Oost west opstelling, 1 string, west optimizers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Logic Lion
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:12
Mijn vraag
op mijn nieuwbouwwoning komen in totaal 20 zonnepanelen in een oost-west opstelling. 15 panelen op oost en 5 op west.

Nu is volgens de solax rekentool 5 panelen te weinig voor de omvormer.

Ik heb aan de kopersbegeleider gevraagd hoe ze dit doen en ik kreeg als antwoord dat alles op 1 string zit en dat de panelen op west optimizers hebben.

Klinkt dit logisch?

Relevante software en hardware die ik gebruik
- panelen: Sharp NU-AC300B
- omvormer: Solax X3 6kW
- optimizers: onbekend

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
uitleg gevraagd aan kopersbegeleider met bovenstaand antwoord als uitkomst. Met googlen kwam ik niet tot een antwoord.

Beste antwoord (via Logic Lion op 09-03-2021 12:14)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-07 10:00
@Logic Lion
zo als @busscherski ook al zegt. d:)b

6kW is bijna wel nodig, dit komt door de vreemde verdeling van de panelen op oost-west.
(hier kan een goede reden voor zijn die wij niet weten. :? )
een 5kW kan ook wel, maar lost geen problemen van te weinig panelen op 1 kant op.

beste is 2x10x3??Wp en dan een 1fase 16A (rond de 3,6kW) omvormer gebruiken.
dit is gewoon het goedkoopst en het effectiefst.
(een 0,2% mooier, is 2x12x3??Wp op een 4kW omvormer, maar dit is een beetje mierenneuken.)

het probleem is eigenlijk dat een 3fase omvormer optimaal werkt met 16-20 panelen per mpp.
die omvormers hebben allemaal 2 mpp's dus 32-40 panelen.
hij kan wel met minder panelen per mpp, en jouw omvormer kan werken met 180V.
hier nog 10% er op voor de warmte en dan delen door het aantal wat je panelen leveren.
180 + 10% / 32V = 6+ panelen
elk paneeltje meer levert de string ook nog een 0,1% extra kWh boven op de meer Wp, geheel gratis. ;)

wil je de 6kW lekker vullen met oost-west dan kun je gerust denken aan.
15x300Wp=4500Wp per kant, dus in totaal een 9kWp aan panelen.
dan heb je het volle oost-west voordeel en bijna 100% optimaal. (zeg een 99,9%)

een andere oplossing is 2x een 1fase omvormer gebruiken.
maar ook voor 1fase is 5 panelen een beetje krap, maar wel minder krap en problematisch.
(1fase werkt met 4 panelen, maar we raden ook 6 panelen aan per mpp.)

dus oplossingen genoeg, nu hun nog zover krijgen dat je de leukste krijgt.

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 09-03-2021 11:54 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:55
Volgens mij zorgen die optimisers er alleen voor dat de 5 west panelen geen negatief effect hebben op oost.
Maar de 5 west panelen zullen alleen midden overdag wanneer beide dakvlakken evenveel zon hebben optimaal opwekken. De rest van de dag verre van optimaal.

Veel installateurs denken dat optimisers of SolarEdge alles oplossen. Dat is niet zo.

De oplossing is overigens niet SolarEdge 3 fase, dat werkt ook niet met 5 panelen per kant.
De simpelste oplossing is meer panelen op west. En dan liefst zeker twee meer dan het minimum dat SolaX adviseert.
Of optimisers op alles.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Liefst 6000 euro korting en dan achteraf zelf je PV regelen.

Google op: schaampanelen

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Logic Lion
oost-west voorbeeld dag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
jep oost-west hebben een ander moment hun top, dus minder W omvormer als Wp nodig.
(zal geen groot verschil geven met de 5x en de 15x, maar hij is er wel.)

het is wel een stuk slimmer om oost-west met een redelijk de zelfde aantal Wp te doen.
zo gaat 10x300Wp oost en 10x300Wp west nog met gemak op een 4kW omvormer.
(en dus gewoon 1 fase, en geen 3fase omvormer nodig, flink goedkoper.)

ben je nog wat meer gebrand op effectiviteit van de kosten.
dan is zelfs 2x10x300Wp op een 3kW omvormer te doen zonder echt groot verlies.
een beetje onder dimensioneren kan wel als je wil.
(is een persoonlijke beslissing die meer met de financieren af hangt, dan werkelijk verlies.)

als kosten een punt is, dan wil je geen optimizers. ;)
is gewoon te duur voor de kosten.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Logic Lion
Bedankt al voor de antwoorden.

In de eerste post zei ik komen, maar ze liggen er al in (indakpanelen). Toen ik eerder om info vroeg over de omvormer konden ze dat pas zeggen als alles klaar was.

Het huis is berekend op EPC 0. Maar als de 5 panelen in de middag niks doen haal ik dat natuurlijk niet. Nu vind ik schaampaneln in mijn geval niet echt van toepassing, dat zou ik eerder zeggen over installaties met maar 1 of 2 panelen.

Wat zijn nu dan nog de opties? Ik dacht aan:
- extra panelen op west zodat hij de minimale spanning haalt
- west een eigen omvormer geven.
- of dus toch 5 panelen van oost naar west verplaatsen?

En opzich is een 6kW omvormer dus overdreven in mijn situatie.

[ Voor 4% gewijzigd door Logic Lion op 09-03-2021 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Extra panelen en dan een eigen string kan qua vermogen gemakkelijk op die omvormer.
Ze moeten dan wel ongeveer hetzelfde type zijn.
De optimisers kunnen dan weg.

West een enkelfase omvormer kan ook, sommige omvormers zijn wel geschikt voor korte strings.

5 panelen verplaatsen kan ook, kan een relatief dure oplossing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Logic Lion
Ik heb weer een bericht gestuurd aan de kopersbegeleider. Ik heb nu in ieder geval wat opties en argumenten om straks hopelijk een mooie opbrengst te genereren die in ieder geval mijn warmtepomp en mechanische ventilatie gebruik compenseert zoals ze belooft hebben.

Als er een uiteindelijk antwoord of oplossing is zal ik die hier ook nog plaatsen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• migjes
@Logic Lion
zo als @busscherski ook al zegt. d:)b

6kW is bijna wel nodig, dit komt door de vreemde verdeling van de panelen op oost-west.
(hier kan een goede reden voor zijn die wij niet weten. :? )
een 5kW kan ook wel, maar lost geen problemen van te weinig panelen op 1 kant op.

beste is 2x10x3??Wp en dan een 1fase 16A (rond de 3,6kW) omvormer gebruiken.
dit is gewoon het goedkoopst en het effectiefst.
(een 0,2% mooier, is 2x12x3??Wp op een 4kW omvormer, maar dit is een beetje mierenneuken.)

het probleem is eigenlijk dat een 3fase omvormer optimaal werkt met 16-20 panelen per mpp.
die omvormers hebben allemaal 2 mpp's dus 32-40 panelen.
hij kan wel met minder panelen per mpp, en jouw omvormer kan werken met 180V.
hier nog 10% er op voor de warmte en dan delen door het aantal wat je panelen leveren.
180 + 10% / 32V = 6+ panelen
elk paneeltje meer levert de string ook nog een 0,1% extra kWh boven op de meer Wp, geheel gratis. ;)

wil je de 6kW lekker vullen met oost-west dan kun je gerust denken aan.
15x300Wp=4500Wp per kant, dus in totaal een 9kWp aan panelen.
dan heb je het volle oost-west voordeel en bijna 100% optimaal. (zeg een 99,9%)

een andere oplossing is 2x een 1fase omvormer gebruiken.
maar ook voor 1fase is 5 panelen een beetje krap, maar wel minder krap en problematisch.
(1fase werkt met 4 panelen, maar we raden ook 6 panelen aan per mpp.)

dus oplossingen genoeg, nu hun nog zover krijgen dat je de leukste krijgt.

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 09-03-2021 11:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Ik zag net overigens dat die Solax maar max 800 V DC mag (volgens deze datasheet).
https://www.solaxpower.co...-4-10kW-Data-Sheet-V3.pdf

Het paneel heeft een Voc van 40,03 V.
20 x 40.03 V * 1.1 (vanwege temperatuur) = 881 V.
Dus dat is buiten de specificatie van de omvormer.

In de prakijk gaat het vast goed maar ivm garantie is de max string lengte 18 panelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Logic Lion
Ik had beloofd nog een update te plaatsen en het is een beetje laat maar bij deze:

Via de bouwer ben ik geen stap verder gekomen. Ze bleven zeggen dat het allemaal goed was en dat het voldoet aan EPC.

Dus ik heb uiteindelijk offertes opgevraagd en op west nog 8 X 330Wp panelen bij laten leggen.

Voordat die panelen gelegd waren had ik oost en west al gescheiden op de omvormer. Dit leverde me al gratis een aantal kWh op per dag.

Nu heb ik dus een goedwerkende installatie voor een redelijke meerprijs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:40
Logic Lion schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 09:02:
Via de bouwer ben ik geen stap verder gekomen. Ze bleven zeggen dat het allemaal goed was en dat het voldoet aan EPC.
Tuurlijk, daar zal gewoon worden gerekend met geinstalleerd vermogen, niet met details over omvormers en verdeling van panelen over dakvlakken. Al zouden ze alle panelen ondersteboven op je dak schroeven zal het, mits alle kabels netjes aangesloten, nog steeds wel aan het EPC voldoen, durf ik te wedden.

Maar je hebt het goed opgelost zo te zien, nice :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Logic Lion
Ja klopt. Dat zei ik ook nog in mijn discussie met hun EPC persoon, dat ze inderdaad puur kijken naar hoeveel er ligt en niet naar hoeveel er uit komt. Dit schijnt met de BENG wel wat verbeterd te zijn.

Ja ik ben uiteindelijk erg blij met de oplossing. Ik heb nu 8x 330Wp erbij voor €1800 ex btw omdat het op de bestaande string is aangesloten.

Dus de terugverdientijd op de extra panelen is relatief kort en de panelen die er al ligen werken ook veel beter.

Overigens hadden ze al wel mijn omvermer veranderd van een 6kW naar een 7kW versie, omdat zoals @busscherski zei er anders teveel panelen in een string zaten.

[ Voor 14% gewijzigd door Logic Lion op 02-11-2021 10:37 ]

Pagina: 1