Vraag

• dZinee
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-04-2022
Wat ga je met je laptop doen?
Het gaat om een laptop voor zakelijk gebruik waar ook weleens een game op gespeeld wordt.
Betrouwbaarheid en enigszins 'normaal' uiterlijk zijn wenselijk; dus geen RGB back-lighting etc.
Werk meestal met een extern (hdmi) scherm en de laptop in een Nexstand.

Ben momenteel redelijk into Dyson Sphere, maar krijg framerates van 15 fps:O.
Gaming is niet de #1; maar denk dat een losse GPU wel wenselijk is.

Wat is je budget?
Rond de 1000 euro, mag iets meer zijn.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Wel veel reizen; maar maar dan zit de laptop meestal opgeborgen. Hoeft dus niet perse thin en light te zijn maar een stevige behuizing is wel prettig.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik was aan het kijken naar Lenovo Legion, Asus TUF en HP Omen.

De TUF serie heeft een RTX2060 aan boord waar de Legion serie voor hetzelfde bedrag een 1660Ti heeft.
Echter heeft de ASUS diverse Youtube reviews waarin men de slechte airflow and temperaturen uitlicht. De specs van de ASUS staan eigenlijk ver boven de rest in het budget, maar lijkt erop dat je deze niet effectief kunt gebruiken omdat de temperaturen te snel oplopen.

De Legion serie ziet er mooi uit, maar daar zit je met het budget wel aan een GTX serie ipv een RTX serie.
Soms heb je dan ook maar 8gb werkgeheugen ipv 16gb.

De HP Omen bied ook een RTX 2060 met 16gb geheugen en 512gb SSD voor 1199 euro.
--
Overigens gebruik ik nu een Dell laptop waar ik erg tevreden mee ben, maar is inmiddels 5 jaar oud.

[Voor 14% gewijzigd door dZinee op 08-03-2021 17:14. Reden: verkeerd product]

Alle reacties

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik lees even mee, ik ben ook op zoek naar zoiets.

• thomason12
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 08-12-2021
Van de drie opties die je in je thread noemde, zou ik de Asus TUF A15 kiezen, een uitstekende gaming-laptop die de juiste balans weet te vinden tussen prestaties en waarde, vooral als je kijkt naar de prijs.

• dZinee
Bedankt voor het meedenken Thomason.
DE TUF is kwa specs veel hoger; maar er blijken wel de nodige heating issues te zijn.
Zo zijn de airflow intakes verre van ideaal, en springen de temperaturen snel omhoog onder stress waardoor de performance teruggeschroefd zou worden. Hiermee heb je dus in theorie mooie specs, maar zou je die niet kunnen gebruiken.

Althans, dat lees ik online. Heb jij ervaring hiermee? Of waar baseer jij jouw mening op?

• Pewpew
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:44
Als je nog even kunt wachten..
De TUF A15 2021 komt binnenkort uit, net als andere merken/modellen met RTX3xxx kaarten.
De nieuwe TUF heeft de koeling verbeterd volgens de eerste review die ik gelezen heb.

[Voor 26% gewijzigd door Pewpew op 12-03-2021 15:45]

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:06

• Pewpew
Correct.
Ik zit zelf te wachten op de 17 inch variant, de A17.
De deze week gereviewde Medion Erazer is ook nog een optie.

• dZinee
Bedankt voor het meedenken Pewpew.
Iedereen lijkt hier dan voor de TUF series te gaan.

Terwijl Legion nog BBG in december won en HP Omen ook hoge cijfers scoort.
Is het wegens de relatief hoge specs voor gunstig bedrag dat ASUS favoriet is?

Weet jij overigens iets van verwachte release date + prijs (in NL) ?
==
Update; link in vorige post was naar BE versie.
Dit is de NL versie: pricewatch: ASUS TUF Gaming A15 FX506QM-HN052T
Prijs over de laatste maanden komt dan uit op 1349 euro.

Update2: op bol lijkt er wel een F15 met RTX3070 te koop te zijn. Wel met een i7 ipv rayzen
https://www.bol.com/nl/p/...QfZ71N3Q.2.7.ProductTitle

[Voor 47% gewijzigd door dZinee op 13-03-2021 16:53]

• Pewpew
dZinee schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 16:35:
Bedankt voor het meedenken Pewpew.
Iedereen lijkt hier dan voor de TUF series te gaan.

Terwijl Legion nog BBG in december won en HP Omen ook hoge cijfers scoort.
Is het wegens de relatief hoge specs voor gunstig bedrag dat ASUS favoriet is?

Weet jij overigens iets van verwachte release date + prijs (in NL) ?
==
Persoonlijk heb ik niets met HP, ooit een slechte ervaring mee gehad. Lenovo ken ik niet zo goed. Heb momenteel een Dell, werkt nog prima maar is bijna 4 jaar oud. Het nadeel van dell vind ik toch wel dat alles uit China komt. Hiervoor had ik een Asus en dat was echt een solide beestje. Vandaar mijn voorkeur voor de Asus, mits ze de koeling hebben verbeterd.

Er is een groot chip te kort door het hele corona en crypto mining gebeuren, dus het kan nog wel een paar maandjes duren, helaas.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• thomas1750
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 13:39
Wij hebben hier een asus tuf staan met een 2060.

Met warzone draait die 90 frames alles settings maxed out.
Temp is 85 graden van de 2060.
Hij blaast maar als je een goeie headset hebt, hoor je t niet.
Echt een vlotte laptop en wij hebben geen problemen met de hitte..

Scherm is prima voor de doeleinde waar die voor gebruikt wordt.

Voor normale doeleinde maakt die nauwelijks geluid en kan dat altijd aangepast worden in systeem de cooling te wijzigen

Denk echt wel bang voor buck, evt laptop cooler eronder zetten kan ook schelen.

Succes met je keuze!

Bij bol nu een prima bedrag met 144hz scherm.
https://www.bol.com/nl/p/...1AHg8gEAQYAiABEgLtDfD_BwE

[Voor 30% gewijzigd door thomas1750 op 14-03-2021 11:27]

AMD Ryzen 7 3700X Boxed | ASRock B450M Pro4 | Gigabyte GeForce RTX 2070 Super Windforce OC 3X 8G | be quiet! Pure Base 500 Window Zwart | MSI Optix G27CQ4 Zwart | Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4B | Corsair TX550M V2 | Crucial P1 1TB

• Gruzmog
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16-06-2021
thomas1750 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 11:24:
Wij hebben hier een asus tuf staan met een 2060.

Met warzone draait die 90 frames alles settings maxed out.
Temp is 85 graden van de 2060.
Hij blaast maar als je een goeie headset hebt, hoor je t niet.
Echt een vlotte laptop en wij hebben geen problemen met de hitte..

Scherm is prima voor de doeleinde waar die voor gebruikt wordt.

Voor normale doeleinde maakt die nauwelijks geluid en kan dat altijd aangepast worden in systeem de cooling te wijzigen

Denk echt wel bang voor buck, evt laptop cooler eronder zetten kan ook schelen.
Klinkt op zich als een solide optie, Al ben ik wel wat bang voor overheating.
Als ik bijvoorbeeld een wat oudere game die wel veeleisend is/was speel bijv. de witcher 3 verwacht je dat dan soepel loopt?

Laptop zal ook vaak op zolder staan, daar kan het in de zomer wel oplopen qua temperatuur. Is een laptop cooler wat?
Mijn oude bak had ik aan het einde van zn levensduur op twee boeken staan met een icepack onder de fan als t heet was. Dus het zal altijd beter zijn dan dat :P

Denk dat leveringsproblemen voor nieuw versies nog wel is lang kunnen aanhouden.

• thomas1750
Overheating, ben ik nog niet tegen aangelopen. Hij wordt gebruikt voor warzone en zoo builder spel.

Met Witcher durf ik het niet te zeggen.
Soepel zal die wel lopen, de specs zijn echt prima!

Als je kan leven met fans die hard blazen dan kun je deze wel overwegen. Scherm kwaliteit vind ikzelf lastig, want ik speel op mn desktop op 1440P. Dus vind 1080 sowieso bagger, maar mn vrouw kan er prima mee uit de voeten.

AMD Ryzen 7 3700X Boxed | ASRock B450M Pro4 | Gigabyte GeForce RTX 2070 Super Windforce OC 3X 8G | be quiet! Pure Base 500 Window Zwart | MSI Optix G27CQ4 Zwart | Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4B | Corsair TX550M V2 | Crucial P1 1TB

• dZinee
Asus TUF staat (voor mij bekend) op de overhitting; en ook laptopcoolers zullen niet veel doen omdat de lucht intake simpelweg beperkt is. De interne onderdelen blijven dus warm, al zal wellicht de onderkant ietsje afkoelen maar verwacht ik geen wonderen van.
Asus heeft het ook aangepakt in hun volgende serie ook de intakes groter te maken met meer heatsinks.

Wel fijn om jouw positieve ervaring te horen; zeker een scherpe prijs nu bij bol.com met toch een mooie RTX2060 and Ryzen 7.

• thomas1750
Ja, had ik van te voren ook gezien. Durfde de gok wel te nemen, anders kon die na 30 dagen terug.
Het is een keuze en t word warm dat klopt, maar hier is dat geen belemmering.

Zeker een scherpe prijs nu bij die specs!

• dZinee
De warmte gaat niet zozeer om 'ongemak' , maar simpelweg dat je niet de performance uit je specs haalt.
Wanneer de temp oploopt zal de GPU (en cpu) softwarematig terug geklokt worden om de temperatuur onder controle te houden.

Dikke kans dat wanneer jij een measurement tijdens gamen aanzetten de performance op een gegeven moment wordt teruggezet als de temperatuur omhoog loopt.
Dat wil overigens niet zeggen dat het niet alsnog mooie prestaties oplevert :) Simpelweg minder dan je wellicht zou verwachten van die specs..

• IBoomvalk
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 03-08-2021
Wat is het geworden en kan je momenteel aanraden? Heb zelfde budget en requirements.

• Pewpew
Volgens mij is op dit moment de Legion 5 de beste keuze.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee