Vraag

• Xtinction89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-03 22:34
Ondertussen ben ik al een week of 2 aan het denken om mijn televisie te upgraden.
Ik heb namelijk een Xbox Series X, en momenteel op mijn huidige TV benut ik niet alle functies van de Xbox.
Ook merk in in bijvoorbeeld Rocket League een flinke 'vertraging' in gameplay tegenover mijn 144Hz gaming monitor. Daarom zou ik graag de upgrade willen maken naar 120Hz HDMI 2.1

Mijn huidige TV : Sony KDL55W805B.

Mijn 2 opties waar ik voor wil gaan:
LG 65CX6LA
Samsung 65Q95T

Ik ben bekend met de specs van beide tv's, maar het gaat mij met name om de reflectie waar ik niet uit kom.
Mijn huidige TV heeft ook al wel last van reflectie, maar ik heb geen idee of de CX dit erger heeft.

Ik hoop dat jullie me een beter beeld kunnen schetsen door misschien ervaringen met een van de twee toestellen?

Onderstaand een foto bijgevoegd van de locatie van de tv. De zon komt pas rond 14:00 / 15:00 aan het raam. De zon schijnt dan ook op de TV, en niet richting de bank.
Op de gemaakte foto staat de tv uit, en er schijnt geen zon.
Wanneer de tv aan is, en de zon schijnt niet zie je vanaf deze hoek normaal geen reflectie.

[Voor 7% gewijzigd door Xtinction89 op 08-03-2021 18:34]

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19:35
No offense maar het subforum op Tweakers staat onderhand vol met dezelfde vraag en vergelijking tussen de modellen die jij aanhaalt , genoeg leesvoer/ informatie/ advies.
De zon komt pas rond 14:00 / 15:00 aan het raam. De zon schijnt dan ook op de TV, en niet richting de bank.
OLED is organisch materiaal, wanneer er direct zonlicht op valt kunnen er permanente vlekken ontstaan.

• Xtinction89
Dat klopt, ik heb dan ook diverse topics nagelezen. Dat het niet goed is dat er direct zonlicht op schijnt was ik ook al van op de hoogte.

Het punt is meer of iemand beide toestellen nou echt al eens goed heeft kunnen beoordelen naast elkaar.

Iedereen raadt eigenlijk overal de CX aan, maar ik vraag me echt af of men dan de gordijnen nonstop overdag dicht moet doen om degelijk tv te kunnen kijken.

Voor een bedrag a 1600-1800 euro wil je de koop natuurlijk wel in één keer goed doen :)

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

Als jij nonstop overdag tv wilt kijken met het beste beeld en zon dat binnen op het scherm schijnt, heb je niets aan de voordelen van oled. Als je dan s'avonds weinig TV kijkf, of geen voordelen ziet van het oneindigde contrast dan helemaal niet.

Oled is wel de beste TV, maar zoals jij het omschrijft, moet je het niet hebben. Ik heb zelf een Oled, kijk overdag weleens F1 of er kijkt iemand een kinderprogramma of ik trek inderdaad een gordijn dicht als ik een film of serie wil kijken en beeldkwaliteit en contrast voor de beleving belangrijk vind.

Als je kijkt uit die hoek die je nu fotografeert, is elke TV met donker beeld klote. Oled reflecteert meestal harder dan een topmodel van samsung, maar wat je nu post is gewoon niet te fixen.

Ik heb het idee dat je wel hele extreme omstandigheden veel aandacht geeft, Is overdag in volle zon onder die krankzinnige hoek echt de situatie waar je je keuze op moet baseren?

[Voor 24% gewijzigd door JvS op 08-03-2021 19:46]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Xtinction89
Ik denk dat ik het dan niet helemaal goed omschreven heb. Ik wilde met de schuine foto alleen de huidige reflectie weergeven.

De bank staat recht tegenover de televisie.

Overdag zal hij niet heel veel gebruikt worden. Alleen soms door de vriendin en de zoon (pas 6 maanden).

In het weekend zal ik hem gebruiken om F1 te kijken en voetbal.
's Avonds wordt er ook met name voetbal op gekeken of gegamed met de Xbox Series X.

Momenteel is het in de lente/zomer ook zo dat we het duorolgordijn omlaag moeten doen om goed tv te kunnen kijken overdag.

Ik stuitte trouwens nog op dit topic @Freshouttheoven. Die had ik nog niet eerder gevonden :)

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:19
De Q90T en Q95T gebruiken dezelfde techniek en verschillen voornamelijk in de bouwvorm. Vergelijkingen tussen de Q90T en CX zijn veelvuldig gemaakt, beetje je zoeken en je zult talloze vergelijkingen vinden. De Q90T/Q95T zijn geen partij voor de CX en normaalgesproken is het advies om voor de CX te gaan, maar er zijn bepaalde randsituaties waarin de Q90T/Q95T de voorkeur hebben. Direct zonlicht is daar een voorbeeld van.

Als direct zonlicht geen probleem is dan kun je gerust voor de OLED gaan. Reflecties overdag zijn meestal niet zo'n groot probleem. Het is niet zo dat de CX meer reflecteert dan je huidige televisies, er zit een prima anti-reflectiefilter op, maar het is meer dat glas zich wat betreft reflecties anders gedraagt dan plastic. Dat wat nog wel reflecteert, is ook gelijk spiegelbeeld. Als je de TV overdag niet veel gebruikt is het evenwel niet zo'n argument en ik zie ook nog zonwering op je foto. In de avonduren zijn de voordelen van OLED het best te zien.

Maar randvoorwaarde blijft: De zon mag nooit rechtstreeks op de TV vallen.

[Voor 3% gewijzigd door dmantione op 08-03-2021 20:08]

• Freshouttheoven
Xtinction89 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 19:37:
Dat klopt, ik heb dan ook diverse topics nagelezen. Dat het niet goed is dat er direct zonlicht op schijnt was ik ook al van op de hoogte.

Het punt is meer of iemand beide toestellen nou echt al eens goed heeft kunnen beoordelen naast elkaar.

Iedereen raadt eigenlijk overal de CX aan, maar ik vraag me echt af of men dan de gordijnen nonstop overdag dicht moet doen om degelijk tv te kunnen kijken.

Voor een bedrag a 1600-1800 euro wil je de koop natuurlijk wel in één keer goed doen :)
Begrijp ik ;).

Met de huidige OLED tv’s ga je in ieder geval er op vooruit qua intensiteit/ beleving en weerspiegeling vergeleken met jouw huidige Sony tv. Echter zal het niet overhouden wanneer je overdag tv kijkt bij helder weer met de vitrage open. Wanneer het geen probleem is om, net als nu, zo nu en dan de vitrages te sluiten bij helder weer zou ik voor de CX kiezen, valt bijna niet te tippen aan de beeldkwaliteit van OLED :*).

OLED tv’s maken gebruik van een glasplaat, dit in samenhang met de relatief beperkte helderheid zullen weerspiegeling beter zichtbaar zijn dan met bijv. de Samsung Q90T/ Q95T.

Hou er verder rekening mee dat bij de Q90T/ Q95T zo nu en dan advertenties tevoorschijn zullen komen.

Mocht je meer naar een FALD LCD tv neigen is het wellicht interessant om te wachten tot het najaar. Sony komt dit jaar ook met full HDMI 2.1 support en geruchten over meer dimming zones, de Mini LED tv’s van Samsung klinken veelbelovend.

• Xtinction89
Ja ik heb ook nog even zitten dubben om te wachten op de 2021 modellen. Alleen gaan deze €2500+ kosten en dat heb ik niet over voor een tv.

Persoonlijk wil ik niet meer dan 1600-1800 uitgeven :)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Freshouttheoven schreef op maandag 8 maart 2021 @ 20:48:
[...]
OLED tv’s maken gebruik van een glasplaat, dit in samenhang met de relatief beperkte helderheid zullen weerspiegeling beter zichtbaar zijn dan met bijv. de Samsung Q90T/ Q95T.
Even voor de duidelijkheid, een OLED heeft geen "beperkte helderheid" die zorgt voor minder helder beeld vergeleken met een LCD, wanneer ze beide normaal zijn ingesteld. Een OLED is echt een enorme lichtbak als de bron erom vraagt. Tot pijn aan je ogen aan toe als je kamer zelf niet fel verlicht is. Alleen als je vol beeld wit hebt, is OLED tot minder in staat. Maar dat is in de praktijk niet echt vaak (natuurlijk kan je je ook op die uitzondering focussen).

Een OLED heeft dus prima algemeen helder beeld (ook overdag goed kijkbaar), alleen wel een iets minder hoge piek helderheid zoals je dit in HDR effecten gebruikt. Dus als je HDR effecten in daglicht belangrijk (essentieel) vindt en dat waardeert boven HDR (en het adembenemende contrast) in een iets verduisterde kamer of je vindt beeld dat met erg goede zichtbaar is, terwijl de zon rechtstreeks op je scherm schijnt (zoals bij telefoons gebeurt), dan is LCD beter. Maar dit betekent niet dat een OLED niet bruikbaar is. Ik kijk er overdag ook gewoon F1 op (deed ik op mn plasma ook, maar dan moest idd echt het gordijn dicht om een beetje contrast te hebben).

Het is niet voor niets dat iedereen de Oled's aanraadt. Ook mensen met helder verlichte woonkamers.

En ja, ze spiegelen. En ja, ze zijn wat kwetsbaarder, En ja ze hebben een lagere piekhelderheid in HDR en "ABL" waarbij het scherm soms wat kan dimmen. Maar ja, er zijn zat review websites die ze naast elkaar gehad hebben. En die komen keer op keer op hetzeflde uit.

OLED moet je alleen niet doen als je tv kijken in vol zonlicht als belangrijkste item beschouwd, of nachtmerries krijgt van de iets hogere mate van kwetsbaarheid.

Anders is het hands down een OLED.

[Voor 33% gewijzigd door JvS op 09-03-2021 08:11]

• Freshouttheoven
JvS schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 08:01:
[...]

Even voor de duidelijkheid, een OLED heeft geen "beperkte helderheid" die zorgt voor minder helder beeld vergeleken met een LCD, wanneer ze beide normaal zijn ingesteld. Een OLED is echt een enorme lichtbak als de bron erom vraagt. Tot pijn aan je ogen aan toe als je kamer zelf niet fel verlicht is. Alleen als je vol beeld wit hebt, is OLED tot minder in staat. Maar dat is in de praktijk niet echt vaak (natuurlijk kan je je ook op die uitzondering focussen).

Een OLED heeft dus prima algemeen helder beeld (ook overdag goed kijkbaar), alleen wel een iets minder hoge piek helderheid zoals je dit in HDR effecten gebruikt. Dus als je HDR effecten in daglicht belangrijk (essentieel) vindt en dat waardeert boven HDR (en het adembenemende contrast) in een iets verduisterde kamer of je vindt beeld dat met erg goede zichtbaar is, terwijl de zon rechtstreeks op je scherm schijnt (zoals bij telefoons gebeurt), dan is LCD beter. Maar dit betekent niet dat een OLED niet bruikbaar is. Ik kijk er overdag ook gewoon F1 op (deed ik op mn plasma ook, maar dan moest idd echt het gordijn dicht om een beetje contrast te hebben).

Het is niet voor niets dat iedereen de Oled's aanraadt. Ook mensen met helder verlichte woonkamers.

En ja, ze spiegelen. En ja, ze zijn wat kwetsbaarder, En ja ze hebben een lagere piekhelderheid in HDR en "ABL" waarbij het scherm soms wat kan dimmen. Maar ja, er zijn zat review websites die ze naast elkaar gehad hebben. En die komen keer op keer op hetzeflde uit.

OLED moet je alleen niet doen als je tv kijken in vol zonlicht als belangrijkste item beschouwd, of nachtmerries krijgt van de iets hogere mate van kwetsbaarheid.

Anders is het hands down een OLED.
Ik had het wat duidelijker moeten beschrijven zie ik. Ik doelde op relatief beperkte helderheid vergeleken met een FALD LCD tv.

De laatste paar jaar zijn OLED tv’s inderdaad prima qua helderheid, ook overdag in de gemiddelde setting.

HDR zal altijd beter tot zijn recht komen c.q. meer impact hebben bij FALD LCD door o.a. de hogere piekhelderheid en kleurenvolume. Kanttekening hierbij is dat je je brightness helemaal niet krankzinnig hoog hoeft in te stellen zoals jij suggereert, hier zorgt de dynamische metadata voor.

Mijn punt is dat ts zijn huidige tv een maximum helderheid in SDR heeft van rond de 300 cd/m² bij 50% window, de huidige OLED tv’s zitten rond de 350 cd/m².
In tegenstelling tot een FALD LCD tv zoals de Samsung Q90T of Sony XH9505 die dubbele cijfers laten zien. Door de hogere helderheid heb je o.a. minder last van weerspiegelingen en oogt het beeld, relatief, minder flets.

In de user scenario die ts schets zal hij met een OLED tv er op vooruit gaan, zoals ik al eerder aangaf, echter zal het niet overhouden qua beleving. Bij ts wordt merendeel van de tijd ‘s avonds tv gekeken, persoonlijk zou ik dan overdag een stukje kijkplezier opofferen en voor de voordelen van OLED kiezen.

@Xtinction89, vandaar dat ik najaar zei, dan zijn de prijzen weer flink gezakt. Er komen dit jaar ook OLED tv’s uit die een hogere helderheid behalen wellicht iets om mee te nemen.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Freshouttheoven schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 09:08:
[...]
HDR zal altijd beter tot zijn recht komen c.q. meer impact hebben bij FALD LCD door o.a. de hogere piekhelderheid en kleurenvolume.
Dit geldt wel vooral voor overdag of bij een volverlichte kamer he. Als je een schemerende kamer hebt of wel een gordijn dicht trekt, heeft Oled door het oneindig hoge contrast ook een beter HDR effect (alleen ligt het nulpunt op echt nul in plaats van de piek omhoog te zetten).

Eigenlijk vind ik (herhaling :P) LCD dus alleen aan te raden als je HDR in een lichte kamer echt als eis hebt, want dan heb je niets aan dat 'nulpunt' van zwart van OLED, of als je wakker ligt van de iets kwetsbaardere panelen.
In de user scenario die ts schets zal hij met een OLED tv er op vooruit gaan, zoals ik al eerder aangaf, echter zal het niet overhouden qua beleving.
Ja overdag onder een hoek met zon op het scherm en zonder de gordijnen dicht te trekken, zal je niet het adembenemende beeld hebben. Mee eens.

Maar de vraag is, is dat dan de eis waarop je de TV koopt? Mijn ervaring is dat als je iets kijkt wat immersie vereist zoals gamen, een serie, een film, het niet erg is om dat s'avonds te doenn (gaat vanzelf) of wel even een gordijn dicht te trekken. En dat al het andere (casual gamen, kinderprogramma's, sport) op een OLED echt met prima contrast en goed beeld zichtbaar zijn overdag.

Waarom zou je je zo focussen op die extreme use case? Ik zou dat niet doen. MAar als je dat wel doet, dan een LCD nemen (met een minder goede overall beeldkwaliteit, een lagere HDR immersie, en een (veel) slechter contrast als de ruimte niet fel verlicht is).

[Voor 40% gewijzigd door JvS op 09-03-2021 10:19]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Freshouttheoven
JvS schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 10:11:
[...]
Dit geldt wel vooral voor overdag of bij een volverlichte kamer he. Als je een schemerende kamer hebt of wel een gordijn dicht trekt, heeft Oled door het oneindig hoge contrast ook een beter HDR effect (alleen ligt het nulpunt op echt nul in plaats van de piek omhoog te zetten).

Eigenlijk vind ik (herhaling :P) LCD dus alleen aan te raden als je HDR in een lichte kamer echt als eis hebt, want dan heb je niets aan dat 'nulpunt' van zwart van OLED, of als je wakker ligt van de iets kwetsbaardere panelen.
Ik begrijp jouw argument met betrekking tot het 'nulpunt'. Echter is jouw stellig onjuist, de meeste HDR titels worden momenteel op 1000 nits worden gemasterd, in de toekomst zal het merendeel zelfs op 4000 nits worden gemasterd. Dit houdt in dat de huidige OLED tv's tekort komen met betrekking tot piekhelderheid, hierdoor wordt de HDR film/ serie niet in zijn volledige potentie getoond daarnaast gaan er ook details verloren, zelfs in vergelijking met de huidige FALD LCD tv's met een relatief beperkte aantal zones.

De gemiddelde consument zal hier niet zoveel om geven.

De aankomende Master serie OLED tv's van Sony beschikken over een nieuwe type OLED paneel, in combinatie met de door Sony geïmplementeerde heat sink zijn deze tv's in staat om tot boven de 1000 nits te geraken. Waarbij de vraag is of dit ook gehaald gaat worden nadat de tv goed is gekalibreerd.
Ja overdag onder een hoek met zon op het scherm en zonder de gordijnen dicht te trekken, zal je niet het adembenemende beeld hebben. Mee eens.

Maar de vraag is, is dat dan de eis waarop je de TV koopt? Mijn ervaring is dat als je iets kijkt wat immersie vereist zoals gamen, een serie, een film, het niet erg is om dat s'avonds te doenn (gaat vanzelf) of wel even een gordijn dicht te trekken.
Tja, dat blijft voor mij ook een raadsel. Wanneer ik all recente topics bij elkaar optel met dezelfde vraagstelling lijkt er een nieuwe trend te zijn; geen vitrage (rol/ plissé)gordijnen hebben of deze niet willen toepassen :P.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Vitrage is lelijk :P

• Xtinction89
Vandaag even contact gehad met een verkoopsite ivm de prijzen.
Ik ging de chat in met de gedachte de LG 65CX6LA aan te schaffen.

De LG 65CX6LA: €1620,-
De Samsung QE65Q90T: €1650,-
De Samsung QE65Q95T: €1799,-

Er werd me duidelijk gevraagd of ik zeker wist of ik voor de LG wilde gaan, en er werd gevraagd naar de plaats waar de TV opgehangen zou worden. Hierop bleef de verkoopster aangeven dat de Samsung de betere keus zou zijn in verband met het licht / de reflectie.

Dan gaat iemand als mij helaas toch weer twijfelen.
Qua prijs maakt het dus helemaal niets uit, behalve dan dat je bij de Q95T de connect box van Samsung erbij krijgt. Maar of dat een prijsverschil rechtvaardigt van €150,- .....

Had ook nog een paar filmpjes extra bekeken, waarop je ziet dat de LG CX wat meer direct reflecteert, en de Samsung juist een glare afgeeft.

Het is nu sowieso extreem lastig dat de winkels niet makkelijk toegankelijk zijn om eens even goed te gaan vergelijken.

[Voor 7% gewijzigd door Xtinction89 op 09-03-2021 18:48]

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:19
Het advies zoals hierboven blijft staan: De CX is de beste televisie en de waarvan van de Q90/Q95T is lager dan van de CX, niet hoger. De gegeven prijzen zouden de keus dan ook moeten vergemakkelijk. Direct zonlicht dat op de TV valt is de reden om niet voor de CX te kiezen. Als niet te voorkomen is dat de zon op de TV valt, dan kun je voor de Q90T/Q95T kiezen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Xtinction89
Dat filmpje heb ik meermaals bekeken @Goofy1978 :)

Ben net overgegaan tot bestelling van de LG OLED 65CX6LA a €1699,- inclusief 3 jaar volledige garantie inclusief 100% pixels.
Heb helaas ooit een keer een probleem gehad met een dode pixel, dus heb er maar voor gekozen om dit erbij te nemen.

Dank allen voor de reacties !

• Themcm076
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 30-06-2022
Ik heb de samsung q95t gehad in een kamer die omringd is met ramen ik kan je die zeker aanbevelen de anti reflectie is echt zeer goed let wel op de anti reflectie zit enkel op de q90t q95t van de 2020 4k modellen
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee