Toon posts:

Nieuw huis: wandcontactdoos niet bruikbaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Chillco
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:53
Een tijdje geleden heb ik een huis gekocht waar helaas de telefonie wandcontactdoos (ISRA punt?) er niet zo gezellig bij hangt.

Ter illustratie:

Deze kabel komt onder de voordeur de kruipruimte binnen en loopt dan direct door naar het punt in de foto.

Nu heb ik niet de mogelijkheid om deze contactdoos te testen maar ik ga er vanuit dat hij in deze staat weinig gaat doen :P

Tot nu is dit geen probleem geweest, Ziggo is mee gekomen vanaf ons vorige adres en de coaxkabel werkt wel prima. Nu ben ik toch naar andere providers aan het kijken en dan is het toch niet zo handig dat we geen werkende contactdoos hebben. Er ligt hier helaas geen glasvezel.

Mijn vraag is dan ook: Welke stappen kan ik het beste ondernemen om dit weer werkend te krijgen?

Wat ik zelf ook uitgezocht heb (correct me if i'm wrong):
Deze contactdoos is officieel eigendom van KPN en dus zou ik hem niet eigenhandig mogen repareren.

Ook vond ik een oude forumpost waarin werd gewaarschuwd dat zo'n reparatie een prijzige aangelegenheid kan zijn, maar dat dit te omzeilen is door een nieuwe internet abonnement direct bij KPN af te nemen. Door hun leveringsplicht zouden zij dan kosteloos (of anders erg goedkoop) de contactdoos repareren. Deze forumpost was wel erg oud en toevallig las ik net vandaag (hier op GoT) dat deze leveringsplicht niet meer bestaat.

Ik neig er naar om bij een internetprovider naar keuze gewoon een abonnement af te sluiten en dan zien waar het schip strandt. Als ik het zo lees kun je van het abonnement afzien wanneer blijkt dat er niet geleverd kan worden.

Wellicht zie ik nog opties over het hoofd :)

Beste antwoord (via Chillco op 09-03-2021 08:02)

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Wildfire

Joy to the world!

Ik ben KPN monteur en kan zeggen dat alhoewel dit erg veel op een invoerkabel van KPN lijkt er wel één ding af te wijken: de aders zouden rood, blauw, oranje en wit moeten zijn. Ik zie hier echter geel ipv oranje. Ofwel om de een of andere vage reden is alleen de oranje ader verkleurd, of dit is toch niet de invoerkabel. Maar buiten dat ziet het er verder precies als een KPN invoerkabel uit dus.

Als je een abonnement via DSL neemt bij een andere provider dan KPN, komt er vaak een zogeheten 'testen & labellen' bon voor KPN waarbij een KPN monteur de aansluiting komt testen en indien nodig ook vervangen. En anders kun je bij je provider altijd aangeven dat je geen ISRA hebt en dan wordt over het algemeen KPN alsnog aangestuurd voor herstel.

Daar zijn dan verder trouwens praktisch nooit kosten aan verbonden.

[Voor 9% gewijzigd door Wildfire op 09-03-2021 01:33]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Alle reacties

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
zit dit er direct op? want de kabel lijkt me geen grondkabel.. ?

en fraai ziet t er niet uit maar als het correct aangesloten is zal het prima werken..
en voor xDSL is de afstand tot de "centrale" nog steeds erg van beland

"centrale als in actieve wijkkast, of nog direct op de echte centrale van vroegah

[Voor 65% gewijzigd door SMSfreakie op 08-03-2021 18:27]

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19:11
Groot kans dat het wel gewoon werkt.
Ik ben belabberdere situaties tegengekomen die wel werkten.

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
99% kans dat een KPN monteur dit gewoon kosteloos kan fixen, bij mij kwam namens T mobile een KPN monteur langs om het isra punt te vinden (bleek ergens los in de kruipruimte te liggen) en heeft hier kosteloos een nieuwe stekker aan geknepen

Try SCE to Aux

• gjtm
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:43
In de regel kun je bij elke provider op dsl een abo aanvragen en als de monteur van de provider vind dat het aansluitpunt door KPN in orde moet worden gemaakt, dan kan die provider dat bij KPN aanvragen. Dat kost jou dan verder niks. De provider betaalt dan zelf de kosten voor het testen en labelen van het aansluitpunt.

• Chillco
SMSfreakie schreef op maandag 8 maart 2021 @ 18:25:
zit dit er direct op? want de kabel lijkt me geen grondkabel.. ?
Deze kabel lijkt inderdaad zo de kruipruimte in te komen en gaat dan direct door naar de hoek van het huis waar deze contactdoos hangt. De kabel verdwijnt daar wel achter de vloerisolatie dus ik kan niet goed zien of daarachter nog een 'overgang' naar een ander type kabel zit, maar het lijkt me sterk.

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:06
dit gewoon de invoerkabel van kpn. bij welke provider je ook abonnement aanvraagt en er komt een monteur die zal opdracht uitzetten na kpn toe om het isra punt netjes te herstellen.
wordt je bij kpn klant dan zal de betreffende monteur gelijk een nieuw isra zetten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Maareh, dit werkt gewoon. De isolatie is niet weggehaald, enkel de buitenste laag. Het ziet er lelijk uit maar verder niets.

• Chillco
Ik ga het gewoon proberen. Dank voor het meedenken, allen :)

• Queenfanmichel
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-02 11:58
Niks mis mee is in zoverre ik het kan zien de grondkabel, in de kruipruimte moet je de buitenmantel moeten zien.

Je kan gewoon een abonnement hierop aanvragen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Wildfire

Joy to the world!

Ik ben KPN monteur en kan zeggen dat alhoewel dit erg veel op een invoerkabel van KPN lijkt er wel één ding af te wijken: de aders zouden rood, blauw, oranje en wit moeten zijn. Ik zie hier echter geel ipv oranje. Ofwel om de een of andere vage reden is alleen de oranje ader verkleurd, of dit is toch niet de invoerkabel. Maar buiten dat ziet het er verder precies als een KPN invoerkabel uit dus.

Als je een abonnement via DSL neemt bij een andere provider dan KPN, komt er vaak een zogeheten 'testen & labellen' bon voor KPN waarbij een KPN monteur de aansluiting komt testen en indien nodig ook vervangen. En anders kun je bij je provider altijd aangeven dat je geen ISRA hebt en dan wordt over het algemeen KPN alsnog aangestuurd voor herstel.

Daar zijn dan verder trouwens praktisch nooit kosten aan verbonden.

[Voor 9% gewijzigd door Wildfire op 09-03-2021 01:33]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:14
@Chillco Mocht je het alsnog niet vertrouwen, dan zou je evt. een kpn internetabonnement kunnen nemen met maandcontract, puur om te testen. Kost wat meer want maandcontract, maar als het niet goed werkt en het duurt allemaal te lang, dan kun je er zo weer vanaf. Werkt het wel goed en ben je tevreden, dan kun je altijd nog de KPN lijn laten overnemen door een provider naar keuze.

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee