Vraag

• Dekay99
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-11-2022
Mijn vraag
Nu we 2 thuis werken (zoomvoorzitter) en 2 scholieren online zitten: Ben ik op zoek naar best practice voor het behouden van verbinding bij storing. Dus dat de externe verbindning automatisch overgaat op een andere verbinding (Failover). Wat is handig en goedkoop?

Relevante software en hardware die ik gebruik
We hebben nu ziggo router (in bridge modus) en daarachter een Ubiquity Amplify HD modem met bedraad 4 werkplekken en 2 ps4s.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

0. Overstappen:
Tja alle providers hebben wel eens storingen...
En ziggo heeft in deze Rotterdamse wijk beste up en down. dankzij kabel.

1. bij storing een hotspot opzetten:
voordeel:
zo geregeld

nadeel:
-toch even verbinding kwijt, gepiel om hotspot op te zetten
-kost veel geld aan data (zeker als 2 man vergeten het uit te zetten... =100 euro bij 1 keer... stel dat het vaker gebeurd..)

2. twee abbo's afnemen van met verschillende verbinding (Kabel,4g of dsl) en een apparaat er tussen die tussen beiden schakelt?

Ik heb nu naast ziggo (500mbps down/50up) een tmobile abbo dsl (100mps down/30 up) afgesloten.
Ik heb even getwijfeld over een 4g verbinding... maar dat kost hardware (4g router) en uiteindelijk ook veel data en soms mindere ontvangst.
Ik heb een ubiquity edge X router besteld +-60 euro (Deze zou 3 of 4 wan verbindingen aan moeten kunnen)
En hoop komende week e.e.a. in te regelen. ben benieuwd.

Voordeel: continue verbinding
Nadeel: Structureel hogere kosten (2e abboo 35 eur per maand -> *12= 420 eur per jaar) + 1malig router/switch die failover doet.

A is dit slim? Wat zouden jullie doen?

Beste antwoord (via Dekay99 op 10-03-2021 17:41)

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Dekay99 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 18:32:
[...]

Ene van die buren had het beter geregeld.. omdat hij bij Ziggo ook een VOdafone abbo heeft.. kreeg hij ter compensatie extra data van Vodafone...
Dat is de gewoonte bij Ziggo: als je ook Vodafone hebt krijg je in geval van storing extra data op al je toestellen. Iets van 50Gieg meen ik me te mogen herinneren.
Lijkt me een mooie optie 5

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Alle reacties

Acties:
  • +2Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:35
Goedkoop ? niets
handig: 4g modem / een LTE laptop.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:04

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Begin eens met een kosten/batenanalyse en te kijken hoevaak dat mou daadwerkelijk voorkomt.
Ik heb ook Ziggo en sinds de lockdown misschien 1x gehad dat er een probleem was - mijn modem was dood. Toen heb ik een kabel naar de buren getrokken. Teams is er vaker uitgeknald - maar dat ligt buiten mijn macht.
Voor noodgevallen heb ik zelf een Vodafone red unlimited abo op mijn zakelijke toestel. Kan daar dus mee tetheren. Gebruik ik eigenlijk alleen in de vakanties.

Als jij een failover verbinding wilt hebben moet je ook iets hebben dat kan failoveren. Dat heb je nu niet volgens mij. Meen dat de ubiquiti USG het wel kan, maar daar schiet je niks mee op.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:18
Je bent een kleine zelfstandige neem ik aan?
Anders zou je dit namelijk gewoon via je werk moeten regelen (en kom je waarschijnlijk bij een 4G hotspot uit...?).
In mijn geval is de vaste internet verbinding niet zo cruciaal dat ik er zelf extra geld in zou stoppen (laat staan 400+ per jaar).

• Dekay99
@The Eagle 1. ben het met je eens ik heb al jaren chello/upc/ziggo eigenlijk nooit storingen. Maar afgelopen maand een stuk of 10 keer. Ik verwacht dan ook dat dat structureel opgelost wordt... en dan zeg ik een van de 2 weer op. Tevens heb ik een gillende vrouw in mijn nek... en die wil verbinding.. dus ja daar is niemand tegen opgewassen ;) 2. Die Ubquity edge X router heeft failover functionaliteit .

• Dekay99
Smobbo schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 14:18:
Je bent een kleine zelfstandige neem ik aan?
Anders zou je dit namelijk gewoon via je werk moeten regelen (en kom je waarschijnlijk bij een 4G hotspot uit...?).
In mijn geval is de vaste internet verbinding niet zo cruciaal dat ik er zelf extra geld in zou stoppen (laat staan 400+ per jaar).
yep 2 keer zelfstandige. Waarvan 1 juist sterk afhankelijk is van stabiele verbinding ;) dus eigen werkgever en kan als werkgever beslissen dat ik probeer ;) En mezelf even nerdtijd gun (en hogere kosten). .

Acties:
  • +2Henk 'm!

• borft
  • Laatst online: 18-03 20:08
wat is een Ubiquity Amplify HD modem? bedoel je een Ubiquity Amplify HD router?

sowieso, als je in een call zit, en je switcht van provider, kan je er donder op zeggen dat al je verbindingen eruit knallen. Enige voordeel, als het automatisch gaat, is dat het, meestal, na een aantal seconden weer werkt.

Maar, wanneer ligt een verbinding eruit? is dat als er packet loss is? en zo ja, hoeveel packet loss? is dat als de latency te hoog is? en zo ja, wat is te hoog? Hoe voorkom je dat je verbinding gaat knipperen tussen de 2 providers?

Dit klinkt als een probleem dat makkelijk op te lossen is, maar in de praktijk is het een stukje lastiger, is mijn ervaring!

• Dekay99
borft schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 14:23:
wat is een Ubiquity Amplify HD modem? bedoel je een Ubiquity Amplify HD router?

sowieso, als je in een call zit, en je switcht van provider, kan je er donder op zeggen dat al je verbindingen eruit knallen. Enige voordeel, als het automatisch gaat, is dat het, meestal, na een aantal seconden weer werkt.

Maar, wanneer ligt een verbinding eruit? is dat als er packet loss is? en zo ja, hoeveel packet loss? is dat als de latency te hoog is? en zo ja, wat is te hoog? Hoe voorkom je dat je verbinding gaat knipperen tussen de 2 providers?

Dit klinkt als een probleem dat makkelijk op te lossen is, maar in de praktijk is het een stukje lastiger, is mijn ervaring!
haha nee ik heb idd een Ubiquity Amplify HD wifi Router... die is vooral moooi en doet het prima voor de verbinding in huis. .. maar die heeft geen failover functie: daarvoor heb ik nu een ubiquity Edgerouter X besteld en die heeft wel failover.. en die ga vóór de Amplify HD zetten .. met aan de ene kant ziggo en de ander kant tmobile :)...
de verbinding ligt er afgelopen weken uit in de hele straat (te weten dmv buurtwhatsapp) en waardoor dat komt... dat weet Ziggo hopelijk wel. Dus het gaat niet om packetloss of latency... het is 0 verbinding. :)

Dank voor je reactie :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• borft
Dekay99 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 14:31:
[...]

haha nee ik heb idd een Ubiquity Amplify HD wifi Router... die is vooral moooi en doet het prima voor de verbinding in huis. .. maar die heeft geen failover functie: daarvoor heb ik nu een ubiquity Edgerouter X besteld en die heeft wel failover.. en die ga vóór de Amplify HD zetten .. met aan de ene kant ziggo en de ander kant tmobile :)...
de verbinding ligt er afgelopen weken uit in de hele straat (te weten dmv buurtwhatsapp) en waardoor dat komt... dat weet Ziggo hopelijk wel. Dus het gaat niet om packetloss of latency... het is 0 verbinding. :)

Dank voor je reactie :)
sure, prima usecase. Maar je moet alsnog je router uitleggen wanneer ie moet switchen. Er is geen verbinding is niet heel erg deterministisch. Want op ethernet niveau zal er prima nog een verbinding met je kabelmodem zijn.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:33
Optie 4: Kijken of je met een buur (zonder Ziggo) kunt kijken of je toegang kunt krijgen tot elkaars gast-netwerk?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:05
Beste tip (geen extra kosten) is optie 4 -Nadelen: hoe snel is het als de buren ook 3 zooms meetings hebben tijdens nood (beide verbindingen testen, die van jou en je buren)

Anders ga je naar optie 2 en dan heb je dezelfde nadelen als optie 1

Hattrick: Thorgal Eagles

• Dekay99
Groentjuh schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 15:21:
Optie 4: Kijken of je met een buur (zonder Ziggo) kunt kijken of je toegang kunt krijgen tot elkaars gast-netwerk?
Top idee. Een van de eerdere 'posters' gaf hetzelfde gedaan te hebben.
Ik heb dat idee ook gehad.. maar na controle blijken de nabij buren allemaal ziggo ... en dezelfde storing :).
Ene van die buren had het beter geregeld.. omdat hij bij Ziggo ook een VOdafone abbo heeft.. kreeg hij ter compensatie extra data van Vodafone....
Dat was de beste oplossing :) maar ja ik zit bij Simpel(tmobile)

Thx :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Dekay99 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 18:32:
[...]

Ene van die buren had het beter geregeld.. omdat hij bij Ziggo ook een VOdafone abbo heeft.. kreeg hij ter compensatie extra data van Vodafone...
Dat is de gewoonte bij Ziggo: als je ook Vodafone hebt krijg je in geval van storing extra data op al je toestellen. Iets van 50Gieg meen ik me te mogen herinneren.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:31

Nox

Noxiuz

4G modem welke dual wan ondersteunt. Simkaartje erin en gaan.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 16:04

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Brahiewahiewa schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 19:46:
[...]

Yup, die heb ik destijds ook gehad toen mijn modem er uit knalde. Dat was iirc 3 dagen voordat we een week op vakantie zouden gaan. In die paar dagen had ik al een nieuw modem, maar die databundels op de 3 VDF abo's die ik heb (vriendin, prive + zakelijk) hou je dan. Dus ik had 150GB data te verstouwen. Dat heb ik niet gered :+

Maar het is een prima optie als fallback. Goedkoopste VDF mobiele abo halen dat je kunt vinden (start M, 3GB per maand voor 11 euro) en een 4G modem. Als ziggo er uit knalt bel je ze, knallen ze 50GB op die sim en kun je vooruit. Plug je even je modempje om op je router en gaan. Alleen snelheid zal geen 100Mbit zijn, maar je kunt iig iets :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• saharoen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17-03 21:08
ik heb voor noodgeval een 4g Huawei modem de Huawei B618s gekocht voor 50 euro en een prepaid tmobile simkaart gekocht die hebben mooie databundel voor €2.95 https://www.t-mobile.nl/mobiel/prepaid/bundels#se3

[Voor 3% gewijzigd door saharoen op 09-03-2021 23:31]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-03 16:24
Volgens mij zie je iets over het hoofd. Ziggo is DHCP en je connectbox staat in bridge. Je zal van T-Mobile een modem/router/switch/accesspoint combi ding krijgen die niet in bridge kan.

Je kan de edgerouter in de dmz zetten (misschien) maar dat maakt het opzetten van failover niet makkelijker.

Je kan eens rond speuren of het ding van t-mobile te omzeilen is. Bijvoorbeeld met een draytek vigor 130 of 165. Die kunnen in full bridge.

Volgens mij zal je dat eerst moeten “oplossen” voor je die failover kan regelen. Maar ik zal het topic blijven volgen want ik overweeg hetzelfde te doen maar dan door ziggo erbij te nemen :-)

• borft
Kasper1985 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 23:47:
Volgens mij zie je iets over het hoofd. Ziggo is DHCP en je connectbox staat in bridge. Je zal van T-Mobile een modem/router/switch/accesspoint combi ding krijgen die niet in bridge kan.

Je kan de edgerouter in de dmz zetten (misschien) maar dat maakt het opzetten van failover niet makkelijker.

Je kan eens rond speuren of het ding van t-mobile te omzeilen is. Bijvoorbeeld met een draytek vigor 130 of 165. Die kunnen in full bridge.

Volgens mij zal je dat eerst moeten “oplossen” voor je die failover kan regelen. Maar ik zal het topic blijven volgen want ik overweeg hetzelfde te doen maar dan door ziggo erbij te nemen :-)
waarom is dat een probleem? je kunt toch op je fall-back isp je modem in de DMZ zetten en dubbele NAT toepassen? Dat zou prima moeten werken, zeker voor die paar keer per jaar dat Ziggo niet werkt.

De kunst, is het opzetten van goeie healthchecks, zodat je router weet wanneer ie moet switchen, maar dat staat denk ik los van dubbele nat of niet.

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15-03 21:18
Is het heel erg dat je even een verbinding kwijt bent? Zo nee, dan zou ik gewoon een mobiel abonnement upgraden naar unlimited 4g. Dat gebruik ik ook, mocht ziggo een storing hebben (toevallig 2x gehad sinds de lockdown), dan ben je binnen een minuut weer online.

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-03 16:24
borft schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 13:45:
[...]

waarom is dat een probleem? je kunt toch op je fall-back isp je modem in de DMZ zetten en dubbele NAT toepassen? Dat zou prima moeten werken, zeker voor die paar keer per jaar dat Ziggo niet werkt.

De kunst, is het opzetten van goeie healthchecks, zodat je router weet wanneer ie moet switchen, maar dat staat denk ik los van dubbele nat of niet.
De edgerouter doet dit helemaal vanzelf. En je kan het zo gek tweaken als je zelf wilt. Bijvoorbeeld: stuur 5 pings naar IP X als 3 van de 5 niet werken is de verbinding dood dus schakel over.

Dubbel nat vind ik persoonlijk altijd beter om te voorkomen. Maar misschien werkt het wel net zo goed met een dhcp LAN ip vanuit de tmobile router.

De edge router is hier in ieder geval de perfecte oplossing voor

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:50
Is een 4G modem / abo dan werkelijk zo duur? Dat lijkt me de beste failover, want compleet andere technologie, andere provider. De kans op common mode failures is het geringst.

Je zult moeten kijken hoeveel geld je ervoor over hebt en wat je aan minimale service wilt kunnen gebruiken ten tijde van een failover. Gratis gaat het linksom of rechtsom niet zijn.

• Dekay99
Thx allen.
Korte update

En het beste zou idd zijn geweest om qua phone abbo over te stappen op Vodafone en dan die vodafone 100gig sim te krijgen.... van Ziggo (zoals de buurman heeft kunnen doen). Weet ook niet of overstappen naar Vodafone daarvoor nodig si eigenlijk

Budget is niet per se een beperking... het experiment en pielen is ook geld waard :) Niet waar?
De Edge Router X is binnen... nog even wachten op de Tmobile box.

Maar heb de uitleg gevonden over hoe e.e.a. in te stellen :-)

Als de andere internet box er is wordt het vervolgd :)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Dekay99
Het werkt.

Vorig weekend de edgerouter tussen Ziggo en Tmobile Adsl gezet.
Even getest dmv stekker van ziggo eruit te trekken, en meteen gaat ie over tmobile. Ziggo er weerin.. en hij gaat weer terug naar Ziggo.
Ook in de logbestanden van afgelopen week kunnen zien dat de verbinding verbroken werd en overging op Tmobile.

Om het goed aan de praat te krijgen moest ik de amplift router die ik al had in Bridge modus zette en de edge router DHCP-server laten worden. Blij verrast dat de Amplify keurig een lijst krijgt van de verbonden devices (24 incl lampen e.d.) blijft weergevne. Ik had dat niet verwacht.

Ik had mijn diskstation een vast Ip gegeven op het netwerk van de Amplify...daar moest ik dan even verbinding mee maken in directe verbinidng met de laptop en het een vast IP adres op het nieuwe netwerk geven. Maar verder verloopt alles prima. PS4 is blij met NAT2. Verder geen problemen (afgelopen week althans)

Het is niet de goedkoopste maar voor komende periode waarin vermoedelijk de ziggo storingen aanhouden wel de beste (werkt direct zonder een 4g hotspot aan te zetten e,d,) En Ziggo houd ik aan voor de hoge downloadsnelheid- 3 gamers in huis.

greetz,
Dekay99

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:10
wat ik wel eens gebruikt heb (toen mijn modem geen werkende voeding meer had) en we wel internet nodig hadden. is een eigen extra router geconfigureerd als wifi client die verbonden is met het netwerk van de buren.
En mijn eigen eerste router met de wan poort aangesloten op een van de lan poorten van de wifi client router.

wat mij betreft prima oplossing om op de plank te hebben liggen en incidenteel te gebruiken, niet voor structureel 24/7 gebuik om, vanwege voorwaarden van beide internet providers en wetgeving.

wel even vragen aan de buren vragen of het mag en wat de wifi key is.

• Dekay99
W1ck1e schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 09:17:
wat ik wel eens gebruikt heb (toen mijn modem geen werkende voeding meer had) en we wel internet nodig hadden. is een eigen extra router geconfigureerd als wifi client die verbonden is met het netwerk van de buren.
En mijn eigen eerste router met de wan poort aangesloten op een van de lan poorten van de wifi client router.

wat mij betreft prima oplossing om op de plank te hebben liggen en incidenteel te gebruiken, niet voor structureel 24/7 gebuik om, vanwege voorwaarden van beide internet providers en wetgeving.

wel even vragen aan de buren vragen of het mag en wat de wifi key is.
Ik heb gevraagd aan de buren. maar die zitten allemaal op ziggo :)
:) (die op Tmobile zitten te ver weg)

maar zeker een goede optie voor anderen/

• Dekay99
Small update,

Ik de failover werkt, dat was leuk spelen met die edgerouter.
Maar ik heb toch vaak korte storingen bij het overgaan van een verbinding naar de andere.
De edgerouter is vaak aan het 'flippen' van de ene provider naar de andere.

Ben even 1 week voluit op Ziggo gegaan. Regelmatig storingen.
Nu 1 week voluit op Tmobile. Nog geen storingen.

Kortom... ben ernsitig aan het denken aan: "Dag Ziggo" na jaren prima gewerkt te hebben.
Ondanks hogere download snelheid (hetgeen bij het downloaden van games
foor PS4 of PC geweldig is) -> Stabiliteit gaat voor zeker bij thuiswerken.

Misschien kan ik nog even die stabiliteit van de Ziggo verbinding meten? Of ziggo vragen om daarnaar te kijken? Als ik voorbij hun geautomatiseerde afweer van gebruikers systeem kom?

Dekay99

• RollieBollie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:30
Ik moet de 1e ISP nog tegenkomen die geen stabiele verbindingen wilt leveren. Als gebruiker zijnde wil je van internet gebruik kunnen maken wanneer jij dat wilt. Als je dus regelmatig storingen hebt kan je overstappen naar een andere ISP of ondersteuning van de huidige ISP vragen.

Als jij dus al jaren tevreden bent over Ziggo is het handig om contact op te nemen met Ziggo. Voordat je dat doet kan je denk ik nog wel proberen of het probleem is opgelost met een nieuwe kabel tussen je Ziggo modem en punt waar de kabel binnenkomt in je huis.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee