Toon posts:

Welke fitting is dit?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• zjeeraar84
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02:20
Wie kan mij vertellen wat voor soort fitting dit is? Ik kom er slecht bij en het enige wat ik kan lezen (op de fitting met de witte verfvlek) is: UNL25-W1.1. Ik kom dan bij 'uponor' uit maar wil graag bevestiging van iemand die er wat meer van af weet :)

Ik wil graag een extra radiator aansluiten hierop, wil met flexibele buis (alupex) door de reeds aanwezige gaten, ik kom dan uit in een berghok waar het niet erg is dat er wat buizen over de muur lopen. Dan op de juiste plek gaten boren, en dan met nette stalen leiding aansluiten op een nog te plaatsen radiator.

Vragen: welke fittingen heb ik nodig, en kan ik Alupex leiding zo een beetje buigen of heb ik daar een buigtang of veer voor nodig? Mis ik iets, zie ik iets over het hoofd?

Alvast dank voor de hulp/tips!

Alle reacties

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Kunststof leidingen moet je buigen met een klein buigijzertje, doe je dat niet dan gaan ze knikken. Ze zijn kennelijk aan de prijs en qua formaat zijn de minder dan de helft van een buigijzer voor koperleidingen.

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:07

Asteroid9

General Failure

Alupex is prima met de hand te buigen, zeker de 16mm variant. Knikken hoef je niet snel bang voor te zijn, maar er zijn ook gewoon buigveren voor te krijgen, zowel inwendige als uitwendige variant.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rick--
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14-04-2021
Meerlaagsebuizen kan je gewoon met de hand buigen mits de bocht niet te klein is. Wil je wel een korte bocht buigen dan gebruik je een buigveer. https://www.warmteservice...innen-buigveer/p/49258065

Als je een extra radiator wil kan je toch gewoon op de linkerkant van de koppeling aansluiten, dit is een knelkoppeling.

Je kan dan verder met koper, wil je dan verder met meerlaagse buis kan je hier een overgangskoppeling voor pakken.

Ik zou niet met uponor of henco aan de gang gaan. Voor deze koppelingen heb je een speciale/dure perstang nodig. Je hoef hooguit maar zes koppelingen aan te sluiten en dan zou ik voor multifit koppeling gaan, die druk je op de buis en draai je vast met een imbussleutel.
https://www.leidingshop.n...rlagenbuis-15-mm-x-16-mm/

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 00:32
Rick-- schreef op maandag 8 maart 2021 @ 20:42:

Ik zou niet met uponor of henco aan de gang gaan. Voor deze koppelingen heb je een speciale/dure perstang nodig. Je hoef hooguit maar zes koppelingen aan te sluiten en dan zou ik voor multifit koppeling gaan, die druk je op de buis en draai je vast met een imbussleutel.
https://www.leidingshop.n...rlagenbuis-15-mm-x-16-mm/
de grap is deze fiting kan je ook gebruiken voor henco of uponor.
afbramen moer erop fiting in de buis steken. fiting in de knelfiting doen en aandraaien.
met een bacho!! je hebt de goede link maar de verkeerde tekst geplaatst. :+

(inbus systeem bestaat ook bij de bouwmarkt maar dit is met de bacho.)
de bacho heeft mijn lichte voorkeur. nog nooit gedoe mee gehad.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rick--
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14-04-2021
miciel schreef op maandag 8 maart 2021 @ 21:17:
[...]

de grap is deze fiting kan je ook gebruiken voor henco of uponor.
afbramen moer erop fiting in de buis steken. fiting in de knelfiting doen en aandraaien.
met een bacho!! je hebt de goede link maar de verkeerde tekst geplaatst. :+

(inbus systeem bestaat ook bij de bouwmarkt maar dit is met de bacho.)
de bacho heeft mijn lichte voorkeur. nog nooit gedoe mee gehad.
De overgangskoppeling inderdaad met een bahco, overige multifit koppelingen met een imbus of "multifit sleutel".

En deze koppelingen passen op meerdere meerlaagssystemen, vandaar de naam multi fit.

Ik bedoelde dat de koppeling van henco op uponor een speciale tang nodig hebben.

[Voor 12% gewijzigd door Rick-- op 08-03-2021 21:25]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 00:32
Rick-- schreef op maandag 8 maart 2021 @ 21:24:
[...]

De overgangskoppeling inderdaad met een bahco, overige multifit koppelingen met een imbus of "multifit sleutel".

En deze koppelingen passen op meerdere meerlaagssystemen, vandaar de naam multi fit.

Ik bedoelde dat de koppeling van henco op uponor een speciale tang nodig hebben.
ik snap nu wat je bedoelt. je bedoelt dat hij geen persfitingen moet gebruiken.
en dat is een zo,n grapje niet waard nee. (voor 2 persingen ben 100 euro kwijt.)
een overgangsfiting/verloop zoals je post is prima voor het doel geschikt.
(ik wist niet dat beide systemen multifit heten. ik dacht dat alleen de bouwmarkt system multifit hete)

[Voor 6% gewijzigd door miciel op 09-03-2021 04:48]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee