Toon posts:

[Excel] Paklijst maken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Joeri23
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 11-03-2021
Als de waarde in een cel hoger is dan 0, dan zou ik willen dat in een ander tabblad deze waarde komt te staan samen met de tekst die links van de cel staat.

Ik wil een paklijst maken, waarbij in tabblad 1 alle mogelijke spullen staan die gebruikt kunnen worden. En in tabblad 2 wil ik een paklijst maken, waar alle spullen komen te staan die een waarde hoger dan 0 hebben (in tabblad 1). Ze zouden dan ook netjes onder elkaar moeten komen te staan, zodat het overzichtelijk blijft.

Dus bij foto 1 staan 4 dranken die die besteld moeten worden. Deze moeten dan onder elkaar in tabblad 2 terecht komen met de aantallen (foto 2).

Zou iemand mij hierbij kunnen helpen? :)

Beste antwoord (via Joeri23 op 09-03-2021 12:31)

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 26-05 10:52
Je moet een nieuwe kolom A invoegen. Op tab 1. A1 waarde 0 invullen. Dan in A2 de formule plakken =als(d2>0;A1+1;a1), deze formule naar beneden trekken. Op deze manier wordt elke keer als er een rij hoger is dan 0 het getal eentje opgehoogd. Dat is nodig voor het verticaal zoeken.

Bij paklijst kan je in kolom A een nummering neerzetten. In kolom b (wat) vert.zoeken(a3;tab1A:B;2) en naar beneden slepen. Voor eenheid a3;tab1A:c;3 etc.

Alle reacties

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:02
Wat heb je zelf al geprobeerd?
Google is erg goed in excel voorbeelden geven

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:21

g0tanks

Moderator CSA
Welkom op Tweakers. :)

Heldere probleembeschrijving, maar we verwachten ook een stukje eigen inzet. Wat heb je dus al geprobeerd of gevonden? Zelf zou ik beginnen op Google met iets in de trant van 'excel list rows with value higher than zero'

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• MBvB
In TAB 1 in kolom A een index maken op waarden groter dan 0. Dus A3=als(B3>0;A2+1;A2).
Vervolgens gewoon 1 tm maximale lengte paklijst in kolom A op tab 2. In Kolom B in tab 2 =vert.zoeken(A;tab1A:C;3)

• Joeri23
Bedankt voor de reactie:)

Nu zal het wel aan mij liggen, maar ik begrijp de formule niet. Waarschijnlijk wil ik met mijn beperkte Excel kennis te veel en te snel.. Hoe zou de formule er in mijn Excel bestand uit zien? De eerste foto is TAB1 en de tweede foto TAB2 (met een voorbeeld van wat er zou moeten staan)

[Voor 10% gewijzigd door Joeri23 op 08-03-2021 13:39]

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Joeri23 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 13:37:
Nu zal het wel aan mij liggen, maar ik begrijp de formule niet. Waarschijnlijk wil ik met mijn beperkte Excel kennis te veel en te snel..
Wat begrijp je niet aan de formules? Als je de functies niet kent dan kan je de documentatie lezen: ALS, functie - Office-ondersteuning en VERT.ZOEKEN, functie - Office-ondersteuning En als je het dan nog niet snapt kan je gerichte vragen stellen.

Zoals ik eerder al zei is het wel de bedoeling dat je zelf ook wat probeert. ;)

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• Joeri23
Het stukje 'A2+1;A2' snap ik niet. Moet dat niet A3+1;A3 zijn? Ik ben mij ondertussen aan het verdiepen in de verschillende formules, zodat ik het hopelijk ga begrijpen:)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• MBvB
Je moet een nieuwe kolom A invoegen. Op tab 1. A1 waarde 0 invullen. Dan in A2 de formule plakken =als(d2>0;A1+1;a1), deze formule naar beneden trekken. Op deze manier wordt elke keer als er een rij hoger is dan 0 het getal eentje opgehoogd. Dat is nodig voor het verticaal zoeken.

Bij paklijst kan je in kolom A een nummering neerzetten. In kolom b (wat) vert.zoeken(a3;tab1A:B;2) en naar beneden slepen. Voor eenheid a3;tab1A:c;3 etc.

• Joeri23
Geweldig! Ontzettend bedankt voor je uitleg.

• Joeri23
Hij staat alleen nu net andersom. Juist de producten die niet gepakt hoeven te worden komen nu in de lijst te staan. Iemand een idee?

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Joeri23 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 13:46:
Hij staat alleen nu net andersom. Juist de producten die niet gepakt hoeven te worden komen nu in de lijst te staan. Iemand een idee?

[Afbeelding][Afbeelding]
Als je de hele kolommen A en B selecteert in verticaal zoeken krijg je de laatste gevonden waarde terug. In jouw geval wil je de eerste gevonden waarde krijgen. Daarvoor moet je een beperkt bereik kiezen. Bij jou begint het vanaf $A$4 en de onderkant moet je zelf even uitzoeken want die kan ik niet zien op de screenshots.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

g0tanks schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 14:10:
[...]

Als je de hele kolommen A en B selecteert in verticaal zoeken krijg je de laatste gevonden waarde terug. In jouw geval wil je de eerste gevonden waarde krijgen. Daarvoor moet je een beperkt bereik kiezen. Bij jou begint het vanaf $A$4 en de onderkant moet je zelf even uitzoeken want die kan ik niet zien op de screenshots.
Leuk bedacht, maar hoe kom je erbij?

Er is niks mis mee het selecteren van de hele kolommen. Het probleem is het ontbreken van de vierde parameter 'benaderen'.
code:
1
=Vert.zoeken([waarde];[bereik];[kolom]; 0 )

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Lustucru schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 23:51:
[...]

Leuk bedacht, maar hoe kom je erbij?

Er is niks mis mee het selecteren van de hele kolommen. Het probleem is het ontbreken van de vierde parameter 'benaderen'.
code:
1
=Vert.zoeken([waarde];[bereik];[kolom]; 0 )
Je hebt helemaal gelijk. 8)7

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:05
Tip: gebruik in plaats van de formule VERT.ZOEKEN liever de formule X.ZOEKEN. Dit is een veel makkelijkere functie om te gebruiken omdat die ook niet vereist dat je zoekwaarde aan het begin zit en je hoeft niet een heel bereik in te voegen. Bij VERT.ZOEKEN moet je op een gegeven moment gaan tellen welk kolomnummer je precies nodig hebt, erg vermoeiend :+ In dit geval zou X.ZOEKEN als volgt werken:
code:
1
2
=X.ZOEKEN([zoekwaarde]; [zoekkolom]; [vindkolom])
=X.ZOEKEN(F3; 'Checklist Ardennen'!A:A; 'Checklist Ardennen'!B:B)

You'll thank me later :D De performance van je Excel sheets met VERT.ZOEKEN is veel slechter, zeker als je werkt met grote bereiken.

Disclaimer: X.ZOEKEN is beschikbaar in Excel 365, in Excel 2019 zit deze functie helaas nog niet.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Kleine toevoeging op die van @Arjan90. Als je geen Excel365 gebruikt, dan kan je het ook voor elkaar krijgen met een index en vergelijken. Is ook een stuk sneller dan het verticaal zoeken.

code:
1
=INDEX( [vindkolom] ;VERGELIJKEN( [zoekwaarde] ; [zoekkolom] ;0))

• Joeri23
Echt geweldig jullie uitleg. Ontzettend bedankt!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee