Vraag

• Timoty2
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 08-03-2021
.Allen,

Ik heb de mogelijkheid om de Lg 70um7450pla voor een prijsje te kunnen aankopen.
Het enige waar ik wat schrik voor heb is dat het een 50 herz tv is op toch wel een groot scherm.
Ga ik dit ondervinden? ik zit op een dikke meter van mijn tv en kijk een beetje van alles van gewoon tv naar sport naar netflix.
Wat is jullie mening?

grtz

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:14

TommieW

Numa numa.

De meeste TV's zijn feitelijk 50Hz of 60Hz. De refresh rate heeft niet veel te maken met de grootte van het scherm.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• Timoty2
Dus jij zou deze aankopen? of zijn er andere bedenkingen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:14

TommieW

Numa numa.

Timoty2 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 10:52:
Dus jij zou deze aankopen? of zijn er andere bedenkingen?
Tja, zelf zou ik nooit meer een LCD TV aanschaffen, maar voor OLED gaan. 't Is maar net wat je andere eisen en wensen zijn en hoeveel je er aan uit kan en wil geven.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21-03 16:16
Waar 100/120Hz vooral voordeel bij heeft zijn speltoepassingen en 24Hz films. De huidige computers kunnen meer dan 50/60Hz en meer Hz is vloeiender beeld. Bij 24Hz-films speelt dat 50 of 60 geen veelvoud is van 24 en de conversie nooit perfect te krijgen is.

Sport = televisie = 50Hz, dus daar geen probleem. Netflix voor nieuwe series is meestal 30 of 60Hz en ook geen probleem (ook al staat in de specs 50Hz, het paneel kan gewoon 60Hz), maar films op Netflix kunnen ook 24Hz zijn.

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11:31
De meeste TV's zijn feitelijk 50Hz of 60Hz. De refresh rate heeft niet veel te maken met de grootte van het scherm.
Er bestaan geen 50Hz tv's, enkel 60 en 120Hz.

De refresh rate heeft inderdaad niets te maken met de grootte van het scherm, wel heeft een hogere native refresh rate positieve invloed op de kijkbeleving. Zeker wanneer de kijkafstand relatief kort is en het scherm groot. Dit zul je met name merken bij snelle beelden, en eventueel bij het bekijken van 24fps films/ series (wanneer de 60Hz tv niet over pull down beschikt).

Of jij dit gaat ondervinden is een andere vraag, dit is afhankelijk van jouw gevoeligheid voor motion.

• dmantione
Wat je koopt is een IPS-televisie met directe verlichting, zonder lokaal dimmen. Directe verlichting is beter dan randverlichting mits goed uitgevoerd, de uniformiteit van het scherm kan beter zijn. IPS betekent goede kijkhoeken, maar slechter contrast. Vanwege de afwezigheid van lokaal dimmen zal het contrast verder verslechteren, bij deze TV kun je de grijze gloed verwachten die kenmerkend is voor LCD.

Zie het als een goedkope LCD TV, veel formaat voor weinig geld, die vanwege de directe verlichting wat beter uniform is dan de modellen in hetzelfde prijsbereik die randverlichting hebben.

• dmantione
Overigens, 1 meter afstand op een TV met een diagnonaal van 1 meter 80?!

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
De 70'' heeft een VA paneel. Wat betreft backlight is het zeer afhankelijk van de implementatie. Om Rtings maar even te quoten:
As for the uniformity of the screen, it depends on the implementation. Some edge-lit TVs have more uniform blacks than some full-array TVs.
Zie hier bijv. twee vergelijkbare VA tv's waarbij de edge beter scoort dan de direct. Andersom zou je ook voorbeelden kunnen vinden. Voor sport is de uniformiteit van grijs ook belangrijker en dat varieert per paneel.

Wat betreft refresh rate ben je altijd afhankelijk van de hz-hoeveelheid (frames) van de bron. Zoals gezegd komt dat niet boven de 60Hz. Wat betreft 24p-judder: de LG kan dat via een 24p signaal en via de native-apps voorkomen met de optie ''Real Cinema''. Wat nog overblijft voor snelle beelden (sport) is de response tijd en het invoegen van frames met BFI of interpolatie. Hierbij bevindt een 60Hz VA tv zich wel aan de onderkant en zal dus bij snelle beelden wat motion blur tonen. In hoeverre dat een probleem is, is afhankelijk van wat je gewend bent en zoals gezegd je gevoeligheid hiervoor. Een IPS tv zoals een 65'' LG zal het doorgaans iets beter doen ten koste van contrast. 120Hz tv's nog beter want die hebben doorgaans lagere response tijden en veel effectievere BFI.

• Timoty2
oke allen zeker bedankt, soms wel zeer technisch waar ik niets van versta :d
ik kan een nieuw model voor 520 euro kopen, prijs is natuurlijk zeer laag, maar ik wil er natuurlijk ook geen spijt van hebben. Doe ik hier een slechte koop mee?

• dmantione
benbaba schreef op maandag 8 maart 2021 @ 12:38:

Zie hier bijv. twee vergelijkbare VA tv's waarbij de edge beter scoort dan de direct. Andersom zou je ook voorbeelden kunnen vinden. Voor sport is de uniformiteit van grijs ook belangrijker en dat varieert per paneel.
Dat is geen goede bron, omdat ze de verschillende formaten op één hoop gooien. Hoe groter het scherm, hoe uitdagender het wordt om het scherm uniform van de randen te verlichten. Je zou dan ook een score per schermmaat verwachten, maar die geven ze niet. Het is beslist waar dat fabrikanten ook directe verlichting kunnen verkloten door de verschillende lampjes niet nauwkeurig genoeg te monteren/af te stellen, maar directe verlichting levert, als je het goed uitvoert wel degelijk betere uniformiteit op en wordt niet lastiger naar mate de schermmaat groeit.

• dmantione
Timoty2 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:26:
oke allen zeker bedankt, soms wel zeer technisch waar ik niets van versta :d
ik kan een nieuw model voor 520 euro kopen, prijs is natuurlijk zeer laag, maar ik wil er natuurlijk ook geen spijt van hebben. Doe ik hier een slechte koop mee?
Het is helemaal afhankelijk van wat je wensen zijn. Wat betreft degelijkheid en kans op defecten kun je gewoon de kwaliteit van een serieus merk als LG verwachten. Zoals gezegd koop je bij deze TV een groot scherm voor weinig geld, maar waar wel niet de beste beeldtechniek in zit. Vanwege het gebrek aan lokale dimming, zal de TV weinig constrastrijk zijn. Als gewoon een groot scherm wilt met acceptabele beeldkwaliteit dan doe je een prima koop, erger je aan de grijze lichtwaas op zwart beeld die kenmerkend is voor een LCD-televisie, dan zal deze TV niet je vriend zijn.

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
dmantione schreef op maandag 8 maart 2021 @ 17:17:
[...]

Dat is geen goede bron, omdat ze de verschillende formaten op één hoop gooien. Hoe groter het scherm, hoe uitdagender het wordt om het scherm uniform van de randen te verlichten. Je zou dan ook een score per schermmaat verwachten, maar die geven ze niet. Het is beslist waar dat fabrikanten ook directe verlichting kunnen verkloten door de verschillende lampjes niet nauwkeurig genoeg te monteren/af te stellen, maar directe verlichting levert, als je het goed uitvoert wel degelijk betere uniformiteit op en wordt niet lastiger naar mate de schermmaat groeit.
Is een prima bron. Het verschilt per unit. De Samsung is getest in 55" en de LG in 50" dus met jouw theorie zou de LG beter moeten scoren maar dat doet 'ie niet. Rekening houden met fabrikant, grootte en lcd-type is altijd verstandig.

• dmantione
LG wint in de grijsuniformiteit, Samsung wint (flink) in de zwartuniformiteit. Je ziet in ieder geval de gevolgen van de verschillende verlichting duidelijk in de foto's: De Samsung is aan de randen perfect uniform en verliest de uniformiteit als je naar het midden gaat. Bij de LG is het gebrek aan uniformiteit willekeurig over het scherm verspreid en hier is dan ook sprake van slechte montage of afstelling van de lampjes.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Freshouttheoven
dmantione schreef op maandag 8 maart 2021 @ 18:14:
LG wint in de grijsuniformiteit, Samsung wint (flink) in de zwartuniformiteit. Je ziet in ieder geval de gevolgen van de verschillende verlichting duidelijk in de foto's: De Samsung is aan de randen perfect uniform en verliest de uniformiteit als je naar het midden gaat. Bij de LG is het gebrek aan uniformiteit willekeurig over het scherm verspreid en hier is dan ook sprake van slechte montage of afstelling van de lampjes.
Gray uniformity is om het even, persoonlijk zou ik me eerder irriteren aan de uniformiteits issues bij de zijkanten van de LG. Zowel bij black als gray uniformity.

Zoals al eerder door benbaba is aangehaalt, is direct led niet beter dan edge led, beide implementaties hebben hun beperkingen en uniformiteitsproblemen. Direct led is goedkoper om te implementeren, hierdoor kom je deze techniek vaker tegen (op de goedkope modellen).
Het is beslist waar dat fabrikanten ook directe verlichting kunnen verkloten door de verschillende lampjes niet nauwkeurig genoeg te monteren/af te stellen, maar directe verlichting levert, als je het goed uitvoert wel degelijk betere uniformiteit op en wordt niet lastiger naar mate de schermmaat groeit.
Je hebt al vaker aangegeven dat direct led beter is dan edge led, graag zou ik van jou een betrouwbare bron zien waarin jouw stellige stelling wordt onderbouwd.

• dmantione
Dat is een makkelijke vraag, de meeste bronnen die direct versus edge uitleggen zijn daarvoor geschikt. Deze legt het goed uit:

https://theappliancesrevi...dge-led-backlight-in-tvs/

Volgens mij heeft ook Sim Kranenburg hier op Tweakers er ooit het één en ander over geschreven, maar dat vind ik even niet 1-2-3 terug.

[Voor 25% gewijzigd door dmantione op 08-03-2021 19:25]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Freshouttheoven
dmantione schreef op maandag 8 maart 2021 @ 19:24:
Dat is een makkelijke vraag, de meeste bronnen die direct versus edge uitleggen zijn daarvoor geschikt. Deze legt het goed uit:

https://theappliancesrevi...dge-led-backlight-in-tvs/
Ik lees daar enkel stellingen zonder onderbouwing of praktijk testen.

Sony staat bekend om zijn goede backlight implementatie, zowel direct als edge.

Hier wordt de 60” Sony XF830 met VA Direct Led vergeleken met de 65” XE850 VA Edge Led. Wanneer je de foto’s uitvergroot zie je dat de XE850 met Edge Led wat cleaner oogt, zowel bij gray als black uniformity. In dit voorbeeld is het onderlinge verschil klein en wordt hiermee wederom jouw beide stellingen ontkracht.

• dmantione
Zonder gegevens over de verschillende formaten kan ik mijn punt niet goed maken: Bij edge neemt de uniformiteit af bij toename van de schermmaat, bij direct is dat niet het geval. Je zou dus bij de grootste maten van die TV's andere resultaten verwachten. Overigens, waar lees je dat de foto van de 60" respectievelijk 65" is? Ik zie dat namelijk nergens staan.

Wat ik even gedaan heb is de database van RTings erbij gepakt, gefilterd op televisies zonder lokale dimming met edge danwel direct en gesorteerd op uniformiteit. Interressant resultaat, de direct leds zijn dominant, maar er zijn wel degelijk een aantal edge-lits die bovenin weten te komen:

Verder zit ik echt niet selectief artikelen te zoeken die mijn standpunt toevallig ondersteunen. Hier is er nog eentje:

https://www.planar.com/bl...entals-of-led-backlights/

Pak gerust je eigen bron, nergens zul je lezen dat edge beter is dan direct. Maar ik geef toe, er blijken ook edge-TV's te zijn met hoge scores, dus het kan kennelijk wel degelijk met edge.

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:49
500 euro voor deze televisie is een prima deal. Verwacht er echter geen wonderen van. De helderheid zal laag zijn en de weergave van zwart matig.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
dmantione schreef op maandag 8 maart 2021 @ 22:09: Overigens, waar lees je dat de foto van de 60" respectievelijk 65" is? Ik zie dat namelijk nergens staan.
Dat zijn de kleinste maten van die modellen in Amerika (en bij de volledige review gaat het altijd om de dikgedrukte maat in het overzicht van beschikbare maten).
Het is overigens wel eens voorbij gekomen dit punt en direct LED zou je eigenlijk in twee categorieën moeten indelen waarbij je in de categorie goedkoop idd vaak de aangehaalde issues tegenkomt (de verschillende lampjes niet nauwkeurig genoeg te monteren/af te stellen, te weinig lampjes ...) en eigenlijk edge-lit te prefereren is. Direct LED was goedkoper te implementeren dan het hele gedoe met lightguide platen etc. dus is het ook niet verrassend dat we het de laatste jaren steeds meer tegenkomen in de budget categorie.

Hier het volledige overzicht van de uniformiteitstest op Rtings van modellen zonder local dimming (zo op het eerste oog relatief meer edge-lit modellen in de top):

Maar on-topic: €500 voor 70" zou je eigenlijk wel op moeten toeslaan. Aan de andere kant: kijkafstand 1 meter?! (dat verandert de zaak weer)

• D vd V
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online

D vd V

Moderator Consumentenelektronica
@Timoty2 Aankoopadvies doen we in CEA; je topic is daarheen verplaatst.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee