Toon posts:

Lagspikes elke 2 minuten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Michiel1978
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:30
Ik heb enkele weken geleden een nieuwe desktop gekocht, maar ik merk nu dat ik lag spikes heb.
Wat ik constateer als ik mijn router ping, is dat ik exact elke 2 minuten een lagspike heb (van 2 a 3 seconden).

Ik zit op Wifi, en los dat niet zomaar op, maar gezien het consistent elke 2 minuten is, lijkt het me dat dit niet puur Wifi gerelateerd is, maar dat er iets op mijn PC is.
Daarnaast heb ik mijn laptop naast de PC gezet, die zit op dezelfde Wifi, en heeft niet die lag spikes.

Waar zou ik nou naar moeten kijken wat de lag spikes veroorzaakt? is dat een of andere update routine die elke 2 minuten iets gaat doen?

Alle reacties

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 26-03 20:18
zitten beide laptops op dezelfde frequentieband verbonden ? (2.4 of 5ghz zijn de mogelijkheden)

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21:51

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Zelfde mee gemaakt met een Intel wifi kaartje, hij ging elke paar minuten wifi netwerken scannen. Zal daar eens naar kijken.

Whatever.

• Michiel1978
ijske schreef op maandag 8 maart 2021 @ 18:39:
zitten beide laptops op dezelfde frequentieband verbonden ? (2.4 of 5ghz zijn de mogelijkheden)
De ene is een PC, de ander een laptop. Hoe zie ik welke frequentie ik gebruik?
Kan het zijn dat mijn PC ingesteld is op "3.5Ghz first"?

[Voor 9% gewijzigd door Michiel1978 op 08-03-2021 18:45]

• Michiel1978
Harmen schreef op maandag 8 maart 2021 @ 18:40:
Zelfde mee gemaakt met een Intel wifi kaartje, hij ging elke paar minuten wifi netwerken scannen. Zal daar eens naar kijken.
Ik zit nu in de properties van mijn wifi kaart te kijken, maar zie geen instelling over hoe vaak hij netwerken gaat scannen.

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:14
https://www.intel.com/con...ork-and-i-o/wireless.html, en dan onder Global BG Scan Blocking.

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21:51

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Michiel1978 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 18:44:
[...]

Ik zit nu in de properties van mijn wifi kaart te kijken, maar zie geen instelling over hoe vaak hij netwerken gaat scannen.
https://superuser.com/que...-fi-scanning-on-windows-8

Whatever.

• Michiel1978
Ik heb het idee dat ik op de juiste plek zit, maar vind die exacte optie niet....

[Voor 53% gewijzigd door Michiel1978 op 08-03-2021 18:53]

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 26-03 20:18
Michiel1978 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 18:52:
Ik heb het idee dat ik op de juiste plek zit, maar vind die exacte optie niet....[Afbeelding]
je hebt dus geen intel kaart ... preferred band zet je al maar is op 5Ghz .. als je ontvangst goed is ga je daar profijt van hebben

• Michiel1978
Ik heb zojuist McAfee gedeinstalleerd, en momenteel is het probleem opgelost... Of dat het was laat ik in het midden

• Michiel1978
Ik was te voorbarig, ik heb op 8 maart gewoon probleemloos de rest van de avond kunnen gamen. Gisteren weer gaan gamen, en de lag was er weer.

Wat info op een rijtje:
- Ik heb mijn laptop naast mijn desktop staan, en die heeft totaal geen last van die lag spikes, maar zit wel op dezelfde WIFI
- Ik heb op 8 maart, na wat aanpassingen, gewoon een hele avond zonder ping-spikes gespeeld...het probleem leek dus op te lossen te zijn, maar ik kan zo niet zeggen wat het toen opgelost heeft, en waarom het weer terug gekomen is.
- Ik heb de PC al enkele weken, en merkte de lag pas sinds vorige week, het kan niet anders als dat die lag-spikes iets nieuws is, anders had ik dat zeker gemerkt bij het spelen van de eerdere games.
- Ik heb Steam en BF1 (via Origin) geinstalleerd, en kan me zo niks heugen wat ik nog meer heb gedaan voordat ik de lag-spikes kreeg. Ik heb steam gedeinstalleerd en heb ook de lag-spikes nog zonder dat BF1 draait.
- Hoewel ik op 8 maart het idee had dat de lag-spikes consistent elke 2 minuten was (ik kon er bijna de klok op gelijk zetten), was op 11 maart de lag juist zo'n beetje elke minuut. Ik heb de hele avond wat liggen klooien met instellingen, killen van taken, en wat ik ook kon vinden op internet. Niks lostte het op, maar de lag was later op de avond inconsistent geworden, meerdere lag spikes per minuut, maar allemaal minder heftig dan de 2-3seconde spikes, het waren nu dus meerdere spikes tussen de 0.5 en 2.0 seconde.

Al met al heb ik totaal geen idee meer waar ik naar moet kijken. Ik heb het toch echt het idee dat in de weken hiervoor het probleem er niet was, dat moet ik gemerkt hebben.

Enerzijds denk ik, is het nou een router probleem, maar dat kan niet, want mijn laptop draait prima. Dus is het toch echt een probleem met de PC. Heeft er iemand nog tips?

[Voor 6% gewijzigd door Michiel1978 op 12-03-2021 10:45]

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 26-03 18:36
Zet al je automatisch startende applicaties eens uit, of boot eens een LiveCD os om te zien of het probleem daar ook bestaat zodat je de gehele hardware uitsluit als issue.

Asus X570-E AMD ryzen 3700x 32Gb RX 5700 XT

• Michiel1978
LiveCD os zegt me even niks, ook google geeft me geen resultaat.

Wel ik heb gisteren geprobeerd om in Safe mode op te starten, inclusief netwerk (via MSCONFIG). Maar ik krijg dan alsnog de wifi niet aan de gang (hij vindt mijn Wifi-apparaat dan niet of zo), waarschijnlijk met hetzelfde doel als jij nu aankaart.

Zou je meer informatie kunnen geven hoe ik die LiveCD os actie kan uitvoeren?

<edit> oh, iets meer googlen geeft me wel een resultaat op die LiveCD, ik ga verder lezen

[Voor 16% gewijzigd door Michiel1978 op 12-03-2021 11:49]

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 26-03 18:36
Bijvoorbeeld Linux mint, deze kun je gewon starten vanaf het installatie media..

Dan kun je zonder windows te overschrijven iets anders booten en testen of je probleem in windows zit of niet.

https://linuxmint.com/

Kan eventueel ook van een USB memory stick middels :

https://rufus.ie/

[Voor 14% gewijzigd door mash_man02 op 12-03-2021 18:04]

Asus X570-E AMD ryzen 3700x 32Gb RX 5700 XT

Acties:
  • +1Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04:30
Sluit de pc eens bedraad aan en kijk of het probleem dan ook optreedt. Dat helpt om te zien of het probleem met wireless te maken heeft of niet.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee