Vraag

• foto
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23-09-2022
Achtergrond:
Hier zijn natuurlijk al vaker vragen over gesteld en er is het een en ander op internet te vinden, maar allemaal wat verspreid. Hiermee probeer ik een en ander voor mijzelf op een rijtje te zetten enkele vragen/aannames te verifiëren en om zo de keuze te maken of ik hier aan wil beginnen of niet.

Nu ik met de corona de hele week vanuit huis werk en s'avonds wat tijd over heb (2uur minder reistijd per dag :) ) zit ik ook af en toe op Marktplaats etc te kijken, wat mij opvalt is dat heel veel mensen hier in de buurt geen idee hebben wat ze verkopen of hoe ze dit te koop moeten zetten waardoor ze geen kijkers op hun advertenties krijgen en uiteindelijk hun spullen voor een lage prijs laten gaan. Of mensen die bijvoorbeeld gaan verhuizen en daarom snel van spullen af moeten.

Ik heb het idee dat als ik een aantal van deze spullen op zou kopen ik dit kan doorverkopen voor 1,5 - 3x de aankoop prijs. Of dit echt zo is weet ik niet natuurlijk, maar dat is het gevoel wat ik op dit moment heb :? .

Qua aantallen advertenties denk ik max 50 advertenties die open staan op een bepaald moment, eventueel zou ik interessante spullen ook nog via een veiling site kunnen verkopen. Maar over een heel jaar gezien misschien wel 500-1000 advertenties.

Ik heb ruimte genoeg voor langdurige opslag dus dat is het probleem niet.

Als ik hier aan begin wil ik alles netjes legaal doen en dus ook belasting afdragen over mijn eventuele winst.

Tijdsbesteding:
  • Ik verwacht hier maximaal een uurtje per dag mee bezig te zijn (op jaar basis dus 365 uur)
  • Advertenties in de gaten houden of er een buitenkansje bij zit om te kopen
  • Advertenties plaatsen om te verkopen
  • Pakketjes inpakken en naar postkantoor brengen
Dit alles buiten mijn normale werkuren om, Ik werk flexibele uren dus een keer een pakketje wegbrengen eind van de middag is geen probleem.

Verwachte kosten:
  • Inkoop van spullen (anders kun je niks verkopen)
  • Spullen ophalen/wegbrengen 0,19ct per km .
  • Natuurlijk heb ik ook kosten voor verpakkings-materiaal (oude dozen zijn gratis en een rol tape kost max 5euro)
  • Eventuele kosten voor het plaatsen van een advertentie / veilingkosten
Bovenstaande mag ik van mijn verkoop prijs aftrekken.

Stel ik koop iets voor 100 euro, verkoop het voor 200, moet er 20km voor rijden in totaal, dan is mijn winst
200(verkoop) - 100(inkoop) - 3,80(km) - 0,20(verpakking) = 96 euro winst (voor belasting)

Verwachte winst:
Ik heb er van het weekend eens over nagedacht en dacht te starten om met 1000 euro, wat spulletjes te kopen en weer door te verkopen. En dat weer te her-investeren, om laten we zeggen in december over te blijven met 4000-5000 euro, en een aantal niet verkochte spullen.

KVK:
Aangezien ik max 365 uur per jaar hier mee bezig wil zijn kom ik niet aan het uren criteria van 1225 uur en ben ik dus geen ondernemer en heb ik dus geen KVK inschrijving nodig.

BTW:
Hier zit mijn grootste vraagteken.
  • Aangezien ik geen ondernemer ben hoef ik geen btw af te dragen
  • Aangezien het her verkoop van 2de hands artikelen (van particulier naar particulier) is heb ik niet te maken met BTW.
  • Omdat ik geen bedrijf ben heb ik niet te maken met de margeregeling
Belasting aangifte:
Voor de jaarlijkse belasting aangifte is dit volgens mij loon uit overige werkzaamheden en komt dit boven op mijn huidige inkomen, in mijn geval 37,10% belast, of het moet nog beter gaan dan verwacht dan 49,5%

Als rekenvoorbeeldje bij 3000 winst uit verkoop betaal ik 1113 belasting en hou ik 1887 netto winst over. (netto uurloon is dan net iets meer dan 5 euro, gaat in theorie nergens over natuurlijk, ik had ook 365 uur kunnen netflixen en niks kunnen verdienen)

Vanuit de belastingdienst hoef ik geen boekhouding bij te houden (volgens mij), wel wil ik alles netjes in excel zetten, inkoop/verkoop prijs en alles met screenshots/email trails inzichtelijk houden mocht het opgevraagd worden door de belastingdienst.

Door mijn normale salaris heb ik geen recht op toeslagen hier kom ik dus niet mee in de problemen. Wel zou het bij een (heel erg) goede verkoop invloed kunnen hebben op de hypotheek rente aftrek die dan hoger wordt.

Vragen:
  • Zie ik nog iets over het hoofd?
  • Klopt het dat ik niet te maken heb met de margeregeling en dus geen BTW hoef af te dragen?
  • Hoe werkt de BTW aftrek als ik eventueel besluit om spullen van de kringloop winkel door te verkopen ?
  • Hoe verreken ik eventueel overgebleven spullen over de jaar grens heen? (Ik wil hooguit een voorraad van 1000 euro hebben op ieder moment).
  • Ik ga er vanuit dat ik geen kosten in rekening mag brengen voor mijn gewerkte uren om zo mijn winst te drukken, klopt dit?
Note:
Ik heb niks aan het commentaren dit gaat nooit lukken, of voor zo weinig geld ga je er toch niet al die moeite insteken, als dat zo is gaat of alles voor een dump prijs weg, of naar de kringloop en neem ik de 1000 euro verlies, en ben ik een droom armer. Het is meer voor de fun en een stukje bezigheidstherapie.

Alle reacties

Acties:
  • +3Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:23
Zoals je het schetst wordt je waarschijnlijk ondernemer voor de IB en de BTW

Pas op dat je voldoende onderzoek doe naar de herkomst van de goederen, anders loop je het risico de bak in te gaan voor heling.

Onder de marge regeling moet je wel BTW afdragen.
Stel je koopt iets voor 100 en verkoop voor 221 dan moet je (221-100)/1,21*,21= 21 aan BTW afdragen.

Voor spullen die niet onder de marge regeling vallen.
Inkoop 100+21 BTW verkoop 200 +42 BTW 42 betaal je aan de fiscus, 21 krijg je terug van de fiscus.

Inkomsten vallen onder box 1, echter doordat je niet voldoe aan de uren criteria heb je geen extra belastingkorting. Jaarlijks moet je een balans (met hierop dus de voorraad) en een winst en verlies rekening opstellen en opnemen in de aangiy.

Rule of Thumb 75% van verschil tussen in-en verkoop gaat naar de fiscus.

Je mag kosten in rekening brengen die samenhangen met de onderneming (bijvoorbeeld kosten boekhouding/aangifte)

Wanneer je als ondernemer de markt betreedt hebben consumenten recht op garantie en geld de wet koop op afstand.

[Voor 10% gewijzigd door DVX73 op 08-03-2021 17:02]

Acties:
  • +10Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 07:49

g0tanks

Moderator CSA
foto schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:46:
Tijdsbesteding:
  • Ik verwacht hier maximaal een uurtje per dag mee bezig te zijn (op jaar basis dus 365 uur)
Ik zie hier geen post voor de tijd die je kwijt bent aan contact met potentiële kopers. Er lopen veel kansloze figuren rond op Marktplaats die je veel tijd kunnen kosten...

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• foto
DVX73 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:57:
Zoals je het schetst wordt je waarschijnlijk ondernemer voor de IB en de BTW

Rule of Thumb 75% van verschil tussen in-en verkoop gaat naar de fiscus.
Die 75% die je noemt gaat dat per verkoop? Of 21% btw per verkoop en aan het einde van het jaar de rest via de inkomstenbelasting over het totaal aan winst?

Alle andere nadelen die je noemt als heling, garantie & koop of afstand kunnen natuurlijk ook nog een hoop geld kosten (plus het risico dat je een aantal spullen niet weet door te verkopen) wat dus afgaat van je winst.
Dan is de conclusie al snel als het hobby matig zou kunnen zonder deze nadelen kan het lonend zijn (maar mag je bijna niks in/verkopen) en verdien je dus ook weinig, wordt het bedrijfsmatig (wat het dus al snel is) dan gaat het meeste naar de belasting/btw en hou je dus ook weinig over.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-03 13:15
In plaats van steeds losse spullen inkopen kun je dan wellicht beter kijken naar pallets met retouren en oude voorraad. Geloof dat er ook al een topic over is

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Vergeet ook niet die 5,75% ZVW die je zelf mag aftikken over je winst.

Mocht je omzet onder de 20K per jaar blijven heb je recht op de kleine ondernemers regeling en hoef je niks met BTW te doen.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zou eerst eens kijken hoe de zaken gaan. Mocht het écht gaan zoals je schetst kun je altijd nog de boel optuigen zoals je wenst, dus met belastingtoestanden etc.

Dat dingen te koop staan voor een lage prijs kan natuurlijk ook betekenen dat er geen/weinig animo voor is.

• DVX73
foto schreef op maandag 8 maart 2021 @ 17:34:
[...]
Die 75% die je noemt gaat dat per verkoop? Of 21% btw per verkoop en aan het einde van het jaar de rest via de inkomstenbelasting over het totaal aan winst?
Koop 100 verkoop 200

Dan 75 apart zeggen voor de fiscus en 25 uitgeven.

Meestal is die 75 te ruim dus heb je nadat je aangifte hebt gedaan inzicht in hoeveel je nog extra uit kan geven.

• DVX73
_JGC_ schreef op maandag 8 maart 2021 @ 18:07:
Mocht je omzet onder de 20K per jaar blijven heb je recht op de kleine ondernemers regeling en hoef je niks met BTW te doen.
Je moet dan nog wel elk kwartaal/jaar BTW aangifte doen.

Anoniem: 91868

Je gaat er vanuit dat je alles weer verkoopt. Wat doe je als je na een tijd blijft zitten met een hoop onverkochte troep?

• foto
frickY schreef op maandag 8 maart 2021 @ 17:44:
In plaats van steeds losse spullen inkopen kun je dan wellicht beter kijken naar pallets met retouren en oude voorraad. Geloof dat er ook al een topic over is
Dat is niet het idee, daar valt mijn inziens sowieso niks mee te verdienen, het gaat specifiek om goederen waarvan ik denk dat ze wel verkopen. Ik bulk inkopen kan bij sommige van deze dingen die ik in gedachten heb wel.

Ik verwacht zeker onder de 20K te blijven
DVX73 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 18:13:
[...]
Koop 100 verkoop 200

Dan 75 apart zeggen voor de fiscus en 25 uitgeven.

Meestal is die 75 te ruim dus heb je nadat je aangifte hebt gedaan inzicht in hoeveel je nog extra uit kan geven.
Dat is een goede tip, daar kan ik wel wat mee... al blijft het rendement dan nog steeds laag (had op 37% afdracht gehoopt ipv 75%)
Anoniem: 91868 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 18:35:
Je gaat er vanuit dat je alles weer verkoopt. Wat doe je als je na een tijd blijft zitten met een hoop onverkochte troep?
Daar ga ik eerlijk gezegd wel vanuit, spul wat te lang niet verkoopt (6+ maanden) kunnen tegen een dump prijs weg.
sypie schreef op maandag 8 maart 2021 @ 18:09:

Dat dingen te koop staan voor een lage prijs kan natuurlijk ook betekenen dat er geen/weinig animo voor is.
Het gaat dus om producten die wel veel gevraagd zijn, maar verkeerd of te goedkoop aangeboden worden (gebruik maken van andermans fouten, of andermans goedheid dat ze het voor weinig willen verkopen 8) )

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Doet me denken aan een vriendin die een kinderwagen voor een zacht prijsje op marktplaats had gezet. Het idee was om er iemand blij mee te maken die het minder breed heeft. Kinderwagen helemaal schoon gemaakt, mooie advertentie dat de eerste die hem wil hebben alles mag ophalen.

Vervolgens een reactie van iemand die aangeeft een zus met baby te hebben in de bijstand enz. Kinderwagen voor een fractie van de waarde verkocht. De volgende dag staat de kinderwagen voor 2x zoveel geld op marktplaats.....

Maw je idee is niet uniek.

Waarom ga je niet met aandelen "spelen", dat kan ook met kleine bedragen (100 euro oid). Koop wat boeken en lees je goed in.
Lijkt me een veel leukere en tevens leerzamere bezigheid. En veel meer fun dan pakketjes versturen en gezeur van mensen.
Bovendien kun je veel tijd besteden aan boeken lezen, kom je ook nog eens achter de pc vandaan..
Verwacht niet dat je er rijk mee wordt of überhaupt iets aan verdient, maar dat is je doel ook niet.

[Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 08-03-2021 19:46]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Panasonic Aquarea 9KW (in bestelling) | Doel: Gasloos in 2023

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

foto schreef op maandag 8 maart 2021 @ 19:20:
[...]

(gebruik maken van andermans fouten, of andermans goedheid dat ze het voor weinig willen verkopen 8) )
Ah oké, je bent er dus zo een.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Panasonic Aquarea 9KW (in bestelling) | Doel: Gasloos in 2023

Acties:
  • +5Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:15
Sport_Life schreef op maandag 8 maart 2021 @ 19:48:
[...]

En hier ook nog gratis advies halen.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Sport_Life schreef op maandag 8 maart 2021 @ 19:42:
Doet me denken aan een vriendin die een kinderwagen voor een zacht prijsje op marktplaats had gezet. Het idee was om er iemand blij mee te maken die het minder breed heeft. Kinderwagen helemaal schoon gemaakt, mooie advertentie dat de eerste die hem wil hebben alles mag ophalen.

Vervolgens een reactie van iemand die aangeeft een zus met baby te hebben in de bijstand enz. Kinderwagen voor een fractie van de waarde verkocht. De volgende dag staat de kinderwagen voor 2x zoveel geld op marktplaats.....

Waarom ga je niet met aandelen "spelen", dat kan ook met kleine bedragen (100 euro oid). Koop wat boeken en lees je goed in.
Lijkt me een veel leukere en tevens leerzamere bezigheid. En veel meer fun dan pakketjes versturen en gezeur van mensen.
Bovendien kun je veel tijd besteden aan boeken lezen, kom je ook nog eens achter de pc vandaan..
Verwacht niet dat je er rijk mee wordt of überhaupt iets aan verdient, maar dat is je doel ook niet.
Op zich niks mis met flippen van dingen, maar dan moet je er wel eerlijk over zijn. Maarja, als je er eerlijk over bent dan zullen 9/10 verkopers je meteen blokkeren.
Als je een beetje handig bent kun je ook best wat geld verdienen met oude meubels kopen en opknappen, dan heb je in ieder geval nog een eerlijke boterham, of inderdaad aandelen of crypto gaan verhandelen ofzo.

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Eerlijk gezegd denk ik dat de reden dat dingen lang op marktplaats staan en niet verkocht worden, is:
gewoon dat niemand ze wil hebben.

Mijn ervaring met Marktplaats kopers is al wat ouder, maar twee mogelijk relevante dingen die me zijn bijgebleven. Een mooie advertentie kunnen ze ook verdacht vinden, een onduidelijke advertentie kan juist de reden zijn om er wel op te klikken. Als je een product hebt dat bestaat in een versie met veel opties en een goedkope versie, dan krijg je de dure versie maar moeilijk verkocht tegen een hogere prijs dan de goedkope versie.

Wat nog zou kunnen werken, zou het opkopen van "defecte" artikelen zijn en daar dan eentje van repareren op het moment dat je hem verkocht hebt (van 2 kapotte 1 werkende maken). Want dan heb je ze goedkoper, je zult merken dat een deel van de defecte artikelen nog gewoon werkt en dit is niet iets waar elke andere random handelaar zomaar een vaardigheid in heeft en/of van je kan kopiëren.

Maar gezien je kennelijk nu veel tijd hebt om een grote lap tekst te tikken, is het misschien een goed idee om er gewoon maar mee te beginnen. Da's ook leuk en „een hobby mag geld kosten”. En misschien kan je nog een leuk museum opzetten van de spullen die je niet kunt doorverkopen.

[Voor 18% gewijzigd door aawe mwan op 08-03-2021 20:40]

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Klinkt als een prima sidehustle. Er is een hele Reddit voor: “Flipping”.

Als ik wat meer verstand had van zaken zou ik het ook overwegen.

In het verleden wel eens wat met eBay gedaan maar dat is af en toe echt dramatisch qua kopers en Paypal bescherming hoor.

[Voor 32% gewijzigd door De_Bastaard op 08-03-2021 20:37]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 10:05
Je plant vrij ver vooruit. Ga eens kijken of het je lukt om wat dingen te kopen en weer te verkopen voor winst en hou bij hoeveel tijd het je kost.
In denk ik dat het tegen gaat vallen hoeveel tijd je er aan kwijt bent. Maar ga het vooral doen dan zul je er snel achterkomen. Er zijn zat producten (zoals kinderwagens) die 2e hands echt geen drol meer waard. Het lijkt dan net of er veel te verdienen valt als je het vergelijkt met de nieuwprijs.

Ik ben wel eens bij een verkopen langs geweest voor een premium elektrische gitaar voor een prijs die minstens €1000 onder de 2e hands waarde lag. Ik zat toen bij een tokkie in een achterstands buurt op de bank met een gitaar in m'n handen die een paar duizend euro waard moest zijn. Hij kon geen gitaar spelen, had de ballen vestand van gitaren en kon me niet vertellen waar de gitaar vandaan kwam 8)7 (ik heb dat ding niet gekocht uiteraard).
Er zijn wel handelaren die beroepsmatig 2e hands gitaren verkopen op marktplaats (onder andere) maar de inkoop komt ergens anders vandaag. De kunst zit hem daar in het inkopen, verkopen is peanuts.

[Voor 42% gewijzigd door retoohs op 08-03-2021 20:50]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Achtergrond:
KVK:
Aangezien ik max 365 uur per jaar hier mee bezig wil zijn kom ik niet aan het uren criteria van 1225 uur en ben ik dus geen ondernemer en heb ik dus geen KVK inschrijving
[had ook 365 uur kunnen netflixen en niks kunnen verdienen)
Volgens mij heb je een kvk nodig en ben je ondernemer

Dit zijn de criteria volgens het kvk

Wanneer schrijf ik me in bij KVK?

KVK hanteert hiervoor 3 criteria:

Je levert goederen en/of diensten. Bijvoorbeeld je verkoopt fietsen of je bent fotograaf.
Je vraagt hier een meer dan symbolische vergoeding voor. Bijvoorbeeld je factureert de kosten en het uurtarief.
Je neemt deel aan het (normale) economische verkeer. Bijvoorbeeld je fotografeert in opdracht van een klant en niet voor familie en vrienden.
Voldoe je aan deze 3 criteria, schrijf dan direct je eenmanszaak in of een andere rechtsvorm.

Criterium 1 je levert goederen
Criterium 2 Je wil winst maken dus meer dan een symbolische vergoeding
Criterium 3, je neemt deel aan het economische verkeer

Dus moet je een onderneming starten. Mocht je te veel succes hebben kan je gezien worden als bedrijf en mag je achteraf de btw terugbetalen verhoogd met een flinke boete. Beetje dom, want had je een bedrijf gestart en de kor hebben aangevraagd, had je gewoon vrijuit kunnen handelen tot 20k omzet.

• foto
Alvast sorry voor de wat verdedigende reacties op een aantal posts maar voelde me toch een beetje aangevallen, en neergezet als slecht persoon.

Misschien had ik eerder helder moeten maken dat het wat mij betreft om verzamel objecten gaat, zodat iedereen een beter idee heeft waar het over gaat. Dus geen elektronica, kinderwagens, meubels etc.

En zoals mijn vragen al suggereerde ben ik dus opzoek naar advies om achteraf geen gezeur met belasting/btw/kopers of iets anders te krijgen.

Om op basis van het totaal plaatje te besluiten dit wel of niet te gaan doen.
Sport_Life schreef op maandag 8 maart 2021 @ 19:42:

Ik wil deze discussie graag weg houden over of het wel of niet moreel te verantwoorden is dat je iets goedkoop koopt en voor meer geld doorverkoopt.

Toch wil ik je graag bedanken voor al je aannames, en een kleine verdediging voeren voordat ik hier totaal afgemaakt wordt. Point taken, ik ben een verschrikkelijk mens >:) :P dat heb je goed gezien , net zo goed dat ik nog niks met aandelen doe...en ik alleen maar achter mijn PC zit, en geen boeken lees.

FYI Aandelen zijn prima op orde, boeken worden er genoeg gelezen, en ik ben meer dan genoeg tijd per dag weg van mijn pc, gewoon wat oud Hollandse handelsgeest, om een paar euro's te verdienen (of er 1000 kwijt te raken). Verder even goede vrienden O+ , en sorry voor je negatieve ervaring met de kinderwagen.

En nee mijn idee is zeker niet uniek dat gaf ik ook al aan in mijn achtergrond. Ik ben opzoek naar de voor mij ontbrekende informatie hoe dit belasting technisch netjes te regelen zonder later de rekening gepresenteerd te krijgen.
Oon schreef op maandag 8 maart 2021 @ 19:54:
[...]

Op zich niks mis met flippen van dingen, maar dan moet je er wel eerlijk over zijn. Maarja, als je er eerlijk over bent dan zullen 9/10 verkopers je meteen blokkeren.
Als je een beetje handig bent kun je ook best wat geld verdienen met oude meubels kopen en opknappen, dan heb je in ieder geval nog een eerlijke boterham, of inderdaad aandelen of crypto gaan verhandelen ofzo.
Zoals gemeld aandelen zijn op orde, crypto ook.

Je haalt wel een mooi punt aan over eerlijk zijn tegen de mensen waar je van koopt, ik denk inderdaad dat je dat niet moet doen omdat je zoals je aangeeft anders meteen de deal kunt vergeten (of dit moreel te verantwoorden is laat ik even buiten beschouwing, al ben ik wel van mening dat als je met alle informatie die op internet te vinden is over je artikelen je niet de moeite doet om research te doen naar de waarde van je artikel je achteraf ook niet moet gaan klagen als het meer waard blijkt te zijn, hoeveel mensen komen er niet bij tussen kunst&kitsch met een koopje van de vlooienmarkt of marktplaats, of uit de vuilnisbak zoals die tekening van Escher een paar weken terug die 50K waard bleek te zijn).

Mijn handel zou inderdaad zitten in wat spullen opkopen, beetje opknappen, schoonmaken eventueel weer compleet maken en doorverkopen (geen meubels, te weinig verstand van (waarschijnlijk ook ver boven mijn start budget van 1000 euro) en als ik op discovery channel kijk heb je daar een beste loods voor nodig om alles op te slaan). Mijn handels zal voornamelijk zitten in artikelen die verzameld worden.
aawe mwan schreef op maandag 8 maart 2021 @ 20:31:
Eerlijk gezegd denk ik dat de reden dat dingen lang op marktplaats staan en niet verkocht worden, is:
gewoon dat niemand ze wil hebben.

Mijn ervaring met Marktplaats kopers is al wat ouder, maar twee mogelijk relevante dingen die me zijn bijgebleven. Een mooie advertentie kunnen ze ook verdacht vinden, een onduidelijke advertentie kan juist de reden zijn om er wel op te klikken. Als je een product hebt dat bestaat in een versie met veel opties en een goedkope versie, dan krijg je de dure versie maar moeilijk verkocht tegen een hogere prijs dan de goedkope versie.

Maar gezien je kennelijk nu veel tijd hebt om een grote lap tekst te tikken, is het misschien een goed idee om er gewoon maar mee te beginnen. Da's ook leuk en „een hobby mag geld kosten”. En misschien kan je nog een leuk museum opzetten van de spullen die je niet kunt doorverkopen.
Zie dat mijn marktplaats account ook al weer 13 jaar oud is (20 recensies dus niet veel gekocht/verkocht), en net zoals waarschijnlijk iedereen hier een hoop rare dingen gezien (afhankelijk wat je verkoopt).

Gaat aan de ene kant om dingen die, kort op marktplaats staan en tegoedkoop zijn, als ik ze niet koop dan koopt iemand anders ze wel. Aan de andere kant dus de onduidelijke advertenties die er al een tijdje opstaan, ik zie hier mensen dingen plaatsen in de verkeerde rubriek met als tekst "zie foto" , of "voor product informatie zie foto". Dan wordt het natuurlijk nooit verkocht.

Wat betreft een te mooie advertentie die verdacht is dat kan ik mij voorstellen.
De producten die ik wil kopen/verkopen komen niet in verschillende versies voor dus dat probleem zal ik niet hebben. Denk ook aan een prijs 10-300 euro per artikel.
De_Bastaard schreef op maandag 8 maart 2021 @ 20:36:
Klinkt als een prima sidehustle. Er is een hele Reddit voor: “Flipping”.
Precies een mooie sidehustle voor de fun, ik zal eens op Reddit rond kijken
retoohs schreef op maandag 8 maart 2021 @ 20:39:
Je plant vrij ver vooruit. Ga eens kijken of het je lukt om wat dingen te kopen en weer te verkopen voor winst en hou bij hoeveel tijd het je kost.
In denk ik dat het tegen gaat vallen hoeveel tijd je er aan kwijt bent. Maar ga het vooral doen dan zul je er snel achterkomen. Er zijn zat producten (zoals kinderwagens) die 2e hands echt geen drol meer waard. Het lijkt dan net of er veel te verdienen valt als je het vergelijkt met de nieuwprijs.

Ik zat toen bij een tokkie in een achterstands buurt op de bank met een gitaar in m'n handen die een paar duizend euro waard moest zijn. Hij kon geen gitaar spelen, had de ballen vestand van gitaren en kon me niet vertellen waar de gitaar vandaan kwam 8)7 (ik heb dat ding niet gekocht uiteraard).
Er zijn wel handelaren die beroepsmatig 2e hands gitaren verkopen op marktplaats (onder andere) maar de inkoop komt ergens anders vandaag. De kunst zit hem daar in het inkopen, verkopen is peanuts.
Ik ben dus van plan om in wat verzamel objecten te gaan zitten, ook de markt voor verzamelobjecten gaat natuurlijk alle kanten op. Zoals ik aangaf als je het omrekent naar een uur loon stelt het zeker niks voor, dat ben ik met je eens. Hoeveel tijd het echt kost daar kom je inderdaad maar op een manier achter.

Wat betreft je voorbeeld met de gitaar, als het niet goed voelt (in jou geval duidelijk heling) dan zal ik ook niet kopen.

Je hebt 100% gelijk, de kunst zit hem in het inkopen, dat wil ik dus eventueel gaan proberen.
aljooge schreef op maandag 8 maart 2021 @ 21:16:
[...]

Volgens mij heb je een kvk nodig en ben je ondernemer

Dus moet je een onderneming starten. Mocht je te veel succes hebben kan je gezien worden als bedrijf en mag je achteraf de btw terugbetalen verhoogd met een flinke boete. Beetje dom, want had je een bedrijf gestart en de kor hebben aangevraagd, had je gewoon vrijuit kunnen handelen tot 20k omzet.
Bedankt, naar dit soort tips ben ik dus opzoek, ik wil niet achteraf er achter komen dat ik iets gedaan heb wat officieel niet mag en ik met een flinke boete alles terug kan betalen en gedag kan zeggen tegen mijn verdiensten.

Aan de andere kant als blijkt dat niks oplevert of we over 3 maanden weer full time op kantoor zitten dan is het opzetten van een bedrijf ook te veel moeite geweest. Overigens heeft het verkopen als bedrijf natuurlijk wel de nadelen zoals eerder al omschreven door @DVX73 qua garantie & wet koop op afstand

• aljooge
  • Nu online
foto schreef op maandag 8 maart 2021 @ 22:01:
Alvast sorry voor de wat verdedigende reacties op een aantal posts maar voelde me toch een beetje aangevallen, en neergezet als slecht persoon.

Misschien had ik eerder helder moeten maken dat het wat mij betreft om verzamel objecten gaat, zodat iedereen een beter idee heeft waar het over gaat. Dus geen elektronica, kinderwagens, meubels etc.

En zoals mijn vragen al suggereerde ben ik dus opzoek naar advies om achteraf geen gezeur met belasting/btw/kopers of iets anders te krijgen.

Om op basis van het totaal plaatje te besluiten dit wel of niet te gaan doen.

[...]

Ik wil deze discussie graag weg houden over of het wel of niet moreel te verantwoorden is dat je iets goedkoop koopt en voor meer geld doorverkoopt.

Toch wil ik je graag bedanken voor al je aannames, en een kleine verdediging voeren voordat ik hier totaal afgemaakt wordt. Point taken, ik ben een verschrikkelijk mens >:) :P dat heb je goed gezien , net zo goed dat ik nog niks met aandelen doe...en ik alleen maar achter mijn PC zit, en geen boeken lees.

FYI Aandelen zijn prima op orde, boeken worden er genoeg gelezen, en ik ben meer dan genoeg tijd per dag weg van mijn pc, gewoon wat oud Hollandse handelsgeest, om een paar euro's te verdienen (of er 1000 kwijt te raken). Verder even goede vrienden O+ , en sorry voor je negatieve ervaring met de kinderwagen.

En nee mijn idee is zeker niet uniek dat gaf ik ook al aan in mijn achtergrond. Ik ben opzoek naar de voor mij ontbrekende informatie hoe dit belasting technisch netjes te regelen zonder later de rekening gepresenteerd te krijgen.

[...]

Zoals gemeld aandelen zijn op orde, crypto ook.

Je haalt wel een mooi punt aan over eerlijk zijn tegen de mensen waar je van koopt, ik denk inderdaad dat je dat niet moet doen omdat je zoals je aangeeft anders meteen de deal kunt vergeten (of dit moreel te verantwoorden is laat ik even buiten beschouwing, al ben ik wel van mening dat als je met alle informatie die op internet te vinden is over je artikelen je niet de moeite doet om research te doen naar de waarde van je artikel je achteraf ook niet moet gaan klagen als het meer waard blijkt te zijn, hoeveel mensen komen er niet bij tussen kunst&kitsch met een koopje van de vlooienmarkt of marktplaats, of uit de vuilnisbak zoals die tekening van Escher een paar weken terug die 50K waard bleek te zijn).

Mijn handel zou inderdaad zitten in wat spullen opkopen, beetje opknappen, schoonmaken eventueel weer compleet maken en doorverkopen (geen meubels, te weinig verstand van (waarschijnlijk ook ver boven mijn start budget van 1000 euro) en als ik op discovery channel kijk heb je daar een beste loods voor nodig om alles op te slaan). Mijn handels zal voornamelijk zitten in artikelen die verzameld worden.

[...]

Zie dat mijn marktplaats account ook al weer 13 jaar oud is (20 recensies dus niet veel gekocht/verkocht), en net zoals waarschijnlijk iedereen hier een hoop rare dingen gezien (afhankelijk wat je verkoopt).

Gaat aan de ene kant om dingen die, kort op marktplaats staan en tegoedkoop zijn, als ik ze niet koop dan koopt iemand anders ze wel. Aan de andere kant dus de onduidelijke advertenties die er al een tijdje opstaan, ik zie hier mensen dingen plaatsen in de verkeerde rubriek met als tekst "zie foto" , of "voor product informatie zie foto". Dan wordt het natuurlijk nooit verkocht.

Wat betreft een te mooie advertentie die verdacht is dat kan ik mij voorstellen.
De producten die ik wil kopen/verkopen komen niet in verschillende versies voor dus dat probleem zal ik niet hebben. Denk ook aan een prijs 10-300 euro per artikel.

[...]

Precies een mooie sidehustle voor de fun, ik zal eens op Reddit rond kijken

[...]

Ik ben dus van plan om in wat verzamel objecten te gaan zitten, ook de markt voor verzamelobjecten gaat natuurlijk alle kanten op. Zoals ik aangaf als je het omrekent naar een uur loon stelt het zeker niks voor, dat ben ik met je eens. Hoeveel tijd het echt kost daar kom je inderdaad maar op een manier achter.

Wat betreft je voorbeeld met de gitaar, als het niet goed voelt (in jou geval duidelijk heling) dan zal ik ook niet kopen.

Je hebt 100% gelijk, de kunst zit hem in het inkopen, dat wil ik dus eventueel gaan proberen.

[...]

Bedankt, naar dit soort tips ben ik dus opzoek, ik wil niet achteraf er achter komen dat ik iets gedaan heb wat officieel niet mag en ik met een flinke boete alles terug kan betalen en gedag kan zeggen tegen mijn verdiensten.

Aan de andere kant als blijkt dat niks oplevert of we over 3 maanden weer full time op kantoor zitten dan is het opzetten van een bedrijf ook te veel moeite geweest. Overigens heeft het verkopen als bedrijf natuurlijk wel de nadelen zoals eerder al omschreven door @DVX73 qua garantie & wet koop op afstand
De volgorde, klein een beetje aftasten of er vraag is en wat spulletjes aanbieden, merk je dat het loopt, dan naar de kvk en zo snel als mogelijk alles netjes opzetten en niet vergeten die kor schriftelijk aanvragen

• De_Bastaard
  • Nu online
Lekker belangrijk wat anderen vinden trouwens, lekker geld erbij verdienen :-)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Nu online
Anoniem: 91868 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 18:35:
Wat doe je als je na een tijd blijft zitten met een hoop onverkochte troep?
denk op Marktplaats zetten? :)

• aljooge
  • Nu online
De_Bastaard schreef op maandag 8 maart 2021 @ 22:33:
Lekker belangrijk wat anderen vinden trouwens, lekker geld erbij verdienen :-)
Als de belastingdienst na x aantal jaren vindt dat je een onderneming had, mag je de btw terug betalen, krijg je een boete van misschien 100% er bovenop, dit geld heb je allang uitgegeven aan iets anders, of zit je met een voorraad die op dat moment onverkoopbaar is, want je bedrijf voldoet niet aan de eisen. In ieder geval die btw kan je niet meer betalen. Ik denk niet dat dat de bedoeling is van een beetje bij verdienen. Je kan hier goed mee in de problemen raken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Nu online
aljooge schreef op maandag 8 maart 2021 @ 22:47:
[...]

Als de belastingdienst na x aantal jaren vindt dat je een onderneming had, mag je de btw terug betalen, krijg je een boete van misschien 100% er bovenop, dit geld heb je allang uitgegeven aan iets anders, of zit je met een voorraad die op dat moment onverkoopbaar is, want je bedrijf voldoet niet aan de eisen. In ieder geval die btw kan je niet meer betalen. Ik denk niet dat dat de bedoeling is van een beetje bij verdienen. Je kan hier goed mee in de problemen raken.
Ik doelde meer op de mensen die iets hebben tegen goedkoop kopen/duurder verkopen. Gezeik met de belasting wil je inderdaad niet..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
0.19 per kilometer is wat je belastingvrij mag vergoeden. Een gemiddelde auto gaat daar qua kosten ver overheen. https://www.nibud.nl/consumenten/wat-kost-een-auto/

Acties:
  • +3Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:37
Eerst maar eens als particulier wat gaan handelen. Zodra je duizenden euro's winst maakt zou ik eens kijken naar een ondernemingsvorm.

Overigens is je conclusie mbt KvK / uren fout. Ongeacht het aantal uur wat je besteed, kun je altijd een onderneming starten. Die uren hebben alleen betrekking tot wat belasting voordeel als starter zijnde.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Achtergrond:
Hier zijn natuurlijk al vaker vragen over gesteld en er is het een en ander op internet te vinden, maar allemaal wat verspreid. Hiermee probeer ik een en ander voor mijzelf op een rijtje te zetten enkele vragen/aannames te verifiëren en om zo de keuze te maken of ik hier aan wil beginnen of niet.

Nu ik met de corona de hele week vanuit huis werk en s'avonds wat tijd over heb (2uur minder reistijd per dag :) ) zit ik ook af en toe op Marktplaats etc te kijken, wat mij opvalt is dat heel veel mensen hier in de buurt geen idee hebben wat ze verkopen of hoe ze dit te koop moeten zetten waardoor ze geen kijkers op hun advertenties krijgen en uiteindelijk hun spullen voor een lage prijs laten gaan. Of mensen die bijvoorbeeld gaan verhuizen en daarom snel van spullen af moeten.

Ik heb het idee dat als ik een aantal van deze spullen op zou kopen ik dit kan doorverkopen voor 1,5 - 3x de aankoop prijs. Of dit echt zo is weet ik niet natuurlijk, maar dat is het gevoel wat ik op dit moment heb :? .

Qua aantallen advertenties denk ik max 50 advertenties die open staan op een bepaald moment, eventueel zou ik interessante spullen ook nog via een veiling site kunnen verkopen. Maar over een heel jaar gezien misschien wel 500-1000 advertenties.

Ik heb ruimte genoeg voor langdurige opslag dus dat is het probleem niet.

Als ik hier aan begin wil ik alles netjes legaal doen en dus ook belasting afdragen over mijn eventuele winst.

Tijdsbesteding:
Dit alles buiten mijn normale werkuren om, Ik werk flexibele uren dus een keer een pakketje wegbrengen eind van de middag is geen probleem.

[...]

Note:
Ik heb niks aan het commentaren dit gaat nooit lukken, of voor zo weinig geld ga je er toch niet al die moeite insteken, als dat zo is gaat of alles voor een dump prijs weg, of naar de kringloop en neem ik de 1000 euro verlies, en ben ik een droom armer. Het is meer voor de fun en een stukje bezigheidstherapie.
Ik denk dat je met een uurtje per dag aan tijdsbesteding wel een wat te rooskleurige inschatting hebt over hoe veel (of weinig) tijd dit kost. Per advertentie moet je goede foto's hebben, goede tekst + eventueel achtergrondinformatie. Sommige spullen moet je een beetje poetsen en wil je echt flippen dan zijn kleine reparaties soms ook nodig om je winst x3 te laten zijn. En hoe ga je je reacties stroomlijnen? Voeg je een mobiel nummer toe of doe je alles per mail? Reageren op 'hardlopers' bij 50+ actieve advertenties kost je een bak tijd.

Ik lees niets over je omgeving. Verkopen in de randstad gaat een stuk beter dan in de achterhoek. Ik heb vaak genoeg spullen via familie verkocht die in de randstad woont die onverkoopbaar leken bij mij. Bij stukken die je per post kan verzenden niet zo'n probleem, maar bij grotere stukken gaat omgeving wel meetellen.

Nazorg kan ook nog tijd gaan kostten trouwens, als mensen het per post ontvangen hebben (of niet, nog erger) en ze hebben er nog een vraag over. Dat is voor mij de voornaamste reden om iets goedkoop op Marktplaats te zetten. Het is tweedehands, dan wil ik geen gezeur of onderhandeling over een krasje links of rechts.

• foto
aljooge schreef op maandag 8 maart 2021 @ 22:14:
[...]

De volgorde, klein een beetje aftasten of er vraag is en wat spulletjes aanbieden, merk je dat het loopt, dan naar de kvk en zo snel als mogelijk alles netjes opzetten en niet vergeten die kor schriftelijk aanvragen
Dit lijkt mij inderdaad een mooie volgorde als ik hier aan zou beginnen.
aljooge schreef op maandag 8 maart 2021 @ 22:47:
[...]

Dit is inderdaad precies de situatie die ik wil voorkomen.
eLScha schreef op maandag 8 maart 2021 @ 23:35:
0.19 per kilometer is wat je belastingvrij mag vergoeden. Een gemiddelde auto gaat daar qua kosten ver overheen. https://www.nibud.nl/consumenten/wat-kost-een-auto/
Goed punt 100% mee eens, daar zitten inderdaad extra kosten aan, pakketjes kan ik op de fiets of lopend weg brengen, maar die 2km (0,38 euro) gaan daarbij ook niet het verschil maken ;) Ik ben van plan om alleen hier in de buurt de buitenkansjes te kopen max 15km enkele reis.
M14 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 00:40:
Overigens is je conclusie mbt KvK / uren fout. Ongeacht het aantal uur wat je besteed, kun je altijd een onderneming starten. Die uren hebben alleen betrekking tot wat belasting voordeel als starter zijnde.
Ok helder, het ging er mij meer om dat ik niet als ondernemer gezien wil worden, maar als particulier (in dien mogelijk) zodat ik onder de BTW en andere plichten uit kan komen
Tehh schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 08:28:
[...]

Ik denk dat je met een uurtje per dag aan tijdsbesteding wel een wat te rooskleurige inschatting hebt over hoe veel (of weinig) tijd dit kost. Per advertentie moet je goede foto's hebben, goede tekst + eventueel achtergrondinformatie. Sommige spullen moet je een beetje poetsen en wil je echt flippen dan zijn kleine reparaties soms ook nodig om je winst x3 te laten zijn. En hoe ga je je reacties stroomlijnen? Voeg je een mobiel nummer toe of doe je alles per mail? Reageren op 'hardlopers' bij 50+ actieve advertenties kost je een bak tijd.

Ik lees niets over je omgeving. Verkopen in de randstad gaat een stuk beter dan in de achterhoek. Ik heb vaak genoeg spullen via familie verkocht die in de randstad woont die onverkoopbaar leken bij mij. Bij stukken die je per post kan verzenden niet zo'n probleem, maar bij grotere stukken gaat omgeving wel meetellen.

Nazorg kan ook nog tijd gaan kostten trouwens, als mensen het per post ontvangen hebben (of niet, nog erger) en ze hebben er nog een vraag over. Dat is voor mij de voornaamste reden om iets goedkoop op Marktplaats te zetten. Het is tweedehands, dan wil ik geen gezeur of onderhandeling over een krasje links of rechts.
Qua tijd weet ik het niet, dat is iets wat ik zou moeten ondervinden als ik hier mee begin, een uurtje doordeweeks, in het weekend misschien wat meer (als je dan de foto's maakt en nieuwe advertenties plaatst)

De reacties wil ik alleen per email doen (dan heb ik ook meteen de bewijs last vast liggen), het gaat om stukken die per post verstuurd kunnen worden dus woon locatie maakt niet uit. Wat betreft vragen over de producten, verwacht ik dat dat mee valt. Het niet aankomen van een pakket kun je natuurlijk met track&trace of aangetekend (9,20 postnl tot 500 euro) of verzekerd versturen oplossen. De vraag is wel bij wie de bewijslast ligt, en hoeveel tijd je kwijt bent als er gedoe is.

Het stukje nazorg kan als particulier dus door te verkopen als "what you see is what you get", als ondernemer zitten daar natuurlijk veel meer haken en ogen aan, daarom wil ik het liefst particulier blijven als dat mogelijk is.

• MrMarcie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18:48

MrMarcie

Joomla ❤

Hoewel amusant, het is off-topic.

[Voor 94% gewijzigd door Ardana op 21-04-2021 11:58]

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

Acties:
  • +1Henk 'm!

• aljooge
  • Nu online
Off-topic.

[Voor 96% gewijzigd door Ardana op 21-04-2021 11:59]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• foto
Interessant verhaal op Nu.nl hier over vandaag, ook de reacties op nujij zijn erg verdeelt over wanneer je dit bij de belastingdienst moet melden of niet:

nu.nl zakzentje door honden uit te laten

Zelf heb ik de markt een tijdje in de gaten gehouden, er is geld te verdienen (je gaat er niet op binnen lopen), maar de hele rompslomp er omheen zoals eerder beschreven (ondernemer worden, garantie etc) heeft mij doen besluiten er niet aan te beginnen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:11

Moest je dan niet aan een uren eis voldoen van 1225 uur/jaar wat aanzienlijk hoger ligt dan de uren die TS wil maken a 365/jaar?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Gadgeteer schreef op maandag 17 mei 2021 @ 12:07:
[...]

Moest je dan niet aan een uren eis voldoen van 1225 uur/jaar wat aanzienlijk hoger ligt dan de uren die TS wil maken a 365/jaar?
Nee, dat is het urencriterium waaraan je moet voldoen voor toepassen van de ondernemersaftrek, evt opgehoogd met startersaftrek (max 3x toepasbaar in eerste 5 jaar).

Ondernemer voor BTW != Ondernemer voor inkomstenbelasting

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Popup
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14-07-2021
Er zijn wel meer mensen die opkopen op tweedehands websites en zelf doorverkopen. Ik heb ze regelmatig aan de deur gehad :-) Meestal struinen deze wel meerdere sites af (speurders.nl, vinted, ebay, facebook groepen, kringloopwinkels) dus uren bezig voor een paar knaken.

Smartphones, laptops, televisies, audio apparatuur, man man, wat een tokkies komen daar op af zeg.
Dat wil ik niet meer aan mijn deur hebben. Auto's en scooters nog erger volk! Weet je zeker dat je al dat volk aan je adres wil geven/aan huis wil hebben?
Als je een vriendin of kinderen hebt wil je dat misschien even met ze overleggen...

Vaak komt men ook gewoon niet opdagen voor een ophaalafspraak. Ook wel mensen gehad die doodleuk een soundbar een dag later kwamen terugbrengen "ja, had geen bluetooth" (stond in de advertentie duidelijk en ook aan de deur vermeld). Tsja. teruggenomen dan maar. Had geen zin in discussie met de drie bontkraagjes die achter em stonden.

In ieder geval... Je komt vaak de onderkant van de samenleving tegen. En dan niet altijd de arme student en de milieubewuste linkse moeder. Ik zou daar wel rekening mee houden!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee