Toon posts:

Excel: individuele Cel-beveiliging in gedeeld document

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• CDW89
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 08-06-2021
Een gedeeld Excel document van het werk wordt gedeeld door het magazijn en de productie. Echter in het verleden gebeurde het weleens dat er gegevens hieruit per ongeluk verdwenen (per ongeluk gedeletet, gegevens overschreven,…).

Nu hebben we de eerste twee kolommen beveiligd zodat dit niet zo gemakkelijk gaat. In de andere kolommen mogen er wijzigingen gebeuren. Zonder meldingen.

Maar dagelijks moet de productiehoofd in de eerste 2 kolommen een wijziging doorvoeren (is een heel actief en interactief document). Dit hebben we gedaan door middel van een paswoord (zodat je niet altijd het document moet ont-delen en de beveiliging moet opheffen).

Enigste probleem is: als je eenmaal je paswoord hebt ingegeven dan wordt er hierna helemaal geen meldingen meer gegeven bij wijzigingen. En kan hierna alsnog een verwijdering per ongeluk voorvallen.

Onze vraag is kunnen we voor iedere cel in die eerste 2 kolommen een paswoord opvraging weergeven bij wijziging van de inhoud? We willen wel voor iedere cel hetzelfde paswoord. Het gaat namelijk over +- 300 tal rijen.
Mijn 2de vraag hoe kan dit gedaan worden? Ik heb namelijk weinig tot geen VBA skills en ik hoop stiekem dat dit mogelijk is in standaard Excel . Of dat iemand mij dit stap voor stap kan uitleggen 😊.

Alle reacties

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18:20

g0tanks

Moderator CSA
Kan je de productiehoofd niet aanleren dat hij na de dagelijkse wijziging het wachtwoord weer erop zet?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18:23

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Dit is volgens mij wel een beetje hoe Excel ook hoort te werken. Jullie hebben blijkbaar een wat specifiekere use-case voor wat betreft rechten- en rollenbeheer. Ik zou dan ook investeren in iets anders dan Excel... Excel is leuk voor wat rapportjes etc, maar niet om bedrijfskritieke datastromen mee in te richten.

• CDW89
g0tanks schreef op maandag 8 maart 2021 @ 09:19:
Kan je de productiehoofd niet aanleren dat hij na de dagelijkse wijziging het wachtwoord weer erop zet?
Is er dan misschien een snellere manier? Bijvoorbeeld een knop erop zetten dat al deze handelingen ineens uitvoert?
Want nu moet je eerst bij "Controleren" - "Wijzigingen" - "beveiliging gedeelde werkmap opheffen" aanklikken om dan vervolgens op het icoontje werkmap delen te klikken --> tabblad "bewerken" en dit uit te vinken om vervolgens op de knop "beveiliging blad opheffen" te klikken en dan wederom alles terug in te stellen.

Ons productiehoofd is niet echt mee met computers en ik vrees dat ik dit niet deftig uitgelegd krijg :D . Op een knop duwen na iedere behandeling en een paswoord ingeven voor iedere wijziging is dan net iets gemakkelijker om uit te leggen...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
CDW89 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:23:
[...]

Is er dan misschien een snellere manier? Bijvoorbeeld een knop erop zetten dat al deze handelingen ineens uitvoert?
Je zou met VBA kunnen bewerkstelligen dat het automatisch gebeurt bij het afsluiten van het bestand. Als je op Google zoekt op iets in de trant van 'excel vba protect sheet on close' zal er vast iets te vinden zijn.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• Miss_80
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-06 21:43
Ik heb zo'n soort macro toen gebruikt voor mijn gehele workbook:

Private Sub Workbook_BeforeClose(Cancel As Boolean)

'Update by Extendoffice 2018/1/24
Dim xSheet As Worksheet
Dim xPsw As String
xPsw = "@Esther"
For Each xSheet In Worksheets
xSheet.Protect xPsw, AllowFiltering:=True
xSheet.EnableSelection = xlNoRestrictions
Next
End Sub

Gevonden via google en iets aangepast. Niet heel ingewikkeld maar het zorgde er iig voor dat mijn collega's niet per ongeluk de budget formules konden aanpassen.
Hiermee kwam de beveiliging er automatisch op als het bestand weer werd gesloten

[Voor 6% gewijzigd door Miss_80 op 08-03-2021 11:46]

• CDW89
g0tanks schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:29:
[...]

Je zou met VBA kunnen bewerkstelligen dat het automatisch gebeurt bij het afsluiten van het bestand. Als je op Google zoekt op iets in de trant van 'excel vba protect sheet on close' zal er vast iets te vinden zijn.
Enkel om het moeilijk te maken wordt dit document nooit echt afgesloten. Dit document staat heel de dag open in zowel de productie als het magazijn. Daarom dat dit ook de gedeelde functie heeft. Ze hebben wel geleerd om voor iedere aanpassing op te slaan en na iedere aanpassing op te slaan. Zodat beide computers de actuele versie hebben om in verder te werken. Daarom dat ik aan een knop aan het denken was.

• Speed24
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Kun je de invoer niet scheiden van het gebruik?

Laat het productiehoofd de data bijwerken op een ander tabblad. Als dan de vergendeling vergeten wordt is het niet erg.

Op het tabblad waarin iedereen in zit, maak je verwijzingen naar het separate tabblad. De formules/ verwijzingen bescherm je, de rest is aanpasbaar door iedereen.

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Speed24 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 14:26:

Laat het productiehoofd de data bijwerken op een ander tabblad. Als dan de vergendeling vergeten wordt is het niet erg.

Op het tabblad waarin iedereen in zit, maak je verwijzingen naar het separate tabblad. De formules/ verwijzingen bescherm je, de rest is aanpasbaar door iedereen.
Dit is misschien wel het makkelijkste. Op het invulblad beveilig je dan weer juist alles behalve de twee kolommen. :)
CDW89 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 13:13:
Enkel om het moeilijk te maken wordt dit document nooit echt afgesloten. Dit document staat heel de dag open in zowel de productie als het magazijn. Daarom dat dit ook de gedeelde functie heeft. Ze hebben wel geleerd om voor iedere aanpassing op te slaan en na iedere aanpassing op te slaan. Zodat beide computers de actuele versie hebben om in verder te werken. Daarom dat ik aan een knop aan het denken was.
Een knop kan ook. Dan moet je de code van @Miss_80 er aan hangen, na het aanpassen zodat het niet meer gekoppeld is aan het afsluiten van het document.

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Het is lang geleden, maar ik heb wel eens een invulveld gemaakt wat automatisch over de actieve cel werd gelegd, waarna je de ingevulde waarde met vba kon beïnvloeden en gebruiken. In jouw geval wil je de cel vrijgeven, de waarde updaten en weer locken.

• CDW89
Speed24 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 14:26:

Lijkt mij wel een goede insteek, enkel ik heb problemen als de productiehoofd rijen toevoegt of verwijderd. Deze worden dan niet doorgevoerd in het werkblad waar iedereen in kan en bij verwijdering krijg je dan een foutmelding. Hoe kan ik dit verhelpen?

• Speed24
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Door de procedure, de opbouw in Excel en je datamodel goed af te spreken.
Je kan niet én super-flexibel zijn én beveiliging inbouwen.

Als iemand begint met Ctrl-X en Ctrl-V kun je alle formules om zeep helpen. En kolommen toevoegen kan funest zijn voor Vert.zoeken.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-06 16:40
CDW89 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:07:
[...]

Lijkt mij wel een goede insteek, enkel ik heb problemen als de productiehoofd rijen toevoegt of verwijderd. Deze worden dan niet doorgevoerd in het werkblad waar iedereen in kan en bij verwijdering krijg je dan een foutmelding. Hoe kan ik dit verhelpen?
Hoe ik dat ooit heb gedaan:
De supervisor sheet beveiligen tegen het toevoegen of verwijderen van nieuwe rijen
Een VBA knop op de supervisor sheet plaatsen die een rij toevoegt of verwijderd. Die dat dan ook in de andere sheets doet. In VBA kun je heel makkelijk je script beginnen met het verwijderen van de beveiliging, en eindigen met het opnieuw beveiligen van je sheet.

TheS4ndm4n#1919

• CDW89
RocketKoen schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 16:00:
[...]

Hoe ik dat ooit heb gedaan:
De supervisor sheet beveiligen tegen het toevoegen of verwijderen van nieuwe rijen
Een VBA knop op de supervisor sheet plaatsen die een rij toevoegt of verwijderd. Die dat dan ook in de andere sheets doet. In VBA kun je heel makkelijk je script beginnen met het verwijderen van de beveiliging, en eindigen met het opnieuw beveiligen van je sheet.
Ik dacht dat VBA en gedeelde documenten niet goed samen ging? Ik krijg dan ook altijd een foutmelding.
|:(

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18:23

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Deze use-case SCHREEUWT echt om een andere tool dan Excel... Investeer ajb in een fatsoenlijk systeem dat flexibiliteit en beveiliging heeft ingebouwd én in opleiding van je personeel. "Niet echt mee met computers" klinkt als "geen zin in" namelijk, en dat vind ik niet kunnen in een professionele omgeving. Tijd om hier echt iets mee te doen lijkt me als het bedrijfskritieke processen betreft!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee