Toon posts:

Zonnepanelen Oost/West check/advies

Pagina: 1
Acties:

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08:36
Ik probeer mijn dochter te adviseren over de aanschaf van zonnepanelen. Graag hoor ik de mening van de deskundigen op dit forum over het plan tot nu toe.

Situatie:
- Zadeldak op ZZO. West: azimut 69 en Oost: -111
- Gemetselde schoorsteen op West-vlak.
- Meterkast: 1x35A
- In het Oost-vlak worden nog dakramen geplaatst. Daarom alleen bovenste rand beschikbaar.

Belangrijkste vragen:
- Panelen die we dus op het oog hebben: JA Solar JAM60S20 380 MR -380WP Perc. Internetprijs: 139,-. Lijkt me een goede optie?
- Wat is jullie advies mbt de dimensionering van de omvormer. Volgens Sunnydesign zou een Sunnyboy van 4 kW nauwelijks verlies opleveren.
- Ik heb begrepen dat Goodwe iets van schaduwmanagement biedt. In verband met de schoorsteen ms wel handig? Goodwe is prijstechnisch iig wel aantrekkelijker dan SMA.
- Als ik uitga van 70% dimensionering (4256 W) dan zou volgens mij Goodwe 3600D-NS geschikt zijn. Max DC input power: 4680. Klopt dat?

Zie ik iets over hoofd? Alternatieven?

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-06 18:55
Heb je in het oostdak straks helemaal geen ruimte voor extra panelen? Zonde om daar maar 4 paneeltjes te plaatsen. Zeker als er straks toch 8 op blijken te kunnen.

4 panelen op Oost zal je ook een probleem qua starten van de omvormen op kunnen leveren. Zeker bij strak blauwe lucht. Dan valt er geen of weinig licht op het westdak waardoor de omvormer te weinig voltage heeft om te starten.

Onder de schoorsteen op het westdak passen ook nog paneeltjes, en eventueel liggend op de onderste rand ook nog. De meerprijs nu is beperkt, terwijl in de toekomst extra panelen bij laten leggen relatief veel kost.

De schaduw van de schoorsteen is hard, dat kost je wel wat opbrengst, maar is geen groot probleem. Je hoeft daar niet per se een optimizer voor te gebruiken. De bypassdiodes in combinatie met schaduwmanagement van Goodwe/Growatt/SMA lossen dat probleem wel op.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01:05
4 panelen per string is het minimum en dat raad ik niet aan.
Ik zou nooit minder dan 5 doen en met 6 weet je pas zeker dat je geen last krijgt van te vaak klikkende relais.

Kun je ook het Sunnydesign rapport plaatsen met de 4 kW omvormer?

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-06 12:06
@hnq
4 panelen, dat is niet tof op 1 mpp.
het kan net, maar is eigenlijk te weinig Vmpp.
het rendement neemt af per mpp met minder Vmpp.
zie:

en je bent gevoeliger voor schaduw en zo.

oost-west, die doe je ook het liefste met even veel Wp aan beide kanten.
zie ook:

tja of je nu 12 + 4 panelen doet, je hebt een 4-5kW omvormer nodig.
maar ook als je 12 + 12 panelen doet heb je een 4-5kW omvormer nodig.

een omvormer met 2x een mpp, kan ook hinkelen op 1 mpp.
heeft hij geen problemen mee, nu 12 panelen, en later nog 4 of meer bij plaatsen is mogenlijk.
dan weet je beter hoeveel er gaan passen. ;)
(pas op met de BTW teruggaven, snap wat er dan moet of anders gaat.)

(ik durf gerust 2x12x380Wp op een 4kW omvormer te hangen.
de 4kW omvormer hang ik dan weer op een 16A groep.
klinkt wat veel, maar kan wel.
beetje aftoppen hoort er soms bij, en de 16A groep die werkt ook. >:)
maar 5kW ik snap hem wel. ;) )

edit:
als je dakramen gaat plaatsen, dan moet je eerst die 4 panelen weg halen, dan pas de ramen plaatsen en de panelen weer terug hangen.
je hebt gewoon een flinke rand rond het dakraam zitten die je niet ziet.
dus doe daar maar niet zo moeilijk als je nu wil doen. ;)

[Voor 12% gewijzigd door migjes op 08-03-2021 11:36]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• hnq
busscherski schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:25:
...
Kun je ook het Sunnydesign rapport plaatsen met de 4 kW omvormer?

• hnq
Dank voor de snelle reacties! Geweldig.
Het huis wordt nu verbouwd. Dus dakramen eerst gaat ws wel lukken.
Minimale panelen per string had ik even niet aan gedacht. Dank! Ik begrijp dat een zoveel mogelijk gelijke verdeling aan te raden is. Dan moeten we kijken of portrait zou kunnen op Oost en wat dat betekent voor de dakramen.
Ik snap het advies om zoveel mogelijk te plaatsen. Wel is het, volgens mij, zo dat 'teveel' zou betekenen dat er opgeschaald moet worden naar 3 fase (meterkast en omvormer). Met de bijbehorende kosten natuurlijk.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01:05
Die 4 kW is idd groot genoeg voor 12+4. 3.68 kW is wellicht net iets te krap

12+8 lukt ook nog wel met die 5 kW enkelfase omvormer.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• migjes
hnq schreef op maandag 8 maart 2021 @ 12:01:
Dank voor de snelle reacties! Geweldig.
Het huis wordt nu verbouwd. Dus dakramen eerst gaat ws wel lukken.
Minimale panelen per string had ik even niet aan gedacht. Dank! Ik begrijp dat een zoveel mogelijk gelijke verdeling aan te raden is. Dan moeten we kijken of portrait zou kunnen op Oost en wat dat betekent voor de dakramen.
Ik snap het advies om zoveel mogelijk te plaatsen. Wel is het, volgens mij, zo dat 'teveel' zou betekenen dat er opgeschaald moet worden naar 3 fase (meterkast en omvormer). Met de bijbehorende kosten natuurlijk.
2x12x380Wp op een 1 fase 5kW omvormer is nog steeds 1fase, zonder problemen. ;)
pas bij meer panelen als 12 per mpp is 3fase iets waar naar je kunt gaan kijken.

(10-12 panelen per mpp voor 1 fase, en 16-20 per mpp voor 3fase. grofweg het optimum. ;) )

voordeel van oost-west met een beetje redelijke verdeling van de Wp.
dat de kosten per Wp wel erg laag worden.
een paneel is goedkoop, een omvormer is duur. ;)
het word zelfs zo goedkoop dat overproductie leuk begint te worden. 8)

edit:
voor als het misschien kan:
maak een 2x10x380Wp op een 4kW( of 3,6kW) omvormer.
hoeft niet, maar dat is kosten technisch net leuker, al word het een beetje centen neuken. ;)

[Voor 7% gewijzigd door migjes op 08-03-2021 12:15]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• hnq
Ok! Als meer panelen op oost niet past dan zijn micro’s ook een optie, toch?
En is het zo dat Goodwe wat beter schaduwmanagement heeft dan Growatt? Zag ik ergens voorbij komen. Of zijn ze vergelijkbaar?

• migjes
hnq schreef op maandag 8 maart 2021 @ 12:22:
Ok! Als meer panelen op oost niet past dan zijn micro’s ook een optie, toch?
En is het zo dat Goodwe wat beter schaduwmanagement heeft dan Growatt? Zag ik ergens voorbij komen. Of zijn ze vergelijkbaar?
micro is gewoon duur net zo als optimizers.
panelen kosten nu minder als 100€ en als daar nog 40-50€ aan micro/optimizer bij komt is dat gewoon veel kosten. ;)
dus het laatste wat je wil, en maakt alles ook fout gevoeliger.
(liever een omvormer binnen, die simpel te vervangen is, dan omvormers onder de panelen waar je niet bij kunt zonder grote toeren uit te halen. ;)
laat staan dat je dan in eens 20 omvormers hebt ipv 1.
panelen gaan eigenlijk bijna nooit kapot, het is meestal de omvormer die het eerst kapot gaat.)

goodwe/growatt hebben geen schaduwmanagement waar je echt van kunt spreken als management.
maar het hele schaduw verhaal stamt nog uit jaar block, toen we nog geen TL omvormers gebruikten.
maar tegenwoordig is bijna alles TL omvormer en kan het allemaal met schaduw overweg.
(ik heb niemand hier het kunnen zien aantonen dat er echt verschil was, wel veel onderbuik gevoelens van gebruikers. ;) )

je hebt dan nog wel optitrack(of hoe SMA het nu weer noemt, marketing mmmm),pvsweep, mppscanning(ABB).
op de wat duurdere omvormers zitten, maar verschillen met en zonder zijn minimaal.
het zit vaker tussen de oren van de gebruiker als de werkelijkheid. ;)

• migjes
@hnq
optie:
dit paneel:
https://www.winkelman-zon...rt-frame-340wp-pspan.html
levert +/-55Vmpp per paneel.
die 4x en je hebt al ruim voldoende.

(en een beetje rekenen
dit paneel heeft een andere maat:
https://www.winkelman-zon...met-zwart-frame-sj25.html
maar kan gemixt worden in 1 string op 1 mpp.
dus 4x340Wp+1x250Wp = .1610Wp en werkt gewoon.
en er is ook nog een 300Wp verzie met nog een andere maat die je kunt mixen.
er zijn dus altijd leuke oplossingen te verzinnen. ;) )

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

Met weinig panelen in een serie heb je eigenlijk twee (duurdere) opties:

- Panelen met hogere spanning zodat je met 4 panelen wel in MPPT bereik komt. Panasonics bijv. (andere kent ik eigenlijk niet). Dan worden je panelen duurder maar kom je wel met een goedkope stringomvormer uit. Dat gaat hier thuis met 4 panelen op oost en 4 op west goed als ik mijn waardes met anderen vergelijk.
Zou bij jou alleen de oost-panelen die duurdere panasonics kunnen worden en dan dezelfde omvormer voor de west panelen? Dan zijn de extra kosten te overzien. Maar ik weet niet of dat kan.

- Micro omvormers / optimizers samen met goedkope panelen. Bijv. APS QS1 per 4 panelen (=volgens mij de goedkoopste micro oplossing). Dan worden je omvormers weer duur. Maar ook dat werk hier prima met 3 panelen op oost en 3 op west op de schuur.

Als ik naar de euro/kwp verhouding van beide opstellingen kijk, dan maakte het bij mij vrij weinig uit maar dat is gemakkelijk na te rekenen.

[Voor 28% gewijzigd door Wuursj op 08-03-2021 12:54]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• hnq
Iedereen bedankt voor de nuttige reacties. Kunnen we verder mee. Top!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee