Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry86
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-05 22:03
Mijn case: door middel van slimme camera('s) bijhouden wie er op welk moment in een ruimte aanwezig zijn geweest. Welke setup is het best?
Ik wil een slimme camera met gezichtsherkenning in een ruimte plaatsen. Op het moment dat iemand de ruimte binnen komt, wil ik een push melding ontvangen met de naam van de persoon. Tevens wil ik zonder moeite een overzicht bijhouden van tijdstippen waarop een persoon in de ruimte is geweest. Het is van belang dat het systeem de gezichten van een paar honderd mensen kan herkennen.

Ik ben benieuwd naar ervaringen met Nest IQ camera's en Homekit Secure Video camera's omdat dit me de makkelijkste weg lijkt, met prettige apps voor mijn iPhone en iPad.

Wat ik (nog) niet op internet kon vinden, is of er bij een van beide systemen een maximum aantal gezichten herkend kan worden. Is er simpelweg een maximaal aantal personen dat je kan invoeren? Gaat het systeem haperen bij een bepaald (groot) aantal? Of kan je onbeperkt gezichten/namen invoeren?

En is er bij Nest en/of HKSV een makkelijke manier om een lijst van herkende gezichten met tijdstippen te exporteren?

Beeldkwaliteit van de camera's is niet van heel groot belang, zo lang de gezichtsherkenning maar werkt.

Iemand ideeën over de beste setup? Gaat voor deze toepassing de voorkeur uit naar Nest of naar HKSV? Of een andere optie?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:01
Voordat je allerlei technische oplossingen zoekt, dit klinkt niet als een hobbyproject voor thuis. Heb je al nagedacht over de privacywet en GDPR?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amsterdamn
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 08-05 16:23
Waarom zou je dit in godsnaam willen?

"Dont believe everything you read on the Internet just because there's a picture with a quote next to it." - Abraham Licoln, 1904.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Privé of bedrijfsmatig...

Privé doe lekker wat je wilt binnen je huis.

Bedrijfsmatig .. denk er nog een keer goed overna.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Bedrijfsmatig? Niet doen.
Dit is een hele grove schending van de privacy, tenzij je een heeeeeeeeele goede reden hiervoor hebt. En meer winst/APT is GEEN goede reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry86
Amsterdamn schreef op maandag 8 maart 2021 @ 14:29:
Waarom zou je dit in godsnaam willen?
Een Nest IQ cam of een HKSV camera? Is niks bijzonders hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry86
eL_Jay schreef op maandag 8 maart 2021 @ 14:51:
Bedrijfsmatig? Niet doen.
Dit is een hele grove schending van de privacy, tenzij je een heeeeeeeeele goede reden hiervoor hebt. En meer winst/APT is GEEN goede reden.
wat bedoel je met apt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:27

Koppensneller

winterrrrrr

Henry86 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 13:05:
[...]

Een Nest IQ cam of een HKSV camera? Is niks bijzonders hoor.
Arbeidsproductiviteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panini
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:57
Je vergeet de belangrijkste vraag te beantwoorden: is het bedrijfsmatig?
Als ik zie dat je de gezichten van een paar honderd mensen wilt kunnen herkennen dan denk ik van wel?

Lees ook eens deze pagina door: https://autoriteitpersoon...n/identificatie/biometrie

Biometrische persoonsgegevens bijhouden mag volgens de wet enkel onder strenge voorwaarden. Check hiervoor de AVG en de Uitvoeringswet AVG

Als je een functionaris gegevensbescherming of een privacy officer hebt binnen het bedrijf, klop daar eens aan zou ik zeggen. Ga daarmee in gesprek.

[ Voor 88% gewijzigd door Panini op 09-03-2021 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Bedrijfsmatig dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12-05 06:19

bloody

0.000 KB!!

Tjonge... TS stelt toch gewoon een technische vraag?
Waarom moet er nou direct weer naar Privacy gegrepen worden?
Is het een idee om er van uit te gaan dat dat TS zijn eigen zaak is en hij hier gewoon komt voor technisch advies?

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panini
bloody schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 13:46:
Is het een idee om er van uit te gaan dat dat TS zijn eigen zaak is en hij hier gewoon komt voor technisch advies?
Omdat het bijhouden van de gezichten van honderden mensen best wel ingrijpend is?
Omdat al die gegevens ergens worden opgeslagen en je daar goed over moet nadenken.
Omdat het misschien niet enkel zijn eigen zaak is, maar ook die van honderden mensen die herkend worden door de camera's?
Omdat je mogelijk een wet overtreedt als je geen grondslag hebt om deze gegevens te verwerken, en wij dan de TS helpen de wet te overtreden?

Moeten er nog meer redenen worden gegeven?
Er zitten meer aspecten aan deze vraag dan enkel het uitbrengen van een technisch advies.

[ Voor 13% gewijzigd door Panini op 09-03-2021 13:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-05 19:03

Dido

heforshe

bloody schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 13:46:
offtopic:
Op zich is dat een redelijke aanname, maar er zijn grenzen. Als iemand vraagt hoe hij op een praktische manier van een menselijk lichaam af moet komen is het ook weinig verbazingwekkend als het topic zich niet beperkt tot technische details...
Privacy is best een dingetje onder het gemiddelde GoT publiek, dus zo heel gek lijkt het me niet dat er gevraagd wordt naar de achtergrond. Los daarvan kan ik me indenken dat de adviezen ook afhankelijk zijn van die achtergrond. In een prive-situatie mag er veel meer, maar is het wellicht weer niet opportuun om een of ander professioneel systeem aan t eraden dat tonnen of miljoenen gaat kosten.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:09
*knip*

[ Voor 96% gewijzigd door Septillion op 09-03-2021 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08:50
*knip*
Punt was al duidelijk meen ik. Beetje OTT.

[ Voor 69% gewijzigd door Septillion op 09-03-2021 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-05 18:18
Er van uitgaande dat het een bedrijfsmatige toepassing is vraag ik me af wat er, privacy technisch, het verschil is tussen een systeem zoals TS voorstelt en een systeem dat gebruik maakt van badges, voor werknemers en bezoekers, om toegang te verlenen aan gebouwen en ruimtes.

Ik kom regelmatig bij bedrijven waar ik me als bezoeker moet melden bij de receptie om een bezoekersbadge in ontvangst te nemen waarmee ik het pand kan betreden.
Ik kan me niet voorstellen dat er geen bewakingscamera's hangen op de punten waar ik me door middel van die badge moet identificeren.
En ik kan me ook niet voorstellen dat er nog geen geautomatiseerd systeem is dat de beelden van de camera opslaat op het moment dat ik de badge ergens gebruik.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Het mag wel.. maar je moet er zwaarwegende redenen voor hebben.
En de ik verwacht dat dat hier niet op gaat.

Ik heb 15 jaar lang gewerkt waar de toegangscontrole met pas en Iris scan ging. En er genoeg camera's hingen. De camera's mochten echter niet gebruikt worden voor het monitoren van het personeel..
Tuurlijk konden er misstanden gezien worden via de camera's, maar dan ging er altijd iemand tp om dat te constateren...
Inmiddels al een tijdje weg, en ik vermoed dat de gezichts herkenning ook daar is aangekomen... Maar ja. Zwaar wegend belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry86
Hier staat precies wat mag en wat niet mag – het is vrij duidelijk:

https://autoriteitpersoon...sherkenning#subtopic-1863

Dusss :) mensen een idee hoeveel verschillende gezichten ik met nest of hksv kan herkennen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Nee sorry

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Gg5qzCN4hapm-BgNXQW9KHFE_E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AY8phhiW6tcNlOJRl0b5xkfO.jpg?f=fotoalbum_large

Aangezien punt 1 je 99% niet gaat lukken.
En je geen kerncentrale bemant, denk ik dat je een andere oplossing moet zoeken...

Wat zou je zeggen van een deur met paslezer, zodat je exact weet wie en hoelang in die ruimte verblijft

[ Voor 97% gewijzigd door jack zomer op 09-03-2021 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12-05 06:19

bloody

0.000 KB!!

Panini schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 13:49:
[...]

Omdat het bijhouden van de gezichten van honderden mensen best wel ingrijpend is?
Omdat al die gegevens ergens worden opgeslagen en je daar goed over moet nadenken.
Omdat het misschien niet enkel zijn eigen zaak is, maar ook die van honderden mensen die herkend worden door de camera's?
Omdat je mogelijk een wet overtreedt als je geen grondslag hebt om deze gegevens te verwerken, en wij dan de TS helpen de wet te overtreden?

Moeten er nog meer redenen worden gegeven?
Er zitten meer aspecten aan deze vraag dan enkel het uitbrengen van een technisch advies.
Het advies om een camera heeft uiteraard niets te maken met 'TS helpen de wet te overtreden'.
Bovendien kunnen er wel meer aspecten zijn, maar dat vraagt TS toch helemaal niet?
Dido schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 13:56:
[...]

[ot]Op zich is dat een redelijke aanname, maar er zijn grenzen.
Waarom zou jij grenzen bepalen?
Limbeckx schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 14:01:
[...]

Iemand nog een idee hoe ik een kamer vol met zyklon b vul zonder dat het er uit loopt? Gewoon een technische vraag. /asking for a friend
Beetje een zwaktebod om meteen WOII erbij te halen.. 8)7

@Henry86 sorry TS maar ik maak me echt boos om dit soort onzin reacties.

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:54

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Henry86 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 14:41:
Hier staat precies wat mag en wat niet mag – het is vrij duidelijk:

https://autoriteitpersoon...sherkenning#subtopic-1863

Dusss :) mensen een idee hoeveel verschillende gezichten ik met nest of hksv kan herkennen?
Ik las eigenlijk alleen maar mee, maar het gaat dus om een kerncentrale? :+

Ik denk dat je nu stuurt op het iedereen geeft toestemming? In dat geval wil ik je nog mee geven
dat dit in de werkgever/ werknemer sfeer niet makkelijk is. (lees: niet mag) Je komt dan in een heel ander rechtsgebied, wat mogelijk nog meer is dichtgetimmerd ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panini
bloody schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 14:51:
[...]

Het advies om een camera heeft uiteraard niets te maken met 'TS helpen de wet te overtreden'.
Bovendien kunnen er wel meer aspecten zijn, maar dat vraagt TS toch helemaal niet?

[...]

Waarom zou jij grenzen bepalen?

[...]

Beetje een zwaktebod om meteen WOII erbij te halen.. 8)7

@Henry86 sorry TS maar ik maak me echt boos om dit soort onzin reacties.
Je kan ook normaal reageren, i.p.v. reacties van anderen als onzin te bestempelen?
@Dido Heeft de grenzen niet bepaald, die grenzen zijn bepaald door wetgeving.

De wereld is niet zo zwart wit dan enkel het advies van de camera. Er wordt een situatie geschetst door de TS zelf voor het gebruik van de camera, in die situatie wordt mogelijk een wet overtreden, daar kan gewoon over gediscussieerd worden op een openbaar forum.

Ook al vraagt TS niet naar die aspecten, het is wellicht wel handig dat daar ook goed over wordt nagedacht. Voordat de TS uiteindelijk in de problemen komt door zo een camera op te hangen.

Ik dacht dat we hier op Tweakers een case/vraag grondig behandelen, als je dat vervelend vindt prima. Maar dat maakt iets niet direct onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:12

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Modbreak:Graag het verzoek om elkaar hier niet in de haren te vliegen. Vind je een post ongewenst, gebruik dan de Rapporteer-knop aub.

Daar het in de meeste gevallen niet legaal is om op deze schaal biometrische persoonsgegevens bij te houden en TS niet hard heeft gemaakt waarom hij binnen de uitzonderingen zou vallen blijft het slot erop.

[ Voor 42% gewijzigd door Septillion op 09-03-2021 15:39 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.