Toon posts:

Aankoopadvies aziatische auto € 10.000 euro (suv/crossover)

Pagina: 1
Acties:

• Hugo28
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09-06-2021
Hallo allemaal,

Mijn vriendin en ik zitten ons al een tijdje te oriënteren op onze eerste tweedehands auto die we willen gaan aanschaffen.
Nu hebben wij te weinig kennis om een goede aankoop te doen. Vandaar dat ik graag jullie tips/adviezen zou willen :). Hopelijk kunnen jullie ons helpen.

Wensen m.b.t. auto:
- Betrouwbare auto waar we weinig onderhoud aan hebben (lees dat dat veelal Aziatische merken zijn)
- Lage maandelijkse kosten (denk aan verzekeringen, wegenbelasting, verbruik etc.)
- Benzine (we verwachten er maximaal 10.000 km per jaar mee te gaan rijden)
- Handgeschakeld
- Bouwjaar 2014 of nieuwer
- Maximaal 140.000 km op de teller
- 5 deurs
- Moet wel een beetje pit in zitten (geen trage oma's auto ;) ).

Aantal modellen waar wij naar kijken:
1) Mazda 3 (2.0 of 1.5L, hoor graag tips/advies)
2) Mazda CX-3
3) Suzuki SX4 (S-cross?)
4) Kia Sportage
5) Hyundai ix35

Nummer 2 t/m 5 zijn (compacte) suv/crossovers.
Hoor graag welke auto een goede keuze is m.b.t. onze wensen. Tips/advies is allemaal welkom.
Suggesties zijn ook altijd welkom.

Alvast dank voor jullie reactie.

Groetjes,
Hugo

Acties:
  • +15Henk 'm!

• PainkillA
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 25-03 21:32
wat is precies de motivatie om voor een grote, logge en brandstofverslindende SUV te gaan als je ook een hatchback,sedan of station kan kiezen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:47
Toyota Auris Hybr. Of Toyots Yaris Hybr.

Wat is het formaat dat je zoekt?

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:14
PainkillA schreef op maandag 8 maart 2021 @ 09:06:
wat is precies de motivatie om voor een grote, logge en brandstofverslindende SUV te gaan als je ook een hatchback,sedan of station kan kiezen?
Dit vroeg ik me precies ook af. Zeker gezien maar 10K km per jaar. En deze dingen zijn ook duur in de wegenbelasting.

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:50
(In de nabije toekomst) kinderen?

Lekker!

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 04-11-2022
Napsju schreef op maandag 8 maart 2021 @ 09:29:
(In de nabije toekomst) kinderen?
Die passen net zo goed in een sedan of stationwagon. Als je kinderen professioneel gaan basketballen, heb je mogelijk een SUV nodig voor de hoofdruimte.

SUV vs stationwagon, gelijk formaat, gemiddeld genomen:
- Onzuiniger
- Slechter weggedrag
- Onveiliger voor inzittenden
- Onveiliger voor voetgangers
- Langzamer
+ Makkelijkere/hogere instap
+ Overzicht vanwege hogere zitpositie
+ Kan (nog) meer hoofdruimte bieden

Verder is "Aziatisch = betrouwbaar" een vuistregel die heel vaak op gaat, bij gelijke vergelijkingsomstandigheden (bouwjaar, km stand, sluitend onderhoud, geen schadeauto). Mits Chinees en Indiaas daar buiten valt.

[Voor 18% gewijzigd door Dieken Taffert op 08-03-2021 10:09]

• robertnld
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 24-01 22:22
Je schrijft "5 deurs". Maar waarom heb je deze eis?

Misschien ben je met een sedan ook prima geholpen. Ik ben zelf een hele grote fan van stations. Dat zijn auto's waarmee je gemakkelijk veel kan vervoeren. De populariteit van het type hangt samen met de verkoopprijs. Stations zijn minder populair en dus relatief goedkoper. Samenvattend, wat heb je nu echt nodig?

• Hugo28
Een hoge instap/zit vinden wij wel fijn vandaar dat ik een aantal suv/crossovers er bij had gezet.
5 deurs vanwege een hond en over 2/3 jaar ook kids.

Toyota Auris Hybr. Of Toyots Yaris Hybr. zijn beide automaat volgens mij. Of heb je die ook in handgeschakelde uitvoering?

Tips voor hatchbacks of stations zijn ook altijd welkom hé ;) het is niet in beton gegoten.

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:56
De genoemde Hyundai en Kia zijn juist vrij grote slagschepen met een flink verbruik. Ook is de vering relatief zacht, dus overhellen in bochten en dergelijken komen er bij. Dat is naarmate je naar recentere modellen kijkt verbeterd.
Je kunt die Mazda zonder problemen aanschaffen. Goede auto (of het nu een 3, CX-3 of een ander model is).

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-03 19:20
Hugo28 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 09:04:

- Betrouwbare auto waar we weinig onderhoud aan hebben (lees dat dat veelal Aziatische merken zijn)
- Lage maandelijkse kosten (denk aan verzekeringen, wegenbelasting, verbruik etc.)
- Moet wel een beetje pit in zitten (geen trage oma's auto ;) ).
Ojee, de bijna onmogelijke tegenstelling. Nouja, met een 1.4 met twee turbo's erop kom je ook een eind, maar dat is weer niet zo goed voor de onderhoudskosten/levensduur. "Pick any two" :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• doomtech
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 00:20
Ik zou sowieso nog even spelen met je parameters, want bijvoorbeeld die Sportage en Ix35 ga je nooit vinden voor rond de 10k met zo'n bouwjaar.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• brutusl
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:37
Outlander Phev ? Brandstofverbruik ongeveer 1 op 10. Tot 30 km ook alleen elektrisch te rijden.
Wegenbelasting tot 2025 is 50 euro in de maand.

[Voor 0% gewijzigd door brutusl op 08-03-2021 15:21. Reden: Typo]

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:31
Dieken Taffert schreef op maandag 8 maart 2021 @ 09:35:
[...]

Die passen net zo goed in een sedan of stationwagon. Als je kinderen professioneel gaan basketballen, heb je mogelijk een SUV nodig voor de hoofdruimte.

- Onzuiniger
- Slechter weggedrag
- Onveiliger voor voetgangers
- Langzamer
+ Makkelijkere/hogere instap
+ Overzicht vanwege hogere zitpositie

Verder is "Aziatisch = betrouwbaar" een vuistregel die heel vaak op gaat, bij gelijke vergelijkingsomstandigheden (bouwjaar, km stand, sluitend onderhoud, geen schadeauto). Mits Chinees en Indiaas daar buiten valt.
- Bagageruimte SUV kleiner/minder praktisch dan kofferbak stationwagon

De bagageruimte van een stationwagon is veelal dieper, waardoor je gemakkelijker grotere dingen kwijt kunt. Alleen qua hoogte van de bagageruimte is een SUV in het voordeel.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Meester_J
brutusl schreef op maandag 8 maart 2021 @ 10:06:
Outlander Phev ? Brandstofverbruik ongeveer 1 op 10. Tot 30 km ook alleen elektrisch te rijden.
Wegenbelasting tot 2015 is 50 euro in de maand.
Inmiddels loop je leeg op de wegenbelasting van zo'n zware auto.
Hoeveel liefde voor auto's heb je? Wij hebben een Dacia Duster als "gebruiksvoorwerp". Kost ook niet de hele wereld.

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-03 22:02
Qua hoge autos zou je misschien nog een toyota verso kunnen overwegen. Met je eisen qua leeftijd, afstand en vermogen zou je die binnen je budget moeten kunnen onderhandelen.

Overigens zijn hybride autos zo goed als allemaal automaten zonder trekhaak.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• brutusl
Meester_J schreef op maandag 8 maart 2021 @ 10:09:
[...]

Inmiddels loop je leeg op de wegenbelasting van zo'n zware auto.
Op 50 euro in de maand?

• sj0ertum
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23-03 16:52
De CX-3 ben ik zelf gek op. Het is een lekker bommetje om te zien, alleen het is dan ook wel echt een kleine auto, gebaseerd op de Mazda 2.
De Mazda 3 is wat wat meer auto en breder te gebruiken.

Ik mis de Toyota CH-R in je lijstje. Die is wel smaakgevoelig, maar is wat groter dan de CX-3.
Beide zijn in de occasion markt nog wel aardig aan de prijs en passen niet binnen die 10K.

[Voor 3% gewijzigd door sj0ertum op 08-03-2021 10:21]

• Wren
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:46
Hugo28 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 09:58:
Een hoge instap/zit vinden wij wel fijn vandaar dat ik een aantal suv/crossovers er bij had gezet.

Toyota Auris Hybr. Of Toyots Yaris Hybr. zijn beide automaat volgens mij. Of heb je die ook in handgeschakelde uitvoering?

Tips voor hatchbacks of stations zijn ook altijd welkom hé ;) het is niet in beton gegoten.
Hoge instap kan idd prettig zijn en dat vind ik gelijk ook een van de weinige praktische voordelen van een suv/crossover, de rest is emotie. Ik heb een 3008 gereden en die vond ik afgezien van de rottige compressor echt prima en instap en hoge zit is fijn. Als je echter logisch en praktisch wil zijn dan wint een hatchback/station het op alle fronten. Hoewel een crossover er van buiten best groot en imposant uit ziet is de ruimte binnen vaak best tegenvallend, niet ideaal met honden en later kinderen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:59
De "inmiddels" is gebaseerd op jouw "2015" uitspraak denk ik.

• Hugo28
Dank allemaal voor de snelle en vele reacties :).
Hm wellicht dan toch maar geen (compacte) suv/crossover kopen.

De Mazda 3 hatchback ben ik erg fan van. Betrouwbaar, en ook veel luxe/comfort.
Echter heeft deze ook weinig ruimte lees ik op veel forums, en dan met name achterin.

Iemand nog tips of suggesties voor andere Aziatische auto's rond de € 10k budget die het meest waar bieden voor je geld?

• brutusl
mgizmo schreef op maandag 8 maart 2021 @ 10:30:
[...]

De "inmiddels" is gebaseerd op jouw "2015" uitspraak denk ik.
Foutje.
Dat moet 2025 zijn

Acties:
  • +4Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-03 22:02
De auris is erg vergelijkbaar met de mazda 3, en als je de station versie neemt (auris ts) dan is je ruimteprobleem ook opgelost?

Een paar jaar geleden keek ik zelf ook naar een compacte middenklasser. Zelf ben ik bij de auris uitgekomen, maar ik werkte met het volgende lijstje (incl linkjes naar de anwb occasion tests):De meeste van deze modellen hebben ook een station variant beschikbaar, mocht je meer ruimte achterin zoeken.

• Wren
Hugo28 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 10:36:

Echter heeft deze ook weinig ruimte lees ik op veel forums, en dan met name achterin.

Iemand nog tips of suggesties voor andere Aziatische auto's rond de € 10k budget die het meest waar bieden voor je geld?
Als je de Mazda 3 hatchback te klein vindt komt je toch snel bij een station uit.

In deze klasse is de Hyundai I30 ook interesse (zoals gezegd ook in station).

https://www.autokeijzers....i30-16-gdi-i-catcher-427/
https://www.autowereld.nl...013-33408045/details.html

Er zijn een aantal Verso's in deze prijsklasse. Aziatisch, hogere sit:

https://www.oostendorp-au...o-s-1.3-vvt-i-comfort.htm

Verder is Kia ook prima.

• PRoCx
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-03 14:41

Ik heb zelf een Mazda 3 GTM uit 2016 in de lease zitten nu. Ben er zelf ook erg fan van en qua rijden/comfort heb ik niets te klagen. Opzich is de ruimte op de achterbank voldoende. Ik heb meerdere keren familie in de auto meegehad en dat ging prima.
Kofferbak is ook "groot genoeg". Dat is natuurlijk afhankelijk van de eisen die je eraan stelt, maar voor mij (geen kinderen nog ;) ) heb ik er nooit problemen mee gehad ook.

Qua "waar voor je geld" ben ik o.a. een Mazda 3 gaan leasen omdat ik in vergelijking tot de alternatieven dermate veel extra kreeg dat het gewoon niet uit kon om hetzelfde bij een ander merk te halen. Samen met een heerlijke proefrit was ik wel verkocht.

• Dinmi
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 24-02 16:34
Je zou ook naar de Nissan Qashqai kunnen kijken. Met het lage aantal kilometers per jaar zul je ook op je verzekering een lagere premie kunnen bedingen. Wegenbelasting is rond de 50 euro inderdaad. De QQ vind ik zelf vind ik het echt een fijne wagen (mij ging het dan wel vooral om de hoge instap en hoge zitpositie).

From DEC to Dragon.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
PainkillA schreef op maandag 8 maart 2021 @ 09:06:
Omdat @Hugo28 dat mooi vindt misschien ;)
Meester_J schreef op maandag 8 maart 2021 @ 10:09:
[...]Inmiddels loop je leeg op de wegenbelasting van zo'n zware auto.
Hoeveel liefde voor auto's heb je? Wij hebben een Dacia Duster als "gebruiksvoorwerp". Kost ook niet de hele wereld.
Ik denk dat dit een belangrijke is. Als uiterlijk en image je niets interesseert dan is een Duster een optie: een gebruiksvoorwerp met bepaalde specificaties die je kunt checken met je doel. Als autoliefhebber wordt je daar waarschijnlijk niet warm van en doe je liever praktische concessies voor uiterlijk, imago en zaken als power.
Hm wellicht dan toch maar geen (compacte) suv/crossover kopen...
Je verandert wel makkelijk van mening lijkt het wel. Ik zou zeggen: zet op een rijtje wat voor eisen je hebt (uiterlijk en dergelijk is daar ook onderdeel van) en hou daar aan vast. Anders ga je nog een aantal keer van gedachten veranderen. Wat vind je echt belangrijk?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-03 16:57
Een CX3 heeft een mini kofferbakje: een gemiddelde middenklasser hatchback heeft meer kofferbakruimte!

• Dabbel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-03 20:37
Een SUV is echt een aanrader als je binnenkort een kind krijgt. Vooral voor de vrouw/vriendin. De baby+maxi cosi kan best zwaar worden. Met een hoge instap voorkom je zware inspanningen in de rug.
Ik ga toevallig binnenkort mijn eigen ix35 wegdoen, omdat de kinderen nu wat groter zijn en zelf kunnen in- en uitstappen. Dan is de hoge instap weer een kleine nadeel.

• Meester_J
brutusl schreef op maandag 8 maart 2021 @ 10:45:
[...]

Foutje.
Dat moet 2025 zijn
Interessant. Ik heb me eerder verdiept in de afbouwregeling voor de PHEV, maar die zou toch veel eerder ingaan? Heb ik me vergist, of heeft onze uiterst betrouwbare overheid aan de knoppen gedraaid?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• newtastyland
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:37
Dieken Taffert schreef op maandag 8 maart 2021 @ 09:35:
[...]

- Slechter weggedrag
Ik ben toch wel benieuwd hoe je tot deze statements bent gekomen.
Klopt in ieder geval niet voor de SUV waar ik in rij vergeleken met een nietSUV:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
newtastyland schreef op maandag 8 maart 2021 @ 12:55:
[...]

Klopt in ieder geval niet voor de SUV waar ik in rij vergeleken met een nietSUV:
[Afbeelding]
Een SUV gaat eerder om, daar test NCAP niet op. Daarnaast is de remweg door het hogere gewicht langer en de wegligging slechter.

(zegt iemand die de nieuwe defender phev gaat kopen, dus ik trek me er ook niet veel van aan ;) )

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 20:14
brutusl schreef op maandag 8 maart 2021 @ 10:45:
[...]

Foutje.
Dat moet 2025 zijn
En na 2025 is de PHEV geen pepernoot meer waard want dan wil niemand meer dat zware logge dingen kopen. Die zou ik zeker laten staan.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
ColeJ schreef op maandag 8 maart 2021 @ 17:13:
[...]

En na 2025 is de PHEV geen pepernoot meer waard want dan wil niemand meer dat zware logge dingen kopen. Die zou ik zeker laten staan.
Gelukkig geldt hetzelfde nu al voor diesel en tegen die tijd ook benzineauto's.

• Dieken Taffert
newtastyland schreef op maandag 8 maart 2021 @ 12:55:
[...]

[Afbeelding]
Pagani zegt het al. Een rollende auto op snelheid is een death trap, de hoofden slaan lustig heen en weer tegen elkaar en de raamstijlen nadat ze de eerste keer mogelijk nog door de airbag werden opgevangen. Slechtere remweg en wegligging is ook nadelig voor de veiligheid.

Komt nog bij dat een SUV gevaarlijker is voor voetgangers bij een aanrijding doordat die hoger op het lichaam worden geraakt: romp ipv benen. Overlevingskans wordt veel kleiner, kans op zeer ernstig letsel veel groter.

Acties:
  • +14Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:47

-tom-562

Oliesjeik

Haha, echt weer Tweakers, TS zoekt een SUV en meteen zijn er users die vertellen waarom je geen SUV moet kopen onderbouwd met zelfverzonnen claims :'). Wie weet vind hij een SUV gewoon mooier en de hoge instap fijner.

TS: al eens gekeken naar een Honda CR-V? Niet extreem groot (onderstel is grotendeels gebaseerd op een Civic), extreem betrouwbaar en een hele degelijke bouwkwaliteit.

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• newtastyland
Dieken Taffert schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 09:46:
[...]

Pagani zegt het al. Een rollende auto op snelheid is een death trap, de hoofden slaan lustig heen en weer tegen elkaar en de raamstijlen nadat ze de eerste keer mogelijk nog door de airbag werden opgevangen. Slechtere remweg en wegligging is ook nadelig voor de veiligheid.

Komt nog bij dat een SUV gevaarlijker is voor voetgangers bij een aanrijding doordat die hoger op het lichaam worden geraakt: romp ipv benen. Overlevingskans wordt veel kleiner, kans op zeer ernstig letsel veel groter.
Ik lees alleen maar statements op persoonlijke titel, vraag ik om onderbouwing komen er nog meer.
Ik mijn eerder post kun je zien (ook als is n=1), dat de beweringen niet opgaan.

Nog eentje dan om je verhaal over voetgangers te pareren, vergelijk de voetganger veiligheid bij T-Roc en Golf (hoger is in dit geval beter)!

[Voor 11% gewijzigd door newtastyland op 09-03-2021 10:38]

• newtastyland
pagani schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:27:
[...]

Een SUV gaat eerder om, daar test NCAP niet op. Daarnaast is de remweg door het hogere gewicht langer en de wegligging slechter.

(zegt iemand die de nieuwe defender phev gaat kopen, dus ik trek me er ook niet veel van aan ;) )
Hoger gewicht? Ga je 34kg op 1160kg merken? Een T-roc weegt dat namelijk meer dan een Golf
Heb je iets meer benzine in de tank en een tas boodschappen bij je, dan is het verschil al minimaal.

Ik heb neem maar niet meer de moeite om je bewering over slechtere wegligging te pareren. ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wren
newtastyland schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 10:36:
[...]

Hoger gewicht? Ga je 34kg op 1160kg merken? Een T-roc weegt dat namelijk meer dan een Golf
Heb je iets meer benzine in de tank en een tas boodschappen bij je, dan is het verschil al minimaal.

Ik heb neem maar niet meer de moeite om je bewering over slechtere wegligging te pareren. ;)
En het scheelt 22 euro per kwartaal O-)
Het is maar net wat de TS belangrijk vindt.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Dieken Taffert
@newtastyland Dit zijn allemaal algemeen bekende zaken (kwestie van gezond verstand). Dat een hogere auto een slechtere wegligging heeft (ceteris paribus) en een zwaardere auto een langere remweg (ceteris paribus) is in duizenden autotests terug te lezen. Dat een hogere auto een voetganger hoger raakt is logisch, dat dit gevaarlijker is lijkt me vrij logisch.

Van Wiki:
"Sport utility vehicles (SUVs) have been criticized for a variety of environmental and safety-related reasons. They generally have poorer fuel efficiency and require more resources to manufacture than smaller vehicles, thus contributing more to climate change and environmental degradation. Their higher center of gravity increases their risk of rollovers. Their larger mass increases their braking radius, reduces visibility, and increases damage to other road users in collisions. Their higher front-end profile makes them at least twice as likely to kill pedestrians they hit. Additionally, the psychological sense of security they provide influences drivers to drive less cautiously."

Zie ook:
https://www.forbes.com/si...han-cars/?sh=6fd3a40531eb
https://web.archive.org/w...as-pedestrians/646139002/

Dat dit soort zaken niet terugkomen in de NCAP komt doordat die test specifiek/beperkt is en alle autofabrikanten hun best doen om 5 sterren in die test te halen. Is een prestige/marketing ding. Maar veiligheid is veel meer dan wordt getest volgens NCAP norm.

Ik vind het tamelijk lui dat je dit soort eenvoudige zaken niet zelf even Googled.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• newtastyland
Dieken Taffert schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 10:52:
@newtastyland Dit zijn allemaal algemeen bekende zaken (kwestie van gezond verstand). Dat een hogere auto een slechtere wegligging heeft (ceteris paribus) en een zwaardere auto een langere remweg (ceteris paribus) is in duizenden autotests terug te lezen. Dat een hogere auto een voetganger hoger raakt is logisch, dat dit gevaarlijker is lijkt me vrij logisch.

Van Wiki:
"Sport utility vehicles (SUVs) have been criticized for a variety of environmental and safety-related reasons. They generally have poorer fuel efficiency and require more resources to manufacture than smaller vehicles, thus contributing more to climate change and environmental degradation. Their higher center of gravity increases their risk of rollovers. Their larger mass increases their braking radius, reduces visibility, and increases damage to other road users in collisions. Their higher front-end profile makes them at least twice as likely to kill pedestrians they hit. Additionally, the psychological sense of security they provide influences drivers to drive less cautiously."

Zie ook:
https://www.forbes.com/si...han-cars/?sh=6fd3a40531eb
https://web.archive.org/w...as-pedestrians/646139002/

Dat dit soort zaken niet terugkomen in de NCAP komt doordat die test specifiek/beperkt is en alle autofabrikanten hun best doen om 5 sterren in die test te halen. Is een prestige/marketing ding. Maar veiligheid is veel meer dan wordt getest volgens NCAP norm.

Ik vind het tamelijk lui dat je dit soort eenvoudige zaken niet zelf even Googled.
Haha een reactie van Dieken Taffert... waar ken ik die ook alweer van. Juist ja, uit het Private Lease topic.... ik herinner me dat omdat je daar, ja hoe zal ik het zeggen, nog al overtuigd bent van je eigen gelijk. Niks mis mee hoor, wat zelf vertrouwen.

FF inhoudelijk
1. Duizenden autotests en je noemt er geen een, en dat verwijt je mij dat ik lui bent. Iets met een pot en een ketel. In mijn reacties heb ik een aantal concrete voorbeelden genoemd!
Autotests geschreven door journalisten zeggen mij, de gemiddelde consument, niet zoveel. Die moeten daar hun geld mee verdienen.

2. Wat logisch lijkt hoeft in werkelijkheid niet zo te zijn. Zie het voorbeeld tav voetgangersveiligheid wat ik gegeven heb.

3. Wiki als source noemen en een verwijzing naar een forbes rapport. Leuk geprobeerd, heb je gezien welke SUV er op de wiki pagina staat? Juist een Ford Excursion van meer dan 3000kg (dat is 2x keer de gemiddelde SUV in Nederland) en minimaal een 5.4L V8 (bron hier). Niet zo gek he, dat de wegligging wat minder is, verbruik wathoger en remweg iets langer? PS Hoe vaak heb je die hier in Nederland rond zien rijden?
Wiki en Forbes bronnen die je noemt, zijn gericht op de Amerikaanse markt, die kun je niet met de Europese/Nederlandse markt vergelijken.

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:56
Er worden per jaar tig SUV's verkocht. Ja ze zijn vast iets minder goed dan een lager model. Maar blijkbaar nog prima goed genoeg. Ga naar zo'n gigantisch occasioncentrum en test veel auto's zelf. Het blijft een emotioneel iets, de keuze.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Hugo28 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 09:58:

Toyota Auris heb je ook handgeschakeld. Maar je zit wel laag in die auto (lager dan in een Yaris).

Het blijft een prima auto (ik rij er alweer jaren in), maar ik zou hem dus niet opnieuw kopen vanwege de lage zit. Ik ben vrij lang (1m89) en heb een zwakke rug. Kind er in- en uittillen is een crime.

Eigenlijk wil ik je adviseren om je niet blind te staren op aziatische auto's :) Ik deed dat ook, want het moest betrouwbaar zijn... maar met mijn lengte zit ik in de meeste aziatische auto's eigenlijk gewoon kut (zelfs de SUV's, krijgen ze het voor elkaar dat ik met mijn hoofd tegen het dak aan zit en de stoel niet lager kan).

Niet ondenkbaar dat ik bij de volgende keer gewoon eerst naar het comfort en de praktische eigenschappen kijk en gewoon een Skoda Octavia koop ofzo :D

Daarnaast: bij aziatische auto's gaan dingen minder vaak stuk (hoop je), maar de onderdelen zijn vaak duurder. Dus per saldo ben je niet per se goedkoper uit. Aan mijn Renault ging vaker iets stuk dan aan mijn Toyota, maar de onderdelen waren vaak een stuk goedkoper.

[Voor 13% gewijzigd door Lethalis op 09-03-2021 15:04]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• Roenie
  • Niet online
Lethalis schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 14:56:
[...]
...Daarnaast: bij aziatische auto's gaan dingen minder vaak stuk (hoop je), maar de onderdelen zijn vaak duurder. Dus per saldo ben je niet per se goedkoper uit. Aan mijn Renault ging vaker iets stuk dan aan mijn Toyota, maar de onderdelen waren vaak een stuk goedkoper.
Financieel gezien is het verschil wellicht klein, het maakt wel dat je vaker naar de garage moet. Dan liever minder vaak problemen en iets meer betalen. Maar goed, dat is ook persoonlijk uiteraard.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:47

-tom-562

Oliesjeik

newtastyland schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 14:33:
[...]

Haha een reactie van Dieken Taffert... waar ken ik die ook alweer van. Juist ja, uit het Private Lease topic.... ik herinner me dat omdat je daar, ja hoe zal ik het zeggen, nog al overtuigd bent van je eigen gelijk. Niks mis mee hoor, wat zelf vertrouwen.

FF inhoudelijk
1. Duizenden autotests en je noemt er geen een, en dat verwijt je mij dat ik lui bent. Iets met een pot en een ketel. In mijn reacties heb ik een aantal concrete voorbeelden genoemd!
Autotests geschreven door journalisten zeggen mij, de gemiddelde consument, niet zoveel. Die moeten daar hun geld mee verdienen.

2. Wat logisch lijkt hoeft in werkelijkheid niet zo te zijn. Zie het voorbeeld tav voetgangersveiligheid wat ik gegeven heb.

3. Wiki als source noemen en een verwijzing naar een forbes rapport. Leuk geprobeerd, heb je gezien welke SUV er op de wiki pagina staat? Juist een Ford Excursion van meer dan 3000kg (dat is 2x keer de gemiddelde SUV in Nederland) en minimaal een 5.4L V8 (bron hier). Niet zo gek he, dat de wegligging wat minder is, verbruik wathoger en remweg iets langer? PS Hoe vaak heb je die hier in Nederland rond zien rijden?
Wiki en Forbes bronnen die je noemt, zijn gericht op de Amerikaanse markt, die kun je niet met de Europese/Nederlandse markt vergelijken.
Echt he... 8)7
De gemiddelde Europese SUV is niet meer dan een middenklasser op hoge poten (niks mis mee overigens), en idd totaal niet te vergelijken met zo'n Amerikaans bakbeest. Maar he, we zitten op Tweakers, daar worden altijd de meest absurde, extreme en uitzonderlijke vergelijkingen gemaakt die totaal niks meer met het daadwerkelijke onderwerp te maken hebben :+

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Roenie schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 16:33:
[...]
Financieel gezien is het verschil wellicht klein, het maakt wel dat je vaker naar de garage moet. Dan liever minder vaak problemen en iets meer betalen. Maar goed, dat is ook persoonlijk uiteraard.
Je hebt helemaal gelijk hoor.

Maar ja, persoonlijk weet ik het simpelweg niet meer. Zit gewoon niet lekker in de meeste Aziatische auto's en ik heb er best veel geprobeerd (Toyota, Kia, Hyundai, Suzuki, Mitsubishi, etc).

Bij VAG stap ik in en krijg ik het meestal wel voor elkaar om normaal te zitten.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• Dieken Taffert
[...]

FF inhoudelijk

Ik zei volgens mij "ceteris paribus", wat betekent, als alle andere factoren gelijk blijven. Dat zegt nadrukkelijk niet dat elke SUV onveiliger is dan elke hatchback, sedan of wat dan ook waar die van is afgeleid. Natuurlijk kun je een SUV afgeleid van een "gewone" auto betere remmen geven, dikkere stabilisatorstangen of wat dan ook om te compenseren voor het nadeel van het hogere gewicht en zwaartepunt.

"Autotests zeggen mij niet veel"
Mon dieu 8)7
Ik heb het over natuurwetten. Meer gewicht = langere remweg als alle andere factoren gelijk zijn. Hoger zwaartepunt = minder goed weggedrag als alle andere factoren gelijk zijn. Hogere en zwaardere auto = meer verbruik als alle andere factoren gelijk zijn. Hogere auto met hoger zwaartepunt = grotere kans op rollen bij een ongeluk onder een bepaalde hoek.

Goed, je noemt de T-Roc vs de Golf.

Test van gerenommeerd autoblad Evo Car waar de T-Roc R wordt vergeleken met de Golf R:
https://www.evo.co.uk/vol...0-review-a-golf-r-on-high
"It’s not earth-shattering news to report the T-Roc R drives not unlike a slightly taller and slightly heavier Golf R. There might only be 50kg between the pair (1575kg plays 1525kg) but the T-Roc R’s higher centre of gravity slightly blunts its responses to acceleration, braking and steering inputs."

Accelereert, remt en stuurt wat minder dan de vergelijkbare Golf. En dan hebben ze de T-Roc R nog sterk aangepast om hem zo dynamisch mogelijk te maken, het R label waard. Wat voor aanpassingen?

"The biggest change has been to adjust the Haldex clutches so they deliver power to the rear wheels with more urgency - the idea being that with a more rear-biased setup under acceleration, the T-Roc claws back ground in terms of agility that it loses from its greater mass.

VW has also fitted an aluminium subframe at the front for lower weight and extra stiffness. It’s an item that Golf GTIs get, but the Golf R curiously doesn’t. The brakes, too, are directly from the Performance Pack version of the Golf R[, with new pads again aimed at mitigating the car’s extra bulk."

Serieus werk van gemaakt. De gewone T-Roc krijgt dit soort dingen niet. Misschien iets grotere remschijven, dat weet ik niet. Wat betekent al die inspanning nu voor de remweg?

Van het uitstekende Zeperfs, dat data aggregeert van de bekende automedia:
https://zeperfs.com/duel7819-7841.htm

T-Roc R 34.9m, Golf R 32.3 m. Dat wordt in autoland gezien als een fors verschil.

Case rested }:O

• Roenie
  • Niet online
In het algemeen zal een hogere, zwaardere auto uiteraard een slechtere wegligging hebben. De vraag is of de gemiddelde automobilist daar veel van merkt. Als je wat 'sportiever' rijdt, dan kies je neem ik aan sowieso voor een ander type auto.

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:15

SpoekGTi

AMEX vragen? DM!

Citroentjuh schreef op maandag 8 maart 2021 @ 09:27:
[...]

Dit vroeg ik me precies ook af. Zeker gezien maar 10K km per jaar. En deze dingen zijn ook duur in de wegenbelasting.
Euh duur in de wegenbelasting, hier rij ik een Vitara uit 2015, 1.6L suv/crossover en die tikt net de 1050kg aan wat voor ons een wel hele 31-35€ per maand aan mrb is

Dus valt allemaal wel mee een Japanse suv/crossover is geen land rover hè of een ML350

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23:24
[...]

FF inhoudelijk

Haha helemaal on point!
We moeten maar ophouden met eten geven aan trolls he, ik heb in mijn browser een filter gezet zodat alles van de beste meneer automatisch wordt geblocked. Af en toe zet ik ze uit om te kijken of er veranderingen zijn, maar nee hoor, nu brengt ie weer een Golf R vs T-Roc R op tafel, lekker relevant inderdaad. :+ :+
Gewoon negeren, en gewoon back to the topic ;)

@Hugo28
Ik zag al voorbij komen maar met je budget zou ik denk ik voor een Nissan Qashqai gaan.
Is licht (voor zijn formaat zeker niet de zwaarste), en stiekem vind ik het qua model het meest geslaagd - zowel de oude en de nieuwe.
Is ook vaak genoemd als de "pioneer" van compacte suv/crossover.
Hij is wellicht niet de snelste alleen.

Met 10k zit je net aan de ondergrens van de modeljaar, dus of je gaat voor een complete, lage km "oude model", of met 1-2k meer krijg je al de "nieuwe model".

Oude model:
https://www.autoscout24.n...stPage&searchId=713222972
https://www.autoscout24.n...stPage&searchId=713222972

Nieuwe model:
https://www.autoscout24.n...istPage&searchId=91880240
https://www.autoscout24.n...istPage&searchId=91880240

Verder over je lijstje:
1) Mazda 3 (2.0 of 1.5L, hoor graag tips/advies)
Als je pit wil moet je wel de 2.0l nemen, de 1.5l is wel wat traag. Maar met 10k is denk ik beter bereikbaar.
2) Mazda CX-3
Is echt klein
3) Suzuki SX4 (S-cross?)
Ik vind zelf niet zo mooi, maar verder weinig bekende problemen gezien/ gehoord
4) Kia Sportage
Met je eisen (>2014) is moeilijk binnen 10k
5) Hyundai ix35
Ook lastig binnen 10k, maar voor de rest goeie auto met ok motor, ruimte, etc.

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • +1Henk 'm!

• newtastyland
Dieken Taffert schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:29:
[...]

Ik zei volgens mij "ceteris paribus", wat betekent, als alle andere factoren gelijk blijven. Dat zegt nadrukkelijk niet dat elke SUV onveiliger is dan elke hatchback, sedan of wat dan ook waar die van is afgeleid. Natuurlijk kun je een SUV afgeleid van een "gewone" auto betere remmen geven, dikkere stabilisatorstangen of wat dan ook om te compenseren voor het nadeel van het hogere gewicht en zwaartepunt.

"Autotests zeggen mij niet veel"
Mon dieu 8)7
Ik heb het over natuurwetten. Meer gewicht = langere remweg als alle andere factoren gelijk zijn. Hoger zwaartepunt = minder goed weggedrag als alle andere factoren gelijk zijn. Hogere en zwaardere auto = meer verbruik als alle andere factoren gelijk zijn. Hogere auto met hoger zwaartepunt = grotere kans op rollen bij een ongeluk onder een bepaalde hoek.

Goed, je noemt de T-Roc vs de Golf.

Test van gerenommeerd autoblad Evo Car waar de T-Roc R wordt vergeleken met de Golf R:
https://www.evo.co.uk/vol...0-review-a-golf-r-on-high
"It’s not earth-shattering news to report the T-Roc R drives not unlike a slightly taller and slightly heavier Golf R. There might only be 50kg between the pair (1575kg plays 1525kg) but the T-Roc R’s higher centre of gravity slightly blunts its responses to acceleration, braking and steering inputs."

Accelereert, remt en stuurt wat minder dan de vergelijkbare Golf. En dan hebben ze de T-Roc R nog sterk aangepast om hem zo dynamisch mogelijk te maken, het R label waard. Wat voor aanpassingen?

"The biggest change has been to adjust the Haldex clutches so they deliver power to the rear wheels with more urgency - the idea being that with a more rear-biased setup under acceleration, the T-Roc claws back ground in terms of agility that it loses from its greater mass.

VW has also fitted an aluminium subframe at the front for lower weight and extra stiffness. It’s an item that Golf GTIs get, but the Golf R curiously doesn’t. The brakes, too, are directly from the Performance Pack version of the Golf R[, with new pads again aimed at mitigating the car’s extra bulk."

Serieus werk van gemaakt. De gewone T-Roc krijgt dit soort dingen niet. Misschien iets grotere remschijven, dat weet ik niet. Wat betekent al die inspanning nu voor de remweg?

Van het uitstekende Zeperfs, dat data aggregeert van de bekende automedia:
https://zeperfs.com/duel7819-7841.htm

T-Roc R 34.9m, Golf R 32.3 m. Dat wordt in autoland gezien als een fors verschil.

Case rested }:O
Je zoekt het weer in extremen, de R versies die jij er bij haalt kun je geeneens meer in Nederland nieuw kopen (instap van 25k vs R line van 55K). Een hoop blah blah om tot een verschil in remweg van een goede 2 meter te komen. Is niet relevant.
De bestuurder bepaalt hoe veilig het op de weg is, hulpsystemen creeren een schijnveiligheid. Hoe vaak heb jij een noodstop moeten maken (heb je uberhaupt wel een rijbewijs)?. Ik heb nog nooit in 30+ jaar autorijden een noodstop moeten maken (jaren van 50k/jaar). Wanneer je uitgerust op weg gaat, je niet laat afleiden door mobiel en anticiperend rijdt, hoef je geen noodstop te maken. Dan kun je zelfs met normaal remmen, voldoende anticiperen op fouten van anderen.

Nog nooit gehoord dat iemand een bepaald model auto kocht vanwege de korte remweg.....

Ik ga nu kijken hoe ik een gebruikers filter kan aanzetten *O*

Case closed

Acties:
  • +1Henk 'm!

• newtastyland
SirLct schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 10:30:
[...]

We moeten maar ophouden met eten geven aan trolls he, ik heb in mijn browser een filter gezet zodat alles van de beste meneer automatisch wordt geblocked.
Eens, hoe zet je zo'n filter aan?

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

newtastyland schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 10:36:
[...]

Je weet dat een T-Roc polo en niet golf gebaseerd is? Net als de Mazda CX3 welke veel met de Mazda 2 deelt zijn veel merken hun SUVs een stuk kleiner dan het gelijk nummerige hatchback tegengewicht.

[Voor 13% gewijzigd door GoldenSample op 12-03-2021 11:02]

• newtastyland
GoldenSample schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 10:58:
[...]

Je weet dat een T-Roc polo en niet golf gebaseerd is? Net als de Mazda CX3 welke veel met de Mazda 2 deelt zijn veel merken hun SUVs een stuk kleiner dan het gelijk nummerige hatchback tegengewicht.
Klopt, had ik over het hoofd gezien. Schilt qua gewicht meer.

Blijft wel dat een T-Roc, op punten, beter scoort qua veiligheid dan een Polo/Golf.

• SirLct
[...]

Is misschien niet echt super belangrijk voor deze topic, maar nee hoor.
T-Roc is echt Golf gebaseerd.
T-Cross is Polo gebaseerd.
Zit wel nuances in want T-Roc is wat klein inderdaad, en T-Cross is juist ruim voor zijn klasse.
newtastyland schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 10:53:
[...]

Eens, hoe zet je zo'n filter aan?
Zie je PB! :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Mooi en aardig die veiligheid, maar het is maar één aspect om een auto op te kiezen. En de verschillen in veiligheid anno 2021 zijn kleiner dan de verschillen tussen auto's op het gebied van prestaties, uiterlijk, prijs, functionaliteit. Iedere auto heeft weer net een andere balans daarin en iedereen legt zijn-haar eigen nadruk. Zo vind ik veiligheid absoluut geen issue in het kiezen, maar prestaties en uiterlijk wel. Voor een ander is dat misschien andersom.

@Hugo28, bedenk eens welke zaken jij het belangrijkst vindt. Dat kan je helpen een keuze te maken en je te concentreren op de voor jou belangrijke punten.

• Hugo28
@SirLct
Dank voor je reactie :).
Nissan Qashqai vinden wij ook wel mooi, alleen die zit echt hoger in de maandelijkse lasten denk ik ( wegenbelasting en verbruik).

Persoonlijk denk ik wel dat we het budget gaan opkrikken naar 11/12.000 euro.

We zitten nu te kijken naar:
- Mazda 3 (waarschijnlijk toch de 2.0 liter, helaas is het aanbod zeer schaars)
- Vitara uit 2015, 1.6L suv/crossover (werd ook al genoemd in dit topic, alleen helaas is deze toch echt wel rond de 13.500 / 14.500 euro). @SpoekGTi
- Kia Rio (vind de vrouw een leuke auto).

Mensen ervaring met de Nissan Qashqai? Dan ga ik anders daar ook meer onderzoek naar doen om die serieus te overwegen.

Dank in ieder geval voor de reacties :)

• Dieken Taffert
newtastyland schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 10:52:
[...]

Je zoekt het weer in extremen, de R versies die jij er bij haalt kun je geeneens meer in Nederland nieuw kopen (instap van 25k vs R line van 55K). Een hoop blah blah om tot een verschil in remweg van een goede 2 meter te komen. Is niet relevant.
De bestuurder bepaalt hoe veilig het op de weg is, hulpsystemen creeren een schijnveiligheid. Hoe vaak heb jij een noodstop moeten maken (heb je uberhaupt wel een rijbewijs)?. Ik heb nog nooit in 30+ jaar autorijden een noodstop moeten maken (jaren van 50k/jaar). Wanneer je uitgerust op weg gaat, je niet laat afleiden door mobiel en anticiperend rijdt, hoef je geen noodstop te maken. Dan kun je zelfs met normaal remmen, voldoende anticiperen op fouten van anderen.

Nog nooit gehoord dat iemand een bepaald model auto kocht vanwege de korte remweg.....

Ik ga nu kijken hoe ik een gebruikers filter kan aanzetten *O*

Case closed
Zelf de discussie opzoeken en dan mokkend de negeerknop opzoeken als er niet uit komt wat je wil? Vooral doen :w

• SirLct
Hugo28 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 12:49:
@SirLct
Dank voor je reactie :).
Nissan Qashqai vinden wij ook wel mooi, alleen die zit echt hoger in de maandelijkse lasten denk ik ( wegenbelasting en verbruik).

Persoonlijk denk ik wel dat we het budget gaan opkrikken naar 11/12.000 euro.

We zitten nu te kijken naar:
- Mazda 3 (waarschijnlijk toch de 2.0 liter, helaas is het aanbod zeer schaars)
- Vitara uit 2015, 1.6L suv/crossover (werd ook al genoemd in dit topic, alleen helaas is deze toch echt wel rond de 13.500 / 14.500 euro). @SpoekGTi
- Kia Rio (vind de vrouw een leuke auto).

Mensen ervaring met de Nissan Qashqai? Dan ga ik anders daar ook meer onderzoek naar doen om die serieus te overwegen.

Dank in ieder geval voor de reacties :)
Mijn oom heeft Qashqai, en mn beste vriend heeft sinds half jaar de 2.0l Mazda 3.
Beide gewoon fijne auto, is meer een kwestie van smaak.
Mazda 3 is qua interieur wellicht wat verfijnder (in donker rode leer is ie stiekem erg leuk)
Comfortabel genoeg en niet veel bekende problemen.
Is wel wat moeilijker te zoeken denk ik in je prijsklasse.

De qashqai is ook gewoon een fijne comfortabele auto.
Voelt groter om erin te rijden - goed, komt denk ik door dat ie hoger zit.
Die van mijn oom heeft maar 5 versnellingen, en af en toe duitsland is het toch wel minder verfijnd dan 6 versnellingen. De oude Qashqai met 2.0l motor heeft 6, de 1.6 heeft maar 5.
Dus als je vooral lange stukken willen rijden met 130km/h, wellicht is de 2.0l beter.
Maar dan is ie ook wat duurder in de wegenbelasting door gewicht (1 categorie hoger)

Goed, alles bij elkaar, zou ik toch adviseren om even de complete plaatje te gooien op een rekentool/ excel.
Afschrijving is ook natuurlijk een deel van total cost of ownership.
En ook is de 2.0l Qashqai duurder mss maandelijks, als je het ga vergelijken met Mazda 3 die waarschijnlijk 3-4k meer gaan kosten, kom je wellicht goedkoper uit met de Qashqai. Puur door de aanschafwaarde.
Dit is bijv wat ouder, maar ziet er netjes uit, 2e eigenaar, 6 maanden garantie..
https://www.autoscout24.n...Page&searchId=-1800704469

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

SirLct schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 12:14:
[...]

Is misschien niet echt super belangrijk voor deze topic, maar nee hoor.
T-Roc is echt Golf gebaseerd.
T-Cross is Polo gebaseerd.
Zit wel nuances in want T-Roc is wat klein inderdaad, en T-Cross is juist ruim voor zijn klasse.
[...]

Zie je PB! :+
Technisch gezien hebben we overigens beide ongelijk en staan ze alle 3 op een ander MQB variantje (A0 voor de Polo & T-Roc, A1 TCross en EVO voor de Golf, dacht dat de T-Cross ook op de A0 stond, wist dat het geen MQB-EVO model is). Des al niet te min, qua binnenruimte is de T-Cross groter dan een T-Roc maar nog steeds van binnen kleiner dan een golf, dan moet je echt naar te Tiguan die de golf juist weer net verslaat in ruimte. Positionering bij Volkswagen zie je vaak ook aan de gebruikte ophanging, zo rijd ook de T-Cross op een semi-onafhankelijke achteras ipv een multilink opstelling.

Ere wie ere toekomt VW doet het tegenwoordig best redelijk qua overgewicht in SUV's dat is een stuk erger geweest/doen andere merken een stuk beroerder. Over het algemeen (en again, uitzonderingen bestaan er zat) blijft het echter waar: een SUV doet het over het algemeen slechter op verbruik, gewicht en voetgangersveiligheid. Verschil is niet altijd zo groot als het was, zeker niet omdat SUV's al een jaar of 15 op hatchbacks gebaseerd zijn ipv een offroader. Hoe belangrijk iemand het vind, tja dat is een andere vraag.

[Voor 5% gewijzigd door GoldenSample op 12-03-2021 17:29]

• SirLct
GoldenSample schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 17:27:
[...]

Technisch gezien hebben we overigens beide ongelijk en staan ze alle 3 op een ander MQB variantje (A0 voor de Polo & T-Roc, A1 TCross en EVO voor de Golf, dacht dat de T-Cross ook op de A0 stond, wist dat het geen MQB-EVO model is). Des al niet te min, qua binnenruimte is de T-Cross groter dan een T-Roc maar nog steeds van binnen kleiner dan een golf, dan moet je echt naar te Tiguan die de golf juist weer net verslaat in ruimte. Positionering bij Volkswagen zie je vaak ook aan de gebruikte ophanging, zo rijd ook de T-Cross op een semi-onafhankelijke achteras ipv een multilink opstelling.

Ere wie ere toekomt VW doet het tegenwoordig best redelijk qua overgewicht in SUV's dat is een stuk erger geweest/doen andere merken een stuk beroerder. Over het algemeen (en again, uitzonderingen bestaan er zat) blijft het echter waar: een SUV doet het over het algemeen slechter op verbruik, gewicht en voetgangersveiligheid. Verschil is niet altijd zo groot als het was, zeker niet omdat SUV's al een jaar of 15 op hatchbacks gebaseerd zijn ipv een offroader. Hoe belangrijk iemand het vind, tja dat is een andere vraag.
Nee...
A0 Polo & T-Cross (en niet T-Roc zoals je hierboven schreef)
A1 T-Roc en alle klasgenoten van Golf (neem aan dat je weet dat Jetta is een "sedan" versie van Golf? Die zit op A1)
Ja de nieuwe Golf is op MQB EVO maar tis omdat ie nieuwer is.
A2 Tiguan en klasgenoten
Maar goed, is niet heel relevant voor de hele discussie, dus als je nog steeds van overtuigd dat T-Roc is meer Polo klasse is, prima, whatever floats your boat zeg maar.

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

SirLct schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 00:18:
[...]

Nee...
A0 Polo & T-Cross (en niet T-Roc zoals je hierboven schreef)
A1 T-Roc en alle klasgenoten van Golf (neem aan dat je weet dat Jetta is een "sedan" versie van Golf? Die zit op A1)
Ja de nieuwe Golf is op MQB EVO maar tis omdat ie nieuwer is.
A2 Tiguan en klasgenoten
Maar goed, is niet heel relevant voor de hele discussie, dus als je nog steeds van overtuigd dat T-Roc is meer Polo klasse is, prima, whatever floats your boat zeg maar.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[Voor 15% gewijzigd door GoldenSample op 13-03-2021 00:37]

• SirLct
Wow salty much? Nee ik zeg niet dat de duizend man fout heb, alleen die ene die bij de R&D elektrische hoek ;)
Je heb zelf je verhaal ontkracht.
Je zegt nu dat T-Cross en Polo zijn op A0
En T-Roc op A1.
Dus deze stelling
[...]
Je weet dat een T-Roc polo en niet golf gebaseerd is?
Is niet correct.
Fijne dag verder :w

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

SirLct schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 14:55:
[...]

Wow salty much? Nee ik zeg niet dat de duizend man fout heb, alleen die ene die bij de R&D elektrische hoek ;)
Je heb zelf je verhaal ontkracht.
Je zegt nu dat T-Cross en Polo zijn op A0
En T-Roc op A1.
Dus deze stelling

[...]

Is niet correct.
Fijne dag verder :w
Als je überhaupt kan lezen dan zie je dat ik dat ook bevestig :'), het is niet correct net als dat het niet correct is dat het ding een golf hoger op de wielen is.

• SirLct
Ikke over lezen? Nou lees je berichten maar nog een keer, hoeveel keer je t-roc en t-cross door elkaar haalden.. haha
En nou.. om te zeggen dat we beide fout zitten... :9 Mijne is toch wat dichterbij dan dat het op totaal ander platform hoor ;) Zeg maar, stelling t-roc gebaseerd op polo is totaal fout (A1 vs A0), maar stelling t-roc op golf is plausibel (omdat klasgenoten van Golf, zoals de Jetta, op A1 zit)
Maar nee ik heb het fout, yep, je hebt helemaal gelijk joh _/-\o_ Als je dat zonodig horen, bij deze, aub.
Let’s get back to the topic shall we?
Wat voor inhoudelijke antwoord heb je in deze topic totdusver die de vraag van de ts heb beantwoord?
Nada.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:50

deepbass909

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Modbreak:En daarmee is het hele offtopic gezeur over of platforms nu wel of niet gelijk, of suv's verstandig zijn en weet ik wat nu wel klaar. Reageer of ontopic over de vraag van de TS of reageer niet. Als de TS naar een suv kijkt als mogelijk optie, is dat zijn/haar keuze.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• meermarco
  • Laatst online: 20:21
Wellicht passen ze niet allemaal binnen budget. Maar mijn vrouw wil ook graag een mini suv of crossover of hoe ze maar ook mogen heten. Hier een paar suggesties. Van bovenaf wat het beste in de buurt komt van het budget

Dacia Duster
Mitsubishi ASX
Suzuki SX4
Suzuki Vitara
Nissan quasqai (wel wat groter?)
Honda HRV
Mazda cx3
Kia Stonic
Hyundai Kona
Mazda cx30 (echt buiten dat budget maar wat een veilige en mooie auto)

Evt Europees VAG nog
Seat arona
VW t roc
VW t cross

[Voor 9% gewijzigd door meermarco op 14-03-2021 11:11]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee