Toon posts:

Nieuwe processor

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• FroZeN83
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 07-05 21:00
Goedemorgen!

op dit moment heb ik een gigabyte technology co. ltd. z370p d3-cf moederboord met een i3 8100 quad core @3,6 ghz.

32 GB RAM die draait op 2300 MHZ, kan hem in de bios niet op 3000 MHZ zetten met dit moederboord en een MSI GeForce GTX 1660 SUPER GAMING X.

ik wil graag mijn processor "ophogen" wat is aan te raden naar een i5 of i7? of eventueel toch ook het moederboord vervangen i.v.m. de beperkte ram snelheid?

Alle reacties

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:19
Welke applicaties / games draai je?

Welk geheugen heb je nu?
Hoe probeer je het geheugen op 3000MT/sec te krijgen?
Wellicht kan dit met een XMP profiel op 3000 gezet worden?

Als je voor een mooie prijs een i5 9600 of i7 9700 op de kop kunt tikken, EN je software heeft hier baat bij, vooral doen! :)

Ik zie nu je andere topic van vorig jaar. De i5 9600 doet al 2933, grote kans dat je het geheugen dan wel op 3000 kunt krijgen.

[Voor 18% gewijzigd door PD2JK op 08-03-2021 13:46]

PC#1: Pentium MMX 200 @ 233 MHz
PC#2: Athlon Classic 700 MHz Orion / Thunderbird 1000 MHz
PC#3: AthlonXP 1700+ @ 2200 MHz (3200+)
SET BLASTER=A220 I5 D1 T3

• internaut
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-05 16:20
Het ligt er natuurlijk ook aan hoeveel je wilt besteden aan een nieuwe cpu...

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:54
Nieuwe cpu gaat maar 1 versie hoger zijn, anders heb je ook nieuw bord nodig.

• FroZeN83
budget maakt niet zoveel uit opzich. Het is meer als ik er nu een i7 in doe maar mijn moederboord blijft hetzelfde dus je haalt niet het meeste rendement uit je geheugen heeft het dan zin om te doen of kan je beter een nieuw moederboord doen en dan bv een i5 als je je budget moet verdelen

welke games ik nu speel? Fortnite, CoD, cyberpunk, GTA 5 en wat nog meer leuk uit komt komende tijden! :)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:42
Een 8 core gaat je moederbord niet fijn vinden want zo geweldig is de stroomvoorziening niet. Die cpu's gaan al richting een verbruik van 200w en een 9900K zelfs er overheen. Verder dan een 8700K zou ik niet adviseren op dat bord.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:19
Uszka schreef op maandag 8 maart 2021 @ 18:37:
Een 8 core gaat je moederbord niet fijn vinden want zo geweldig is de stroomvoorziening niet. Die cpu's gaan al richting een verbruik van 200w en een 9900K zelfs er overheen. Verder dan een 8700K zou ik niet adviseren op dat bord.
Dan kom je bijna uit op nieuw moederbord en processor gezien de 2e hands prijzen.
Deze pricewatch: Intel Core i5-10400F Boxed en een nieuw moederbord lijkt mij goedkoper en sneller dan een 2e hand 8700K

• FroZeN83
top bedankt allemaal!

welk moederboord zouden jullie nu adviseren als je je voeding en CPU "beter" maakt?

[Voor 67% gewijzigd door FroZeN83 op 09-03-2021 14:48]

• FroZeN83
dit nog ter info.

UserBenchmarks: Game 51%, Desk 76%, Work 40%
CPU: Intel Core i3-8100 - 71.1%
GPU: Nvidia GTX 1660S (Super) - 69.4%
SSD: Kingdian S200 60GB - 40.9%
HDD: Seagate Barracuda 1TB (2016) - 102.6%
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000 C15 2x16GB - 72.5%
MBD: Gigabyte Z370P D3

waar ligt exact het probleem? dat is meer de vraag hoe krijg ik gaming ook naar bv 75%

PC Status

Overall this PC is performing below expectations (34th percentile). This means that out of 100 PCs with exactly the same components, 66 performed better. The overall PC percentile is the average of each of its individual components.

With a good single core score, this CPU can easily handle the majority of general computing tasks. Despite its good single core score this processor isn't appropriate for workstation use due to its relatively weak multi-core performance. Finally, with a gaming score of 71.1%, this CPU's suitability for 3D gaming is good.

69.4% is a good 3D score. This GPU can handle the majority of recent games at high resolutions and ultra detail levels.

32GB is enough RAM to run any version of Windows and it's far more than any current game requires. 32GB will also allow for large file and system caches, virtual machine hosting, software development, video editing and batch multimedia processing.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 28-05 09:59
Ik denk dat je systeem toch aardig in balans is met de componenten die je noemt. Zelfs veel geheugen. Een dergelijke i3 zou zonder problemen redelijk moeten gamen.

Aan de grootte van de HDD en SSD zie ik dat je vermoedelijk de HDD gebruikt voor de installatie van de games maar dat zou ik persoonlijk zo snel mogelijk aanpassen naar een SSD. Die upgrade is wel te verantwoorden denk ik zo.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:10

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

FroZeN83 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 14:57:
dit nog ter info.

UserBenchmarks: Game 51%, Desk 76%, Work 40%
CPU: Intel Core i3-8100 - 71.1%
GPU: Nvidia GTX 1660S (Super) - 69.4%
SSD: Kingdian S200 60GB - 40.9%
HDD: Seagate Barracuda 1TB (2016) - 102.6%
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000 C15 2x16GB - 72.5%
MBD: Gigabyte Z370P D3

waar ligt exact het probleem? dat is meer de vraag hoe krijg ik gaming ook naar bv 75%

PC Status

Overall this PC is performing below expectations (34th percentile). This means that out of 100 PCs with exactly the same components, 66 performed better. The overall PC percentile is the average of each of its individual components.

With a good single core score, this CPU can easily handle the majority of general computing tasks. Despite its good single core score this processor isn't appropriate for workstation use due to its relatively weak multi-core performance. Finally, with a gaming score of 71.1%, this CPU's suitability for 3D gaming is good.

69.4% is a good 3D score. This GPU can handle the majority of recent games at high resolutions and ultra detail levels.

32GB is enough RAM to run any version of Windows and it's far more than any current game requires. 32GB will also allow for large file and system caches, virtual machine hosting, software development, video editing and batch multimedia processing.
Userrbenchmark is onzin en zou ik niet als bron gebruiken.
Dit is zo nikszeggend, wat verstaan ze onder "high" resolutions. De kaart kan prima mee op 1080p in nieuwe zware spellen zal je de settings waarschijnlijk op medium/high kunnen zetten. Hoger dan 1080p zou ik met deze kaart in ieder geval niet gaan.

Ik sluit mij aan bij Therazor. Je systeem lijkt mij zo prima in balans, lowend kaart en cpu. Die zullen elkaar niet snel bottlenecken.

Zelf zou ik eerder het hele systeem vervangen als je nu niet tevreden bent met de grafische pracht of het aantal fps. Je geeft verder ook geen informatie op welke resolutie je gamed.

Hoe probeer je het geheugen op 3000 te krijgen? Gebruik je in je bios het XMP profiel, dat is vaak wel aan te raden.

• FroZeN83
Ja de ssd is alleen Windows en wat Windows programma’s de rest staat op de HDD.

Ik kan bv fortnite niet spelen op high. Resolutie is 1920x1080 op 144 HZ scherm. Capped op 144 fps.

Als ik alles op medium zet trekt hij dat al niet. Shadows, anti aliasing textures, effects and processing dus de eerste 2 op low en de rest op medium. Laatste dagen crashed de game ook mega vaak.

Ja met xmp profiel als ik dat instel en reboot geeft hij een foutmelding dat ik het moet terug zetten zonder xmp profiel

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 28-05 09:59
144 HZ lijkt me idd wat te hoog gegrepen. Maar dan heb je toch gewoon een beter systeem in z’n geheel nodig. Dan kom je vanzelf in de wachtrij door de schaarse onderdelen momenteel. Lekker even uitzingen... doe ik ook met mijn core2duo e8400 processor met een HD5870. Beetje world of warcraft wil prima met wat details omlaag (geen raids, dat kan echt niet)

• FroZeN83
Deze melding komt dan na het kiezen van profile 1 bij xmp

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

FroZeN83 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 21:21:
Deze melding komt dan na het kiezen van profile 1 bij xmp [Afbeelding]
Indien je moederbord het niet automatisch doet dan moet je het voltage van je geheugen ook verhogen naar het geadverteerde voltage.
Dat is in het geval van jouw set geheugen 1.35 volt.

https://www.corsair.com/e...M2B3000C15#tab-tech-specs

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

FroZeN83 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 21:15:
Ja de ssd is alleen Windows en wat Windows programma’s de rest staat op de HDD.

Ik kan bv fortnite niet spelen op high. Resolutie is 1920x1080 op 144 HZ scherm. Capped op 144 fps.

Als ik alles op medium zet trekt hij dat al niet. Shadows, anti aliasing textures, effects and processing dus de eerste 2 op low en de rest op medium. Laatste dagen crashed de game ook mega vaak.

Ja met xmp profiel als ik dat instel en reboot geeft hij een foutmelding dat ik het moet terug zetten zonder xmp profiel
Dat is omdat je gpu te traag is, je cpu zal nog niet de lmiet zijn. Het is alleen beter om het hele systeem dan een upgrade te geven.
Gewoon lekker wachten tot de prijzen weer normaliseren want nu een nieuwe videokaart kopen is niet te betalen.

• FroZeN83
Sp3ci3s8472 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 12:47:
[...]
Ja maar als ik in de bios het bij m.I.t het dram voltage van auto naar 1.350 volt zet krijg ik dezelfde melding helaas.

Indien je moederbord het niet automatisch doet dan moet je het voltage van je geheugen ook verhogen naar het geadverteerde voltage.
Dat is in het geval van jouw set geheugen 1.35 volt.

https://www.corsair.com/e...M2B3000C15#tab-tech-specs

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Je zou nog kunnen proberen een bios update te doen. Vaak verbeteren die de stabiliteit van je geheugen. Een ander XMP profiel kiezen kan ook, probeer eens 2933 of iets lagers. Als je XMP niet lager kan probeer dan XMP en dan zelf de snelheid wat omlaag te zetten.

• FroZeN83
ja bios update is F15A volgens mij is er geen nieuwere?

ik ga het proberen merci!

• FroZeN83
ik heb hem op 2933 mhz gekregen.

alles op standaard gezet,
dram voltage op 1.37V
xmp disabled
memory timing manual
system mem multiplyer 2933
CAS latency op 15
tRCD op 17
twr op 17
tRP op 17
tRAS 36
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee