Toon posts:

6-aderige connector

Pagina: 1
Acties:

• msentinelb
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-09-2022
Voor een hobby (audio) project heb ik een externe voeding nodig. De kabel en connector die ik nodig heb voor deze voeding moet minimaal 6 aderig zijn en moet compatibele zijn met de netspanning.

Nu ben ik niet zo thuis in deze materie, en daardoor heb ik al even lopen zoeken op verschillende websites (Amazon, Conrad) op bijv: 6-aderig connector. Dit geeft mij veel resultaten en behoorlijk veel verschillende types.

Daarom dit topic, ik vroeg mij af of er iets van een merk/standaard/formfactor is wat veel gebruikt wordt in deze situatie? En indien dat niet bestaat hebben jullie een suggestie? Ik heb zowel een connector nodig die ik aan een kabel kan solderen als ook een connector die ik in kan bouwen in een kastje.

Specs van mijn bak Hier!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-03 14:01

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Dit is een lastige...ik heb hier ook naar gekeken voor een zelfbouw buizenversterker waar ik een losse voeding voor wilde bouwen...

Probleem waar je tegen aan loopt is dat die connectors vaak maar max 30VDC aankunnen helaas.

Kun je het op een andere manier oplossen ?

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:00
Er bestaat een hoop.
Kun je toelichten wat er doorheen gaat? Spanningen en stromen? Hoe vaak deze los moet, welke IP rating?

Want je kunt misschien Harting HAN 3 gebruiken, maar wellicht voldoet molex MLX ook.

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:47

Mavamaarten

Omdat het kan!

Wat voor voltages gaan er over elke ader en gaat het over AC of DC? Meestal gaat er gewoon 1x 230v binnen in je apparaat, waar het binnenin wordt omgezet naar de voltages die je nodig hebt waardoor je geen gekke connectors nodig hebt.

[Voor 20% gewijzigd door Mavamaarten op 08-03-2021 14:26]

Android developer & dürüm-liefhebber

• msentinelb
De situatie is als volgt, ik heb een platenspeler met een houten plint; in die plint heb ik een led lampje gebouwd. Met dat lampje bepaal ik of de platenspeler op de juiste snelheid loopt. De platenspeler zelf loopt op net spanning, maar dat led lampje natuurlijk niet. De voeding voor dit lampje moet ik extern beleggen want er is geen ruimte binnen in de plint (massief hout) en het is ook niet wenselijk om dit te maken.

Ik heb 6 aders nodig voor de netspanning naar de speler zelf, de spanning voor het ledje en een signaal draad waarmee ik bepaal of het ledje aan of uit moet.

Specs van mijn bak Hier!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:31

SA007

Moderator Tweaking
Ter info, een ledje op netspanning aansluiten is best simpel en compact tot het punt dat dat makkelijk past in het formaat van een suikerklontje.

Dat gezegd hebbende heb ik dus ook het gevoel dat je een compacte connector zoekt.
Een goede zoekterm is 'aviation connector', dat zijn meestal ronde connectors, verkrijgbaar van 2-20 pinnen ofzo, ook waterdichte varianten en vaak 400-500V rating.

Voorbeeldje:
https://www.aliexpress.com/item/1005001704889858.html

[Voor 8% gewijzigd door SA007 op 08-03-2021 14:40]

Klok is stuk :(

Acties:
  • +3Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:10

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Gezien je over 220v praat zou ik daarvoor een standaard apparaat stekkersysteem voor nemen en voor je LED en signaal een 2e connector.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• msentinelb
@SA007 Na jouw opmerking over het bestaan van hele kleine voedingen heb ik deze module gevonden, die erg klein lijkt.

https://eu.mouser.com/Pro...IqQd7HJlJA0UaAnLoEALw_wcB

Naast de ruimte ben ik ook bang dat een interne traditionele voeding of bovenstaande module een magnetisch veld creërd, die de "zuiverheid" van het geluid aan tast. Of deze angst gegrond is weet ik niet, maar daarom mijn initiële keuze om het geheel extern te houden.

Specs van mijn bak Hier!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:02
Wat heb je zelf al gevonden?
Als je zegt 'industrie standaard' dan denk ik bij mixed signal meteen aan Lemo of D-SUB connectors.

DSUB is best bekend, zoals dit en komt in verschillende layouts met mix power/signal pins.

Een mooie LEMO connector kost je snel een halve rib.

Maar er bestaan zat andere merken die aan jouw wens voldoen als je even rondklikt op bijvoorbeeld Mouser, Farnell, RS of welke andere willekeurige electronicaboer.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-03 21:14
De hirschmann CA serie, relatief goedkoop en geschikt voor hoge spanningen.

https://www.conrad.nl/zoe...n%20CA&searchType=regular

Aan de voedende kant gebruik je uiteraard een vrouwtje ..

[Voor 16% gewijzigd door Sine op 08-03-2021 15:37]

Repareren doe je zo.

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:47

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ik zou in dat geval gewoon gaan voor een "gewone" oplossing voor 230V, iets als dit: https://www.pcfelectronics.nl/nl/ac-connector-male-230v.html

Voor het ledje zou je de "logica" kunnen wegsteken op een andere plaats en gewoon het ledje aan/uit sturen. Dan heb je nog maar 2 draadjes nodig voor je LED en dan kan je iets simpel als een JST gebruiken?
https://www.pcboard.ca/jst-xh-2-pin

Android developer & dürüm-liefhebber

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
msentinelb schreef op maandag 8 maart 2021 @ 15:12:
@SA007 Na jouw opmerking over het bestaan van hele kleine voedingen heb ik deze module gevonden, die erg klein lijkt.

https://eu.mouser.com/Pro...IqQd7HJlJA0UaAnLoEALw_wcB

Naast de ruimte ben ik ook bang dat een interne traditionele voeding of bovenstaande module een magnetisch veld creërd, die de "zuiverheid" van het geluid aan tast. Of deze angst gegrond is weet ik niet, maar daarom mijn initiële keuze om het geheel extern te houden.
Afhankelijk van het circuit wat het ledje heeft en waar het signaal vandaan komt kan je een led prima op 230V aansluiten met wat simpele componenten, dan heb je geen geschakelde voeding nodig.

Dit is wat er gebruikt wordt op verreweg de meeste apparatuur die een 'power' ledje heeft maar verder geen noodzaak voor een laagspanningsvoeding.

Die aansturing is een paar weerstanden en een diode effectief, simpel en compact. een beetje afhankelijk van wat de led doet en of het problematisch is dat het geheel niet aanraakveilig is kan het stukken simpeler dan een laagspanningsvoeding en een ledje.

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:46
Ik ben wel redelijk bekend met de verschillende connectoren op de markt. De mooiste lijkt mij een RD24 (van Binder) maar de bovengenoemde Hirschman lijkt daar ook wel erg op. Bulgin heeft de Bucaneer serie (bijvoorbeeld de 4000), en Harting heeft in oa de HAN serie meerdere oplossingen.

Deze zijn allemaal echter veel te logger dan wat jij zoek. De RD24 is dan nog de mooiste, maar ik zou het het niet doen. Het lastige is de 230V rating zeker ivm met een beetje veilige connector. Dan ga je al snel naar een wat grotere stekker.

Ik denk echter dat je dit alles helemaal niet nodig hebt. Wat doet dat LEDje exact, en waarom wil je deze remote schakelen. Volgens mij kan je dit prima intern voeden en is dat zelfs voor alle "audiofiele" ideeën beter.

• msentinelb

@SuperKris Bovenstaand plaatje is exact hoe het er uit ziet. Het ledje "knippert" op 50hz en dat in combinatie met de stroboscoop rand van de speler stelt mij in staat de snelheid goed af te regelen.

Voor het remote willen aansturen zijn 2 redenen:
1). Er is weinig ruimte in de houten plint (indien de voeding erg klein is zou het denk ik passen).
2). Ik ben bang voor het ontstaan van een magnetisch veld die het geluid negatief zou kunnen beïnvloeden.

Specs van mijn bak Hier!

• SuperKris
msentinelb schreef op maandag 8 maart 2021 @ 18:55:
[Afbeelding]

@SuperKris Bovenstaand plaatje is exact hoe het er uit ziet. Het ledje "knippert" op 60hz en dat in combinatie met de stroboscoop rand van de speler stelt mij in staat de snelheid goed af te regelen.

Voor het remote willen aansturen zijn 2 redenen:
1). Er is weinig ruimte in de houten plint (indien de voeding erg klein is zou het denk ik passen).
2). Ik ben bang voor het ontstaan van een magnetisch veld die het geluid negatief zou kunnen beïnvloeden.
50 of 60 hz? In het geval van 50hz wordt het namelijk anders nog veel makkelijker. In het geval van 60 hz, ben ik heel benieuwd hoe je die 60hz genereerd.

edit: En moet dat lampje dan op 50, 60, 100, of 120hz knipperen?

Tevens, is het wel echt een LED, of stiekem toch een neon?

Als laatste, hoeveel spanning/stroom heeft de LED/neon lamp nodig?

[Voor 9% gewijzigd door SuperKris op 08-03-2021 19:03]

• msentinelb
@SuperKris Oops 60hz moet 50hz zijn.

Specs van mijn bak Hier!

• SuperKris
Kijk, dan wordt het al logischer... Maar zie ook de additionele vragen in mijn edit.

Maar ik heb dan goed nieuws voor je. Er is een hele goede reden dat die lampjes zo werken en als sinds de de jaren 60, 70, of misschien nog wel eerder werden toegepast. die 50hz komt namelijk uit het stopcontact.

Dat waren vaak echter wel neon lampjes. Deze gingen branden op zowel de "positieve" als de "negatieve" kant van de sinus. Die werken dus op 100hz. Meer dan een weerstandje heb je bij een neon lampje niet nodig voor zover ik weet. Dit knippert dan dus wel op 100hz. Met een extra diode kan je daar 50hz van maken.

Voor een LED heb je niet meer dan een enkele weerstand en een diode heb je nodig. Uiteraard wel met de juiste waardes. Deze werkt dan wel op 50hz. Wil je op 100hz werken heb je een gelijkrichter nodig, maar in principe zijn dat alleen een paar extra diodes.

Overigens weer ik niet op de "aan" tijd nog veel uitmaakt. Bij een geleigerichte LED is deze relatief hoog.

• msentinelb
Ja, ik weet zeker dat het een led is. Het idee was wel om zoveel mogelijk een neon lampje na te bootsen dus ik heb veel aandacht besteed aan het vinden van de juiste kleur.

Het gaat om dit ledje:
https://www.conrad.nl/p/l...-mcd-45-30-ma-2-v-1127340

Specs van mijn bak Hier!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Een ledje op 50Hz laten knipperen is inderdaad niet meer voor nodig dan een paar simpele en kleine compontjes.
https://www.circuitsonlin...hteffecten/230-v-led.html

Beide schema's zijn prima voor wat je beoogt te doen, alleen bij het bovenste schema zit er een vrij groot component bij (C1) maar zou de led wel feller branden.

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:49

EMP

Krulloos!

Er zijn ook combi-kabels te krijgen voor stroom en (een ander) signaal, deze bijvoorbeeld:

Ik zelf hebt niet graag ergens 230V lopen door een stekker waar dat niet duidelijk aan is, vandaar dat ik voor zo'n oplossing zou gaan (met twee aparte contra-aansluitingen in de plint)

Verbouwblog van ons Schrootjespaleis uit 1925.

• msentinelb
SA007 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 19:49:
Een ledje op 50Hz laten knipperen is inderdaad niet meer voor nodig dan een paar simpele en kleine compontjes.

Beide schema's zijn prima voor wat je beoogt te doen, alleen bij het bovenste schema zit er een vrij groot component bij (C1) maar zou de led wel feller branden.
Ahh dat is een mooi idee. Alleen hoe veilig zou dit zijn? Is er een gevaar dat er bij het kapot gaan van een component er 220 op het ledje komt te staan?

Specs van mijn bak Hier!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SuperKris
msentinelb schreef op maandag 8 maart 2021 @ 19:16:
Ja, ik weet zeker dat het een led is. Het idee was wel om zoveel mogelijk een neon lampje na te bootsen dus ik heb veel aandacht besteed aan het vinden van de juiste kleur.

Het gaat om dit ledje:
https://www.conrad.nl/p/l...-mcd-45-30-ma-2-v-1127340
Blijft de vraag staan... Moet het lampje op 50 of 100hz knipperen? In het geval van 50hz heb je niets anders nodig dan een diode de met een Ur van 4ooV of meer (bijv. de 1N4004) en een geschikte weerstand. Voro maximale helderheid zou je op (325V/0,02A=) 16.250 ofwel 18K uitkomen. Je gaat dan echter wel een vrij hoog vermogen in je weerstand dissiperen (325x0.02= ) 6,5W. Dat is dan wel met een duty cycle van 50% maar toch... Vermoedelijk is dat veel te helder. Misschien is 100K een goede start. Je zit dan op 2,3mA ma en je LED zal dan al best wat licht geven. Met 0,75W kom je dus ook op een veel fijnere weerstand uit. Wellicht is 0,5w al voldoende maar ik zou tenminste 1W pakken. Bijvoorbeeld deze

Misschien meerder weerstanden bestellen om wat met de helderheid te exipirmenteren. Aansluiten is simpel. Gewoon in serie zetten

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-03 09:56

Flake

No longer contributing

msentinelb schreef op maandag 8 maart 2021 @ 14:31:
Ik heb 6 aders nodig voor de netspanning naar de speler zelf, de spanning voor het ledje en een signaal draad waarmee ik bepaal of het ledje aan of uit moet.
Zoek je nog ideeën?

Ik ben wel benieuwd hoe je dit wou bekabelen namelijk, moet dit allemaal ook door één kabel? Een schema zou helpen. Ik neem aan dat dit externe bekabeling is, dus niks interns/eenmaligs?

I stopped posting.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:00
msentinelb schreef op maandag 8 maart 2021 @ 20:12:
[...]
Ahh dat is een mooi idee. Alleen hoe veilig zou dit zijn? Is er een gevaar dat er bij het kapot gaan van een component er 220 op het ledje komt te staan?
Er staat altijd 230V op het ledje, dat is het idee van een circuitje als dit.
Het enige wat je nodig hebt voor een ledje is een paar mA. Waar die vandaan komen maakt niet uit.
Je moet er dus wel op letten dat het ledje geen sluiting kan maken met metalen delen. (hoewel, als je R3 uit de onderste in de N zet dan is het risico al een stuk kleiner)
Gelukkig kun je daarvoor een printje maken bij jclpcb o.i.d.
Netjes in een klein plastic huisje, en het zit zo ergens in de platenspeler met wat dubbelzijdig tape.

Moet te doen zijn toch?

[Voor 5% gewijzigd door jeroen3 op 08-03-2021 21:25]

• SuperKris
SA007 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 19:49:

wat is de functie precies van D4 in het 2e schema? Het zal wel een domme gedachtenkronkel zijn, maar ik snap hem even niet :)

@msentinelb Even los van die D4, is dit exact wat ik bedoelde in mijn post. Let op nogmaals... De LED zal op 50 hz knipperen. Niet op 100hz zoals een neon lampje dat wel zou doen!

Het is niet minder veilig dan wat standaard in een verlichte schakelaar of een signaallampje van bijvoorbeeld een oven zit. Natuurlijk wil je wel goed isoleren. In principe kan je alles in serie aan elkaar solderen en omhullen met een krimpkous. Er is niets onveilig aan als je het voldoende isoleert. Uiteraard is het wel aan jou om een solide verbinding te maken, maar dat zou met de connector niet anders zijn.

Ik zou wel even onderzoeken wat de mooiste lichtsterkte geeft. Vermoedelijk zit dat in de 200K tot 47K range. Dar komt overeen met 1,5 tot 7ma. Meer is lastig omdat deze voeding extreem inefficient is. 99% van het opgenomen vermogen wordt omgezet in de weerstand in warmte. Bij 7mA is dat al 2,2W (0,8W gemiddeld). Het schema waar SA007 naar klinkt lost dat op door 2 LEDs in serie te zetten. Zo verdeel je de warmteontwikkeling. Ik zou dit ook zeker zo toepassen. Je hebt ruimte zat, en het kost 5 cent extra.

Nog een klein aandachtspuntje. Je hebt een LED gekozen met een hoek van 45 graden. Dat is misschien best veel. Je wil een gericht stukje verlichten, en met 45 graden verlicht je misschien meer dan nodig. Dan wordt de lichtopbrengst verdeeld over een veel groter vlak, en is het dus minder efficient.

Over storing hoef je overigens echt geen zorgen te maken. Magnetische velden worden veroorzaakt door stroom en met een paar mA blijft dit extreem laag.

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
SuperKris schreef op maandag 8 maart 2021 @ 22:03:
[...]

wat is de functie precies van D4 in het 2e schema? Het zal wel een domme gedachtenkronkel zijn, maar ik snap hem even niet :)
D4 zorgt ervoor dat de reverse voltage over de led beperkt blijft, de 1N4007 kan een paar microamp lekken wat een reversespanning kan opbouwen over de led.
Daar kunnen led's slecht tegen, als die meer dan een volt of 5 wordt kunnen ze stukgaan.
D4 voorkomt dat.

• SuperKris
SA007 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 22:41:
[...]

D4 zorgt ervoor dat de reverse voltage over de led beperkt blijft, de 1N4007 kan een paar microamp lekken wat een reversespanning kan opbouwen over de led.
Daar kunnen led's slecht tegen, als die meer dan een volt of 5 wordt kunnen ze stukgaan.
D4 voorkomt dat.
Uiteraard! Klink nu heel logisch. Dat is het verschil tussen de ideale wereld, en de manier waarom dingen echt werken. Soms vergeet je daar rekening mee te houden.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-03 19:37

AlexanderB

7800 rpm

Is een Capacitative Dropper circuit niet een oplossing? Scheelt in ieder geval een hoop warmte tov een simpele weerstand.

Wikipedia: Capacitive power supply

20nF 400v condensator, paar weerstandjes, en de anti-parallel diode, en klaar :)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee