Twijfels over recht van overpad

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Windom Earle
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18-04 23:36
Mijn vraag:

Bij het kopen van ons huis zijn wij (uiteraard) akkoord gegaan met de voorwaarden uit de akte van levering. Hierin is een overpad situatie beschreven voor de (gedeelde) steeg achter ons huis. Toentertijd heb ik daar weinig aandacht aan besteed, maar recent heb ik er samen met de buurman nog eens naar gekeken, omdat we binnenkort wat werkzaamheden moeten doen in de tuin.

De situatie is als volgt: achter onze huizen ligt een steeg. Ik heb een soort van plattegrond geprobeerd te maken om dit te verduidelijken. De nummers zijn fictief. Wij wonen zeg maar op nummer '4'. De erfgrens van onze perselen en die van de achterburen loopt door de steeg heen. De steeg komt uit op een hek, waarmee je de openbare weg bereikt. Vanaf nummer 8 staan de schuttingen zo ongeveer 1 meter verder naar 'achteren', de steeg in. Vanaf daar is de steeg dus ook 1 meter smaller.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_I2zaDo-7NxX-554mekzQGaH4oM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z47GsMpSXdLs0XBa7FlcaAS8.png?f=fotoalbum_large

In onze akte staat dat wij overpad moeten verlenen over ongeveer 1 meter van onze grond aan de bewoners van nummer '6' om doorgang te verlenen tot aan het hek. Niet aan anderen, dus niet aan de bewoners van nummer '8' en ook niet aan onze achterburen. Op dezelfde manier staat in de akte dat wij recht van overpad hebben op nummer '2'.

Het lijkt ons dat de meter overpad die wij moeten verlenen precies dat stuk betreft dat de schutting versprint bij nummer 8.

Wij en de buren van nummer '6' zouden hier graag vanaf willen, zodat we onze tuin een meter kunnen opschuiven. De buren van nummer '8' hebben daar ook geen bezwaar tegen. De vraag is echter of dit inderdaad zou kunnen als de rechthebbende van zijn recht af ziet. Ik kom hiermee echter geen steek verder, omdat ...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Ik heb contact opgenomen met het kadaster om na te vragen over welke stuk grond het precies gaat. Het kadaster kan hier echter geen antwoord op geven (logisch) en zegt dat we naar een notaris moeten stappen. Ik heb inmiddels diverse notariskantoren in de omgeving benaderd met dit vraagstuk, maar allemaal lijken ze geen zin te hebben om hier in te duiken. Vragen worden afwijkend beantwoord en ik wordt ook niet teruggebeld.

Wat ik wel gevonden heb is dat het relatief eenvoudig is om van het overpad af te komen, door dit bij een notaris vast te laten leggen (de buren van nummer 6 willen hier graag aan meewerken). Ik wil me echter niet zomaar het stuk grond toe eigenen om daar later problemen mee te krijgen uiteraard.

Heeft iemand enig idee hoe dit aan te pakken? En of mijn interpretatie uberhaupt juist is?

Beste antwoord (via Windom Earle op 09-03-2021 15:54)

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:55

servies

Veni Vidi Servici

MeTooPV schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:30:
Lijkt mij kansloos. Dat jouw acte alleen over nummer 6 spreekt betekend niet dat de anderen geen rechten hebben.
Er staat sowieso geen huisnummer in de akte. Er staat een kadastraal nummer in. En daar is het recht van overpad voor geldig. Als er niets anders in staat, dan is het er niet. De anderen hoeven niet over zijn grond te lopen om bij het hek te komen, dus er zijn geen rechten.
Dat er een recht van overpad is, is nogal duidelijk. De tuinen van alle buren komen op die steeg uit. Misschien hebben jullie zelfs allemaal een sleutel voor het toegangshek. Dus er is op dit moment recht van overpad.
Nope, zo duidelijk is het niet of eigenlijk wel: in zijn koopakte staat het niet beschreven en dus is het er niet. Waarschijnlijk staat er in de koopaktes van de achterburen iets met betrekking tot overpad voor hen en 8. En daarmee heeft 8 sowieso niets nodig van 4 en 6 en kan hij dat ook nooit afdwingen...
Er staat sowieso geen huisnummer in de akte. Er staat een kadastraal nummer in. En daar is het recht van overpad voor geldig. Als er niets anders in staat, dan is het er niet.
Dat jij het wel fijn vind om daar een stuk af te halen, daar heeft de rest geen voordeel aan. In een kleine steeg kan je bv je scooter niet meer in je achtertuin krijgen, nu nog wel.
Dat boeit niet, dan haal je maar je complete schutting achter weg, dan kun je je scooter er wel insteken....
Dat de achterburen een stenen muur hebben staan is ook geen reden om dan maar alleen hun grond te gebruiken. Misschien willen ze dar awel afval containers neerzetten, als ze die mogelijkheid zouden hebben.
Als die achterburen dus nu zo'n recht van overpad bepaling hebben dan kunnen ze dat nu juist niet: die containers daar plaatsen...

@Hackus Lijkt me sterk dat hier die noodweg regeling van toepassing is, die hebben ze allemaal aan de voorzijde.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:25

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

ik ben bang dat het recht van overpad ook voor alle achterburen geldt......

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Windom Earle
Tens schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:01:
ik ben bang dat het recht van overpad ook voor alle achterburen geldt......
Dat zou ik ook verwachten, maar dat staat zeer specifiek niet in de akte. Zonder vastlegging in de akte lijkt me niet dat het recht geldt voor hen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:25
Als het enkel nr 6 is, en je kan in goed overleg ervoor zorgen dat ze komende jaren niet klagen, kan je gewoon bouwen. Enige probleem komt wanneer nr 6 verhuisd, en/of je ruzie krijgt met nr 6.
Hou er wel rekening mee dat nr 2 dit dan ook wilt, en kan je dan nog "goed" door de poort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:20
Recht van overpad is meestal notarieel vastgelegd en kan dus op dezelfde wijze worden aangepast. Niet alleen jouw koopcontract is hierin bepalend; het kan zijn dat in koopaktes van eerdere eigenaren nr. 8 wel recht van overpad had maar dat verzuimd is dat over te nemen in latere koopcontracten. Het recht geld dan nog steeds.

Ook kan het ontstaan door "verjaring". Aangezien nr 8 en ook de achterburen al jaren dat steegje gebruiken om bij de openbare weg te komen kan het zijn dat ze daardoor het recht hebben gekregen. Maar als alle partijen het prima vinden om dat aan te passen kan dat gewoon via de notaris

Ik zou de aanpassing in ieder geval laten vastleggen, anders krijg je misschien gedoe met als er nieuwe bewoners op nummer 6 of 8 komen

[ Voor 11% gewijzigd door dixet op 09-03-2021 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Als 6 het er mee eens is, gewoon doen man.
Of ga je er meteen voor duizenden euro's op bouwen ofzo?

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Windom Earle
dixet schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:07:
Ik zou de aanpassing in ieder geval laten vastleggen, anders krijg je misschien gedoe met als er nieuwe bewoners op nummer 6 of 8 komen
Dat sowieso natuurlijk. Nummer 8 heeft niets in de akte staan. Die huizen zijn ook 2 jaar eerder gebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Windom Earle
Juup schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:10:
Als 6 het er mee eens is, gewoon doen man.
Of ga je er meteen voor duizenden euro's op bouwen ofzo?
Haha, dat nog niet voorlopig. Maar het zou wel handig zijn om daar een deel van te gebruiken als we een nieuwe schuur gaan bouwen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-05 17:13
en de achterburen dan? Als die ook een meter vanaf hun kant willen. Blijft er dan nog wel genoeg steeg over?

Ik denk dat je met 't hele blok moet overleggen en verdelen om tot een werkbare oplossing te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Windom Earle
PROnline schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:12:
en de achterburen dan? Als die ook een meter vanaf hun kant willen. Blijft er dan nog wel genoeg steeg over?

Ik denk dat je met 't hele blok moet overleggen en verdelen om tot een werkbare oplossing te komen.
Technisch gezien is dat ook één van m'n zorgpunten. Alle achterburen hebben echter stenen schuren staan tot aan de steeg. De kans dat die willen opschuiven is niet heel groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-03 11:04

Sen

<-->

Probleem zit natuurlijk dat de grond die overblijft van de achterburen is en je dan dus over hun erf heen loopt. Ik zou 50cm pakken of iets dergelijks zodat er +-1 meter over blijft en dan iets minus.

[ Voor 28% gewijzigd door Sen op 09-03-2021 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Windom Earle
Sen schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:14:
Probleem zit natuurlijk dat de grond die overblijft van de achterburen is en je dan dus over hun erf heen loopt.
Ja, van de buren én ons dus. De erfgrens loopt dan echter niet precies door het midden inderdaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

PROnline schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:12:

Dit inderdaad. Aan de kant van TS is er een recht van overpad afgesproken tussen 2, 4, 6, en 8. Aan de andere kant is er recht van overpad tussen 1, 3, 5 en 7. Op het moment dat nr. 4 en nr. 6 een meter verder naar achteren gaan ga je dus in feite gebruik maken van het overpad over het erf van de achterburen en dat recht heeft TS en zijn buurman notarieel waarschijnlijk niet...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:52
Vraag is hoelang het recht van overpad er al is. Bij verjaring denk ik heb je een probleem met nummer 8. Er is ook zoiets als een 'noodweg' zie rijdende rechter.
Ik voor mij zou gewoon een 'buurtoverleg' laten plaatsvinden met alle belanghebbenden. Als je de boel gewoon dicht bouwt denk dat nummer 8 er een probleem van gaat maken. Als ik in die woning zou wonen zou ik er wel een probleem van maken. Een pad achterlangs is in vele opzichten goud waard. Denk alleen al aan b.v. de biobak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen
  • Laatst online: 19-03 11:04

Sen

<-->

Windom Earle schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:15:
[...]

Ja, van de buren én ons dus. De erfgrens loopt dan echter niet precies door het midden inderdaad.
Hoe groot is nu de doorgang en het gedeelte van de achterburen? Ik zou dus gewoon matchen wat de achterburen hebben en dan de rest bepakken bij je tuin samen met nummer 6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-04 10:41

Jeoh

blaat

Lijkt mij dat 4 en 6 gewoon hun gang kunnen gaan en dat 2 met de gebakken peren zit door het hek :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Windom Earle
Harrie_ schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:16:
[...]

Dit inderdaad. Aan de kant van TS is er een recht van overpad afgesproken tussen 2, 4, 6, en 8. Aan de andere kant is er recht van overpad tussen 1, 3, 5 en 7. Op het moment dat nr. 4 en nr. 6 een meter verder naar achteren gaan ga je dus in feite gebruik maken van het overpad over het erf van de achterburen en dat recht heeft TS en zijn buurman notarieel waarschijnlijk niet...
Dat is inderdaad wel een interessant punt. Voor zover ik weet is er namelijk geen overpad beschreven bij 1, 3, en 7. Ga ik nog een keer achteraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-05 08:08
Hoe gaat 6 dan in zijn achtertuin komen? Hij/zij heeft geen recht van overpad bij de achterburen. Dus als die kwaad willen zetten zij op de erfgrens een mooie schutting...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Windom Earle
vincent_1971 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:16:
Vraag is hoelang het recht van overpad er al is. Bij verjaring denk ik heb je een probleem met nummer 8. Er is ook zoiets als een 'noodweg' zie rijdende rechter.
Ik voor mij zou gewoon een 'buurtoverleg' laten plaatsvinden met alle belanghebbenden. Als je de boel gewoon dicht bouwt denk dat nummer 8 er een probleem van gaat maken. Als ik in die woning zou wonen zou ik er wel een probleem van maken. Een pad achterlangs is in vele opzichten goud waard. Denk alleen al aan b.v. de biobak.
Nummer 8 is geen probleem, die heeft ook geen recht van overpad. Er blijft natuurlijk gewoon een steeg over, die net zo breed is als achter z'n eigen huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Windom Earle
BB-One schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:23:
Hoe gaat 6 dan in zijn achtertuin komen? Hij/zij heeft geen recht van overpad bij de achterburen. Dus als die kwaad willen zetten zij op de erfgrens een mooie schutting...
Wellicht is mijn matige tekening niet duidelijk genoeg. Er ligt achter alle huizen een steeg, alleen aan het einde bij ons is hij dus meer dan een meter breder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies

servies

Veni Vidi Servici

dixet schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:07:
Recht van overpad is meestal notarieel vastgelegd en kan dus op dezelfde wijze worden aangepast. Niet alleen jouw koopcontract is hierin bepalend; het kan zijn dat in koopaktes van eerdere eigenaren nr. 8 wel recht van overpad had maar dat verzuimd is dat over te nemen in latere koopcontracten. Het recht geld dan nog steeds.
Als het er niet in staat, dan is het er niet.
Ook kan het ontstaan door "verjaring". Aangezien nr 8 en ook de achterburen al jaren dat steegje gebruiken om bij de openbare weg te komen kan het zijn dat ze daardoor het recht hebben gekregen.
Ook dat is niet meer volledig correct (hangt van het beginmoment af), in dit geval al helemaal niet: nummer 8 en de overige achterburen hebben jouw stuk niet nodig om bij de poort te komen en kunnen dus ook nooit dat recht claimen. Als door jullie aanpassing de poort geheel geblokkeerd raakt, zou het wel eens een ander verhaal kunnen worden...
Maar als alle partijen het prima vinden om dat aan te passen kan dat gewoon via de notaris
En in dit geval zijn alle partijen: jullie (nr 4) en de bewoners van nr 6. Meer niet.
Dat sowieso en sowieso is overleg met de buren nooit verkeerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Windom Earle
servies schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:27:

[...]

Ook dat is niet meer volledig correct (hangt van het beginmoment af), in dit geval al helemaal niet: nummer 8 en de overige achterburen hebben jouw stuk niet nodig om bij de poort te komen en kunnen dus ook nooit dat recht claimen. Als door jullie aanpassing de poort geheel geblokkeerd raakt, zou het wel eens een ander verhaal kunnen worden...
Dat was ook mijn interpretatie op dat vlak. Er is geen noodzaak voor het gebruik van onze grond, dus overpad claimen door verjaring zou niet mogelijk moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:17
Lijkt mij kansloos. Dat jouw acte alleen over nummer 6 spreekt betekend niet dat de anderen geen rechten hebben. Dat er een recht van overpad is, is nogal duidelijk. De tuinen van alle buren komen op die steeg uit. Misschien hebben jullie zelfs allemaal een sleutel voor het toegangshek. Du se ris op dit moment recht van overpad.

Dat jij het wel fijn vind om daar een stuk af te halen, daar heeft de rest geen voordeel aan. In een kleine steeg kan je bv je scooter niet meer in je achtertuin krijgen, nu nog wel.

Dat de achterburen een stenen muur hebben staan is ook geen reden om dan maar alleen hun grond te gebruiken. Misschien willen ze dar awel afval containers neerzetten, als ze die mogelijkheid zouden hebben.

Volgens mij lukt dit alleen als je 10 buren op 1 lijn krijgt. Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• servies

servies

Veni Vidi Servici

Windom Earle schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:11:
[...]

Dat sowieso natuurlijk. Nummer 8 heeft niets in de akte staan. Die huizen zijn ook 2 jaar eerder gebouwd.
Het recht van overpad voor een ander staat ook alleen in jouw akte beschreven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Windom Earle
servies schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:30:
[...]

Het recht van overpad voor een ander staat ook alleen in jouw akte beschreven...
Ik weet niet of dit altijd het geval is, maar in onze akte staat gebruik recht en leverplicht beide beschreven. Wij hebben namelijk recht van overpad bij de buren van 2. Het lijkt me dat het er dan toch in zou moeten staan als het ook voor anderen zou gelden? Zeker aangezien onze reeks als laatste is gebouwd.

[ Voor 15% gewijzigd door Windom Earle op 09-03-2021 11:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:08
servies schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:30:
[...]

Maar in principe betekent dit toch dat als je de tuinen opschuift je geen gebruik meer mag maken van het gangetje. Er is ten slotte geen recht van overpad bij de gang van de achterburen?

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

redwing schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:31:
[...]

Maar in principe betekent dit toch dat als je de tuinen opschuift je geen gebruik meer mag maken van het gangetje. Er is ten slotte geen recht van overpad bij de gang van de achterburen?
Dit inderdaad.
Windom Earle schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:25:
[...]

Wellicht is mijn matige tekening niet duidelijk genoeg. Er ligt achter alle huizen een steeg, alleen aan het einde bij ons is hij dus meer dan een meter breder.
Wat ligt er voorbij nr. 8? Liggen daar nog meer huizen of is daar de openbare weg?

[ Voor 30% gewijzigd door Harrie_ op 09-03-2021 11:32 ]

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-05 10:08

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Een ideale suituatie zou bijvoorbeeld zijn dat er aan beide zijden van de erfgrens 1 meter overblijft. Zo heb je een pad van 2 meter breed. In ieder geval zou het dus gelijk verdeeld moeten zijn.
Nu is het 'oneerlijk' verdeeld omdat de achterburen al dichter op de erfgrens hebben gebouwd.
Wat blijft er aan pad over als jullie ook zo ver naar achteren bouwen? Het is natuurlijk wel gek dat 'nummer 8' blijkbaar op eigen houtje de boel al heeft geclaimed.

Aan de andere kant: Is die extra meter voor jullie belangrijk genoeg om deze mallemolen in te gaan?

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Buitenom recht van overpad, kun je ook te maken hebben/krijgen met noodweg. De noodweg is wettelijk geregeld in artikel 5:57 van het BW. Het komt er op neer dat ieder perceel een recht heeft op een aansluiting op/uitweg naar de openbare weg (of openbaar vaarwater). @Windom Earle

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Windom Earle
redwing schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:31:
[...]

Dat vind ik juist zo'n lastig onderdeel. De erfgrenzen van de 2 straten liggen gewoon tegen elkaar aan. Bij het kadaster is de hele steeg dus ook niet aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Hackus schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:33:
Buitenom recht van overpad, kun je ook te maken hebben/krijgen met noodweg. De noodweg is wettelijk geregeld in artikel 5:57 van het BW. Het komt er op neer dat ieder perceel een recht heeft op een aansluiting op/uitweg naar de openbare weg (of openbaar vaarwater). @Windom Earle
Hoe zit dit dan met woningen die geen achterom hebben? Ik wilde iets vergelijkbaars gaan reageren, maar onze achtertuin grenst bijvoorbeeld direct aan 4 andere achtertuinen, zonder steegje. Wij moeten door het huis of door de garage om naar de openbare weg te komen.

Edit: Overigens erg lomp dat Nr 8 dus gewoon tot de erfgrens bouwt. Dat recht hebben ze misschien op papier, maar ze dwingen dus wel iedereen die verder volgt gebruik te maken van de grond van de achterburen.

[ Voor 12% gewijzigd door Oon op 09-03-2021 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Windom Earle
Harrie_ schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:32:
[...]

Wat ligt er voorbij nr. 8? Liggen daar nog meer huizen of is daar de openbare weg?
Voorbij nummer 8 zijn nog meer huizen. Vanaf nummer 8 is de hele steeg gewoon even breed (/smal dus eigenlijk). Na nummer 6 verspringt het dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Windom Earle
Nyarlathotep schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:33:
Aan de andere kant: Is die extra meter voor jullie belangrijk genoeg om deze mallemolen in te gaan?
Mwah, het gaat bij ons om ongeveer 6m2, die we op zich best kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Windom Earle
Maar er blijft toch gewoon een 'normale' steeg over. Vanaf nummer 8 de andere kant op zijn er nog 2 hekken, waar naartoe de steeg overal zo smal is als bij nummer 8. Dat geldt dus voor 90% van de buurtbewoners.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• servies

servies

Veni Vidi Servici

MeTooPV schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:30:
Lijkt mij kansloos. Dat jouw acte alleen over nummer 6 spreekt betekend niet dat de anderen geen rechten hebben.
Er staat sowieso geen huisnummer in de akte. Er staat een kadastraal nummer in. En daar is het recht van overpad voor geldig. Als er niets anders in staat, dan is het er niet. De anderen hoeven niet over zijn grond te lopen om bij het hek te komen, dus er zijn geen rechten.
Dat er een recht van overpad is, is nogal duidelijk. De tuinen van alle buren komen op die steeg uit. Misschien hebben jullie zelfs allemaal een sleutel voor het toegangshek. Dus er is op dit moment recht van overpad.
Nope, zo duidelijk is het niet of eigenlijk wel: in zijn koopakte staat het niet beschreven en dus is het er niet. Waarschijnlijk staat er in de koopaktes van de achterburen iets met betrekking tot overpad voor hen en 8. En daarmee heeft 8 sowieso niets nodig van 4 en 6 en kan hij dat ook nooit afdwingen...
Er staat sowieso geen huisnummer in de akte. Er staat een kadastraal nummer in. En daar is het recht van overpad voor geldig. Als er niets anders in staat, dan is het er niet.
Dat boeit niet, dan haal je maar je complete schutting achter weg, dan kun je je scooter er wel insteken....
Als die achterburen dus nu zo'n recht van overpad bepaling hebben dan kunnen ze dat nu juist niet: die containers daar plaatsen...

@Hackus Lijkt me sterk dat hier die noodweg regeling van toepassing is, die hebben ze allemaal aan de voorzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Windom Earle
Oon schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:37:
[...]

Hoe zit dit dan met woningen die geen achterom hebben? Ik wilde iets vergelijkbaars gaan reageren, maar onze achtertuin grenst bijvoorbeeld direct aan 4 andere achtertuinen, zonder steegje. Wij moeten door het huis of door de garage om naar de openbare weg te komen.

Edit: Overigens erg lomp dat Nr 8 dus gewoon tot de erfgrens bouwt. Dat recht hebben ze misschien op papier, maar ze dwingen dus wel iedereen die verder volgt gebruik te maken van de grond van de achterburen.
Alle huizen in onze straat en de straat er achter hebben verder gewoon een achterom, alleen voor de meeste bewoners geldt dus dat die veel smaller is.

Nummer 8 heeft dat niet zelf gedaan hoor, vanaf nummer 8 liep die (smallere) steeg er al vanaf de bouw denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-05 12:58

BrZ

Het hele perceel, niet alleen het achtererfgebied. Dus als de voorkant aan de weg ligt is dit niet van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Windom Earle
BrZ schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:41:
[...]

Het hele perceel, niet alleen het achtererfgebied. Dus als de voorkant aan de weg ligt is dit niet van toepassing.
Dat klopt inderdaad, daar is ook weg en er zou dus sowieso nog een normale steeg overblijven. Maar toch handig om het linkje van servies te hebben :)

Het grappige is wel dat er heel veel reacties komen met allemaal zaken waar ik zelf dus ook steeds tegenaan loop! Het lijkt best simpel, maar is het blijkbaar niet .... In ieder geval bedankt allemaal!

[ Voor 22% gewijzigd door Windom Earle op 09-03-2021 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies

servies

Veni Vidi Servici

Windom Earle schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:31:
[...]

Ik weet niet of dit altijd het geval is, maar in onze akte staat gebruik recht en leverplicht beide beschreven. Wij hebben namelijk recht van overpad bij de buren van 2. Het lijkt me dat het er dan toch in zou moeten staan als het ook voor anderen zou gelden? Zeker aangezien onze reeks als laatste is gebouwd.
Ik heb met een dergelijke situatie een aantal jaren geleden gezeten en een geschilletje daarover gehad met een woningcorporatie en de gemeente die dat recht van overpad bestreden (ze hebben jammerlijk gefaald). Bij ons staat niks in de koopakte, In de koopakte van het kadasternummer waar de het recht op werd uitgevoerd wel.
(In mijn geval bestond het recht er uit dat er op het gehele kadasternummer de 1e 15 meter vanaf de weg niet gebouwd mocht worden ten behoeve van ons uitzicht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Windom Earle schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:36:
[...]
Dat vind ik juist zo'n lastig onderdeel. De erfgrenzen van de 2 straten liggen gewoon tegen elkaar aan. Bij het kadaster is de hele steeg dus ook niet aangegeven.
Dat is heel vaak. Maar dat is ook precies waar het recht van overpad voor is. Het is dus grond van jou, maar je moet het vrij houden voor de mensen die recht van overpad hebben. En jij hebt recht van overpad bij je buren, maar niet bij je achterburen. Oftewel als jullie besluiten de gang dicht te maken, raak je daarmee je achterom kwijt.

Daarnaast zat ik nog te bedenken dat deze bredere stegen vaak ook brandgangen zijn. Ik weet niet of daar nog eisen aan zitten of dat dat puur een afspraak is tussen bewoners onderling (en/of kadaster? )

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Windom Earle
servies schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:47:
[...]

Ik heb met een dergelijke situatie een aantal jaren geleden gezeten en een geschilletje daarover gehad met een woningcorporatie en de gemeente die dat recht van overpad bestreden (ze hebben jammerlijk gefaald). Bij ons staat niks in de koopakte, In de koopakte van het kadasternummer waar de het recht op werd uitgevoerd wel.
(In mijn geval bestond het recht er uit dat er op het gehele kadasternummer de 1e 15 meter vanaf de weg niet gebouwd mocht worden ten behoeve van ons uitzicht)
Ok, dus jullie gebruiksrecht stond in jullie eigen akte niet beschreven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies

servies

Veni Vidi Servici

Windom Earle schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:48:
[...]

Ok, dus jullie gebruiksrecht stond in jullie eigen akte niet beschreven?
Inderdaad. Het scheelde weer dat de grond door m'n schoonmoeder aan de eigenaar daarvoor was verkocht, dus we kenden de inhoud :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Windom Earle
redwing schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:48:
[...]

Dat is heel vaak. Maar dat is ook precies waar het recht van overpad voor is. Het is dus grond van jou, maar je moet het vrij houden voor de mensen die recht van overpad hebben. En jij hebt recht van overpad bij je buren, maar niet bij je achterburen. Oftewel als jullie besluiten de gang dicht te maken, raak je daarmee je achterom kwijt.
Dat klopt dus niet helemaal. Het recht van overpad geldt slechts voor 1 meter van onze grond, maar tot de erfgrens is het méér dan een meter.

[ Voor 14% gewijzigd door Windom Earle op 09-03-2021 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Windom Earle
servies schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:49:
[...]

Inderdaad. Het scheelde weer dat de grond door m'n schoonmoeder aan de eigenaar daarvoor was verkocht, dus we kenden de inhoud :)
Dat helpt inderdaad :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Windom Earle
redwing schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:48:
[...]

Daarnaast zat ik nog te bedenken dat deze bredere stegen vaak ook brandgangen zijn. Ik weet niet of daar nog eisen aan zitten of dat dat puur een afspraak is tussen bewoners onderling (en/of kadaster? )
Op zich blijft er gewoon een normale steeg over, dus dat lijkt me geen probleem. Bij ons is de steeg dus eigenlijk buitensporig breed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Windom Earle schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:39:
[...]

Maar er blijft toch gewoon een 'normale' steeg over. Vanaf nummer 8 de andere kant op zijn er nog 2 hekken, waar naartoe de steeg overal zo smal is als bij nummer 8. Dat geldt dus voor 90% van de buurtbewoners.
Hebben alle woningen een 'achterom', of is het tuinafscheiding ?
Je geeft aan dat nr:8 een hek heeft staan, dus geen vast bouw. Veder geef ik aan dat daar rekening mee moet houden,. niet dat het gelijk zo is. Daar weet ik te weinig van uit OP. van belang is dus hoe de situatie is, en of dat langer dan 20j zo gebruikt is. Je kunt het beste een deskundige de situatie ook visueel laten beoordelen, dan meningen van een forum. Vaak is de situatie niet duidelijk of ontbreekt er belangrijke info hier.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mielmania
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 29-04 22:14
Windom Earle schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:52:
[...]

Op zich blijft er gewoon een normale steeg over, dus dat lijkt me geen probleem. Bij ons is de steeg dus eigenlijk buitensporig breed.
Bij mijn weten moet een steeg minimaal 90 cm breed zijn voor veilige doorgang.
(Rijdende rechter ook eens wat aan besteed).

Jouw punt dat er een "normale" steeg overlbijft is niet zo, want uit jouw tekening blijft er een steeg van 20cm over óf je zit op het perceel van je buren.

hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies

servies

Veni Vidi Servici

Hackus schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:56:
[...]

Je geeft aan dat nr:8 een hek heeft staan, dus geen vast bouw. Veder geef ik aan dat daar rekening mee moet houden,. niet dat het gelijk zo is. Daar weet ik te weinig van uit OP. van belang is dus hoe de situatie is, en of dat langer dan 20j zo gebruikt is. Je kunt het beste een deskundige de situatie ook visueel laten beoordelen, dan meningen van een forum. Vaak is de situatie niet duidelijk of ontbreekt er belangrijke info hier.
Ik meen me te herinneren dat ergens vanaf 1993/1994 die regeling van 20 jaar is veranderd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

[...]

Het probleem lijkt mij daarin vooral dat je bij het gebruiken van die extra meter niet meer voldoet aan de voorwaarden van je koopakte, of de steeg vrij blijft of niet. De extra ruimte aan de kant van de achterburen moet je daarbij even vergeten, jij hebt toegezegd dat jij een meter vrij houdt op jouw grond, waarmee dus bij een symmetrische situatie een steeg van twee meter zou ontstaan. Dat je achterburen dat niet hoeven en dus in theorie tot aan de erfgrens kunnen bouwen is niet relevant, en dat jij je buren zou dwingen om over de grond van de achterburen te lopen ook niet eens, want je mag gewoon niet tot aan je erfgrens bouwen maar tot aan een meter vanaf de erfgrens.

Is het een optie om met alle buren samen te gaan zitten en het een keer te bespreken? Als volgende stap kun je dan namelijk als groep naar een notaris stappen, dan is de kans meteen groter dat ze je helpen omdat er al wat voorwerk gedaan is.
De mensen die ik hierbij zou betrekken is Nr 1 t/m 7, want 8 en 9 staat voor jullie niks over op papier. De achterburen zijn ook belanghebbenden, zelfs al staan die ook niet op papier, want het gaat wel (deels) over het gebruik van hun grond als gevolg van het smaller maken van de steeg.
Je zou evt. een jurist kunnen vragen om e.e.a. uit te zoeken als voorbereiding voor de notaris, maar dat zou ik ook pas doen na overleg met alle buren (en dan ook de kosten delen met alle buren die graag verandering willen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Windom Earle schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:50:
[...]
Dat klopt dus niet helemaal. Het recht van overpad geldt slechts voor 1 meter van onze grond, maar tot de erfgrens is het méér dan een meter.
Die vind ik dan weer erg apart. Je hebt dus heel strikt bekeken een stuk in het midden waar anderen niet overheen mogen :? Want als jij die meter gebruikt is in het stuk dat overblijft geen recht van overpad meer beschreven.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Windom Earle
Hackus schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:56:
[...]

Het varieert op dat vlak. Iedereen heeft een schutting of een schuur en een poort/deur naar de steeg.

Het hele punt is iegenlijk: ik zou hier ook graag een deskundige naar laten kijken, maar ik kom er zelf niet uit waar ik daarvoor terecht kan? Moet ik dan inderdaad toch bij een notaris zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Windom Earle
redwing schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:59:
[...]

Die vind ik dan weer erg apart. Je hebt dus heel strikt bekeken een stuk in het midden waar anderen niet overheen mogen :? Want als jij die meter gebruikt is in het stuk dat overblijft geen recht van overpad meer beschreven.
Ja, precies dat dus. Ik vind het ook vooral zo vreemd dat het expliciet om de meter gaat voor een specifiek perceel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

redwing schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:59:
[...]

Het geldt voor 1 meter vanaf de erfgrens, maar er is nu meer dan 1 meter vanaf de erfgrens 'vrij'. TS kan dus sowieso zijn tuin verlengen tot aan 1 meter vanaf de erfgrens, maar de vraag is of ze verder dan dat kunnen met goedkeuring van Nr 2 en 6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

servies schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:58:
[...]

Ik meen me te herinneren dat ergens vanaf 1993/1994 die regeling van 20 jaar is veranderd...
Onder het oude recht (jan-1992) kon er door verjaring geen recht ontstaan, nadien wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:28
Denk even de achterburen weg. Dan is het een hele normale situatie dat de laatste in de rij (nummer 8 in dit geval) geen recht van overpad hoeft te geven. De bewoners krijgen wel recht van overpad van de bewoners van 2, 4 en 6.

Ik denk dat je toch bij een notaris langs moet. Geef aan wat jullie rijtje wil (gezamenlijk standpunt/belang) en de notaris kan voor je uitzoeken hoe het echt zit. Ook hoe het zit mbt de achterburen (die zou ik er pas in betrekken als duidelijk is wat jullie rechten zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Windom Earle
Joris748 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 12:05:
Denk even de achterburen weg. Dan is het een hele normale situatie dat de laatste in de rij (nummer 8 in dit geval) geen recht van overpad hoeft te geven. De bewoners krijgen wel recht van overpad van de bewoners van 2, 4 en 6.

Ik denk dat je toch bij een notaris langs moet. Geef aan wat jullie rijtje wil (gezamenlijk standpunt/belang) en de notaris kan voor je uitzoeken hoe het echt zit. Ook hoe het zit mbt de achterburen (die zou ik er pas in betrekken als duidelijk is wat jullie rechten zijn).
Nummer 8 staat er in feite helemaal buiten op dit moment. Die hebben geen recht van overpad volgens onze akte. (en we hebben een goede band met ze, die gunnen ons dat stuk).

Ik neig er toch wel naar nog even met onze achterburen te kijken naar hun akte van levering voordat ik naar een notaris stap. Die willen meteen factureren zodra ze beginnen, zou zonde zijn als we dat kunnen voorkomen als het een kansloze missie blijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Laatst online: 20:45
Het overpad moet volgens mij 1 meter zijn. Meer is leuk, minder mag niet.
Er moet een fiets en afvalcontainer langs kunnen.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
rimave schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 12:11:
Het overpad moet volgens mij 1 meter zijn. Meer is leuk, minder mag niet.
Er moet een fiets en afvalcontainer langs kunnen.
Maar dan wel 2 keer aangezien de achterburen eenzelfde regeling hebben aan hun kant van de erfgrens.
Joris748 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 12:05:

Als je de achterburen wegdenkt houd je geen gangetje meer over. Het lijkt me dus niet zo slim om hun erbuiten te houden, je hebt recht van overpad nodig nodig als je hun gedeelte van het gangetje nog wilt kunnen gebruiken.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
redwing schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 12:22:
[...]

Maar dan wel 2 keer aangezien de achterburen eenzelfde regeling hebben aan hun kant van de erfgrens.

[...]

Als je de achterburen wegdenkt houd je geen gangetje meer over. Het lijkt me dus niet zo slim om hun erbuiten te houden, je hebt recht van overpad nodig nodig als je hun gedeelte van het gangetje nog wilt kunnen gebruiken.
Mogelijk hebben TS en directe buren nu al geen recht van overpad op de percelen van de achterburen (belangrijk om uit te zoeken).

Als ze er dan voor kiezen om die meter erbij te trekken, gaat dat ten kosten van de mogelijkheid tot een achterom.

(Ik heb liever een eigen achterom, dan een meter extra tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Joris748 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 12:29:
[...]

Mogelijk hebben TS en directe buren nu al geen recht van overpad (belangrijk om uit te zoeken).

Als ze ervoor kiezen om die meter erbij te trekken, gaat dat ten kosten van de mogelijkheid tot een achterom.

(Ik heb liever een eigen achterom, dan een meter extra tuin)
Dit bedoel ik ja. Gezien wat er in de aktes van TS staat geldt het recht van overpad alleen voor zijn zijdelingse buren. Bij de achterburen zal dat zeer waarschijnlijk op precies dezelfde manier beschreven staan. Oftewel als je naar de tekening kijkt hebben de onderste rij huizen recht van overpad op de meter onder de erfgrens en hebben de achterburen recht van overpad op de meter boven de erfgrens.

En dan is het dus inderdaad of een achterom, of een meter extra tuin (tenzij de achterburen ermee instemmen om ze toe te voegen bij het recht van overpad voor hun stuk.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Windom Earle
redwing schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 12:41:
[...]

Dit bedoel ik ja. Gezien wat er in de aktes van TS staat geldt het recht van overpad alleen voor zijn zijdelingse buren. Bij de achterburen zal dat zeer waarschijnlijk op precies dezelfde manier beschreven staan. Oftewel als je naar de tekening kijkt hebben de onderste rij huizen recht van overpad op de meter onder de erfgrens en hebben de achterburen recht van overpad op de meter boven de erfgrens.

En dan is het dus inderdaad of een achterom, of een meter extra tuin (tenzij de achterburen ermee instemmen om ze toe te voegen bij het recht van overpad voor hun stuk.
Wellicht had ik hier wat duidelijker moeten zijn in de beschrijving en tekening. De meter waarop overpad geldt is dus niet de volledige afstand van onze schutting tot aan de erfgrens, maar minder. We zouden zeg maar onze schutting willen opschuiven tot de lijn van nummer 8. In de huidige situatie zou er dan een 'normale' steeg van zo'n 1,5m overblijven, die echter niet volledig gelijk verdeeld zou zijn qua verhouding wij/achterburen.

En voor de duidelijkheid: er zou in alle gevallen voor iedereen gewoon een achterom/uitgang blijven naar de steeg, daar zou letterlijk niets aan veranderen.

[ Voor 6% gewijzigd door Windom Earle op 09-03-2021 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Windom Earle schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 12:50:
[...]
Wellicht had ik hier wat duidelijker moeten zijn in de beschrijving en tekening. De meter waarop overpad geldt is dus niet de volledige afstand van onze schutting tot aan de erfgrens, maar minder. We zouden zeg maar onze schutting willen opschuiven tot de lijn van nummer 8. In de huidige situatie zou er dan een 'normale' steeg van zo'n 1,5m overblijven, die echter niet volledig gelijk verdeeld zou zijn qua verhouding wij/achterburen.
Ik neem aan dat het recht van overpad geldt vanaf de erfgrens? Want dan zou voor jullie stuk het al enigszins geregeld zijn.
En voor de duidelijkheid: er zou in alle gevallen voor iedereen gewoon een achterom/uitgang blijven naar de steeg, daar zou letterlijk niets aan veranderen.
Ik denk dat je vooral moet bedenken of die achterom nog steeds voldoende is als je achterburen precies hetzelfde besluiten te doen als jullie.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Windom Earle
redwing schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 12:56:
[...]

Ik neem aan dat het recht van overpad geldt vanaf de erfgrens? Want dan zou voor jullie stuk het al enigszins geregeld zijn.
ja, vanaf de erfgrens inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies

servies

Veni Vidi Servici

Hackus schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 12:02:
[...]

Onder het oude recht (jan-1992) kon er door verjaring geen recht ontstaan, nadien wel
Was het ook niet dat vanaf dan ook het recht automatisch kan vervallen wanneer er geen gebruik van wordt gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Windom Earle
servies schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 13:21:
[...]

Was het ook niet dat vanaf dan ook het recht automatisch kan vervallen wanneer er geen gebruik van wordt gemaakt?
Zoiets kan inderdaad. Het recht moet wel actief uitgeoefend worden om er aanspraak op te kunnen blijven maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Windom Earle schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 12:50:
[...]

Daar verandert wel wat aan denk ik. Jij hebt immers geen recht van overpad over de grond van de achterburen, enkel over de grond van nummer twee. Als jij dus jouw schutting opschuift dan blijft er in de steeg te weinig ruimte over om de steeg te kunnen gebruiken zonder op grond van de achterburen te komen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Windom Earle
Tsurany schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 15:54:
[...]

Daar verandert wel wat aan denk ik. Jij hebt immers geen recht van overpad over de grond van de achterburen, enkel over de grond van nummer twee. Als jij dus jouw schutting opschuift dan blijft er in de steeg te weinig ruimte over om de steeg te kunnen gebruiken zonder op grond van de achterburen te komen.
Theoretisch gezien klopt het wel wat je zegt. In de praktijk betekent het echter dat alle huizen naar rechts vanaf nummer 8 deze situatie nu al hebben. Je kunt de rode lijn zo naar rechts doortrekken en die loopt ook niet door het midden van de steeg. Dat zijn een stuk meer huizen die dan allemaal 'niet over hun eigen grond' moeten. Ik ben dan ook wel bezig ondertussen wat meer informatie van de achterburen te krijgen over wat er in de aktes daar staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Windom Earle schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 15:59:
[...]

Theoretisch gezien klopt het wel wat je zegt. In de praktijk betekent het echter dat alle huizen naar rechts vanaf nummer 8 deze situatie nu al hebben. Je kunt de rode lijn zo naar rechts doortrekken en die loopt ook niet door het midden van de steeg. Dat zijn een stuk meer huizen die dan allemaal 'niet over hun eigen grond' moeten. Ik ben dan ook wel bezig ondertussen wat meer informatie van de achterburen te krijgen over wat er in de aktes daar staat.
Ik zou het goed uitzoeken. Zonder recht van overpad mag jij gewoon niet over die grond lopen en kunnen ze dat ook verbieden als ze echt vervelend willen zijn. Dan kan je wel aangeven dat in de praktijk niet veranderd maar de vraag is of dat stand houd bij een rechter.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:17
Windom Earle schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:50:
[...]

Als je die 1 m voor overpad handhaaft is er natuurlijk niets aan de hand.
Uit de eerdere post begreep ik dat je tot de erfgrens wilde afsluiten, inclusief die 1 m, met alleen overeenstemming met #8 daarover. Dat lijkt mij lastig. Al zijn sommigen hier hier expliciet dat je alleen de acte hoeft te volgen, en dus alleen #8 rechten heeft en de rest niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Windom Earle
MeTooPV schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 16:02:
[...]

Als je die 1 m voor overpad handhaaft is er natuurlijk niets aan de hand.
Uit de eerdere post begreep ik dat je tot de erfgrens wilde afsluiten, inclusief die 1 m, met alleen overeenstemming met #8 daarover. Dat lijkt mij lastig. Al zijn sommigen hier hier expliciet dat je alleen de acte hoeft te volgen, en dus alleen #8 rechten heeft en de rest niet.
Het mooiste zou zijn als we de schutting van nummer 8 als het ware door zouden kunnen trekken. Dan zou dus ook iedereen 'eenzelfde' steeg hebben (overal even breed). Dat zou kadastraal gezien ook volledig in lijn zijn met de overige huizen van beide straten. Het enige dat dan heel vreemd is eigenlijk dat de erfgrens over de gehele lengte niet in het midden van de steeg zou liggen.

Het is overigens natuurlijk wel zo dat de buren ons dan toegang zouden kunnen weigeren op 'hun deel' van de steeg, maar vergeet niet dat een deel van diezelfde steeg ook nog van ons is ... Als dat zo zou zijn, dan zouden wij dat dus ook kunnen doen, dan heeft er niemand meer een bruikbare steeg. Al met al is dat natuurlijk alles behalve wenselijk!

Ik probeer er vooral achter te komen wat er eventueel mogelijk zou zijn o.b.v. de daadwerkelijke wettelijke rechten en plichten. Daarnaast blijft het natuurlijk belangrijk om dat ook in goed overleg te doen met de betrokken buren. Als je zoiets zonder te overleggen gaat uitvoeren, dan weet je van tevoren dat er ergens problemen gaan onstaan natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
@MeTooPV Waarschijnlijk is dit in al die aktes zo neergezet dat het in totaliteit werkt. Waarschijnlijk om a)de akte korter te houden en/of b) te voorkomen dat er een mandeligheid met VVE moet worden gemaakt.

@Windom Earle Om hier chocola van te maken heb je al die aktes nodig. Dat iets in de praktijk misschien zo al is voor andere huizen rechts van jou maakt voor jouw situatie uiteraard niet uit dus verwar je gedachtegang daar niet mee. Lijkt misschien oneerlijk maar voor jouw huis geldt jouw akte in jouw situatie, hoe het drie deuren verder is maakt weinig uit. Dat het mooi is om die schuttinglijn van nr 8 door te trekken snap ik vanuit jouw gedachte, maar mooie architectuur is geen argument in een juridische analyse van wat aktes zeggen ;)

Hoe het verder in de aktes staat vanaf nummer 8 door naar rechts is ook interessant. Je zegt dat die huizen er al langer staan maar hoe lang is dat? Is dit gebouwd in 2010 of in 1853?

Met alle (achter)buren gaan borrelen en de aktes checken is een eerste stap. Als er dan een plan ontstaat is dat verder iets voor een notaris om uit te zoeken en vast te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Windom Earle
Jheroun schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 16:29:
@Windom Earle Om hier chocola van te maken heb je al die aktes nodig. Dat iets in de praktijk misschien zo al is voor andere huizen rechts van jou maakt voor jouw situatie uiteraard niet uit dus verwar je gedachtegang daar niet mee. Lijkt misschien oneerlijk maar voor jouw huis geldt jouw akte in jouw situatie, hoe het drie deuren verder is maakt weinig uit. Dat het mooi is om die schuttinglijn van nr 8 door te trekken snap ik vanuit jouw gedachte, maar mooie architectuur is geen argument in een juridische analyse van wat aktes zeggen ;)

Hoe het verder in de aktes staat vanaf nummer 8 door naar rechts is ook interessant. Je zegt dat die huizen er al langer staan maar hoe lang is dat? Is dit gebouwd in 2010 of in 1853?
Volledig mee eens hoor, het is ook natuurlijk de ideaal oplossing vanuit ons oogpunt. Het is vooral dat er eigenlijk geen logische verklaring is voor de huidige situatie. Ik probeer daar nu dus ook inderdaad chocola van te maken. Ik hoop binnenkort inzicht te hebben in een aantal aktes.

De huizen zijn gebouwd in 1956, behalve nummer 2, 4 en 6 zeg maar. Die zijn in 1958 gebouwd. Ik weet al heel veel over hoe het aangelegd is, omdat op nummer 8 een 'oorspronkelijke' bewoner woont, maar hier weet hij helaas ook geen zinnig antwoord op.

Wat ik ondertussen ook weet is dat een eerdere bewoner van ons huis heeft geprobeerd om het in vriendelijk overleg met de achterburen uit te vogelen in het verleden, maar dat dit gesneuveld is op één buur die moeilijk deed. Daarom wil ik ook goed uit zien te vogelen wat de juridische situatie is, voordat ik het gesprek met alle buren aan ga.

Daarnaast hoop ik het te combineren met de aanleg van afwatering in die steeg, want daar hebben we allemaal een groot probleem mee momenteel. Mogelijk kan ik met mijn naaste buren aanbieden om de afwatering aan te leggen in ruil voor wat goodwill omtrent onze erfafscheiding O-)

[ Voor 18% gewijzigd door Windom Earle op 09-03-2021 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
@Windom Earle Ah, dat verschil in bouwtijd verklaart die verschillen. Als 2, 4 en 6 er nog niet waren in '56 zal daarover niet zoveel in de aktes staan van je achterburen, vermoed ik.

Leuke puzzel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Windom Earle
Jheroun schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 16:56:
@Windom Earle Ah, dat verschil in bouwtijd verklaart die verschillen. Als 2, 4 en 6 er nog niet waren in '56 zal daarover niet zoveel in de aktes staan van je achterburen, vermoed ik.

Leuke puzzel ;)
Dat was ook mijn gedachtengang, maar dan zou ik dus ook aannemen dat bij ons daadwerkelijk alle relevante zaken gemeld zijn (en het verbaast me dus dat er niets in staat over de achterburen bijvoorbeeld). En ik had verwacht dat er dan een steeg zou zijn aangelegd die van beide kanten evenveel grond zou afsnoepen ...

Het is op zich een leuke puzzel en het kan ons hooguit iets opleveren. Eigenlijk is het nu ook alleen voor ons en de buren van 6 interessant omdat onze geschakelde originele schuur op het punt van instorten staat. Als we dan de mogelijkheid hebben de nieuwe ergens tussen de 30 en 90 cm verder naar achteren te plaatsten dan is het mooi meegenomen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Windom Earle schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 16:39:
[...]

Volledig mee eens hoor, het is ook natuurlijk de ideaal oplossing vanuit ons oogpunt. Het is vooral dat er eigenlijk geen logische verklaring is voor de huidige situatie. Ik probeer daar nu dus ook inderdaad chocola van te maken. Ik hoop binnenkort inzicht te hebben in een aantal aktes.

De huizen zijn gebouwd in 1956, behalve nummer 2, 4 en 6 zeg maar. Die zijn in 1958 gebouwd. Ik weet al heel veel over hoe het aangelegd is, omdat op nummer 8 een 'oorspronkelijke' bewoner woont, maar hier weet hij helaas ook geen zinnig antwoord op.

Wat ik ondertussen ook weet is dat een eerdere bewoner van ons huis heeft geprobeerd om het in vriendelijk overleg met de achterburen uit te vogelen in het verleden, maar dat dit gesneuveld is op één buur die moeilijk deed. Daarom wil ik ook goed uit zien te vogelen wat de juridische situatie is, voordat ik het gesprek met alle buren aan ga.

Daarnaast hoop ik het te combineren met de aanleg van afwatering in die steeg, want daar hebben we allemaal een groot probleem mee momenteel. Mogelijk kan ik met mijn naaste buren aanbieden om de afwatering aan te leggen in ruil voor wat goodwill omtrent onze erfafscheiding O-)
toon volledige bericht
Er is een logische verklaring. Er is eigenlijk spraken van twee brandgangen die tegen elkaar liggen. Voor huisnummer 2 t/m 8 is het recht van overpad geregeld aan hun kant van de rode streep. Voor de achterburen is dat geregeld voor hun kant van de steegt.

Als jullie het recht van overpad opgeven voor jullie kant van de grens, dan heb je geen mogelijkheid meer om een achterom te creëeren. Ik zou daar als achterbuur in ieder geval niet aan meewerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

[...]

heeft TS dan nog recht van overpad op die steeg?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Windom Earle
Tens schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 18:43:
[...]

heeft TS dan nog recht van overpad op die steeg?
Het lijkt erop dat er verder niemand recht van overpad heeft op de steeg. Wij niet en de overige buren ook niet. Alleen nummer 6 bij ons op dit moment een wij op de buren van 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

Windom Earle schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 18:45:
[...]

Het lijkt erop dat er verder niemand recht van overpad heeft op de steeg. Wij niet en de overige buren ook niet. Alleen nummer 6 bij ons op dit moment een wij op de buren van 2.
ik bedoel als 2,4 en 6 de tuin gelijktrekken met 8, hebben de even nummers dan nog recht om door die overblijvende steeg te gaan (die dus voornamelijk op grond van de achterburen ligt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Tens schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 18:52:
[...]

ik bedoel als 2,4 en 6 de tuin gelijktrekken met 8, hebben de even nummers dan nog recht om door die overblijvende steeg te gaan (die dus voornamelijk op grond van de achterburen ligt).
Waarschijnlijk hebben zij geen rechten op de percelen van de achterburen.

Dat kan een notaris uitzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Windom Earle schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 18:45:
[...]
Ik verwacht eigenlijk dat aan jullie kant iedereen recht van overpad heeft om op zijn eigen stuk te komen (dus 6 bij jullie en 2 en jullie op 2. De achterburen zullen wel eenzelfde constructie hebben voor hun kant van de gang.

Waar ik echter vooral mee op zou letten is dat als jullie je tuinen naar achteren doortrekken, dat je achterburen op een idee brengt en die hetzelfde gaan doen. Als dat gebeurt, is dan je achterom nog voldoende? Of wat doe je als je achterburen zeggen dat je niet over hun gedeelte mag?

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:39
Eens met @redwing. Het meest logische lijkt nog om alle buren iets meer tuin te geven tot het punt waarop er de steeg breed nog net breed genoeg blijft. Maar dat betekent dat TS niet zijn schutting gelijk kan trekken met #8, want als de achterburen net zoveel steeg pakken dan past er niet veel meer door die steeg. De vraag is of je dan voor bijvoorbeeld die 1/2 meter die je wel kan opschuiven dit hele circus wilt optuigen... Maar dat zal ook van het totaalfoaat van je tuin afgangen en van de relatie met alle buren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Even speculeren; bij de bouw in 1956 kregen nr. 8, 10, 12 enz. geen achterom en de achterburen wél (bij hun huizen ook vastgelegd met recht van overpad). Toen in 1958 nr. 2, 4 en 6 gebouwd werden, wilden die, net als de achterburen, óók een achterom; en dus vastgelegd met een apart recht van overpad.

Als je nu je recht van overpad opgeeft, verlies je (juridisch) dus ook je achterom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Windom Earle
redwing schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 22:39:
[...]
Waar ik echter vooral mee op zou letten is dat als jullie je tuinen naar achteren doortrekken, dat je achterburen op een idee brengt en die hetzelfde gaan doen. Als dat gebeurt, is dan je achterom nog voldoende? Of wat doe je als je achterburen zeggen dat je niet over hun gedeelte mag?
Dat is natuurlijk zo, maar in theorie zou iedereen vanaf nummer 8 naar rechts datzelfde dan kunnen doen op dit moment. Daarom ben ik wel benieuwd wat er in de akte van 8 staat (of er uberhaupt iets in staat sowieso).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Windom Earle
Djordjo schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 04:12:
Even speculeren; bij de bouw in 1956 kregen nr. 8, 10, 12 enz. geen achterom en de achterburen wél (bij hun huizen ook vastgelegd met recht van overpad). Toen in 1958 nr. 2, 4 en 6 gebouwd werden, wilden die, net als de achterburen, óók een achterom; en dus vastgelegd met een apart recht van overpad.

Als je nu je recht van overpad opgeeft, verlies je (juridisch) dus ook je achterom.
Dat is op zich een mooie theorie. Geen idee of er zoiets daadwerkelijk achter zit, maar ik hou het in m'n achterhoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
@Djordo Ik denk ook dat er zoiets gebeurd is. Aangezien 2,4 en 6 later gebouwd zijn moest daarvoor iets geregeld worden binnen die percelen. Je kan dan niet zomaar de akte aanpassen van een perceel wat er al is, met een eigenaar die al vastgelegde rechten heeft. In het deel dat in '56 gebouwd is zijn toen de erfdienstbaarheden geregeld, maar toen zaten 2,4 en 6 nog niet in de planning, in ieder geval waarschijnlijk niet in de akte.

De makkelijkste manier om er dan in '58 nog 3 percelen tegenaan te zetten is door het overpad voor hun achterom te regelen binnen die 3 percelen. Anders krijg je eindeloos juridisch gedonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

Windom Earle schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 08:43:
[...]

Dat is natuurlijk zo, maar in theorie zou iedereen vanaf nummer 8 naar rechts datzelfde dan kunnen doen op dit moment. Daarom ben ik wel benieuwd wat er in de akte van 8 staat (of er uberhaupt iets in staat sowieso).
Als dat einde steeg is, hoeft er geen overpadregeleling voor 2,4 en 6 te zijn natuurlijk. de achterburen hebben daar een eigen steeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Windom Earle schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 08:43:
[...]
Dat vraag ik me ook af. Als daar niets beschreven staat kan ik me niet voorstellen dat jullie niet hetzelfde kunnen doen. Mits je natuurlijk het met zijn allen eens bent, aangezien dat recht van overpad dan voor het hele rijtje (2-6) moet veranderen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Windom Earle
Jheroun schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 09:14:
De makkelijkste manier om er dan in '58 nog 3 percelen tegenaan te zetten is door het overpad voor hun achterom te regelen binnen die 3 percelen. Anders krijg je eindeloos juridisch gedonder.
Ik vermoed inderdaad dat dit het verhaal is. Het is dan dus vooral kwestie om eens gezellig te babbelen met alle achterburen om te kijken hoe ze er in staan (en wat die zelf voor ideëen hebben bij de steeg). Het is natuurlijk voor iedereen zaak dat er altijd een bruikbare steeg overblijft.
Pagina: 1