Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Overbelasting op een 180W 12V DC inverter

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• memo001
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 13:12
Hi Mede-tweakers,

Een korte vraag van iemand met (nog) weinig verstand van elektriciteit ;) . Het volgende probleem doet zich voor:

Ik heb een 220 AC inverter aangesloten op een 12V DC huishoud accu. Bij het aansluiten van een macbook pro charger op de schuko plug van de inverter springt deze gelijk in standje "overbelasting". Nu vraag ik mij af of de inverter deze belasting wel aan moet kunnen, of dat ik beter een zwaarder model kan aanschaffen.

De inverter:
Input: 10.5-15V DC, 22A
Output: 230VAC 50hz
Continue: 175W
Peak: 350 W

(Volledig datasheet is hier te vinden, gaat om de 12/180: https://www.victronenergy...erter-180VA-1200VA-EN.pdf)

De charger:
Input: 100-240V AC / 1.5A 50Hz
Output: 20.3V DC / 3A = 61W

Accu:
Output: 12.6V

Nu zou de peak(?) surge van de charger op 240 * 1,5 = 360W zitten, zou dit de overbelasting modus inschakelen? De "fan" van de inverter gaat niet aan. De inverter is al wat ouder, of is die bijv. defect?

Bedankt voor het meedenken! _/-\o_

Beste antwoord (via memo001 op 09-03-2021 21:09)

• mouse86
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 21-06 21:36
Dit zijn hele goeie inverters, wat ik vaak fout zie gaan is dat de bekabeling (van inverter naar accu) niet dik genoeg is. Welke dikte kabels heb je er aan hangen? En hoeveel Ah is je accu?

Je moet minimaal 4mm2 hebben aangesloten en de draden moet je zo kort mogelijk houden.

[Voor 19% gewijzigd door mouse86 op 08-03-2021 21:17]

Alle reacties

• Detmer
  • Registratie: juni 2011
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Heb je al eens een ander apparaat aangesloten? Bijvoorbeeld een simpele telefoonoplader? Daarmee zou je de unit zeker niet moeten kunnen overbelasten.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 11:21
Geen antwoord op je vraag, maar wat is een huishoudaccu?

• memo001
Detmer schreef op maandag 8 maart 2021 @ 21:08:
Heb je al eens een ander apparaat aangesloten? Bijvoorbeeld een simpele telefoonoplader? Daarmee zou je de unit zeker niet moeten kunnen overbelasten.
Ja, die werkt wel :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4Henk 'm!

• mouse86
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 21-06 21:36
Dit zijn hele goeie inverters, wat ik vaak fout zie gaan is dat de bekabeling (van inverter naar accu) niet dik genoeg is. Welke dikte kabels heb je er aan hangen? En hoeveel Ah is je accu?

Je moet minimaal 4mm2 hebben aangesloten en de draden moet je zo kort mogelijk houden.

[Voor 19% gewijzigd door mouse86 op 08-03-2021 21:17]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• memo001
Rob Z schreef op maandag 8 maart 2021 @ 21:12:
Geen antwoord op je vraag, maar wat is een huishoudaccu?
Een term die volgens mij voornamelijk in het camper circuit gebruikt wordt, simpelweg een 12V accu waarop alle 12V lichten e.d en klein apparatuur op aangesloten wordt ;)

• memo001
mouse86 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 21:16:
De accu is 100Ah, ik zal morgen de input kabels eens opmeten!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 13:08
mouse86 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 21:16:

4mm2 is bij iets meer kabellengte dan wanneer de omvormer direct naast de accu zelfs nog aan de dunne kant voor de piek van 30A op 12V.

Te dunne bedrading kan best het probleem zijn. Door de piek zakt het voltage aan de laagspanningskant in, waardoor de omvermer in verband te laag voltage uitschakelt.

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• memo001
Het was inderdaad de bedrading! Die was op sommige plekken maar uitgevoerd (extern) in 1,5mm2. Nu rechtstreeks aangesloten met 4mm2 én zo klein mogelijke kabellengte werkt zelfs m'n 300W bouwlamp prima.

Bedankt iedereen voor het meedenken!
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True