is dat zo, s mijn huis meer waard bij verkoop als ik 10 zonnepanelen neem en/of een nieuwe cv ketel laat installeren?
Vraag
Alle reacties
Je kan even kijken welk energielabel je nu (ongeveer) in valt, en of je een energielabel hoger komt.
Natuurlijk is een nieuwe cv ketel makkelijker te verkopen dan een oude die aan vervanging toe komt. Of je daadwerkelijk meer euro's eruit krijgt dan je erin stopt is niet bekend, maar je hebt er ook nog 4 a 5 jaar gemak van
*en dan heb je dus waarschijnlijk ook al meer dan 2/3 van je zonnepanelen kosten eruit.
Natuurlijk is een nieuwe cv ketel makkelijker te verkopen dan een oude die aan vervanging toe komt. Of je daadwerkelijk meer euro's eruit krijgt dan je erin stopt is niet bekend, maar je hebt er ook nog 4 a 5 jaar gemak van

*en dan heb je dus waarschijnlijk ook al meer dan 2/3 van je zonnepanelen kosten eruit.
[Voor 11% gewijzigd door 99ruud99 op 09-03-2021 14:32]
Je huis zou mogelijk aantrekkelijker kunnen worden voor mensen die kijken naar energielabels. Persoonlijk denk ik niet dat je de investering eruit haalt, maar moet rekenen op een beperkte waardevermeerdering van 3-4K (terwijl je misschien 7K investeert).
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Ik heb nu label C, maar dat label is nog 10 jaar geldig. Ik zou wel naar B gaan met 10 zonnepanelen. Maar dan moet ik bij verkoop wel een nieuw label kopen a €180. Ik heb nu een offerte voor 10 x 375 zonnepanelen voor €3600 incl. btw, incl installatie, 10 jr installatie garantie etc. Ons verbruik is ongeveer 3200 kWh per jaar.
[Voor 16% gewijzigd door Kungfufighter op 09-03-2021 14:43]
Nieuwe HR ketel zou ik wel doen, die is sowieso een stuk zuiniger dan de oude ketel en je hebt de komende tijd geen onderhoudskosten. Of je zonnepanelen moet leggen dat ligt inderdaad aan welk energielabel je kunt behalen, het is in ieder geval de goedkoopste manier om een beter label te krijgen. Kies wel voor zwarte panelen en leg gelijk het hele dakvlak vol, dat staat beter. Misschien woon je hier wel langer, dan heb je er ook langer profijt van.
[Voor 10% gewijzigd door TwiSteD1 op 09-03-2021 14:47]
@TwiSteD1 de ketel die ik nu heb is anders ook echt een HR ketel, dus dat scheelt dan maar een klein beetje toch? Het gaat mij om de verkoopwaarde als ik het huis straks weer verkoop, schiet ik er dan iets mee op?
precies, die waarde stijging van je woning heb je toch wel in deze tijden... Je haalt je investering er wel makkelijk uit doordat je er 4 jaar gebruik van kunt maken, dan zijn je zonnepanelen makkelijk voor de helft terug verdiend en als je het zelf doet nog eerder.
Als het enkel voor de waarde stijging van het huis gaat, niet doen...
Als het enkel voor de waarde stijging van het huis gaat, niet doen...
[Voor 12% gewijzigd door DjAntoon op 09-03-2021 14:48]
Ja je huis word meer waard.
Maar je vraag is eigenlijk of je je investering er uit haalt bij verkoop. En dat is een lastigere vraag. Dat hangt er af van wanneer je verkoopt, wat de regels dan zijn, wel of geen salderen meer enz enz.
Maar je vraag is eigenlijk of je je investering er uit haalt bij verkoop. En dat is een lastigere vraag. Dat hangt er af van wanneer je verkoopt, wat de regels dan zijn, wel of geen salderen meer enz enz.
Een nieuwe HR ketel verdien je eigenlijk niet terug. Hooguit dat je een iets lager verbruik hebt doordat je geen boiler meer hebt.
Voor de verkoop levert het weinig op. De kosten van een nieuwe ketel zijn ook maar beperkt.
Zonnepanelen, dat is gerommel in de marge, zeker in deze markt. Mocht de markt tzt wat stil vallen, dan zou het een klein beetje extra waarde zijn in je woning. Maar dat is misschien 1000 tot 2000 euro. Dat zie je niet terug in de uiteindelijke verkoopprijs.
Zorgen dat je voor een nette prijs (rond de 1 euro incl btw per Wp) panelen laat installeren en je verdient ze voor 80% in die 4.5 jaar. (5 zomers.)
Voor de verkoop levert het weinig op. De kosten van een nieuwe ketel zijn ook maar beperkt.
Zonnepanelen, dat is gerommel in de marge, zeker in deze markt. Mocht de markt tzt wat stil vallen, dan zou het een klein beetje extra waarde zijn in je woning. Maar dat is misschien 1000 tot 2000 euro. Dat zie je niet terug in de uiteindelijke verkoopprijs.
Zorgen dat je voor een nette prijs (rond de 1 euro incl btw per Wp) panelen laat installeren en je verdient ze voor 80% in die 4.5 jaar. (5 zomers.)
Als het puur om de verkoopwaarde (in geld) gaat, ga je de investering er niet uit halen. Ga je kijken naar verkoopwaarde (in geld en in aantrekkelijkheid) dan heb je met zonnepanelen een streepje voor op je buurman. Ik denk vooral dat je het totaal moet optellen en niet zo zeer naar harde centen moet kijken.
Bezuiniging op gas (een HR ketel van 20 jaar oud is wel degelijk minder zuinig dan een gloed nieuwe), bezuiniging op elektra, deel waardestijging en deel aantrekkelijkheid bij verkoop. Je zal er vast niet heel veel geld op verdienen, maar je gaat er zeker niet veel op inleveren.
Bezuiniging op gas (een HR ketel van 20 jaar oud is wel degelijk minder zuinig dan een gloed nieuwe), bezuiniging op elektra, deel waardestijging en deel aantrekkelijkheid bij verkoop. Je zal er vast niet heel veel geld op verdienen, maar je gaat er zeker niet veel op inleveren.
Een huis verkopen is niet afgemeten aan wat er voor investering staat. Het is een prijs die gebaseerd is op sentiment, vraag en aanbod en wat de huizen prijzen in je omgeving doen.
Als je in een tijd zou zitten dat er veel aanbieders zijn, dan kan een beter onderhouden, beter uitgerust huis een voordeel zijn.
Momenteel speelt wel heel erg mee, dat je een verbouwing moeilijk gefinancierd kunt krijgen, dan kan het een voordeel zijn dat je een duurder huis hebt wat helemaal klaar is, en waar een hogere hypotheek op te krijgen is.
Als je in een tijd zou zitten dat er veel aanbieders zijn, dan kan een beter onderhouden, beter uitgerust huis een voordeel zijn.
Momenteel speelt wel heel erg mee, dat je een verbouwing moeilijk gefinancierd kunt krijgen, dan kan het een voordeel zijn dat je een duurder huis hebt wat helemaal klaar is, en waar een hogere hypotheek op te krijgen is.
[Voor 49% gewijzigd door DjAntoon op 09-03-2021 14:55]
Het enige waardoor je huis meer waard wordt is meer m3/m2 woon oppervlakte, daar is het nodige over geschreven door experts. Een koper gaat er gewoon van uit dat er een werkende verwarmingsinstallatie inzit.Kungfufighter schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 14:30:
Ik overweeg (nog steeds) om 10 zonnepanelen te nemen, en om eventueel mijn 19 jaar oude HR-cv Nefit Ecomline ketel te vervangen voor een Intergas Xtreme 36. Ik woon in een kleine (125 m2) 2 onder 1 kap woning in een dorp nabij Utrecht, en woon hier nog ongeveer 4,5 jaar Een bekende makelaar zegt dat van beide opties mijn huis meer waard wordt. Is dat zo, s mijn huis meer waard bij verkoop als ik 10 zonnepanelen neem en/of een nieuwe cv ketel laat installeren?
En qua waarde was het altijd locatie, locatie, locatie, maar het lijkt er nu op dat alles verkoopt.
En wat het brengt over 4,5 jaar kan niemand je nu voorspellen met enige zekerheid. Ik zou persoonlijk alleen investeren in hetgeen noodzakelijk is, als je er op zo'n korte termijn uitgaat. De kans dat je het terugverdient is niet heel groot.
Als ik mijn electrakosten die k bespaar aftrek van de installatiekosten, betaal ik uiteindelijk €1250 voor de panelen, na 4,5 jaar gebruik. Als mijn huis door die panelen dus €1250 meer waard wordt, dan loont het. Anders niet. Ook zit ik te denken, misschien komt een komende nieuwe regering wel met nieuwe stimulerings subsidies en is het slim daar op te wachten. En ALS er iets mis gaat met die panelen, dan heb je daar ook weer gedoe van, plus we hebben wat duiven hier die de panelen misschien onderschxxten.
Daar ga je dus nooit achterkomen hè. Als je het doet weet je niet wat de verkoopwaarde zou zijn geweest zonder die aanpassingen, en andersom. Je kunt er een gokje op wagen, maar je kunt ook zo redeneren dat je er zelf wel eens de komende jaren lol van kan hebben - ook als je de komende jaren plots toch niet verhuist.
Die glazen bol heeft niemand. Maar ze zullen zonnepanelen, verwacht ik, niet nóg aantrekkelijker maken. Ik heb nu 3 jaar panelen en je legt alweer 20% extra vermogen voor hetzelfde geld.... Waarmee de terugverdientijd dus ook wéér 20% afneemt.Kungfufighter schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 14:53:
Als ik mijn electrakosten die k bespaar aftrek van de installatiekosten, betaal ik uiteindelijk €1250 voor de panelen, na 4,5 jaar gebruik. Als mijn huis door die panelen dus €1250 meer waard wordt, dan loont het. Anders niet. Ook zit ik te denken, misschien komt een komende nieuwe regering wel met nieuwe stimulerings subsidies en is het slim daar op te wachten. En ALS er iets mis gaat met die panelen, dan heb je daar ook weer gedoe van, plus we hebben wat duiven hier die de panelen misschien onderschxxten.
Ze willen de terugverdientijd rond de 7 jaar houden, dus ik voorzie eerder versobering van de huidige regels dan extra subsidie.
Of het de moeite waard is, tja.... Wat de gek er voor geeft

ja je huis word meer waard met een moderne CV ketel.Kungfufighter schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 14:30:
allen je huis is 300k€, dit is misschien een 1k€, dit is dus pinda's.
ja je huis word meer waard met zonnepanelen.
alleen 10 zonnepanelen, dat is +/- 3,5kWp, en kost nu een <3k€. dit is dus pinda's.
maar er is meer.
als je een label C huis hebt zo als ik. (kan ook ander label zijn is voorbeeld.)
en je isoleert die wat extra, vervangt wat oud dubbelglas of legt er zonnepanelen op of een warmtepomp etc etc.
(1 of meerdere van deze dingen afhankelijk van je wensen en situatie.)
dan word het label van je huis beter, en ja lager label er zijn al genoeg hypotheek verstrekkers die geven de hypotheek nemer een 20% extra hypotheek als het een A label of beter is.
en ja als iemand 20% meer kan betalen voor je huis, dan heb je al snel flink meer geld voor je huis als je zou verwachten.
dit is geen pinda's, dit tikt aardig aan, al is het maar 10% dat is toch 30k€ op de 300k€.

[Voor 3% gewijzigd door migjes op 09-03-2021 15:15]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
De nieuwe HR ketel is zo'n 15% zuiniger, gas wordt ook niet goedkoper en geen onderhoud, dus daar heb je na 5 jaar de helft van terugverdiend. Spouwmuurisolatie verdient zich volgens mij ook vrij snel terug, als je een ouder huis hebt. Het ligt ook aan de locatie van je huis, als je dicht bij een grote stad woont dan verdien je die dakkapel misschien dubbel terug. Enkel glas zou ik wel sowieso vervangen voor de verkoop en vergeet de ISDE subsidie niet.
Je kunt niet zomaar stellen dat een nieuwe cv 15% zuiniger is. In 2000 verkochten ze ook gewoon hr108 ketels en die gebruiken exact evenveel als een gloednieuwe voor cv bedrijf.TwiSteD1 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 15:28:
De nieuwe HR ketel is zo'n 15% zuiniger, gas wordt ook niet goedkoper en geen onderhoud, dus daar heb je na 5 jaar de helft van terugverdiend. Spouwmuurisolatie verdient zich volgens mij ook vrij snel terug, als je een ouder huis hebt. Het ligt ook aan de locatie van je huis, als je dicht bij een grote stad woont dan verdien je die dakkapel misschien dubbel terug. Enkel glas zou ik wel sowieso vervangen voor de verkoop en vergeet de ISDE subsidie niet.
Wel zijn cv ketels iets efficiënter geworden in warm tapwater en gebruiken ze (tot meer dan 50%) minder electriciteit..
Geen onderhoud is een fabel, ook bij een nieuwe ketel wil je elke 1,5-2 jaar de boel open trekken om de rotzooi eruit te halen.TwiSteD1 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 15:28:
Enige waar die nieuwe intergas het op wint qua onderhoud is de ionisatiepin, die heb ik in 10 jaar nog nooit hoeven vervangen terwijl mijn ouders elke paar jaar een nieuwe moesten in hun Ecomline HR (ketel viel dan uit en moest monteur komen).
Er stond geloof ik 107 bij die cv ketel, en hij moet weer een onderhoudsbeurtje hebben binnenkort.
Ik zit me gewoon af te vragen of ik wat opschiet met zonnepanelen en een cv ketel die nieuw is.
Ik heb geen vloerisolatie maar de rest is wel goed geïsoleerd, en overal dubbel glas, dus geen HR glas. Ik wil eerlijk gezegd over een jaar of 4,5 een woonstapje maken naar een iets moderner (deze is uit 1971) en iets groter huis, en daar wil ik mijn geld voor bewaren. Als mijn panelen en cv ketel mijn huis meer doen opleveren, dan zou ik het doen, anders niet.
Vorige week was er een "energie-adviseur" van de gemeente, maar die kon me niet exact vertellen wat ik zou moeten doen om van energielabel C naar A te gaan. Daarvoor moest ik dan een energielabel expert inhuren zei hij. Hij zei me dat ik ook kon denken aan mechansche balansventilatie, dat dat een grote stap in energielabel kon opleveren, maar zeker was het allemaal niet.
Vraag me ook af of een B label (waar ik dan straks ook weer €200 voor mag betalen) veel uitmaakt bij een koper, ipv een C label. Met zonnepanelen verwacht ik wel naar B te gaan, maar het is nog steeds geen A. Ik verwacht dat C of B niet veel uitmaakt, maar C/B naar A wel...
Ik zit me gewoon af te vragen of ik wat opschiet met zonnepanelen en een cv ketel die nieuw is.
Ik heb geen vloerisolatie maar de rest is wel goed geïsoleerd, en overal dubbel glas, dus geen HR glas. Ik wil eerlijk gezegd over een jaar of 4,5 een woonstapje maken naar een iets moderner (deze is uit 1971) en iets groter huis, en daar wil ik mijn geld voor bewaren. Als mijn panelen en cv ketel mijn huis meer doen opleveren, dan zou ik het doen, anders niet.
Vorige week was er een "energie-adviseur" van de gemeente, maar die kon me niet exact vertellen wat ik zou moeten doen om van energielabel C naar A te gaan. Daarvoor moest ik dan een energielabel expert inhuren zei hij. Hij zei me dat ik ook kon denken aan mechansche balansventilatie, dat dat een grote stap in energielabel kon opleveren, maar zeker was het allemaal niet.
Vraag me ook af of een B label (waar ik dan straks ook weer €200 voor mag betalen) veel uitmaakt bij een koper, ipv een C label. Met zonnepanelen verwacht ik wel naar B te gaan, maar het is nog steeds geen A. Ik verwacht dat C of B niet veel uitmaakt, maar C/B naar A wel...
Zonnepanelen kan sowieso wel uit, alleen al omdat de meeste mensen zich dan bewuster worden van het stroomverbruik en ook minder stroom gaan gebruiken.
Ik zou zoals gezegd wel een mooi dagvlak vol leggen met zwarte panelen, of ze uit het zicht laten leggen.
Beter teveel leggen, dan te weinig of net goed. De meerprijs is het niet echt en ivm warmtepomp en elektrische auto/koken enz. terugverdienen moet binnen 4 jaar kunnen of je moet zoeken naar een andere aanbieder.
Ik heb zelf de Trina Solar 325 Wp Full Black, aardig mooie panelen al zeg ik het zelf.
CV ketel zou ik mooi laten zitten, zolang hij het doet prima.
Ik zou zoals gezegd wel een mooi dagvlak vol leggen met zwarte panelen, of ze uit het zicht laten leggen.
Beter teveel leggen, dan te weinig of net goed. De meerprijs is het niet echt en ivm warmtepomp en elektrische auto/koken enz. terugverdienen moet binnen 4 jaar kunnen of je moet zoeken naar een andere aanbieder.
Ik heb zelf de Trina Solar 325 Wp Full Black, aardig mooie panelen al zeg ik het zelf.
CV ketel zou ik mooi laten zitten, zolang hij het doet prima.
Nukezone FTW
Is het niet zo dat als straks de subside op zonnepanelen vervalt dat die dingen sowieso goedkoper worden en het eigenlijk niet meer bijzonder is dat ze wel of niet aanwezig zijn bij een te kopen pand? Maar goed daar heb je nu niks aan 
Ik denk dat je met zonnepanelen altijd wel een stapje voor licht op vergelijkbare huizen zonder. Maar ik verwacht niet dat er meer op je huis geboden gaat worden omdat je ze hebt. In verwacht eerder dat het totaalplaatje moet kloppen. Dus ook een nieuwe duurzame ketel erbij nemen zet meer zode aan de dijk dan alleen zonnepanelen. Of je de investering 100% terugverdiend... daar kom je denk ik maar op 1 manier achter.

Ik denk dat je met zonnepanelen altijd wel een stapje voor licht op vergelijkbare huizen zonder. Maar ik verwacht niet dat er meer op je huis geboden gaat worden omdat je ze hebt. In verwacht eerder dat het totaalplaatje moet kloppen. Dus ook een nieuwe duurzame ketel erbij nemen zet meer zode aan de dijk dan alleen zonnepanelen. Of je de investering 100% terugverdiend... daar kom je denk ik maar op 1 manier achter.
Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie
Ik laat geen huis schieten op een oude ketel (tot in het redelijke) of GEEN panelen.. En dat geldt voor heel veel kopers...
Of anders gezegd;
Als ik de keuze heb tussen identieke huizen in Buurt X en Buurt Y waarbij Buurt X iets beter aangeschreven staat maar die woning geen panelen of nieuwe CV heeft zou ik alsnog voor Buurt X gaan. Je buurt kun je niet veranderen, maar je huis wel...
Het totaalplaatje wordt natuurlijk wel ietsje aantrekkelijker. Als je buurman hetzelfde huis te koop zet zonder nieuwe CV en panelen dan zal jij sneller verkopen voor wellicht een paar K meer..
Maar uiteindelijk is het allemaal gerommel in de marge.. Zoals een andere poster al schreef, het enige wat echt iets met huizenprijzen doet is locatie en m2... Dit soort investeringen doe je vooral voor jezelf. En als je binnen nu en 2 jaar wilt verhuizen (en dat staat ook 100% vast) en je nog een werkende ketel hebt zou ik er ook niet aan beginnen... Er kunnen namelijk ook dingen foutgaan.. If it ain't broke, don't try to fix it...
Of anders gezegd;
Als ik de keuze heb tussen identieke huizen in Buurt X en Buurt Y waarbij Buurt X iets beter aangeschreven staat maar die woning geen panelen of nieuwe CV heeft zou ik alsnog voor Buurt X gaan. Je buurt kun je niet veranderen, maar je huis wel...
Het totaalplaatje wordt natuurlijk wel ietsje aantrekkelijker. Als je buurman hetzelfde huis te koop zet zonder nieuwe CV en panelen dan zal jij sneller verkopen voor wellicht een paar K meer..
Maar uiteindelijk is het allemaal gerommel in de marge.. Zoals een andere poster al schreef, het enige wat echt iets met huizenprijzen doet is locatie en m2... Dit soort investeringen doe je vooral voor jezelf. En als je binnen nu en 2 jaar wilt verhuizen (en dat staat ook 100% vast) en je nog een werkende ketel hebt zou ik er ook niet aan beginnen... Er kunnen namelijk ook dingen foutgaan.. If it ain't broke, don't try to fix it...
[Voor 13% gewijzigd door FreakNL op 09-03-2021 16:39]
@FreakNL Nee we verhuizen waarschijnlijk tussen de 4,5 en 6,5 jaar. Ik wil eerder, partner later. Dat staat niet 100% vast, maar wel zeg maar 80%..
Mijn eigen overweging is wel dat als de extreme krapte over 5 jaar voorbij is op de woningmarkt, een iets ouder huis uit bijv. 1971, misschien iets moderner aandoet met zonnepanelen en een cv ketel, en mensen toch dat ook belangrijk gaan vinden. Nu is het zo dat álles verkoopt, maar over 5 jaar zal die krapte toch wel voorbij zijn, of mensen zien dat er veel nieuwbouw bijkomt en wachten daar liever op dan ons oudje te kopen? Wij hebben het natuurlijk zelf ook gekocht met het idee dat we een ketel zelf kunnen vervangen en panelen er zelf ook wel op kunnen zetten.
Ik geef mijn geld liever nog even niet uit, maar als die huidige ketel over 3 jaar kapot gaat (is al 20 jaar oud bijna) moet ik alsnog een nieuwe kopen en heb er maar 2 jaar zelf lol van. (kan je überhaupt lol hebben van een cv ketel?)
En die zonnepanelen, ik heb hier wat vogels rond vliegen, of als er eens wat is, panelen moeten ook schoongemaakt worden, of er gaat weer eens wat stuk. Je hebt er misschien ook zorgen van? Aan de andere kant: als ik het wil doen moet ik het nu doen. Straks als de c crisis voorbij is stijgen de energieprijzen misschien ook wel weer?
Toch ben ik wel verrast want bijv. Vereniging Eigen Huis zegt wel degelijk dat een huis meer waard wordt door zonnepanelen, en dat zou ik zelf ook verwachten. Plus ik heb nu een mooie aanbieding, 10 x 375 panelen voor €3600 incl. btw, dus na btw teruggave is dat €3000.
Mijn eigen overweging is wel dat als de extreme krapte over 5 jaar voorbij is op de woningmarkt, een iets ouder huis uit bijv. 1971, misschien iets moderner aandoet met zonnepanelen en een cv ketel, en mensen toch dat ook belangrijk gaan vinden. Nu is het zo dat álles verkoopt, maar over 5 jaar zal die krapte toch wel voorbij zijn, of mensen zien dat er veel nieuwbouw bijkomt en wachten daar liever op dan ons oudje te kopen? Wij hebben het natuurlijk zelf ook gekocht met het idee dat we een ketel zelf kunnen vervangen en panelen er zelf ook wel op kunnen zetten.
Ik geef mijn geld liever nog even niet uit, maar als die huidige ketel over 3 jaar kapot gaat (is al 20 jaar oud bijna) moet ik alsnog een nieuwe kopen en heb er maar 2 jaar zelf lol van. (kan je überhaupt lol hebben van een cv ketel?)
En die zonnepanelen, ik heb hier wat vogels rond vliegen, of als er eens wat is, panelen moeten ook schoongemaakt worden, of er gaat weer eens wat stuk. Je hebt er misschien ook zorgen van? Aan de andere kant: als ik het wil doen moet ik het nu doen. Straks als de c crisis voorbij is stijgen de energieprijzen misschien ook wel weer?
Toch ben ik wel verrast want bijv. Vereniging Eigen Huis zegt wel degelijk dat een huis meer waard wordt door zonnepanelen, en dat zou ik zelf ook verwachten. Plus ik heb nu een mooie aanbieding, 10 x 375 panelen voor €3600 incl. btw, dus na btw teruggave is dat €3000.
[Voor 82% gewijzigd door Kungfufighter op 09-03-2021 16:40]
Ik zou een 19-jarige ketel sowieso vervangen, zelfs al woon je nog maar 4 of 5 jaar waar je nu woont. Het gaat namelijk ook om comfort en veiligheid. En, stel dat je het niet doet, en je huis staat over 5 a 6 jaar te koop krijg je meteen de kat dat er een ketel van 25 jaar inhangt.. Dan kan het zelfs waarde-verminderend gaan werken.. (alhoewel dat ook weer klein bier is)... Hangt er dan een keteltje van 5 tot 6 jaar oud zal niemand daar iets van zeggen.. Heck, zelfs bij 10-12 jaar is er niemand die er wat van zegt... Maar 25 jaar is wel erg oud, ik zou dan (persoonlijk) mezelf gaan afvragen wat er nog meer zo oud is in dat huis.... Een ketel 25 jaar laten hangen toont nou niet echt goed "huiseigenaarschap" aan....
Ik heb zelf ook toevalliger de Xtreme-36 hangen sinds december, het is een verademing bij het douchen (veel krachtigere straal). Tevens is je rook/gas afvoer waarschijnlijk allang aan vervanging toe. Die van mij was dus rot op een paar plekken wat gemist was door het (andere) CV-onderhoudsbedrijf.. Dus dat is nog gevaarlijk ook..
Panelen ga je er niet meer uithalen (financieel), dus dat is dan vooral een ideologische keuze. Ik zou daar persoonlijk niet meer aan beginnen voor 4-6 jaar...
Ik heb zelf ook toevalliger de Xtreme-36 hangen sinds december, het is een verademing bij het douchen (veel krachtigere straal). Tevens is je rook/gas afvoer waarschijnlijk allang aan vervanging toe. Die van mij was dus rot op een paar plekken wat gemist was door het (andere) CV-onderhoudsbedrijf.. Dus dat is nog gevaarlijk ook..
Panelen ga je er niet meer uithalen (financieel), dus dat is dan vooral een ideologische keuze. Ik zou daar persoonlijk niet meer aan beginnen voor 4-6 jaar...
[Voor 45% gewijzigd door FreakNL op 09-03-2021 16:41]
Ik zou meer willen betalen voor een huis met zonnepanelen en/of recent verwarmingstoestel.
Het energielabel vind ik niet zo boeiend.
Het energielabel vind ik niet zo boeiend.
Nu heb je het al over 4,5 tot 6,5 jaar...
Het is allemaal glazen bol werk, maar die zonnepanelen heb je er in een jaar of 6-7 wel uit. Dus stel dat het iets oplevert bij de verkoop is dat mooi meegenomen.
Een 19 jaar oude ketel is aan vervanging toe, over 6,5 jaar is een 25 jaar oude ketel gewoon een minpuntje waarover onderhandelt kan worden.
Maarja, de waarde van een huis is nu wat de gek er voor geeft...
Toevallig m’n huis pas laten taxeren voor oversluiten. De taxateur gaf ruiterlijk toe dat ze bij een 2 onder 1 kap er zo 50k naast kunnen zitten, dus als zij het al niet weten...
Het is allemaal glazen bol werk, maar die zonnepanelen heb je er in een jaar of 6-7 wel uit. Dus stel dat het iets oplevert bij de verkoop is dat mooi meegenomen.
Een 19 jaar oude ketel is aan vervanging toe, over 6,5 jaar is een 25 jaar oude ketel gewoon een minpuntje waarover onderhandelt kan worden.
Maarja, de waarde van een huis is nu wat de gek er voor geeft...
Toevallig m’n huis pas laten taxeren voor oversluiten. De taxateur gaf ruiterlijk toe dat ze bij een 2 onder 1 kap er zo 50k naast kunnen zitten, dus als zij het al niet weten...
@FreakNL kijk, interessant wat je nu zegt.
Die cv ketel ga ik dus op basis van jouw redenering nu zeker vervangen. Bedankt! Zo had ik het nog niet bekeken.
En die panelen lijken me dan ook een mooie toegevoegde waarde, want dan is het huis best compleet. Dan ontbreekt alleen HR++ glas en vloerisolatie, maar dat loont niet echt denk ik om daar iets aan te doen.
Zonnepanelen kosten me netto rond de €1200, als ik aanschafkosten verminder met de besparing op de stroomkosten.
Die cv ketel ga ik dus op basis van jouw redenering nu zeker vervangen. Bedankt! Zo had ik het nog niet bekeken.
En die panelen lijken me dan ook een mooie toegevoegde waarde, want dan is het huis best compleet. Dan ontbreekt alleen HR++ glas en vloerisolatie, maar dat loont niet echt denk ik om daar iets aan te doen.
Zonnepanelen kosten me netto rond de €1200, als ik aanschafkosten verminder met de besparing op de stroomkosten.
Vloerisolatie kan je vaak ook zelf doen. Heb paar jaar geleden mijn vloer gedaan met EPS, afgelopen zomer de vloer van de buurman, ook met EPS. Die bij de buurman zat er in 1 zaterdag in (met 3 man en ik had ervaring). Het verschil in comfort is enorm, het verschil in gas heb je er in 2 jaar uit bij zelf doen (zeker met de stijgende energiebelasting op gas).
HR++ glas doe je vooral voor comfort, qua stoken bespaar je het alleen snel terug als je het zwart laat zetten of zelf doet.
Ik heb hier voor 2 kozijnen triple 4-15-4-15-4 in bestelling staan, de ene is voor het comfort, de andere is omdat het kozijn verrot is en triple glas 25 euro meerprijs is op een draaikiep kozijn van 500 euro.
HR++ glas doe je vooral voor comfort, qua stoken bespaar je het alleen snel terug als je het zwart laat zetten of zelf doet.
Ik heb hier voor 2 kozijnen triple 4-15-4-15-4 in bestelling staan, de ene is voor het comfort, de andere is omdat het kozijn verrot is en triple glas 25 euro meerprijs is op een draaikiep kozijn van 500 euro.
Een ketel of een setje 5 jaar oude zonnepanelen interesseren mij dus echt helemaal niets tijdens het zoeken naar een huis. Dat zijn maar randzaken die je altijd meteen kan aanpakken als nodig of gewenst. Kost de wereld ook niet. Natuurlijk, het kan bijdragen aan een aantrekkelijk totaalplaatje en zo mensen over de streep trekken. Maar dan heb je in de huidige woningmarkt dus in veel regio's niet 394, maar 392 geïnteresseerden voor je woning. En ze gaan allemaal tot de max om ook maar een kans te krijgen op dat huis (even gechargeerd).
Volgens mij is onze ketel van 2008. Zou eigenlijk niet eens weten wat voor merk/type het is. Heb dit huis pas een klein half jaartje. Binnenkort maar eens iemand laten komen voor onderhoud.
Volgens mij is onze ketel van 2008. Zou eigenlijk niet eens weten wat voor merk/type het is. Heb dit huis pas een klein half jaartje. Binnenkort maar eens iemand laten komen voor onderhoud.
Think smart........ Act stupid........
Ze verkopen ze zelf..... wij van wc eend.....Kungfufighter schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 16:33:
@FreakNL Nee we verhuizen waarschijnlijk tussen de 4,5 en 6,5 jaar. Ik wil eerder, partner later. Dat staat n
Die zonnepanelen zijn over 5 jaar niet zoveel meer waard. Waarschijnlijk heb je dan panelen met een veel
hogere opbrengst voor hetzelfde geld. Ik zou er in ieder geval niet hoger door gaan bieden.
Ook dan zal er wellicht nog schaarste zijn in de woningmarkt. Dus dat een koper voor jouw huis gaat kiezen omdat er panelen op liggen en bij alle andere huizen niet, lijkt me sterk.
Het gaat relatief om een zeer klein bedrag om er alsnog panelen op te leggen.
Ik denk dat je je investering er wat dat betreft niet uit gaat halen. In de zin dat je er beter van gaat worden.
Allemaal erg afhankelijk van de situatie op dat moment natuurlijk.
Zoiets als nu een keuken van 25.000 installeren en denken dat je dat over 5 er weer uit krijgt.
hogere opbrengst voor hetzelfde geld. Ik zou er in ieder geval niet hoger door gaan bieden.
Ook dan zal er wellicht nog schaarste zijn in de woningmarkt. Dus dat een koper voor jouw huis gaat kiezen omdat er panelen op liggen en bij alle andere huizen niet, lijkt me sterk.
Het gaat relatief om een zeer klein bedrag om er alsnog panelen op te leggen.
Ik denk dat je je investering er wat dat betreft niet uit gaat halen. In de zin dat je er beter van gaat worden.
Allemaal erg afhankelijk van de situatie op dat moment natuurlijk.
Zoiets als nu een keuken van 25.000 installeren en denken dat je dat over 5 er weer uit krijgt.
Ben het wel eens met de meeste posters.. Die zonnepanelen gaan niks tot weinig doen bij verkoop. En ze eruit halen bij 5-7 jaar tot verkoop is ook kiele-kiele..
Dus dan doe je het alleen om ideologische redenen. En bij 99 van de installaties gaat het goed maar je zal maar net bij die 1% horen waar het net allemaal niet lekker gaat. Waarom zou je dat dan doen? Ik zou daar alleen aan beginnen als je de kans hoog inschat dat je alsnog blijft zitten of enorm begaan bent met het milieu. Of als je een elektrische auto hebt, dan is de terugverdientijd ook korter (zeker als je overdag kunt laden)
Dus dan doe je het alleen om ideologische redenen. En bij 99 van de installaties gaat het goed maar je zal maar net bij die 1% horen waar het net allemaal niet lekker gaat. Waarom zou je dat dan doen? Ik zou daar alleen aan beginnen als je de kans hoog inschat dat je alsnog blijft zitten of enorm begaan bent met het milieu. Of als je een elektrische auto hebt, dan is de terugverdientijd ook korter (zeker als je overdag kunt laden)

met @FreakNL eens, een echt oude ketel in een huis als je het wil gaan kopen.Kungfufighter schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 16:44:
@FreakNL kijk, interessant wat je nu zegt.
is echt een puntje waar je met je financiering rekening mee wil houden.
dit verminderd de waarde van het huis voor een koper, maar niet de vraag prijs van het huis.
maar eigenlijk boeit het de markt niet, de huis prijs word er niet meer of minder waard van.
het blijft locatie en m2 wat telt voor de mens.
en dat kan vreemde waardes geven.
(een vriend heeft de vraag prijs met 20k€ overboden omdat het 2 straten verder van zijn langzaam aan meer hulp behoevende moeder is. dingen kunnen soms vreemd lopen.)
tja vloer isolatie, het is niet speciaal moeilijk om aan te leggen, heb het zelf gedaan voor nog geen 500€ (extra dik).En die panelen lijken me dan ook een mooie toegevoegde waarde, want dan is het huis best compleet. Dan ontbreekt alleen HR++ glas en vloerisolatie, maar dat loont niet echt denk ik om daar iets aan te doen.
(moeilijkste was eigenlijk dat ik EPS platen nodig had, en mijn bouwmarkt gaf een korting per 5 pakken.
en er paste precies 5 pakken in mijn auto, dus ik stuurde mijn partner om de paar dagen langs de bouwmarkt om weer een volle lading te gaan halen, ik kan niet mee vanwege te weinig plek. de logistiek was het lastigste, het kruipen door de kruipruimte went snel na verwijdering van 20 jaar spinnen webben.)
tja ik leg zelf zonnepanelen op dak, en je kunt nu voor <0,30€/Wp zonnepanelen kopen.
tel hier 0,10€/Wp aan bevestiging materiaal bij en 0,10€/Wp aan omvormer.
dan heb je al voor 0,50€/Wp een set zonnepanelen.
dit verdient zich terug in 1kWh per Wp van:
0,22ct 0,50€/Wp / 0,22€/kWh = +/- 2,5 jaar TVT. (met wat extra marge.)
dus nog korter als jij er wil wonen.
(ik denk dat je offerte die je nu gebruikt niet zo heel slecht is maar ben niet gewent van die club om echt goedkoper offertes te krijgen.)
reken eens je €/Wp uit, dan kun je beter offertes vergelijken.
ik zie hier steeds meer mensen die all-in onder de 0,80€/Wp uit komen (ex BTW).
combineer je zonnepanelen dan ook nog met een warmtepomp, en dan nog wat extra isolatie waar het kan.
tja dan gaat je label wel hard omlaag een A label is dan al goed mogenlijk.
(persoonlijk denk ik eerder dat je beter gewoon je dak vol zou moeten gooien.
en niet te veel er over na zou moeten denken, maar rustig goede keuzes moet maken.
elke berekening die je maakt rond je af naar beneden praktijk valt vaak veel beter uit.
ik ben al aan zonnepanelen set 3 bezig die terug te verdienen en dit in 12 jaar.
moet nog 1500€, en dat gaat deze zomer wel weer gebeuren.
warmtepomp draait ook naar volle behoren, heb wel een hybride systeem met gas als backup.
maar ach ik reken per jaar een 120m3 gas af en dan nog 1kWh.
dit betekent dat ik dus elk jaar geld krijg in plaats van dat ik moet betalen (rond de 80€).
ja het is vreemd met de energie rekening laag gebruik is geld krijgen.

verder maak ik me totaal niet druk over de waarde van mijn huis, heb het gekocht voor 150k€ en denk het nu te verkopen voor 210k€ met vrij veel gemak en geen idee of de warmtepomp/zonnepanelen daar extra geld door opleveren. de waarde stijging van het huis is vele malen meer als wat de zonnepanelen en warmtepomp ook maar gekost hebben.
maar leef nu hypotheek vrij, energie rekening vrij.
dit heb ik allemaal in 12 jaar gedaan, kon de zonnepanelen bekostigen en de hypo er uit gooien.(met hulp van familie)
dus eigenlijk is het verhaal helemaal niet word je huis meer waard, maar kun je het betalen en heb je genoeg financieel armslag er voor.)
[Voor 3% gewijzigd door migjes op 10-03-2021 12:44]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Die ketel zou ik wel vervangen, al is het maar voor je eigen comfort. Werd daar niets van gezegd bij het jaarlijkse onderhoud?
Als koper kan ik dit wel gebruiken om te onderhandelen (maar mijn indruk is dat de huizenmarkt zo overhit is, dat onderhandelen er toch al niet meer bij is).
Panelen kan je best wel doen. Het bespaart je nu (tot aan verhuizing) op je energierekening. En de kosten van je set kan je gerust (misschien zelfs wel meer) bij je huiswaarde optellen en krijg je dus weer 'terug'.
Wel is het dus zo dat je nu cash geld gebruikt, om later je huiswaarde te verhogen (en een nieuwe hypotheek omlaag te duwen), je krijgt dus geen cash meer terug. Als je het kan investeren, zou ik het doen.
Ik heb mijn huis een paar weken geleden laten taxeren. De CV installatie (type, leeftijd, onderhoud) en PV panelen hebben absoluut invloed op de huiswaarde. Het vreemde vond ik wel dat gevraagd werd naar het aantal panelen, maar niet naar het vermogen (Wattpiek), of wat ze in hun leven hebben opgewekt (efficiency), alleen het aantal panelen. Daar kreeg ik als Tweaker dan wel weer beetje jeuk van.
Als koper kan ik dit wel gebruiken om te onderhandelen (maar mijn indruk is dat de huizenmarkt zo overhit is, dat onderhandelen er toch al niet meer bij is).
Panelen kan je best wel doen. Het bespaart je nu (tot aan verhuizing) op je energierekening. En de kosten van je set kan je gerust (misschien zelfs wel meer) bij je huiswaarde optellen en krijg je dus weer 'terug'.
Wel is het dus zo dat je nu cash geld gebruikt, om later je huiswaarde te verhogen (en een nieuwe hypotheek omlaag te duwen), je krijgt dus geen cash meer terug. Als je het kan investeren, zou ik het doen.
Ik heb mijn huis een paar weken geleden laten taxeren. De CV installatie (type, leeftijd, onderhoud) en PV panelen hebben absoluut invloed op de huiswaarde. Het vreemde vond ik wel dat gevraagd werd naar het aantal panelen, maar niet naar het vermogen (Wattpiek), of wat ze in hun leven hebben opgewekt (efficiency), alleen het aantal panelen. Daar kreeg ik als Tweaker dan wel weer beetje jeuk van.

[Voor 48% gewijzigd door _Apache_ op 10-03-2021 13:50]
Die ketel zou ik gewoon doen, heb zelf de voorloper HrEco36 die heeft net als de Xtreme-36 ook hoog rendement op het tapwater, ik ben van 1200 m3 gas naar 900 m3 gegaan met alleen de cv ketel vervangen, de vorige was ook een Hr ketel. Vwb de panelen, tja, je wil net gaan verhuizen als je ze terug verdient hebt. Ik zou als koper eerlijk gezegd net zo lief een huis hebben zonder en daar zelf een nieuwe pv installatie voor aanschaffen, dan weet ik ook zeker dat wat erop ligt naar mijn zin is. Van de andere kant, ik zou een huis ook niet laten schieten als er al wel panelen op liggen. Een eventuele meerprijs voor de woning met een pv systeem van 5 a 6 jaar oud zou ik me niet teveel van voorstellen, ik zou daar best iets voor willen betalen afhankelijk van de gebruikte apparatuur maar denk dan aan maximaal een kwart van de aanschaf. Ik geloof trouwens niet dat de krapte op de woningmarkt over 5 jaar weg is, ik denk zelfs dat die alleen maar erger word.
PV Output 3450 Wp | WGA | Weber MT 57 GBS SE | KamadoJoe Classic II | Amstel Mini Kamado | WlanThermo Mini V2 | JoeFyr | JoyStove Large
Ja, leuk dat het in een taxatie wordt meegenomen. Maar een taxatie is iets anders dan een marktwaarde... Dat zou niet zo moeten zijn natuurlijk, maar waarom denk je dat er vaak exact op verkoopprijs wordt getaxeerd?_Apache_ schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 13:32:
Die ketel zou ik wel vervangen, al is het maar voor je eigen comfort. Werd daar niets van gezegd bij het jaarlijkse onderhoud?

Het blijft allemaal maar klein bier.
@migjes, die stijging is maar lafjes. Woon je in een krimpregio toevallig? Of je onderschat je woningwaarde.. Ik ben hier van 180k koopprijs naar 340k marktwaarde gegaan in krap 7 jaar tijd. Zelf 50k ofzo ingestoken, rest is oververhitte markt. Ik vind het persoonlijk dan ook vooral veel lucht, persoonlijk zou ik nooit meer dan 250k/260k voor mijn huis willen geven.
[Voor 11% gewijzigd door FreakNL op 10-03-2021 18:26]
Je kan van alles optellen bij je huiswaarde in de toekomst. Maar dat heeft geen directe relatie met het wel of niet hebben van panelen._Apache_ schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 13:32:
En de kosten van je set kan je gerust (misschien zelfs wel meer) bij je huiswaarde optellen en krijg je dus weer 'terug'.
Als (fictief) exact hetzelfde huis te koop staat op dezelfde plek met of zonder panelen dan krijg je voor het huis met panelen echt geen 3000 extra. Of je moet wel een hele domme koper treffen. Voor die 3000 krijg je op dat moment veel meer Wp.
Als er een keuken in zit die op dat moment 10.000 euro nieuw kost en 5 jaar oud ga je daar toch ook niet 10.000 euro extra voor geven.
Die 3000 extra ga je (bij schaarste) ook wel krijgen. Maar dat heeft geen relatie met de panelen. En dan verdien je nog 3000 extra omdat je ze niet hebt aangeschaft als verkoper.

[Voor 10% gewijzigd door jobr op 10-03-2021 18:45]
Laatste cv onderhoud is alweer tijdje geleden volgens de vorige bewoners (we wonen er net), dus zeg anderhalf jaar terug schat ik, of 2019 staat er volgens mij.
Redenen om te vervangen is, meer comfort, voorkomen dat ie straks vlak voor onze volgende verhuizing alsnog stuk gaat en ik dan een nieuwe ketel koop waar ik zelf maar een jaar lol van heb en omdat het beter staat bij verkoop.
Aan de andere kant, hij doet het nu prima, en het kost toch weer 1600 euro plus ik zit dan weer vast aan een onderhoudscontract a 10,45 euro per maand waar ik geen zin in heb. Bovendien, nu doet alles het prima, straks zit ik met een ketel die nieuw is en dan gebeurd er wat, of er gaat iets fout bij de installatie, ik heb weinig vertrouwen in zo'n installatie, geen idee wie of wat goed is...
Ik zie op consumentenbond.nl 2 aanbieders staan die elkaar niet veel ontlopen, of zou ik gewoon in de buurt hier moeten kijken? Toch krijg ik ernaar om toch een nieuwe cv te nemen, omdat ik anders bij verkoop en 24 jaar oude ketel heb, lijkt me niet goed voor de bebo verkoop, wekt weinig vertrouwen misschien..
Zonnepanelen sla ik denk ook toch maar over als ik het zo lees... Hoewel mijn aankoopmakelaar mij vertelt dat het de woningwaarde wel verhoogd, omdat het volgens hem je energielabel verbeterd en omdat men steeds milieubewuster wordt, zo zegt hij.
Redenen om te vervangen is, meer comfort, voorkomen dat ie straks vlak voor onze volgende verhuizing alsnog stuk gaat en ik dan een nieuwe ketel koop waar ik zelf maar een jaar lol van heb en omdat het beter staat bij verkoop.
Aan de andere kant, hij doet het nu prima, en het kost toch weer 1600 euro plus ik zit dan weer vast aan een onderhoudscontract a 10,45 euro per maand waar ik geen zin in heb. Bovendien, nu doet alles het prima, straks zit ik met een ketel die nieuw is en dan gebeurd er wat, of er gaat iets fout bij de installatie, ik heb weinig vertrouwen in zo'n installatie, geen idee wie of wat goed is...
Ik zie op consumentenbond.nl 2 aanbieders staan die elkaar niet veel ontlopen, of zou ik gewoon in de buurt hier moeten kijken? Toch krijg ik ernaar om toch een nieuwe cv te nemen, omdat ik anders bij verkoop en 24 jaar oude ketel heb, lijkt me niet goed voor de bebo verkoop, wekt weinig vertrouwen misschien..
Zonnepanelen sla ik denk ook toch maar over als ik het zo lees... Hoewel mijn aankoopmakelaar mij vertelt dat het de woningwaarde wel verhoogd, omdat het volgens hem je energielabel verbeterd en omdat men steeds milieubewuster wordt, zo zegt hij.
Kortom: je weet van beiden niet of het je woningwaarde verhoogt, je weet wel dat het je eigen woongenot kan verhogen.
Je woont er net? Komt nu op mij over alsof je nu al teveel bezig bent met het idee dat het allemaal maar tijdelijk is. Dat lijkt mij nou weer niet bijdragen aan je woongenot (ik vind dat zelf belangrijk, kun je het merken;)).
Die ketel zou ik doen. Of je gaat er een huren, dat kan ook. Die zonnepanelen gaan je helpen besparen - en als je opeens niet zo snel verhuist, verdien je ze nog terug ook...
Je woont er net? Komt nu op mij over alsof je nu al teveel bezig bent met het idee dat het allemaal maar tijdelijk is. Dat lijkt mij nou weer niet bijdragen aan je woongenot (ik vind dat zelf belangrijk, kun je het merken;)).
Die ketel zou ik doen. Of je gaat er een huren, dat kan ook. Die zonnepanelen gaan je helpen besparen - en als je opeens niet zo snel verhuist, verdien je ze nog terug ook...
Een onderhoudscontract van 10,45 per maand is wel een beetje duur. Mijn leverancier rekent 55 euro per jaar.
V.w.b. zonnepanelen: Er zijn heel wat onderzoeken die concluderen dat je woningwaarde stijgt na het plaatsen van zonnepanelen. Een gemiddelde stijging van 5500 euro of 2,56% komt veelvuldig terug, daarnaast schijnt zo'n 40% van de kopers gericht te zoeken naar een woning met zonnepanelen.
Dat klinkt allemaal leuk, ware het niet dat de laatste onderzoeken uit 2016 zijn en de situatie op de huizenmarkt sindsdien compleet veranderd is. Gaat het jou dus zo veel opleveren? Dat denk ik niet. Gaat het je minimaal die 1200 euro opleveren die het je netto kost? Dat denk ik wel. Daarnaast, als je een oude meter hebt, is het zien terugdraaien van je meter onbetaalbaar.
V.w.b. zonnepanelen: Er zijn heel wat onderzoeken die concluderen dat je woningwaarde stijgt na het plaatsen van zonnepanelen. Een gemiddelde stijging van 5500 euro of 2,56% komt veelvuldig terug, daarnaast schijnt zo'n 40% van de kopers gericht te zoeken naar een woning met zonnepanelen.
Dat klinkt allemaal leuk, ware het niet dat de laatste onderzoeken uit 2016 zijn en de situatie op de huizenmarkt sindsdien compleet veranderd is. Gaat het jou dus zo veel opleveren? Dat denk ik niet. Gaat het je minimaal die 1200 euro opleveren die het je netto kost? Dat denk ik wel. Daarnaast, als je een oude meter hebt, is het zien terugdraaien van je meter onbetaalbaar.
Fudd's First Law of Opposition: Push something hard enough and it will fall over.
Je huis wordt niet meer waard, hooguit aantrekkelijker als er een keuze moet worden gemaakt tussen twee vergelijkbare woningen, dan kan een nieuwe cv en een setje panelen iemand wel over de streep trekken.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
In de huidige markt; maakt het helemaal niets uit.No Hands schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 08:43:
Je huis wordt niet meer waard, hooguit aantrekkelijker als er een keuze moet worden gemaakt tussen twee vergelijkbare woningen, dan kan een nieuwe cv en een setje panelen iemand wel over de streep trekken.
Mensen zijn al lang blij als ze een huis kunnen kopen.
Als de verkoper mij de keuze zou geven; "Joh; als je 5k meer betaald; zet ik er een CV in voor 4k".
Dan zegt toch iedereen: "Haha, doei!"
En daarnaast is je huis weer wat duurder; en juist de markt voor goedkope huizen is volledig verziekt.
Lijkt wel of mijn vrouw hier post ;-)
Ja, je huis wordt meer waard. Van een nieuwe keuken, van betere isolatie, van een nieuwe ketel en van zonnepanelen. Maar de investering van €10.000 levert een waardeverhoging van €7.500 op. Jij betaalt toch ook geen €5.000 meer voor een auto, omdat er nieuwe banden op zitten?
Moet je dit soort verbeteringen dan achterwege laten? Nee, want het levert comfort voor jezelf op, je doet iets aan het milieu en op de lange termijn levert het geld op.
Ja, je huis wordt meer waard. Van een nieuwe keuken, van betere isolatie, van een nieuwe ketel en van zonnepanelen. Maar de investering van €10.000 levert een waardeverhoging van €7.500 op. Jij betaalt toch ook geen €5.000 meer voor een auto, omdat er nieuwe banden op zitten?
Moet je dit soort verbeteringen dan achterwege laten? Nee, want het levert comfort voor jezelf op, je doet iets aan het milieu en op de lange termijn levert het geld op.
Hattrick: Thorgal Eagles
Stel nu dat met een investering van 10k je huis 12k meer waard zou worden. (Lijkt me niet logisch, maar goed).
Dan spreek je over een 'winst' van 2k.
Je woont nu in een twee-onder-een-kap-woning in de buurt van Utrecht.
Ik zit even op Funda te kijken, maar 2k verschil op zo'n woning, dat is wel echt 'gerommel in de marge'.
Dan spreek je over een 'winst' van 2k.
Je woont nu in een twee-onder-een-kap-woning in de buurt van Utrecht.
Ik zit even op Funda te kijken, maar 2k verschil op zo'n woning, dat is wel echt 'gerommel in de marge'.
Sony Ericsson K750i > Sony Ericsson K770i > HTC Hero > HTC Dream > Sony Xperia U > Motorola Moto G 2014 > Xiaomi Mi A1 > Samsung A52s 5G
Beetje off-topic misschien, maar ik geloof er niet in dat over 5 jaar de krapte over is. Dat zou beteken dat er heel, heel veel bijgebouwd moet worden (in een betaalbaar segment). Dan praat je over bijbouwen van completen wijken, of zelfs een nieuwe stad. Daar komt een hoop bij kijken qua voorbereiding (ambtenaren....) en uitvoering. Daar heb je heipalen, bakstenen etc voor nodig en ook een hoop handjes. Tel daarbij nog eens op dat de prijzen van bouwmaterialen en bv zzpende mestelaars omhoog geschoten zijn en langere levertijden, dan kun je bij die 5 jaar nog wel een paar jaar optellen.Kungfufighter schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 16:33:
@FreakNL
elke gasketel heeft onderhoud nodig.Kungfufighter schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 23:02:
Laatste cv onderhoud is alweer tijdje geleden volgens de vorige bewoners (we wonen er net), dus zeg anderhalf jaar terug schat ik, of 2019 staat er volgens mij.
gasblock verloopt een beetje in de loop der tijd, en die weer opnieuw afstellen maakt het zuiniger.
dit kun je niet zelf heb je speciale apparatuur voor nodig (die al snel een 1k€ per jaar kost).
ook kunnen er afzettingen ontstaan op de wisselaar die gevaarlijk kunnen zijn.
ik zelf gebruik maar 100m3 per jaar door de ketel dus ik vind 1x in de 3 jaar wel voldoende.
maar de meeste gebruiken meer en dan is jaarlijks geen fout plan dat er toch iemand naar kijkt.
dit zet je al snel een 80€ per jaar dus terug, en dat hoort nu eenmaal bij een gasketel.

oude HR ketel of nieuwe HR ketel, comfort is gewoon het zelfde.Redenen om te vervangen is, meer comfort, voorkomen dat ie straks vlak voor onze volgende verhuizing alsnog stuk gaat en ik dan een nieuwe ketel koop waar ik zelf maar een jaar lol van heb en omdat het beter staat bij verkoop.
als het nu een VR ketel was, dan oke vervangen is een optie, maar er is echt heel weinig veranderd aan de HR ketels de laatste 20 jaar.
doet hij het prima, dan gewoon laten hangen en hem een onderhoud beurt geven.Aan de andere kant, hij doet het nu prima, en het kost toch weer 1600 euro plus ik zit dan weer vast aan een onderhoudscontract a 10,45 euro per maand waar ik geen zin in heb. Bovendien, nu doet alles het prima, straks zit ik met een ketel die nieuw is en dan gebeurd er wat, of er gaat iets fout bij de installatie, ik heb weinig vertrouwen in zo'n installatie, geen idee wie of wat goed is...
verkoop prijs van het huis blijft het zelfde met oude ketel.Ik zie op consumentenbond.nl 2 aanbieders staan die elkaar niet veel ontlopen, of zou ik gewoon in de buurt hier moeten kijken? Toch krijg ik ernaar om toch een nieuwe cv te nemen, omdat ik anders bij verkoop en 24 jaar oude ketel heb, lijkt me niet goed voor de bebo verkoop, wekt weinig vertrouwen misschien..
alleen de koper moet nu rekening houden dat hij extra geld moet hebben voor een nieuwe ketel.
en daardoor kunnen er koper afvallen en dat kan in een lagere prijs resulteren.
maar laten we wel wezen, iemand die al meerdere tonnen aan hypotheek neemt boeit de 2k€ voor die ketel ook niet veel. zo relatief allemaal.
die zou ik eerder dus wel doen.Zonnepanelen sla ik denk ook toch maar over als ik het zo lees... Hoewel mijn aankoopmakelaar mij vertelt dat het de woningwaarde wel verhoogd, omdat het volgens hem je energielabel verbeterd en omdat men steeds milieubewuster wordt, zo zegt hij.
ik zie juist mensen voor 0,80€/Wp zonnepanelen kopen en die kunnen in 4 jaar al terug zijn verdiend.
dus geen woonwaarde verhoging, maar wel plus punten bij verkoop.
dit is gewoon gratis na de tijd die je er hebt gewoond.

kan lafjes zijn, maar dat is de prijs die ik nu heb staan voor het nieuwbouw project.FreakNL schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 18:23:
[...]
@migjes, die stijging is maar lafjes. Woon je in een krimpregio toevallig? Of je onderschat je woningwaarde.. Ik ben hier van 180k koopprijs naar 340k marktwaarde gegaan in krap 7 jaar tijd. Zelf 50k ofzo ingestoken, rest is oververhitte markt. Ik vind het persoonlijk dan ook vooral veel lucht, persoonlijk zou ik nooit meer dan 250k/260k voor mijn huis willen geven.
tilburg is dacht ik geen krimpregio.
ik neem WOZ + 20% als voorbeeld.
(dat is ongeveer wat de meeste huizen op funda doen in de buurt.)
hier zitten dan geen label verbetering warmtepomp zonnepanelen in verwerkt.
maar als ik daar voor een 2k€ voor krijg dat maak ik er al winst op, maar is geen 1% van de totaalprijs dus is wel aardig pinda's.

(er is een maar, het kan zijn dat ik het huis best voor een lage prijs heb gekocht destijds.
grond van de gemeente en het huis van de woningbouw vereniging.
aan de andere kant is het geen speciaal mooi of bijzonder huis, en eigenlijk ook niet groot.
lastig om er een echte waarde aan te geven, zie het wel als ik het verkoop over een jaartje of 2.)
het voorbeeld was verder goed genoeg om aan te geven dat de 8k€ van mijn installatie, maar kleingeld is op de waarde stijging van de woning.
wou het verder niet te moeilijk maken.

@migjes toch zegt mijn aankoopmakelaar dat een oude cv ketel van 20+ jaar oud minwaarde oplevert bij een verkoop. Wat ik wel overweeg is de Extreme 36 omdat deze geloof ik in een boven werkkamer alleen die kamer kan verwarmen zonder dat direct de woonkamer verwamt moet worden. Beneden hebben we convectorputten dus die zet ik niet handmatig aan en uit...
En ik heb behoorlijk wat offertes aangevraagd, en incl. installatie is €3600 incl. btw voor 3750 kWh het goedkoopste wat ik kon vinden. Dus dan verlies ik na 4,5 jaar €1200 netto. Als het mensen niet uitmaakt, dan is dat toch zonde vh geld? Ik kan me ook voorstellen dat mensen dan liever zelf nieuwe en modernere panelen nemen die past bij hun verwachte verbruik...
En ik heb behoorlijk wat offertes aangevraagd, en incl. installatie is €3600 incl. btw voor 3750 kWh het goedkoopste wat ik kon vinden. Dus dan verlies ik na 4,5 jaar €1200 netto. Als het mensen niet uitmaakt, dan is dat toch zonde vh geld? Ik kan me ook voorstellen dat mensen dan liever zelf nieuwe en modernere panelen nemen die past bij hun verwachte verbruik...
Die xtreme36 is een Hr ketel, die verwarmt zelf niets. Dus hoe bedoel je 1 kamer kan verwarmen?Kungfufighter schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 16:11:
@migjes toch zegt mijn aankoopmakelaar dat een oude cv ketel van 20+ jaar oud minwaarde oplevert bij een verkoop. Wat ik wel overweeg is de Extreme 36 omdat deze geloof ik in een boven werkkamer alleen die kamer kan verwarmen zonder dat direct de woonkamer verwamt moet worden. Beneden hebben we convectorputten dus die zet ik niet handmatig aan en uit...
Er is geen verschil met een andere ketel

Ik zou zeggen als je het geld toch hebt nu en het ook niet nodig hebt om straks te verhuizen, zou ik het gewoon doen. Zeker gezien je het hebt over een investering van (over 4,5 jaar) 1250 euro. Je hebt daarna wel elke maand een lagere rekening en dat is altijd prettig.Kungfufighter schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 14:53:
En als je vrouw haar zin krijgt en het 6 tot 7 jaar wordt waarop je zou gaan verhuizen heb je je investering er al helemaal uitgehaald. (meen dat ik iets van 6 jaar had gelezen in het topic, maar zie het ook niet zo snel meer terug)
Je weet natuurlijk niet wat de toekomst brengt verder, maar een slechte investering is het op zichzelf zeker niet.
[Voor 9% gewijzigd door jbdeiman op 11-03-2021 17:01]
klopt ook en dat zeg ik ook.Kungfufighter schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 16:11:
maar huizen met een 20jaren oude ketel worden ook verkocht voor meer als de vraag prijs.
dus een nieuwere ketel is dan misschien iets meer als de meer als de vraag prijs.
maar hoeveel is dat op het grote bedrag, of te wel bedot je zelf niet met dit soort sprookjes.
het blijft pinda's of kleingeld niet meer als dat.

werkt het lekker laten hangen, repareer niet iets wat niet kapot is.
(en de rest wat ik schrijf is veel belangrijker, val niet over 1 puntje.)
€3600 incl. btw voor 3750 kWh.
ik denk dat je bedoelt: €3600 incl. btw voor 3750Wp.
oke de BTW vraag je terug - forfait.
kom je op ongeveer 2900€ uit.
2900€ / 3750Wp = 0,78€/Wp
1 kWh is 0,22€ en 1Wp kan 1kWh per jaar doen, dus 0,78€/Wp / 0,22 = 3,5 jaar TVT.
(ik moet wel aan namens doen omdat ik ook niet alles weet, dus gok een beetje.
en eigenlijk is er veel meer info als dit.)
maar ja je gaat eigenlijk al bijna fout nummer 1 met huis kopen en rekenen hoe je nu doet.
huis kopen is zeker niet onverstandig, maar als je dat maar voor 5 jaar doet.
tja dan is rentelast zo hoog dat je er amper winst op maakt, dan kun je eigenlijk beter blijven huren.
meeste mensen kunnen pas na 10 jaar zeggen, oke kopen was goedkoper. (soms iets korten soms iets langer, er kunnen veel dingen gebeuren in die tijd, ik heb zelf onderwater gestaan voor een jaar en nu is het aardig winst aan het worden.

@migjes dit wordt nu een andere discussie. Het gaat mij er alleen om of een nieuwe cv ketel en/of zonnepanelen puur en alleen financieel (investering en opbrengst/verkoopwaarde) een slimme investering is... En ik lees verschillende meningen, en ik weet het niet. De een zegt, werkende ketel lekker laten hangen, de andere zeggen, wel doen. Ik ga er nog eens over nadenken. Dank.
Nb, ik denk ik op zonnepanelen toch geld verlies of hooguit quit speel, dus dan laat ik het liever. Cv lijkt een betere investering en wel zinvol.
Nb, ik denk ik op zonnepanelen toch geld verlies of hooguit quit speel, dus dan laat ik het liever. Cv lijkt een betere investering en wel zinvol.
[Voor 16% gewijzigd door Kungfufighter op 11-03-2021 18:29]
Kijk eens bij warmtebeheer. Zit je helemaal niet aan onderhoudscontract vast. Eerste 2 jaar is gewoon garantie. Installatie wordt uitgevoerd door een installateur uit de regioKungfufighter schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 23:02:
Aan de andere kant, hij doet het nu prima, en het kost toch weer 1600 euro plus ik zit dan weer vast aan een onderhoudscontract a 10,45 euro per maand waar ik geen zin in heb.
Wel rookgasafvoer ook gelijk vervangen.
Denk er wel aan dat zonnepanelen nu minder effect hebben op het energielabel sinds 1-1-2021 dan dit had vorig jaar.Kungfufighter schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 23:02:
Hoewel mijn aankoopmakelaar mij vertelt dat het de woningwaarde wel verhoogd, omdat het volgens hem je energielabel verbeterd en omdat men steeds milieubewuster wordt, zo zegt hij.
Dus die panelen gaan mij niet helpen aan een beter energielabel?
@Kungfufighter Als je nog circa 5 jaar er blijft wonen, zal je circa 60% van de investering van je zonnepanelen al terug krijgen in de vorm van een lagere energierekening. Nu is de terugverdientijd zo rond de 6 a 7 jaar. De salderingsregeling wordt wel iets afgebouwd zijn de plannen nu maar dat is pas vanaf 2023.
Daarnaast zal het zeker positief zijn voor de waarde van je huis en de verkoopbaarheid. Maar wat dit exact is is natuurlijk moeilijk te zeggen.
Een 19 jarige CV-ketel zou ik sowieso vervangen. De kans dat hij nog 5 jaar meegaat is niet groot (en ze gaan altijd in de winter stuk
). Een ook met HR-ketels zijn veel stappen gemaakt, dus daar zal je zeker gas mee besparen.
Veel mensen zitten niet te wachten op een huis waarbij ze bijna direct een ketel moeten vervangen.
Dus bij beide dingen is het lastig om in te schatten wat het echt op gaat leveren maar het is zeker geen slechte investering in je huis. Zeker omdat steeds meer mensen naar dit soort zaken gaan kijken.
En je kan er zelf ook nog een aantal jaren van gebruik maken.
Heb je nu geld op de bank staan wat niks staat te doen, zou ik het zeker overwegen want je gooit geen geld weg.
Daarnaast zal het zeker positief zijn voor de waarde van je huis en de verkoopbaarheid. Maar wat dit exact is is natuurlijk moeilijk te zeggen.
Een 19 jarige CV-ketel zou ik sowieso vervangen. De kans dat hij nog 5 jaar meegaat is niet groot (en ze gaan altijd in de winter stuk

Veel mensen zitten niet te wachten op een huis waarbij ze bijna direct een ketel moeten vervangen.
Dus bij beide dingen is het lastig om in te schatten wat het echt op gaat leveren maar het is zeker geen slechte investering in je huis. Zeker omdat steeds meer mensen naar dit soort zaken gaan kijken.
En je kan er zelf ook nog een aantal jaren van gebruik maken.
Heb je nu geld op de bank staan wat niks staat te doen, zou ik het zeker overwegen want je gooit geen geld weg.
update:
net onderhoudsmonteur over de vloer gehad en die heeft een onderhoudsbeurt uitgevoerd. Kosten: €62,50. Alles is gestofzuigd en water bijgevuld.
Hij vertelde mij dat de ionisatiepinnen beiden vervangen moesten worden, €140 en de ventilator maakte een ratelend geluid, dus die moest ook vervangen worden á 170, alles excl. btw. Totaal: €400. Aardige man trouwens!
De ketel bleek van 1998, dus is nu al 23 jaar oud. Hij vertelde mij dat oude ketels van zwaardere materialen gemaakt zijn en een stuk duurzamer zijn dan nieuwe ketels. Toch raadde hij aan de ketel te vervangen, vanwege de ouderdom, en omdat je huis er meer van waard wordt, zei hij, hoewel de ketel bij vervanging van de genoemde onderdelen rustig ook nog een paar jaar mee kan.
Dus nu sta ik voor de keuze: vervanging laten uitvoeren of toch een nieuwe installeren? Ik woon hier naar verwachting nog een jaar of 3-4 max.
(Mocht ik nieuwe ketel willen, raadde hij mij Nefit aan, kost bij hem incl. alles €2200, maar op internet zie ik ook Remeha's voor €1250 incl. installatie, maar die gaven volgens hem vaker storing)
net onderhoudsmonteur over de vloer gehad en die heeft een onderhoudsbeurt uitgevoerd. Kosten: €62,50. Alles is gestofzuigd en water bijgevuld.
Hij vertelde mij dat de ionisatiepinnen beiden vervangen moesten worden, €140 en de ventilator maakte een ratelend geluid, dus die moest ook vervangen worden á 170, alles excl. btw. Totaal: €400. Aardige man trouwens!
De ketel bleek van 1998, dus is nu al 23 jaar oud. Hij vertelde mij dat oude ketels van zwaardere materialen gemaakt zijn en een stuk duurzamer zijn dan nieuwe ketels. Toch raadde hij aan de ketel te vervangen, vanwege de ouderdom, en omdat je huis er meer van waard wordt, zei hij, hoewel de ketel bij vervanging van de genoemde onderdelen rustig ook nog een paar jaar mee kan.
Dus nu sta ik voor de keuze: vervanging laten uitvoeren of toch een nieuwe installeren? Ik woon hier naar verwachting nog een jaar of 3-4 max.
(Mocht ik nieuwe ketel willen, raadde hij mij Nefit aan, kost bij hem incl. alles €2200, maar op internet zie ik ook Remeha's voor €1250 incl. installatie, maar die gaven volgens hem vaker storing)
[Voor 4% gewijzigd door Kungfufighter op 08-04-2021 11:50]
Snap überhaupt niet waarom je het zo belangrijk vind of je huis er meer van waard word of niet. Die paar duizend euro is op de verkoopprijs van een huis toch helemaal niets? Mijn huis (WOZ-waarde) is vorig jaar al 50.000,- meer waard geworden alleen maar door, bij wijze van spreke, niet af te branden.
Als je echt wil investeren kan je dat geld beter gewoon beleggen en je huis laten voor wat het is en over 4-6 jaar verkopen as-is.
Het zou ook zomaar kunnen dat de economie helemaal inzakt en de huizen sowieso minder waard worden. Dan is je huis misschien wel 1200 euro meer waard vanwege je zonnepanelen van 5 jaar oud, maar als je gehele huis 50k minder waard is geworden zal die 1200 euro om dat naar 48,8k te brengen ook niet zoveel uitmaken.
Als je echt wil investeren kan je dat geld beter gewoon beleggen en je huis laten voor wat het is en over 4-6 jaar verkopen as-is.
Het zou ook zomaar kunnen dat de economie helemaal inzakt en de huizen sowieso minder waard worden. Dan is je huis misschien wel 1200 euro meer waard vanwege je zonnepanelen van 5 jaar oud, maar als je gehele huis 50k minder waard is geworden zal die 1200 euro om dat naar 48,8k te brengen ook niet zoveel uitmaken.
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
Eens met @Ozzie hierboven. Het maakt geen drol uit of je huis een bouwval is of niet in deze markt, verkopen doet het toch wel.
Als het een volledig VTwonen-interieur heeft met alles nieuw, hippe visgraatvloer en stalen taatsdeur, dan mag je er 50k bij op tellen. Als het echt ellendig is, dan gaat er 50k vanaf.
Echt niemand let nog op de CV ketel. Ja: ik vraag het wel aan de makelaar, maar ik zou er echt geen huis op laten staan en/of 1000 euro meer of minder bieden.
De isolatie, zonnepanelen, een CV ketel? Afhankelijk van je prijsklasse (sub 400k?) let helemaal niemand daar mee op. Men staat op het punt om enkele honderdduizenden euro's voor je huis neer te tellen. Alles wat je noemt kost minder dan 5000 euro. Da's 1 maand woningwaardestijging
als ik dat per se wil, betaal ik dat er gewoon zelf wel bij...
Als het een volledig VTwonen-interieur heeft met alles nieuw, hippe visgraatvloer en stalen taatsdeur, dan mag je er 50k bij op tellen. Als het echt ellendig is, dan gaat er 50k vanaf.
Echt niemand let nog op de CV ketel. Ja: ik vraag het wel aan de makelaar, maar ik zou er echt geen huis op laten staan en/of 1000 euro meer of minder bieden.
De isolatie, zonnepanelen, een CV ketel? Afhankelijk van je prijsklasse (sub 400k?) let helemaal niemand daar mee op. Men staat op het punt om enkele honderdduizenden euro's voor je huis neer te tellen. Alles wat je noemt kost minder dan 5000 euro. Da's 1 maand woningwaardestijging

Ionisatiepin gaat uiteindelijk alsnog kapot, dan wil je ketel niet meer ontsteken. Hebben mijn ouders met dezelfde ketel ook diverse keren gehad. Ventilator geen idee hoe lang die nog door blijft draaien als je het niet doet.
Op zich zijn die oude Nefits oerdegelijk, maar hebben wel hun zwakke plekken. Bij deze ketels willen de boilers nog wel eens lek raken, waardoor CV water wordt gemengd met tapwater. Op begane grond betekent zoiets dat je CV circuit gevuld wordt tot 4 bar, op zolder merk je er niks van maar heb je dus kans dat er CV water door je tapwater gemengd wordt.
Qua besparing zal je vooral stroom besparen vanwege de pomp en een beetje gas (kan zo 100 kuub zijn overigens) vanwege het niet actief 24/7 opstoken van een boiler. Met een Nefit moduline thermostaat is jouw ketel niet veel onzuiniger met verwarmen dan een nieuwe.
Om je even een idee te geven waarom je zou moeten vervangen: toen ik mijn huis betrok in 2010 kocht ik dat van een gezin die er "maar 5 jaar zouden wonen". Die hebben in 1996 een nieuwe VR ketel geplaatst omdat dat een stuk goedkoper was dan een HR ketel met condensafvoer en nieuwe rookgasafvoer. Als je kan rekenen, 1996 tot 2010 is geen 5 jaar maar 14. Ze hebben dus 14 jaar met een goedkope VR ketel zitten stoken, wat hun een gasverbruik van 3300 kuub per jaar opleverde.
Op zich zijn die oude Nefits oerdegelijk, maar hebben wel hun zwakke plekken. Bij deze ketels willen de boilers nog wel eens lek raken, waardoor CV water wordt gemengd met tapwater. Op begane grond betekent zoiets dat je CV circuit gevuld wordt tot 4 bar, op zolder merk je er niks van maar heb je dus kans dat er CV water door je tapwater gemengd wordt.
Qua besparing zal je vooral stroom besparen vanwege de pomp en een beetje gas (kan zo 100 kuub zijn overigens) vanwege het niet actief 24/7 opstoken van een boiler. Met een Nefit moduline thermostaat is jouw ketel niet veel onzuiniger met verwarmen dan een nieuwe.
Om je even een idee te geven waarom je zou moeten vervangen: toen ik mijn huis betrok in 2010 kocht ik dat van een gezin die er "maar 5 jaar zouden wonen". Die hebben in 1996 een nieuwe VR ketel geplaatst omdat dat een stuk goedkoper was dan een HR ketel met condensafvoer en nieuwe rookgasafvoer. Als je kan rekenen, 1996 tot 2010 is geen 5 jaar maar 14. Ze hebben dus 14 jaar met een goedkope VR ketel zitten stoken, wat hun een gasverbruik van 3300 kuub per jaar opleverde.
Lekker aardig, 400 euro incasseren en dan nog aangeven om hem te vervangen, die ziet zijn portemonnee al gevuld worden... Ah de eerste begroting is 400. ˜Ik zou dat meenemen in de verkoop, "ketel dient vervangen te worden , niet gedaan i.v.m. eventuele verbouwingen e/o verduurzamingen welke de nieuwe bewoner wilt laten uitvoeren. "Kungfufighter schreef op donderdag 8 april 2021 @ 11:49:
update:
Je hebt gedaan wat je moest doen, zo kunnen de volgende bewoners ook niet klagen dat je geen net onderhoud hebt gepleegd. (wat ik als koper liever zag, ik vervang het liever iets wat ik zelf wilt en niet de vorige bewoner)
[Voor 7% gewijzigd door Vorkie op 08-04-2021 12:31]
@Vorkie Nee ik heb die onderdelen nog NIET laten vervangen, hij raadde dat alleen aan. Vraag is nu: vervangen voor €400 of een nieuwe ketel? Iedereen zegt een nieuwe nemen, dus daar neig ik nu naar.
Vraag is: welke? Op de Consumentenbond wordt de Xterme 36 goed getest maar ik lees ook veel klachten, ik wil gewoon een zuinige nieuwe en goedkope ketel. Maar hoe kies je "de goede"? Daarom alleen al laat ik de huidige ketel liever hangen, geen gedoe...
Vraag is: welke? Op de Consumentenbond wordt de Xterme 36 goed getest maar ik lees ook veel klachten, ik wil gewoon een zuinige nieuwe en goedkope ketel. Maar hoe kies je "de goede"? Daarom alleen al laat ik de huidige ketel liever hangen, geen gedoe...
Als je als denkt in vervangen, pak dan een hybride oplossing, dat kan je dan meeverkopen "met hybride ketel en zonnepanelen", als je dan nog de voorwaardes bekijkt van sommige en je buurt moet van het gas af, kan je deze zo inwisselen. Maar of dat echt wat doet met de prijs, nee, maar misschien wel het gemak voor de volgende bewoners, want die weten dan dat ze daar even niets mee hoevenKungfufighter schreef op donderdag 8 april 2021 @ 12:33:
@Vorkie Nee ik heb die onderdelen nog NIET laten vervangen, hij raadde dat alleen aan. Vraag is nu: vervangen voor €400 of een nieuwe ketel? Iedereen zegt een nieuwe nemen, dus daar neig ik nu naar.

xtreme36 heb ik zelf, geen problemen mee, geluid voor warm water pakken is wel gehorig, maar ik lig er niet op/naast, maar de rest doet ie precies wat ie moet doen. moduleert ook heel fijn terug.
[Voor 7% gewijzigd door Vorkie op 08-04-2021 12:44]
ik zeg: als je je huis meer waard wil laten worden, moet je hem van C label, naar A label brengen.Kungfufighter schreef op donderdag 8 april 2021 @ 12:33:
dit zet zode aan de dijk, snel een 10% meer waarde.

(de koper krijgt nu meer hypotheek dus kan meer betalen.)
dit kan met warmtepomp + zonnepanelen (en misschien nog wat isolatie, maar dat moet je uit zoeken.).
maar is een stuk moeilijker met een gasketel. (haal je waarschijnlijk niet eens met gasketel.)
dus wil je dit niet doen, dan zou ik de gasketel niet vervangen en gewoon repareren.

de gas ketel vervangen maakt je huis niet meer waard, heel misschien in de marge ergens diep weg gestopt dat je 500€ extra krijgt, maar op een huis van 200k€ is dat pinda's

haast alle gas ketels zijn zuinig, haast alle gas ketels zijn goed.
het is moeilijker een slechte ketel te vinden als een goede.

(te vrede gebruiker van een remeha tzerra, die maar 100m3 gas per jaar verbruikt doordat ik al een warmtepomp heb.

ik heb gekeken wat dat kost, maar de isolatiekosten hier komen op €13.000, HR++ glas moet er dan komen ipv gewoon dubbel glas nu, nieuwe schuifpuien, warmtepompen nog niet eens meegerekend dus dat heeft geen zin hier.
Het heeft ook te maken met het bouwjaar van je ketel. Sommige gaan 20 jaar mee of langer.
In 20 jaar is er dan weer wat zuiniger model op de markt gekomen. En dan kan het lonen om de ketel preventief te vervangen.
Zie een ketel dus niet als een investering in je huis maar een nodig onderdeel van je huis. Want als je het niet hebt. Is het echt steenkoud.
In 20 jaar is er dan weer wat zuiniger model op de markt gekomen. En dan kan het lonen om de ketel preventief te vervangen.
Zie een ketel dus niet als een investering in je huis maar een nodig onderdeel van je huis. Want als je het niet hebt. Is het echt steenkoud.
Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling
dat is dan 3k€ duurder als wat ik heb gedaan.Kungfufighter schreef op donderdag 8 april 2021 @ 13:05:
ik heb gekeken wat dat kost, maar de isolatiekosten hier komen op €13.000, HR++ glas moet er dan komen ipv gewoon dubbel glas nu, nieuwe schuifpuien, warmtepompen nog niet eens meegerekend dus dat heeft geen zin hier.
(maar ik heb dan 28 zonnepanelen en veel voor luxe gegaan.)
je rekent het dus zo uit dat je gelijk hebt.

ik kom uit op:
zonnepanelen 10x350Wp = <3k€. (BTW aftrekbaar.)
warmtepomp 4-5k€ (dan ga je voor hybride waarschijnlijk, maar voor iets meer kun je ook voor een standalone gaan. vergeet de subsidie niet en niet vergeten dat je dan in de zomer ook koeling kunt hebben.)
heb je nog iets over voor isolatie.
(gewoon dubbel glas is al goed genoeg voor label sprong hoef je niet te vervangen, maar heel onverstandig is het niet. dit kan vaak wel gewoon in het oude kozijn als die nog goed is.
maar als je zo als ik nog enkel glas hebt op de boven verdieping dan wel wat doen daar.
dit heeft mijn 700€ gekost.
vloer kun je ook voor 1200€ verder isoleren, heb ik gedaan voor de vloerverwarming, en kosten mij voor 2x zo goede isolatie en zelf doen maar 500€.
dit word nu ook gesubsidieerd door mijn gemeente, vond ik een te lastig verhaal en heb ik niet gedaan.)
dus het kan allemaal wel, als je maar wil.

Okee, €400 uitgeven aan een ketel die 23 jaar oud is? Als je serieus geld overhebt en er geen raad mee weet wil ik het ook wel komen halen hoor, want dit is zonde. De slechtste investering die je kan doen. Gewoon direct vervangen! Ik heb hier een Intergas Kombi HRE 36/48 en dat is een zeer betaalbare zeer goede CV ketel. Onze ketel was ook van 1997 en een paar jaar geleden vervangen nadat ik al een paar keer wat onderdelen had vervangen en het echt zat was met deze ketel. Want je blijft bezig.Kungfufighter schreef op donderdag 8 april 2021 @ 11:49:
update:
Na 5 jaar onderhoud doen a E400 per jaar heb je de aanschaf er al uit. En ik kan je op een briefje geven dat deze ketel van 23 jaar oud niet zonder problemen nog 5 jaar gaat werken. Dat blijft onderhoud kosten. Dweilen met de kraan open. Nog bovenop dat je er zelf gedoe mee hebt, met een ketel zit die niet werkt, en in de koud zit als je deze echt nodig hebt. Dus die ketel vervangen zou ik niet eens over nadenken, al alleen voor je eigen wooncomfort en gemak, want 23 jaar oud is toch echt economisch "op".
Zonnepanelen zou ik zelf ook wel laten doen, maar kan je inderdaad over discussieren. Maar als je pas over 5 jaar gaat verhuizen heb je ze er al bijna uit, en wat je er bij verkoop nog voor krijgt als waardeverhoging is dan zowiezo winst lijkt me. Verliezen kan je er volgens mij echt niet op.
Weteringbrug ZO 9.900Wp — NW 6.270Wp — Totaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)
Je zegt dat je nog een paar jaar woont. Bij een nieuwe heb je 2 jaar garantie. Dus waar maak je je nu druk om.Kungfufighter schreef op donderdag 8 april 2021 @ 12:33:

Dus gewoon een goedkope kiezen.
En Remeha is overigens prima.
Wel ook de rookgasafvoer vervangen !
Ik heb nog een Atag blauwe engel lI liggen je ziet er nix aan, mag je zo meenemen, heb altijd binnen gestaan en is van een oud mannetje geweest.Kungfufighter schreef op donderdag 8 april 2021 @ 12:33:

Paar jaar geleden ging in elke woning die ik voor de verhuur zag een remeha, nu zie ik vaker intergas.
beide niet duur in aankoop en onderhoud zegt men (daarom worden zo ook opgehangen door de "huisjes melkers")
Volgens mij prima keteltjes. Storingen e.d. hebben vaak niet veel met de ketel te maken maar meer met wie er met zijn fikken aanzit (bewoner/ instalateur) dus als jij jezelf vertrouwd en je vertrouwd je instalateur ben je al een heel eind

Update 2:
Net contact gehad met warmtebeheer en zij wilden geen nieuwe cv ketel plaatsen omdat ik een circulair systeem zou hebben, met een dode leiding omdat de circulatiepomp niet meer werkt en er daardoor kans is of zou zijn op Legionella. Ik heb nu een "onveilig" systeem en hij raadde mij aan een loodgieter te bellen om die leiding te verwijderen ofzo. Ik vind het een heel ingewikkeld verhaal.
Ik heb ook de oude bewoner gevraagd en die zegt van niets te weten en die zegt dit systeem zo 10 jaar te hebben gebruikt zonder probleem. Hier een foto van de huidige situatie.
Kan iemand mij helpen of tips geven? Moet die installateur niet zeuren (doet ie wel) of moet ik hier echt dringend iets aan doen? Hij had het over Legionella en onveilig enzo...
Die emmer doet hier overigens niets en staat er toevallig. Dit is de onderkant van de ketel...
Ik heb echt geen idee wat ik nu moet doen dus elke tip is welkom!
Net contact gehad met warmtebeheer en zij wilden geen nieuwe cv ketel plaatsen omdat ik een circulair systeem zou hebben, met een dode leiding omdat de circulatiepomp niet meer werkt en er daardoor kans is of zou zijn op Legionella. Ik heb nu een "onveilig" systeem en hij raadde mij aan een loodgieter te bellen om die leiding te verwijderen ofzo. Ik vind het een heel ingewikkeld verhaal.
Ik heb ook de oude bewoner gevraagd en die zegt van niets te weten en die zegt dit systeem zo 10 jaar te hebben gebruikt zonder probleem. Hier een foto van de huidige situatie.
Kan iemand mij helpen of tips geven? Moet die installateur niet zeuren (doet ie wel) of moet ik hier echt dringend iets aan doen? Hij had het over Legionella en onveilig enzo...
Die emmer doet hier overigens niets en staat er toevallig. Dit is de onderkant van de ketel...
[Voor 3% gewijzigd door Kungfufighter op 13-04-2021 17:31]
Om een eerdere reactie van je te benoemen.Kungfufighter schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 17:29:
2200 is een heel normale prijs voor aanschaf en installatie.
Vooral als de rookgasafvoer niet vervangen hoeft te worden.
Ja het gaat hier nu om de leiding die Legionella zou hebben, maar het s een heel technisch verhaal. Vandaar mijn vraag om tips. Dat ik de ketel wil laten vervangen is nu wel duidelijk maar de (andere) installateur had het over dat ik de "dode leiding" uit het circulaire systeem moet laten verwijderen omdat de pomp niet werkt...
Circulair systeem waarvan de pomp kapot is en een dode leiding heeft?
Komt op mij over als iets serieus wat niet zomaar wordt gezegd. Pluspunten voor de oplettendheid van die monteur. Ik zou er zeker spoedig iets aan doen.
Als je hem niet gelooft
https://yourshealthtest.n...Lo_tYkAzNZkMaAoToEALw_wcB
Komt op mij over als iets serieus wat niet zomaar wordt gezegd. Pluspunten voor de oplettendheid van die monteur. Ik zou er zeker spoedig iets aan doen.
Als je hem niet gelooft
https://yourshealthtest.n...Lo_tYkAzNZkMaAoToEALw_wcB
SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie
Pagina: 1