Mijn vraag
Ik ben momenteel mijn tool aan het nakijken waarom ik niet meer softwarematig een service button op een pcb kan schakelen.
Nu ben ik er achter gekomen dat de Linux Kernel is geupdate en dat de manier van het schakelen van GPIO's is veranderd.
Ik krijg het echter niet voor elkaar om het probleem op te lossen gezien ik steeds tegen de foutmelding "Device or resource busy" loop.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik ben er achter dat de kernel is geupdate naar 5.4.26-sdimx6.1.
Ik heb geprobeerd om de GPIO te veranderen met gpioset echter krijg ik dan de melding Device or resource busy"
Voorheen schakelde ik de GPIO op deze manier
Nu heb ik het geprobeerd op deze manier
gpioset -m time --sec 1 gpiochip1 11=1
gpioinfo laat de volgende informatie zien:
Het gaat om de service button op de print die ik wil schakelen, ik ga ervan uit dat het Service is, echter staat er [used] achter. Ik ga er vanuit dat de applicatie de input monitort en dat die daarom op used staat.
Heeft er iemand ervaring op dit gebied, gezien ik door mijn search heen ben en geen opties meer weet.
Ik ben momenteel mijn tool aan het nakijken waarom ik niet meer softwarematig een service button op een pcb kan schakelen.
Nu ben ik er achter gekomen dat de Linux Kernel is geupdate en dat de manier van het schakelen van GPIO's is veranderd.
Ik krijg het echter niet voor elkaar om het probleem op te lossen gezien ik steeds tegen de foutmelding "Device or resource busy" loop.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik ben er achter dat de kernel is geupdate naar 5.4.26-sdimx6.1.
Ik heb geprobeerd om de GPIO te veranderen met gpioset echter krijg ik dan de melding Device or resource busy"
Voorheen schakelde ik de GPIO op deze manier
code:
1
2
3
4
5
| echo "out" > /sys/class/gpio/gpio43/direction echo "0" > /sys/class/gpio/gpio43/input sleep 3 echo "1" > /sys/class/gpio/gpio43/input echo "in" > /sys/class/gpio/gpio43/direction |
Nu heb ik het geprobeerd op deze manier
gpioset -m time --sec 1 gpiochip1 11=1
gpioinfo laat de volgende informatie zien:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
| root@C12846FJ3N9:~# gpioinfo gpiochip1 gpiochip1 - 32 lines: line 0: unnamed unused input active-high line 1: unnamed unused input active-high line 2: unnamed unused input active-high line 3: unnamed unused input active-high line 4: unnamed unused input active-high line 5: unnamed unused input active-high line 6: unnamed unused input active-high line 7: unnamed unused input active-high line 8: unnamed "led-red" output active-low [used] line 9: unnamed unused input active-high line 10: unnamed "gpio_fan" output active-high [used] line 11: unnamed "Service" input active-low [used] line 12: unnamed unused input active-high line 13: unnamed "enable" output active-high [used] line 14: unnamed unused output active-high line 15: unnamed unused input active-high line 16: unnamed unused input active-high line 17: unnamed unused input active-high line 18: unnamed unused input active-high line 19: unnamed unused input active-high line 20: unnamed unused input active-high line 21: unnamed unused input active-high line 22: unnamed unused input active-high line 23: unnamed unused input active-high line 24: unnamed unused input active-high line 25: unnamed unused input active-high line 26: unnamed unused input active-high line 27: unnamed unused input active-high line 28: unnamed unused input active-high line 29: unnamed unused input active-high line 30: unnamed unused input active-high line 31: unnamed unused input active-high |
Het gaat om de service button op de print die ik wil schakelen, ik ga ervan uit dat het Service is, echter staat er [used] achter. Ik ga er vanuit dat de applicatie de input monitort en dat die daarom op used staat.
Heeft er iemand ervaring op dit gebied, gezien ik door mijn search heen ben en geen opties meer weet.