Vraag

Acties:
  • +1Henk 'm!

• timmm96
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 12-03 13:41
Mijn vraag
Vanochtend startte ik mijn PC weer op en bleek dat mijn internetkabel niet meer werd herkend. Aangezien ik geen wifikaart heb in mn moederbord, ben ik dus wel degelijk afhankelijk van deze kabel. De kabel werkt wel gewoon want deze heb ik kunnen testen op mijn laptop. Ik heb al van alles geprobeerd maar ben bang dat de internet-ingang op mijn moederbord misschien wel stuk is? Lijkt mij heel vreemd want ik haal de kabel er nooit uit, verplaats mijn pc nooit en de pc is nog geen jaar oud.

Bios update, probleem oplosser, internetadapter simpelweg verwijderen.. niks helpt.

Misschien kan ik de pc nog helemaal terugzetten? Of schone installatie van windows.. Maar ik betwijfel of dat iets gaat helpen. Hebben jullie nog tips of bepaalde handelingen die ik kan proberen?

Ik heb ook een aantal fotos toegevoegd om het probleem wat beter in beeld te brengen.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 199,-€ 199,-
1MoederbordenASRock B550M Pro4€ 92,90€ 92,90
1VideokaartenPowercolor Red Devil RX 5700 XT€ 573,54€ 573,54
1BehuizingenFractal Design Meshify C - Dark TG€ 89,90€ 89,90
2Ventilatorenbe quiet! Pure Wings 2 PWM, 140mm€ 12,95€ 25,90
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G32C16U4B€ 83,-€ 83,-
1VoedingenBitFenix Formula Gold 550W€ 74,35€ 74,35
1Solid state drivesWD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C)€ 102,99€ 102,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.241,58

Alvast bedankt! Gr Tim

Alle reacties

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:17

Umbrah

The Incredible MapMan

Van wat voor materiaal is die ethernet kabel gemaakt? Is het een CCA ethernet kaart, of koper? Er zit een Realtek RTL8111H kaart op dat moederbord, wat heeft je laptop? Wat gebeurt er als je 100mbit afdwingt in je netwerkkaart?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
Even bij realtwk zoeken naar de nieuwste driver.
En deze installeren na het verwijderen van de oude

• timmm96
Umbrah schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 12:53:
Van wat voor materiaal is die ethernet kabel gemaakt? Is het een CCA ethernet kaart, of koper? Er zit een Realtek RTL8111H kaart op dat moederbord, wat heeft je laptop? Wat gebeurt er als je 100mbit afdwingt in je netwerkkaart?
De kabel ligt het niet aan, deze heeft altijd gewerkt tot plotseling vanmorgen niet meer.
Hoe dwing ik 100mbit af?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:17

Umbrah

The Incredible MapMan

Waar ik zeg: in je netwerkkaart instellingen. Je had het scherm al gefotografeerd. En het kan nog steeds aan de kabel liggen. Als het een CCA kabel is, dan kan die oxideren en mogelijk dat de PHY van een Realtek-based kaartje wat kritischer is dan een Killer/3Com/Cisco/Intel/whatever in je laptop zit.

Vb:

• timmm96
Gezet naar de 100mb optie en de pc opnieuw gestart, geen veranderingen helaas. Ook heb ik een andere (wel soortgelijke) kabel geprobeerd, ook zonder resultaat.

Acties:
  • +1Henk 'm!

Anoniem: 378820

Ik had laatst een zelfde probleem en bij mij hielp het om de meest recente windows updates ongedaan te maken. Vervolgens werkte de ethernet kabel wel weer.
Het niet automatisch installeren van de updates was voor mij de oplossing

• timmm96
Niks werkt. Alles verwijderd, helemaal herstelt naar fabrieksinstellingen. Windows zelf fresh opnieuw geinstalleerd. Niks. Geen internet. Nieuw moederbord bestellen dus??

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
jack zomer schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 13:04:
Even bij realtwk zoeken naar de nieuwste driver.
En deze installeren na het verwijderen van de oude
Heb je dit gedaan?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:14

remco_k

een cassettebandje was genoeg

timmm96 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 14:38:
Niks werkt. Alles verwijderd, helemaal herstelt naar fabrieksinstellingen. Windows zelf fresh opnieuw geinstalleerd. Niks. Geen internet. Nieuw moederbord bestellen dus??
Als het al een defect is (wat nog niet zeker is want je hebt de driver nog niet geupdated) dan is het garantie.
Je kan ook een los ethernet kaartje bestellen, of een USB->Ethernet module bestellen en eraan hangen om om het 'defect' heen te werken.

[Voor 7% gewijzigd door remco_k op 09-03-2021 14:43]

Alles kan stuk.
Goedkoop Shoutcast stream hosting? Snel online, geen setup kosten. www.digiplay.nl

• timmm96
Jaa heb de realtek driver controller geïnstalleerd en alle oude drivers verwijderd. Vervolgens de nieuwste erop gezet en nog steeds geen succes.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Heb je al wel gecontroleerd of het niet aan de kabel ligt? Je kunt bijv. even een laptop op die kabel aansluiten en kijken of die dezelfde melding geeft. Kan natuurlijk ook zijn dat de kabel ergens beschadigd is geraakt. Of dat het netwerkpoortje op het modem/router waar de kabel in zit defect is.

Allemaal zaken die je moet uitsluiten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• timmm96
remco_k schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 14:41:
[...]

Als het al een defect is (wat nog niet zeker is want je hebt de driver nog niet geupdated) dan is het garantie.
Je kan ook een los ethernet kaartje bestellen, of een USB->Ethernet module bestellen en eraan hangen om om het 'defect' heen te werken.
Ik heb nog garantie op dit mobo, dan ga ik niet met een module werken.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• timmm96
Palomar schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 14:42:
Heb je al wel gecontroleerd of het niet aan de kabel ligt? Je kunt bijv. even een laptop op die kabel aansluiten en kijken of die dezelfde melding geeft. Kan natuurlijk ook zijn dat de kabel ergens beschadigd is geraakt. Of dat het netwerkpoortje op het modem/router waar de kabel in zit defect is.

Kabel werkt goed op twee andere laptops. Heb ook een andere kabel geprobeerd in deze pc maar gebeurd niks.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:14

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Palomar schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 14:42:

Anders lees je eerst ff de topicstart. |:(
timmm96 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 12:50:
De kabel werkt wel gewoon want deze heb ik kunnen testen op mijn laptop.

Alles kan stuk.
Goedkoop Shoutcast stream hosting? Snel online, geen setup kosten. www.digiplay.nl

• timmm96
remco_k schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 14:44:
[...]

Anders lees je eerst ff de topicstart. |:(

[...]
Haha dat geeft niet @Palomar. Ben allang blij dat jullie allemaal al zo snel willen helpen!

• Palomar
  • Niet online
timmm96 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 14:47:
[...]

Haha dat geeft niet @Palomar. Ben allang blij dat jullie allemaal al zo snel willen helpen!
Sorry, had over dat zinnetje heen gelezen ;) Je geeft ook aan dat je een schone windows hebt geïnstalleerd, dus dan ligt het hoogstwaarschijnlijk ook niet aan drivers of instellingen.

De ledjes op de netwerkpoort blijven zeker ook uit als je de netwerkkabel erin doet?

• timmm96
Palomar schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 14:50:
[...]

Sorry, had over dat zinnetje heen gelezen ;) Je geeft ook aan dat je een schone windows hebt geïnstalleerd, dus dan ligt het hoogstwaarschijnlijk ook niet aan drivers of instellingen.

De ledjes op de netwerkpoort blijven zeker ook uit als je de netwerkkabel erin doet?
Ja lichtjes blijven uit. Geen teken van leven.

• timmm96
Geen oplossing kunnen vinden nog :(

• timmm96
Morgen een ander moederbord proberen, heb er 1 kunnen krijgen om te testen. Excuses voor de dubbele berichten.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:53
Mocht je geen heel nieuw/ander moederbord willen, dan zou je ook een PCI-express ethernetkaart kunnen overwegen. Voor 1 á 2 tientjes ben je dan klaar.

Mijn vorige pc had ook kuren met de ingebouwde ethernetkaart van het moederbord, waardoor m'n pc vaak vastliep. Toen een PCI-e ethernetkaart erin gestopt, en jaren zonder problemen kunnen gebruiken :)

The devil is in the details.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:28
@timmm96 Zou je een betere foto kunnen maken van de netwerkpoort?
Als ik zo de huidige foto bekijk heb ik het idee dat er een pin niet lekker zit. ( kan mijn verbeelding zijn hoor )

• Hoiboy19
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 27-11-2022

Hoiboy19

sudo rm -rf /*

heb je al linux geprobeerd? misschien ligt het aan de windows drivers en werken de standaard drivers van linux wel. je hoeft linux trouwens niet te installeerden, je kan bij de meeste distro's ook live booten vanaf de usb stick.

Specs

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:11
Ik dacht dat je ook een intel chip had maar het is een realtek chip :( ik ben na de 20H2 update ook maar naar een kaart gegaan omdat de intel chip niets meer wilt doen, lampjes branden wel en chip word gedetecteerd maar geen DHCP :/ kaart erin herstarten en alles werkt.

Ik weet niet wat het is met de 20H2 update maar mijn Sata drivers waren ook verkeerd waardoor de sata schijven weg waren :/ andere drivers installeren werkte niet.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Anoniem: 1441478
  • Registratie: Augustus 2020
  • Niet online
corporalnl schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 18:46:
@timmm96 Zou je een betere foto kunnen maken van de netwerkpoort?
Als ik zo de huidige foto bekijk heb ik het idee dat er een pin niet lekker zit. ( kan mijn verbeelding zijn hoor )
Als je op de foto zelf klikt zoomt hij nog 1x in en dan is er best goed te zien op een computerscherm dat alle pinnen in orde zijn. https://tweakers.net/i/Sd...eYcfC48s.jpg?f=user_large

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:27

Pierre

Van nature lui!

Wordt het Mac adres niet geblokkeerd op je modem/router zelf ook een keer gehad met de nieuwe pc van mijn vriendin.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

• Postman
  • Laatst online: 23-03 22:44
timmm96 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 14:38:
Welke Windows versie heb je? Want als het dus 20H2 is en je die opnieuw installeert dan heeft het waarschijnlijk geen zin, maak dan even een 1909 ISO aan.

• ParaDroid2
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 09:11
Ik heb eenzelfde probleem gehad met mijn moederbord (in mijn geval een MSI B450M Mortar Max). Uiteindelijk heb ik besloten om maar een PCI insteekkaart aan te schaffen, sindsdien heb ik geen problemen meer. Mogelijk zijn de aansluitingen van deze borden niet van bijster goede kwaliteit?

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:50
@timmm96
Zou je even naar je DNS willen kijken?
Bij mij waren die opeens gewijzigd en had ik ook geen internet meer.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:08

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Waar gaat die kabel naartoe, rechtstreeks naar een switch of modem?
Ik heb ook al eens gehad dat een van mijn switchpoorten dood bleef. Je zoekt je een speld in een hooiberg.
Op het moment dat de fysieke lampjes geen van beiden branden heb je 3 opties:
- kaart stuk
- kabel stuk
- device aan de andere kant van de kabel stuk.

Kabel is het niet, PC altijd goed gewerkt en de rest van het mobo doet het nog steeds.
Ik vermoed at je de oorzaak aan het andere uiteinde van de kabel moet zoeken ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• BooTB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18-02 19:10
Hi allen,

Dit is volgens mij geen 'klassiek' hardware probleem.
Ik heb vorige week mijn PC gebouwd en dit werkte tot gister prima.
Moet nog even terughalen, maar zag deze week k een nieuwe driver van Realtek binnenkomen en een aantal nieuwe Windows-updates en nu heb ik precies hetzelfde issue.

Overigens lijkt dit Realtek gerelateerd te zijn. Zie o.a. deze post op Reddit. Dit speelt wel al langer...

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:15
Check nog even in de BIOS of de ethernet adapter niet opeens is uitgeschakeld.

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-03 15:31

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Hier ook gehad met onboard netwerk. Was gewoon aan stront op den duur. Heb voor een eurotje of 13 een USB -> Gigabit Ethernet adaptertje gekocht, en heb weer bloedsnel netwerk.

Professioneel Heftruck Syndroom

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Probeer eens een atx reset. Even de stroomkabel van je voeding loskoppelen, 30 seconden de aan/uitknop ingedrukt houden en daarna de pc weer aansluiten en normaal opstarten. Als dat niet werkt eventueel zelfs een cmos reset van de bios.

• timmm96
Nielson schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 08:40:
Probeer eens een atx reset. Even de stroomkabel van je voeding loskoppelen, 30 seconden de aan/uitknop ingedrukt houden en daarna de pc weer aansluiten en normaal opstarten. Als dat niet werkt eventueel zelfs een cmos reset van de bios.
Bedankt voor jullie suggesties allemaal! Ik heb inderdaad mijn pc losgekoppeld van alle kabels, power knop ingedrukt en alles weer aangesloten. En het werkt weer nu! Was gelukkig geen hardware probleem. Hoe kan dit eigenlijk zo plots ontstaan? Wel iets te maken met de updates dus?

Die laatste realtek lan driver werkt voor geen meter trouwens, heb de 'oudere' weer geïnstalleerd. Die driver zorgde ervoor dat mijn pc om de zoveel tijd bevriest, en gewoon 2 seconde lang niks kan.

Bedankt allen!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee