Toon posts:

Beltrafo in attema groepenkast aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Shoarmadave
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 09-04-2021
Voor het installeren van een Google nest hello heb ik een Navaris-deurbeltransformator gekocht. Deze lijk ik heel makkelijk in mijn Attema XL Clickmate groepenkast te kunnen plaatsen, maar het aansluiten heeft toch iets meer voeten in de aarde dan dat ik had verwacht.

Zoals je kunt zien heb ik nog meerdere aansluitingen over waar een installatieautomaat geplaatst kan worden. Deze beltrafo is 2 units breed.

Zou iemand mij kunnen vertellen waar ik goed aan doe?

Beste antwoord (via Shoarmadave op 12-03-2021 09:05)

• Capa
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-03 21:01
Maarce schreef op maandag 8 maart 2021 @ 15:54:
Daar heeft Attema een speciale kabel voor:

klik
[Afbeelding]
Die kabel is voor de uitvoer, niet voor de 230v.

@Shoarmadave
Je hebt nog een hele groep over (groep 6), beetje zonde maar als je nu :+ je deurbel wilt gebruiken kan je deze gebruiken.

[Voor 10% gewijzigd door Capa op 08-03-2021 16:13]

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Maarce
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 31-03 10:22

klik

Edit - Te snel gepost...

[Voor 18% gewijzigd door Maarce op 08-03-2021 16:22]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Capa
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-03 21:01
Maarce schreef op maandag 8 maart 2021 @ 15:54:

klik
[Afbeelding]

@Shoarmadave
Je hebt nog een hele groep over (groep 6), beetje zonde maar als je nu :+ je deurbel wilt gebruiken kan je deze gebruiken.

[Voor 10% gewijzigd door Capa op 08-03-2021 16:13]

• Maarce
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 31-03 10:22
Capa schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:08:
[...]

@Shoarmadave
Je hebt helemaal gelijk, te kort gekeken |:(

Er is wel een beltrafo met de juiste aansluitdraden, maar die is dan weer niet geschikt voor de Nest...
Dan is inderdaad jouw idee om groep 6 te gebruiken de eenvoudigste oplossing.

• Shoarmadave
Edit:

[Voor 97% gewijzigd door Shoarmadave op 08-03-2021 16:37]

• Shoarmadave
@Shoarmadave
Als ik het goed begrijp zou ik dan groep 6 naar de trafo kunnen geleiden en dan de trafo op de nest?

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:58
Shoarmadave schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:35:
[...]

Als ik het goed begrijp zou ik dan groep 6 naar de trafo kunnen geleiden en dan de trafo op de nest?
Dat is correct.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Luukje01
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-03 14:26
Ja, en ter lering en vermaak wil ik graag een foto van de onderkant van de rode-schakelaar (met het rode lipje).

mijn gevoel zegt dat deze niet is aangesloten is, en dus jou hoofdschakelaar niet functioneel is. Maar dit is een aanname!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:31
Shoarmadave schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:35:
[...]

Ja, gewoon een stukje bruin en blauw VD tussen de automaat en de 230V aansluiting van de trafo schroeven.
Luukje01 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 17:18:
[...]

Ja, en ter lering en vermaak wil ik graag een foto van de onderkant van de rode-schakelaar (met het rode lipje).

mijn gevoel zegt dat deze niet is aangesloten is, en dus jou hoofdschakelaar niet functioneel is. Maar dit is een aanname!
Dat zie je helemaal goed, die schakelaar zit er voor jan met de korte achternaam. |:(

@Shoarmadave heb je die kast al lang? Anders de installateur nog even zijn werk af laten maken...

Kan die meteen de koppeling tussen de groepenkast en de hoofdaardrail uitvoeren in 6mm² i.p.v. 2,5mm².

[Voor 5% gewijzigd door Xander op 08-03-2021 17:28]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Shoarmadave
Luukje01 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 17:18:
[...]

@Luukje01 dat wil ik zeker! Dit was mij nog niet eerder opgevallen, maar je hebt helemaal gelijk.

Ik heb dit huis in oktober vorig jaar gekocht, maar het huis zelf staat er al sinds 1880. Wanneer de groepenkast is geplaatst durf ik niet met zekerheid te zeggen.

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-04 10:40

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Xander schreef op maandag 8 maart 2021 @ 17:24:
Kan die meteen de koppeling tussen de groepenkast en de hoofdaardrail uitvoeren in 6mm² i.p.v. 2,5mm².
Volgens mij lopen er zelfs twee aardedraden door die buis heen? :?

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• Luukje01
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-03 14:26
Shoarmadave schreef op maandag 8 maart 2021 @ 21:08:
[...]

@Luukje01 dat wil ik zeker! Dit was mij nog niet eerder opgevallen, maar je hebt helemaal gelijk.

[Afbeelding]

Ik heb dit huis in oktober vorig jaar gekocht, maar het huis zelf staat er al sinds 1880. Wanneer de groepenkast is geplaatst durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Het is iig niet goed. Volgens de norm zou het aangepast moeten worden. Maar goed, zo'n direct groot gevaar is het nu ook weer niet. Nu kan je enkel niet in 1 handeling de groepenkast spanningsloos maken. Nodeloos mensen op kosten jagen kunnen we allemaal.

Waarom ik twijfel om er iets over te adviseren is, ik vind het namelijk onverstandig om jou (gezien de vraag in de TS) deze aders onderspanning om te laten schroeven. Je kan ook de lokale electricien bellen, maarja dan ben je zo 50-100 euro verder waar jij als eindgebruiker geen profijt van ga hebben.Gemiddeld huis-tuin-keuken gereedschap is niet geisoleerd. En gezien je voor de beveiliging aan het kutten ben, zal het pijn doen en waarschijnlijk tevens je laatste keer zijn (laat het doen, door iemand met fatsoenlijk geisoleerd gereedschap).

zoals @gorgi_19 al aangeeft lijken er 2x2.5mm2 groen/geel te lopen, waar ik 1x 4mm2 had verwacht. Het verdient allemaal niet de schoonheidsprijs, maar goed er zit een dikkere aarding tussen de aardrail en de aardpen.

[Voor 8% gewijzigd door Luukje01 op 10-03-2021 23:35]

• Shoarmadave
Het is gelukt, ding werkt als een tiet!
Bedankt voor de heads-up rondom de hoofdschakelaar. Ik ga daar iemand naar laten kijken!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee