Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdop
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22-02 12:37
Mijn vraag:
Ik overweeg om een Homey te kopen. Ik heb op dit moment Home Assistant op een Raspberry Pi 3 draaien, maar ik vind het traag worden, niet betrouwbaar want hij loopt vaak vast en ik heb er de tijd niet meer voor om het helemaal zelf op te bouwen, in te richten en bij te houden. Vandaar dat ik op zoek ben naar een standaard oplossing.

Dit wil ik ermee kunnen bedienen/doen:
Z-Wave dimmers en schakelaars
433MHz schakelaars en temperatuursensoren
Logitech Harmony Hub
Toon (geroot)
P1 meter (gas/elektra)
Milight
Zigbee sensoren/schakelaars
Philips Hue

Ook zou ik zelf graag scripts willen toevoegen als dat nodig blijkt te zijn.

Zouden jullie een Homey of een Homey Pro aanraden?
Zijn er mogelijkheden om data automatisch te uploaden naar Google spreadsheets?
Zijn de locatievoorzieningen betrouwbaar? Ik vind de locatievoorzieningen van Home Assistant bijvoorbeeld echt super werken.

Zijn er nog andere dingen waar ik naar moet kijken of rekening moet houden? Ik ben erg benieuwd naar jullie ongezouten meningen! :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Waarom neem je geen odroid c4 of N2+ ?
Daar zijn kant en klare home assistant supervisor images van.
Werkt perfect, snel en geen vastlopers.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdop
Ik zie de voordelen van de Homey wel in, maar ben ook benieuwd naar ervaringen ermee.
Om bijvoorbeeld stemassistenten te gebruiken moet je bij Home Assistant weer een abonnement nemen, maar dat zit bij Homey bijvoorbeeld inbegrepen.
Momenteel kost HA me veel tijd (en frustratie) en daar wil ik ook eigenlijk vanaf en dus naar een iets meer fool proof systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:33

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:57
Die eigen stembesturing was toch al waardeloos. Verder kan je de stembesturing via google/alexa laten lopen, maar dan moet je die wel in huis hebben ja.

[ Voor 5% gewijzigd door GermanPivo op 09-03-2021 11:56 ]

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:02
sdop schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 10:28:
Mijn vraag:
Ik overweeg om een Homey te kopen. Ik heb op dit moment Home Assistant op een Raspberry Pi 3 draaien, maar ik vind het traag worden, niet betrouwbaar want hij loopt vaak vast en ik heb er de tijd niet meer voor om het helemaal zelf op te bouwen, in te richten en bij te houden. Vandaar dat ik op zoek ben naar een standaard oplossing.
Met een Raspberry Pi 3B zelf ook problemen gehad.
Ik kreeg het niet stabiel
(verschillende voedingen geprobeerd en hij werkte uiteindelijk ook met een SSD)
Na 2 dagen tot een week had ik gegarandeerd een vast loper.

Homey blijkt meer een alles in 1 oplossing te zijn.
Maar je zou ook nog kunnen proberen om de Pi te vervangen voor iets anders.
Denk dus dat je even moet kijken hoe je het vind werken als je geen vastlopers zou hebben.
Vind je het teveel werk dan zou Homey mogelijk een goede oplossing zijn.
Maar zelf heb ik daar geen ervaring mee.
AUijtdehaag schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 10:37:
Waarom neem je geen odroid c4 of N2+ ?
Daar zijn kant en klare home assistant supervisor images van.
Werkt perfect, snel en geen vastlopers.
Inderdaad zoiets of een Intel NUC.
Heb zelf een 2de handse I3 NUC gekocht waar als een SSD inzit.
Sindsdien geen vastloper meer gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:23
Ik heb verschillende domotica systemen gehad:
- Domoticz
- Fibaro
- Homey
- HomeAssistant
- Alleen NodeRed
- Homekit
- Google Home
En als je mij nou vraagt welke het meest flexibel is dan zou ik zeggen pak HomeAssistant, Als je makkelijk wilt kunnen koppelen (maar niet automatiseren, flows zijn lastig) zou ik zeggen Homey. Aangezien je nu al HomeAssistant hebt zou ik persoonlijk daar lekker mee doorgaan op een dedicated machine (NUC ofzo). Het gaat dus echt om wat je er mee wilt bereiken en wat je zelf al snapt/ kan qua domotica. Ik vind het altijd heel naar om te zeggen dat iets "goed" of "slecht" is. Het hangt helemaal af van je eigen niveau en wat je er mee wilt doen. Dus als je daar wat meer info over hebt, en dan bedoel ik niet dat je dingen wilt aansluiten maar wil je alles automatiseren of wil je gewoon wat knopjes hebben en alles bedienen vanuit één app?

Ingaande op de Homey, prima apparaat maar heeft wat problemen met bereik van draadloze protocollen heb ik begrepen (zelf alleen heel lang geleden gemerkt met 433). Ik weet niet of het nog zo is maar je kon eerst alleen bedienen en programmeren vanaf je telefoon wat voor mij vreselijk beperkt voelt (probeer maar eens fatsoenlijk JSON op je telefoon te maken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdop
Ik neig nu inderdaad toch meer naar het aanschaffen van een wat knappere machine en om toch met HomeAssistant door te gaan.
Wat zijn de minimum specs wat jullie zouden aanraden?
Is een NUC aan te raden of bijvoorbeeld ook de al eerder genoemde Odroid N2+?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:27
Alles wat sneller is dan een Pi is volgens mij al prima.
Wellicht zelfs een raspberry pi 4. Maar als je toch al geld uit gaat geven zou ik eerder kijken naar iets van een NUC. Maar dan moet je er niet ook ineens bestanden op willen serveren (ofwel, meerdere hardeschijven).

Zelf draai ik openhab op een i5-8400 met 8GB aan ram, maar ja, die heeft wel meer te doen dan alleen openhab. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdop
Dus dan zou bijvoorbeeld de Odroid N2+ ook een optie zijn?
Er worden ook best veel NUC's aangeboden, maar ook in behoorlijk verschillende prijsklasses. Ik ben me nog even aan het oriënteren op wat nou precies nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Odroid C4
AUijtdehaag in "huis domotica welk systeem."

Of Odroid N2+
nieuws: Home Assistant komt met eigen hardwarekit op basis van Odroid N2+

Hier hebben ze mooie kastjes ervoor
https://kksb-cases.com/collections/odroid

Ook een synology nas met >2gb ram geheugen (dus 4 of 6), die virtual machine manager draait (syno package onder downloads op de syno site) kan home assistant draaien.
https://gh2home.nl/homeas...in-a-virtual-machine-vmm/

Ik heb alle 3 de mogelijkheden draaien nu. O-)

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-03-2021 17:04 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdop
Lastig haha.. Ik denk toch dat ik in eerste instantie een tweedehands NUC ga aanschaffen en daar eens mee aan de slag ga..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:31
Ik had HA eerst op een NUC draaien (7i7, way overkill, maar die had ik nog) tot ik besloot dat ik deze voor andere doeleinden ging gebruiken.

Tijdelijk op een oud narrowcasting pctje gedraaid (antieke Dual core Atom met 2 GB ram en een ssd en dat liep al als een trein), inmiddels op een synology 1817+ in een vm (2vcores + 2 GB) en gaat perfect. Raspberry hangt volgens mij vooral op trage storage. Qua CPU is het allemaal niet zo heel intensief en heb je niet veel nodig.

[ Voor 8% gewijzigd door gastje01 op 09-03-2021 20:31 ]

Pagina: 1