Toon posts:

Kitten tussen tegel en stucwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09:30
Ik ben een beetje op zoek naar wat handigheidjes als het gaat om het kitten van raden tussen stucwerk en tegelwerk. Stucwerk is natuurlijk vrij "grof", tegel lekker glad. Gaat om een badkamer dus siliconenkit is vereist. Randen van het stucwerk zijn op punten wat "rafelig" (maar brokkelt niet af ofzo), dus daar vooral een dikke/brede kitrups leggen die dat mooi overspant?

En nog een leuke: hoe kit je een hoek van meer dan 90 graden? Zijn daar ook nog handigheidjes voor?

OhSunnyDay

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:55

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Gramser schreef op maandag 8 maart 2021 @ 10:53:
En nog een leuke: hoe kit je een hoek van meer dan 90 graden? Zijn daar ook nog handigheidjes voor?
Kitspatels heb je in allerlei maten en vormen. Dus dat is een kwestie van een geschikte spatel zoeken. Of je dikke duim gebruiken ipv je wijsvinger of zo :P

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:40
Iets zien doen leer je veel meer van. Er zijn voldoende filmpjes op Youtube.

Soms ben ik bijna gelukkig

• Gramser
Hét filmpje van kitten tussen stucwerk en tegels heb ik nog niet gevonden, noch het kitten van een stompe hoek. Maar ik hou me aanbevolen hoor :+

Kitspatel heb ik, maar die maakt de rups nog te scherp. En m'n setje kitmaatjes lijken ook niet lekker te passen, dus misschien moet ik er zelf een gaan fabriceren van een oude bankpas ofzo.

OhSunnyDay

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JukeboxBill
Een filmpje dat precies aansluit op jou geval is ook niet nodig. Het gaat om de basis. Bij kitten is het belangrijk om heel gelijkmatig net genoeg kit aan te brengen. Afstrijken is dan alleen de finishing touch.

Die scherpe hoek zou je kunnen doen met een plamuurrubber. Die kan je precies in de goede hoek vouwen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:06
Probleem met kitten van een ruw oppervlakte als stuucwerk is dat je het niet opnieuw kan doen als je het verkloot hebt. Je krijgt dat spul er moeilijk uit.

Gebruik in ieder geval genoeg sop bij het afstrijken.

• Gramser
@JukeboxBill

Thanks, ik heb inmiddels al genoeg kitwerk in huis aangebracht om een beetje te weten hoe het moet. Blijf siliconenkit altijd nog wel wat lastiger vinden, dat wel.

Het gaat me in dit specifieke geval juist om een stompe/flauwe hoek - de overgang van een muurtje naar een schuin deel van het plafond. Maar je brengt me er zeker mee op een idee, dat zou zomaar kunnen werken!

OhSunnyDay

• Gramser
com2,1ghz schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:52:
Probleem met kitten van een ruw oppervlakte als stuucwerk is dat je het niet opnieuw kan doen als je het verkloot hebt. Je krijgt dat spul er moeilijk uit.

Gebruik in ieder geval genoeg sop bij het afstrijken.
Zou je in dit geval de kitrand ook aftapen?

OhSunnyDay

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JukeboxBill
Gebruik je gewone standaard siliconenkit?
Voor badkamers is er sanitair kit. Dat kan ook wel op basis van siliconen zijn, maar heeft voor dat doel betere eigenschappen.

• Gramser
JukeboxBill schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:57:
Gebruik je gewone standaard siliconenkit?
Voor badkamers is er sanitair kit. Dat kan ook wel op basis van siliconen zijn, maar heeft voor dat doel betere eigenschappen.
Sanitair kit is inderdaad wat ik heb, goede aanvulling!

OhSunnyDay

Acties:
  • +1Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:06
Gramser schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:54:
[...]

Zou je in dit geval de kitrand ook aftapen?
Goed idee ja. Ik zou daarvoor van dat afplaktape gebruiken die ze gebruiken om strepen op de muur te maken.
Is meestal wat dikker en ook makkelijker te verwijderen zonder dat je je stuucwerk lostrekt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gramser
Heb ik ook nog ergens liggen, van dat blauwe of paarse tesatape. Thanks!

OhSunnyDay

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee