• phirus
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13-04-2021
Beste Lezers,
Een kleine maand geleden heb ik het een en ander aan hardware gekocht om een degelijke werkstation te maken.
Nu heb ik een probleem met de CPU temperatuur die idle al op 50-55 graden draait gemiddeld.
Het rare is dat mijn bios aangeeft dat mijn systeem 4,8 ghz draait terwijl ik niks overgeclocked heb..
Ook lijkt de spanning aan de hoge kant, waardoor ik wel begrijp dat er warmte ontstaat.
Bijgevoegd wat foto’s van mijn bios en daarbij ook de specs van mijn systeem.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen om de temperaturur lager te krijgen en aangezien ik geen gamer ben maar veel werk met audio bewerkingsprogramma’s hoeft mijn systeem geen 4,8 ghz constant te draaien.
Ik zou erg geholpen zijn als iemand mij deze logica van deze standaard bios settings zou kunnen uitleggen.

Besturingsysteem:

MacOs 10.15.6

Thermal Paste is ook 2x vervangen op aanraden.

Specs:
- GB Z490 UD Moederbord
- i9 10850K 3600 mhz processor
- 16 GB 3200 MHZ DDR4 geheugen
- Saphire RX 580 Pulse DDR5 8 GB Graphic Card
- Be Quiet dark rock 4 (CPU Cooler)
- 650 Watt Corsair RM650x Voeding (80+ Gold)

Met vriendelijke groet,
Dennis

• Hoiboy19
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 27-11-2022

Hoiboy19

sudo rm -rf /*

Ik ben zelf (nog) geen BIOS expert, maar hoe heb je MacOS daar werkend op gekregen?

Specs

• phirus
Hoiboy19 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 12:36:
Ik ben zelf (nog) geen BIOS expert, maar hoe heb je MacOS daar werkend op gekregen?
Als je je verdiept in Hackintosh..
Dan zou je alle info hier vandaan kunnen halen:

https://dortania.github.io/OpenCore-Install-Guide/

Ik draai een dualboot Windows MacOs.

• Hoiboy19
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 27-11-2022

Hoiboy19

sudo rm -rf /*

Oh oke. Ik ken hackintosh wel maar niemand die het gebruikt. Als je in windows zit, gaat hij dan ook naar 4,8ghz? En zijn de temperaturen dan ook rond de 50-55?

Heb je al je bios gereset of een CMOS reset gedaan?

Specs

• phirus
Ja allebei... in de bios blijven de temps zelfs op 50-60 graden... cmos is lastig daar ik niet goed bij de battterij kan komen...

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:17

Nemesizz

Untouchable

Wat ik zo snel even kan vinden is het een vaker voorkomend 'probleem' met Gigabyte moederbord(en) en die serie Intel CPU's, dat er standaard een veel te hoge voltage naar de processor gestuurd word dan eigenlijk noodzakelijk.

Op je foto, rechts, zag ik al 1.4V staan. Nu zit ik zelf niet meer in de 'overclockers scene' maar zover ik weet is dat enorm veel voor een moderne processor. Leuk voor korte 'suicide runs' tijdens overklokken, maar niet voor langdurig gebruik.

Wat verder zoeken blijkt dat moederborden wel vaker een te hoge voltage naar de CPU sturen dan nodig is (waarschijnlijk om hogere overclocks / boosts mogelijk te maken, om nét boven de concurrenten in de benchmark lijstjes te komen).

Een review op Techpowerup gaf al aan dat de processor eigenlijk prima loopt op 1.33V want aanzienlijk scheelt in temperatuur.

Tuurlijk, de ene processor is de ander niet, want las ook al berichten dat het systeem niet eens wil booten op 1.3V, dus is soms ook een beetje geluk hebben met de 'silicon lottery'.

Daarnaast is het een processor met best wat cores en een hoog verbruik, dus warm worden doet die hoe dan ook wel :P

Je zou dus kunnen proberen handmatig de Vcore wat omlaag te doen, eerst eens 1.37 of 1.35V en kijken hoe dat gaat.

(zorg wel dat je makkelijk je CMOS kan wissen als het mis gaat, moet ook vaak wel ergens een jumper of switch zitten op het moederbord ipv de batterij fysiek eruit halen).

[Voor 2% gewijzigd door Nemesizz op 09-03-2021 13:57. Reden: link toegevoegd]

• phirus
Nemesizz schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 13:57:
Wat ik zo snel even kan vinden is het een vaker voorkomend 'probleem' met Gigabyte moederbord(en) en die serie Intel CPU's, dat er standaard een veel te hoge voltage naar de processor gestuurd word dan eigenlijk noodzakelijk.

Op je foto, rechts, zag ik al 1.4V staan. Nu zit ik zelf niet meer in de 'overclockers scene' maar zover ik weet is dat enorm veel voor een moderne processor. Leuk voor korte 'suicide runs' tijdens overklokken, maar niet voor langdurig gebruik.

Wat verder zoeken blijkt dat moederborden wel vaker een te hoge voltage naar de CPU sturen dan nodig is (waarschijnlijk om hogere overclocks / boosts mogelijk te maken, om nét boven de concurrenten in de benchmark lijstjes te komen).

Een review op Techpowerup gaf al aan dat de processor eigenlijk prima loopt op 1.33V want aanzienlijk scheelt in temperatuur.

Tuurlijk, de ene processor is de ander niet, want las ook al berichten dat het systeem niet eens wil booten op 1.3V, dus is soms ook een beetje geluk hebben met de 'silicon lottery'.

Daarnaast is het een processor met best wat cores en een hoog verbruik, dus warm worden doet die hoe dan ook wel :P

Je zou dus kunnen proberen handmatig de Vcore wat omlaag te doen, eerst eens 1.37 of 1.35V en kijken hoe dat gaat.

(zorg wel dat je makkelijk je CMOS kan wissen als het mis gaat, moet ook vaak wel ergens een jumper of switch zitten op het moederbord ipv de batterij fysiek eruit halen).
Heel erg bedankt Nemesizz dit ging ook al in mijn gedachte, maar als jij nou naar die 4,8 ghz kijkt dan is dat toch raar als zijnde een standaard bios instelling?? Als de processor op de normale 3,6 ghz loopt zal het ook minder voltage nodig hebben of zie ik hier iets over het hoofd? Ik ben er echt helemaal niet in thuis dat overclocken, maar hardware matig kan ik een pc bouwen en installeren en thats it.. Zoals op de foto's te zien zin er meerdere Vcore opties in te stellen... Welke denk jij dat ik allem zou moeten aanpassen? want het lijkt erop dat als ik de voltage aanpas ik nog steeds rond de 1,4 gemonitord krijg...

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Phoe, dat durf ik ook zo niet met zekerheid te zeggen ('vroeger' was het simpeler, had je gewoon VCore, die zette je ergens op en klaar :P nu met al die offsets en dergelijke erbij weet ik het ook niet helemaal zeker).

Heb nog wel even gekeken naar wat 10 series overclocks hier op Tweakers, en daar halen sommigen al 5.3 Ghz op 1.39V, dus die 1.4 op 'slechts' 4.8Ghz is zwaar overkill en waarschijnlijk dus ook de oorzaak van de hitte.
Was overigens wel op een Asus en een MSI bord, waarvan de eerste (Asus) het zelfde 'geintje' uithaalde door de Vcore veel te hoog te zetten.

Goed, als je een de 'reset cmos' jumper/knop hebt gevonden :P (of batterij goed bereikbaar) zou ik gewoon bij 'vcore' (op je eerste foto, staat nu op 'auto') iets van 1.37V proberen en kijken wat die doet na een reboot.

Schade door undervolten kan niet, hooguit dat het systeem niet wil starten wat na een CMOS reset weer goed moet gaan (sommigen borden doen dat ook vanzelf als ze bijvoorbeeld 3x niet willen POST'en).

• phirus
Thnx man!!!! Ik ga er ff mee klooien.. maak wel ff bios backup zodat ik m iig kan restoren..
Nogmaals heel erg bedankt en hou je op de hoogte :-)

• phirus
Trouwens zit ik te kijken naar dit filmpje..En ik herinner me dat ik die rubberen ronde ringetjes anders om heb geplaatst dus niet aan de achterkant van het moederbord maar aan de kant van de cpu... Zou dat een probleem kunnen zijn denk je?

YouTube: Installation: Dark Rock 4 (AMD & Intel) | be quiet!

[Voor 20% gewijzigd door phirus op 09-03-2021 16:42]

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Het is in elk geval niet de oorzaak van een hoge Vcore :P

Die rubbers zijn denk ik bedoeld tegen eventueel resoneren van de ventilator (fibraties van de ventilator die doortrillen door het moederbord) en / of om te voorkomen dat het metaal van de backplate eventueel printsporen raakt (ik ga er vanuit dat de backplate van metaal is...).

Als de koeler echt slecht contact zou maken zou die meteen richting 90º+ schieten en onder load flink thermal throttelen.
Dus ondanks dat het niet helemaal de correcte methode is lijkt het me geen groot probleem zolang de temperaturen niet te extreem hoog worden.

Als je het niet helemaal vertrouwd kun je eventueel ook de koeler (of backplate) opnieuw bevestigen al is dat met zo'n backplate beetje rot werk soms (moet alles de kast weer uit).

Bij het loshalen van de CPU koeler zul je dan wel de koeler en CPU schoon moeten maken en nieuwe koelpasta aanbrengen.

• phirus
Nemesizz schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 17:07:
Het is in elk geval niet de oorzaak van een hoge Vcore :P

Die rubbers zijn denk ik bedoeld tegen eventueel resoneren van de ventilator (fibraties van de ventilator die doortrillen door het moederbord) en / of om te voorkomen dat het metaal van de backplate eventueel printsporen raakt (ik ga er vanuit dat de backplate van metaal is...).

Als de koeler echt slecht contact zou maken zou die meteen richting 90º+ schieten en onder load flink thermal throttelen.
Dus ondanks dat het niet helemaal de correcte methode is lijkt het me geen groot probleem zolang de temperaturen niet te extreem hoog worden.

Als je het niet helemaal vertrouwd kun je eventueel ook de koeler (of backplate) opnieuw bevestigen al is dat met zo'n backplate beetje rot werk soms (moet alles de kast weer uit).

Bij het loshalen van de CPU koeler zul je dan wel de koeler en CPU schoon moeten maken en nieuwe koelpasta aanbrengen.
Ik heb Vcore verlaagd ik heb Intel turbo boost settings veranderd.. werkelijk alles, maar het moederbord blijft op 4.8 ghz staan.. damn!!! wat een ellende 8)7 8)7 8)7 Gisteren was ik alleen tv aan het kijken vanuit een browser, en de temp was 71 graden... dat was werkelijk het enige wat ik deed... Ik ga van de week de kappen van de case eraf halen en uitsluiten of het de airflow is... Maar nogmaals bedankt voor je reply.. heb inmiddels ook een mail getsuurd naar gigabyte..

• Fusi0nking
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16-03 22:38
Ik denk dat dit een geval MCE(multi core ehanced) is. deze optie staat naar mijn weten standaard aan op z490 en zorgt ervoor dat als je een K processor hebt het moederbord zelf een overclock beslist (https://www.gamersnexus.n...t-settings-for-your-build)

In Gigabyte’s bios heet dit dacht ik enhanced multi-core performance. Als je deze uitzet zal het moederbord als het goed is geen overclock doen en zal de cpu op de basis snelheden en voltages lopen.
Dit zou tempraturen moeten verlagen(en levens duur want op Gigabyte’s borden heb ik wel 1.5/1.6v gezien, veel te hoog!).
Naar mijn weten is MCE op Gigabyte en MSI borden veel te extreem(te hoge voltages etc) een Asus bord doet dit een stuk beter.

Overigens wil je intel turbo boost wel aan hebben, dit zorgt ervoor dat de basis snelheden worden gehandhaaft wanneer MCE uitstaat(in het geval van de 10850k tussen de 3.6-5.2GHz zover nodig is) als ze beide uitstaan zal de cpu niet hoger als 3.6GHz draaien, maar als je dat wilt vraag ik mij even af waarom je deze processor hebt gehaald en niet de i7 10700 bijvoorbeeld.

Mocht dit niet werken zou je nog de bios kunnen updaten.

[Voor 21% gewijzigd door Fusi0nking op 10-03-2021 13:14]

• phirus
Heel erg bedankt voor uw reactie ik ga deze dalijk gelijk proberen... zoals u op de foto’s kunt zien heet dit Enhance multicore performance en deze staat inderdaad op auto... wat betreft de bios, deze draait op de laatste versie F20 dus dat is uitgesloten... ik wil je in ieder geval heel erg bedanken voor uw duidelijke uitleg... ik hoop dat dit wel werkt 😅😅😅 ik houd u op de hoogte!! 🙏🏻

• phirus
Ik heb Het gevonden... De CPU ratio stond ook op auto.. Diegewijzigd naar 36 en nu stabiel op 28 graden idle :-)
Im happy... Thnx voor alle support hier!!!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee