Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veltnet
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-04 12:01
Beste Tweakers,

Ik heb nu al een paar jaar een fiber verbinding via XS4ALL. Dit heeft altijd goed gewerkt zonder problemen.
Zowel bekabeld als Wifi werkte tot 2 weken geleden altijd perfect. Sinds 2 weken heb ik een probleem.

Mijn Fritzbox geeft via DHCP alleen een IPv6 adres en geen IPv4 adres meer terug aan lokale devices. Het fritzbox heeft zelf wel een vast ipv6 en ipv4 adres.
De Fritzbox systeemlog zegt het volgende:
06.03.21 19:28:25 Internet connection failed: Reason for error: 2 (DHCPv4 no answer on DISCOVER)
Als ik Google op deze melding dan kom ik uit op de service pagina van AVM (de fabrikant van het modem). Deze meld het volgende:
Als een van de volgende foutmeldingen wordt weergegeven, neem dan contact op met je kabelprovider:
  • "Internet connection failed: Reason for error: 2 (DHCPv4 no answer on DISCOVER)"
  • "Could not establish IPv6 internet connection: No response from DHCPv6 server (SOL)"
  • "IPv6 internet connection error: DHCPv6 error because of 7 (got no aftr)"
Als deze meldingen worden weergegeven heeft de internetverbinding een storing of de kabelprovider heeft de FRITZ!Box nog niet ontgrendeld.
Ik heb dus contact opgenomen met XS4ALL (mijn provider). Die geeft aan dat ze niet weten wat het probleem is. Volgens XS4ALL moet een modem reset/ terug naar de fabrieksinstellingen de oplossing zijn.

Nu heb ik dat geprobeerd. Nadat het modem naar de fabrieksinstellingen is teruggezet werkt het goed.....voor 1 tot 2 dagen...daarna krijg ik weer hetzelfde probleem....geen ipv4..

Het lijkt mij dat mijn modem gewoon vervangen moet worden. Het heeft 2 jaar zonder problemen gewerkt. Het kan nu nog geen 2 dagen werken zonder de fout in te gaan.

Hoe nu verder?
  • Nieuw modem regelen bij XS4ALL (willen ze niet, volgens XS4ALL is het modem OK)
  • Overstappen naar Freedom ( is reële optie) en hopen dat die betere service/helpdesk bieden
  • Ubiquity Edgerouter X ertussen en het Fritzbox modem alleen als modem gebruiken
Als jullie andere suggesties hebben om dit probleem op te lossen, dan hoor ik het graag.

Met vriendelijke groet,

/Rein

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAJansen
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-06 13:30
veltnet schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 12:54:
Mijn Fritzbox geeft via DHCP alleen een IPv6 adres en geen IPv4 adres meer terug.
Bedoel je hiermee dat je apparaten binnen je thuisnetwerk geen adres meer krijgen of dat het modem zelf geen adres meer krijgt en je (ipv4) internetverbinding dus niet werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@veltnet Wat @BAJansen zegt,
Geeft of krijgt je FRITZ!Box 5490 geen IPv4 adres?

En welke f/w gebruik je?

[ Voor 12% gewijzigd door ehtweak op 09-03-2021 13:01 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veltnet
Het modem heeft zelf een vast ipv6 adres en een vast ipv4 adres, maar hij geeft geen ipv4 adressen uit aan devices.

Bovendien is het modem heel traaaaaag. Duurt minimaal 30 seconden voordat een pagina is geladen

Firmware: FRITZ!OS 07.12, FRITZ!OS is up to date.

Zoals hierboven vermeld: Na resetten gaat alles een paar dagen 100% goed voordat de modem problemen geeft. De eerste 2 dagen heb ik helemaal geen problemen. Na 2 dagen gaat ipv4 kapot. Het enige wat dan werkt is opnieuw resetten, terug naar factory settings, backup restore...en dat doet hij het weer voor 2 dagen.

Alleen een reset is niet voldoende..ik moet echt een factory reset doen.

Verder heb ik alle apparaten van het netwerk afgehaald, en stuk voor stuk gechecked (op juiste dhcp/ip instellingen). Dit lijkt allemaal ok.

[ Voor 95% gewijzigd door veltnet op 09-03-2021 13:13 . Reden: extra info ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Weet je zeker dat er geen andere storende factoren zijn die de werking van de DHCP service van je 5490 blokkeren?

https://avm.de/service/fr...eschrankte-Konnektivitat/

Zaken als mogelijke andere devices met fixed IP adressen? Per ongeluk geactiveerde andere DHCP services? Heb je al getest met slechts 1 PC, aangesloten op het LAN gedeelte van je 5490?
Kortom, eerst alles elimineren en dan beginnen met slechts 1 device, aangesloten op je 5490. En dan checken of DHCP al dan niet funktioneert.

En dat trage gebeuren duidt vaak wel op een IP conflict, ergens in je LAN...

[ Voor 6% gewijzigd door ehtweak op 09-03-2021 13:05 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 567735

Er loopt al een tijdje een golf inlogpogingen op Fritz!Boxen, misschien ben jij één van de 'gelukkigen'.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 567735 op 09-03-2021 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

veltnet schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 12:54:
...
Mijn Fritzbox geeft via DHCP alleen een IPv6 adres en geen IPv4 adres meer terug aan lokale devices. Het fritzbox heeft zelf wel een vast ipv6 en ipv4 adres.
De Fritzbox systeemlog zegt het volgende:
06.03.21 19:28:25 Internet connection failed: Reason for error: 2 (DHCPv4 no answer on DISCOVER)
...
Ik vind het een raar verhaal: je zegt dat je modem een vast ip4 adres heeft. Maar waarom gaat-ie dan op z'n wan aansluiting naar een dhcp4 server zoeken?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veltnet
Brahiewahiewa schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 13:53:
[...]

Ik vind het een raar verhaal: je zegt dat je modem een vast ip4 adres heeft. Maar waarom gaat-ie dan op z'n wan aansluiting naar een dhcp4 server zoeken?
Ja dat vraag ik me ook af.
Ik zie in de systeemlog wel dat DHCP een error geeft. Dat de Fritzbox dus geen ipv4 antwoord krijg van de server en wel een ipv6 antwoord.
06.03.21 19:22:17 IPv6 prefix obtained successfully. New prefix: 2001:985:b9f8::/48
06.03.21 19:22:17 IPv6 internet connection established successfully. IP address: 2001:985:b9f8::1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

veltnet schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 13:00:
Het modem heeft zelf een vast ipv6 adres en een vast ipv4 adres, maar hij geeft geen ipv4 adressen uit aan devices.
Sorry hoor, maar volgens mij spreek je jezelf tegen... ;)
De foutmelding heeft te maken met het niet krijgen van een IP adres van de zijde van de provider (in casu Xs4all). JIJ zegt dat 'ie geen IPv4 adressen uitgeeft aan jouw devices; dat is je lokale LAN, m.a.w. dat wordt bepaald door je lokale DHCP server.
Het is of het een, of het ander...??? (of beiden, maar da's nog onwaarschijnlijker)
Verder heb ik alle apparaten van het netwerk afgehaald, en stuk voor stuk gechecked (op juiste dhcp/ip instellingen). Dit lijkt allemaal ok.
Lijkt...? Zeker weten? Want vooral omdat het na enige tijd optreedt, lijkt het wel alsof de lease time verstreken is .
Wat is b.v. je subnet instelling en specifiek DHCP parameters die je zelf ingesteld hebt? C.q. de adres range?
Want juist als het na een aantal dagen optreedt, lijkt het wel alsof er in die tussentijd juist een device bij komt, want de boel vernaggelt. Of een conflicterende DHCP services, en/of een dubbel IP adres o.i.d.

En wat is de status van je 5490 op het moment dat het wel werkt? Want dan zou je je fixed IP adres van Xs4all moeten hebben. En dat hoort hetzelfde te blijven...(aan de WAN kant dus)

[ Voor 11% gewijzigd door ehtweak op 09-03-2021 14:52 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:42

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Ik denk dat je eerst voor jezelf even een duidelijk beeld moet hebben van de problemen die je hebt. Afgaande op wat je beschrijft, heb je 2 problemen:
1. Je Fritzbox krijgt geen IPv4 adres van het XS4ALL netwerk.
2. Je Fritzbox deelt geen IPv4 adressen uit in je eigen lokale netwerk.

Beide punten lossen op na een factory reset, voor een paar dagen. Daarna treedt het probleem weer op. Is dat correct?

Ik heb een paar vragen:
Hoe heb jij probleem 2 vastgesteld?
Als het probleem voorkomt: Wat als je ALLES (behalve 1 laptop of pc direct aangesloten via netwerkkabel) los haalt wat aan de Fritzbox zit, daarna de Fritzbox rebooten. Is punt 1 en 2 dan opgelost?

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

remco_k schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 14:38:
...
Als het probleem voorkomt: Wat als je ALLES (behalve 1 laptop of pc direct aangesloten via netwerkkabel) los haalt wat aan de Fritzbox zit, daarna de Fritzbox rebooten. Is punt 1 en 2 dan opgelost?
Tja, dan moet TS 2 of meer dagen lang zich behelpen met alleen één laptop; geen aantrekkelijke optie

Maar, idd, de TS voegt 2 dingen samen: namelijk het dhcpclient proces op de wan interface en het dhcpserver proces op de lan interfaces. Deze twee processen zijn onafhankelijk van elkaar en zouden elkaar ook niet moeten beïnvloeden

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Brahiewahiewa schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 15:00:
[...]

Tja, dan moet TS 2 of meer dagen lang zich behelpen met alleen één laptop; geen aantrekkelijke optie
Nope. Alleen alles lostrekken als het probleem er is, dan Fritz rebooten en kijken of het er nog steeds is.
Als je een beetje vaardig bent lukt je dat in 2 minuten. Niet in 2 dagen. :+

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

remco_k schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 15:04:
[...]

Nope. Alleen alles lostrekken als het probleem er is, dan Fritz rebooten en kijken of het er nog steeds is.
Als je een beetje vaardig bent lukt je dat in 2 minuten. Niet in 2 dagen. :+
Met alles nog geconnect zegt TS:
... Na resetten gaat alles een paar dagen 100% goed voordat de modem problemen geeft. De eerste 2 dagen heb ik helemaal geen problemen. Na 2 dagen gaat ipv4 kapot. Het enige wat dan werkt is opnieuw resetten, terug naar factory settings, backup restore...en dat doet hij het weer voor 2 dagen...
Waarom zou het dan met één apparaat aangesloten, wel ineens stuk gaan?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

@Brahiewahiewa
De TS zegt ook:
Alleen een reset is niet voldoende..ik moet echt een factory reset doen.
Dus als de Fritzbox in die foutstatus wordt gereboot, is het probleem er daarna nog steeds, staat daar.
En dat is dan de testcase: is het probleem er dan nog, of misschien toch ineens niet meer?

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

remco_k schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 15:13:
@Brahiewahiewa
De TS zegt ook:

[...]

Dus als de Fritzbox in die foutstatus wordt gereboot, is het probleem er daarna nog steeds, staat daar.
En dat is dan de testcase: is het probleem er dan nog, of misschien toch ineens niet meer?
OK: +1

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• veltnet
Het probleem is opgelost.

De DHCP range was van 192.168.1.100 tot 192.168.1.200, met een lease-tijd van 1 week (default)
Dit is meestal meer dan voldoende voor 100 apparaten in het netwerk, zou je denken.

Maar...

In de nieuwe Android versies staat standaard (bij mij wel) de optie aan om bij elke wifi verbinding een random mac adres te gebruiken. Dat leek een leuke privacy optie.

Maar het zorgt er wel voor dat 1 apparaat op een gegeven moment meer dan 100 IP adressen (en 100 mac adressen) gereserveerd heeft bij de Fritzbox. En als alle adressen gereserveerd zijn dan kan Fritz geen nieuwe meer geven (dat duurt soms 1 a 2 dagen).

Voorlopig opgelost door de DHCP lease tijd aan te passen van 1 week naar 1 dag.
Ik zou het ook op kunnen lossen door DHCP een grotere range te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-06 15:10
veltnet schreef op zondag 16 mei 2021 @ 01:00:

De DHCP range was van 192.168.1.100 tot 192.168.1.200, met een lease-tijd van 1 week (default)
Dit is meestal meer dan voldoende voor 100 apparaten in het netwerk, zou je denken.

Maar...

In de nieuwe Android versies staat standaard (bij mij wel) de optie aan om bij elke wifi verbinding een random mac adres te gebruiken. Dat leek een leuke privacy optie.

Maar het zorgt er wel voor dat 1 apparaat op een gegeven moment meer dan 100 IP adressen (en 100 mac adressen) gereserveerd heeft bij de Fritzbox. En als alle adressen gereserveerd zijn dan kan Fritz geen nieuwe meer geven (dat duurt soms 1 a 2 dagen).

Voorlopig opgelost door de DHCP lease tijd aan te passen van 1 week naar 1 dag.
Ik zou het ook op kunnen lossen door DHCP een grotere range te geven.
toon volledige bericht
Ik zat het te lezen en het kwam mij bekend voor, ik heb sowieso de ervaring dat de Fritzbox na een herstart wat moeite heeft met heel veel DHCP cliënts.

Ter verduidelijking, ik vermoed dat de combinatie niet altijd lekker werkt.

[ Voor 3% gewijzigd door joop99 op 16-05-2021 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@veltnet Dus eigenlijk was het geen bug, maar een feature van de FRITZ!Box?

Immers werd, conform de instellingen, die DHCP functionaliteit uitgevoerd...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:37

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ehtweak schreef op zondag 16 mei 2021 @ 09:14:
@veltnet Dus eigenlijk was het geen bug, maar een feature van de FRITZ!Box?

Immers werd, conform de instellingen, die DHCP functionaliteit uitgevoerd...
Is het een feature?

Die Mac adres optie staat bij mijn telefoon ook aan, maar die krijgt geen tientallen dhcp leases.

Maar dat zou ook aan de telefoon kunnen liggen.

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 16-05-2021 09:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:16
Bij mij staat ie ook aan op 2 stuks Samsung S10e, maar mijn 7590 heeft er geen moeite mee, ook al staat de lease op 10 dagen. Ik krijg ook maar 1 lease per telefoon.

[ Voor 13% gewijzigd door guido66 op 16-05-2021 11:20 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veltnet
guido66 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 11:19:
Bij mij staat ie ook aan op 2 stuks Samsung S10e, maar mijn 7590 heeft er geen moeite mee, ook al staat de lease op 10 dagen. Ik krijg ook maar 1 lease per telefoon.
Waarschijnlijk heb ik er last van omdat ik een vrij grote (>1500m) tuin heb. Als ik naar achter loop dan heb ik geen verbinding meer met Fritz, dus als ik terug loop dan gaat hij opnieuw verbinding maken -> nieuw adres.

Heb je een kleiner huis/tuin dan zal je telefoon continue verbonden blijven en hoef Fritz ook geen nieuw adres te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terror538
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-06 11:44
Je kan die optie overigens ook uitzetten per netwerk, ik heb het in mijn Android uit staan voor mijn thuisnetwerk.

too weird to live too rare to die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
veltnet schreef op maandag 17 mei 2021 @ 08:52:
[...]

Waarschijnlijk heb ik er last van omdat ik een vrij grote (>1500m) tuin heb. Als ik naar achter loop dan heb ik geen verbinding meer met Fritz, dus als ik terug loop dan gaat hij opnieuw verbinding maken -> nieuw adres.

Heb je een kleiner huis/tuin dan zal je telefoon continue verbonden blijven en hoef Fritz ook geen nieuw adres te geven.
Lijkt me niet te kloppen, ik ga elke dag naar mijn werk en krijg dan echt niet iedere keer een nieuw IP adres als ik thuis kom. Zo ook mijn dochter. En daarnaast zijn we ook geen huismussen. Gemiddeld komen we samen zeker 10x per dag buiten het wifi bereik.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

veltnet schreef op zondag 16 mei 2021 @ 01:00:
...
Je bedoelt dat het probleem van de interne dhcp4 server is opgelost.
En daardoor is op raadselachtige wijze ook het probleem van de externe dhcp4 client opgelost?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veltnet
Brahiewahiewa schreef op maandag 17 mei 2021 @ 13:58:
[...]

Je bedoelt dat het probleem van de interne dhcp4 server is opgelost.
En daardoor is op raadselachtige wijze ook het probleem van de externe dhcp4 client opgelost?
Dat probleem is opgelost doordat ik van provider ben gewisseld en een nieuw modem heb gekregen.
Bij de nieuwe provider heb ik geen externe dhcp4 problemen meer

Het wisselen van provider heeft niet het interne dhcp probleem opgelost, maar dat is logisch en staat daar los van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veltnet
guido66 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 12:08:
[...]

Lijkt me niet te kloppen, ik ga elke dag naar mijn werk en krijg dan echt niet iedere keer een nieuw IP adres als ik thuis kom. Zo ook mijn dochter. En daarnaast zijn we ook geen huismussen. Gemiddeld komen we samen zeker 10x per dag buiten het wifi bereik.
Heb je dan ook in je Android apparaat de optie aanstaan om elke keer een nieuw mac-adres te genereren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
@veltnet

Bij mijn Samsung S10e heet dat willekeurige MAC en dat staat standaard blijkbaar aan, nooit aan gezeten.

Pagina: 1