Beste Tweakers,
Ik heb nu al een paar jaar een fiber verbinding via XS4ALL. Dit heeft altijd goed gewerkt zonder problemen.
Zowel bekabeld als Wifi werkte tot 2 weken geleden altijd perfect. Sinds 2 weken heb ik een probleem.
Mijn Fritzbox geeft via DHCP alleen een IPv6 adres en geen IPv4 adres meer terug aan lokale devices. Het fritzbox heeft zelf wel een vast ipv6 en ipv4 adres.
De Fritzbox systeemlog zegt het volgende:
06.03.21 19:28:25 Internet connection failed: Reason for error: 2 (DHCPv4 no answer on DISCOVER)
Als ik Google op deze melding dan kom ik uit op de service pagina van AVM (de fabrikant van het modem). Deze meld het volgende:
Nu heb ik dat geprobeerd. Nadat het modem naar de fabrieksinstellingen is teruggezet werkt het goed.....voor 1 tot 2 dagen...daarna krijg ik weer hetzelfde probleem....geen ipv4..
Het lijkt mij dat mijn modem gewoon vervangen moet worden. Het heeft 2 jaar zonder problemen gewerkt. Het kan nu nog geen 2 dagen werken zonder de fout in te gaan.
Hoe nu verder?
Met vriendelijke groet,
/Rein
Ik heb nu al een paar jaar een fiber verbinding via XS4ALL. Dit heeft altijd goed gewerkt zonder problemen.
Zowel bekabeld als Wifi werkte tot 2 weken geleden altijd perfect. Sinds 2 weken heb ik een probleem.
Mijn Fritzbox geeft via DHCP alleen een IPv6 adres en geen IPv4 adres meer terug aan lokale devices. Het fritzbox heeft zelf wel een vast ipv6 en ipv4 adres.
De Fritzbox systeemlog zegt het volgende:
06.03.21 19:28:25 Internet connection failed: Reason for error: 2 (DHCPv4 no answer on DISCOVER)
Als ik Google op deze melding dan kom ik uit op de service pagina van AVM (de fabrikant van het modem). Deze meld het volgende:
Ik heb dus contact opgenomen met XS4ALL (mijn provider). Die geeft aan dat ze niet weten wat het probleem is. Volgens XS4ALL moet een modem reset/ terug naar de fabrieksinstellingen de oplossing zijn.Als een van de volgende foutmeldingen wordt weergegeven, neem dan contact op met je kabelprovider:Als deze meldingen worden weergegeven heeft de internetverbinding een storing of de kabelprovider heeft de FRITZ!Box nog niet ontgrendeld.
- "Internet connection failed: Reason for error: 2 (DHCPv4 no answer on DISCOVER)"
- "Could not establish IPv6 internet connection: No response from DHCPv6 server (SOL)"
- "IPv6 internet connection error: DHCPv6 error because of 7 (got no aftr)"
Nu heb ik dat geprobeerd. Nadat het modem naar de fabrieksinstellingen is teruggezet werkt het goed.....voor 1 tot 2 dagen...daarna krijg ik weer hetzelfde probleem....geen ipv4..
Het lijkt mij dat mijn modem gewoon vervangen moet worden. Het heeft 2 jaar zonder problemen gewerkt. Het kan nu nog geen 2 dagen werken zonder de fout in te gaan.
Hoe nu verder?
- Nieuw modem regelen bij XS4ALL (willen ze niet, volgens XS4ALL is het modem OK)
- Overstappen naar Freedom ( is reële optie) en hopen dat die betere service/helpdesk bieden
- Ubiquity Edgerouter X ertussen en het Fritzbox modem alleen als modem gebruiken
Met vriendelijke groet,
/Rein