Toon posts:

2 videokaarten achter elkaar met kuren, op korte termijn

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-03 17:34

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Ik had iets van 3 weken terug last van een instabiele GTX780. Deze kreeg bij games vastlopers en gaf dan ook gekleurde blokjes in beeld. Het was eerder al een beetje instabiel, maar ik dacht dat mijn RAM volliep of zo. Pas later werd duidelijk dat de videokaart aan het overlijden was.

Zo'n 2 weken terug heb ik een GTX1080 in handen gekregen, waarop ook net nieuwe koelpasta was aangebracht door de verkoper, maar nu opnieuw vertoont het kuren. Zodra de videokaart wordt aangesproken komen er spikkeltjes in beeld, en het lijkt alsof sommige polygonen een solide kleur krijgen in plaats van een texture. Geen vastlopers, maar ik ga hier natuurlijk niet mee gamen.

Dit zijn dus 2 videokaarten die kuren vertonen in een tijdsbestek van enkele weken. Dat is wel extreem kort. Wat is dit? Extreem pech en 2 dode videokaarten? Heb ik een moederbord dat videokaarten sloopt? Is het de voeding? Of is gewoon het koelpasta verkeerd aangebracht (al is dat onwaarschijnlijk, want hij deed het eerder gewoon goed). En nog belangrijker, want kan ik nu nog doen? Ik heb nog een i5 2500 met RAM en moederbord liggen waarop ik kan testen, maar ik heb verder geen extra voeding die een GTX1080 aan kan. En verder heb ik een GTX750. Moet ik dan maar kijken of die ook de geest geeft als ik die in mijn desktop zet?

Ik kan moeilijk om de paar weken een nieuwe videokaart kopen...

GTX780:

GTX1080:

Alle reacties

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:51

jgj82

Ja, maar = nee

Zijn die van de 1080 screenshots of foto's?
Als het op een Printscreen ook voorkomt is het vrijwel zeker de GPU, anders zou het ook nog de kabel of monitor kunnen zijn.

Ryzen 9 5900X | AMD RX 6900 XT EKWB-Edition | Aorus X570 Master | Crucial Ballistix Elite 4x8GB@3600CL16 | Corsair Obsidian 900D | EKWB Velocity | 2x Alphacool 480x60mm + Alphacool 240x60mm | Alphacool D5 | AX860i | Aorus SSD Gen4 1TB | WD SN850 500GB

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
jgj82 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:05:
Zijn die van de 1080 screenshots of foto's?
Als het op een Printscreen ook voorkomt is het vrijwel zeker de GPU, anders zou het ook nog de kabel of monitor kunnen zijn.
Die van de 1080 zijn screenshots.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:51

jgj82

Ja, maar = nee

Amanoo schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:06:
[...]

Die van de 1080 zijn screenshots.
Dan lijkt het op pech.. ;(

Ryzen 9 5900X | AMD RX 6900 XT EKWB-Edition | Aorus X570 Master | Crucial Ballistix Elite 4x8GB@3600CL16 | Corsair Obsidian 900D | EKWB Velocity | 2x Alphacool 480x60mm + Alphacool 240x60mm | Alphacool D5 | AX860i | Aorus SSD Gen4 1TB | WD SN850 500GB

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
jgj82 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:07:
[...]

Dan lijkt het op pech.. ;(
Blijft bijzonder dat op zo'n korte termijn twee videokaarten achter elkaar stuk gaan. Kan het iets raars zijn, dat mijn moederbord videokaarten sloopt of zo?

• gevulde koek
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21-02 20:34
Ik zou ze op het andere moederbord proberen. Wat voor voeding? Je kan de power limit van de kaart omlaag gooien als het puur voor het testen is.
Amanoo schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:08:
[...]

Blijft bijzonder dat op zo'n korte termijn twee videokaarten achter elkaar stuk gaan. Kan het iets raars zijn, dat mijn moederbord videokaarten sloopt of zo?
Slechte voedingen kunnen kaarten slopen. Moederbord lijkt me stug, maar alles kan.

[Voor 55% gewijzigd door gevulde koek op 08-03-2021 16:09]

• FikkieHo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:09

FikkieHo

Wokmaster

Naast dat het gewoon pech kan zijn, heb je een andere display (hdmi) kabel geprobeerd? Als je voorheen hdmi gebruikt, verwissel die eens met een DP kabel?

Vliegtuigjes bouwer - i.o.

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
FikkieHo schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:09:
Naast dat het gewoon pech kan zijn, heb je een andere display (hdmi) kabel geprobeerd? Als je voorheen hdmi gebruikt, verwissel die eens met een DP kabel?
Het is niet kabel of scherm. De 1080 plaatjes zijn screenshots, dus dit is het beeld zoals dat wordt verstuurd.

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
gevulde koek schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:08:
Ik zou ze op het andere moederbord proberen. Wat voor voeding? Je kan de power limit van de kaart omlaag gooien als het puur voor het testen is.

[...]

Slechte voedingen kunnen kaarten slopen. Moederbord lijkt me stug, maar alles kan.
Het is een Corsair SF600. De nieuwere versie met Platinum rating. Hij is ongeveer een half jaar oud.

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-03 01:15
Ik zou een keer middels DDU de huidige videodrivers geheel verwijderen en dan opnieuw installeren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:16
Dat zijn wel typische artefacts en duiden op problemen met je VRAM (geheugen op de videokaart).
Het zou in theorie de voeding kunnen zijn, maar ik acht de kans groter dat je pech hebt.
Weet je zeker dat de kaart voorheen geen problemen had?

Wat ik wel eens vaker gezien heb is dat mensen het vram op de kaart verhitten om deze te reflowen. Soms gooien mensen kaarten even in de oven om zo het probleem tijdelijk te verhelpen en verkopen de kaarten dan.

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ziet eruit als stervend videogeheugen. Denk dat het gewoon pech is. Om uit te sluiten kan je evt nog van voeding wisselen. Voor gewoon desktopgebruik heb je niet de volle 600W voeding nodig. Check ook of er niet toevallig een overclock toegepast wordt die je ooit actief had.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Waarom was de koelpasta vervangen? Dat is echt nog niet nodig bij zo'n relatief jonge kaart.

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
eltweako schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:19:
Dat zijn wel typische artefacts en duiden op problemen met je VRAM (geheugen op de videokaart).
Het zou in theorie de voeding kunnen zijn, maar ik acht de kans groter dat je pech hebt.
Weet je zeker dat de kaart voorheen geen problemen had?

Wat ik wel eens vaker gezien heb is dat mensen het vram op de kaart verhitten om deze te reflowen. Soms gooien mensen kaarten even in de oven om zo het probleem tijdelijk te verhelpen en verkopen de kaarten dan.
Het komt van een andere Tweaker vandaan. De geschiedenis van de kaart weet ik dus niet. Hij verkocht hem als werkend en die Tweaker had veel goede ratings. Ik heb zelf nooit overclocks toegepast. Kaart was volgens de advertentie nooit voor mining gebruikt.

Misschien kan ik kijken naar dat oven idee. Als dat niet wil werken zal ik geld uit moeten geven dat ik niet te besteden heb.

[Voor 7% gewijzigd door Amanoo op 08-03-2021 16:30]

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
M!chel schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:27:
Waarom was de koelpasta vervangen? Dat is echt nog niet nodig bij zo'n relatief jonge kaart.
Dat werd niet vermeld. Ik nam zelf aan om de kaart zoveel mogelijk in nieuwstaat te verkopen, soort van onderhoud om een zo goed mogelijke kaart te verkopen.

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

M!chel schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:27:
Na 1 jaar is een videokaart niet meer ''jong'' en 1080 kan zo 5 jaar zijn als die intensief is gebruikt is de koelpasta zeker een keer keihard.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • +2Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
42dpi schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:29:
[...]

Na 1 jaar is een videokaart niet meer ''jong'' en 1080 kan zo 5 jaar zijn als die intensief is gebruikt is de koelpasta zeker een keer keihard.
Ik zeg ook niet jong, ik zei 'relatief jong'.
Da's wat anders ;)

Dat kan wel zo zijn, harde pasta. Maar ik heb in de 30 jaar dat ik met computers werk nog nooit gehoord van een 5 jaar oude kaart die kapot ging door te oude pasta.
Kaarten zijn gemaakt om makkelijk 10 jaar te kunnen werken (uitzonderingen heb je altijd).

Veel mensen laten zich gek maken door YouTube filmpjes om alles zelf maar zogenaamd beter te maken.
En da's nergens voor nodig.
Door dat gepruts zit TS waarschijnlijk nu met een defecte kaart.

[Voor 13% gewijzigd door M!chel op 08-03-2021 16:35]

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:28

Umbrah

The Incredible MapMan

Probeer de kaart eens te underclocken, vooral op VRAM gebied. Dit soort kaarten kan trouwens ook écht flippen als de voeding niet helemaal lekker is (wat natuurlijk kan, weet niet wat je hebt...). Een 1080 is natuurlijk niet per definitie "jong" (maar wel met de tekorten een capabele moderne kaart).

Hoewel moderne hardware redelijk stevig is, zou een ESD (dit ziet er uit als geheugenfouten op niet-ECC geheugen) ook niet uit te sluiten zijn. Die kán ook van jou zelf af komen...

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Umbrah schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:34:
Hoewel moderne hardware redelijk stevig is, zou een ESD (dit ziet er uit als geheugenfouten op niet-ECC geheugen) ook niet uit te sluiten zijn. Die kán ook van jou zelf af komen...
Hoe moet ik dat checken?

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Amanoo schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:36:
[...]

Hoe moet ik dat checken?
Je kunt het nooit helemaal checken, en je hebt het al vrij goed zichtbaar, maar het geheugen een kans geven om fouten te negeren (underclock + overvolt) in een tool als afterburner is een goeie. Voeding doormeten: echt goed doe je het met een oscilloscoop, hoewel wij hier ook wel wat kunnen zeggen (heb je een goeie Corsair RM-series? Of vlieg je met dit soort voedingen?: pricewatch: Q-Tec, 550W (ATX, Dual Fan))

Of je ESD't? Tsja... was je geaard bij het bouwen? Zat je PC geaard (maar uit + geen power vanaf voeding)? Geen wollen kleding/antistatische armband (of goed ESD-beleid).

Ik heb in m'n leven een hoop ESD's gehad, en RAM is altijd hetgene wat er het meest onder te leiden heeft..

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Umbrah schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:42:
[...]

Je kunt het nooit helemaal checken, en je hebt het al vrij goed zichtbaar, maar het geheugen een kans geven om fouten te negeren (underclock + overvolt) in een tool als afterburner is een goeie. Voeding doormeten: echt goed doe je het met een oscilloscoop, hoewel wij hier ook wel wat kunnen zeggen (heb je een goeie Corsair RM-series? Of vlieg je met dit soort voedingen?: pricewatch: Q-Tec, 550W (ATX, Dual Fan))

Of je ESD't? Tsja... was je geaard bij het bouwen? Zat je PC geaard (maar uit + geen power vanaf voeding)? Geen wollen kleding/antistatische armband (of goed ESD-beleid).

Ik heb in m'n leven een hoop ESD's gehad, en RAM is altijd hetgene wat er het meest onder te leiden heeft..
Ik heb een Corsair SF600 Platinum voeding. Ik ben niet constant geaard met bouwen, maar ik ontlaad mijzelf altijd met regelmaat en doe daarnaast alsnog mijn best doen om het aanraken van traces en componenten te vermijden. Oscilloscoop heb ik niet, althans, geen goede. Alleen een miezerig handheld ding van 10 dollar. Aarding heb ik alleen in de schuur en in de keuken, dus daar kan ik niet veel mee doen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:23

Nemesizz

Untouchable

M!chel schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:33:
[...]
Dat kan wel zo zijn, harde pasta. Maar ik heb in de 30 jaar dat ik met computers werk nog nooit gehoord van een 5 jaar oude kaart die kapot ging door te oude pasta.
Kaarten zijn gemaakt om makkelijk 10 jaar te kunnen werken (uitzonderingen heb je altijd).

Veel mensen laten zich gek maken door YouTube filmpjes om alles zelf maar zogenaamd beter te maken.
En da's nergens voor nodig.
Door dat gepruts zit TS waarschijnlijk nu met een defecte kaart.
Inderdaad, en dan trekken ze de koeler eraf als de kaart/koeler koud is en dan "Koelpasta is hard!" ja...duh, in koude toestand word gaat koelpasta inderdaad in een 'vaste' toestand. Terwijl als ze de kaart gewoon fatsoenlijk opgewarmd hadden had er niks aan de hand geweest en was de koelpasta gewoon smeuïg.

In de loop der jaren weinig processors en videokaarten gezien waarvan de koelpasta daadwerkelijk écht was opgedroogd, meeste van die dingen zijn inderdaad gemaakt om zeker 10 jaar mee te gaan zonder 'onderhoud' (keer de koeler uitstoffen, meer is ook niet nodig).

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Ik zit nu na te denken wat ik met de kaart ga doen. Weet niet of ik echt zin heb om het in de oven te doen. Anders verkloot ik dat ovenverhaal, en heb ik helemaal geen beeld meer. Misschien dat ik hem beter als defect kan verkopen, dan vang ik misschien nog een klein beetje. Als ik een nieuwe GPU koop zal ik hoe dan ook wat automatische afschriften moeten terugboeken. Ik heb toch bijna mijn diploma, dus ik kan die wel terugboeken. Wat gaan ze doen, mij schorsen als ik toch al klaar ben?

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Djurres
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20-03 10:05
Amanoo schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 02:25:
Ik zit nu na te denken wat ik met de kaart ga doen. Weet niet of ik echt zin heb om het in de oven te doen. Anders verkloot ik dat ovenverhaal, en heb ik helemaal geen beeld meer. Misschien dat ik hem beter als defect kan verkopen, dan vang ik misschien nog een klein beetje. Als ik een nieuwe GPU koop zal ik hoe dan ook wat automatische afschriften moeten terugboeken. Ik heb toch bijna mijn diploma, dus ik kan die wel terugboeken. Wat gaan ze doen, mij schorsen als ik toch al klaar ben?
Bijvoorbeeld je diploma niet geven, deurwaarders sturen en weet ik het wat allemaal.
Koop geen andere kaart als je het geld er niet voor hebt. Dit is mijn ongezouten mening en wat je er mee doe moet je helemaal zelf weten, maar koop dan een GT1030 zodat je beeld hebt, om later een fatsoenlijke kaart te kopen.

Tevens, heb je het underclock verhaal van hierboven al geprobeerd?
Ook al andere voeding geprobeerd?
Kaart in een andere PC gehad en dit probleem uitgesloten?

Probeer dat eerst alvorens je automatische incasso's ga terug boeken. Gamen is minder belangrijk dan schulden hebben.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GromuhlDjun
  • Laatst online: 16:40
Vergeet dat in de oven doen trouwens. Echt een heel slecht advies om dat te doen.

Het gaat misschien even werken, maar meestal beschadig je daar allerlei onderdelen op je kaart mee, waardoor deze alsnog zal falen na een paar dagen/weken/maanden (zo niet gelijk). Aangezien het meer lijkt op geheugenerrors, denk ik niet dat een reflow goed gaat werken.

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Geheugenerrors ga je idd niet oplossen met bakken in de oven. Voor grote chips worden door het krimpen en uitzetten de soldeerpunten tussen de chip en de printplaat zwakker over tijd. Door de kaart in de oven te gooien smelt je de soldeerpuntjes weer waardoor deze tijdelijk weer beter contact maken. Maar als dat om te beginnen al niet het probleem is, los je er niks mee op en degradeer je de rest van je kaart alleen maar omdat die niet goed tegen oventemperaturen kunnen.

• Wolvganger
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 19:13

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

Videokaart testen in een andere pc, uitsluiten dat het de videokaart is. Weet niet of je ook met enige regelmaat de pc van binnen (voorzichtig) stofvrij maakt, maar stof wil/kan ook af en toe ook gekke dingen doen.

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Djurres schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 07:38:
[...]

Bijvoorbeeld je diploma niet geven, deurwaarders sturen en weet ik het wat allemaal.
Koop geen andere kaart als je het geld er niet voor hebt. Dit is mijn ongezouten mening en wat je er mee doe moet je helemaal zelf weten, maar koop dan een GT1030 zodat je beeld hebt, om later een fatsoenlijke kaart te kopen.

Tevens, heb je het underclock verhaal van hierboven al geprobeerd?
Ook al andere voeding geprobeerd?
Kaart in een andere PC gehad en dit probleem uitgesloten?

Probeer dat eerst alvorens je automatische incasso's ga terug boeken. Gamen is minder belangrijk dan schulden hebben.
Een Gt1030 kost alsnog 100 euro of zo. Naast dat dit een hele slechte waarde voor je geld is, moet ik dan alsnog rekeningen terugboeken.

Was even uitvogelen hoe ik het geheugen kon onderklokken op Linux. Bleek een instelling te zijn met zogeheten "cool-bits". Ik zag meteen dat het helemaal niets deed. Alleen al het opstarten van Steam gaf puntjes in beeld. En dan had ik het heel agressief teruggedraaid.

Voeding kan ik niet testen. Mijn enige andere voeding die ik zo gauw beschikbaar heb is een ding van 460W van het merk PC-Case die niet eens een PCIe kabel heeft.

Ik kan het nog op mijn i5 2500 plankje proberen, maar dat wordt waarschijnlijk morgen of overmorgen. Dat kost toch eventjes tijd die ik niet nu direct heb.

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Wolvganger schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 17:57:
Videokaart testen in een andere pc, uitsluiten dat het de videokaart is. Weet niet of je ook met enige regelmaat de pc van binnen (voorzichtig) stofvrij maakt, maar stof wil/kan ook af en toe ook gekke dingen doen.
De videokaart was juist net schoongemaakt voor ik hem kocht. Temperatuur oogt ook best okee. En ik heb er niet zolang geleden nog een stofzuiger doorgehaald.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:45

Blokker_1999

Full steam ahead

Amanoo schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 18:02:
[...]

De videokaart was juist net schoongemaakt voor ik hem kocht. Temperatuur oogt ook best okee. En ik heb er niet zolang geleden nog een stofzuiger doorgehaald.
uh oh... stofzuigers zijn niet het juiste gereedschap om een computer van zijn stof te ontdoen. Als er veel stof in zit dan gaat dat zorgen voor een elektrostatische lading die weer voor schade kan zorgen. Als de stofzuiger dan een metalen buis heeft waardoor deze aanzuigt kan die buis een lading opbouwen en raak je dan de verkeerde delen aan geef je die lading af aan de PC of zijn componenten. Net wat je dus niet wenst. Bij ontstoffen is blazen de boodschap, met perslucht. Liefst droge perslucht.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Blokker_1999 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 18:09:
[...]

uh oh... stofzuigers zijn niet het juiste gereedschap om een computer van zijn stof te ontdoen. Als er veel stof in zit dan gaat dat zorgen voor een elektrostatische lading die weer voor schade kan zorgen. Als de stofzuiger dan een metalen buis heeft waardoor deze aanzuigt kan die buis een lading opbouwen en raak je dan de verkeerde delen aan geef je die lading af aan de PC of zijn componenten. Net wat je dus niet wenst. Bij ontstoffen is blazen de boodschap, met perslucht. Liefst droge perslucht.
Dat wist ik niet. Al is de slang/buis plastic, geen metaal, en ik zoog vooral op de buitenkant van de behuizing (bij de fans) en op het koelblok van de CPU. Videokaart heeft geen stofzuiger in de buurt gehad, tot zover ik weet.

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Zoals je misschien weet vanwege je sub-titel/naam "Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ" kan er absurd veel statische elektriciteit in die beestjes zitten (heb een maine coon en een ragdoll... geloof me ik weet er veel van). Een stofzuiger itt een föhn is niet zozeer dat je een elektronen kannon op je hardware zet, maar meer een probleem van: "stof wat rondvliegt met veel geweld kan statische elektriciteit" veroorzaken. Een flesje perslucht (zorgen dat er geen condens op de elektronica komt) werkt beter omdat je het makkelijker kan doseren.

Zorg daarnaast er voor dat een stofzuiger géén fans laat draaien, want tsja, wat is een elektromotor "omgekeerd"? Juist. Een dynamo. Als er iets is wat PC's leuk vinden, dan is het wel om elektra "invoer" in een "uitgang" te krijgen.

En wat betreft dat oven idee:

Niet doen.

De GeForce 8800 serie (en andere kaarten rond dat tijdperk) hadden wat problemen met de eerste generatie loodvrije soldeer, wat ging barsten, en dat kon je dan oplossen door het te 'hersmelten'. Leuk voor BGA chippies e.d.; helaas bestaat een videokaart uit meer dingen:
- Mosfets
- Condensatoren (liquid én solid)
- Weerstanden

En waar soldeer vloeibaar maken misschien goed klinkt, is een condensator eigenlijk doorgaans wat minder blij met dit soort dingen :P

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Wat voor kast gebruik je? Doen al de fans het nog? Om bij het oven idee te blijven, als in een kleine kast de systeemfans kapot gaan wordt het bij een dichte kast wellicht nog wel (te) heet ;)

• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

Ik zou toch ook nog een keer je oude GTX750 installeren om te zien of die diezelfde artefacts geeft (waarschijnlijk niet, maar zo kun je ook zaken uitsluiten).

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
@Umbrah Helaas (of in dit geval misschien gelukkig) heb ik geen katten. Niet aan gebrek aan wil. En inderdaad, ik houd altijd wel de fans tegen, want dynamo's.

@biomass ik heb een Cooler Master NR200. Had nog een keer andere fans gekocht, weet niet meer zo gauw welke. Dat draait allemaal wel. 5 case fans, push-pull, het hele verhaal.

@choogen
De GTX750 geeft geen artifacts als ik zo gauw kijk. Ik heb alleen niet de display uitgangen die ik nodig heb dus dit is geen blijvende oplossing.

• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

Dan zou ik inderdaad proberen de GTX 1080 als defect te verkopen en tijdelijk een tweedehands GT1030 te halen, bijv. deze nieuwe voor €70 (excl. verzending vanuit België): V&A aangeboden: Grafische kaart - MSI GeForce GT 1030 2GH LP OC Die GTX 1030 kun je later alsnog weer doorverkopen, nadat je weer geld hebt om een sterkere videokaart te kunnen kopen. Dus daarop lijd je dan geen of nauwelijks verlies.

En voortaan niet meer stofzuigen in je kast en zorgen dat je alleen nog ESD-veilig in/aan je kast werkt. Dat vergt ook een kleine investering, namelijk in een polsbandje en bijbehorende ESD-mat. Zie hier: Flake's blog: Hardware kapot? Waarschijnlijk door ESD!

• M!chel
  • Niet online
choogen schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:42:

En voortaan niet meer stofzuigen in je kast en zorgen dat je alleen nog ESD-veilig in/aan je kast werkt. Dat vergt ook een kleine investering namelijk in een polsbandje en bijbehorende ESD-mat. Zie hier: Flake's blog: Hardware kapot? Waarschijnlijk door ESD!
Koop geen kaart waarvan je weet dat er aan gerommeld is. Is de koelpasta vervangen? Lekker laten liggen dan.

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:11
In dit fimpje wordt juist geadviseerd om de koelpasta van een tweedehands videokaart niet meteen te vervangen. Omdat wanneer de kaart defect is, je niet weet of dast veroorzaakt is door het vervangen van de koelpasta: YouTube: I Found The Cheapest RTX Graphics Card In The Country...

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Tenzij ik wat tweedehands spullen kan verkopen zal ik voor die GT1030 ook betalingen moeten storneren.

Daarnaast kan ik er geen vinden met 3 display outputs, dus die voldoen niet voor desktopgebruik.

• Pastapipo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-03 10:09
Verwijderd, had niet gezien dat TS al een 750 had liggen.

[Voor 90% gewijzigd door Pastapipo op 11-03-2021 13:42]

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:02
Amanoo schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 15:55:
Tenzij ik wat tweedehands spullen kan verkopen zal ik voor die GT1030 ook betalingen moeten storneren.

Daarnaast kan ik er geen vinden met 3 display outputs, dus die voldoen niet voor desktopgebruik.
7(8)7 |:(

Een recept voor een toekomstig leven met schulden en deurwaarders.

Citigo-E, Model 3 SR+ Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• peeceej
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 10-03 19:02
Als het puur voor het beeld is, kun je ook nog een nieuwe GT 710 kopen voor 36 euro. Koop je em via de Amazon app - en je hebt nog nooit de amazon app gebruikt - dan krijg je zelfs 10 euro korting bij je eerste aankoop. Kost je netto 26 euro. Lijkt me dat die kaart over een paar maanden tot een jaar nog wel voor 16 euro te verkopen is, waardoor je er maar 10 euro aan hebt uit hoeven geven.

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:45
@Amanoo Koop adapters zodat de schermen erop kunnen aangesloten worden. Dat is de goedkoopste oplossing volgens mij.

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-03 00:49
Amanoo schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 23:45:

@choogen
De GTX750 geeft geen artifacts als ik zo gauw kijk. Ik heb alleen niet de display uitgangen die ik nodig heb dus dit is geen blijvende oplossing.
Liever dat dan onnodig schulden maken om een GT 1030 te halen (overigens, welke aansluitingen heb je nodig dan want een gemiddelde GT 1030 heeft ook alleen maat een 1x DVI-D en een HDMI)

Uit ervaring, je kan beter eventjes het met 1 scherm minder doen dan onnodig jezelf in schulden werken.

Daarom ben ik het eens met de oplossing van @Ludwig005

[Voor 5% gewijzigd door Mizgala28 op 10-03-2021 23:33]

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Mizgala28 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 23:33:
[...]

Liever dat dan onnodig schulden maken om een GT 1030 te halen (overigens, welke aansluitingen heb je nodig dan want een gemiddelde GT 1030 heeft ook alleen maat een 1x DVI-D en een HDMI)
DVI-D Dual Link, HDMI, nog een keer HDMI. Maar digitale dingen kan je omvormen. DisplayPort of nog meer DVI is ook acceptabel. Ik heb wel kabels en adapterblokjes.

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-03 00:49
Amanoo schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 02:07:
[...]

DVI-D Dual Link, HDMI, nog een keer HDMI. Maar digitale dingen kan je omvormen. DisplayPort of nog meer DVI is ook acceptabel. Ik heb wel kabels en adapterblokjes.
Dan zal een GT 1030 sowieso niet lukken omdat die maar 2 aansluitingen in totaal heeft.

Wat je doet is aan jouw, maar ik zou nog liever het met 1 scherm minder doen en die GTX 750 gebruiken, dan jezelf onnodig de kosten in jagen.

• J_aimy
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 31-10-2022
Amanoo schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 23:45:
@Umbrah Helaas (of in dit geval misschien gelukkig) heb ik geen katten. Niet aan gebrek aan wil. En inderdaad, ik houd altijd wel de fans tegen, want dynamo's.

@biomass ik heb een Cooler Master NR200. Had nog een keer andere fans gekocht, weet niet meer zo gauw welke. Dat draait allemaal wel. 5 case fans, push-pull, het hele verhaal.

@choogen
Doet de videokaart het ook op een enkel scherm?

Dual screen oke, maar triple lijkt me overbodige luxe als je al zoveel op je centjes moet passen.
Dus ik zou zelfs dat 3e scherm verkopen moest je weer een andere GPU kopen.

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Als ik het derde scherm verkoop krijg ik nooit meer een matchend paar. Of ik moet weer twee schermen kopen die identiek zijn. Die ik heb zijn oud en worden niet meer verkocht. Zijn waarschijnlijk ook geen drol meer waard. Ik zie schermen van 30 euro die op sommige punten domweg beter zijn. Zijn niet eens slechte schermen, maar een basisscherm kost gewoon niets meer.

Nou ja, ik heb via DM een profiel van een Tweaker doorgestuurd gekregen die nogal eens videokaarten weet te repareren. Eens kijken wat hij ervan kan maken. Dr_ChipTX
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee