Toon posts:

opstarten en afsluiten duurt heel lang

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• trucker0werner
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-05 01:53
Mijn vraag
Sinds enige week a 2 doet me pc gek met opstarten en afsluiten.
opstarten gaat goed en wanneer je na dos deel zeg maar windows opstart en je de ring krijgt te zien van het laden, zie je goeie minuut ongeveer zwart scherm. Daarna opend hij desktop en kun je pc gebruiken zoals normaal.

Met afsluiten is verschillend. ene keer doe je start en daarna aan/uit en afsluiten. Direct blauw scherm van het afsluiten. Of zoals gister de commando geven van afsluiten maar niks ziet gebeuren. Dan kan ik op me gemak nog deze tekst typen en voor eer ik op verzenden kon drukken, sloot hij plots wel af.
Tussentijd kan je pc gewoon zonder probleem gebruiken

Relevante software en hardware die ik gebruik
windows 10 64bit
gtx1080
intel 6700k cpu
samsung 850 pro ssd 1tb

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Heb windows alle laatste updates handmatig keer willen installeren. Nvidia drivers laatste versie installeren.
ivm me opstart ssd met nog minder dan 40gb vrij was. deze wat leeg gemaakt. nu heb ik daar netjes 400gb vrij maar nog steeds lange opstart en afsluit tijd zonder enige rede

De rede dat ik ssd wat plek heb vrij gemaakt is dat soms verkenner met opstarten de mappen ging indexeren en daardoor vastliep om alles te laden. Sinds 400gb vrij heb, heb ik niet zo zeer meer daar last van. alleen van de lang opstarten en afsluit tijden.

Alle reacties

• r44
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:27
De 850 Pro verscheen voor het eerst in 2014.
Wat zegt Crystal disk info over de gezondheid van de SSD?

44

• trucker0werner
850 pro zit op 97% 68TB TBW
850 evo zit op 99% 2.6 TBW
beide zitten op 13112uur.

Al denk ik niet dat het aan schijf ligt. denk dat er iets van software ligt te vervelen.
na opdracht van afsluiten was het gisteren 15min voor je scherm krijgt te zien van afsluiten en daar bleef hij op staan, tot je na 2uur maar de grote knop gebruikt om af te zetten.

denk toch maar naar herstelpunt gaan en kijken hoe het dan is.
anders wordt het toch een nieuwe pc en dan maar met bestaande videokaart erin. die later alsnog geupdate kan worden als prijzen weer betaalbaar zijn geworden

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:59
Je hebt waarschijnlijk Fast Startup ingeschakeld in Energiebeheer (Power Options). Zet deze eens uit en schakel de pc uit en zet hem daarna weer aan.

Bij Fast Startup wordt de inhoud van de kernel op schijf opgeslagen bij afsluiten en opstarten. Dat maakt booten sneller dan iedere keer drivers vers in de kernel vers te laden. Fast Startup kan afsluiten vertragen heb ik bij anderen gemerkt. Ik vermoed dat sommige drivers niet goed reageren op langdurig aktief zijn.

Je kunt overwegen Fast Startup uit te schakelen en de iets langere boottijd voor lief te nemen of deze eens per maand een keer uit te schakelen. Bij keuze voor dat laatste moet je de pc opnieuw opstarten en daarna kun je Fast Startup weer inschakelen.

• trucker0werner
daar zat ik idd aan te denken dat pc door de wat kleinere schijf grote (40gb was nog maar over) En vooral ivm pc paar keer is blijven hangen in een game. vervellend als geluid in eens naar 100% gaat en hangt haha
Kijken als ik met fast startup dan iets kan. Elders las ik dat iemand een driver had die moelijk deed en daardoor zolang duurde met opstarten en afsluiten

Eerst zat verkenner al vast als ik map met snelle toegang opende, moest dan verkenner via taakbeheer afsluiten of wachten en plots werd hij zelf afgesloten ivm exe bestand niet meer reageerde. Deze heb ik keer gewist en sinds dien is lijst leeg maar wel werkend zonder probleem.

Heb ook gelezen dat virtual disk soms problemen kan geven keer aan en uit zetten lost het op.

Bij nvidia update

• trucker0werner
nog even bezig geweest en gister sloot ik me pc af en toen ik me usb card reader eruit trok. Toen sloot hij direct af daarna. Dit terwijl er geen kaartjes in zitten alleen de reader hangt er aan
nu net opgestart zonder hem aangesloten te hebben. ipv boot time van 281sec nu nog 31sec. Dus velen malen beter, vooral als je bedenkt dat je 3tb aan data op de pc hebt staan.
Voor nu is het goed als dit zo blijft kan ik nog wel ff wachten voor eer ik gpu prijzen weer normaal zijn geworden. tussentijd kijken of er een driver update voor die usb reader is

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:48
Sommige usb devices kunnen ook dit probleem veroorzaken. Ik had laatst nog een vergelijkbaar probleem. Naast m'n muis en toetsenbord was alleen de oplader van m'n smartwatch via USB aangesloten. Die oplader uit de usb poort gehaald en de problemen waren verdwenen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee