Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baerleveldt
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16-05-2023
Ha, daar ben ik weer.

Afgelopen November had ik hier al een berichtje geplaatst over het feit dat ik niet erg blij was met mijn contract bij mijn huidig werkgever en significant betere aanbiedingen op zak had (50% bruto stijging). Destijds zocht ik advies over wat een goede stap zou zijn, en ben ik uiteindelijk met mijn werkgever een stijging van zo'n 40-45% overeen gekomen. Grootste beweegreden om toen met mijn huidig werkgever eruit proberen te komen was omdat ik het zo naar mijn zin heb op mijn huidige project.

Nu wil het toeval dat mijn huidige project graag meer interne werknemers aan wil nemen, omdat de proporties nu simpelweg niet goed zijn. Mijn verdiensten zijn schijnbaar niet onopgemerkt gebleven bij het management en er is al een informeel verkennend gesprek gevoerd omdat zij mij graag vast in dienst willen nemen. Aan de ene kant verbaast het mij eigenlijk niet maar aan de andere kant toch weer even spannend en weer een hoop twijfel in mijn hoofd.

Op zich is mijn detacheerder een super leuke partij met gezellige collega's en een lekkere relaxte jeugdige werksfeer. Probleem is natuurlijk alleen dat je niet vaak bij je moederpartij zit, zeker anno 2021 met alle Corona perikelen. Daarnaast heb ik dus recent een gigantische sprong gemaakt waarbij al is aangegeven dat er de komende jaren niet veel rek meer in zal zitten.

Anderzijds is mijn huidige project ook een goede werkgever, met zeer interessante producten. Een groot voordeel hier is dat er ruimte zal zijn om door te groeien. Tevens zijn zij goed op de hoogte van mijn kwaliteiten en worden die dus ook erkend. Bij je detacheerder is het toch iedere keer weer een beetje opnieuw beginnen. Ook bieden zij een 13e maand, hetgeen mijn werkgever niet biedt.

Nu ga ik binnenkort waarschijnlijk wel even verder praten met de klant maar toch wilde ik hier even mijn relaas doen. Deels om het van mij af te schrijven maar ik ben ook enorm benieuwd naar soortgelijke ervaringen en of men nog tips of trucs heeft.

Nog even de cijfertjes en alles:
Nu ruim 2 jaar in dienst bij de detacheerder als developer. Eerste vaste contract, daarvoor alleen wat freelance klusjes maar wel al mijn hele leven aan het programmeren. Daarom zit ik in de praktijk merk ik toch meer op het level senior (hetgeen mijn collega's bij de klant beamen). Op dit moment verdien ik zo'n 4100 bruto, behalve vakantiegeld geen bonussen o.i.d. Klant betaalt nu volgens mij 90 ex BTW per uur voor mij. (40/week).

Nog geen idee wat ik bij de klant zou kunnen verdienen (in vacatures spreken zij over 3000-5600) maar er zal dus in ieder geval een 13e maand bijkomen in vergelijking met mijn huidige loon. En er geldt een vast promotiebeleid van 0-5% afhankelijk van functioneren.

Concurrentiebeding staat natuurlijk wel in mijn contract maar het scheelt hopelijk dat er nauwe banden zijn tussen klant en detacheerder, en ik zeker niet de enige ingehuurde werknemer ben..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:46

franssie

Save the albatross

13e maand moet je gewoon meenemen in de salaris onderhandelingen (berekeningen) waarbij je dus gewoon niet spreekt over een maand maar over een jaar salaris. 13e maand kan soms komen te vervallen dacht ik bij slechte prestaties van het bedrijf dus het is eerder een minpunt dan een pluspunt (je kan zelf ook 8% netto sparen en dat eens per jaar uitkeren vanaf je spaarrekening).
Relatiebeding zal een punt van aandacht worden, dat is tussen je huidige werkgever en je huidige opdrachtgever om op te lossen zolang je huidige of toekomstige werkgever maar een vrijwaring geeft voor je mocht overstappen. Van EUR 90 naar een slaris in loondienst vedient zich wel terug.
Verder ga je een nieuw contract aan met proeftijd (maar aangezien je daar al werkt zal dat niet snel van belang zijn) en krijg je wellicht niet gelijk een vast contract. Het is daarbij met name van belang hoe financieel gezond je werkgevers zijn, het is wel vaak last in first out.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Anoniem: 1271350

Sowieso geen proeftijd en eigenlijk ook direct vast contract. Ze kennen je al, ze weten wat ze in huis halen.. Dat geeft je een voorsprong. Bekijk vooral ook pensioen en andere secundaire arbeidsvoorwaarden als vakantiedagen. Dat ze nu
90 euro voor je betalen zegt niet zoveel. Met een omslagfactor detachering van 3, kom je ook rond de 50-55k uit waar je nu op zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koptelefoontje
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:24
Ook soortgelijks tweemaal meegemaakt en zo bij huidige werkgever terecht gekomen.

Een eerste keer was niet succesvol omdat mijn werkgever dwars zat. Personeel stelen vond hij het, maar ik was al meer dan 4 jaar in dienst en toe aan iets nieuws. Erg vervelend om je carrière block te krijgen, maar dat was nou eenmaal het concurrentiebeding.

Bij een nieuwe opdracht (en opdrachtgever) heb ik bij aanvang onderhandeld voor een beter salaris (+30% maar rek er wel uit) en aangegeven mogelijkheid te willen hebben om over te stappen na 6 maanden. Zo kon niet mij in de weg staan mocht het zo ver komen. Dat is ook gebeurt.

Uiteindelijk voor ongeveer hetzelfde salaris aangenomen met betere secundaire voorwaarden. Was lastig om er meer uit te krijgen bij de onderhandeling. Nu 3,5 jaar verder verdien ik bij deze werkgever echter al bijna 3x zoveel (2.7x om precies te zijn).
Zeker als de rek er uit is bij je huidige werkgever is ook eenzelfde salaris met groei potentieel niet verkeerd.

Success!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Baerleveldt schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 01:48:
Concurrentiebeding staat natuurlijk wel in mijn contract maar het scheelt hopelijk dat er nauwe banden zijn tussen klant en detacheerder, en ik zeker niet de enige ingehuurde werknemer ben..
Om de juiste focus te hebben, een concurrentiebeding is irrelevant bij een overname vanuit een klant uitgaande dat de klant geen concurrentie is van je huidige werkgever. Je komt dan in het gebied van een relatiebeding.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

De WAADI verbiedt in de meeste gevallen het belemmeren van zo'n stap door de detacheerder. Een relatiebeding mag deze stap dus niet verhinderen.

Dus dit is in principe geen probleem :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
eamelink schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 09:59:
De WAADI verbiedt in de meeste gevallen het belemmeren van zo'n stap door de detacheerder. Een relatiebeding mag deze stap dus niet verhinderen.

Dus dit is in principe geen probleem :)
Niet in het contract met de werknemer, maar de werkgever kan natuurlijk prima een overeenkomst met de inhurende partij hebben.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

franssie schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 02:00:
13e maand kan soms komen te vervallen dacht ik bij slechte prestaties van het bedrijf dus het is eerder een minpunt dan een pluspunt
Een “echte” 13e maand is, net als vakantiegeld, gewoon uitgesteld salaris en dus nergens van afhankelijk. Dat is het verschil met een bonus want die laatste kan wel voorwaardelijk zijn. Je kunt ook gewoon 13e maand én bonus hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15:06
Maar dat is aan hun om dat uit te vechten.

Proeftijd is, tenzij je nu opeens voor een hele andere functie gaat, wettelijk niet eens toegestaan. Zij zijn opvolgend werkgever, dus een tijdelijk contract kan in situaties ook niet eens toegestaan zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Woy schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 10:12:
Niet in het contract met de werknemer, maar de werkgever kan natuurlijk prima een overeenkomst met de inhurende partij hebben.
Ook dat is beperkt. De detacheerder mag slechts een 'redelijke vergoeding' vragen, en het overnemen niet zonder meer verbieden. Hier een uitspraak waar een verbod op overname in de overeenkomst tussen detacheerder en inlener door de rechter naar de prullenbak wordt verwezen.

Wat een redelijke vergoeding is kan je natuurlijk wel eindeloos over bakkeleien, maar die moet wel onderbouwd worden door de detacheerder, ander is het ook weer in strijd met het belemmeringsverbod :)

Uiteindelijk komt het er dus op neer dat je je als detacheerder eigenlijk niet kan beschermen tegen het overstappen van personeel naar klanten. Dus je zult als detacheerder zowaar zelf waarde moeten toevoegen :*)

[ Voor 16% gewijzigd door eamelink op 09-03-2021 10:24 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• -En4Cer-
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-04 09:31
Ik heb jaren als Accountmanager bij een detacheringsbureau gewerkt. Ik kan je niet exact vertellen over wat er in de overeenkomst tussen je werkgever en de klant (waar je gedetacheerd bent) staat, maar wel over hoe wij hier mee om gingen;

Wanneer zowel de klant als de werknemer graag rechtstreeks met elkaar verder willen dan ging ik als Accountmanager met de klant om tafel om hier duidelijke afspraken over te maken. Vaak kwam je dan tot een oplossing waarbij je nog 6 tot 12 maanden gedetacheerd blijft en daarna rechtstreeks in dienst kunt.

Uiteraard kun je het ook hoger opspelen en bekijken wat je rechten zijn en de exacte bepalingen uit de overeenkomst nazoeken, maar omdat je aangeeft dat je een goede band hebt met je huidige werkgever zou ik kiezen voor oplossing waarbij je met de partijen in gesprek gaat.

Je zult zien dat je er dan altijd uit komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SeenD
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:29
Ik werk bij een groot IT detachering bedrijf en als een collega over wilt naar de klant dan is dat soms een beetje zuur, maar het is zover ik weet nog niet voorgekomen dat het geweigerd werd. Er was altijd wel een dealtje, van betaal nog 6 maanden door ofzo of een overname-bedrag.

Toch jammer dat collega's dan niet een percentage van de "transfer-som" kregen. :)

De aanbieding klinkt heel erg goed zo. Het enige wat je je zelf moet afvragen, wil ik werk bij dezelfde producent voor de komende jaren doen, of vind je het juist leuk om na 2 jaar te kunnen zeggen, houdoe en bedankt, en dan naar iets nieuws.

Aan de andere kant iemand met jouw profiel is volgens mij best gewild in de banenmarkt.
Ik zou zeggen doen, en als t niks is kun je altijd naar iets anders kijken. En bij mijn werkgever zijn collega's ook nog teruggekeerd na een paar jaar, dat kan ook nog. Als iemand die goed te detacheren is, weer terugkomt, waarom zou je "gratis" geld laten liggen.

[ Voor 45% gewijzigd door SeenD op 09-03-2021 11:06 ]

Something something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-04 16:12
Baerleveldt schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 01:48:
Als het eerder voorgekomen is, zal het waarschijnlijk geen groot issue zijn, tenzij het bedrijf de afkoopsom (want dat is meestal hoe het loopt) niet wil betalen.

https://niels.nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
eamelink schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 10:22:
[...]
Wat een redelijke vergoeding is kan je natuurlijk wel eindeloos over bakkeleien, maar die moet wel onderbouwd worden door de detacheerder, ander is het ook weer in strijd met het belemmeringsverbod :)
Ja klopt, dat bedoel ik. Maar een vergoeding vergelijkbaar met wat er voor een recruiter betaald wordt lijkt mij niet vreemd. Maar kan toch net de drempel zijn waardoor het afketst.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:42
Volgens mij is het ook gebruikelijk dat de klant een bepaalde overname fee dient te betalen voor je aan je huidige werkgever (detacheerder). Of een afspraak van nog X maanden in dienst van de klant en dan mag je de overstap maken naar de klant. Misschien goed om alvast te polsen of je huidige klant dat ziet zitten.

Het zou lullig zijn als je er al persoonlijk met de klant over uit bent qua arbeidsvoorwaarden, om er vervolgens achter te komen dat men geen overname fee wil betalen.

[ Voor 5% gewijzigd door Cheezborger op 09-03-2021 11:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NLS_
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:21
imho is het belangrijkste eerst de inhoudelijke keuze te maken.

Bij welke werkgever (detacheerder of opdrachtgever) denk je de komende periode het meeste te kunnen leren, het leukste of meeste interessante werk te doen, of de beste voorwaarden te krijgen. Net wat je zelf het belangrijkste vind.

Als je de arbeidsvoorwaarden belangrijk vindt neem dan het hele pakket in ogenschouw, aantal vakantiedagen, aantal uren op contract (36, 38, 40), dertiende maand, pensioen (wordt heel vaak vergeten maar is een wezenlijk onderdeel van de loonsom), evt opleidingbudget. etc etc.

Vrijwel altijd hebben detacheerder en opdrachtgever een afspraak na hoeveel maanden werken of tegen welk tarief een werknemer overgenomen kan worden. (check even algemene voorwaarden op de site van je detacheerder)

Mochten ze je overnemen dan kan dit wss alleen met een vast contract zoals @Pizza_Boom al schreef.

Succes met je keuze en onderhandelingen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Baerleveldt
Dank voor de vele antwoorden!
Napo schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 09:49:
[...]

Om de juiste focus te hebben, een concurrentiebeding is irrelevant bij een overname vanuit een klant uitgaande dat de klant geen concurrentie is van je huidige werkgever. Je komt dan in het gebied van een relatiebeding.
Yup, bedankt voor de correctie. Ik bedoelde inderdaad relatiebeding.
downtime schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 10:15:
[...]

Een “echte” 13e maand is, net als vakantiegeld, gewoon uitgesteld salaris en dus nergens van afhankelijk. Dat is het verschil met een bonus want die laatste kan wel voorwaardelijk zijn. Je kunt ook gewoon 13e maand én bonus hebben.
De 13e maand in kwestie is gewoon netjes vastgelegd in de CAO van de klant en is zover ik zie een vaste bonus.
eamelink schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 10:22:
[...]

Ook dat is beperkt. De detacheerder mag slechts een 'redelijke vergoeding' vragen, en het overnemen niet zonder meer verbieden. Hier een uitspraak waar een verbod op overname in de overeenkomst tussen detacheerder en inlener door de rechter naar de prullenbak wordt verwezen.

Uiteindelijk komt het er dus op neer dat je je als detacheerder eigenlijk niet kan beschermen tegen het overstappen van personeel naar klanten. Dus je zult als detacheerder zowaar zelf waarde moeten toevoegen :*)
Interessant! Nooit geweten dat die bedingen wettelijk zo losjes in elkaar steken. Ik ga er sowieso niet vanuit dat het veel problemen gaat opleveren mocht het tot een overstap komen. De klant weet dondersgoed hoe of wat en onderhoudt ook goede banden met mijn huidige werkgever.
SeenD schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:03:
Toch jammer dat collega's dan niet een percentage van de "transfer-som" kregen. :)

De aanbieding klinkt heel erg goed zo. Het enige wat je je zelf moet afvragen, wil ik werk bij dezelfde producent voor de komende jaren doen, of vind je het juist leuk om na 2 jaar te kunnen zeggen, houdoe en bedankt, en dan naar iets nieuws.

Aan de andere kant iemand met jouw profiel is volgens mij best gewild in de banenmarkt.
Ik zou zeggen doen, en als t niks is kun je altijd naar iets anders kijken. En bij mijn werkgever zijn collega's ook nog teruggekeerd na een paar jaar, dat kan ook nog. Als iemand die goed te detacheren is, weer terugkomt, waarom zou je "gratis" geld laten liggen.
Ha, dat zou toch mooi zijn hè!

Over interesse mag ik inderdaad niet klagen. De vraag in mijn veld is vele malen groter dan het aanbod en mijn ervaring al redelijk senior. Het is soms een beetje zielig hoe hard mijn linkedin inbox volstroomt.. Daarnaast scheelt het dat ik voor een ontwikkelaar aardig sociaal ben en altijd goed mijn verhaal klaar heb. Sollicitaties zijn altijd een makkie geweest dus mocht ik het ooit zat raken, vrees ik niet voor het vinden van een nieuwe baan :D
Cheezborger schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:15:
Volgens mij is het ook gebruikelijk dat de klant een bepaalde overname fee dient te betalen voor je aan je huidige werkgever (detacheerder). Of een afspraak van nog X maanden in dienst van de klant en dan mag je de overstap maken naar de klant. Misschien goed om alvast te polsen of je huidige klant dat ziet zitten.

Het zou lullig zijn als je er al persoonlijk met de klant over uit bent qua arbeidsvoorwaarden, om er vervolgens achter te komen dat men geen overname fee wil betalen.
Gezien het feit dat zij mij hebben benaderd en hun eigen contracten met klant natuurlijk goed kennen, ga ik er wel vanuit dat zij dit zien zitten. Uiteraard breng ik het nog wel even ter sprake :)
NLS_ schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 12:50:
imho is het belangrijkste eerst de inhoudelijke keuze te maken.

Bij welke werkgever (detacheerder of opdrachtgever) denk je de komende periode het meeste te kunnen leren, het leukste of meeste interessante werk te doen, of de beste voorwaarden te krijgen. Net wat je zelf het belangrijkste vind.

Als je de arbeidsvoorwaarden belangrijk vind neem dan het hele pakket in ogenschouw, aantal vakantiedagen, aantal uren op contract (36, 38, 40), dertiende maand, pensioen (wordt heel vaak vergeten maar is een wezenlijk onderdeel van de loonsom), evt opleidingbudget. etc etc.

Vrijwel altijd hebben detacheerder en opdrachtgever een afspraak na hoeveel maanden werken of tegen welk tarief een werknemer overgenomen kan worden. (check even algemene voorwaarden op de site van je detacheerder)

Mochten ze je overnemen dan kan dit wss alleen met een vast contract zoals @Pizza_Boom al schreef.

Succes met je keuze en onderhandelingen!
Dank! Detachering is natuurlijk leuk om ervaring op te doen maar je weet nooit waar je terecht komt. Wat dat betreft weet ik inhoudelijk al wel dat ik nu op een hele goede plek zit met ook veel leuke collega's. Daarnaast heb ik hier redelijk veel vrijheid om de boel goed op te bouwen :*) Inhoudelijk ben ik er dus denk ik wel redelijk uit ;)

Aantal vakantiedagen zijn wel interessant door de toevoeging van een redelijk aantal ADV dagen die ik nu niet heb, en wat betere secundaire arbeidsvoorwaarden. Pensioenen weet ik bijzonder weinig vanaf, daar zal ik nog wel even wat dieper in moeten duiken.

Ook mooi om te lezen dat een vast contract wss sowieso de way to go is. Dat is voor mij wel een redelijk vereiste ivm de mogelijke aankoop van een huis op korte termijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Baerleveldt schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 21:26:
Interessant! Nooit geweten dat die bedingen wettelijk zo losjes in elkaar steken. Ik ga er sowieso niet vanuit dat het veel problemen gaat opleveren mocht het tot een overstap komen. De klant weet dondersgoed hoe of wat en onderhoudt ook goede banden met mijn huidige werkgever.
Verkijk je daar alsjeblieft niet op. Zeker dingen die je zelf hebt getekend kunnen je aardig in de staart bijten. Daar kan je Ardana wel eens over vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baerleveldt
Pizza_Boom schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 23:37:
[...]
Verkijk je daar alsjeblieft niet op. Zeker dingen die je zelf hebt getekend kunnen je aardig in de staart bijten. Daar kan je Ardana wel eens over vragen.
Doe ik ook zeker niet. Ik ga nog steeds uit van de exorbitant hoge boete in mijn contract en dat dit netjes door de klant met mijn werkgever zou moeten worden afgehandeld. Ik zal nooit wat tekenen zonder schriftelijk akkoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 4% gewijzigd door DeveloperNL op 10-03-2021 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baerleveldt
Ha goeienacht, inmiddels eind vorige week verder contact gehad met de klant en de boel goed doorgesproken. Sprak veel vertrouwen uit en op dit moment willen ze van mij een salarisindicatie weten. Ik heb alleen wat moeite met bedenken wat ik hier als wens kan neerleggen.

Als ik mijn collega's moet geloven word ik door hen wel als senior ingeschat, en ook vanuit het management worden de nodige lovende woorden gesproken over mijn overige skills (management/leiderschap).

Members only:

Als iemand meer details wil, dan geef ik deze graag per PM. Wil liever niet alles openbaar gooien wegens mogelijke herkenbaarheid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:26

Yucon

*broem*

Een algemene stelregel is dat dit het makkelijkste moment is om een flinke sprong te maken. Dat lukt lastiger als je er al werkt, zeker omdat je ze niet meer kunt verrassen met je vaardigheden.. ze weten immers wat ze in huis halen. Daarnaast weet je ook van tevoren redelijk zeker dat je niet krijgt wat je vraagt. Dus dat zijn beide dingen om rekening mee te houden bij je voorstel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostje123
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:36
Gewoon geen salarisindicatie geven. Vragen wat ze je waard vinden en daarop verder onder handelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Weet je je uurtarief ook? Reken je dat om naar een fulltime maand en pak je daar de helft of 2/3e van (afhankelijk van wat je aan voorwaarden erbij krijgt of wat eraf gaat). Hou je secundaire arbeidsvoorwaarden goed in het oog. Als je bijvoorbeeld nu een leaseauto hebt en die kwijt raakt, kan je daar iets mee doen. Vooral naar het totaalplaatje blijven kijken.

[ Voor 22% gewijzigd door Pizza_Boom op 30-03-2021 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:42
Baerleveldt schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 02:00:
Ha goeienacht, inmiddels eind vorige week verder contact gehad met de klant en de boel goed doorgesproken. Sprak veel vertrouwen uit en op dit moment willen ze van mij een salarisindicatie weten. Ik heb alleen wat moeite met bedenken wat ik hier als wens kan neerleggen.

Als ik mijn collega's moet geloven word ik door hen wel als senior ingeschat, en ook vanuit het management worden de nodige lovende woorden gesproken over mijn overige skills (management/leiderschap).

***members only***

Als iemand meer details wil, dan geef ik deze graag per PM. Wil liever niet alles openbaar gooien wegens mogelijke herkenbaarheid :)
Is die 4.000 je 'kale' bruto maandsalaris of met de overige arbeidsvoorwaarden erin door vertaald (bijv. leaseauto, studieregeling)? Reken alles goed door aub. Als bepaalde zaken moeilijk door te berekenen zijn per maand, gewoon per jaar doorrekenen als zijnde het complete arbeidsvoorwaardenpakket. In het buitenland doen ze dat wat vaker 'Gross Annual Package'.

[ Voor 9% gewijzigd door Cheezborger op 30-03-2021 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Wat hierboven al wordt aangehaald, wat verschilt er nog meer dan alleen het salaris?

Hoe zit het met vakantiedagen? Blijven die hetzelfde?
Krijg je een mobiliteitsvergoeding?
Hoe zit het met pensioenopbouw? Via detacheerder (Stipp?) bouw je mogelijk (veel) minder op.
Hoe zit het met doorgroei mogelijkheden? Bij de detacheerder gaf je aan al redelijk op het eind te zitten. Hoe zit het na een eventuele overstap? Heb je daar nog ruimte en mogelijkheid om door te groeien?
Welke secundaire regelingen heb je nu en welke krijg je daar voor terug? Denk bijv. aan een (nu helaas digitale) vrijmibo, maar ook aan een zomerbarbecue, teamuitjes, personeelsvereniging (als je daar van bent tenminste), uitjes met het gezin, etc.

Over salaris is het bijna altijd verstandig om eerst de ander een bod op tafel te laten leggen. Waarom? Ze gaan over het algemeen nooit hoger zitten, dan dat jij aangeeft. Probeer hun dus met het openingsbod te laten komen. Als je tevreden bent, kan je deze direct accepteren. Denk je dat er meer in zit, dan ga je onderhandelen. Maar wees dan ook bereid om weg te lopen, als ze niet mee willen gaan.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Baerleveldt schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 21:26:

Dank! Detachering is natuurlijk leuk om ervaring op te doen maar je weet nooit waar je terecht komt. Wat dat betreft weet ik inhoudelijk al wel dat ik nu op een hele goede plek zit met ook veel leuke collega's. Daarnaast heb ik hier redelijk veel vrijheid om de boel goed op te bouwen :*) Inhoudelijk ben ik er dus denk ik wel redelijk uit ;)

Aantal vakantiedagen zijn wel interessant door de toevoeging van een redelijk aantal ADV dagen die ik nu niet heb, en wat betere secundaire arbeidsvoorwaarden. Pensioenen weet ik bijzonder weinig vanaf, daar zal ik nog wel even wat dieper in moeten duiken.

Ook mooi om te lezen dat een vast contract wss sowieso de way to go is. Dat is voor mij wel een redelijk vereiste ivm de mogelijke aankoop van een huis op korte termijn.
Wil ik nog even op inhaken: los van salaris en dergelijke: je zit nu op een project (tenminste: dat idee heb ik). Wat ga je doen als het project is afgelopen? Wordt er dan van je verwacht dat je mee productie gaat draaien (en wil je dat ook), of komt er een volgend project?
Beter gezegd: je hebt een goed idee wat je huidige werkzaamheden inhouden (duh, je werkt er ten slotte al :) ), maar heb je de mogelijkheid om je verder te ontwikkelen binnen dat bedrijf? Zijn er carrièremogelijkheden in het bedrijf?

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baerleveldt
Dank voor alle reacties, ik zal zo ook direct op de pm's reageren! _/-\o_
Pizza_Boom schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 08:38:
Weet je je uurtarief ook? Reken je dat om naar een fulltime maand en pak je daar de helft of 2/3e van (afhankelijk van wat je aan voorwaarden erbij krijgt of wat eraf gaat). Hou je secundaire arbeidsvoorwaarden goed in het oog. Als je bijvoorbeeld nu een leaseauto hebt en die kwijt raakt, kan je daar iets mee doen. Vooral naar het totaalplaatje blijven kijken.
Ja die weet ik wel. Dan zou ik eerder naar de 6.500 inclusief bonussen moeten gaan. Dat gaat nooit lukken met de salarisschalen hier.
Cheezborger schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 11:14:
[...]

Is die 4.000 je 'kale' bruto maandsalaris of met de overige arbeidsvoorwaarden erin door vertaald (bijv. leaseauto, studieregeling)? Reken alles goed door aub. Als bepaalde zaken moeilijk door te berekenen zijn per maand, gewoon per jaar doorrekenen als zijnde het complete arbeidsvoorwaardenpakket. In het buitenland doen ze dat wat vaker 'Gross Annual Package'.
BastaRhymez schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 12:27:
Wat hierboven al wordt aangehaald, wat verschilt er nog meer dan alleen het salaris?

Hoe zit het met vakantiedagen? Blijven die hetzelfde?
Krijg je een mobiliteitsvergoeding?
Hoe zit het met pensioenopbouw? Via detacheerder (Stipp?) bouw je mogelijk (veel) minder op.
Hoe zit het met doorgroei mogelijkheden? Bij de detacheerder gaf je aan al redelijk op het eind te zitten. Hoe zit het na een eventuele overstap? Heb je daar nog ruimte en mogelijkheid om door te groeien?
Welke secundaire regelingen heb je nu en welke krijg je daar voor terug? Denk bijv. aan een (nu helaas digitale) vrijmibo, maar ook aan een zomerbarbecue, teamuitjes, personeelsvereniging (als je daar van bent tenminste), uitjes met het gezin, etc.
Die 4000 is inderdaad kaal en qua secundaire arbeidsvoorwaarden zal ik er (flink) op vooruitgaan. Bijna anderhalf keer zoveel vrije dagen, mobiliteitsvergoeding nagenoeg gelijk (geen lease daar ik een eigen auto heb) en een 13e maand die ik nu niet heb. Opleidingsbudget is bij beiden goed aanwezig alhoewel ik er zelf weinig gebruik van maak.

Pensioen is nu inderdaad Stipp dus dat kan eigenlijk alleen maar beter gok ik.

De doorgroeimogelijkheden is een van de expliciete redenen waarom ik zou willen overstappen. Door de detacheerder word ik natuurlijk iedere keer lukraak als senior/medior+ weggezet en begin je eigenlijk iedere keer opnieuw. De klant is zover ik weet laaiend enthousiast over mij en weet wat voor vlees ze in de kuip hebben. Ik zou qua niveau wel redelijk aan de bovenkant zitten en zou prima kunnen doorgroeien naar een teamlead functie.

De keuze detacheerder/klant is dus een vrij eenvoudige :) Waardoor ik het meeste zit met het salaris want zoals Yucon al aangaf:
Yucon schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 07:26:
Een algemene stelregel is dat dit het makkelijkste moment is om een flinke sprong te maken. Dat lukt lastiger als je er al werkt, zeker omdat je ze niet meer kunt verrassen met je vaardigheden.. ze weten immers wat ze in huis halen.
4000 bij de klant is al een stukje meer waard dan bij de detacheerder maar uiteraard zou ik dus graag weer een redelijke stap zetten.
Pietervs schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 13:30:
[...]

Wil ik nog even op inhaken: los van salaris en dergelijke: je zit nu op een project (tenminste: dat idee heb ik). Wat ga je doen als het project is afgelopen? Wordt er dan van je verwacht dat je mee productie gaat draaien (en wil je dat ook), of komt er een volgend project?
Beter gezegd: je hebt een goed idee wat je huidige werkzaamheden inhouden (duh, je werkt er ten slotte al :) ), maar heb je de mogelijkheid om je verder te ontwikkelen binnen dat bedrijf? Zijn er carrièremogelijkheden in het bedrijf?
Zoals hierboven aangegeven zijn er zeker carrièremogelijkheden. Ik ben nu gewoon een inhuurkracht die als volwaardig teamlid meedraait. Ze hebben mij niet op een apart project oid gezet. Dus die werkzaamheden blijven gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Aangezien je nu bij Stipp zit, houd er dan rekening mee dat je er straks (bij een zelfde salaris) netto op achteruit zal gaan! Stipp houdt relatief weinig pensioen in, terwijl dit bij anderen een stuk meer zal zijn.

Met 150 euro (bruto) meer, houdt je er netto dus niks / minder aan over. Vraag dus straks voor de zekerheid ook eens een pro forma loonstrookje aan. Dan zie je wat je er netto op vooruit gaat (of niet).

Daar tegen over staat natuurlijk wel dat je dus 1,5x meer vrije dagen hebt (is ook wat waard).
De rest van je secundaire voorwaarden lijken min of meer gelijk (mobiltiteitsbudget, opleidingsbudget). Daar valt wellicht nog wel wat te halen, als het salaris niet omhoog kan.

Maar soms kan een stapje (financieel) terug, straks een grote stap voorwaarts zijn. Zeker als je nog door kan groeien, waar je nu al tegen het plafond aan zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baerleveldt
BastaRhymez schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 08:08:
Aangezien je nu bij Stipp zit, houd er dan rekening mee dat je er straks (bij een zelfde salaris) netto op achteruit zal gaan! Stipp houdt relatief weinig pensioen in, terwijl dit bij anderen een stuk meer zal zijn.

Met 150 euro (bruto) meer, houdt je er netto dus niks / minder aan over. Vraag dus straks voor de zekerheid ook eens een pro forma loonstrookje aan. Dan zie je wat je er netto op vooruit gaat (of niet).

Daar tegen over staat natuurlijk wel dat je dus 1,5x meer vrije dagen hebt (is ook wat waard).
De rest van je secundaire voorwaarden lijken min of meer gelijk (mobiltiteitsbudget, opleidingsbudget). Daar valt wellicht nog wel wat te halen, als het salaris niet omhoog kan.

Maar soms kan een stapje (financieel) terug, straks een grote stap voorwaarts zijn. Zeker als je nog door kan groeien, waar je nu al tegen het plafond aan zit.
Een financiele stap voorwaarts zal het hoe dan ook wel worden, wil alleen zoveel mogelijk eruit halen daar dat bij het overstappen wel het ideale moment is.

Iets minder netto overhouden door meer pensioengeld maakt voor mij niet heel veel uit, ik wil vooral een hoger bruto inkomen wegens een hypotheek.
Pagina: 1